نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام ركن البرامج الاعلاميه الخاصة بالمنتدى

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الحلقه 11 من برنامج هات من الاخر ( تفكير البنت المصريه )

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اعزائى المشاهدين اهلا بيكم فى حلقه جديده من برنامجنا هات من الاخر بجد وحشتونى بعد الغياب الطويل ولكنها ظروف لا نريد ان نتذكرها ونعود مع حلقه ساخنه فى موضوع مثير للجدل وهو بعنوان ( تفكير البنت المصريه فى تلك العصر ) والحقيقه بعد الاحداث الاخيره من حالات الاغتصاب والعنوسه وغيرها من المشاكل التى تواجه البنت المصريه قررنا ان نفتح حوار واسع هل تفكير البنت المصريه هو ما يدفعها لتلك المشاكل ام هى ضحيه لما يحدث لها ولكن مناقشه تلك القضيه الخطيره فى الجزء الثانى من الحلقه اما الجزء الاول فيسعدنى ان نتجول ونتعرف على شخصيه جميله بنت مصريه اصيله سنتعرف على شخصيتنا واكيد هنستفاد منها فى المناقشه عن تفكير البنت المصريه نجمه حلقتنا اليوم هى aya elsha3er فاصل وهنرجع مع بدايه الحلقه الساعه 8 ونصف يلا فاصل

المقال "الحلقه 11 من برنامج هات من الاخر ( تفكير البنت المصريه )" نشر بواسطة: بتاريخ:
reallove87
شكرررررررررررررا على الموضوع...
اجتماعى اخر حاجه
عدنا والان يسعدنى ان التقى مع نجمه حلقتنا الليله ايه الشاعر اهلا بيكى يا ايه وفى البدايه مشاهدينا عايزين يعرفوا من ايه قدمى لمشاهدينا البطاقه الشخصيه ؟
aya_elsha3er
عدنا والان يسعدنى ان التقى مع نجمه حلقتنا الليله ايه الشاعر اهلا بيكى يا ايه وفى البدايه مشاهدينا عايزين يعرفوا من ايه قدمى لمشاهدينا البطاقه الشخصيه ؟
اهلا بيك انا آيه الشاعر
عندي 19 سنه الا خمس ايام
انا في تانيه كليه الآداب
مصريه وبحب مصر اوي سعيده جدا انك اخترتني اكون معاك في الحلقه دي
اجتماعى اخر حاجه
ممتاز عيد ميلاد نجمتنا 18 مارس كل سنه وانتى طيبه وان شاء الله كل سنه تحتفلى بعد ميلادك معنا

وده اهداء بسيط من اسره البرنامج بمناسبه عيد ميلاد نجمتنا http://www.6rbtop.com/listen.php?son...1&type=au&q=hi اتمنى ان تنال اعجاب نجمتنا

والان بمناسبه عيد ميلادك بعد خمسه ايام نحن نعرف كيف تقضى يوم عيد ميلادك
aya_elsha3er
ممتاز عيد ميلاد نجمتنا 18 مارس كل سنه وانتى طيبه وان شاء الله كل سنه تحتفلى بعد ميلادك معنا

وده اهداء بسيط من اسره البرنامج بمناسبه عيد ميلاد نجمتنا http://www.6rbtop.com/listen.php?son...1&type=au&q=hi اتمنى ان تنال اعجاب نجمتنا

