نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المواهب منتدى موهوبين الادب والشعر منتدى القصص والروايات



تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل




غادة

 

حكايتي عن بيت في قرية مصرية بتعيش فيه اسرة غنية ومعروفة من كبار الاسر فالبلد كلها
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل



مكونة من الاب محمد عنده اغلب اراضي البلد،الام فاطمة ست بيت بتفكر زي جوزها ومش

بتخالفه فكلمة ابدا حتى لو كان غلط،الابن الاكبر مصطفى متجوز من بنت واحد من كبار البلد

باختيار والده وبيشتغل معاه والابنة كريمة ابوها طلعها اول ماخلصت ثانوي مع انها كانت جايبة

مجموع كويس وجوزها....غادة طالبة فالسنة الاخيرة في الكلية شاطرة اوي وبتحب دراستها

تفكيرها غير اهلها خالص وعاوزة تتجوز الشخص الي هتختاره وتحبه...العيلة دي بتعيش على

التقاليد والعادات مش بتؤمن باختيار الفتاة لجوزها وتحبه الاول وتوافق عليه او ترفض...والحب

هو حد من البلد يتقدم ويخطب ويتجوز واطاعة عمياء للزوج حتى لو كان غلط....

الام:يلا ياغادة الفطار جاهز عالسفرة

غادة:حاضر ياماما

الام:قبل ماتنزلي عالكلية كلمي ابوكي

غادة:حاضر هفطر واشوفه
-------------------------------------------------------------------
غادة دخلت لباباها باست ايده وقعدت جمبه...

غادة:صباح الخير

محمد:صباح النور...فطرتي

غادة:الحمدلله...ماما قالتلي انك عايزني

محمد:ايوة...ماتتأخريش فالكلية عشان في ضيوف جايين عشانك

غادة:عشاني انا...ليه؟

محمد:عريس ياغادة هيكونو عايزينك ليه يعني

غادة:....

محمد:سكتي ليه؟

غادة:يا بابا انا لسه صغيرة عالكلام ده وعاوزة اكمل تعليمي...

محمد(بزعيق):مش صغيرة انتي عندك 20 سنة...جدتك كانت مخلفاني لما كانت فالسن

ده...الست ملهاش فالآخر غير بيتها وجوزها وعيالها

غادة:بس يابابا...

محمد(قاطعها):مفيش بس انا وافقت على العريس خلاص...وقلت كلمتي يلا قومي على

كليتك ومتعصبنيش عشان مامنعكيش منها من دلوقتي... وماتتأخريش زي ماقلتلك...
---------------------------------------------------------------------------
غادة طلعت بسرعة من البيت وركبت الميكروباص الي رايح الجامعة فمصر...

لما وصلت لقت صاحبتها بتستناها وهي قلقانة عليها

هناء:اتأخرتي ليه كده قلقت عليكي...ايه يابنتي مالك شكلك معيطة

غادة:مصيبة يا هناء...ابويا جايبلي عريس وموافق عليه وهيقعدني من الكلية

هناء:ايه ازاي كده من غير ماياخد رأيك لو عاوزة تكملي تعليمك

غادة(بسخرية):رأيي؟؟هههه احنا فالبلد معندناش حاجة اسمها توافقي على عريسك...قالي

الست مالهاش فالآخر غير بيتها وجوزها وعيالها

هناء:طب شوفيه الاول مش يمكن يعجبك

غادة:مش حكاية يعجبني ياهناء انا مش عاوزة اتجوز دلوقتي انا عاوزة اكمل تعليمي...ده

يرضي مين ياربي اشقى واتعذب عشان اجيب مجموع وواحارب عشان يرضى ادخل الكلية

وبعدين يقولي بيتك وجوزك اولى بيكي...انا مش هتجوز..حتى لو حصلت اموت نفسي...

هناء:اعوذ بالله ماتقوليش كده..

غادة:استغفر الله العظيم...يارب سامحني انا بقول كده من قهرتي

هناء:ان شاء الله هيحلها ربنا هيحلها من عنده...ماتقلقيش
------------------------------------------------------------------------
فاطمة:قالتله انا عاوزة اكمل تعليمي وزعق لها ياختي لما البيت اتهز

كريمة:قالها ايه؟

فاطمة:قالها انا وافقت عليه خلاص والست فالآخر مصيرها لبيتها وجوزها وعيالها...

كريمة:وانتي ايه رأيك

فاطمة:الواد متعلم عنده شقة فمصر وبيشتغل وهينيها وستتها احنا كنا بنحلم بجوازة احسن
من كده

كريمة:بس انتو ماخدتوش رأيها وهي ماشفتوش اصلا

فاطمة(زعقتلها):بلاش كلام ماسخ وقلة ادب...اوعي تقولي كده قدامها

كريمة(بخوف):خلاص خلاص وطي صوتك مش هجيب لها سيرة

فاطمة:انتي اخبار بيتك وجوزك ايه؟

كريمة:الحمدلله

فاطمة:بيعاملك كويس؟

كريمة:اهوه لما اسمع كلامه وقوله حاضر بيبقى كويس بس لو عارضته فحاجة بيتعفرت وبيضربني

فاطمة:بتعارضيه ليه يابت...انا مش قلتلك تقولي حاضر وبس الرجالة مش بتحب الي يكسر
كلمتهم لو اشتكاكي لابوكي هيقطم رقبتك

كريمة:ربنا يسترو مايقولوش
---------------------------------------------------------------------------
قبل ماوصول العريس كان مصطفى جه هو ومراته شروق للبيت

اما غادة فقاعدة مع كريمة فاوضتهم بتعيط

كريمة:بس ياغادة قطعتي قلبي عليكي...ارضي بنصيبك ياختي

غادة:مش عاوزة اتجوز كده انتي ليه مش حاسة بيا

كريمة:حاسة بيكي ياحبيبتي والله...بس العين بصيرة والايد قصيرة فايدي ايه اعمله
ياحبيبتي...انتي عارفة تقاليدنا...بس كفاية عياط الله يخليكي

غادة:انا لازم اعمل حاجة قبل كتب الكتاب

كريمة:اسكتي اوعي تقولي كده قدامهم والله ابوكي يدبحك لو سمعك

غادة(بتعيط بحرقة):يدبحني احسن من العيشة دي

دخلت فاطمة عليهم

فاطمة(بزعيق):وبعدين معاكي يابت هتقعدي تعيطي كده...قومي البسي واجهزي زمان الناس على وصول

غادة:انتي ياماما عندك عادي كده

فاطمة:ايوة عادي عشان ده الصح...مش عشان خليناكي تدخلي الكلية هتكبري علينا...واضح
اننا دلعناك اوي...مش عايزة كلام كتير قومي يلا

غادة(بتعيط بحرقة):كل الي بتعملوه فيا ده كله وتقوليلي دلع...هتجوز غصب عني دلع...هتقعدوني من دراستي دلع...يا شيخة حرام عليكو

فاطمة عاوزة تضربها:انتي بقيتي قليلة الادب ولازم اربيكي

كريمة بتحوش عنها:خلاص ياماما خلاص روحي انتي وانا هعقلها

فاطمة:حسابك بعدين لما الناس تروح ياقليلة الادب

بعد ما خرجت فاطمة وهي بتستحلفلها

كريمة:خلاص بقى ياغادة الكلام ده مفيش فايدة منه...الناس على وصول قومي البسي ياحبيبتي وارضي بنصيبك
---------------------------------------------------------------------------
دق جرس الباب بعد الميعاد بدقائق رح محمد يفتح الباب ومعاه ابنه وجوز بنته ابراهيم الجميع

بيسلم على الضيوف بترحاب شديد

محمد:يااهلا وسهلا نورتونا ياحاج يادي النور اتفضلوا البيت بيتكم

كامل(والد العريس):بنورك ياحاج محمد

محمد:العريس ماله مكسوف ليه اتفضل يابني نورتنا البيت بيتك

احمد:شكرا ياعمي منور بنورك
---------------------------------------------------------------------------
كريمة:صوت كلام كتير تحت شكلهم وصلوا هبص عليه بسرعة

خرجت تبص من السلم من غير ماحد يشوفها

غادة لابسة عباية مطرزة شيك وحجاب يليق بيها بس عينيها حمرا اوي ومليانة دموع

كريمة رجعت عالاوضة:الواد لابس بدلة وامور اوي يابت...شوية وماما هتنادينا اوعي تقولي
حاجة ياغادة وتروحي نفسك فداهية انتي عارفة ابوكي واخوكي

غادة مش بتتكلم ودموعها نازلة
---------------------------------------------------------------------------
فاطمة:يااهلا وسهلا نورتونا ياحاجة والله

