نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الجنزورى و سياسة العربجيه

تحياتى ليك يا أخ ميدو
على وعيك الكامل بأبعاد و ظروف المرحلة اللى مصر بتمر بيها
مثلك مثل الغالبية الكاسحة من الشعب المصرى

طبعا مع احترامى الدائم ليكى يا أخت بديعة رغم اختلافنا فى الرأى

المقال "الجنزورى و سياسة العربجيه" نشر بواسطة: بتاريخ:
MIDOMAS
تحياتى ليك يا أخ ميدو
على وعيك الكامل بأبعاد و ظروف المرحلة اللى مصر بتمر بيها
مثلك مثل الغالبية الكاسحة من الشعب المصرى

طبعا مع احترامى الدائم ليكى يا أخت بديعة رغم اختلافنا فى الرأى
طيب يا سيدي مين يقرا و مين يسمع
البلد رايحة في داهية
و الناس قاعدة في الميدان مش راضيين يمشوا
الجنزوري بيقول في مشاكل مع البنك الدولي
و الاقتصاد انهار
و ايام سودة ربنا وحده اللي يعلم بيها
مش عارفين هاتعدي ازاي
و بتوع التحرير
رافضين للحرية
و الرأي و الرأي الاخر
و مش عايزين يسمعوا غير صوتهم و بس
ISLAMAZ
طيب يا سيدي مين يقرا و مين يسمع
البلد رايحة في داهية
و الناس قاعدة في الميدان مش راضيين يمشوا
الجنزوري بيقول في مشاكل مع البنك الدولي
و الاقتصاد انهار
و ايام سودة ربنا وحده اللي يعلم بيها
مش عارفين هاتعدي ازاي
و بتوع التحرير
رافضين للحرية
و الرأي و الرأي الاخر
و مش عايزين يسمعوا غير صوتهم و بس

للأسف معاك حق يا ميدو
و أنا أشاركك قلقك الشديد على مصر و مستقبلها
وقد تعبت جدا بالفعل من الكتابة على هذا المنتدى و التحذير مما نراه الأن من مثيرى الفتن و البعض (وان كان قليل) منجرف ورائهم سواءا بقصد أو لا
والكل لا يريد سوى أن يسمع صوت عقله فقط وغير مستعد حتى أن يسمع أى رأى أخر
هل يتخيل عاقل أن يتم كل هذا الخراب و الدمار لبلدنا (ليس لنخلع المجلس من الاستمرار فى السلطة للأبد) ولكن فقط حتى لا يستمر المجلس العسكرى حتى يونيو القادم؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
هل هذا عقل؟ هل هذه وطنية؟
هل غابت عقولنا الى هذه الدرجة؟؟؟؟؟؟؟
MIDOMAS
حسبنا الله و نعم الوكيل في كل من يريد السوء لمصر
بديعه أحمد على
يا جماعه ارجوكم نحاول نفهم
الموضوع مش مين يسعى لاقناع مين و مين يكسب فى الكلام و مين يخسر
لو لم نرى الواقع و نشغل دماغنا صح كلنا حنكون خسرانين

المجلس كذب اكتر من مره
كدب لما وعد بالحفاظ على الثوره و متطلباتها و لم يحقق منها شىء للان

كذب لما وعد بالغاء فانون الطوارء و لم يلغى بل كان يلمح باحكام عرفيه لولا انتفاضه و مدابح قامت

كذب لما وعد بمحاكمه مبارك و فلوله و عامله معامله النبلاء الى الان لم يحاكم احد و لن بحاكموا لان المشير قال اول ما طلع ان مبارك خط احمر و لم يتجرأ احد على محاكمه سوزان رغم كل مخالفاتها و فضايحها لان مبارك هدد لو حبست سوزان سيفضح مسئول كبير و لكن كلنا بننسى

كذب لما وعد يتسليم السلطه لمدنى فى ست شهور و مرت عشر شهور و لم ينفذ وعده و حط جدول زمنى لسنه 2013 ثم بعد انتفاضه و قتل و سحل اختصر سنه و قال بعد ست شهور (الغرض واضح لاولى الالباب) كسب الوقت لوأد الثوره و الثوار

كذب لما قال ما فيش محاكمات عسكريه و هناك اكتر من 1200 معتقل سياسى مدنى فى محاكم عسكريه

كذب لما قال سيعوض اهالى الشهداء و المصابين و لم يعوض احد بل زاد عدد الشهداء و المصابين و فاقدى البصر و المعاقين

كذب لما قال فى مؤتمره الصحفى انه قبض على بلطجيه و اطفال شوارع و مندسين و طلعوا احداث مقبوض عليهم فى احداث سابقه لمجلس الوزراء (الزاويه الحمرا) قبل احداث المجلس بشهور و طلع شهود منهم على التعذيب و الاجبار على الاعتراف

كذب لما قال انه سيحقق فى احداث اطفيح و امبابه و السفاره و ماسبيرو و محمد محمود و مجلس الوزراء و لم يحقق فى اى مدبحه ولا اى مصرى قتل و لا اى مصرى فقد عينيه ولا اى مصرى مصاب بل قيد المصابين فى السراير بالكلابشات

كذب لما اتهم الثوار بحرق المجمع العلمى و كان الشباب الثوار هم من ينفذون الكتب من المجمع و هناك خبر على المنتدى ان الحريق مدبر مع اسرائيل لاخفاء خرائط نثبت حق الفلسطينين فى البلاد المحتله و كان من الممكن ان يطفىء الجيش النار بطائرات الهيليوكوبتر اللى طفا بيها حريق مجلس الشعب من كام سنه

كذب لما اتهم سته ابريل و الثوار فى بيان رسمى انهم خونه و بياخدوا تمويل من الخارج و طلعوا بالوثائق و بعد تقارير لجان تقصى الحقائق المصريه و الغير مصريه طلعوا ابرياء و لم يستطع ان يدينهم بشىء

كذب لما سلط التلفزيون المصرى لكى يكون اداه لتفسيم الشعب فى احداث ماسبيرو و غيرها الى اليوم و لم يحقق احد فى هجوم افراد من الجيش على قنوات التلفزيون المستقله مثل الحره و قناه 25

كذب لما قال انه غير طامع فى السلطه و سايب ناس ترشح المشير لرئاسه الجمهوريه و كانه لا يريد و لكنهم هم اللى عايزين

