نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

تعالو نتكلم جد

السلام عليكم يا أحلا شباب في الدنيا كلها
بصو بقى دي أول مشاركة لية و في موضوع عمال يلح علية علشان أطرحه
...فأنا دلوقتي هاطرحه و مش هاكتب عنه الا لما أشوف إجاباتكم عن الأسئلة دي :
إيه رأيكم في مشروع المدينة الفاضلة?
و إيه مواصفاتها اللي المفروض تبقى عليها?
و رجاء خاص الرد بكل امانة و تقولولي:
هل هي موجودة ?
و لو مش موجودة
ليه مش موجودة?
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

و هل ممكن تتحقق?
سلامي ليكم والى أن نلتقي في الموضوع بعد الرد على الأسئلة....باي

المقال "تعالو نتكلم جد" نشر بواسطة: بتاريخ:
نمارق
والله مفيش حد بيكره ان فيه مدينة فاضلة بس فى وقتنا من الصعب
Mscience
عندك حق يا نمارق
بس انت رديت على سؤال واحد فين الباقي?
وقبل كل ده أشكرك على ردك
نجوم فى نجوم
ايه رأيكم في مشروع المدينة الفاضلة? مشروع رائع

و إيه مواصفاتها اللي المفروض تبقى عليها? مواصفات جميله رائعه هواء نظيف موقع جميل بسعر هادى يتيح للجميع الاستمتاع بها وتكون على قمة عاليه من الزوق والاحترام وتتمثل فيها الاخلاق والعادات

هل هي موجودة ? لالالالالالالا
و لو مش موجودة
ليه مش موجودة? عشان مفيش حد بيحب حد الكل بيدور على مصلحته
و هل ممكن تتحقق? تتحق بس مش فى ذلك الزمن عارف تتحقق فين تتحقق فى االجنه لان قلوب الناس هاتكون صافيه

ومرسيى جدا للموضع لانه رائع
نمارق
سورى بس لما قلت من الصعب تتحقق لان الزمن اللى عايشين فيه كله يجرى ورا مصلحته مفيش امان وحب وثقة وعدل ولما كل ده يغيب مفيش حاجة لان كل اللى قلته هو الاساس حتى نبنى الباقى
Mscience
شكرا للرد يا نجوم و كان رد نموذجي جدا
Mscience
سوري على أيه يا نمارق انتي كلامك صح و فعلا اللي قولتيه هو الاساس بس كان يهمني الرد على الأسئلة علشان يبقى في مجال للحوار و نفهم مشكلتنا الأصلية.
Mscience
عايز اقولك حاجة يا نجوم هو لو كانت المدينة الفاضلة غاليه مفيش حد هايروحها
abdobasha
انا رايي ان المدينة الفاضلة دي حاجة افتراضية وبالتاكيد غير موجودة ولكن هناك صور قريبة منها اعتقد اقربها تورونتو في كندا وزيورخ في سويسرا وعدد من مدن اوروبا لكن على ما اعتقد ان كان وصف المدينة الفاضلة انها مدينة لا يرتكب فيها اخطاء ولا محرمات وهذا مستحيل
نجوم فى نجوم
ما انا قوللتك المدينه الفاضله عشان تسمى بالفعل مدينة فاضله لازم تكون فى الجنه لان القوم الى فى الجنه قلوبهم صافيه
مصراوى
السلام عليكم يا أحلا شباب في الدنيا كلها
بصو بقى دي أول مشاركة لية و في موضوع عمال يلح علية علشان أطرحه
...فأنا دلوقتي هاطرحه و مش هاكتب عنه الا لما أشوف إجاباتكم عن الأسئلة دي :
إيه رأيكم في مشروع المدينة الفاضلة?
و إيه مواصفاتها اللي المفروض تبقى عليها?
و رجاء خاص الرد بكل امانة و تقولولي:
هل هي موجودة ?
و لو مش موجودة
ليه مش موجودة?
و هل ممكن تتحقق?
سلامي ليكم والى أن نلتقي في الموضوع بعد الرد على الأسئلة....باي