خديجة:بنورك ياحاجة...امال عروستنا فين

محمد:نادي عالعروسة ياحاجة

فاطمة:من عنيا ياحاج...عن اذنكم






المقال "غادة" نشر بواسطة: بتاريخ:
malokaa
فاطمة(بحدة):يلا يابت قومي الناس بتسأل عليكي
كريمة :حاضر ياماما اهو جايين وراكي ...يلا ياغادة
غادة مسحت دموعها وصامتة تماما ومش عارفة هتهرب ازاي من الجوازة دي
-------------------------------------------------------------------------
نزلت فاطمة وراها كريمة وغادة بعد ماعدت عالمطبخ وجابت صينة العصير وقدمت ببرود للجميع وماهزتش راسها تشوف العريس خالص
خديجة:ماشاء الله الله اكبر ايه القمر ده تعالي ياحبيبتي اقعدي جنبي
غادة بتحاول تبتسم وقعدت جمبها
خديجة:مال عنيكي ياحبيبتي حمرا وورامة كده ليه
غادة بصوت مبحوح:اصل يا طنط عندي برد وعينيا بتدمع اوي
خديجة :ربنا يشفيكي ياحبيبتي بس طنط ايه انتي تقوليلي ياماما
غادة:حاضر
احمد بيبص لغادة باعجاب بجمالها ولبسها المحترم وعاوز يقعد معاها لوحدهم ويتعرف عليها بس عارف انه مش هينفع طبعا
كامل:طيب ياحاج نخش فالموضوع على طول...انا بطلب ايد بنتك لابني الباشمهندش احمد...هو قاعد فمصر وبيشتغل هناك وعنده شقته وامه حبت تفرح بيه قولنا اللي نعرفه احسن من اللي مانعرفوش والبلد كلها بتتكلم قد ايه بنتك ماشاء الله مؤدبة ومتربية احسن تربية...احنا هنجيب شبكة وعفش جديد للشقة ويبقى كتب الكتاب والفرح وياخدها لمصر معاه
محمد:ياحاج كامل مش هنختلف فالتفاصيل احمد زي ابني مصطفى وانا بشتري راجل لبنتي...
كامل:على بركة الله...نقرا الفاتحة
غادة حست انها بتموت ورفعت ايديها عشان ماحدش ينتبه لها بس مش بتقرا فسرها
احمد رفع ايديه وعينيه على غادة وبيقرا بفرحة وحاس ان ربنا وفقه فاختيار الزوجة الصالحة رغم انه ماكنش موافق فالاول انه يتجوز من البلد بس امه قالتله ان العروسة غير كل بنات البلد....
فلاش باك
احمد شاب عنده 25 سنة من نفس بلد غادة اتخرج من سنتين وعمل مكتب هو وصاحبه من الكلية فالقاهرة واشترى شقة بمساعدة من والده وفرشها عشان يبقى يتجوز فيها اعجب كتير فالكلية بس عمره ماحب بجد
لغاية ماجه فاجازة للبلد ومامته فاتحته فموضوع غادة
خديجة:مش ناوي تتجوز بقى يا احمد واطمن عليك يابني بشيل همك اوي وانت لوحدك فمصر مين يطبخلك مين يغسلك هدومك ياحبيبي
احمد:آدي الله وآدي حكمته ياامي هعمل ايه
خديجة:انا عاوزة افرح بيك بقى وجايبالك عروسة زي القمر
احمد:من البلد ياماما...ابنك المهندس المتعلم يتجوز بنت عمرها ماشافت المدرسة وكل همها الطبيخ والغسيل وماعرفش اتكلم معاها كلمتين فاي موضوع واتحرج قدام صحابي الي كلهم متجوزين بنات جامعيات
خديجة:لا ياحبيبي انا عارفة انك متعلم وتفكيرك مش زي تفكيرشباب البلد ومايرضنيش تاخد واحدة اقل من حد وماتريحكش
انا شفتلك بنت الحاج محمد لسه صغيرة عندها 20 سنة ومؤدبة وحلوة وبتدرس فمصر آخر سنة فالكلية وهتعجبك على ضمانتي يابني
احمد:طيب ياماما الاجازة الجاية ان شاء الله ابقى اشوفها بس لو حصل نصيب مش هقعدها من الكلية حرام اضيع مستقبلها على آخر سنة
خديجة:وماله يابني هتبقى مراتك وف شورك الي تحبه اعمله...
---------------------------------------------------------------------------
في الوقت الحالي
كامل:بس ياحاج ابني عنده حاجة عاوز يقولهالك
محمد:اتفضل يابني اعتبرني زي ابوك
احمد:طبعا ياعمي...بعد مانكتب الكتاب وبعد الفرح ان شاء الله لما نروح لبيتنا فمصر...انا مش هقعدها من الكلية حرام آخر سنة تخلصها وتقعد بعدين او تشتغل لو حبت
غادة مش مصدقة الي بتسمعه وابتسمت بفرحة وشافها احمد وهي بتبتسم
محمد:ماتآخذنيش يابني تخلص الكلية مش مشكلة بس احنا ماعندناش بنات بتشتغل الي تخلص تقعد لحد مايجي نصيبها
كامل:ايوة يابني الحاج معاه حق احنا ماعندناش بنات تتكشف على رجالة غريبة
احمد:طيب مفيش مشكلة الي تشوفوه
---------------------------------------------------------------------------
بعد ماراحت عيلة احمد بوعد هيروحو بعد بكرة كلهم يجيبو الشبكة قعدت العيلة كلها بتتكلم وتقول رأيها
فاطمة:ناس اكابر اوي والواد باشمهندس قد الدنيا وعنده شقة وهيخليها تكمل السنة الي فاضلالها...
محمد:انا فرحت اوي لما الحاج كامل كلمني عليها...نسب يشرف بجد مش معقول هجوز البت الصغيرة اقل من اخواتها
غادة ساكتة ورأيها ماتغيرش انها رافضة الجواز من شخص مش بتحبه بس فرحانة انه هيسمحلها تكمل تعليمها حتى لو هتقعد فالبيت هي كده كده كانت هتقعد عشان ابوها مش هيسمح لها تشتغل ابدا
ابراهيم:قومي ياكريمة خلينا نروح
فاطمة:لا ياابراهيم لما نتعشا كلنا الاول
شروق:لا وحياة ربنا ياماما انا عاوزة اروح البيت اريح
مصطفى(بلهفة):مالك يا شروق
فاطمة(بمصمصة شفايف):ياخويا ماتخافش كده هي اول ست تحبل
مصطفى:طيب يلا نروح بدل انتي تعبانة كده...يلا سلامو عليكو
الجميع:وعليكم السلام
بعد ماروحو
فاطمة:شوف البت عمالة تدلع عليه وهو زي الاهبل مصدقها
كريمة بتضحك و بتغمز لغادة عشان تقوم
كريمة:هنحضر العشا احنا ياماما
---------------------------------------------------------------------------
كريمة وغادة بيحضرو العشا في المطبخ
كريمة:ها ايه رأيك اهوه طلع بيفهم وهيخليكي تكملي السنة
غادة:الحمدلله بس برضه مش مستريحاله
كريمة:ليه يابت انتي كنتي تحلمي بجوازة زي دي باشمهندس قد الدنيا وفمصر
هترتاحي من البلد ومن هم البلد...هتوحشيني يابت
غادة:بس انا مش حاسة بناحيته بحاجة
كريمة:بكرة تحسي لما تعاشريه وتروحي معاه ماتخافيش وهو باين عليه ابن حلال
غادة:الله اعلم...يلا بسرعة عشان امك لو جات هتفضل تزعق
---------------------------------------------------------------------------
في بيت احمد
خديجة:ها ياضنايا عجبتك البت مش كده
احمد:اكيد ياماما زي ماقلتي بالظبط مؤدبة وحلوة وشكلها كانت زعلانة عشان هتقعد من الكلية وفرحت لما قلت مش هقعدها
خديجة:بس يابني هتلحق امتى تشوف طلباتك وطلبات البيت
احمد:مش مشكلة ياحبيبتي هي مش هتروح كل يوم وهانت آخر سنة وهتقعد
خديجة:ربنا يتمملك على خير يارب...هتصل باختك حنان عشان تروح معانا نجيب الشبكة
احمد:سلميلي عليها..
malokaa
مر اليوم التاني ومحصلتش حاجة جديدة وجه يوم مشوار الشبكة
راحت فاطمة وكريمة وطبعا غادة...احمد ووالدته واخته حنان هتلاقيهم فالقاهرة عشان هي متجوزة هناك...
راحو كلهم عند جواهرجي تعرفو حنان
حنان:سلامو عليكو
الجواهرجي:وعليكم السلام ازيك يامدام حنان
حنان:الحمدلله...احنا جايين ناخد شبكة عروسة اخويا من عندك...ورينا احلى شغل
الجواهرجي:من عنيا يامدام الف مبروك يا استاذ
احمد:الله يبارك فيك
خديجة:تعالي ياحبيبتي واقفة مكسوفة ليه تعالي نقي شبتك...تعالي ياام مصطفى انتي وكريمة واقفين بعيد ليه
فاطمة بتشاور لخاتم :بصي ده ياغادة حلو اوي
غادة بعدم اهتمام:ايوة حلو
الجواهرجي:هوري حضرتك حاجة تليق عليه
خديجة:الله حلو اوي ايه رأيكم
كريمة:ايوة حلو ماشاءالله...تمام ياغادة كده
غادة:آه تمام
حنان:خلاص احنا هناخد دول...لو سمحت ورينا دبل رجالي
خديجة:اختاري ياغادة لخطيبك دبلته
غادة باحراج:احم دي حلوة
حنان:ايوة وزي بتاعتك...خلاص على بركة الله يااحمد
احمد:ايوة تمام خلاص غادة الي اختارت مفيش كلام بعدها
غادة ماردتش بصتله ودورت وشها
احمد استغرب الكل اتحرج من اللي عملته...حاسب احمد وروحو لبيت حنان شوية وبعدها رجعو البلد
--------------------------------------------------------------------------
في بيت غادة
فاطمة:انتي يابت ياقليلة الادب والله لقول لابوكي يربيكي
كريمة:ليه ياماما عملت ايه
فاطمة:اسكتي انتي يابت...ايه الي انتي عملتيه عند الصايغ
غادة:عملت ايه؟
فاطمة:دورت وشك وجوزك بيكلمك ياقليلة الادب...دلوقتي يقولو علينا ايه
طب حتى قولي شكرا حتى اضحكي فوشه...
غادة:ماتقوليش جوزي...انا اصلا موافقتش عليه ولو بيحس على دمه هيفهم ويسيبني فحالي
ابوها دخل على آخر كلمة
محمد:بتزعقي ليه...مين ده الي يسيبك فحالك
كريمة خافت يضربها:مفيش ياحاج
فاطمة:قلتلك اسكتي انتي وماتدخليش...كسفتني ياحاج قدامهم...الولا بيكلمها هي بصت له ودورت وشها بعيد ولا كأنها سامعاه
محمد عاوز يضربها:ياقليلة الادب...عيلة مفعوصة زيك هتصغرني فالبلد هيقولو ايه الحاج محمد ماعرفش يربي بنته
كريمة بتمسك فيه:صلي عالنبي ياحاج دي لسه عيلة مش عارفة حاجة وماعرفتش ترد من كسفتها....ماتعصبش نفسك انا هتكلم معاها واوعيها
محمد(بعصبية):غوري من وشي يلاااااااااااااااا
غادة راحت تجري على اوضتها ولحقتها كريمة...
---------------------------------------------------------------------------
غادة بتعيط بحرقة وكريمة بتهدي فيها
كريمة:بس ياحبيبتي ماحصلش حاجة لكل ده
غادة صرخت فيها:ماحصلش حاجة...انا قليلة ادب وعيلة
كريمة:والله ياحبيبتي قلتله كده عشان مايضربكيش حقك عليا
غادة:ياناس مش عاوزاه ياعالم مش عاوزااااااااه اموت نفسي يعني عشان تحسو باللي جوايا...
كريمة:حرام عليكي الي بتقوليه ده...مش عاوزاه ليه فيه ايه يتعيب..هتفضلي كده لحد ربنا مايشيل النعمة من وشك...ارضي بنصيبك ياحبيبتي
غادة:مفهوش حاجة تتعيب بس انا مش حاسة بيه ياكريمة
كريمة:بكرة تحسي بيه...ولا عاوزة تتجوزي واحد مش متعلم ويقعدك من الكلية...انا تعبت اراضيكي وادلع فيكي خلاص بقى زودتيها اوي
غادة:عاوزة اقعد لوحدي ياكريمة
كريمة قامت:ماشي...بس فكري فكلامي كويس...
-------------------------------------------------------------------------
احمد:هي بتتصرف معايا كده ليه
خديجة:ياحبيبي دي مكسوفة مش اكتر
احمد:مكسوفة ايه...انتي مش شفتيها عملت ايه...بقولك ايه ياماما خلاص مش عاوزها اصرفي نظر عن البنت دي
خديجة:يالاهوي يا بني الجواز مش كده ياحبيبي...ده عاوز نفس طويييل افرض كنت اتجوزتها وعملت كده هتسيبها عشان حاجة هايفة
احمد:هايفة ولا مش هايفة ياماما مليش دعوة...لما تكلمني تكلمني باحترام وادب
خديجة:طبعا ياحبيبي امال ايه ماعاش ولا كان الي يقل ادبه عليك...اهدى انت كده دي لسه صغيرة وماتعرفش حاجة اكيد اتكسفت مش قصدها...انا هبقى اكلمها وافهمها انها ماتتكسفش منك وتكلم عادي
خديجة مش شايفاها مكسوفة وحست من تصرفها بحاجة بس ماتقدرش تقول كده قدام احمد عشان ماتكبرش فدماغه المشكلة ويصر انه انه يسيبها
---------------------------------------------------------------------------
خديجة قاعدة هي وكامل لوحدهم بيشربو شاي وبتحكيله اللي حصل
خديجة:وبس ياخويا راسه والف سيف مش عاوزها وقدعت اهديه واقوله الجواز مش لعبة وطول بالك عليها صغيرة ومش عارفة وهفهمها بس الصراحة الي عملته مايعملهوش بنات الناس المؤدبة...لفت وشها كأنها ولاسامعاه ولا طيقاه
كامل:لا انا ماينفعنيش الكلام ده...لو مش هتعامل جوزها بادب يبقى مش متربية ولازمها رباية من اول وجديد...مش لازم نسكت ونسيبها بتدلع كده...انا ليا كلام مع الحاج محمد
خديجة:عندك حق ياخويا عشان يكلم امها تفهمها وتوعيها هي هتعرف تكلمها ازاي احسن مني و انت عارف احمد عصبي شويتين وبيزعل بسرعة
كامل:انا هروح للحاج محمد اكلمه دلوقتي...
--------------------------------------------------------------------------
