نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المواهب منتدى موهوبين الادب والشعر منتدى القصص والروايات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

يوميات عمر وسارة الجزء الرابع

الحلقة الاولي

سارة

فى طريق العوده للقاهره و من ساعة ركوب الطائره و انا لا ارى امامى الا يحيى , حتى انى كنت اغمض عينى حتى اراه اوضح , كأن الله قد مد لى حبال الصبر فقط لكى اؤدى مناسكه طالما كنت فى رحاب بيته المحرم , لكن بمجرد مغادرتى عدت مره اخرى الام الملهوفه التى لا تقوى على فراق ولدها , و بالرغم من انى كنت اكلمه يوميا , لكن حضنه و رائحته الطفوليه و كل تفاصيله التى اصبحت جزء منى لا تفارقنى منذ ركوبى الطائره, ايضا احس ان عمر عاد لى , عاد باكمله , منذ شهور كنت فقدت هذا الاحساس و الان و بفضل الله وحده عاد لى حبيبى و زوجى , لم اعده بذكائى لكن الله اعاده و قربت بيننا الرحله النورانيه اكثر و اكثر
يا ريت نقدر نكررها ..... لكن المره الجايه حاجيب يحي اه ما الحرم كان مليان عيال يعنى اشمعنى ابنى انا

عمر

يا ترى سامحتينى يا ساره ؟ و يا ترى سامحتنى يا رب على خطأى , يا عمر ده كان مجرد تفكير
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

لا لا لا, لا صغيرة مع استكبار و لا كبيرة مع استغفار ............ استغفرك ربى و اتوب اليك
لكنى لا عذر لى الا انى انسان و كان الانسان ظلوما جهولا اللهم باعد بيننا و بين خطايانا كما باعدت بين المشرق و المغرب , و لقد عاهدتك يا رب امام بيتك المحرم ان اعطى كل دقيقه من اهتمامى خارج عملى لساره و يحيى و ان اجعل منهما درعا يقينى الخطأ

سارة

ايه كل الاجراءات دى ساعه عشان نطلع من المطار يعنى يا ربى نيجى من السعوديه فى ساعه و نطلع من المطار فى ساعه و نصف لكن والله عندهم حق فى الاجراءات دى كلها . ده احنا الوحيدين تقريبا اللى مش معانا مروحه و بطانيه , ده انا خفت يشكو فينا عشان الموضوع ده , مشكلة الشعب الطيب ده انه بيحول كل سفريه حتى العمره الى مهرجان للسياحه و التسوق

يقولو علينا ايه فى السعوديه ما عندناش بطاطين فى مصر ؟ و بعدين و الله سألت نفسى كتير . ليه السعوديه بتستورد بطاطين اساسا ده هناك ما فيش شتا و الجو حر نار . وكمان ما تنفعش فيه مراوح خالص , حتحس انك قاعد قدام السيشوار , لكن الرفاق المصريين فى المطار عرفونى السعوديه بتجيب بطاطين و مراوح ليه و الله تلاقيها مستورده من مصر , الحمد لله يا عمر ان ماما فكرتنا بموضوع الهدايا ده و الا كان حايبقى شكلنا عره اوى

عمر

و الله يا ساره انا مش فاهم ليه كل واحد يباركلى ع العمره لازم اديله طاقيه او سبحه انما اغلى حاجه جبناها من هناك هى مية زمزم و اوعى تنسى تشربى يحيى منها

سارة

بس انا مش عارفه الناس دى لقت وقت ازاى تعمل شوبنج كده ده احنا طول النهار كنا فى الحرم و حتى لما خلصنا العمره بتاعتنا عملنا عمره تانيه انت لوالدك و انا لجدتى الله يرحمهم جميعا هوه ده الهدف الحقيقى

عمر

معلش يا ساره تفكيرك مش زى غيرك ربنا يتقبل منا و منهم هو اعلم بالنوايا

سارة

مهما حكيت مش حاقدر اوصف لحظة لقائى انا و يحيى , زى ما يكون غايبه عنى بقالى سنين , نسيت اسلم على ماما و بابا واحمد اخى ما شفتش فى الدنيا لحظتها غيره و نزلت دموعى غصب عنى و ده طبيعى
لكن هوه تنزل الدموع من عينيه بالشكل ده و هوه ما بيقولشى غير ماما ماما و باحس انه بيعاتبنى اكتر منه بينادينى بيقولى كنتى فين يا ماما كل ده انا حاسه دموعه بتقول كده يا حبيبى يا بنى ربنا ما يحرمنى من حضنك يا رب , بس مش كده يا يحيى عايزه اسلم على الخلق شكلنا بقه وحش فى المطار

عمر

يا عينى عليك يا عمر انت باين عليك ما لكش حد فى الدنيا حتى ابنك مش راضى يسلم عليك و حماتك ما سلمتش الا عشان ساره ايدها ما كانتش فاضيه , انما ايه اللى بين ساره و يحي ده ؟ اشمعنى انا
انا عايزه يحضنى ويمسك وشى و يبص لى زى ما بيبصلها كده و ايه كم البوس ده سبحانك يارب .........
.لكن حماتى ما نسيتش برضه تديله كلمتين هوه و اللى خلفه , هوه من لقى احبابه نسى اصحابه كده يقولو كنا بنعذبك يا سى يحيى هى كل الرجاله كده و اللا ايييييه , انما الشهاده لله الست و الله عملت الواجب و زياده روحنا البيت لقيناه زى الفل و بط و حمام احمدك يا رب ده انا بطنى نشفت من الفراخ المشويه

سارة

يا حبيبتى يا امى , ربنا يبارك فى عمرك و يخليكى يا رب , البيت زى الفل و الاكل محطوط ع الترابيزه و لا العروسه فى يوم دخلتها , دى كمان حاولت تاخد يحيى عشان ارتاح لكن بصراحه لا يحيى وافق و لا انا كمان وبعدين انا حاسه دلوقت ان عيلتى ما تكملش من غير يحي يعنى بقينا تلاته فى واحد ....

عمر

اناحادخل اشوف الرسايل على الميل بتاعى يا ساره لحد ما تفضى الشنط

سارة

تمتمت فى سرى (اه ربنا يستر من ايملات الشركه و زمايلنا اللى فى الشركه)
خرج عمر بعد دقيقتين ووجهه متغير جدا

فيه خبر مش كويس خالص يا ساره

المقال "يوميات عمر وسارة الجزء الرابع" نشر بواسطة: بتاريخ:
spring rose
لا بقى عايزه الباقى
مشكوره جدا
أسير الغرام
شكرا على القصة
اسينات
القصة حلوه اوي يا رنيم تسلم ايدك
رنيم
لا بقى عايزه الباقى
مشكوره جدا

من عيونى يا قمر
رنيم
شكرا على القصة
ميرسى على مرورك
رنيم
القصة حلوه اوي يا رنيم تسلم ايدك
تسلمى يا قمر على الرد
رنيم
لحلقة الثانية

مرت لحظه كانها الدهر حتى تكلم عمر
الشركه بتصفى اعمالها فى مصر عشان المشروعات بتاعتها انتهت هنا خلاص , و باعته نوت ان كل مهندس عليه يوفق اوضاعه يا اما ياخد مكافاه يا اما يقدم على السفر لفرع الشركه الجديد فى هولندا عشان هما محتاجين هناك ناس واخده خبره فى نفس المكان .