والان بمناسبه عيد ميلادك بعد خمسه ايام نحن نعرف كيف تقضى يوم عيد ميلادك
وانت طيب اكيد طبعا هوه انا عندي اغلي منكوا
طبعا الاغنيه حلوه جدا انا بسمع ل تامر كتير ميرسي كلك زوق
والله الايام دي انا قلقانه اوي حاسه اني كبرت فاجاءه ان بقي عندي 19 سنه وبقيت بسال نفسي اسئله كتيره اوي !!!!!! بالنسبه ليوم عيد ميلادي مبحبوش ابدا لانه كله بيكون فيه اتفال بالتاء اولاد اخواتي طبعا بيجوا وبيضحكوا عليا وبيعملوه مع عيد الام وانا مش راضيه طبعا كونت احب عيد ميلادي يكون اسبيشيال مش شركه اهم حاجه في عيد ميلادي بقولهم من الاول كده انا مش عاوزه هدايا انا عاوزه حقي ناشف وهما بيفهموا
اجتماعى اخر حاجه
ههههههههههههههههه يا حظك يا نجمتنا مع انى بعض الناس تحب جدا يكون عيد ميلادها مع عيد رسمى لكى يحتفل الجميع معاه على العموم احنا كاسره البرنامج نحتفل معاكى بعيد ميلادك والان يا ايه عايزين نعرفه متى اشتركتى فى المنتدى ؟ ومن اين تعرفتى على المنتدى ؟
aya_elsha3er
ههههههههههههههههه يا حظك يا نجمتنا مع انى بعض الناس تحب جدا يكون عيد ميلادها مع عيد رسمى لكى يحتفل الجميع معاه على العموم احنا كاسره البرنامج نحتفل معاكى بعيد ميلادك والان يا ايه عايزين نعرفه متى اشتركتى فى المنتدى ؟ ومن اين تعرفتى على المنتدى ؟
هههههههههه ايه الآر ده انت بتحسد علي ايه عيد ميلادي يوم الخميس
طبعا اصحابي في الجامعه قالولي عليه وسمعت عنه كتير قبل كده بس كاسره في المنتدي انا مش معروفه علشان مش بدخل كتير انا اشتركت في الصيف اللي فات تقريبا
اجتماعى اخر حاجه
ممتاز جدا وانك تتعرفى على المنتدى من خلال الجامعه هذا دليل على نجاح المنتدى واتمنى الاستمرار ان شاء الله والان نجمتنا نحب ان نتعرف اكثر عن اسرتك ومكان نشئتك ؟
aya_elsha3er
ممتاز جدا وانك تتعرفى على المنتدى من خلال الجامعه هذا دليل على نجاح المنتدى واتمنى الاستمرار ان شاء الله والان نجمتنا نحب ان نتعرف اكثر عن اسرتك ومكان نشئتك ؟
ا
نا مقيمه مع والدي ووالدتي واختي التوام
في كفرالشيخ هي اكبر محافظات الدلتا بجد متقلش في الوطنيه عن اسكندريه
اجتماعى اخر حاجه
جميل نقدر نقول نجمتنا تحب اسكندريه وهى من كفر الشيخ والان جائنا بعض الاسئله عن مواصفات شريك احلامك ؟
aya_elsha3er
جميل نقدر نقول نجمتنا تحب اسكندريه وهى من كفر الشيخ والان جائنا بعض الاسئله عن مواصفات شريك احلامك ؟
وبعدين في اسئلتك دي بقي اكيد انسان لسه متخلقش علشان مواصفاته صعبه شويه يعني في موصفات شخصيته اكيد لازم يكون بيحبني دي كفايه عليلا يعني مش حيزعلني وحيسعدني
في الموصفات الشخصيه اكيد راجل مش مان
اجتماعى اخر حاجه
جميل جدا والان لو سالنا ما هى طموحك فى المستقبل ؟
aya_elsha3er
جميل جدا والان لو سالنا ما هى طموحك فى المستقبل ؟
اكيد نفسي اكون عضو فعال في المجتمع يعني لو مكانش فيه فرصه اثبت نفسي اكيد ححاول اشجع ولادي انهم يكونوا حاجه
بجد اي حد لما بيختار هدفه بيحاول يثبت نفسه فيه وانا فعلا اخترت الكليه اللي دخلتها وبحاول اثبت نفسي فيها يعني تقدر تقول ببحث عن المثاليه
اجتماعى اخر حاجه
طموح جميل جدا والان نريد التعرف على شخصيه ايه هل هى عصبيه ام متزنه وكيف تتعاملى مع اهلك داخل المنزل ومع اصدقائك خارج المنزل او الجامعه ؟
aya_elsha3er
طموح جميل جدا والان نريد التعرف على شخصيه ايه هل هى عصبيه ام متزنه وكيف تتعاملى مع اهلك داخل المنزل ومع اصدقائك خارج المنزل او الجامعه ؟
انا بحاسب نفسي كل يوم كتير اوي وبحاول اعدل في حاجات كتير لكن فعلا اندفاعي وعصبيتي في اوقات كتير بيضيعلي حقي يعني دايما بفكر واقول انا مع الحق يبقي اكيد لازم اكون هاديه ده ربنا معايا
بس متهيقلي معاملتي في البيت مختلفه مع معاملتي مع اصحابي بس اللي حد ما مبحبش ازعل حد
اجتماعى اخر حاجه
اتمنى نجمتنا تنجح فيما تريده وتحد من العصبيه والان نحب نعرف اصعب موقف تعرضت له نجمتنا واجمل موقف فى حياتها ؟
aya_elsha3er
اتمنى نجمتنا تنجح فيما تريده وتحد من العصبيه والان نحب نعرف اصعب موقف تعرضت له نجمتنا واجمل موقف فى حياتها ؟
اصعب المواقف مش موقف واحد
بس اللي جه علي بالي دلوقتي اول موقف صعب شوفته في حياتي كان عندي 7 سنين لما عرفت ان البشر مصيرهم الموت لما جه قالي ان اول واحده اصاحبها في حياتي ماتت سالت بكل سذاجه يعني ايه ماتت ؟؟ الموضوع ده اثر فيا اوي مع ان كان سني صغير بس دايما بقول عليها انها كانت ملاك