و قائمه الكذب و خيانه الامانه و العهود تطول و لكن لكل من يرى و يسمع و يفكر اقول
طلعولى صور المشير فى عهد مبارك و انتو تعرفوا انهم واحد و دايما مع بعض
يبقى ازاى حيحاكم مبارك او يهينه؟ كل الحكايه هو عايز وقت يشوه فيه الثوره و الثوار و يقسم الشعب و يقضى على الثوره و يعود الفساد و الاستبداد و مبارك و فلوله ليحكموا باقنعه جديده و وجوه جديده
اقول ايه بس؟؟؟ رينا ينور بصائركم و تلحقوا مصر قبل ما تسقط فى قبضه العسكر من جديد
حقنا للدماء و كفانا مدابح و شهداء و جرحى ابوس ايد كل مصرى و ارجوه
خلوا العسكر يرجعوا الثكنات و يرحمنا من العذاب اللى بنشوفه كل يوم
و مصر لازم تتحرر من كل اللى عايز يموتها و يموت شعبها و ثورتها
و تحيا مصر و ثوره مصر و شعب مصر العظيم
ISLAMAZ
يا جماعه ارجوكم نحاول نفهم
الموضوع مش مين يسعى لاقناع مين و مين يكسب فى الكلام و مين يخسر
لو لم نرى الواقع و نشغل دماغنا صح كلنا حنكون خسرانين

المجلس كذب اكتر من مره
كدب لما وعد بالحفاظ على الثوره و متطلباتها و لم يحقق منها شىء للان

كذب لما وعد بالغاء فانون الطوارء و لم يلغى بل كان يلمح باحكام عرفيه لولا انتفاضه و مدابح قامت

كذب لما وعد بمحاكمه مبارك و فلوله و عامله معامله النبلاء الى الان لم يحاكم احد و لن بحاكموا لان المشير قال اول ما طلع ان مبارك خط احمر و لم يتجرأ احد على محاكمه سوزان رغم كل مخالفاتها و فضايحها لان مبارك هدد لو حبست سوزان سيفضح مسئول كبير و لكن كلنا بننسى

كذب لما وعد يتسليم السلطه لمدنى فى ست شهور و مرت عشر شهور و لم ينفذ وعده و حط جدول زمنى لسنه 2013 ثم بعد انتفاضه و قتل و سحل اختصر سنه و قال بعد ست شهور (الغرض واضح لاولى الالباب) كسب الوقت لوأد الثوره و الثوار

كذب لما قال ما فيش محاكمات عسكريه و هناك اكتر من 1200 معتقل سياسى مدنى فى محاكم عسكريه

كذب لما قال سيعوض اهالى الشهداء و المصابين و لم يعوض احد بل زاد عدد الشهداء و المصابين و فاقدى البصر و المعاقين

كذب لما قال فى مؤتمره الصحفى انه قبض على بلطجيه و اطفال شوارع و مندسين و طلعوا احداث مقبوض عليهم فى احداث سابقه لمجلس الوزراء (الزاويه الحمرا) قبل احداث المجلس بشهور و طلع شهود منهم على التعذيب و الاجبار على الاعتراف

كذب لما قال انه سيحقق فى احداث اطفيح و امبابه و السفاره و ماسبيرو و محمد محمود و مجلس الوزراء و لم يحقق فى اى مدبحه ولا اى مصرى قتل و لا اى مصرى فقد عينيه ولا اى مصرى مصاب بل قيد المصابين فى السراير بالكلابشات

كذب لما اتهم الثوار بحرق المجمع العلمى و كان الشباب الثوار هم من ينفذون الكتب من المجمع و هناك خبر على المنتدى ان الحريق مدبر مع اسرائيل لاخفاء خرائط نثبت حق الفلسطينين فى البلاد المحتله و كان من الممكن ان يطفىء الجيش النار بطائرات الهيليوكوبتر اللى طفا بيها حريق مجلس الشعب من كام سنه

كذب لما اتهم سته ابريل و الثوار فى بيان رسمى انهم خونه و بياخدوا تمويل من الخارج و طلعوا بالوثائق و بعد تقارير لجان تقصى الحقائق المصريه و الغير مصريه طلعوا ابرياء و لم يستطع ان يدينهم بشىء

كذب لما سلط التلفزيون المصرى لكى يكون اداه لتفسيم الشعب فى احداث ماسبيرو و غيرها الى اليوم و لم يحقق احد فى هجوم افراد من الجيش على قنوات التلفزيون المستقله مثل الحره و قناه 25

كذب لما قال انه غير طامع فى السلطه و سايب ناس ترشح المشير لرئاسه الجمهوريه و كانه لا يريد و لكنهم هم اللى عايزين

و قائمه الكذب و خيانه الامانه و العهود تطول و لكن لكل من يرى و يسمع و يفكر اقول
طلعولى صور المشير فى عهد مبارك و انتو تعرفوا انهم واحد و دايما مع بعض
يبقى ازاى حيحاكم مبارك او يهينه؟ كل الحكايه هو عايز وقت يشوه فيه الثوره و الثوار و يقسم الشعب و يقضى على الثوره و يعود الفساد و الاستبداد و مبارك و فلوله ليحكموا باقنعه جديده و وجوه جديده
اقول ايه بس؟؟؟ رينا ينور بصائركم و تلحقوا مصر قبل ما تسقط فى قبضه العسكر من جديد
حقنا للدماء و كفانا مدابح و شهداء و جرحى ابوس ايد كل مصرى و ارجوه
خلوا العسكر يرجعوا الثكنات و يرحمنا من العذاب اللى بنشوفه كل يوم
و مصر لازم تتحرر من كل اللى عايز يموتها و يموت شعبها و ثورتها

كده يبقى المجلس فاضله (كدبة) ويطلع بره
وصدقينى يا بديعة لو صبرنا الـ6 شهور دول و المجلس ماسلمش السلطة كل المصريين و أنا أولهم هنكون اول من يحارب المجلس العسكرى فى كل شوارع و ميادين مصر

بس نصبر لأنى صعب جدا عليا انى أغيب عقلى و أصدق ان كل اللى بيحصل ده علشان مش طايقين المجلس العسكرى (6 شهور داخل فيهم انتخابات برلمان و دستور و حملات رئاسة و انتخابات رئاسة)!!!!!!!!!!!!
بديعه أحمد على
كده يبقى المجلس فاضله (كدبة) ويطلع بره
وصدقينى يا بديعة لو صبرنا الـ6 شهور دول و المجلس ماسلمش السلطة كل المصريين و أنا أولهم هنكون اول من يحارب المجلس العسكرى فى كل شوارع و ميادين مصر