محمد:الحاج كامل يااهلا وسهلا يادي النور اعمل شاي ياعلي
علي:حاضر يامعلم
كامل:ازيك ياحاج محمد
محمد:نحمد ربنا ايه الخطوة العزيزة دي نورتني
كامل:الحقيقة يا حاج كامل انا جاي لك فموضوع وواخد على خاطري اوي
محمد:خير يا حاج ماعاش ولا كان الي يزعل الحاج كامل
كامل:اكيد الحاجة حكتلك حصل ايه عند الصايغ
محمد فهم هو يقصد ايه:معلش ياحاج البت لسه صغيرة ومش فاهمة حاجة وبتتكسف
كامل:مانا جيت اكلمك فكده...خلي الحريم يقعدو معاها ويفهموها اصل الباشمهندس خلقه ضيق حبتين وبياخد على خاطره بسرعة
محمد:وماله على راسي خاطر الباشمهندس احمد حقه عليا
كامل:تسلم راسك ياحاج هو خلاص الحاجة قالتله انها لسه صغيرة وماقصدتش بس خلي الحاجة تكلمها عشان ده مايحصلش تاني
محمد وهو يغلي:طبعا ياحاج مش هيحصل تاني....جيب شاي ياعلي
---------------------------------------------------------------------------
محمد فالمغرب جاي عالبيت وعينيه بتغلي من العصبية واول مادخل وبصوت هز البيت
محمد:غادددددددددددددددددددددددددددددة
فاطمة جات تجري على الصوت:ايه ياحاج في ايه
محمد:فين مقصوفة الرقبة بنتك
غادة جاية وهي مرعوبة ومش عارفة فيه ايه
غادة:ايوة يابابا
محمد:حتة عيلة زيك تصغرني قدام الحاج كامل...انا ماعرفتش اربيكي يا قليلة الادب
وضربها قلم على وشها وقعت من قوته على الارض
كانت كريمة الي بتحوش عنها راحت بيتها
محمد مسكها من شعرها وقعد يضرب فيها وفاطمة بتحاول تحوشو
فاطمة:بس ياحاج البت هتموت فايدك يالاهوي
محمد سابها بعد مالقاها مابقتش قادرة تصرخ
محمد:قسما بالله يمين احساب عليه لو عملتي كده تاني لدبحك بايدي
آدي اللي خدناه من العلام البت عيارها فلت ومابتحترمش جوزها
محمد خرج وهو متعصب،فاطمة بتقومها وتاخدها على اوضتها
غادة بتعيط بس من غير كلام
لما وصلو الاوضة نامت عالسرير ودورت وشها للحيطة
فاطمة قلبها بيوجعها على بنتها بس مش عارفة تعمل ايه لانها شايفة جوزها عنده حق
------------------------------------------------------------------------
كريمة فبيتها قلقانة على غادة عشان كانت بتعيط اوي لما هي نزلت
ابراهيم:مالك متنحة كده ليه
كريمة:البت غادة صعبانة عليا اوي...اصلها مش عاوزة تتجوز
ابراهيم:ومش عاوزة ليه ده احمد باشمهندس قد الدنيا زينة شباب البلد
كريمة:انا عارفة ياخويا وقلتلها بس هي لسه صغيرة ومش فاهمةالدنيا
تيليفون البيت بيرن
كريمة:الو...ايوة يامصطفى ياحبيبي ازيك ياخويا...ايييييييييييه مستشفى ايه
ايه الي حصل...يالاهووووووووووووي انا جاية دلوقتي
كريمة قعدت تصوت وتعيط وابراهيم بيسألها في ايه
ابراهيم:يا ولية في ايه
كريمة بتعيط بصوت عالي:غادة حاولت تنتحر.....
malokaa
غادة بعد مانامت على سريرها عيطت كتير من المها الجسدي والمعنوي
قامت بثقل تروح الحمام تغسل وشها بصت عالمراية لقت ايد باباها مطبوعة على خدها حستت على وشها وهي بتبكي...جت عينيها على علبة الاسعافات الاولية
فتحتها بسرعة وطلعت علبة دوا لسه جديدة
وقفت تبص لنفسها فالمراية وهي ماسكة علبة الدوا
لحظات وفتحت العلبة وطلعت كل الاقراص الصغيرة الي فيها وبلعتها كلها...
---------------------------------------------------------------------------
محمد رجع من برا وحطتله فاطمة يتعشى
محمد:اتعشت مقصوفة الرقبة
فاطمة:لا ياحبة عيني نامت من كتر الضرب...قسيت عليها اوي ياحاج
محمد:امال اخلي عيارها يفلت مني وتبقى قليلة ادب...انتي عاوزة اهل البلد يقولو ماقدرش يربي حتة عيلة
فاطمة:انا طالعة اشوفها يمكن تكون فاقت احطلها تتعشى دي ماحطتش لقمة فبؤها من الصبح
محمد:دلعيها ياختي اكتر ماهي متدلعة..
فاطمة مالقتش غادة فالاوضة راحت تشوفها فالحمام خبطت عليها مش بترد بقت بتخبط بخوف وبصوت عالي لحد ما باباها طلع يجري
محمد:في ايه يا فاطمة
فاطمة بتعيط:غادة مش بترد عليا والباب مقفول
محمد:غادة افتحي يابنتي الله يهديكي
فاطمة:اكسر الباب ياحاج بسرعة
محمد:طيب وسعي
محمد فضل يخبط فالباب لحد ماتكسر وكانت الصدمة لما شافوا
غادة واقعة عالارض فاقدة الوعي وجنبها علبة دوا فاضية
فاطمة بقت بتصوت بصوت عااااااااااالي ومحمد جري عليها شالها ونزل جري عالعربية لقى الجيران اتجمعوا على صويت فاطمة
فاطمة لحقته بسرعة بعد ماجابت عباية وطرحة لغادة ولفت طرحتها بسرعة....
--------------------------------------------------------------------------
الكل متجمع فالمستشفى برة العمليات فاطمة بتعيط وكريمة بتهديها وهي بتعيط
مصطفى متوترومراته بتحاول تهديه...ابراهيم بيهدي محمد الي بيعيط لانه هو السبب
خرجت الممرضة والكل راح يجري عليها
مصطفى:حصل ايه اختي كويسة
فاطمة بتعيط:بنتي حصلها ايه انا عاوزة بنتي
الممرضة:ياجماعة اهدو الدكتور عملها غسيل معدة وهي كويسة الحمد لله نص ساعة او ساعة بالكتير وهتفوق...انتو لحقتوها فآخر لحظة...
طلعت غادة على اوضتها وهي لسه فاقدة الوعي
مامتها ماسكة ايديها وبتبوسها
شروق:الحمدلله ياطنط لحقتوها
كريمة:الحمدلله بس هي عملت كده ليه
فاطمة:ابوكي مسكها ضربها حتة علقة ياحبة عيني علشان الي حصل عند الصايغ
مصطفى:حصل ايه عند الصايغ؟؟
كريمة:مش وقته يا مصطفى لما غادة تفوق بالسلامة نبقى نتكلم...
مر الوقت بطيء على العيلة عند اوضة غادة اللي لسه فاقدة الوعي
وبعد نص ساعة ابتدت غادة تفتح عينيها وتحرك ايديها مامتها حست بايدها بتتحرك
فاطمة:ابتدت تفوق الحمدلله...غادة حبيبتي سامعاني
غادة ضغطت ضغطة خفيفة على ايد مامتها
مصطفى:حاسة بايه ياحبيبتي
غادة بتحاول تبتسم لاخوها عشان تطمنه انها كويسة
محمد راح ناحيتها غادة مسكت فايد مامتها بخوف
فاطمة:ماتخافيش ياحبيبتي مش هيضربك مش كده ياحاج
محمد باس راس غادة ومسح على شعرها بحنان
محمد بدموع فعينيه:حقك عليا يابنتي ان شاء الله تتقطع ايدي اللي انمدت عليكي
غادة عينيها اتملت بالدموع وحاولت تبتسم لباباها وهي بتدور راسها يمين وشمال كأنها بتقوله بعد الشر عليك عشان لسه تعبانة مش قادرة تتكلم...
--------------------------------------------------------------------------
في بيت احمد العيلة قاعدة بتتعشى فجأة رن موبايل كامل
كامل:الو...وعليكم السلام...ايه...حصل امتى الكلام ده....طيب متشكراوي
قفل السكة والكل بيبصله بقلق
خديجة:خير ياحاج في ايه
كامل:قوموا البسو بسرعة عشان نروح المستشفى فمصر
خديجة:مستشفى ليه في ايه وقعت قلبي
كامل وهو بيبص لاحمد:غادة تعبت اوي وودوها المستشفى
احمد لما سمع قام وقف بصدمة
احمد:تعبت من ايه؟؟وحالتها خطيرة؟؟
كامل:معرفش حاجة يابني انا واحد صاحبي من جيرانهم اتصل يقولي عشان عارف اننا بقينا نسايب...يلا بسرعة عشان نروح لهم
الكل لبس بسرعة واحمد ساق بيهم العربية لغاية مستشفى القاهرة...
--------------------------------------------------------------------------
غادة ارتاحت شوية وزال الالم وبقت قادرة ترد على حد لما يكلمها ماحدش عاتبها عاللي عملته عشان لسه مخضوضين عليها
فاطمة:طيب ياحاج لو حد فالبلد سألنا هنقولهم حصل ايه...واهل خطيبها هنقولهم ايه اكيد هيعرفوا
محمد:مش هنقولهم طبعا انها حاولت تنتحر انتي عاوزة نبقى سيرة على كل لسان...احنا هنقول اني ضربتها واغمى عليها جبناها المستشفى...ماحدش يجيب سيرة باللي حصل خالص سامعين... —
malokaa
وصل احمد واهله عالمستشفى وراح جري على الاستقبال يسأل على غادة
احمد:لو سمحتي اوضة غادة محمد فين؟؟
الممرضة:الاوضة 120
راح جري عالاسانسير ووراه باباه ومامته
وصلو على الطابق الي فيه الاوضة ودخل احمد يجري بلهفة
غادة:اتفاجئت بوجوده وازاي عرف
محمد:اهلا بالحاج كامل تعبتو نفسكم ليه بس
كامل:سلامتك يابنتي انا واحد صاحبي من جيرانكم قالي عشان عارف اننا نسايب
خديجة:الف سلامة عليكي يابنتي
احمد:حمد الله على سلامتك ياغادة
غادة بصوت تعبان:الله يسلمكم
فاطمة:تعبتوا نفسكم ليه كنتوا تيجوا عالبيت اريح
خديجة:ايه الكلام ده ياحاجة فاطمة نعرف انه مرات ابني فالمستشفى ومنجيش نطمن عليها...بس حصل ايه
فاطمة بارتباك:ابوها اتنرفز عليها وضربها هي بقى ضعيفة ورفيعة زي مانتي شايفة ماستحملتش اغمى عليها
كامل:الله يهديك ياحاج ضربتها ليه بس
مصطفى:معلش ياحاج ابوها واتعصب عليها وخلاص هو طيب بخاطرها لما فاقت
احمد:طيب هتطلع امتى من المستشفى وهي بقت كويسة خلاص مفيش خطورة عليها
مصطفى:الحمد لله الدكتور طمنا انها كويسة و قال اول ماتصحى وتشد حيلها شوية ناخدها عالبيت وتستريح لها يومين كده على سريرها وتاكل كويس
ابراهيم:طيب يلا نشوف الدكتور عشان نروح الوقت اتأخر اوي.....
-------------------------------------------------------------------------
بعد شهر من الي حصل رجعت الحياة طبيعية وقرب جهاز غادة يخلص وقرب كمان يتم كتب الكتاب والفرح ويروحوا لشقة القاهرة....
كريمة:دلوقتي لسه ناقص ايه ياماما
فاطمة:تقريبا حاجتها خلصت والحاج كامل متكلف بكل تجهيز الشقة من عفش وادوات منزلية فاضل الفستان يخلص الخياطة قالت بعد اسبوع
كريمة:واتفقتوا الفرح هيبقى امتى
فاطمة:بعد اسبوعين يكون الفستان خلص والشقة خلصت
كريمة:مبروك ياغادة ربنا يتتملك بخير ياحبيبتي
غادة بعدم اهتمام:الله يبارك فيكي
---------------------------------------------------------------------------
يوم الفرح
خديجة خارجة ورا احمد بتزغرط هي واخته وهو لابس جلابية الفرح عشان الفرح فالبلد ووشه منور بالفرحة
خديجة:مبروك ياحبيبي الف مبروك ده يوم المنى اللي شفتك فيه عريس ربنا يسعدك يارب
احمد باس ايديها وراسها:الله يبارك فيكي ياحبيبتي ويخليكي لينا
حنان:يلا بقى ياعريس عشان العروسة زمانها مستنية
عند غادة لبست فستان الفرح وعملت شعرها بس طبعا مغطياه بالحجاب
وبعد الميك اب بقت ملكة جمال عشان اول مرة تعمل ميك اب كامل
فاطمة وكريمة وشروق الي بطنها بقت كبيرة نسبيا بيزغرطوا بفرحة كبيرة
فاطمة ابتدت تعيط وحضنت غادة الي ولا مبسوطة ولا زعلانة مفيش اي تعبير على وشها
فاطمة:خلاص ياغادة هتمشي والبيت هيفضى عليا
شروق:كان مصيرها لبيتها وجوزها فالنهاية ياماما ربنا يتمم لها بخييير
كريمة:يارب يسعدك ياحبيبتي هتوحشيني اوي
غادة:ياجماعة ليه محسيسني اني ههاجر البلد قريبة اوي من مصر اوعوا ماتزورونيش كل اسبوع...اوعي ياماما تنسيني خلاص
فاطمة:في حد بينسى ضناه ياحبيبتي ربنا يهنيكي ويسعدك ويزرقك بالذرية الصالحة
كريمة:آمين ياااارب...في زغاريط برة شكل العريس وصل يلا ياماما
كريمة ماسكة الفستان من ورا عشان ميكعبلهاش فالسلم غادة ماسكة ايد مامتها بخوف مامتها حاسة بتوترها وبتبتسم لها عشان تطمنها
شروق ماشية جمب كريمة بتزغرط بفرحة
---------------------------------------------------------------------------
الفرح مليان معازيم قرايب العروسين ومعارفهم وجيرانهم واصحابهم الكل بيرقص بفرحة
احمد قاعد فالكوشة هو وغادة
غادة خايفة اوي لما يبقوا لوحدهم
اما احمد فمبسوط اوي ومبهور بجمال غادة وحس انه ابتدى يحبها وكل شوية يبص عليها....
تم كتب الكتاب وابتدت الزغاريط من كل النواحي والكل بيرقص
اما غادة فقلبها اتقبض ومش عارفة لما يروحو ويبقو لوحدهم هتتصرف ازاي...