اما اجمل موقف في حياتي اني اقبل في الكليه ومكونتش مصدقه نفسي وقتها كونت فرحانه زي يوم جون زيدان في انجلترا كده :d
اجتماعى اخر حاجه
فعلا موقف صعب ولا يوجد اصعب من فراق الاحباب وفى المقابل موقف رائع عندما تدخلى المجال التى تحبيه واتمنى نعمل معاكى حلقه اخرى بمناسبه التخرج بتقدير امتياز والان قبل ان ندخل على موضوع حلقه اليوم اريد منك كلمه لاعضاء المنتدى ولو تريدى ذكر اعضاء معينه تحبيهم بالاسم من حقك طبعا ؟
aya_elsha3er
فعلا موقف صعب ولا يوجد اصعب من فراق الاحباب وفى المقابل موقف رائع عندما تدخلى المجال التى تحبيه واتمنى نعمل معاكى حلقه اخرى بمناسبه التخرج بتقدير امتياز والان قبل ان ندخل على موضوع حلقه اليوم اريد منك كلمه لاعضاء المنتدى ولو تريدى ذكر اعضاء معينه تحبيهم بالاسم من حقك طبعا ؟

طبعا الشكر ليك ول عبده جدا

والحمد لله انا سعيده معاكوا جدا واتمني ان الاجابات تكون ممتعه ليكوا وتكون بتوصلكوا الفكره

اجتماعى اخر حاجه
جميل جدا والان ندخل فى موضعنا الساخن اليوم عن تفكير البنت المصريه فى العصر الحالى وسوالى يا ايه ما الفرق بين البنت المصريه عن غيرها فى الدول العربيه او الاوربيه ؟
aya_elsha3er
جميل جدا والان ندخل فى موضعنا الساخن اليوم عن تفكير البنت المصريه فى العصر الحالى وسوالى يا ايه ما الفرق بين البنت المصريه عن غيرها فى الدول العربيه او الاوربيه ؟
الفرق 180 درجه طبعا