بس نصبر لأنى صعب جدا عليا انى أغيب عقلى و أصدق ان كل اللى بيحصل ده علشان مش طايقين المجلس العسكرى (6 شهور داخل فيهم انتخابات برلمان و دستور و حملات رئاسة و انتخابات رئاسة)!!!!!!!!!!!!
يا اسلاماز يابنى و النبى انا قلت الكلام ده لما مبارك طلع و قال حيسلم الرئاسه فى سبتمبر و عيطت معاه ساعتها و قلت طب ايه يعنى ست شهور لكن فهمت انه عايز يكسب وقت علشان يعمل اللى بيعملهوله المجلس دلوقتى او بالاحرى (المشير) و هو تشويه صوره الثوره و الثوار و تكريه الشعب فيها
ما نجحش فى وأد الثوره فى العشر شهور اللى فاتت رغم كل محاولاته انه يصور نفسه فى صوره الملاك لكن افعاله تثبت انه لم يحقق مطلب واحد حتى من مطالب الثوره
و اسأل نفسك
طب ليه عايز ست شهور تانى؟ ليه قال ست شهور فى الاول و لم يصدق فى كلامه يبقى اصدقه ليه دلوقتى؟
دلوقتى نسبه كبيره من الشعب بتصدق فعلا توفيق عكاشه و اسفين يا ريس و الكلام العبيط ده و فى ناس مرشحه المشير للرئاسه و حملتها شغاله و ليه طلع شفيق على الاعلام دلوقتى؟ و ليه ماتحاكمش مبارك و لا حد اتحاكم على اى مدابح و ليه كل ده بيحصل و انت حتعرف انه عايز كمان ست شهور علشان يقضى على الثوره و الثوار و يفكك الشعب اكتر و يرجع مصر عسكريه
نفكر و النبى و بلاش نغلط نفس الغلطه تانى و مش فاهمه كورس الست شهور ده ليه بس ربنا يخيب املهم و كل ما نصبر يا اسلاملاز كل ما المدابح حتكتر و صدقنى الايام جايه بيننا و حتشوف بس يا رب كفايه موت و مدابح و شباب زى الورد بدل ما يلاقوا شغل و يتكرموا و يعيشوا فى بلادهم مرفوعين الراس بيعيشوا مشوهين و معوقين و فاقدى البصر (ده لو ما استشهدوش)
كفايه مدابح
و المجلس ابوس ايده يسيب السلطه لمدنى منتخب من الشعب و يرجع لمكانه الطبيعى (الحدود و الثكنات)
sherif fikri
الأخ اسلام واضح انك بتحب تهدى النفوس خد عندك انا لا اعرف الخوف وان عارفتة حبى لوطنى يقتله صفحتى على الفيس بوك مليئة بالمتفجرات السياسية اما بالنسبة للاخت الفاضلة بديعه كنت الفت نظرها لشىء معين فقط وليس هذا خوض فى مناظره سياسية وهذا ليس لانى لا استطيع ولكن لانها علقت على ردى عليها بذكر الربط بين كلام الخالق والمخلوق الذى هو فى نهاية الموضوع ولم تعلق على هذا العنوان اذآ هى التى انسحبت وليس انا وبرغم من هذا انا احترم جدآ الحماس القوى للمعارض قبل المؤيد اطلب منك انت والاخت بديعه انتظار اول موضوع سياسى لى على هذا الموقع وارجو منك ان تسأل الاخت بديعه سؤال يهدم هذا الموضوع الجميل, س. اذا عاد سيدنا سليمان الى الحياه وتولى الامر بدلآ من الجنزورى هل سيستطيع بكل ما يملك من قدرة خارقة ان يعالج فساد ثلاثون عامآ فى ثلاثون يوم ؟ اسف يا اخت بديعه هو السبب. اسلام على فكرة انا معجب جدآ بأسلوب تعليقاتك الذى هى فى منتهى الحيويه اتمنى لك التوفيق
ISLAMAZ
يا اسلاماز يابنى و النبى انا قلت الكلام ده لما مبارك طلع و قال حيسلم الرئاسه فى سبتمبر و عيطت معاه ساعتها و قلت طب ايه يعنى ست شهور لكن فهمت انه عايز يكسب وقت علشان يعمل اللى بيعملهوله المجلس دلوقتى او بالاحرى (المشير) و هو تشويه صوره الثوره و الثوار و تكريه الشعب فيها
ما نجحش فى وأد الثوره فى العشر شهور اللى فاتت رغم كل محاولاته انه يصور نفسه فى صوره الملاك لكن افعاله تثبت انه لم يحقق مطلب واحد حتى من مطالب الثوره
و اسأل نفسك
طب ليه عايز ست شهور تانى؟ ليه قال ست شهور فى الاول و لم يصدق فى كلامه يبقى اصدقه ليه دلوقتى؟
دلوقتى نسبه كبيره من الشعب بتصدق فعلا توفيق عكاشه و اسفين يا ريس و الكلام العبيط ده و فى ناس مرشحه المشير للرئاسه و حملتها شغاله و ليه طلع شفيق على الاعلام دلوقتى؟ و ليه ماتحاكمش مبارك و لا حد اتحاكم على اى مدابح و ليه كل ده بيحصل و انت حتعرف انه عايز كمان ست شهور علشان يقضى على الثوره و الثوار و يفكك الشعب اكتر و يرجع مصر عسكريه
نفكر و النبى و بلاش نغلط نفس الغلطه تانى و مش فاهمه كورس الست شهور ده ليه بس ربنا يخيب املهم و كل ما نصبر يا اسلاملاز كل ما المدابح حتكتر و صدقنى الايام جايه بيننا و حتشوف بس يا رب كفايه موت و مدابح و شباب زى الورد بدل ما يلاقوا شغل و يتكرموا و يعيشوا فى بلادهم مرفوعين الراس بيعيشوا مشوهين و معوقين و فاقدى البصر (ده لو ما استشهدوش)
كفايه مدابح
و المجلس ابوس ايده يسيب السلطه لمدنى منتخب من الشعب و يرجع لمكانه الطبيعى (الحدود و الثكنات)