سارة

لله الامر من قبل و من بعد . انت خضتنى اوى يا عمر يعنى احنا كنا مولودين فى الشركه دى سبحانه الذى يغير ولا يتغير و انت اصلا مهندس عبقرى ودلوقت كمان خدت خبره هايله فى الشركه دى ممكن ناخد المكافاه و نعمل مشروع او حاجه أو حتى تشوف شركه تانيه

عمر

انت فاكره المكافاه دى يعنى تكفى ايه فى الايام دى , و انا كمان مبقاليش فى الشركه فتره طويله و بعدين حالاقى فين شركه تدينى المرتب ده .... انا متهيالى اننا نسافر احسن يا ساره

سارة

نسافر بره ... وكمان اوروبا يعنى ناس تانيه و مجتمع تانى و نظره تانيه لينا كمسلمين هناك.
اول مره يجيلى الخاطر ده .. اسيب مصر واسيب اهلى , ده انا بحب حتى ريحة الشارع فى مصر ..حتى المكروباص بحبه .بلدى و مهما حصل هى اولى بى .. ليه ما نقدرش نعيش فيها بكرامه ؟
صحابى اللى كان بييجى لازواجهم شغل بره كانو بيخافو من الحسد رغم انى كنت باشفق عليهم
بلد غريبه و ناس تانيه و جو تانى و ماما .... ياخرابى لو ماما عرفت
مش كفايه اختى اللى سافرت دبى بعد الجواز و ماما كل عيد و كل جمعه حتى تقلبها مناحه عشان اسراء واحشاها و دلوقت ما عادش ليها غيرى انا واحمد اقوم انا كمان اسافر و اسيب البلد , دى ماما تروح فيها , و بعدين حاعمل ايه انا فى الغربه دى و انا جربتها و انا صغيره مع ماما و بابا وكنت كل اجازه اسيب مصر و دمعتى على خدى عشان السنه الطويله اللى حاقضيها هناك , يا رب افرجها من عندك و انا مش حاقول غير قدملنا اللى فيه الخير

عمر

انت مش بتكلمى ليه يا ساره ساعدينى فى الاختيار الصعب ده

سارة

هه معلش يا عمر اصلى سرحت . بص يا عمر مش لازم شركه بنفس المرتب ده ربنا هوه الرزاق و بيبارك فى القليل واللى حيساعدك فعلا هوه اللى طول عمره بيساعدك قوم صلى العشاء و صلى صلاة استخاره و اللى رايده ربنا هوه اللى حايكون

عمر
افرجها من عندك يارب انا عملت اللى على و قدمت فى شركات هنا فى مصر كتير جدا . لكن مش حايجيلى شغل فى يوم و ليله , كمان الشركه مديانى مهله عشان اقرر بعدها ممكن يروح على السفر , و ساره ما بتتكلمش لكن انا حاسس انها رافضه السفر رفضاً باتاً , مش عارف ايه اللى حصلها , وهى اللى طول عمرها بتتغنى بوقوف الست جنب جوزها . لكن لما الامر بيخص والدتها و اهلها خلاص تنسى جوزها خالص
وانا مش حاقدر اسافر لوحدى و اعيش بره كده وحدي , ده انا كنت حاتجنن لما قعدت كام يوم من غيرها هى و يحيي و الشقه بقت زى الاسطبل فى اربعه و عشرين ساعه , كمان الفرص هنا ضيقه و كل صحابى و قرايبى بينصحونى بالسفر وكمان دى هولندا يعنى دوله متقدمه فى كل حاجه و حاتعلم كتير انا حاحاول اقنع ساره بالسفر وربنا معايا
وأثناء الغداء
عمر

انت عارفه يا ساره انى سالت اصحابى اللى عاملين مكاتب هندسيه يعنى هنا فى مصر وعرفت ان اقل مبلغ نبدأ بيه حوالى سبعمية تمنيمة الف جنيه

سارة

يا خبر ابيض ليه يعنى كل ده
عمر
ده احنا بس محتاجين شقه مقر للمكتب بالشىء الفلانى ده غير التصاريح و الموافقات والسجل التجارى وموافقة الضرائب
سارة
الحمد لله يا عمر انك بدات تفكر فى كده و انت عارف و الله ربنا حايسهلها ما نشارك صحابك دول طيب
عمر

نشاركهم ازاى يعنى يا ساره دول هما نفسهم زهقانين وعايزين يقفلوا الشركات الكبيره مش سايبه فرصه لحد صغير فى السوق

سارة

يعنى ايه يا عمر عايزنا نسافر و كمان هولندا يعنى بلد لا نعرف لغتها و لا نقدر نتعايش فيها ؟
عمر
ما نقدرش ليه يعنى
سارة

عشان حاجات كتيراختلاف العادات و التقاليد ,التربيه اللى حانربيها لابننا مش اتفقنا نربيه عالاسلام والسنه ازاى يعنى نعمل كده وهو فى مدرسته و فى بيته و فى وسط اصحابه مش حيلاقى الا كل عداء للاسلام و كراهيه لينا
عمر
بصى يا ساره اللى عايز يربى ولاده مش محتاج يتحجج بالمجتمع احنا فى البيت حانصلى و نقر القران كعادتنا و هوه حايطلع يلاقى كده فيكون زينا بفطرته السليمه و ربك هو الهادى

سارة
و حاتعمل ايه لما حد يعايره و لا يقوله انه ارهابى زى ما بنسمع و لا لما حد يقلعنى الحجاب عشان ما يبقاش شكلى متخلف ولا لما افتح الجرنال اليومى العادى الاقى حاجه مسيئه لدينى و لحبيبى صلى الله عليه و سلم انت مش عارف المسلمين هناك متعذبين ازاى من ساعة حداشر سبتمبر

عمر

و قد بدا صوته يعلو :
بصى يا ساره انا فاهمك كويس جدا و ما تتذاكيش على انت مش عايزه تمشى من جنب مامتك و اخواتك عشان انت فاكره نفسك لسه صغيره و لازم العيله حواليكى ما اختك اهيه سافرت و هى لسه عروسه و الحمد لله كويسه ايه المشكله يعنى
سارة
ايه اللى جاب سيرة ماما و بابا دلوقتى , وانا بكلمك كلام موضوعى جدا وبعدين حتى الكلام عن ماما وبابا قمة الموضوعيه ازاى اسيبهم وهما فى السن ده و محتاجين لى جنبهم , و اظن والدتك يوم ما احتاجتلنا لقتنى انا وانت جنبها ولا هى يعنى الانانيه عشان انت ما عندكش دلوقت حد فى مصر تقلق عليه
IT-is-MY-DeStinY
انا قريت الحلقه التانيه وفعلا عجبتنى وضحكت على الجمله دى
انا كنت حاتجنن لما قعدت كام يوم من غيرها هى و يحيي و الشقه بقت زى الاسطبل فى اربعه و عشرين ساعه , كمان الفرص هنا ضيقه و كل
هو بقى عاوزها علشان تنضف البيت
انا رأى ان ساره توافق على السفر لان حكايه العنصريه للمسلمين بره دى مش سبب
فيه ملايين المسلمين بره وتمام اوى
فعلا فى مصر الحاله وحشه جدا
قصه اسلوبها جميل تسلم ايديك
رنيم
انا قريت الحلقه التانيه وفعلا عجبتنى وضحكت على الجمله دى

هو بقى عاوزها علشان تنضف البيت
انا رأى ان ساره توافق على السفر لان حكايه العنصريه للمسلمين بره دى مش سبب
فيه ملايين المسلمين بره وتمام اوى
فعلا فى مصر الحاله وحشه جدا
قصه اسلوبها جميل تسلم ايديك
رنيم
الحلقة الثالثة
سارة

اخر مره اتكلمنا فيها انا وعمر و المناقشه انتهت بانه ساب الاكل و قام عشان اعتقد انى باعايره بوقوفى جنب والدته ولأول مره الاقيه زعلان ومش قادره اصالحه ، كل اللى عملته انى اتصلت باكتر من صديقه لى عايشين فى النمسا وفى فرنسا وفى منهم واحده اخدت الجنسيه كمان وسالتهم عن حياتهم فى البلاد دى
واحده فيهم اضطرت تخلع الحجاب فعلا عشان تلاقى شغل و قالت انها بتحتشم ع الاخر لكن ما تغطيش شعرها
ممكن تغطيه بشابو او اى حاجه لكن تلف طرحه حول وجهها توصم بالارهاب علطول
وصديقتى التانيه محجبه بس دى معاها الجنسيه , ساعات تتعرض لمضايقات فى الشارع بس هى ما بتشتغلش