بعد الفرح ماخلص والمعازيم راحوا كل من العروسين سلموا على اهلهم بحب
الكل عينوه كانت مليانة دموع من التأثر
فتح احمد باب العربية لغادة وقفله لما ركبت وركب هو كمان دور العربية وراح ناحية طريق القاهرة...بعد وعد من العيلتين هييجو يزوروهم بعد الظهر
غادة كانت محرجة جدا وبتفرك فايديها احمد لاحظ احراجها وحاول يتكلم معاها فاي حاجة عشان يخفف عنها
احمد:ازيك ياغادة
غادة:الحمدلله
احمد:مبسوطة؟
غادة:الحمدلله
احمد:ربنا يقدرني واسعدك طول عمرك
غادة:........
احمد:ايه رأيك الاسبوع الجاي نروح الاسكندرية
غادة:ليه
احمد:يعني نعمل اسبوع عسل انا روحت هناك كام مرة وعاوز افسحك فيها
غادة:ماشي شكرا
احمد استغرب ردها لكنه فسره على انها مكسوفة منه
وصلوا للشقة كانت شقة حلوة وواسعة وانيقة جدا من حيث العفش او الديكور فاحمد ذوقه حلو جدا كونه مهندس ديكور
غادة انبهرت بفخامة الشقة وبصت على كل اوضة فيها
اوضة نوم و الحمام بتاعها/اوضة مكتب احمد/صالة عشان الضيوف/صالون فيه التلفزيون/مطبخ/وحمام تاني
احمد فرح انها عجبتها:ها ايه رأيك على فكرة انا الي عامل الديكور بنفسي
غادة بابتسامة:طبعا عجبتني ذوقك حلو اوي
احمد:طيب انا هغير هدومي فالاوضة التانية وهحضر العشا زمانك جعانة مش كده
غادة:الصراحة ايوة بس ماتتعبش نفسك انا هغير الفستان بسرعة وهحضر السفرة
احمد:لالالا غيري براحتك انا الي هحضرها انتي عروسة ولازم تدلعي وماتعمليش حاجة خالص
قالها وهو بيضحك ضحكتله غادة طلع من الاوضة وقفل الباب
غيرت غادة الفستان وقلعت الطرحة
لبست عباية بيضة مطرزة وفردت شعرها الاسود الطويل
مسحت مكياج الفرح وحطت كريم مرطب لبشرتها وراحت عالمطبخ تساعده...
لما دخلت المطبخ لقت احمد لبس بيجامته وواقف بيسخن الاكل الي كان معمول ومحطوط فالتلاجة واتفاجئ بيها داخلة
احمد:لالا روحي اقعدي انا قربت اخلص
غادة:اروح اقعد وانت تحضر العشا ماينفعش انا هحضر السلطة وانت كمل الي بتعمله
احمد ابتسم لها وكمل الي بيعمله
قعدوا الاتنين يتعشوا واحمد بيحط لها فطبقها اكل كل شوية
غادة مكسوفة تاكل قدامه
غادة:انت كل شوية بتحطلي وانت ماكلتش خالص
احمد:لا باكل اهوه
خلصو عشا راح احمد يغسل ايديه وغادة ابتدت تلم السفرة
بعد ماخلصت لم السفرة بمساعدة احمد قعدت عالكنبة فالصالون وجه هو قعد جنبها وابتدى يكلمها عن كليتها وعن نفسها...سكتوا شوية احمد قرب منها ومسك ايديها قربها من شفايفه وباسها اتفاجأت غادة من الي عمله وسحبت ايديها بسرعة...احمد استغرب من تصرفها قرب منها عشان يبوسها بعدت عنه بسرعة
احمد حس بحاجة غريبة
احمد:مالك ياغادة
غادة بصوت مرتعش:مفيش
احمد:مفيش ازاي..انا كل ماقرب منك تبعدي ليه
غادة:انا...
احمد:انتي ايه ياغادة
غادة:ماينفعش يا احمد دلوقتي
احمد:ماينفعش ايه وضحي كلامك
غادة:مش لازم دلوقتي يعني...انا مش مستعدة وووتعبانة من مجهود الفرح
احمد:نعم...انتي بتقولي ايه...واهلنا الي جايين بكرة دول هنقولهم ايه...
غادة:مش عارفة
احمد:انا مينفعش معايا الكلام ده انتي عاوزة اهلي يقولو عليا مش راجل
غادة:انت ازاي تكلمني كده...انت المهندس المتعلم تفكر بالطريقة دي خليت ايه اللي مش متعلمين
احمد:انا بقولك الي اهلي واهلك هيفكرو فيه...غادة خلي الليلة تعدي وماتخلنيش اقلب عليكي
غادة خافت من صوته الي ابتدى يعلى وابتدت دموعها تنزل
احمد حس انها خافت منه وطى صوته شوية
"خلاص بطلي عياط دلوقتي وقومي نامي...انا هنام فالمكتب...اما نشوف آخرتها"
راح دخل الاوضة ورزع الباب مسحت غادة دموعها ودخلت اوضة النوم قفلت الباب بالمفتاح وقعدت تعيط كتير عالسرير المرة دي عداها انها تعبانة المرة الجاية هتقوله ايه...
احمد رزع الباب وقعد على الكنبة بعصبية
"انا حاسس بحاجة غريبة...مش معقول تعبانة لدرجة كل ماقرب منها تبعد عني هعمل ايه ياربي فاللي جايين بكرة دول...مش هينفع اقولهم على حاجة طبعا...احنا هنمثل كانه مفيش اي مشكلة وبعدين ربنا يحلها...مع اني مش مطمن وحاسس انه في حاجة ورا تصرف غادة..."
-------------------------------------------------------------------------
في البلد اهل غادة بيحضرو نفسهم والاكل والحلويات عشان يروحو لغادة
فاطمة:تصدقي يا كريمة وحشتني فالكام ساعة الي راحتها دي
كريمة:ربنا يسعدها يارب
مصطفى جه هو وشروق وجايب معاه اكل عملاه شروق
فاطمة:تعبتي نفسك ليه يابنتي هو انتي فيكي حيل
شروق:ماتقوليش كده ياماما دي غادة زي اختي
كريمة:انتي فالكام على خير
شروق:اول الخامس
كريمة:ربنا يتكملك على خير
شروق:يارب ويديكي انتي كمان ياكريمة
كريمة بحزن:يارب
---------------------------------------------------------------------------
خديجة:يلا ياحاج كامل هنتأخر
كامل:كلمتي حنان
خديجة:ايوة كلمتها هي هتيجي على هناك
كامل:طيب يالا على بركة الله....
---------------------------------------------------------------------------
احمد صحي وقام يروح عالحمام بص لقى اوضة غادة مفتوحة وفي صوت فالمطبخ راح يشوف بتعمل ايه
غادة واقفة بتحضر الفطار لاحمد عشان مايحسش بحاجة لقته داخل عليها
"صباح الخير"
"صباح النور...نمت كويس"
"الحمد لله...بتعملي ايه"
"بحضرلك الفطار روح خد دش اكون خلصت"
"ماشي تسلم ايدك"
خرج وهو مستغرب تعاملها كأنها ماعملتش حاجة
خرج من الحمام ولبس هدومه كانت غادة خلصت سفرة الفطار وقاعدة بتستناه
قعدو يفطرو من غير كلام قطع الصمت صوت احمد
"غادة"
"نعم"
"لما يجوا اهلنا ماتحكيش لمامتك او اختك اننا لسه...."
"آه حاضر انا ماكنتش هقول اي حاجة اصلا"
"ماشي زمانهم على وصول"
malokaa
كانت حنان اخت احمد هي وجوزها وعيالها اول الواصلين لبيت احمد لانهم في نفس المدينة وكان ترحيب احمد وغادة بهم شديدا
احمد:اهلا وسهلا نورتو
حنان بتزغرط وبتحضن فاخوها الصغير الي بقى راجل خلاص ليه بيته ومراته
غادة:اتفضلوا واقفين ليه اتفضلوا نورتونا...تشربوا ايه
حنان:اقعدي يامرات اخويا الاول نبارك لكم مش مهم نشرب ايه دلوقتي لما يبقى يجي الكل
غادة اقعدت وهي بتبتسم لحنان
وبعد قليل وصلت عيلة غادة وعيلة احمد
وتعالت الزغاريط في الشقة وبعد ماسلموا عليهم وباركولهم قامت غادة تجيب العصير ومعاها كريمة
في المطبخ
كريمة:صباحية مباركة ياعروسة
غادة:الله يبارك فيكي
كريمة:احمد معاكي ازاي
غادة:الحمدلله
كريمة:كل حاجة تمام
غادةحاولت تهرب من الموضوع"هبقى احكيلك بعدين يلا عشان مانتأخرش عليهم"
خديجة:ازاي عروستك معاك...اوعي تكوني زعلتيه ياغادة
احمد:لا ياماما غادة كويسة ومش بتزعلني ابدا وبتسمع كلامي
بصلها احمد وهو قاصد عشان تفهم ماتحت سطور كلامه
غادة ابتسمت بتوتر وفهمت الي يقصده
خلصت الزيارة على خير وماحدش شك فكلامهم ودعوهم بعد ما حطو فالمطبخ الاكل والحلويات ومشيوا...
غادة قامت تحط الاكل فعلب وتحطه فالتلاجة وراح احمد وراها
احمد"انتي هتروحي الكلية كام يوم فالاسبوع"
غادة عينيها مشغولة بالي بتعمله"3 ايام ولو في امتحان صاحبتي هتبقى تقولي"
احمد"ماشي انا هطلع بعد الغدا اشم هوا شوية...اتخنقت"
خرج وسابها وهي ابتدت تخاف من معاملته الي اتغيرت
وزي ماقلها بعد الغدا خرج واتأخر اوي لحد بالليل غادة اتعشت وجهزتله عشاه على السفرة وراحت تنام وقفلت باب الاوضة...
احمد راح لكافيه عالنيل وقعد وهو مضايق انها مش مهتمة بيه حس انه مخنوق حاسب وطبع يتمشى عالكورنيش وماحسش بالوقت لغاية مالقى الوقت اتاخر ركب عربيته ورجع عالبيت...
دخل عالبيت لقى هدوووء"معقول تكون نامت...لا بقى دي زودتها اوي"
راح على الاوضة عايز يدخل لقى الباب مقفول بالمفتاح..خبط مفيش رد
بص على السفرة لقى العشا جاهز ومتغطي
بص عالعشا بعصبية ورمى كل الاطباق عالارض
قال بصوت عالي"انا متجوز عشان انام لوحدي واتعشى لوحدي"
راح لها على باب الاوضة وخبط عليه بعنف"انا عارف انك مش نايمة وسامعاني...انتي بتعملي كده ليه...في اتنين كان فرحهم امبارح ده حالهم...انتي زودتيها اوي ياغادة وبكرة لما ارجع من الشغل لازم نتكلم"
دخل على اوضته ورزع الباب
غادة كانت سامعاه بس مش قادرة تواجهه لانها مش عارفة هتقوله ايه...
تاني يوم احمد راح على شغله مني غير مايفطر وقبل ماغادة تقوم
غادة قامت مافطرتش لانه مالهاش نفس ونزلت عالكلية
قابلت صاحبتها هناء فالكلية سلمو على بعض حضرو المحاضرة مع بعض وروحوا الكافيتريا
هناء:انا اسفة ياحبيبتي ماعرفتش اجي فرحك ماما كانت تعبانة شوية
غادة:الف سلامة عليها
هناء:الله يسلمك...طمنيني عاملة ايه مع جوزك
غادة:مش عارفة
هناء:يعني ايه مش عارفة
غادة:هحكيلك(حكت لها اللي حصل)ومن ليلة الدخلة هو بقى عصبي وقاسي وامبارح قلب السفرة باللي فيها وقعد يزعق انا ماقدرتش اواجهه ولما هشوفه مش عارفة هقوله ايه
هناء:طبعا هيتغيريابنتي...اي راجل مكانه هيتغير انتي جرحتيه في رجولته بتصرفك...
غادة:انا هقوله الحقيقة واللي يحصل يحصل...
هناء:ولو طلقك هترجعي البلد انتي عارفة اهلك هيعملو فيكي ايه والمطلقة هناك بتتعامل ازاي...
غادة:والحل ياهناء انا مش عارفة لو اتكرر موقف ليلة الدخلة هعمل ايه ماضمنش لو رفضته هيعمل ايه...
هناء:طيب انتي بترفضيه ليه
غادة:مش بحبه ياهناء ده مش مبرر
هناء:ربنا يحنن قلبك عليه...يلا نروح المحاضرة هتبتدي
احمد رجع من شغله على البيت لقى الاكل جاهز وغادة بتسنتاه وعلى وشها خوف من اللي جاي،غسل ايديه وقعدو يتغدوا مع بعض من غير حد مايتكلم
بعد الغدا حاولت غادة تنشغل باي حاجة عشان تتجنبه
احمد استناها كتير لحد ماصبره نفذ وراح لها المطبخ
"سيبي الي بتعمليه وتعالي كلميني"
غادة خافت من صوته الي كان مبين انه متعصب جدا
ولحقته عالصالون قعدت عالكنبة وهي بتفرك ايديها
"اقدر افهم انتي بتعملي كده ليه...لا اهتمام ولا حب ولا أي حاجة...ازاي دي حياة اتنين لسه متجوزين من يومين بس...احلى ليلة فحياة أي اتنين خليتيها اتعس ليلة....اقدر اعرف انتي اتجوزتيني ليه...انا كنت ملاحظ تصرفاتك من قبل كتب الكتاب وكنت بقول معلش بتدلع..لسه صغيرة..انما انتي كده زودتيها اوي...(شخط فيها)انتي هتفضلي ساكتة كده وسايباني بكلم نفسي)
غادة كل كلمة قالها كانت بتجرحها ومش عارفة ترد بس كلامه استفزها وردت عليه بزعيق"انا اتجوزتك غصب عني ومش عارفة اتعامل معاك ازاي لانك اتفرضت عليا وانا مش بحبك..."
كلامها نزل على احمد عالصاعقة ومعرفش يرد يقول ايه...عنيه اتملت دموع وحس بالم فقلبه...
مش سهل على أي حد انه مراته الي لسه فرحهم من يومين وبيموت فيها تقوله مش بحبك...