طيب واحدة واحدة مع بعض يا اخت بديعة

1-موضوع الست شهور الأولانيين (حضرتك لو فاكرة كانت ست شهور من نار على البلد كلها شالوا شفيق و جابوا شرف و استفتاء التعديل الدستورى و أحداث العباسية فى يوليو طلعوا منها على أحداث الماريناب ثم ماسبيرو ثم حرب على شرف الى جانب (وهذا هو المهم) أن غالبية القوى السياسية هما اللى طالبوا المجلس العسكرى على كل القنوات بضرورة تأجيل الانتخابات حتى يستعدوا لها والا سيكون متهم بمجاملة الاخوان المسلمين.............يبقى قوليلى حضرتك ازاى كان هايتم أى تسليم سلمى للسلطة فى الظروف دى)

2-محاكمات مبارك (هو مبارك و عياله و كل رموز الفساد فين دلوقتى؟؟؟؟؟؟؟ مش فى السجن و لسه محاكمتهم شغالة من قبل القضاء المصرى, ولو احنا مش واثقين فى القضاء (بتاعنا) زى ما بنخون الجيش (بتاعنا برضه) يبقى أكرم لنا نهاجر من البلد كلها لأن لو دول خربوا يبقى (مصر كل سنة وانتى طيبة)
طبعا هتقوليلى حكاية الخمس نجوم والعشرين نجمة برضه اسمه سجن لناس كانت حاكمة البلد باللى فيها 30 سنة ودلوقتى مش عارفين يشوفوا الشارع........هوه فيه ذل أكتر من كده؟؟)

3-حضرتك مستغربة ان المشير و أحمد شفيق بيطلعوا دلوقتى و فيه ناس بترشحهم للرئاسة (و شايفاه حدث غير طبيعى) و مش واخده بالك من اللى بيعمله ساويرس و غيره على القنوات المصرية والأجنبية و اللى بيهدد فيه بالحماية الاجنبية على مصر (وكأن ده حاجة المفروض تحصل من زمان)

4-فى ثورة 25 يناير المجيدة كان (الثوار الشرفاء الحقيقيون) بينضربوا بالرصاص و بيندهسوا بالمدرعات و ماكناش بنشوف حد فيهم بيرمى طوبة واحدة رغم انهم كانوا بالملايين فى كل أنحاء مصر, انما دلوقتى (كبيرهم 2000 نفر) منهم 1990 بيولعوا و يحدفوا و يشتموا و بيرموا بلاهم على الجيش ولما حيوان فيهم (يتخربش خربوش) تلاقى الدنيا مقلوبة عليه ضد الجيش, يبقى مين اللى بيشوه الثورة؟؟؟؟؟ هل تريدى الجيش أن ينسحب من كل المواقع و و يفعل كما فعلت بنا الشرطة من قبل عندما اختفت من البلد فى لمح البصر؟؟؟؟؟ هل لو فعل الجيش ذلك سنكون مبسوطين وراضيين؟؟؟؟؟ وماذا سنقول عنه وقتها؟؟؟؟ هل هذه هى (شكرا) التى يجب ان تقال لكل جندى من جنود جيشنا العظيم الشجاع الذى يدافع عن موقعه ببسالة حتى الرمق الأخير؟؟؟؟؟؟؟

تذكرة أخيرة: كل مايحدث الأن من فوضى وخراب على أيدى (عابثين خونة) لن يتوقف حتى لو تم تسليم السلطة للمدنيين بكرة الصبح أو بعد شهر أو بعد سنة
تذكرى هذه الكلمة جيدا يا اخت بديعة
sherif fikri
ايوه كده يا وديع اخيرآ فنشت يا راجل .ده فنش جامد جدآ يا اسلام ووووووفنش سلام بوم وكرباج ورا يا اسطى
4MS
اللهم ما احمى مصرنا من الحبيبة ووفقنا لما تحبة وترضاه .. اللهم ما ارنا الحق حق وارزقنا اتباعة وارنا الباطل باطلا وارزقنا
اجتنابة .. اشكرك اختى على هذا الموضوع الجميل ... انا ارى ان الجنزورى ينطبق علية القول "الرجل المناسب فى الوقت غير المناسب " وشكرا لكم
بديعه أحمد على
اولا
هم قالوا حيسملوا السلطه فى ست شهور و لم يفوا بوعدهم و عدت عشره و طلبوا سنه و و بعد مدابح بقت ست شهور نصدقهم ازاى؟ ايه ضماناتك؟ زى ما طلب مبارك وقت هم بيضيعوا فى الوقت لانهم حيتحاكموا لو سلموا السلطه على المدابح اللى حصلت دى كلها و تسليم السلطه سلمى سهل قوى زى تونس و ليبيا و الدنيا كلها ما فيش بلد بيحكمها جيش اشمعنى احنا اللى ننضرب بالبيادات و الرصاص؟؟؟ اسقطوا الدستور علشان رئيس المحكمه العليا ما يحكمش البلد و يمسكها المشير و يقول ان مبارك خط احمر زى ما قال اول ما طلع و بعد ثوره عمل تمثيليه المحاكمه

ثانيا
مبارك حيطلع براءه و بكره تشوف لانه بيتحاكم على هل تعلم او لا تعلم بقتل المتظاهرين؟ و هل امرت بقتل المتظاهرين؟ و طبعا هم مش متظاهرين دول ثوار و دى ثوره و هو اتخلع بثوره الشعب و لا بد ان يحاكم محاكمات ثوريه و بيتحاكم مدنى لا على سرقه و لا فساد سياسى و لا ظلم و لا قتل لكن على هل تعلم؟
احنا مش بنخون الجيش لكن مش مصدقين المجلس لانه كذب علينا و لمجلس بيورط الجيش و بيوقعه فى الشعب ما حدش من الشعب جاب سيره الجيش لكن الجيش و لا المجلس المفروض يحكمنا
و لا بنخون القضاء لكن القضاء المدنى بالذات له الورق و القضيه مرفوعه على اتهامات عبيطه و كان المفروض يتحاكم عسكرى لانه كان القائد الاعلى للقوات المسلحه لكن بيقولوا علشان الفلوس اتحاكم مدنى فى داهيه الفلوس بس حق الشهداء ما يروحش و الثوره ما تندفنش زى اللى بيحصل دلوقتى