وكمان ولادها كلهم بيدرسو بالالمانى فاصبح من الصعب عليهم العوده رغم انها تريدها و تتمناها من قلبها
طيب انا ايه اللى يغصبنى , دى بلدهم يصدروا قوانين بحظر الحجاب بحظر التجول حتى هما احرار
واحنا كمان احرار اننا ما نعيشش هناك وربنا قال ان ارضه واسعه لنلتمس فيها الرزق , ليه نضيق اختيارتنا و نختار نعيش فى مكان يكون فيه القابض على دينه كالقابض على الجمر
ده المسلمين الاوائل و قبلهم المصطفى صلى الله عليه و سلم ساب احب ارض الله الى الله (مكه) عشان اهلها اذو المسلمين و فروا بدينهم منها , لماذا لانجعل الحياه اكثر سهوله بلا تعقيدات ولا ضغوط
وعمر طبعا مش مصدق ابدا ان دى اسبابى الحقيقيه و نظرية المؤامره بتاعته بدات تدخل ماما طرف فى الموضوع رغم انها ما تعرفش حاجه اصلا , الله يهديك يا عمر

عمر

انا مش مصدق نفسى , دى ساره اللى وقفت جنبى قبل كده بكل قوتها و باعت حتى دهبها عشانى , انا مش مقتنع انى لو عشت بره عقيدتى او دينى حيتأثروا , انا اقدر استعصم لدينى وعرضى فى اى مكان
بس تاثير البيئه ع الاطفال ؟ يمكن ساره عندها حق فى دى .
احنا لينا اقارب فى اوروبا اولادهم سابو البيت فى سن ستاشر والقانون هناك يحمى حرية الشاب تماما .
بقى كده يا يحى بعد التعب و التربيه دى كلها تسيبلى البيت و تروح تعيش مع صاحبتك
منك لله يا ساره خليتى الفار يلعب فى عبى ليه بس ده انا كنت خلاص على وشك ادخل النهارده للمدير واخد القرار , لكن لا مش حاعمل حاجه الا لما نوافق عليها سويا , بس هوه انا اساسا عارف اكلمها دى طول النهار على الانترنت مع ابناؤنا فى الخارج بتعمل تحقيقاتها ومداولاتها
الله يهديكى يا ساره

سارة

الظاهر يا ساره حاتضطرى تطلعى شهرزاد من علبتها بعد طول اختفاء ..يا رب يفتكر ان عيد جوازنا بكره , بس حتى لو ما فتكرش كفايه الهم اللى هوه فيه ربنا معاه , بدات خطة عمل عيد الجواز4 منذ الصباح الباكر, طبعا نظافة شاملة للشقه بواسطه الشغاله اللى كمان خدت يحيى ودته لماما وانا نزلت اعمل عمرة موتور عند الكوافير
طلبت ان نفس البنت اللى كانت عملتلى ماكياج فرحى تعملى ماكياج زيه بالظبط و جبتلها صورة الفرح معايا و فعلا عملته زى يومها بالضبط و بنفس الالوان , وعملت سيشوار ياااااه ده شعرى طول قوى ما اكتشفتش كده الا بعد ما شفته فى المرايه , كان بقاله شهر عباره عن كلكيعه كبيره فى راسى كل اللى اعرفه عنها انها ما بتخلنييش انام كويس ع المخده
روحت البيت و كنت محضره الاكل من امبارح فى التلاجه و ما كانش على الا التسخين بس وفى خلال الوقت ده طلعت من الدولاب ذكرى غاليه اوى فستان فرحى ..........ياااااه احلى ايام عمرى والمفاجاه انه زى ماهوه
انا فضلت انى افصل فستان تمليك مش غالى بدل ما ااجر فستان رهيب بنفس التكلفه , عشان انا عندى حاجات كده فى دماغى بخصوص الارتباط النفسى و الحنين وهو ده اللى مخلينى كارهه اسيب بلدى
ويادوب بدات عينى تدمع و افتكر اغنية مصرهى امى ......بلدى بلدى يا بلدى
يييه ايه اللى جاب بلدى دلوقت بقه ركزى يا شهرزاد قصدى يا ساره
و المفاجاه الكبيرة انى باقفل السوسته ...... قفلت و بصيت فى المرايه ........ مش اعجاب بنفسى والله . لكن حسيت انى حتى احلى من يوم فرحى
مافيش القلق الجامد بتاع الفرش و مافيش السهر الطويل قبلها عشان الفستان وعشان الجزمه وعشان و عشان وكمان ما فيش التقفيله اللى تحت الفستان لزوم الحجاب ..,
اكملت زينتى بوضع البارفان وبعدين اطلقت بخور احضرته لى احدى صديقاتى من الكويت وقالتلى ان الجرام بالشىء الفلانى وطفيت نور الشقه كله الا نور صغير فى المدخل وبعدين احترت اقعد فين
انا جربت موضوع الاسهم ده و اتبع الاشارات و بتاع قبل كده
ايه رايك يخش يلاقيكى فى وشه المره دى عشان تبقى صدمه قصدى مفاجاه جامده
شلت الترابيزه المدوره الصغيره اللى فى مدخل الشقه وقعدت

عمر

معلش يا عمر خليك انت الكبير , النهارده عيد جوازنا , خرجت بدرى من الشغل و اشتريت هديه لساره , سلسله ذهبيه و فيها دلايه صغيره على شكل قلب , يمكن تحس ان فعلا قلبى معاها و احضرت تورته صغيره و روحت بافتح باب الشقه شميت روايح جميله دوختنى بصراحه .... دى ريحة بخور دى و لا بارفان و اللا ايه ده و بعدين لقيت قدامى اجمل منظر ممكن يشوفه زوج محب و عاشق
ورده بيضاء مفتحه فى مدخل البيت و مش شايف غير الدائره البيضاء الكبيره و حبيبة عمرى حاطه وشها فى الارض و شعرها الجميل مغطى ظهرها و اكتافها و اول ما دخلت رفعت وشها باجمل ابتسامه و اجمل عينين حبيتهم فى حياتى وحسيت ان النور جه .........
يا شيخه عايزانى اقعد فى مصر و اشحت على باب السيده حاشحت بس ما بعدش عنك ابدا
وقلت اللى قدرت اقوله ساعتها : ما شاء الله !!!!!!! ......

سارة

ياه وحشتنى الكلمه دى من زمان ... دى اغلى كلمه قلتهالى و اول كلمه قلتهالى فاكر يا عمر
عمر
ما أنا ما لقيتش حاجه اقولها زمان و لا حاجه اقولها دلوقت الا الكلمه دى.... ما شاء الله
سارة

جلس عمر الى جوارى على الارض و اكتشفت انه لم ينس عيد زواجنا و انه احضر لى هديه و فتحها ...
الله يا عمر ده كتير اوى ... ده انا مكسوفه منك اوى انا ما جبتش هديه عشان ......
وضع عمر يده على شفتى قبل ان اكمل ..............
و همس ..............انتى هديتى ........................
و سكتت شهرزادعن الكلام المباح
رنيم
الحلقة الرابعه

عمر

صحيح انا مش مقتنع اوى بوجهة نظر ساره , و صحيح انها قالت لى خلاص اللى تشوفه يا حبيبى اعمله , لكن انا صليت استخاره امبارح و طلبت من الله يهدينى للصواب و انا واثق انى حاشوف علامه النهارده يا تخلينى اقبل على السفر او تخلينى اتراجع و اسيبها على الله
وصلت الشركه لقيت واحده شعرها اصفر ما شفتهاش قبل كده بتقولى صباح الخير يا باشمهندس عمر
بادقق كويس ما صدقتش عينى , دى آيه , قصدى المهندسه ايه , ده انا شايفها اول امبارح و كانت بالحجاب ايه اللى حصل؟؟؟
كل المكتب كان بيبص لها و يتعجب لكن ماحدش جروء على انه يسالها ,انا سالتها
ايه التغيير ده يا باشمهندسه آيه خير ايه اللى حصل
ابدا انت عارف ان الوفد اللى جاى من هولندا حايقابل الستاف النهارده وانا قررت انى لازم اسافر