غادة فضلت قاعدة مكانها مش قادرة تقوم بعدها قامت دخلت اوضتها واتصلت بهناء
هناء"ايوة يا غادة حصل ايه انا قلقلت عليكي اوي"
غادة"مش عارفة اقولك ايه"
هناء"يعني ايه"
غادة حكت كل الي حصل ورد فعل احمد
هناء"ليه ياغادة قلتيله كده حرام عليكي"
غادة"انا مش عارفة انا قلتله كده ازاي"
هناء"اكيد جرحتيه ياغادة...مش سهل على أي حد مراته تقوله كده وهما لسه عرسان جداد...هتعملي ايه دلوقتي"
"مش عارفة...انا مش عارفة هكلمه ازاي بعد اللي قلته"
"اتسرعتي اوي ياغادة"
غادة سمعت صوت الباب اترزع
"صوت الباب شكله طلع من البيت...هقفل دلوقتي...مش هاجي بكرة الكلية هبقى اكلمك"
"ماشي ابقي طمنيني عليكي...تصبحي على خير"
"حاضر وانتي من اهله"
احمد بعد ماسمع كلام غادة دخل المكتب وسابها
قعد على الكنبة وهو مش مصدق كلامها
حس بجرح عميق فقلبه دموعه الي حبسها قدامها نزلت لما بقى لوحده
حس انه مخنوق مش قادر يتنفس غير هدومه بسرعة وطلع من البيت...
ركب عربيته وفضل ماشي مش عارف رايح فين ولا هعيمل ايه وصوت غادة وهي بتقوله مش بتحبه بيتكرر كل شوية فدماغه دموعه نازلة على خده
لقى نفسه جمب النيل...كل مايحس انه مخنوق يروح للنيل يحكيله همه
"يارب هعمل ايه دلوقتي...هعيش معاها ازاي وهي مش عاوزاني...اطلقها...بس هنقول لاهلنا ايه والناس ايه...احنا لسه ماكملناش اسبوع جواز...وانا الي بحبها هعمل ايه...اتصرف ازاي دلوقتي...يارب ارحمني وحلها من عندك يااااارب"
غادة مانامتش طول الليل قلقانة على احمد لانه طلع متعصب من البيت خافت عليه يعمل حادثة بالعربية وفضلت رايحة جاية فالبيت بس ماقدرتش تتصل بيه
احمد فضل طول الليل برة لحد الصبح وهو قاعد سرحان فعربيته بعد ماتعب من اللف سمع اذان الفجر من مسجد قريب مسح دموعه ونزل من العربية
دخل المسجد اتوضى واستنى تبتدي صلاة الفجر...
صلى احمد الفجر وقعد فالمسجد لانه مش عارف يروح فين ولا يعمل ايه
جه قعد جمبه شيخ المسجد لما شاف وشه مهموم اوي
"خير يابني مالك لون وشك مخطوف كده ليه وشكلك تعبان اوي"
احمد انتبه من شروده على صوت الشيخ وبصله اوي
"احكيلي يابني فضفض عشان ترتاح واعرف اساعدك"
"تعبان اوي يامولانا..تعبان اوي ومش عارف اعمل ايه ولا اتصرف ازاي"
"خير ياابني ان شاء الله في حل بس احكيلي حكايتك ايه"
غادة غلبها النوم على كنبة الصالون وهي بتستنى احمد لما صحيت بصت فالساعة المعلقة على الحيطة الساعة 6 الصبح وهو لسه مجاش
"لا كده انا قلقت اوي هتصل بيه واللي يحصل يحصل.."
--------------------------------------------------------------------------
"ماكدبش عليك يابني واقولك حكايتك سهلة"
"طيب اعمل ايه دلوقتي يامولانا...لو طلقتها هقول لاهلنا ايه...ولو ماطلقتهاش هعيش معاها ازاي بعد الي قالتهولي..."
"لا يابني طلاق ايه اعوذ بالله...بص يابني ربنا قال' عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم'مش عارفين الخير فين وحكمة ربنا ايه من ده...انت ادي لنفسك وليها فرصة ممكن هي ترتاحلك لما تعرفك اكتر...وسيب امرك على ربنا"
"ونعم بالله"
حس بموبايله بيرن بص عليه لقى غادة هي اللي بتتصل
"طيب يامولانا همشي عشان ورايا شغل...متشكر ليك اوي"
"العفو يابني...ابقى تعالى طمني عليك"
"حاضر...سلامو عليكو"
لما طلع من المسجد كان الاتصال قطع بس بعد شوية ابتدى الموبايل يرن تاني
"الو نعم"
"انت فين"
"بتسألي ليه"
"يعني ايه بسأل ليه...انت من امبارح مفيش ولا حس ولا خبر...انت ازاي تسيب البيت كده"
"امال حضرتك بعد الي قلتيه عاوزة مني ايه...اطير بالفرحة عشان مراتي قالتلي انها اتجوزتني غصب عنها"
".......بالنسبة الي انا قلته امبارح انا آسفة اوي ماقصدتش والكلام الي قلته مش حقيقي...انا ماكنتش موافقة عالجوازة فالاول بس وافقت بعقلي بعدين...وتصرفاتي عشان انا لسه مش متعودة عليك عشان اتجوزنا بسرعة وملحقناش ناخد على بعض"
"يعني انتي مش بتكرهيني واتجوزتيني غصب عنك"
"لالالا مفيش من الكلام ده...انا آسفة اوي...ياريت تيجي على البيت نفطر سوا"
"حاضر مسافة السكة واكون فالبيت"
احمد مش مصدق وفرحان اوي انها مش بتكرهه وركب عربيته عشان يروح
غادة بعد ماقفلت بصت للسقف وهي بتقول"يارب سامحني انا عارفة اني كدبت وعمري ماوافقت على جوازنا بس انا بجد مش بكرهه ونفس الوقت مش بحبه...بس خفت اوي يطلقني ساعتها هعمل ايه...ارجع البلد تاني...لالا مستحيل انا مصدقت بعدت عنهم...انا هفضل هنا لحد ماشوف حل...يارب ساعدني اعمل صح..."
.
مع مرور الايام والشهور التعامل بقى طبيعي مابين احمد وغادة بياكلو سوا يتفرجو على التلفزيون سوا يتكلمو فمواضيع عامة زي أي زوجين وفالليل احمد بينام فاوضة المكتب بعد ماجاب سرير صغير وغادة بتنام فاوضة النوم عشان احمد قرر يعمل زي شيخ المسجد ماقاله و مايضغطش عليها ولا على نفسه...هيسيب كل حاجة طبيعية ويحاول يخليها تثق فيها وتحبه زي مابيحبها....غادة ابتدت تتعود على وجود احمد...لو في موضوع عاوزة رأي حد فيه بتسأله...الاكل بتطبخه على ذوقه...لو اتأخر بالليل بتفضل صاحية تستناه لحد مايجي وكانو ساعات يتطلعو يتعشوا برة او يتمشوا....وابتدت تحس بالامان فوجوده وتثق فيه ومفسرة ده عشان بيعاملها كويس وحنين عليها...
malokaa
في يوم بعد ماخلصوا الغدا وعملت غادة الشاي لاحمد
احمد:انا عندي ليكي مفاجأة هتفرحك
غادة:ايه قول بسرعة
احمد:انا عندي اجازة مدة اسبوع وهنسافر اسكندرية زي ماكنت وعدتك
غادة:بججججد الله انا نفسي اشوف البحر وامشي وسط المية
احمد:ههههه حيلك يابنتي تمشي وسط المية ايه انتي نسيتي اننا فالشتا
غادة:هههههههه مش عارفة بقى مليش دعوة
احمد:حاضر ياستي هعملك كل اللي انتي عاوزاه بس اشوف ضحكتك الحلوة دي
غادة ابتسمت بخجل:ميرسي
احمد:غادة انا...
احمد كان هيقولها بحبك بس رن تلفون البيت وقامت غادة ترد
غادة"الو"
"الو ايوة ياغادة ازيك ياحبيبتي"
"الحمدلله ياماما ازيك انتي وحشتيني اوي"
"وانتي كمان ياحبيبتي كده ياغادة نسيتينا خالص"
"لا ياماما والله ماقدر انساكي ابدا...والله مشغولة ياحبيبتي يادوب بلحق مابين الكلية والبيت"
"ربنا يعينك ياحبيبتي...ازاي احمد معاكي بيعاملك كويس مش بيمد ايده عليكي"
غادة بصت لاحمد لقته بيبصلها ابتسمتله"الحمدلله ياماما كويس وبيسلم عليكي"
"الله يسلمك ويسلمه...انا بتصل عشان اقولك ان شروق ولدت وجابت بنت"
"بجد الحمدلله على سلامتها باركي لمصطفى عني"
"عقبالك يارب...بس مش هباركله لانك انتي لازم تحضري السبوع وباركيله بنفسك"
"طبعا ياماما مش انا عمتها ههههههه...ماشي ياماما...الله يسلمك خدي بالك من نفسك وسلميلي على الكل...محمد رسول الله ...مع السلامة ياحبيبتي"
غادة"ماما بتسلم عليك"
احمد"الله يسلمها...انتي كنتي بتقول عمة مين"
غادة"مرات اخويا ولدت امبارح"
احمد"مبروك"
غادة"الله يبارك فيك...ماما بتقول لازم نروح بكرة عشان الناس بتيجي ومش قادرة لوحدها عشان شروق لسه تعبانة وكريمة مش فاضية تسيب بيتها كل يوم"
احمد"مفيش مشكلة...انا كمان عاوز اشوف البيت عاملين ايه"
غادة"كنت بتقول حاجة قبل مايرن جرس التيلفون"
احمد"لالا ولا حاجة ماتخديش فبالك...نروح البلد بكرة ان شاء الله لما ارجع من الشغل وبلاش تروحي الكلية...تصبحي على خير"
"حاضر وانت من اهله...متنساش تعزم حنان وطنط وعمو اكيد مصطفى هيكون عزمهم"
احمد اكتفى بهز راسه ودخل على اوضته وغادة فضلت تبصله ومش عارفة ماله...
---------------------------------------------------------------------------
احمد وغادة وصلو لبيت عيلة غادة على المغرب
سلمت غادة على باباها ومامتها بكل شوق وحب
وهما كمان ماصدقو شافوها
محمد"ازيك يااحمد وازاي شغلك"
احمد"الحمدلله ياحاج"
محمد"وازاي غادة معاك...اوعي تكوني بتزعليه ومش بتسمعي كلام"
احمد"اطمن ياحاج كل حاجة تمام"
غادة"شروق فين هي والبنوتة"
فاطمة"شروق نايمة لسه تعبانة ياعيني من الولادة بس لو عاوزين تشوفو البنت يلا"
راحت غادة مع مامتها ودخلو اوضة شروق كانت صحيت وحاولت تقوم تسلم على غادة الي سلمت عليها واخدت منها البنوتة فحضنها
غادة"خليكي خليكي ماتقوميش...الف مبروك زي القمر ماشاءالله طالعة لمامتها"
شروق"الله يبارك فيكي عقبالك ياغادة انتي وكريمة يارب"
غادة"ان شاءالله"
فاطمة"ايه ياغادة مفيش حاجة حلوة جاية فالسكة
غادة بتتجاهل تلميحها"حاجة ايه ياماما"
فاطمة"حمل ياحبيبتي انتي بقالك 4 شهور متجوزة"
غادة"لسه بدري اوي على الكلام ده"
فاطمة"بدري ليه بس...انتي مش كل امورك مع احمد كويسة"
غادة باحراج من تلميح مامتها ووشها احمر حاولت تهرب من الموضوع
انا هروح اشوف احمد وبابا وطلعت من الاوضة
شروق بتضحك على احراج غادة"احرجتيها ياماما"
"قال لسه بدري قال...بنات آخر زمن"
يوم السبوع كان الكل مجتمع كريمة وفاطمة وغادة في المطبخ بيكملو آخر اللمسات
الرجالة ومعاهم احمد برة قاعدين وسط اغاني شعبية وحصان
الستات جوة بيغنو ويرقصو وشروق قاعدة معاهم ارتاحت عن اول يوم ولادة
فالوسط في طرابيزة متوسطة فوقها جميلة الصغيرة فالسرير بتاعها
بعد ساعتين خلص الفرح واصر محمد ان غادة واحمد يباتو عنده فالبيت
محمد:والله مانتو رايحين حتة احنا لسه ماشبعناش منكم تبقو بكرة تباتو عند الحاج كامل...اوضة غادة جاهزة...خلاص انا حلفت بقى
كامل:اسمع كلام الحاج يابني وخلاص بكرة تقضو اليوم معانا
احمد وغادة بيبصو لبعض ومش عارفين يعملو ايه...ازاي هيباتو فاوضة واحدة فيها سرير واحد...