اللى اسمه سجن هو اللى بيتعرض له الثوار و الشعب البرىء لكن اللى بيتعمل فى مبارك و فلوله مش سجن اسمه استجمام و له حق جمال يعمل حركات بصباعه لكل الشعب و مبارك يحط السابوه بتاعه فى وش القاضى فى المحكمه و بكره حتشوف و الايام بيننا

و مين قال لك انهم مش عارفين يشوفوا الشارع؟ مين قالك انهم مش بيطلعوا بهيلوكابتر و يسافروا و يرجعو؟ ايه الضمانات؟ منين تثق بعد كل اللى بنشوفه؟

مش طبيعى ان المشير يرشح للرئايه و هو بيقول مش حيرشح نفسه و لا حد تبعه و مش طبيعى ان احمد شفيق يطلع دلوقتى و النيوايا كده بتفضح و لا اقارن بين ما يفعله اى انسان و الكلام ده لان ده حاجه و ده حاجه تانيه و انا لا موافقه على تدخل خارجى و لا احتلال عسكرى لمصر

ثالثا
ما شفتش حد فى معركه الجمل من الثوار بيرمى طوب؟؟؟ و بيدافعو ان نفسهم؟ و لا المدرعات اللى كانت بتدوس فيهم كانوا بينطوا عليها و يطلعوا اللى فيها؟ ازاى ما شفتش حد بيرمى طوبه يعنى هم كانوا دباديب و الا بنى ادمين بتموت و بتدافع عن حياتها و حياه البلد و بعدين شفت بقى بالمقابل الى يومنا هذا حد من اللى داسهم او قتلهم اتحاكم؟

مش عارفه جبت الرقم الفين ده منين لكن انا شايفاهم اكتر من كده بكتير و ادى الجيش طلع لك اللى بيرموا مولوتوف طلعوا تبعه و كان مقبوض عليهم من احداث الزاويه الحمرا يعنى قبل احداث القصر العينى علشان اللى فى القصر العينى لازم يحميهم الجيش مش يقبض عليهم
بيقبض بس على الشباب و اللى بين الحيا و الموت يتكلبش فى السرير

شايف شباب و اولاد بتشتم و مش شايف الجندى اللى بيرقص و بيتبول على الناس و بيعمل حركات بصوابعه من فوق المجلس و بيرمى طوب و قزاز و رصاص على الناس؟
يا ريت تشوف المشهد كله صح يابنى علشان تعرف الحقيقه ربنا ينور بصيرتك يا رب

المتطلبات بسيطه جداااااااااا .. محاكمات عادله – امن و امان و بلطجيه تتحاكم و الغاء قانون الطوارء و لا للمحاكم العسكريه للمدنين و لا للاعتقالات و الظلم و حد ادنى و اقصى للاجور "عداله اجتماعيه" – تطهير البلد من الفلول و الفاسدين – القضاء على البطاله و الفقر و الجهل و النهوض بالبلد (عيش حريه عداله اجتماعيه) داخلين على سنه و لم يلبى منها مطلب و كان من الممكن ان تتجنب كل هذا الخراب لو عبرت الثوار و لبيت مطالبهم او حتى و عدت بتحقيق المطالب مش بالقطاره مع كل مدبحه ياخدوا كلمه و لا تحقق بعدها كمان و يتعمل عكس كل المتطلبات

الجندى الباسل الشجاع يدافع عن موقعه ببساله بره الحدود مع اسرائيل مش مع الشعب المصرى يابنى ده مكانه مش جوا مصر فى قضاء و امن و داخليه تحاسب المذنبين من الشعب الجيش لا يحاكم الشعب يا بنى افهم يا حبيبى حرام عليك مش ممكن ما تكونش واضحه قوى كده

و كمان عايزنا نشكره علشان بيقتل و يسحل و يفقع الاعين و يدوس بالدبابات و يذبح بالسونكى و يكلبش المرضى فى السرير و يتبول على الشعب و يعمل لهم حركات بصباعه و يحاكم المدنين عسكرى و يعرى نساءنا و يهتك اعراضنا بكشف عذريه و يدلل الفاسدين و يعتقل المدنيين؟؟؟؟؟!!!

تذكره اخيره
كل ما يحدث الان على يد خونه طنطاوى لا بد ان يحاسبه عليه التاريخ و الشعب ... يحاسب على الانفلات الامنى و كل اللى فات من مدابح

وتذكر هذه الكلمه جيدا يا ابنى و الايام بيننا و بكره ربنا يكشف الحق
بديعه أحمد على
اللهم ما احمى مصرنا من الحبيبة ووفقنا لما تحبة وترضاه .. اللهم ما ارنا الحق حق وارزقنا اتباعة وارنا الباطل باطلا وارزقنا
اجتنابة .. اشكرك اختى على هذا الموضوع الجميل ... انا ارى ان الجنزورى ينطبق علية القول "الرجل المناسب فى الوقت غير المناسب " وشكرا لكم
اشكرك يا اخى الفاضل فور امز على مشاركتك و انا معك ان الجنزورى الرجل المناسب فى الوقت الغير مناسب زى احمد شفيق ايضا و هذا نهج مبارك و المشير الى يومنا هذا
و ربنا يحمى مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم
mannon
اية ياستاذة بديعة دة ، دانتى طلعت رهيبة !! ، والله انا بطلت اتفرج على تليفزيون من فترة وبطلت اتابع الاخبار يمكن حتى معرفش مين الجنزوى ده هههه ، بس بصراحة اسلوبك فى كتابة المقال دة عجبنى جدا ومكانش ينفع اعدى علية من غير مقولك ..... " ابداع ... يا استاذة بديعة "

وبجد ياريت تستمرى فى كتابة مقالات زى كدة ، اسلوبك فى الكتابة رائع جدا
بديعه أحمد على
تسلميلى يا مانون من ذوقك و الله و كتر الف خيرك
و احيك على التوقيع الجميل للشيخ شعراوى رحمه الله عليه
و الله هو ده الكلام اللى باقوله و باتهاجم عليه من التعصبين
و يا رب يفتح عيوننا و عقولنا للحق و ينصر مصر و ثوره مصر و شعب مصر العظيم
MIDOMAS
الاخ

mannon

و الله العظيم مش عارف ارد عيك بجد اقول لك ايه
بس علي فكرة انت بطلت تتفرج علي التلفزيون الايام دي
و الايام اللي كان بيظهر فيا الجنزوري
كنت حضرتك مش ممكن تشوفه برضه
اسأل بابا و هوا يقول لك مين كمال الجنزوري
ما دمت مش عارفه
عايز اقول لك حاجة و خايف تزعل
.
ولا اقول لك بلاش عشان احتمال تزعل انت و صحابك
.
.