عمر

طيب ايه اللى يمنع انك تحافظى برضه على التزامك يا باشمهندسه! هوه ده يتعارض مع الشغل ؟
لا مش حيتعارض مع الشغل لكن اذا كنت فى روما فافعل ما يفعله اهل روما
عمر

المثل ده وحش اوى على فكره ومعناه بالضبط ان الانسان يكون امعه , وده اللى نهى عنه الرسول صلى الله عليه و سلم (( لايكن احدكم امعه يقول اذا احسن الناس احسنت و ان أساؤوا أسأت ))

اظن دى حريه شخصيه يا باشمهندس عمر و اللا انت خايف انى آخد المركز اللى انت بتحلم بيه فى هولندا ؟؟
عمر
باحلم بيه ! فى هولندا ! اعوذ بالله انتى للدرجه دى فهمتينى غلط انا كان همى مصلحتك ومش مصدق التغيير ده اللى حصلك ، انا حتى ما قررتش لسه اعمل مقابله مع الوفد الهولندى
بص يا باشمهندس عمر بك دلوقت الحجاب بره علامه على الارهاب يعنى مجرد ما المدير الهولندى يشوفنى بيه خلاص حاكون اترفضت و مافيش لى اى امل وانا نفسى اسافر بره تانى واشوف الدنيا واتعلم الجديد, ايه العيب فى كده , من ساعة ما جيت هنا و انا باصطدم بعقليات متخلفه وانا واثقه ان ربنا حيسامحنى عشان فى شيوخ افتو اذا كنت قاعد بره وكان من الصعب عليك انك تنفذ دينك بكل حذافيره ممكن ربنا يسامحك على بعض التجاوزات

عمر

و ده مين اللى قال كده بقه مفتى القناه السادسه ؟؟؟؟
امال فين فمن استعصم لدينه وعرضه ........ وفين من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب
و فجاه سكت خالص لما لقيت نفسى باكرر كلام ساره بالضبط , يعنى هى كانت عندها برضه حق ادى واحده كانت محجبه و حاتخلع حجابها عشان هولندا وشويه فلوس زياده و ياريتها فقيره او محتاجه
هييه انت رحت فين . ما كنتش فاكره نظرتك كده لاى واحده مش محجبه يعنى تبقى مش مسلمه
عمر

لا من فضلك انا مين عشان احكم مين مسلمه و مين لا ده ربنا سبحانه و تعالى اللى بيحكم لكن بئس الاسم الفسوق بعد الايمان
ازاى تسمح لنفسك تقولى الفسوق انت تخطيت حدودك على فكره انا ما كانش لازم اتكلم معاك و لا ارد عليك اساسا ............
عمر
يا باشمهندسه الفسوق مش لازم يكون المقصود بيه الانحراف لكن اى انسان يحيد عن الطريق السليم اللى كان رسمه لنفسه يكون اسمه كده و انا متاسف يا انسه آيه وارجو ما تزعليش منى , بعد اذنك .......
يااه يا آيه انت مش عارفه اد ايه ساعدتينى فى اتخاذ القرار
ده انا مش حاروح هولندا مخصوص عشان ما شوفكيش تانى , ازاى فى يوم من الايام قارنتك بساره اساسا ؟؟
و بعد المقابلات مع كل من يريد السفر من المهندسين اعلنت اللجنه اسماء المسافرين و على راسهم طبعا الانسه آيه التى نالت كل الاعجاب و التقدير من اللجنه وطلب مدير فرع القاهره الاجتماع بعمر و بعد جلسه مطوله معه , خرج عمر وعلى وجهه سعاده و رضا لم يعرفهما منذ عاد من العمره و جرى على الموبايل
سارة

منذ الصباح الباكر اعد الدقائق و انظر للهاتف ليبلغنى عمر بقراره النهائى فى موضوع السفر , بعد سلسله من صلوات الاستخاره خلال الايام السابقه , كففت عن محاولة اقناعه , و حتى لم اعد اذكر والدى او والدتى و تركت امرى كله بين يدى الله (اللهم فارج الهم كاشف الغم رحمان الدنيا والاخرة و رحيمهما انت ترحمنا فارحمنا برحمة تغننا بها عمن سواك يا رب)
وبعد ساعات طويله من القلق رن جرس الموبايل ..................بيد مرتعشه رددت على عمر ..................و حين ابلغنى بالخبر لم استطع الرد ,فقد سجدت لله شكرا فى مكانى و عينى مليانه بالدموع
يا ما انت كريم يا رب
رنيم
لحلقة الخامسة
سارة
يا مانت كريم يا رب . اه يا سامع دعاي وعالم بشكواى معقوله ييجى الحل كده من عندك يا رب
معقول يكون فيه لجنة متابعه الشركه حاتسيبها فى مصر لمتابعة المشروعات المنفذه و اللجنه دى تلاته بس وعمر يتعين رئيسهم , سبحانك يا الهى , يعنى الشركه الاجنبيه لم تعلن عن لجنة المتابعه عشان تضمن ان كل الكفاءات الكبيره تطمع فى السفر لهولندا عشان ما فيش حل غير كده فى مصر , و يكون النتيجه ان حبيبى عشان ما قدمش فى هولندا وعشان هوه من اكفا المهندسن الموجودين كان اول واحد مرشح لرئاسة لجنة المتابعه , اول حاجه عملتها بعد ما عمر بلغنى الخبر انى سجدت لله شكرا احمدك يا رب حمدا كثيرا
انا كنت عارفه انت اللى حاتحلها من عندك و برضه اتعلمت ما احكمش راييى واتشدد لان فى النهايه قدر الله نافذ ,ان الله بالغ امره, قد جعل الله لكل شىء قدرا

عمر
انا مش سعيد بحل موضوع الشغل قد مانا سعيد عشان خاطر ساره دى بعد ما كانت خلاص وافقت على انى اعمل اللى انا شايفه , لكن ربنا سبحانه و تعالى اعلم من الجميع , سبحان الذى هدانا و ما كنا لنهتدى لولا ان هدانا الله
سارة

عارف مامتك كلمتنى النهارده من مكه وقالت لى انى وحشتها شفت المعجزه دى بقه مش غريبه معجزتين فى يوم واحد كده شغلك و كمان وحشت مامتك !! ,
عمر
هاها حرام عليكى يا شيخه دى بتحبك والله بس هى ماما مش بتعرف تبين عواطفها

سارة
مانا قلت لها انها هى كمان وحشتنا و طلبت منها ترجع بقه
عمر

بجد يا ساره قلتلها كده جزاكى الله كل خير حتى لو مش حاتيجى اهى برضه تحس اننا مرحبين بيها

سارة

لا ما انا نسيت اقولك انها جايه فعلا
عمر
بس دى ما قالتليش حاجه خالص عن الرجوع
سارة

ماهى اصلها عاملاهالك مفاجاه جميله ان شاء الله حاتيجى الخميس الجاى شفت بقه لو كنا سافرنا دلوقتى كان حيبقى وضعها ايه ؟
عمر
عندك حق و الله , شوفى حكمة ربنا يعنى صحيح كانت ماما حاتعمل ايه دلوقت لو انا مش فى مصر ؟؟
سارة