غادة واحمد واقفين فالأوضة بيبصو لبعض باحراج مش عارفين يعملو ايه فالورطة الي هما فيها
غادة:احم ...هنعمل ايه دلوقتي...
احمد:مش عارف...بصي نامي انتي على السرير وانا هنام عالارض
غادة:تنام عالارض ايه الجو برد اوي هتتعب
احمد:لا متخافيش مش هتعب دي ليلة واحدة مش هيحصل حاجة
وزي ماقال احمد حصل هو حط فرش عالارض وهي نامت عالسرير وصعب عليها وكل شوية تبص عليه
غادة:احمد
احمد:نعم
غادة:لسه مانتمش
احمد:الجو برد اوي مش قادر انام
غادة:طبعا مانت نايم عالارض فالجو ده....
احمد:هعمل ايه يعني...
غادة عاوزة تقوله يقوم ينام عالسرير بس خايفة يفهمها غلط ومترددة بس صعب عليها اوي...
غادة:احمد قوم من عالارض
احمد:خلاص ياغادة نامي انا خلاص مش بردان
غادة:بقولك قوم من عالارض يلا
احمد:اقوم اروح فين يعني
غادة:....قوم نامي على السرير
احمد قام بسرعة وفضل بيبصلها وماردش
غادة:انت بتبصلي كده ليه
احمد:انتي قلتي ايه
غادة:قلتلك قوم نام على السرير مش معقول هتفضل نايم عالارض هتتعب كده ومش هتعرف تنان
احمد:انتي متأكدة من اللي بتقوليه
غادة:ايوة...وقوم قبل ماارجع فكلامي هههههههههه
احمد قام بسرعة:لالا وعلى ايه اهوه قمت
نام احمد على السرير جمبها وكل واحد فيهم محرج من التاني عشان اول مرة ينامو جنب بعض ....
الصبح صحيت غادة بصت حواليها لقت نفسها نايمة فحضن احمد ومحاوطها بدراعه اتخضت بس ماتحركتش عشان مايصحاش...فضلت تبصله اول مرة تدقق فملامح وشه كده...وهي بتبصله بحب احمد فتح عنيه...عنيهم اتقابلت فضلو باصين لبعض...احمد قرب منها بهدوء...استسلمت غادة لاحساسها بيه
فجأة خبط الباب...قامت غادة بسرعة لبست الروب وفتحت الباب
فاطمة:صباح الخير ياحبيبتي...يلا صحي جوزك وانزلوا تفطروا معانا اختك جت هي وجوزها...
غادة:حاضر ياماما نازلين وراكي
دخلت غادة الاوضة بصت لاحمد لقته بيبصلها اتكسفت لما افتكرت الي حصل
غادة:آممممم انا هدخل اتوضى
ماستنيتش رده وطلعت بسرعة من الاوضة
احمد حط ايده على وشه ومسح شعره وهو بينفخ
اففففففف الله يسامحك ياحماتي جيتي فوقت مش مناسب خااااااااااالص
على سفرة الفطار اتجمعت العيلة كلها احمد وغادة مكسوفين من بعض بعد الموقف اللي حصل خاصة غادة ماتكلمتش على السفرة خالص ولو حد كلمها بترد باختصار...اما احمد عقله مشغول باللي حصل مش قادر يفسر تصرف غادة...مش مصدق نفسه انها ممكن تكون بتحبه...
احمد:الحمدلله...تسلم ايديكي ياماما
فاطمة:بالهنا والشفا ياحبيبي
احمد:بعد اذنك ياعمي...يلا ياغادة
محمد:على فين يابني
احمد:الحاج عازمنا عالغدا وبعدها هنروح عالبيت
كريمة:ليه ياجوز اختي لسه ماشبعناش منكم
احمد:معلش ياكريمة ماينفعش اتأخر على الشغل عشان زميلي شايل عني ورايحين الاسبوع الجاي على اسنكدرية
فاطمة:ليه خير ياابني
احمد:ماتقلقيش ياماما مفيش حاجة انا عاوز افسح غادة شوية وترتاح من الكلية
كريمة بصت لغادة وابتسمت وغمزتلها بادلتها غادة الابتسامة ووشها احمر
فاطمة:وماله يابني اتفسحوا براحتكم ربنا يسعدكم اكتر واكتر
احمد:يلا اسمحولنا..سلامو عليكو
---------------------------------------------------------------------------
في طريق القاهرة غادة سرحانة وبتبص من شباك العربية...احمد سايق وكل شوية يبص على غادة عاوز يتكلم بس عارف يقول ايه فسكت
غادة"انا ايه اللي بيحصلي ده....ازاي استسلمتله كده...معقول اكون حبيته...لالا مش معقول...ومش معقول ليه...ده جوزي على سنة الله ورسوله...بس اتجوزته غصب عني...مش مهم المهم اني حبيته دلوقتي..طيب وهو....(بصتله)ياترى بتفكر فايه يااحمد؟؟"
"انا مابقتش فاهم غادة ولا عارف اتكلم معاها ازاي...منين اللي حصل واحنا فالبلد ودلوقتي مدورة وشها عني...يارب ساعدني انا تعبت اوي ومابقتش عارف اعمل ايه...."
---------------------------------------------------------------------------
ليلة سفرية اسكندرية
احمد رجع بدري من الشغل عشان يساعد غادة وهي رافضة يساعدها بس هو اصر
غادة:روح اقعد بقى يااحمد خيلتني هههههههههه
احمد:هههههههه اخص عليكي انا جيت بدري علشان اساعدك تقوليلي كده
غادة:ياعم بهزر معاك ماتزعلش...بس بجد انت جاي تعبان من الشغل مارتحتش بعد الغدا وبتساعدني كمان
احمد:ياستي مش تعبان والله انا عاوز راحتك
غادة:لو عاوز راحتي روح اقعد وهعملك شاي تشربه على رواقة خلاص خلصنا توضيب حاجات السفر
احمد ابتسم لها بحب:حاضر بس انتي ماتكشريش كده
غادة ابتمست له بحب وراحت عالمطبخ وهو بيبص عليها بسعادة
--------------------------------------------------------------------------
على شط اسكندرية الساحر احمد وغادة قاعدين فكافيه شيك بيتكلموا وكل واحد جواه فرحة انهم مع بعض لوحدهم
احمد:ايه رأيك
غادة:مش معقول البحر حلو ازاي انا اول مرة اشوفه
احمد:ليه
غادة بزعل:بابا ماكنش بيخليني اسافر مع الكلية ابدا
احمد مسك ايديها:خلاص متزعليش انا كل اجازة هفسحك واعوضك عن كل حاجة وحشة شفتيها فحياتك
غادة ماسحبتش ايديها من ايديه وحست بالامان وفضلت بس بصاله
احمد:بتبصيلي كده ليه
غادة:انت حنين كده ازاي
احمد:يعني ايه مش فاهم
غادة:انا عمري ماشفت راجل حنين كده...انا عارفة انه بابا بيحبنا بس عمره ماكان حنين علينا..بابا كان بيضربنا على كل كبيرة وصغيرة...كان بيزعق لماما لو عملت حاجة ماعجبتوش...ابراهيم بيحب كريمة وصابر انه لسه ربنا مارزقهمش بس لو عارضته بيضربها...مصطفى بقى غيرهم خالص مش بيضرب بس عمره ماحسسني بحنيته....
احمد:مش كل الناس زي بعض...انا عمري ماهمد ايدي عليكي او ازعلك...انا عاوز اسألك بس...
غادة:اسأل براحتك يااحمد انت هتتكسف مني
احمد:انا عاوز اعرف باباكي ضربك ليه يوم ماغمى عليكي... يوم ماروحنا نجيب الشبكة
غادة:....عشان ماما حكتله اني دورت وشي عنك وانت بتكلمني...بابا من زمن سي السيد وشاف الي عملته جريمة لازم اعاقب عليها...ضربني يوميها لغاية مابقتش قادرة اصرخ...
احمد زعل عليها اوي لما شاف عنيها مليانة دموع
غادة:بس انا مااغميش عليا...انا حاولت اتنحر واحنا خبينا عليكم..
احمد اتصدم من اللي سمعه...
احمد:للدرجة دي مش طيقاني ياغادة...فضلتي الموت على انك تتجوزيني...
غادة:لا انا...
احمد بزعيق مكتوم:خلاص ياغادة مش عاوز اتكلم...الوقت اتأخر وانا تعبان من الطريق يلا نرجع البيت(بيت جوز حنان اخته)
ماستناش يسمع ردها ونادى الجرسون عشان يحاسب
غادة ماعرفتش ترد وعنيها اتملت دموع زيادة عشان زعقلها وهو لسه قايل عمره ماهيزعلها"انا كنت عارفة انه مفيش راجل حنين بجد"
غادة واقفة فالبلكونة والجو برد اووي بتبكي
احمد دخل ينام ومالاحظش ان غادة فالبلكونة فالبرد عشان الاوضة الي هي هتنام فيها هي الي فيها البلكونة فاكرها نامت من زمااااااان
malokaa
احمد صحي الصبح دخل اخد دش غير هدومه بص على اوضة غادة لقاها لسه مقفولة بص على الساعة فايده لقاها 10 استغرب انها لسه نايمة لدلوقتي
اتردد يخبط عليها وقرر يستناها شوية...الساعة بقت 10 وربع ومفيش حاجة قلق عليها وخبط على الباب مفيش رد...خبط تاني وبرضه مفيش رد خاف تكون حاولت تنتحر تاني وفتح الباب بسرعة لقاها لسه نايمة على السرير ومش حاسة بحاجة جري عليها يشوف مالها
"غادة...غادة اصحي"
غادة فتحت عنيها بشويش"ايه ياحمد في ايه"
"بقالي كتير بخبط عالباب ماردتيش قلقت تكوني..."
ماكملش كلامه غادة فهمت بس ماردتش عليه حست انها مش قادرة حتى تتكلم
احمد"طيب يلا قومي بسرعة خدي دش وغيري هدومك عشان نطلع شوية عالبحر"
"لالا مش قادرة اقوم من مكاني وزوري بيوجعني"
لمس احمد وشها بحنية لقاها سخنة
"ايه ده انتي سخنة اوي...انتي شكلك خدتي برد بس انتي كنتي معايا طول الوقت اخدتي البرد ده امتى"
"اصل انا امبارح بعد ماجينا قعدت فالبلكونة لغاية الصبح"
زعق لها"نعم فالبرد ده قعدتي الليل كله فالبلكونة"
"وطي صوتك يااحمد انا مش قادرة حاسة دماغي هتنفجر"
حاول احمد يهدي نفسه"انا هنزل اشوف دكتور بسرعة وهاجي"
"متتأخرش عليا يااحمد"
"ماتخافيش"
---------------------------------------------------------------------------
الدكتور خلص كشف على غادة وطلع هو واحمد برة
"طمني يادكتور"
"لا ماتقلقش خالص هو شوية برد وسخونة تاخد الدوا فمواعيده وتشرب عصير عشان ضغطها نازل شوية...بعد اذنك"
"متشكر اوي يادكتور اتفضل"
حاسب احمد الدكتور وقال للبواب يجيب الدوا اللي فالروشتة بسرعة
احمد دخل لغادة ولمس جبينها لقى السخونية اقل من الاول بس لسه سخنة
"انا اديت البواب يجيب الدوا تشربيه هو والعصير وتنامي لما تصحي هتلاقيني عملتلك شوربة عشان البرد"
ضحكت غادة بتعب"ههههه ايه ده انت بتعرف تطبخ ماكنتش عارفة"
"طبعا يابنتي انا عشت سنين كتيرة اوي لوحدي...بلاش تعملي كده تاني خضتيني عليكي اوي"
غادة عنيها اتملت دموع"ماهو انت اللي زعلتني وانت لسه واعدني عمرك تزعلني وحتى مادتنيش فرصة اتكلم....انا ماحاولتش انتحر بسببك...انا مش عارفة انا عملت كده ازاي قلبي وجعني على نفسي ولما شفت علبة الدوا ماكنتش فوعيي...والله ماعملت كده عشان اموت وماتجوزكش"
مسح دموعها"بس متعيطيش عشان خاطري انتي لسه تعبانة...هروح افتح الباب واعملك العصير"
باسها فراسها وراح يفتح الباب...
--------------------------------------------------------------------------
اليوم التاني كانت السخونية راحت تماما ولسه عندها برد بس كانت احسن بكتير وقدرت تخرج هي واحمد اتغدوا برة واتفسحوا كل اليوم...
مرت الايام وفضل يوم على نهاية الاجازة وغادة كانت فرحانة اوي بالايام اللي قضتها مع احمد كانت كلها فسح وخروجات ومش بيشوفها نفسها فحاجة ومايعملهاش...اتأكدت انها بقت بتحبه اوي وماتقدرش تستغنى عنه وقررت اول ماتيجي فرصة هتصارحه...
احمد بقى بيحب غادة اكتر لما اتعرف عليها قد ايه طيبة وبريئة ونقية
وفكل صلاة بيطلب من ربنا انها تحبه زي مابيحبها...عاوز يصارحها بس خاف تجرحه زي زمان ففضل انه يسكت ويسيب امره لله...
غادة"هنعمل ايه انهاردة يااحمد آخر يوم خلاص ونرجع القاهرة"
"امممم مش عارف مع اني مش طايق ارجع تاني الاجازة دي كانت حلوة اوي"
"وانا كمان بس هنعمل ايه شغلك مستنيك وانا كمان الامتحانات قربت يدوب الحق"
"عندك حق....بصي ايه رأيك نطلع للبحر شوية ونرجع نتغدى هنا وبالليل انا عازمك على احلى سهرة نتعشى برة ونودع اسكندرية...ها ايه رأيك"
"موافقة طبعا"
"طيب يلا بسرعة قبل ماغير رأيي ههههههه...البسي كويس عشان ماتعييش تاني"
"حاضر"
---------------------------------------------------------------------------
احمد وغادة بيتفسحو فالسوق
"يانهار ابيض"
"ايه مالك في ايه"
"احنا ماشتريناش هدايا خالص للاهلي ولا لاهلك"
"ههههههههههه خضتيني ياشيخة...يلا نشتريهم دلوقتي"
"طيب احنا اشترينا للكل فاضل انت"
"انا؟؟لالا مافيش داعي"
"لا مافيش داعي ازاي هشتريلك بدلة عشان السهرة بالليل وكمان عشان...اشكرك على الشوربة لما كنت عيانة وعلشان اقولك انا آسفة على كل حاجة بايخة قلتهالك"
"عاوزة تعملي تلاتة فواحدة ههههههههههههه طيب ياستي ميرسي يلا بينا...وانا كمان هاختارلك فستان على ذوقي ناخد الاكل وعلى البييييت انا جعان اوي"
"ماشي وانا كمان جعانة اووي"
نقت غادة بدلة شيك اوي لاحمد وبرفان وجزمة وكرافت وكل حاجة وهو كمان نقالها فستان بطرحته بجزمة كعب عالي تليق عليه وشنطته وعند الكاشيير
"انت بتعمل ايه دي هدية"
"لالا الهدية ان البدلة على ذوقك مش تدفعي"
"بس كده.."
"مفيش بس ماينفعش نتكلم فالفلوس عشان انا بتحرج"
"ماشي بس انت ضحكت عليا وانا زعلانة منك بجد"
"آسف ياستي مايرضنيش زعلك بس مش هتدفعي برضه هههههههههه"
ضحكوا مع بعض وهما مروحين عالبيت بعد ماشتروا هدايا للكل