و السيدة الفاضلة المبدعة

سألت حضرتك عشربن مرة
و دي الواحد و عشرين
مين ممكن يمسك البلد دلوقتي لو العسكر مشي
بديعه أحمد على
الاخ

mannon

و الله العظيم مش عارف ارد عيك بجد اقول لك ايه
بس علي فكرة انت بطلت تتفرج علي التلفزيون الايام دي
و الايام اللي كان بيظهر فيا الجنزوري
كنت حضرتك مش ممكن تشوفه برضه
اسأل بابا و هوا يقول لك مين كمال الجنزوري
ما دمت مش عارفه
عايز اقول لك حاجة و خايف تزعل
.
ولا اقول لك بلاش عشان احتمال تزعل انت و صحابك
.
.

و السيدة الفاضلة المبدعة

سألت حضرتك عشربن مرة
و دي الواحد و عشرين
مين ممكن يمسك البلد دلوقتي لو العسكر مشي
اشكرك يا ميدو يابنى على التريقه
وقبل ما ارد على سؤالك احب اوضح لك كام نفطه اهمها
العسكر ما كانش المفروض اصلا يمسكوا البلد من الاول .. ليه بقى؟؟؟؟

قانونا و دستورا المفروض لما تنحى المخلوع حتى لو مات كان حيمسكها رئيس المحكمه الدستوريه العليا لكن ما مسكش ليه؟؟؟؟ ملعوبه انه يتخلى (مش يتنحى) يتخلى عن رئاسه الجمهوريه و يوكلها للمجلس العسكرى (المخلوع اصلا هو القائد الاعلى للقوات المسلحه بالاضافه لكونه رئيس البلاد) لم يتخلى على منصبه كقائد اعلى و لم ينقلب الجيش على قياداته فهو ليس انقلابا و لكن اتفق انه ما يظهرش و المشير يقوم بالواجب

ايه بقى الواجب اللى قام بيه المشير؟؟؟؟؟ طبعا بعد ما المخلوع قبل استقاله الحكومه قبل ما يمشى يعنى ما فيش حكومه (بخ) ... المشير ربنا يباركله عطل الدستور و احل مجلسى الشعب و الشورى .. ليه؟؟؟ كده اسقط الدوله يعنى اللى بيقولوا ان الشيوعين عايزين يسقطوا الدوله دى نكته لانها سقطت خلاص و برضه اوضح لك حاجه تانيه (احنا مش دوله) احنا جمهوريه .. ما تضحكش بس و بص كده على المسميات دى

دوله الكويت - دوله قطر (دى دوله)
المملكه العربيه السعوديه - المملكه المتحده - (دى مملكه يحكمها ملك) و منها كتير
سلطه عمان (دى سلطنه يحكمها سلطان)
جمهوريه مصر العربيه (دى جمهوريه بنظام جمهورى يحكمها رئيس منتخب)
البحرين كانت دوله و الناس صحيو الصبح لقوها بقت مملكه و الرئيس نصب نفسه ملك عليها من غير ثوره و لا فيلم اسقاط دوله و لا اى حاجه ( هو مع نفسه كده و الشعب ايده) تمام ربنا يبارك لهم

كنا دوله فرعونيه و راحت دوله الفراعنه و جت دول كتير علينا و كنا تبع الباب العالى الابراطوريه العثمانيه و استقلينا و بقينا الجمهوريه العربيه المتحده و بعدين جمهوريه مصر العربيه و فى كل مره تسقط دوله و تقام دوله و مصر باقيه بشعبها الى ان يشاء الله

يعنى عمليه اسقاط الدوله دى عادى المشير قام بالواجب و من ساعتها احنا فى حيص بيص ليه بقى؟

علشان المخلوع عاش معزز مكرم هو و فلوله و عيلته و بالنسبه للمشير خط احمر
علشان المشير مش عايز يسقط حكم العسكر و عايز مصر تفضل محكومه بالعسكر
و المشير مش عايز الثوره و الثوار و لازم يقضى عليهم بالذوق و السياسه و الحيله
و علشان يوصل لغرضه و ما يحققش متطلبات الثوره لازم يشوه الثوره و الثوار
و علشان يسكت الناس يجيب واحد عجوز بس سمعته كويسه و مش حيقدر يعمل حاجه المشير مش عايزها لانه بلا صلاحيات
و علشان يبرىء نفسه من المدابح اللى حشر الجيش فيها و حتى لا يحاكم لازم يكون فى طرف تالث باى طريقه .. و علشان يكون فى طرف تالت لازم يتهم اى حد و يا ريت يكون من الثوره او من منظمات حقوق الانسان اللى واقفاله زى الشوكه فى الزور

لو مسك البلد نقيب الاطباء البلد مش حتمشى لان مكانه المستشفى و العياده و معالجه المرضى و ده دور لا يقل اهميه عن اى دور تانى فى ا لبلاد و لكنه لا يصلح لاداره البلاد لانه غير مؤهل و لا نعيب فى الاطباء لاننا لا نستغنى عنهم

نفس الكلام لو مسكها نقيب المهندسين مش حتمشى لان شغلته يبنى و يعمر مش يحكم البلد و لا نعيب فى المهندسين على راسنا بس دورهم معروف بعيدا كل البعد ع ن السياسه و اداره البلاد

و نفس الكلام عن القائد الاعلى للقوات المسلحه الجيش و القوات المسلحه على راسنا من فوق لكن مكانهم على الحدود يحموها و نحميهم و نفديهم بارواحنا بس لا يصلح لاداره البلاد

اللى المفروض يمسك البلاد من الاول رئيس المحكمه الدستوريه العليا لكن بخ طيره المشير
يبقى رئيس مدنى (مش عسكرى) ينتخبه الشعب فى انتخابات حره نزيهه ما فيهاش توزيع لحمه و لا انابيب بوتوجاز و لا دعايه انتخابيه اثناء الانتخابات و لا رشاوى و لا تزوير و لا فتاوى بحرام و حلال