انا رأى زى دا بزبط هو بصراحة مسبليش حاجا اقولها
Mscience
أشكركم ع الرد كلكم و دلوقتي الموضوع :
هابدأه بالرد على عبده باشا اللي بشكره ع الرد وأقوله إن المدينه الفاضلة اللي أقصدها لازم يبقى فيها الخير والشر لكن الشر يتعاقب
عمرنا ما هانقدر نمنع حد انه يقع في معصية أو أي من المحرمات لكن يتعاقب
فالمدينة الفاضلة على الأقل اللي فيها يعاملو بعض كويس يتمنو الخير لبعض واللي يغلط يتعاقب و نسامحه حتى لو في حقنا لأننا عارفين إن كل واحد بيغلط حتى انا و انت.
لكن اللي إحنا فيه دلوقتي كله غلط في غلط مش قادرين نفرق بين الخير والشر تعرفو إن الحرامي اللي هو سوابق يمكن يكون هو الصح عارفين انه شر لا وكمان اتعاقب بغض النظر إذا كان تاب أو لأ هو واضح مع إنه أسوأ مثال في المجتمع لكن قولولي مين مابيسرقش ...الكبير والصغير بيسرق ...مش لازم فلوس ,أي حاجة مش من حقه ...وظيفة...مكانة في نظر شخص...شهادة ...ياريتهم يسرقو معلومة بيها نتقدم لكن فعلا زي ما في الردود المصلحة هي الي بتمشي الفرد
لا وفي مشكلة كبرى يمكن تحتاج موضوع لوحده هو الإنسان ضعيف الي تساعده أول أيد يعضها هي اللي أتمدتله علشان كده مافيش إنسان ضعيف معظم الناس تقدر تاخد حقها واللي مش حقها وبقينا متعودين على كده ولو قلتم السبب النظام واللي ماسكينه تبقو غلطانين لأننا إحنا السبب من جوانا انا وانت وانتي وكلنا إحنا اللي وحشين إحنا اللي مأخرين نفسنا أوي مش عارفين الصح من الغلط ولا درجاتهم ولا عارفين الخير من الشر بين البشر ومش هاقول انا برئ من كل ده لا أنا مش عارف أنا خير ولا شر أنا صح و لا غلط بس بحاول مأذيش غيري ...حتى دي مش متأكد منها...جربو وراقبو نفسكم أوي بتعمق ...وردوا عليا بس أنا لسة ماقولتش هي موجودة ولا لأ ولو مش موجودة هل ممكن تتحقق أستشفها انتم وردو عليا....
Mscience
شكرا ع الرد يامصراوي فعلا مقنع
مصراوى
نو كومنت ليا
Sh00ter
ايه رأيكم في مشروع المدينة الفاضلة? مشروع رائع

و إيه مواصفاتها اللي المفروض تبقى عليها? مواصفات جميله رائعه هواء نظيف موقع جميل بسعر هادى يتيح للجميع الاستمتاع بها وتكون على قمة عاليه من الزوق والاحترام وتتمثل فيها الاخلاق والعادات

هل هي موجودة ? لالالالالالالا
و لو مش موجودة
ليه مش موجودة? عشان مفيش حد بيحب حد الكل بيدور على مصلحته
و هل ممكن تتحقق? تتحق بس مش فى ذلك الزمن عارف تتحقق فين تتحقق فى االجنه لان قلوب الناس هاتكون صافيه

ومرسيى جدا للموضع لانه رائع

انا معاك مفيش غير الرد ده
hebaa_1990
مرحبا
شوف ما رح احكيلك متل الزملاء يلي شاركو قبل بس بدي احكي ممكن ان نعمل مدينة فاظلة بشرط ان يكون البشر متمسكين بما جاء بالقرآن الكريم لان الدرستور الحقيقي لاي مدينة حتى تقوم على الصح هوالقرآن
Mscience
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااا لردودكم
spiderman black
الحياه جميله وهتفضل كده ومش هنعرف نغيرها هى كدا علشان ربنا رسملنا الحياه وعمل كل انسان فى الدنيا وياريت يا جماعه يكون فى بينا حب علشان نفوز بالاخرة وعلشان نفوز بالاخرة لازم عملنا فى الدنيا هدف للوصول الى الاخرة وكل انسان منا جواه حاجه جميله وعلسان كده لازم كلنا ندور جوانا على الحاجه دى وشكرا mohammed
spiderman black
يا جماعه ممكن ندردش شويه مع بعض انا ايميلى harry_potter20102622
spiderman black
انا طالب جامعى وبدرس كلية تجارة english وبدرس فى كلية الحقوق وعاوز احقق حلمى هل تحقيق الحلم بييجى بالتركم زى مانا عملت كده ولا بييجى خطوة خطوة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
مش لازم نتكلم (عقيل)
ما تيجو نتكلم عن الجينز شوية
كريم محسن - طب نتكلم - 2009
تعالوا نتكلم شوية فى الموضوع