بالليل جه معاد سهرة الوداع زي ماسمتها غادة
لبست غادة الفستان اللي نقاه احمد باللون الازرق وعملت لفة طرحة تليق عليه
مع مكياج خفيف طلعت برة الاوضة لقت احمد مستنيها وهو لابس البدلة وكرافت بنفس لون فستان غادة...اول ماشفها انبهر بجمالها
"ايه الجمال ده...مش معقول"
"هههههه بس بقى عشان بتكسف وبعدين تعالى هنا انا ماكنتش حلوة يعني قبل كده"
"لالا خالص انتي حلوة دايما باي شكل"
ابتسمت غادة بخجل...قرب منها احمد ومد ايده مسك ايديها حطها فدراعه وابتسم لها
وصلو على مطعم حلو عالبحر مش زحمة وموسيقى هادية وشوية ناس بيرقصو
سحب احمد كرسي لغادة ولما قعدت لف وقعد قصادها وبعد ماطلبوا الاكل
غادة"الجو يجنن...احلى اجازة قضتها فحياتي"
"وانا كمان اول مرة اشوف اسكندرية حلوة كده يمكن عشان انتي معايا فالاجازة دي"
ابتسمت غادة وماعرفتش ترد
"غادة...ايه رأيك نقوم نرقص"
هزت غادة راسها بالايجاب مسك احمد ايديها ووقفوا وسط الناس الي بترقص
عنيهم اتقابلت غادة وشها احمر اوي بس ماقدرتش تبعد عنيها
قربها احمد منه اكتر وباس ايديها حست غادة قد ايه هي بتحبه واستسلمت لاحساسها...فضلوا يرقصوا كتيير لحد ماتعبوا وروحوا على البيت
في البيت دخلت غادة وهي ماسكة فايد احمد ومبسوطة اوي
وقفوا قدام بعض بعد ثواني احمد حضن غادة بحب وهي ماقومتش بس حس فيها برعشة وخوف قرر انه مايضغطش عليها ويسيب الامور تمشي طبيعية بينهم...بعدها عنه بالراحة مسح على وشها وقالها بصوت هادي
"يلا روحي نامي وارتاحي عشان بكرة هنروح بدري...على سريرك دغري اوعي تقفي فالبلكونة تاني اتفقنا"
ابتسمت غادة "حاضر"
باسها احمد من راسها"تصبحي على خير"
"وانت من اهله"
راح كل واحد فيهم على اوضته وهو بيبص للتاني ومبتسم
قفلت غادة الاوضة وقعدت تلف تلف تلف ونامت على السرير بسعادة
حست انها طايرة ورجليها مش على الارض"ياااه انا عمري ماكنت متخيلة هحب احمد كده...وهو كمان بيبحني...الحمدلله"
احمد غير هدومه وقعد على السرير حط ايده على قلبه وافتكر لما حضن غادة وضحك براحة وفرحة"احمدك يارب انك صلحت الامور بينا"
---------------------------------------------------------------------------
رجع احمد وغادة على القاهرة ورجعت الحياة طبيعية غادة بتذاكر للامتحانات واحمد ملبوخ بالشغل قربو من بعض اكتر وكل واحد فيهم حاسس بمشاعر التاني بس لسه غادة مش عارفة تقوله انها بتحبه واحمد مش عاوز يضغط عليها عشان متبقاش النتايج عكسية....
جه يوم الامتحان واحمد بيشجع غادة عشان كانت خايفة انها ماذاكرتش زي كل سنة بسبب الظروف اللي حصلت...احمد وصل غادة الكلية ووعدها هيجي ياخدها لما تخلص...
دخلت غادة وسلمت على هناء بفرحة عشان كانت واحشاها جدا
بعد الامتحان
"عملتي ايه ياغادة"
"الحمدلله حليت كويس انا كنت مرعووبة عشان ماذكرتش زي كل سنة...وانتي عملتي ايه"
"الحمدلله...قوليلي ايه اخبارك"
اتكلمت غادة بفرح"كويسة جدااا...انا عشت فاسكندرية احلى ايام حياتي...احمد بيحبني اوي وحنين اوووي ومش بيزعلني خالص..وانا كمان بقيت بحبه اوي بس لسه مش عارفة اقوله وهو مش بيتكلم فالموضوع خالص...شكله خايف يتعاد موقف زمان"
"ههههههه طبعا يابنتي انتي ناسية اللي عملتيه...عموما كويس اوي انكم حاسين ببعض وبقيتي تحبيه...انتي تعبتي اوي فحياتك وتستاهلي كل خير"
"ربنا يخليكي ياهناء...هقبالك يارب"
"يارب...يلا هسيبك دلوقتي عشان ماما زمانها مستنياني"
"مع السلامة"
وقفت غادة وطلعت موبايلها عشان تكلم احمد لقت شخص وقف
"انسة غادة..."
"مدام غادة...حضرتك مين"
--------------------------------------------------------------------------
عند احمد فالمكتب عنده شغل كتييير وقعد يشتغل ونسي نفسه لحد ماافكتر وبص للساعة
"يانهار ابيض...انا اتأخرت اووي...شريف انا هروح اوصل غادة وهاجي على طول"
"ماشي ياعم الله يسهلوووووو"
ضحك احمد وحدفه بملف قبل مايطلع....
وصل احمد الكلية ركن عربته ودخل يدور على غادة...دور كتير ومعرفش يلاقيها...طلع موبايله يتصل بيها حط الموبايل على ودانه...فجأة قفل الموبايل بسرعة ونزل موبايله وهو مصدووم
شاف غادة واقفة مع شاب مايعرفوش وماسكها من دراعها وهي بتضحك
ماقدرش يتكلم ولا يتحرك وكل اللي جه فباله"غادة...بتخونننني"
malokaa
"أنسة غادة"
"مدام غادة...مين حضرتك"
"آه سوري ماخدتش بالي...انا كريم زميلك فالدفعة"
"آه آهلا معلش مافتكرتكش...خير"
"لا خير ماتقلقيش...انا ملاحظ انك والانسة هناء صحاب من سنة اولى...وماكدبش عليكي انا معجب بالانسة هناء اوي وعاوز اتقدم لها بس مافيش بينا كلام عشان افاتحها فالموضوع وخفت تفهمني غلط...عشان كده اتشجعت وقلت اكلمك...انا داخل جد وعاوز اكلم باباها...ان شاء هتخرج وبابا جايبلي شغل كويس وهجيب شقة وكل حاجة"
"طيب كويس اوي ايه المطلوب مني"
"انا عاوز تفاتحيها فالموضوع وتفهميها اني جد...وتحددلي معاد مع باباها عشان اجيب اهلي نتقدملها"
"ربنا يقدم اللي فيه الخير انا هكلمها وابقى ارد عليك"
"متشكر جدا...وآسف على الازعاج"
"لالا العفو...بعد اذنك"
"اتفضلي"
جت غادة تمشي لسه ماشية خطوة اتكعبلت وكانت هتقع لولا كريم مسكها بسرعة من دراعها
"هههههههه ايه الاحراج ده...ميرسي ليك"
"هههههههههه ولا احراج ولا حاجة الحمدلله انك كويسة"
لسه غادة بتضحك لقت احمد جاي عليهم ومتعصب اوي مسك ايد كريم وبعدها عن غادة ومسك ايد غادة وسحبها ناحيته
"آآآآآآآآي ايدي يااحمد وجعتني"
"حضرتك ماسكها كده ليه"
"حضرتك انت اللي ماسك مراتي كده ليه"
"حضرتك جوز مدام غادة"
"ايوة حضرتي جوزها انت ماسكها من دراعها كده ليه"
كان صوت احمد ابتدى يعلى والطلبة بيبصوا عليهم
"عيب كده يااحمد وطي صوتك الناس بتبص علينا"
"ماشي ياغادة...هنتكلم فبيتنا يلا قدامي"
زقها بشويش قدامه ومشيت بسرعة عشان تتفادى نظرات زمايلها
.......................
في العربية احمد سايق بعصبية وغادة ماسكة دموعها مش عاوزة تعيط قدامه وبتحاول تبقى قوية...دقايق ووصلو للشقة نزلت غادة ورزعت الباب
احمد اتعصب نزل بسرعة وقفل العربية وطلع وراها
دخلت غادة وعاوزة تروح الاوضة وتقفل عليها لقت احمد دخل ومسكها من دراعها ولفها ناحيته شدت ايدها بعصبية
"سيب ايدي انت ايه اللي بتعمله ده..مش كفاية الاحراج اللي عملتلي فالكلية"
لفت عشان تمشي مسكها من ايدها وشد عليها
"لما اكلمك تقفي هنا...انتي غلطانة وكمان ليكي عين تزعلي"
"غلطانة ليه ان شاء الله"
"والله غلطانة ليه مش عارفة ياهانم غلطانة ليه...سايباه يمسك ايدك كده فالكلية و واقفين بتضحكوا كأنك متجوزة رجل كرسي"
"آآآي سيب ايدي انت بتوجعني"
ساب احمد ايدها وزقها ناحيتها...انتهد وقال"انا غلطان اني نسيت الكلام اللي قلتيه زمان....وقلت هسيب كل حاجة ماشية طبيعي...بس الظاهر ان لسه احساسك هو هو ناحيتي ماتغيرش"
قعد احمد عالكنبة وغادة بتبصله وعنيها مليانة دموع
"انا تعبت اوي...والله العظيم تعبت اوي ياغادة ومش قادر استحمل اكتر من كده
انا حاولت كتير اغيرك ناحيتي ومش بزعلك فحاجة وكنتلك الاخ والاب والصديق والزوج...حاولت اعوضك عن كل قسوة اهلك وسايبك على راحتك مش بضغط عليكي...وانتي مش حاسة بيا خالص...وبتجرحيني كل شوية...بصي ياغادة طول مانتي على ذمتي مش عاوز الموقف اللي شفته ده يتكرر...ولما تخلصي وتتخرجي وكل واحد مننا يروح فحاله انتي حرة"
قال كلامه المخنوق بدموعه اللي حبسها قدامها ونزل بسرعة من البيت
غادة بعد اللي سمعته ماقدرتش تمشي خطوة واحدة وقعدت عالارض ودموعها نزلت"معقول يااحمد تشك فيا...تشك فغادة...انت عارف اني مش ممكون اخونك ابدا....مادتنيش فرصة حتى ادافع عن نفسي...انا احساسي ماتغيرش ناحيتك؟ازاي تقول كده...وانا حرة لما كل واحد يروح لحاله"بقت بتكرر كلمة كل واحد يروح لحاله"يعني ايه كل واحد يروح لحاله...نتطلق...احمد هيسيبني"
لما جات فبالها فكرة مفيش احمد فحياتها بقت تعيط بحرقة وخبت وشها بايديها وماقدرتش تقوم من مكانها ودموعها مش راضية توقف
اما احمد ركب عربيته وساب دموعه تنزل براحتها لما بقى لوحده
"انا تعبت اوي يارب ومش قادر اتحمل اكتر من كده...انا حاولت بكل جهدي اخليها تحبني وكنت فاكر اني نجحت...انا حسيت انها بتحبني لما كنا فاسكندرية...حسيت فعنيها حب وحنان الدنيا كلها...بس الظاهر ان احساسي غلط وهي بتحب حد تاني..."