و مصر لم تعقم و لا نقدر نقول ما فيهاش رجاله تصلح انها ترأس البلاد بالعكس كل المرشحين للرئاسه على راسى من فوق يسلم المجلس العسكرى الحكم او اداره البلاد لواحد منهم ينتخبه الشعب ايا من كان و يعود الى ثكناته و واجبه المقدس فى حمايه البلاد و الحدود

و يترك الامن لوزاره الداخليه بعد تطهيرها و اعاده هيكلتها
و يترك البلاد و العباد و الشعب من غير قانون طوارىء و لا احكام عرفيه و لا محاكمات عسكريه و لا اعتقالات و لا سحل و قتل و ذبح و غاز سام و ابادات للثوره و الثوار و لا تعتيم اعلامى و كتم الحريات و لا هجوم على منظمات حقوق الانسان و محاوله البحث على كبش يلبس المدابح التى تورط فيها

لكن لو ساب البلد لمدنى منتخب يابنى يبقى حيتحاكم هو و المخلوع و كل الفلول و بلطجيتهم و الظباط الفاسدين و كل من تورط فى قتل الشعب و افساد الحياه السياسيه و حياتنا كلها على مدى السنين اللى فاتت

ليبيا لم يحكمها جيشها و لا تونس طلعوا احسن منا و الجيش رجع ثكناته بعد الثوره و سابها للمدنين ما فيش بلد بيحكمها جيش و الا حتعيش فى قمع

يبقى تفتكر حيسيب الحكم لمدنى (من غير ضمانات بعدم التعرض ليه او لمبارك؟)
الايام بيننا و نشوف و يا ريت نتحرر من حكم العسكر اللى دام لاكتر من ستين سنه
MIDOMAS
طيب
انا مش يتريق علي حضرتك
رغم اني لا اتفق معاكي في هذا الموضوع
الا انني اتفق مع حضرتك في كثير من الامور
ثانيا انا قصدت التريقة علي حد تعبيرك
علي العضو mannon اللي قال انه مش عارف مين الجنزوري
و انا فهمت انه كان سنه صغير
و ماكانش هايعرف مين الجنزوري في الوقت اللي كان الجنزوري ليه وجود في التلفزيون
لان الاستاذ mannon و قتها اكيد كان بيتابع برامج الاطفال و بس
و كمان ازاي هوا مش عارف الجنزوري و في نفس الوقت بيعترض
طيب ما يسأل حد كبير
مين هوا الجنزوري
و بعدين يبقي يوافق او يعترض
هوا ده اللي قصدته
من طريقتي الساخرة
و انا خوفت اقول كدة صراحة احسن العضو mannon يزعل+

للمرة الثانية و العشرين
مين اللي ممكن يمسك البلد في الوقت الحالي لو العسكر مشي
لم اجد في رد حضرتك اي اجابة

اخيرا
هوا حضرتك فاكرة اني مغرم بالجيش
لا طبعا
هما بصراحة عملو حاجات كويسة كتير
بعد الثورة
انا فاكر لما عملو اكمنة امنية و لما مسكو المرور لفترة
كانو بصراحة بيتعاملو مع البني ادميين معاملة محترمة جدا
و انا شوفت ده بنفسي
لكن انا مش مع بقاء الجيش
و في نفس الوقت
ارفض رحيلة
قبل ما يشتغل مجلس الشعب اللي احنا اختارناه بنفسنا
و يبقي في مجلس شعب و شوري و رئيس منتخب
و كدة يبقي ليها حاكم
انما رفضي التام هوا ان الجيش يسيب البلد و هي ما لهاش حاكم
صبرنا 30 سنة
و انتي بتقولي 60
طيب مافيش شوية صبر كمان لحد ما نختار حد يحكمنا ولا ايه
و بتوع التحرير مش بيمثلوني
ولا اسرتي ولا اصحابي
و لا اي حد اعرفه
ولا اعتقد انهم بيمثلو الثورة اصلا

تقبلي تحياتي
و طبعا انا مصري زي حضرتك و هاختم كلامي بنفس الجملة بتاعتك
بديعه أحمد على
يا اخى الغالى ميدو انا اكن لك كل احترام و صدقنى ان اختلافنا فى الرأى لا يفسد للود قضيه كلنا بنحب مصر و عايزين مصلحتها

شعب مصر طيب قوى و شبابه طاهر و ثورته جميله و نقيه و شويه الشباب اللى طلعوا بمنتهى النبل و بسلميه عشان ينادوا بعيش و كرامه و عداله اجتماعيه ما كانوش عارفين انها حتكون ثوره لكن الله اراد ان يكونوا الشراره و الشعب كله يحتضنها و يحميها الجيش و بطيبه الشباب و الشعب المعتاده سملناها للجيش لاننا فعلا بنحب جيشنا العظيم (خير اجناد الارض)

و رجعوا الثوار بيوتهم و قالوا الحمد لله و كانت احلا فرحه لينا كلنا و قلنا حيكون فيه استقرار و البلد بقى تطلع لقدام و نضفنا الشوارع و دهننا الرصيف و كنا بنبوس تراب مصر حسينا كلنا انها رجعت لينا شمينا ريحه الحريه و انت فاكر كل الكلام ده

لكن ليه الحلم الجميل اتحول لكابوس؟ ليه الثوار رجعوا تانى و ليه الناس شافت الظلم زى ما هو و الفساد زى ما هو و المحاكمات اللى قالوا حتكون سريعه و كل يوم بقالنا سنه و كلها بتشير لبراءه القتله و الفاسدين و ليه الانفلات الامنى المتعمد و الممنهج (بدليل انهم لو عايزين امن حيعملوه حتى لو لحراسه المخلوع و فلوله و الانتخابات) و ليه مش عايزين يرفعوا قانون الطوارىء و ليه المدنين يتحاكموا عسكرى و ليه بيقولوا حيسلموا كمان ست شهور و يعقدوا سنه و يطلبوا وقت اكتر؟ و ليه المدابح دى كلها حصلت و ليه الجيش و الشرطه يتورطوا فى دم الشعب؟و ليه تشويه الثوره و الثوار؟ و ليه الهجوم على كل من ينتقد حكم المجلس و ليه سايبين من يزرع الفتن زى عكاشه و سبيدر و مين المسئول عن كل ده؟ لو مش المجلس او (المشير) بصفته من يدير شئون البلاد فى السنه دى يبقى مين اللى مسئول؟