تمتمت ساره فى سرها مانا اللى استاهل , مالها هولندا ,لا يابت الحمد لله برضه اهى هولندا فيها كفار و ممكن الواحد يتاذى فى دينه , لكن لما قعدت فى بلدك اهى جايه لك اهيه اللى حاتكفر سيئاتك كلها باذن الله
وصلت حماتى فى معادها يوم الخميس بس الشهاده لله قابلتنى مقابله جميله و كانت مشتاقه ليحيى اوى اوى و قالت انه ماشاء الله كبر اوى , و لما روحنا البيت قالت لى انها حلمت بيى . و لما قلت لها خير يا طانط
ال ايه و هى بتعمل عمره مع بنتها غفلت فى الحرم بعد صلاة الفجر وحلمت بى وكنت طفله صغيره ملفوفه فى بطانيه واحد لابس ابيض بيدينى ليها و يقولها بنتك اهيه و بعدين كشفت عنى البطانيه لقتنى حاضنه بنت صغيره جدا و قلت لها دى مريم بنتى , و رددت (( و انى اسميتها مريم ))
و قالت لى : لو ربنا اراد و جبت بنت بقه يا ساره تسميها مريم اتفقنا؟؟ ..............
الله على الرؤيا جميله و اسم جميل البنت فى الحلم رزق واسع , بس اسم مريم ده صحيح غالى اوى ، و بعدين الرؤيا بعد الفجر بتكون باذن الله صادقه , اول مره فى حياتى احس فعلا ان ام عمر زى امى بالضبط و حضنتها بحب جارف و هى كمان سبحانك يا مؤلف القلوب يا رب
انا فعلا حاسه انى مش مضبوطه بقالى كام يوم و عندى حالة نوم فظيعه و الله يكرمها حماتى بتقوم الصبح هى اللى بتعمل الاكل .................بعد كام يوم اتاكدت
سارة

عمر انا عندى ليك خبر
spring rose
هيييييييييه
مبروك
تسلم ايدك يا قمر وفى انتظار الباقى
تقبلى مرورى
l0vely girl
جاااااااامدة جدااااااا
استمرى
أسير الغرام
لا بجد القصة جامدة اوووووووووووووووى تسلم ايدك يا رنيم
اسينات
انا مش عارفة اقولك ايه .................حلوة اووووووووووووووى تسلم ايدك بجد
رنيم
هيييييييييه
مبروك
تسلم ايدك يا قمر وفى انتظار الباقى
تقبلى مرورى
رنيم
جاااااااامدة جدااااااا
استمرى
رنيم
لا بجد القصة جامدة اوووووووووووووووى تسلم ايدك يا رنيم
رنيم
انا مش عارفة اقولك ايه .................حلوة اووووووووووووووى تسلم ايدك بجد
رنيم
لحلقة السادسة
سارة
هل اعراض الحمل مختلفه هذه المره عن المره الاولى , ام هى انا التى كبرت و اختلفت و اصبحت اكثر احتمالا , هل فعلا تكتسب المراه قدره على التكيف بعد اول مره للحمل ، هل يقل خوفها الغريزى و الطبيعى على الجنين و على نفسها و تنقطع الكوابيس المتصله بصحة الطفل و بحياة الام نفسها ؟
خلال حملى فى يحيى كلما كنت اقرا عن عرض من اعراض الحمل افوجأ باصابتى به فى نفس اليوم ، اما الان فاحس بقدرتى على التكيف , ايضا وجود حماتى رفع الكثير عن كاهلى لان العرض الوحيد الذى لم اتخلص منه هو النوم الكارثى بمعنى انى انام تمانيه عشر ساعه فى اليوم ؟؟!!
و لقد توصلت لحل رائع لكل مشاكلى مع حماتى بالاضافه الى ان الغربه و عيشتها مع ابنتها بالخارج جعلتها تحس بشعور الابنه التى تحتاج لكل لحظة حب و حنان من زوجها .......... الله يهديها
عمر

كنت حامل هم حمل ساره المره دى بسبب اللى شفته فى حملها المره الاولانيه , نرفزه و عصبيه و خوف مرضى ، لكن المره دى حاسس بيها هاديه و رايقاااه حتى وشها اصبح اكثر جمالا
اما مشاكل ماما معاها اصبحت من الماضى بعد ان توصلت ساره لمفتاح سر الحياه !!
طلبت منى بنفسها الا الاطفها او ادللها فى وجود ماما , و ان اعجب دائما بالاطباق التى تعدها ماما اكثر من التى تعدها ساره ، لئيمه ساره دى و بكده تتولى ماما الاكل كل يوم عشان ابنها حبيبها هاهاها
لدرجة ان ماما اصبحت الان حين تختلى بى تطلب منى ان اتلطف شويه مع ساره عشان هى حامل و مره قالتلى يا عمر يا بنى رفقا بالقوارير
سبحانه مغير الاحوال...........
و فى يوم دعتنى ماما لتناول القهوه معها فى البلكونه عصرا و كانت ساره نائمه كالعاده
ام عمر : عمر انا عايز اكلمك فى حاجه كده بخصوص الشقه بتاعتى
عمر : خير يا ماما
ام عمر : يعنى المكان هنا بقه ضيق عشان ماشاء الله يحى كبر و كمان لما ساره تقوم بالسلامه حايكون الوضع اسوأ
عمر : اوعى يا ماما تفكرى ترجعى بيتك انتى ماليه علينا البيت و كمان ساره ما بقتش تستغنى عن وجودك و لا حتى يحيى
ام عمر : انا ما قلتش كده انا كمان ما قدرش ع الوحده ، صحيح فى غيرى ستات بتقعد لوحدها عمر بحاله لكن انا يا عمر ما قدرش، بص يا بنى الشقه دى كانت تمليك و باسم ابوك الله يرحمه يعنى حقك انت و اخواتك ورث يعنى ، انا عايزاك تبيعها و تدى كل واحده من اخواتك نصيبها و انت كمان تاخد نصيبك و نصيبى عليه و تبيع الشقه دى و تجيب شقه واسعه شويه تكفينا كلنا
فكر عمر معقول ماما تسيب شقتها و موطن ذكرياتها تتباع كده ، كمان دى فى مصر الجديده و شقه جميله يعنى تجيب مبلغ كبير ، ربنا يخليكى يا امى
رد عمر على امه : الله يخليكى لينا يا ماما انت متاكده يا ماما ، طبعا انا بيتى هوه بيتك طول عمرى و من بعدى كمان لكن انا خايف تندمى على القرار ده
ام عمر : يا حبيبى انا مش حاعيش قد ما عشت و انا نفسى اشوفك انت و مراتك و ولادك مبسوطين ، و حتى ساره بقت زى بنتى دلوقت و عايزاك تفرحها بنفسك عشان انا ما قلتلهاش حاجه لحد دلوقت
لم يتمالك عمر نفسه و انهال على راس امه بالقبلات و هو يتمنى لها طول العمر و يعدها انها على راسه ما دامت حياته
و فى هذه اللحظه صحت ساره من النوم و ووجدت هذا الموقف الدرامى و لم تتمالك نفسها من الدهشه الممزوجه بالسعاده الغامره حين علمت بما تنتويه حماتها
عمر : بس لازم نسرع يا ساره فى البحث عن مشترين للشقتين و كمان عايزين شقه حلوه كده واسعه تكفينا يا حبيبتى
ساره : انا من بكره حاكلم احمد اخويا ينزل معايا نلف على شقق و كمان حادور على النت ممكن الاقى حاجه كويسه

