نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى طلبة جامعات مصر منتدى كلية حقوق

انا محامى يا رجالة اللى عاوز مساعدة ،

يا رجالة ويا احلى بنات اخوكم محامى لو حد محتاج اى حاجة او اى حاجة مش فاهمها يقلى وانا عنيا الاتنين ليه ولو فيه حاجة غير عنيا كنت اديتهالوا ،،

ماشى يا قمامير يلا منتظر استفساراتكم ،،
دمتـ ـ ـ،،ـــم بـــ ـــ ـــ,,,,ـــووود:

المقال "انا محامى يا رجالة اللى عاوز مساعدة ،" نشر بواسطة: بتاريخ:
نادية
اهلاً كنا فعلاً محتاجين محامى
اهلا بيك فى المنتدى
اجتماعى اخر حاجه
يا خبر انتا بتعرض المساعده خلاص هنا هنخليك تبات فى المحكمه كل شويه قضيه
mr.tiger
يا جماعة انا فى الخدمة 24 ساعة وممكن اشرحلكوا طريقة لكزا حاجة ,
1-طريقة المزاكرة من الكتاب بدون اى مجهود او اى تعب وسهولة المراجعة منه قبل الامتحان بدون اى مجهود ايضا .
2- سهولة التعامل مع الامتحانات وطريقة سلسة لحل الامتحانات والكتابة فى ورقة الاجابة ودى اللى بتخليكوا تجيبوا تقدير وانتوا مشعارفين ومطمنين .
3- اللى محتاج اى معلومة او اى جملة مش فاهمها انا فى الخدمة هنا فى المنتدى ،
فى انتظار استفساراتكم ،،
دمـ ــــــ ـــ،،ــــتم بــــ ـ ــــ،،،ــــووود
ميشو
1-طريقة المزاكرة من الكتاب بدون اى مجهود او اى تعب وسهولة المراجعة منه قبل الامتحان بدون اى مجهود ايضا .
2- سهولة التعامل مع الامتحانات وطريقة سلسة لحل الامتحانات والكتابة فى ورقة الاجابة ودى اللى بتخليكوا تجيبوا تقدير وانتوا مشعارفين ومطمنين .
فى انتظار استفساراتكم ،،
شكرا لحضرتك جدا جدا بس انا كنت عاوز اسال حضرتك سؤال ازاى انجح واجيب تقدير فى حقوق وابقى محاسب قانونى او وكيل نيابة؟؟؟؟؟؟؟ازاى وشكرا لحضرتك
نادية
فى انتظار استفساراتكم ،،

آه ماشى ياريت والله انا عايزة اعرف بجد انا فى كلية حقوق
ممكن تقولنا ازاى
وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااااا
همسة
بصراحة الموضوع شدنى مع انى مش فكلية حقوق
يعنى لو نصايحك دى تنفع للكليات التانية فتكون حاجة ممتازة
mix
لو سمحت يامتر عندى مشكلة مع محامى الخاص بيا انا لية عندو احكام على ناس ومش رادى يجبهالى علشان انفز الاحكام دى ايه الاجراء القانونى الى اتخزة معاة

ولكم جزيل الشكر
mr.tiger
لو سمحت يامتر عندى مشكلة مع محامى الخاص بيا انا لية عندو احكام على ناس ومش رادى يجبهالى علشان انفز الاحكام دى ايه الاجراء القانونى الى اتخزة معاة

ولكم جزيل الشكر
سياتك اولا محامى دى مفيهاش كلام فلو عاوز تختبرنى اقلك هتعمل ايه ،،
سياتك تروح مكان المحكمة اللى حكمت بالحكم ده لامين السر وتطلع منه صورة رسمية منه الحكم ،،
وتروح على ادارة تنفيذ الاحكام وتمولهم اللى فيه النصيب وهما طبعا هينفذولك وقتى ،،
وشكرا على اختبارى ،،
:d
mr.tiger
شكرا لحضرتك جدا جدا بس انا كنت عاوز اسال حضرتك سؤال ازاى انجح واجيب تقدير فى حقوق وابقى محاسب قانونى او وكيل نيابة؟؟؟؟؟؟؟ازاى وشكرا لحضرتك
العفو على ايه يا جميل ،،
اولا فى شروط اجتماعية وعملية وعلمية عشان الواحد يقبل فى النيابة ،،
اولا بالنسبة للشروط الاجتماعية ،،
اولا واسطة ،،
ثانيا الحالة المادية تكون مستريحة اوى ،، وليكن عايش فى فيلا وعندكو اراصضى واطيان ::
بالنسبة للشروط العملية (لبق فى التحدث مع اى حد ومع اى شخص -مش بتعمل مشكلة مع حد= وميكونش عليك محضر لا انت ولا اقاربك من الدرجة الاولى والتانية )