لو اتكلمنا في الفرق بين المجتمعيين العربي والاوروبي طبعا عندك
ان فيه عادات مجتمع واجتماعيات بيرفضها المجتمع والدين عندنا يعني معظم السلوكيات اللي في المجتمع الاوروبي بتعتبر عندنا انحراف سلوكي
فده اكيد بيعكس بعد كده
البنت في المجتمع الشرقي
اهدفها مختلفه تماما عن البنت في المجتمع الاوروبي في علاقتها الاجتماعيه وفي اهدافها الشخصيه بس الي حد ما الفتاه في المجتمع العربي سبقت المجتمع الاوروبي في مجالات كتيره
اجتماعى اخر حاجه
جميل جدا يا ايه انك فتحتى تلك القضيه وهى الفرق بين تقاليد المجتمع وخاصه اننا نلاحظ الان تطلع البنت المصريه الى الخروج من قيود تقاليد المجتمع والتطلع الى الحريه مثل ما تتمتع الاوربيه وهذا فى مجالات عديده والان هنحاول تصنيفها نبدا تفكير البنت المصريه فى شخصيتها ونظرتها للفتاه الاوربيه المتحرره من ناحيه الصداقه مع الشباب ؟
aya_elsha3er
جميل جدا يا ايه انك فتحتى تلك القضيه وهى الفرق بين تقاليد المجتمع وخاصه اننا نلاحظ الان تطلع البنت المصريه الى الخروج من قيود تقاليد المجتمع والتطلع الى الحريه مثل ما تتمتع الاوربيه وهذا فى مجالات عديده والان هنحاول تصنيفها نبدا تفكير البنت المصريه فى شخصيتها ونظرتها للفتاه الاوربيه المتحرره من ناحيه الصداقه مع الشباب ؟
احنا فاهميين الحريه غلط شويه الحريه في حدود صداقه البنات للشباب عندنا في مصر بتكون في مرحله الاختلاط في الجامعه لان قبل المرحله الجامعه في المدارس مبيكونش فيه اختلاط بالدرجه الكافيه
يعني البنات لما تدخل الجامعه بيكون فيه حرج كبير بالنسبه ليها ازاي حتعامل مع الشباب ويكون ليا صدقات
اكيد فيه حدود بتختلف من شخص لاخر يعني انا مينفعش ادي تليفوني لصاحبي وبابا يقولي الحقي صاحبك علي التليفون وجه في بالي شكل بابا ممكن يتشل فيها لكن البنت الاوروبيه بتصاحب اللي يعجبها مافيش قيود عن اي حاجه
اجتماعى اخر حاجه
نعم بالفعل يا ايه والان قبل ان نتحدث بالتفصيل عن البنت المصريه اريد الان مقارنه منك بين صفات البنت المصريه والبنت الاوربيه ؟ وهذا السوال لابد منه الان لاننا للاسف كعرب اصبحنا نرى ان الغرب هو كل شى ونحن عرب لا شى
aya_elsha3er
نعم بالفعل يا ايه والان قبل ان نتحدث بالتفصيل عن البنت المصريه اريد الان مقارنه منك بين صفات البنت المصريه والبنت الاوربيه ؟ وهذا السوال لابد منه الان لاننا للاسف كعرب اصبحنا نرى ان الغرب هو كل شى ونحن عرب لا شى
بالعكس بدليل في القنوات الفضائيه ظهر مذيعات محجبات عرب ومصريين عاملين صدي كبير جدا في جميع انحاء العالم انا مش بدخل في اطار ديني لكن انا بتكلم عن الاغلبيه لكن مهما كان البنت العربيه قادره انها تثبت نفسها في اطار ديني محدد بخلاف البنت الاوروبيه لاننا ولا مره سمعنا عن ممثله مصريه مشهوره ادمنت الخمر او المخدرات و ده دليل ان دينا وعادتنا وتقاليدنا بياثر في سلوكنا يعني احنا عندنا البنات العرب مثال حي عن الالتزام الاخلاقي بخلاف ميج ريان او باريس هيلتون لان دول اثروا في جيل كامل