مرت الايام بطيئة بدون اي جديد بين احمد وغادة
احمد يومه كله شغل بيرجع على النوم بيحاول ينسى جرحه
غادة نفسيتها وحشة اوي وبتروح تمتحن وترجع بسرعة على البيت بتقعد لوحدها بتاكل لوحدها وبتنام لوحدها
آخر يوم فالامتحان غادة شافت كريم وسلموا على بعض
"ازيك يامدام غادة..مال وشك اصفر ليه"
"مفيش الحمدلله انا كويسة...خير"
"اممممم انتي نسيتي آخر مرة اتفقنا على ايه"
"آه ايوة معلش مش مركزة...انا كلمتها وهي موافقة انك تروح تكلم باباها وتاخد منه معاد"
"بجد انا متشكر اووي...انا عايز اتأسف لك لو كنت اتسببت لك فمشكلة مع جوزك"
ابتسمت غادة بسخرية"لالا انت ماعملتش حاجة عشان تعتذر...هروح انا بقى عن اذنك"
"اتفضلي"
كريم فضل باصص لغادة وهي ماشية ومن وشها وتصرفتها عرف ان حصلت مشكلة بسببه....وجاتله فكرة.
malokaa
احمد قاعد فمكتبه سرحان زي العادة من يوم ماتخانق مع غادة
فجأة دخل عنده شريف زميله فالمكتب
"احمد فيه حد عاوزك برة"
"حد عايزني انا؟؟مين؟"
"مش عارف هو ماقلش اسمه...بس قال عاوزك فموضوع شخصي"
"طيب دخله"
"طيب انا هدخله وامشي الوقت اتأخر سلامو عليكو"
"وعليكم السلام"
احمد مستغرب مين اللي هيجي له فموضوع شخصي
دخل كريم...لما شافه احمد افتكره والدم غلي فعروقه وزعق
"انت ليك عين تجيلي لغاية شغلي كمان"
"اسمعني الاول يا استاذ احمد"
"مش سامع...لو سمحت اتفضل ده مكان شغلي مش عاوز مشاكل"
"مش همشي الا لما اشرحلك...لو سمحت اسمعني...لو سمحت"
احمد حط ايديه فوسطه وهو متردد يسمعه ولا يطرده
اتنهد وشاورله يقعد"اتفضل"
"انا اسمي كريم دفعة مدام غادة...انت فهمت الموضوع كله غلط...انا مفيش بيني وبين مدام غادة اي حاجة غير اننا زملاء...مدام غادة نعم الاخلاق ونعم التربية والذوق من قبل ماتتجوز وهي فحالها ومش بتكلم حد خالص...غير الانسة هناء صاحبتها...وده كان الموضوع اللي كلمتها فيه طلبت منها تفاتح الانسة هناء اني عاوز اتقدم لها عشان خفت اكلمها تحرجني...بس كده والله"
احمد مش مصدق اللي بيسمعه وقاله بسرعة"وكنت ماسكها من دراعها وليه وواقفين بتضحكو"
"لما استأذنت عشان تمشي بعد ماوعدتني انها هتفاتحها وتقولي ردها...اتكعبلت لحقتها قبل ماتوقع ومسكتها من دراعها...وضحكت عشان كانت هتوقع فحاولت مخليهاش تتحرج وضحكت انا كمان"
"انت عرفت مكان شغلي منين"
"مش من مدام غادة هي ماتعرفش اني اصلا جيتلك...انا بس وهي بتقولي رد هناء اعتذرت لو كنت اتسببتلها فمشكلة قالتلي بطريقة غريبة لا انت ماعملتش اي حاجة...حسيت فعلا اني عملت مشكلة...مش جزائها انها ساعدتني اتسبب فمشكلة بينها وبينك...اتمنى انك تصدقني...انت ممكن ماتعرفنيش..بس اكيد تعرف اخلاق مدام غادة...عن اذنك"
قام كريم راح واحمد مذهول من اللي سمعه "يعني ايه...مفيش حاجة بينهم...انا ظلمتها اوي ومديتهاش حتى فرصة تتكلم....اتسرعت اوي..."
بص فساعته كان الوقت بقى متأخر قام يقفل المكتب ويروح البيت
وهو فعربيته جاتله فكرة وركن جمب محل ورد...
--------------------------------------------------------------------------
غادة قاعدة بتتفرج على التلفزيون من غير نفس تحت عنيها اسود عشان مش بتنام ووشها اصفر...سمعت صوت الباب عرفت ان احمد وصل قفلت التلفزيون احمد بيبص لغادة وهي بتبصله ثواني وقفت
"هحضرلك العشا"
"استني"
"نعم"
راح احمد ناحيتها وباس ايديها وراسها
"انا آسف اوي...ماكنش قصدي ازعلك...بس انا ماقدرش اشوفك مع حد غيري...انا بحبك ياغادة"
غادة عنيها اتملت دموع وضحكت مش عارفة هي زعلانة منه ولا فرحانة
"انت قلت ايه"
"بقولك بحبك...انتي حبيبتني وقلبي وروحي"
"يعني مش هتسيبني"
"اسيبك...اسيبك ايه انا ماصدقت لقيتك"
"لما قلتلي كل واحد يروح لحاله...ماعرفتش اعمل ايه...انا ماقدرش اعيش من غيرك ابدا...انا بحبك اوووي"
كانت بتعيط مع كل كلمة ولما قالت بحبك احمد حس ان قلبه هيقف من الفرحة مسح دموعها وابتسم بعدها حضنها بقوة وعنيه مليانة دموع
بعد شوية رفع وشها"كفاية عياط...مش عاوز اشوفك بتعيطي تاني من انهاردة مفيش زعل...تعالي بصي انا جايب لك ايه"
مسكها من ايدها ووداها ناحية الطربيزة اللي برة
"الله انا بحب الورد الاحمر اوي...وكمان شوكولاتة...ربنا يخليك ليا ياحبيبي"
"قلتي ايه"
"ربنا يخليك ليا يا...حبييييييييبي"
"ويخليكي ليا يا حبيبتي"
....................
بعد سنة مشهد النهاية
قاعة افراح حلوة اوي فيها طرابيزات كتير غادة حامل وجنبها احمد ماسكين ايد بعض عنيهم مليانة حب وسعادة...يوصل العريسين هناء وكريم متشابكين الايدي بكل فرح وسعادة قعدو فالكوشة وراحت لهم غادة واحمد يباركولهم...كريم واحمد بقوا اصحاب اوي...تعالت الزغاريط والضحكات المليئة بالسعادة.....
تمت بحمدالله





اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:


رابط دائم

مواضيع مشابهة:
شاهد صور منزل الفنانة غادة عبد الرازق غاية في الأناقة والجمال
بالصور..شاهد ما كتبه فودة عن زوجته غادة عبدالرازق و كيف كان رد فعل غادة على ذلك
صور عقد قران غادة عبدالرزاق ، زواج غادة عبدالرازق ومحمد فودة

Powered by vBulletin Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd
جميع الحقوق محفوظة © fmisr.com منتديات نجوم مصرية