عمر : طبعا انا عارف ان الاسعار نار بس حتى لو لقينا شقه اغلى من ثمن الشقتين ممكن نقسط الباقى
بس ربنا يسهل و نلاقى حاجه كويسه يا رب
و بدات ساره فعلا رحلة البحث من ثانى يوم ، كان اسهل شىء ايجاد مشترين حيث ان شقة حماتها متميزه وفى مكان متميز ، كمان شقة عمر رغم صغرها فقد احاط بها العمار من كل جانب و بعد ان كانت ساره تصفها انها قبل السويس بكام كيلو اصبحت بقدرة قادر بعد التجمع الخامس و الاول فى وسط البلد .....
عمر : الحمد لله بعت شقة ماما بثمن مناسب جدا لكن بعد توزيع الانصبه و منهم نصيب ماما الذى رفضت تماما ان المس قرشا منه ، اصبح الباقى لا يكفى الا مقدم شقه جيده و معانا ربنا عشان نبيع شقتنا كمان
ساره شافت انه مش المفروض نبيع كل محتويات شقة ماما فا حتفظت بالصالون و السفره و غرفة نوم ماما القديمه و انا مش فاهم ليه بس هى اجرت غرفه و خزنت فيها هذه المقتنيات التى وصفتها بانها لا تعوض
و بالفعل بعد رحلة بحث مع اخوها احمد ربنا يكرمه لانى كنت مشغول ع الاخر وفقنا الله فى شقه رائعه
واسعه و مشمسه و فيها حمام فى اوضة النوم و ثلاث اوض كبيره و ريسبشن رائع
بس يادوب كل الفلوس اللى معانا تكفى مقدم و الباقى ربنا يقدرنا على اقساطه ، ساره و ماما شايفين ان احنا باذن الله بقليل من الحكمه نقدر نوفى الاقساط دى على خمس سنين عشان العماره كانت ملك لوالد صاحب احمد من الكليه عشان كده كان مهاود معانا فى فترة الاقساط
سارة

اكتشفت ان الشقه الجديده اوسع من شقتنا بمراحل و ان فرشى كله مش حايبان لو اتحط فيها ،خاصة انى كنت شاريه غرفة نوم سفره سبور و صغيره و يا دوب الانتريه يتحط فى ركن و الصالون فى ركن و الباقى حانقضيه كده مساحات فاضيه على راى كابتن محمود بكر
عشان كده طلبت من عمر ما يتصرفش فى فرش مامته
بس طبعا كانت حالته سيئه من الزمن و اثره
فقررت انى انزل اشترى شوية اقمشه جديده و اتفق مع نجار شاطر و استورجى كويس و كانت النتيجه اكثر من مبهره
حتى غرفة نوم حماتى اللى كانت شبه القطع الفرعونيه ، بقت زى اوضة العروسه بعد ما غيرت لونها و خليتها حاجه تانيه خالص
طبعا كل ده من غير ما اقول لعمر و اعتمدت على مدخراتى البسيطه عشان ربنا كان عالم باللى هوه فيه ، علطول سرحان و شايل الهم
و فى وسط ده كله افتكرت حنان صاحبتى اللى رفضت عريس اتقدملها عشان شقته ضيقه ؟
ثقافة شقة العمر دى كانت زمان ، كان الناس تعيش و تموت فى مكان واحد ، لكن لو كل اتنين امنوا ببعض و عرفو ان ممكن يبدأوا بداية بسيطه و فيما بعد ربنا حايساعدهم كانت مشكلة عدم الزواج دى انتهت تماما .
و كل المجهود ده عملته و انا حامل و مع ذلك كنت سعيده سعاده لا توصف بكل فرشه دهان بتتعمل فى الشقه و طبعا الباشمهندس عمر تدخل بلمساته المعماريه الرائعه , بس برضه ذوق الستات لا يعلى عليه
يعنى اشتريت حاجات بسيطه باسعار قليله جدا و مع ذلك عملت فرق
شريط ديكو و رق حائطر دباديب ملونه لغرفة يحيى ، و زيه بس برسومات ناعمه لغرفة نومى و لغرفة حماتى ، سجاده صغيره بس الوانها جميله فى مكان فاضى ما فيهوش موبيليا و عليه مخدات ملونه
المهم ان يوم دخولى شقتى الجديده و انا فى منتصف شهرى الثامن كنت سعيده زى يوم دخلتى يمكن اكتر كمان ......
اللهم لك الحمد
عمر
لحد دلوقت انا مش مصدق الطاقات الفنيه و الابداعيه اللى تفجرت عند ساره ، و اللى هى نفسها ما كانتش عارفاها فى نفسها
و كله كوم و اللى عملته فى فرش ماما كوم تانى
ماما عيطت و حضنت ساره لما شافت اوضتها و ما عرفتش ان دى اوضتها القديمه الا بعد فتره تدقيق و خاصة ان ساره حرصت على وضع صوره كبيره لماما و بابا و كمان لى انا و اخواتى من واحنا صغيرين لدلوقت و كمان صور للاحفاد كلهم و ماما سمت الحائط ده فى اودتها حائط الذكريات
كمان ساره عملت ركن فى غرفة ماما و حطت عليه المصحف على حامل كبير عشان ماما تقرا القران بحروف كبيره من غير ما تضطر تشيله و كان منظره و سجاده الصلاه تحته و السبحه على الحائط غايه فى الجمال
و انا باقول ليه ساره كانت حريصه فى ايام الفرش و اللمسات الاخيره تاخد مامتها و اخوها و ما تاخدنيش معاها
و فى اول يوم لينا فى بيتنا الجديد حسيت انى باتولد من جديد ، و اول حاجه عملتها انى صليت صلاة شكر عميق لله انا و ماما و ساره و حتى يحيى حبيبى كان ورانا بيقلدنا فى حركات الصلاه
و بعد الصلاه دخلت ساره الحمام و بعدين سمعت صوتها بتصرخ

الحقنى يا عمررررررر .................................
spring rose
قلبى
ايه اللى حضل
ياريت الباقى يا قمر
ومشكوره على المجهود الجبار ده
رنيم
قلبى
ايه اللى حضل
ياريت الباقى يا قمر
ومشكوره على المجهود الجبار ده
رنيم
الحلقه السابعه