اجتماعى اخر حاجه
ممتاز وبالفعل يوجد الكثير من النساء المصرين قدوه ممتازه بالفعل واسمحلى لى يا ايه انا اذكر ان الفرق بين المصريه والاجنبيه ان المصريه تتعامل بعواطفها مع الالتزام بالعادات عكس الغربيه تتعامل بما يسمى قوانين الحياه والان نبدا فى الحديث عن البنت المصريه ونبدا يا ايه انتى بما انك تمثلى البنت المصريه بماذا تفكرى هل فى المستقبل المهنى او تتزوجى او تكونى استايل كل هذه الافكار يفكر بها البنت المصريه ياريت تحدثينا عن نفسك ؟
aya_elsha3er
ممتاز وبالفعل يوجد الكثير من النساء المصرين قدوه ممتازه بالفعل واسمحلى لى يا ايه انا اذكر ان الفرق بين المصريه والاجنبيه ان المصريه تتعامل بعواطفها مع الالتزام بالعادات عكس الغربيه تتعامل بما يسمى قوانين الحياه والان نبدا فى الحديث عن البنت المصريه ونبدا يا ايه انتى بما انك تمثلى البنت المصريه بماذا تفكرى هل فى المستقبل المهنى او تتزوجى او تكونى استايل كل هذه الافكار يفكر بها البنت المصريه ياريت تحدثينا عن نفسك ؟
طبعا زي ما قولت قبل كده انا مش حتردد اني اشتغل واثبت نفسي بجانب اني اكيد ححاول اوفق بين بيتي وشغلي لان البيت اكيد اهم من الشغل مهما كان لان البنت ربنا خلقها اولا علشان بيتها وتربيه اولادها انما الشغل في المرتبه التانيه حيكون اكيد بعد جوزي واولادي
اجتماعى اخر حاجه
جميل جدا يا ايه ولكن بما انك ذكرتى قضيه الشغل والزواج البنت المصريه تختلف عن غيرها نراها ترى ان عدم شغلها والاهتمام ببيتها انها مذلوله وان زوجها سى السيد ولا تسطيع ان تدرك ان طاعه الزوج هى الجنه فى رايك هل تلك المشكله تشغل تفكير اكثر بنات مصر ام هى قله وما حل تلك المشكله ؟ نحن نسعى لتحسين كل الافكار الخاطئه لدى البنات المصريه لانها اصبحت مجال للجدل الشديد؟
aya_elsha3er
جميل جدا يا ايه ولكن بما انك ذكرتى قضيه الشغل والزواج البنت المصريه تختلف عن غيرها نراها ترى ان عدم شغلها والاهتمام ببيتها انها مذلوله وان زوجها سى السيد ولا تسطيع ان تدرك ان طاعه الزوج هى الجنه فى رايك هل تلك المشكله تشغل تفكير اكثر بنات مصر ام هى قله وما حل تلك المشكله ؟ نحن نسعى لتحسين كل الافكار الخاطئه لدى البنات المصريه لانها اصبحت مجال للجدل الشديد؟

بالعكس الكلام ده مش صح ابدا البيت ثم البيت انا حاخد ثواب وافيد المجتمع اكتر لاني حربي جيل جديد بيفيد المجتمع وبعدين ربنا قال لولا انه حرام لو الزوجه سجدت لغير الله عز وجل تسجد ل زوجها يعني ربنا وصي علي الزوج وتربيه الاولاد واختص بيه البنت علشان كده الجنه تحت اقدام الامهات

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الحلقه الاولى من برنامج هات من الاخر
الحلقه العاشره من برنامج هات من الاخر
الحلقه الثامنه من برنامج هات من الاخر
الحلقه الثالثه من برنامج هات من الاخر