ثالثا الشروط العلمية ،،
لازم تقدير جيد على الاقل ،،
ثانيا يكون معاك درجة ماجستير او دكتوراه بس بدرى تاخدها علطول اول ما تخلص الكلية ،،
،،
صدقنى لو توافرت كل الشروط دى فيك هتبقى وكيل نيابة ،،
وعلى فكرة وكيل النيابة ده كمش اول ما تتعين ،،
الدرجات اهى يا راجل يا محامى ،،
درجات النيابة للافادة ،،
اول تعيين مساعد نيابة
تانى درجة بعدها فى الترقية (مساعد نيابة )
تالت درجة وكيل نيابة
رابع درجة رئيس نيابة
خامس درجة محام عام
سادس درجة محام عام اول
سابع درجة نائب عام مساعد ،ن
تامن درجة نائب عام اللى هو (المستشار عبد المجيد محمود حاليا ) والنائب العام بيبقى واحد فى الجمهورية
وبعدين بعد ام تبقى وتوصل لنائب عام ان شاء الله ،،
هتبقى مستشار محكمة يعنى قاضى ،،
وبعد ما تتحال على المعاش فى درجة القاضى ممكن تفتح مكتب محاماه وتمارسها على الدرجة بتاعتك اللى هيا مستشار مثال (المستشار مرتضى منصور)
يا رب اكون ضيفت معلومة ولو بسيطة ،،
هارى بوتر1988
انا نفسى افهم ازاى الشريعه الاسلاميه هى مصدر القانون المصرى

و هو ولامؤاخذه لو راجل دخل على مراته مع عشيقها

و قدر عشيقها انه يقتله قبل ما الزوج يقتله

يبقى فى حاله دفاع عن النفس
بسمة basma

العفو على ايه يا جميل ،،
اولا فى شروط اجتماعية وعملية وعلمية عشان الواحد يقبل فى النيابة ،،
اولا بالنسبة للشروط الاجتماعية ،،
اولا واسطة ،،
ثانيا الحالة المادية تكون مستريحة اوى ،، وليكن عايش فى فيلا وعندكو اراصضى واطيان ::
بالنسبة للشروط العملية (لبق فى التحدث مع اى حد ومع اى شخص -مش بتعمل مشكلة مع حد= وميكونش عليك محضر لا انت ولا اقاربك من الدرجة الاولى والتانية )

ثالثا الشروط العلمية ،،
لازم تقدير جيد على الاقل ،،
ثانيا يكون معاك درجة ماجستير او دكتوراه بس بدرى تاخدها علطول اول ما تخلص الكلية ،،
،،
صدقنى لو توافرت كل الشروط دى فيك هتبقى وكيل نيابة ،،
وعلى فكرة وكيل النيابة ده كمش اول ما تتعين ،،
الدرجات اهى يا راجل يا محامى ،،
درجات النيابة للافادة ،،
اول تعيين مساعد نيابة
تانى درجة بعدها فى الترقية (مساعد نيابة )
تالت درجة وكيل نيابة
رابع درجة رئيس نيابة
خامس درجة محام عام
سادس درجة محام عام اول
سابع درجة نائب عام مساعد ،ن
تامن درجة نائب عام اللى هو (المستشار عبد المجيد محمود حاليا ) والنائب العام بيبقى واحد فى الجمهورية :d
وبعدين بعد ام تبقى وتوصل لنائب عام ان شاء الله ،،
هتبقى مستشار محكمة يعنى قاضى ،،
وبعد ما تتحال على المعاش فى درجة القاضى ممكن تفتح مكتب محاماه وتمارسها على الدرجة بتاعتك اللى هيا مستشار مثال (المستشار مرتضى منصور)
يا رب اكون ضيفت معلومة ولو بسيطة ،،
كل دة عشان يتعين وكيل نيابة طيب انا اعرف ان الانسان المفروض انة يتعين عشان كفاتة ودرجتة العلمية اية دخل الفلوس والاراضى ولية الوسطة والله مصر دية بلد زبالة عايزة الحرق
بسمة basma
حاجة جميلة اوى ان يكون معانا محامى
شكرررررررررررررررا اوى لحضرتك
بس اية هى النصائح اللى حضرتك ممكن تقولها لنا وخصوصا ان احنا لسة فى سنة اولى
mr.tiger
انا نفسى افهم ازاى الشريعه الاسلاميه هى مصدر القانون المصرى