استمرار المشير فى اداره شئون البلاد هو استمرار للظلم و مزيد من الدم و الشهداء و الامهات الثكلى و الدموع و مزيد من اهدار ادميتنا و كرامتنا و انسانيتنا و شرفنا .. و الموضوع اتعقد بالنسبه لهم تورطوا و لا بد ان يحاكموا او يتركوا الحكم بضمانات و هذا ما يحاول ان يصل اليه المجلس الاستشارى (يسلم المجلس البلد لحكم مدنى مقابل ضمانات كما سلم مبارك للمشير بضمانات) و فى النهايه ارخص حاجه فى كل الضمانات و الاتفاقيات دى هو دم الشعب المصرى اللى نفسه يفرح ببلده و يحس انها بلده بجد و مش قادر
و ربنا ينجينا جميعا يابنى و نطلع من الكابوس ده على خير
مجده
عنوان الرساله لا ينطبق علي الجنزوري والله انا عن نفسي مش شايفه ان الجنزوري سييء الراجل بيحاول يصلح ما افسده كثيرين ولم يعطيه احد حتي الان الفرصه لكي يصلح من بعض الامور وبعض الناس واقفه ضده مش عارفه ليه الراجل لما قال اننا سننزل بقوه لتوفير الامن لم يخطأ ولما قال سنعمل علي ترشيد الاستهلاك لبعض الفئات رأينا ان كلامه صح وميزعلش ولما سئل الراجل البسيط عما يتمناه ما اجرمش لماذا نأخذها علي هذا المحمل والجنزوي لما دخل الوزارة هو عارف مطالب الشعب كويس وعارف اول مطلبين في جدوله العيش والامن
مجده
الجنزوري راجل محترم وليس بعربجي صحيح في بعض من قراراته لم ولن تعجب بعض الفئات ولكن نحن في واقع الامر لابد ان نساعد هذا الرجل علي قراراته لانني مش شايفه في غلط اقتصادنا تقريبا ادمر منتظرين ايه لما نقع خالص
مجده
مينفعش نحاكم جيشنا او المجلس مش ممكن نكسر جيشنا امام العالم هو ده هدف الغرب
مجده
الفوضي التي تحدث في مصر ستمر علي خير ان شاء الله بكل مساوئها وستنهض مصر بابنائها
بديعه أحمد على
عنوان الرساله لا ينطبق علي الجنزوري والله انا عن نفسي مش شايفه ان الجنزوري سييء الراجل بيحاول يصلح ما افسده كثيرين ولم يعطيه احد حتي الان الفرصه لكي يصلح من بعض الامور وبعض الناس واقفه ضده مش عارفه ليه الراجل لما قال اننا سننزل بقوه لتوفير الامن لم يخطأ ولما قال سنعمل علي ترشيد الاستهلاك لبعض الفئات رأينا ان كلامه صح وميزعلش ولما سئل الراجل البسيط عما يتمناه ما اجرمش لماذا نأخذها علي هذا المحمل والجنزوي لما دخل الوزارة هو عارف مطالب الشعب كويس وعارف اول مطلبين في جدوله العيش والامن
كيف يصلح بلا صلاحيات؟ نفس اللى اتعمل فى شرف سحبت منه الصلاحيات و اتحط فى وش المدفع انه مش عارف يصلح و لا عارف يفصل فلان و لا يعين عللان
الجنزورى قد يكون اعطى صلاحيات اكتر من شفيق و شرف و لكنه ما يزال عاجز و هو قال انه لم و لن يبدأ بمشروع كبير لان عمر حكومته قصير و قال انه لا يمتلك صلاحيات رئيس الجمهوريه كما ادعى المجلس
يبقى نصدق مين
و مع ذلك ربنا يوفقه و يوفق كل واحد عايز الخير لمصر
لكن لا تعاير الراجل الغلبان اللى كان بيطلب لقمه عيش و تقول اهو دلوقت مش عايز لقمه و عايز الامن
و لا تضيق ذرعا من اسئله الصحفين و اللى عايزين يفهموا
و لا تتهم الثوار بانهم كلهم عيال عندهم 14 سنه و بعدها المجلس يطلع فيديوا لعيال مظلومين و ابرياء
اللى بيتعمل فينا دلوقت مش حنشوفوا النهارده و لا بكره
و بكره تعرفوا الحقيقه ان شاء الله
و تحيا مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم
بديعه أحمد على
مينفعش نحاكم جيشنا او المجلس مش ممكن نكسر جيشنا امام العالم هو ده هدف الغرب
يعنى ايه نحاكم جيشنا؟ ما حدش قال نحاكم جيش و ازاى نسكر جيشنا و احنا المفروض نحميه بارواحنا؟ و هو بيحمينا بارواحه جيش مصر العظيم خير اجناد الارض

لما طبيب يغلط و يتسبب فى قتل مريض او يتاجر فى الاعضاء يتحاكم و يتحاسب هو مش كل الدكاتره و هو بذلك لا يمثل كل الدكاتره و لا مهنه الطب الشريفه و لا نقدر نستغنى عن الاطباء و نعيش من غيرهم

نفس الحكايه المجلس و المشير و العسكرى اللى يغلط و الظابط الشرطه اللى يغلط او الشرطى او الامين او اى حد يتسبب فى ظلم و قتل و سفك دماء لازم يتحاكم و مش حنحاكم كل الداخليه و لا كل مصر محتاجين نفرق بين الفاسد و الصالح فى كل مجال و كل مهنه و كل من حمل امانه عليه ان يصونها او يحاكم

امال المحاكمات العسكريه معموله لمين؟ مش العسكرين؟ و الا للشعب بس؟
بديعه أحمد على
الفوضي التي تحدث في مصر ستمر علي خير ان شاء الله بكل مساوئها وستنهض مصر بابنائها
الانفلات الامنى و الفوضى و انهيار الاقتصاد و البورصه و السياحه و البطاله و قطع الارزاق
كله سينتهى لو كانت هناك اراده سياسيه حقه بصدق ممن يحكمنا الان لمده سنه ما شفناش فيها الا المر
Moly_Cam5
جميل جدا الموضوع بجد
والاحلى حاجة فية
هو اسم الموضوع واقعى جدا

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور فضيحه الجنزورى: الجنزورى يطعن فى حكم استرداد شركه النيل
عاجل :بعد رفض بيان الجنزورى مجلس الشعب يناقش سحب الثقة من حكومة الجنزورى غدا