افاقت ساره لتجد نفسها محاطه بالاجهزه و موصل بذراعيها كانيولا و جهاز قياس للنبضات و الضغطاخر ما تذكرته هو دخولها الحمام ثم الرعب القاتل الذى انتابها عندما فوجئت بنافورة دم تخرج منهاونادت بصوت واهن يحيى ابنى ......عمر .......ايه اللى حصلو فى لمح البصر هرع عمراليها قائلا :حمد الله على السلامه يا حبيبتىساره ايه اللى حصل يا عمرعمر :الظاهر انك بذلتى مجهود جامد فى الشقه يا ساره ، فحصلت لك ولاده مبكره لكن انت احسن دلوقتى و الدكتور طمناعليكىساره :فين البيبى انا مش سامعه صوت ليهفجاءت امها مسرعه تقول :مريم بخير و زى الفل الحمد لله بس هى...........ساره :مريم ؟ انا جبت بنت فعلا .الحمد لله و الشكر لله ,هى فين يا ماما ، شكلها ايه ، .......سارع عمر :هى فى الحضانه يا حبيبتى عشان ناقصه نمو شويه لكن ان شاء الله حاتبقى كويسهساره باكيه :يا حبيبتى يا بنتى انا عايزه اشوفها عايزه ارضعها و احضنهاو طفقت ساره تتلمس بطنها فى شوق كانما انتزعت منها قطعه من قلبها ، لا لقد انتزعت منها فعلاعمر :لا يا ساره ما تعيطيش كده هى ان شاء الله بخير و بكره ياما تشيليها و ترضعيها . و.......ساره :بكره ؟ انا عايزه بنتى دلوقتى و دينى يا عمر عندهاو حاولت القيام من سريرها لكنها كانت اضعف من ان تتحرك فارتدت واهنه فى مكانهاوهنا جرى اخاها اليها :يا حبيبتى ما تخافيش عليها هى بخير و شبهك و زى القمر ما تخافيش مش شبهى هاهاساره :انت هنا يا احمد خدنى ليها عشان خاطرى نفسى اشوفها ارجوك يا احمدتدخل عمر :انتظرى ثوانى انا حانادى للدكتور أجيب كرسى متحرك ثوانىخرج عمر من الغرفه لكن ساره لم تطق الانتظار فنزعت الكانيولا من ذراعها و جهاز النبضات بشده و صاحت باكيه :شلنى يااحمد و دينى اشوف بنتى دلوقتىفاحتار احمد ماذا يفعل لكنه فوجىء بامه تامره :معلش يا احمد ريحها الحضانه قدامناوطى احمد و شال ساره زى الطفله و تعلقت هى فى رقبته و هى بتفتكر لما كانت بتشيله و هو لسه بيبى صغير و دلوقت ماشاء الله بقه راجلوهناك امام زجاج الحضانه طلبت منه الا يدلها على طفلتها لانها ستهتدى اليها وحدها بقلبهاوفعلا لم يخبرها احمد اين طفلتهاوفى وسط الاطفال نزلت دموع ساره و هى تبحث بعينى راسها عن مريم بعد ان راتها بعينى قلبهاوجدت طفله نائمه مستكينه و براءه الدنيا فى وجهها الصغيرو سالت احمد و هى تشير اليهاهى دى يا احمد ؟ هى دى مريم ؟رد احمد من بين دموعه :ايوه يا حبيبتى شفتى بقه انها كويسه و نايمه زى الملاك يا للا نرجع بق هساره :انت بتعيط يا احمد ........للدرجه دى متاثراحمد :لا لا انا بس دراعى اتملخ يا للا بقه نرجع ماشىفكرت ساره :دايما الرجاله كده يكرهو حد يشوفهم متاثرين و دموعهم نازله ، لا تقريبا هوه فعلا دراعه واجعه مانا لسه والده ووزنى بتاعتمانين كيلو مش شويه يعنى و اشفقت عليه و طلبت منه اننا ترجع الاوضهو سبحان الله رجعت ساره غرفتها فى حال غير الحال كانت مبتسمه و هادئه بمجرد ان رات صغيرتها و اطمانت عليهاو فوجىء عمر بها عندما دخل تجلس على الكرسى و ليس على السرير و الدموع فى عينيها و هى تقول انا شفت بنتنا يا عمرانا شفت مريم ، اللهم لك الحمد و الشكررد عمر :حمد لله على سلامتك انت دى اهم حاجه عندى ، ماما كلمتنى دلوقتى و بتقول يحيى عايز يشوفك ضرورىساره :خليه ييجى حد يجيبهولى احسن انا حاسه انى بقالى سنين ما شفتوشساره :طيب انا حاروحلها تانى دلوقتىعمر :لا لازم تلبسى لبس تانى معقم و تستعدى عشان تدخلى عندها الحضانهو فى اللحظه التى لمست ساره خد مريم الناعم بيدها ، و احست بمعجزة الميلاد للمره التانيه فى حياتها ، امنت اكثر بالايهالكريمه ) و فى انفسكم افلا تبصرون )فعلا سبحان من اخرج كيانا من كياناللهم انى اعيذها بك و ذريتها من الشيطان الرجيم ، اللهم اهدها يا رب و اجعلها من الهادين المهتدينعندما ولدت يحيى تخيلت انى لن اقدم على هذا العمل مره اخرى اطلاقا فى حياتىلكن هانذا و مريم بين يدىعمر:الحمد لله ساره و مريم تجاوزن مرحلة الخطر ، لقد ابيض شعر راسى خوفا عندما ابلغنىعندما ابلغنى الطبيب ان هناك خطوره على حياةساره لو استمر الحمل ، و تمنيت من الله ان يحفظهما الاثنتان من كل سوء ، و ما هو على الله ببعيد ، اللهم لك الشكر و الحمديا اللهشقه جديده و ابنه فى نفس اليومانا حاسس ان مريم دى حاتكون وش السعد على ابوهالكن يحيى محتاج لى اوى اليومين دوللما رحت البيت لقيته زعلان و بيعيط و حاسس ان الدنيا فضيت حواليهبرضه احنا محتاجين نعامله معامله خاصه الايام الجايه عشان ما يحسش ان هوه اتركن على الرفبرضه الاطفال ما يفهموشاخيرا خرجنا من المستشفى و معانا القموره مريم ، دى جميله اوى ، ده راييى انا بس ؟ مش عارفه بس ما حدش يستجرىيقول عليها نص كلمه ؟ هما عايزين البنت تبور من اولها و لا اييه ؟؟حبيبى يحيى و حشنى اوى ، و تصرفاته بقت غريبه اوىأصر ينام جنبى رغم انه بقاله سنه كامله بينام فى اوضتهو كمان شافنى بغير لمريم الحفاضات راح عملها على نفسه رغم انه معملش الموضوع ده من مده طويلهكمان دخلت الحمام و خرجت لقيته بيحاول يشيل مريم من سريرها!!انا حاسه انه عايز اربعه و عشرين ساعه مراقبهده صحيح زى ما بيقولو الخلفه التانيه غير الاولى خالص فى كل حاجهعشان بيكون فى طفل اول عنده مشاكله و عنده احساس بعدم الامان بعد ما كان الكل فى الكلعشان كده طلبت من عمر يشترى مرجيحه ليحيى و يقوله ان اخته هى اللى جابتهاو كان رد يحيى:دابتها منين دى اثاثا مث بتعلف تمثى ( جابتها منين دى اساسا مش بتعرف تمشى)رد عليه عمر :لا هى اللى قالت لنا نجيبها عشان يحيىيحيى :هى مث بتعرف تتكلم بلدو ايه ده ؟؟و جرى غاضبا و تركناطب نعمل ايه بس ما عدش فيه حد اهبل خااالصلكنى بعدها اقنعته ان اخته بتحبه اوى عشان هوه اخوها الكبير الجميل و حياخد باله منها لما تكبركمان قللت من حملى لمريم طالما هى ما بترضعش او بتغيرو باشيل يحيى و ساعات كمان اطلب من عمر ياخده يخرجه و يوديه الملاهى او النادى عشان يغير جوو جاء عمر اليوم يطالب ان ياخذ مريم ليحلق لها راسهاساره :بص يا عمر ايام يحيى انا رضيت عشان قلت اهو راجل والراجل ميعبوش الا جيبةلكن الا بنتى لو حلقت لها يا عمر حاكتئب و كل ما اشوفها قرعه حاعيط عشان خاطرى بلاااااش تحلق لها و حيات اغلى حاجهعندكو انضمت لى حماتى لاول مره فى التاريخ المعاصر و قالت لعمر لا يابنى شوف انت تصدقت بكام فضه عن يحيى و ادفع نفسالقيمه من غير ما تحلق للبنت خليها كده دى شعرها جميل و ناعم خساره.................
رنيم
الحلقه السابعه