و هو ولامؤاخذه لو راجل دخل على مراته مع عشيقها

و قدر عشيقها انه يقتله قبل ما الزوج يقتله

يبقى فى حاله دفاع عن النفس
شريعتك الاسلامية بتقول ايه ف حالة ان الزوج يلاقى زوجته فى وضع غير قانونى مع واحد بمعنى اصح فى سرير نومها ،،
الشريعة بتقلك حتى لو الزوج لوحده شافها يبقى مزانتش ومخانتوش لان الشريعة بتقول لازم يكون 4 رجال كبار فى السن مسموع عنهم بالحكمة هما بس اللى يقدرو يقولوا ان مراتك خانتك ولازم كمان انهم يتفقو على الرأى ده( انه جوة) ده كلام دينى مفيهوش هزار سامحونى انا صريح شوية لكن هيا دى شريعتنا ،،وفى حالة ان الزوج هو اللى يقرر القتل يبقى جنى على نفسه والعشيق فعلا بيدافع عن نفسه وانت ايشعرفك ان مراتك بتخونك حتى لو فى سرير مع واحد العشيق لو قتل يبقى فى حالة دفاع شرعى عن نفسه وموقفه سليم ،،
واديك قلتها وقدر العشيق يقتله قبل ما الزوج يقتله
اظن واضحة ،،
ها حد محتاج حاجة تانى ،،متهيقلى شوفت بنوتة تحت اسمها بسمة هرد عليها حالا ،،
mr.tiger
حاجة جميلة اوى ان يكون معانا محامى
شكرررررررررررررررا اوى لحضرتك
بس اية هى النصائح اللى حضرتك ممكن تقولها لنا وخصوصا ان احنا لسة فى سنة اولى
النصايح بالترتيب ،،
*المزاكرة من الكتاب من اول الدراسة على الاقل بابين بس عشان نعرف بس المادة بتتكلم عن ايه ،،
*لو عاوزة طريقة شرح ازاى تزاكرى من الكتاب بدون مجهود هكتبهالك وازاى كمان تحلى فى الامتحان ،،
وانا تحت امرك فى جملة مش عارفاها ،،
وفى الخدمة 24 ساعة ::
باى يا قمامير ،،
mr.tiger
كل دة عشان يتعين وكيل نيابة طيب انا اعرف ان الانسان المفروض انة يتعين عشان كفاتة ودرجتة العلمية اية دخل الفلوس والاراضى ولية الوسطة والله مصر دية بلد زبالة عايزة الحرق
بصى يا ملاك هقلك على حاجة حلوة اوى ،،
انا دخلت لاراضى والاملاك والفلوس والفيلات عشان فى حاجة اسمها رشوة بتتعرض على وكيل النيابة ،،
اظن كلامى واضح والواسطة عشان اى حاجة عاوزة واسطة منتى عارفة ،،
يا رب اكون ضيفت معلومة صغننة للقمر ولو عاوزة اى حاجة فى المزاكرة انا معنديش مانع افهمهالك ،،
دمـــ ــ ـ،،ــــــــتم بــــــــ ـ ـــــووود
بسمة basma
شكرررررررررا اوى لحضرتك
mr.tiger
شكرررررررررا اوى لحضرتك
العفو يا حبيب قلبى انا فى الخدمة ،،
يا ريت مفيش حضرتك دى انا هايلا 23 سنة بس ،،
يعنى محامى جديد
وانا ان شاء الله اول بس ما افوق قبل الدراسة ما تبتدى هكتب شرح مفصل ازاى المزاكرة من الكتاب والمراجعة كمان منه قبل الامتحان وطريقة جميلة تخليكى تجيبى تقدير بسهولة ومن غير قلق ،،
بسمة basma
بلاااااااااااش حضرتك خالص
شكرا ليك
mr.tiger
بلاااااااااااش حضرتك خالص
شكرا ليك
mr.tiger
مفيش طلبات مفيش حد محتاج حاجة ،،
الخدمة فايف ستارز ،،
ههههههههه
مستنى استفساراتكم ،،
بسمة basma
السلام عليكم
لو حضرتك ممكن تساعدنا فى مادة القانون الدستورى والنظم السياسية لانى مش فاهمة اى حاجة من دكاترة المادة دية خالص
شكرا ليك
معتز الشاذلي
سلام عليكم

يا مستر تايجر انا عايز أعمل مكتب خدمات انترنت صغير وعايز أعرف إيه الخطوات المطلوبة عشان أعمل سجل تجاري وبطاقة ضريبية ؟
ولو انت في القاهرة ممكن اوكلك تخلصلي الإجراءات دي؟ وهتكلفني كام؟
ورقم تليفوني 0188635907
zbady104
طيب انا كان عندى سؤال

لازم اتمرن فى تالتة او رابعة فى مكتب محماة عشان

اما اتخرج اقدر اشتغل
zbady104
السلام عليكم
لو حضرتك ممكن تساعدنا فى مادة القانون الدستورى والنظم السياسية لانى مش فاهمة اى حاجة من دكاترة المادة دية خالص
شكرا ليك
طيب هقلك انا يا بسمة على السؤال دة
طبعا دى مواد اولى حقوق
انا هقلك الخلاصة فى المواد دى بجد محدش هيعرف يذاكرها من كتب والى هيذاكرها من كتاب مش هيفهم منها حاجة

فى مذكرة اسمها مترو ومذكرة ل د/احمد سيف
اسئلى عنهم فى المكاتب
وعلى فكرة اى حد يقول ان مذاكرة المذكرات والملخصات مش بتنجح
طيب على فكرة انا عمرى ما اشتريت كتاب ولا عملت بحث وبقالى تلات سنين
عمرى محضرت محضرة هخى دى حاجة مش كويسة اينعم

بس انا شايف ان المحاضرات ملهاش لازمة
والدليل انى بقدر من غير محضر حاجة
وشكرأأأ
sonicd

بقولك يا باشا انا السنة دى فاولى انتساب وداخل مش فاهم اى حاجة ومش عراف اذاكر منين والجديد اننا ملناش اى محاضرات وانا متلخبط اوى ونفسى اجيب تقدير والله انا بس مش عاوز ملخصات تجيبلى اقل من جيد جدا وبالنسبة انا مش فاهم ازاى الواحد هيذاكر كتاب بالحجم ده وياترى هاحفظ الكتاب كلو ولا ايه انشاء الله
طموح
ممكن مساعدتي انا خليجيه وانتسبت حقوق سنه اولى فجامعة القاهره اريد ملخصات باسئلة الاختبارات
قلب الدنيا
هل الرجل المعاق يستحق معاش والده بعد وفاته وما مدى الاعاقة التى تجعله ياخذ فى المعاش ولكم الشكر
norma2007
السلام عليكم اولا شكرا على كل مجهودك
ولو سمحت عندى سؤال لو واحد اتحكم عليه حكم فى دوله الامارات بالحبس هل يتحبس هناك ولو اترحل هيكون له سبقه فى مصر ويتحاسب انه عنده قضية واى معلومة تخص الموضوع لانى مش عارفه اللى هيتم
مع جزيل الشكر لحضرتك
%u0632%u0627%u0626%u0631
بصى يا ملاك هقلك على حاجة حلوة اوى ،،
انا دخلت لاراضى والاملاك والفلوس والفيلات عشان فى حاجة اسمها رشوة بتتعرض على وكيل النيابة ،،
اظن كلامى واضح والواسطة عشان اى حاجة عاوزة واسطة منتى عارفة ،،
يا رب اكون ضيفت معلومة صغننة للقمر ولو عاوزة اى حاجة فى المزاكرة انا معنديش مانع افهمهالك ،، المصدر :

اولا شكرا على الاهتمام بالرد على كل الاساله دى بس انا عاوز استفسر عن حاجه انا من عائله متوسطه ومش لبق ومش عايش فى فيلا بس ممكن ادفع اى مبلغ بس اكون وكيل نيابه وعاوز جواب قاطع او متدخلش خالص حقوق لو مش مضمونه حكايه نيابه بس ياريت اعرف الرد بسرعه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ياريت الناس اللي بتفهم يخشو هنا انا عاوز مساعدة صغيرة
ممكن مساعدة من اللى يعرف الشركة دى chitika
اللى عاوز نتيجة ألأعدادية يكتبلى رقم الجلوس
اللى عاوز يضحك يقراء نص الحوار اللى نشرته الشروق اليهوديه اللى بتقول مع كوفى كوجيا لا