افاقت ساره لتجد نفسها محاطه بالاجهزه و موصل بذراعيها كانيولا و جهاز قياس للنبضات و الضغطاخر ما تذكرته هو دخولها الحمام ثم الرعب القاتل الذى انتابها عندما فوجئت بنافورة دم تخرج منهاونادت بصوت واهن يحيى ابنى ......عمر .......ايه اللى حصلو فى لمح البصر هرع عمراليها قائلا :حمد الله على السلامه يا حبيبتىساره ايه اللى حصل يا عمرعمر :الظاهر انك بذلتى مجهود جامد فى الشقه يا ساره ، فحصلت لك ولاده مبكره لكن انت احسن دلوقتى و الدكتور طمناعليكىساره :فين البيبى انا مش سامعه صوت ليهفجاءت امها مسرعه تقول :مريم بخير و زى الفل الحمد لله بس هى...........ساره :مريم ؟ انا جبت بنت فعلا .الحمد لله و الشكر لله ,هى فين يا ماما ، شكلها ايه ، .......سارع عمر :هى فى الحضانه يا حبيبتى عشان ناقصه نمو شويه لكن ان شاء الله حاتبقى كويسهساره باكيه :يا حبيبتى يا بنتى انا عايزه اشوفها عايزه ارضعها و احضنهاو طفقت ساره تتلمس بطنها فى شوق كانما انتزعت منها قطعه من قلبها ، لا لقد انتزعت منها فعلاعمر :لا يا ساره ما تعيطيش كده هى ان شاء الله بخير و بكره ياما تشيليها و ترضعيها . و.......ساره :بكره ؟ انا عايزه بنتى دلوقتى و دينى يا عمر عندهاو حاولت القيام من سريرها لكنها كانت اضعف من ان تتحرك فارتدت واهنه فى مكانهاوهنا جرى اخاها اليها :يا حبيبتى ما تخافيش عليها هى بخير و شبهك و زى القمر ما تخافيش مش شبهى هاهاساره :انت هنا يا احمد خدنى ليها عشان خاطرى نفسى اشوفها ارجوك يا احمدتدخل عمر :انتظرى ثوانى انا حانادى للدكتور أجيب كرسى متحرك ثوانىخرج عمر من الغرفه لكن ساره لم تطق الانتظار فنزعت الكانيولا من ذراعها و جهاز النبضات بشده و صاحت باكيه :شلنى يااحمد و دينى اشوف بنتى دلوقتىفاحتار احمد ماذا يفعل لكنه فوجىء بامه تامره :معلش يا احمد ريحها الحضانه قدامناوطى احمد و شال ساره زى الطفله و تعلقت هى فى رقبته و هى بتفتكر لما كانت بتشيله و هو لسه بيبى صغير و دلوقت ماشاء الله بقه راجلوهناك امام زجاج الحضانه طلبت منه الا يدلها على طفلتها لانها ستهتدى اليها وحدها بقلبهاوفعلا لم يخبرها احمد اين طفلتهاوفى وسط الاطفال نزلت دموع ساره و هى تبحث بعينى راسها عن مريم بعد ان راتها بعينى قلبهاوجدت طفله نائمه مستكينه و براءه الدنيا فى وجهها الصغيرو سالت احمد و هى تشير اليهاهى دى يا احمد ؟ هى دى مريم ؟رد احمد من بين دموعه :ايوه يا حبيبتى شفتى بقه انها كويسه و نايمه زى الملاك يا للا نرجع بق هساره :انت بتعيط يا احمد ........للدرجه دى متاثراحمد :لا لا انا بس دراعى اتملخ يا للا بقه نرجع ماشىفكرت ساره :دايما الرجاله كده يكرهو حد يشوفهم متاثرين و دموعهم نازله ، لا تقريبا هوه فعلا دراعه واجعه مانا لسه والده ووزنى بتاعتمانين كيلو مش شويه يعنى و اشفقت عليه و طلبت منه اننا ترجع الاوضهو سبحان الله رجعت ساره غرفتها فى حال غير الحال كانت مبتسمه و هادئه بمجرد ان رات صغيرتها و اطمانت عليهاو فوجىء عمر بها عندما دخل تجلس على الكرسى و ليس على السرير و الدموع فى عينيها و هى تقول انا شفت بنتنا يا عمرانا شفت مريم ، اللهم لك الحمد و الشكررد عمر :حمد لله على سلامتك انت دى اهم حاجه عندى ، ماما كلمتنى دلوقتى و بتقول يحيى عايز يشوفك ضرورىساره :خليه ييجى حد يجيبهولى احسن انا حاسه انى بقالى سنين ما شفتوشساره :طيب انا حاروحلها تانى دلوقتىعمر :لا لازم تلبسى لبس تانى معقم و تستعدى عشان تدخلى عندها الحضانهو فى اللحظه التى لمست ساره خد مريم الناعم بيدها ، و احست بمعجزة الميلاد للمره التانيه فى حياتها ، امنت اكثر بالايهالكريمه ) و فى انفسكم افلا تبصرون )فعلا سبحان من اخرج كيانا من كياناللهم انى اعيذها بك و ذريتها من الشيطان الرجيم ، اللهم اهدها يا رب و اجعلها من الهادين المهتدينعندما ولدت يحيى تخيلت انى لن اقدم على هذا العمل مره اخرى اطلاقا فى حياتىلكن هانذا و مريم بين يدىعمر:الحمد لله ساره و مريم تجاوزن مرحلة الخطر ، لقد ابيض شعر راسى خوفا عندما ابلغنىعندما ابلغنى الطبيب ان هناك خطوره على حياةساره لو استمر الحمل ، و تمنيت من الله ان يحفظهما الاثنتان من كل سوء ، و ما هو على الله ببعيد ، اللهم لك الشكر و الحمديا اللهشقه جديده و ابنه فى نفس اليومانا حاسس ان مريم دى حاتكون وش السعد على ابوهالكن يحيى محتاج لى اوى اليومين دوللما رحت البيت لقيته زعلان و بيعيط و حاسس ان الدنيا فضيت حواليهبرضه احنا محتاجين نعامله معامله خاصه الايام الجايه عشان ما يحسش ان هوه اتركن على الرفبرضه الاطفال ما يفهموشاخيرا خرجنا من المستشفى و معانا القموره مريم ، دى جميله اوى ، ده راييى انا بس ؟ مش عارفه بس ما حدش يستجرىيقول عليها نص كلمه ؟ هما عايزين البنت تبور من اولها و لا اييه ؟؟حبيبى يحيى و حشنى اوى ، و تصرفاته بقت غريبه اوىأصر ينام جنبى رغم انه بقاله سنه كامله بينام فى اوضتهو كمان شافنى بغير لمريم الحفاضات راح عملها على نفسه رغم انه معملش الموضوع ده من مده طويلهكمان دخلت الحمام و خرجت لقيته بيحاول يشيل مريم من سريرها!!انا حاسه انه عايز اربعه و عشرين ساعه مراقبهده صحيح زى ما بيقولو الخلفه التانيه غير الاولى خالص فى كل حاجهعشان بيكون فى طفل اول عنده مشاكله و عنده احساس بعدم الامان بعد ما كان الكل فى الكلعشان كده طلبت من عمر يشترى مرجيحه ليحيى و يقوله ان اخته هى اللى جابتهاو كان رد يحيى:دابتها منين دى اثاثا مث بتعلف تمثى ( جابتها منين دى اساسا مش بتعرف تمشى)رد عليه عمر :لا هى اللى قالت لنا نجيبها عشان يحيىيحيى :هى مث بتعرف تتكلم بلدو ايه ده ؟؟و جرى غاضبا و تركناطب نعمل ايه بس ما عدش فيه حد اهبل خااالصلكنى بعدها اقنعته ان اخته بتحبه اوى عشان هوه اخوها الكبير الجميل و حياخد باله منها لما تكبركمان قللت من حملى لمريم طالما هى ما بترضعش او بتغيرو باشيل يحيى و ساعات كمان اطلب من عمر ياخده يخرجه و يوديه الملاهى او النادى عشان يغير جوو جاء عمر اليوم يطالب ان ياخذ مريم ليحلق لها راسهاساره :بص يا عمر ايام يحيى انا رضيت عشان قلت اهو راجل والراجل ميعبوش الا جيبةلكن الا بنتى لو حلقت لها يا عمر حاكتئب و كل ما اشوفها قرعه حاعيط عشان خاطرى بلاااااش تحلق لها و حيات اغلى حاجهعندكو انضمت لى حماتى لاول مره فى التاريخ المعاصر و قالت لعمر لا يابنى شوف انت تصدقت بكام فضه عن يحيى و ادفع نفسالقيمه من غير ما تحلق للبنت خليها كده دى شعرها جميل و ناعم خساره.................
spring rose
تسلم ايدك يا قمر تعبينك معانا
l0vely girl
جميلة جدا
بس حاسة ان الكتابة انهارده فيها حاجة غلط شوية .. مش كده ؟؟
بس تسلم ايديكى و مستنية الحلقة الجديدة
رنيم
تسلم ايدك يا قمر تعبينك معانا
يسلم ايدك يا جميل على المرور
رنيم
جميلة جدا
بس حاسة ان الكتابة انهارده فيها حاجة غلط شوية .. مش كده ؟؟
بس تسلم ايديكى و مستنية الحلقة الجديدة
ميرسى يا قمر وعندك حق فى لخبطه والحلقه نزلت مرتين بس انا هنزلها تانى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
صور كاريكاتير من مصر - الجزء الرابع
يوميات عمر وسارة
الجزء الخامس ( يوميات عمر و سارة)
مهدى يوسف ينتهى من الجزء السابع لـ«يوميات ونيس»