نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى الموبايل موبايلات - منتدى اجهزة الجوال iPhone ايفون - اي فون

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

التابلت المصرى إينار inar مميزاته ومواصفاته الفنية والتقنية وسعره المتوقع " بالفيديو والصور "

التابلت المصرى إينار INAR مميزاته ومواصفاته الفنية والتقنية وسعره المتوقع

نسينا أو تناسينا كثيراً بأن للمصريين أرادة قوية تظهر فى الأزمات فقد عرفت عنا فى منتص الأربعينيات إلى مطلع الثمانينات بأننا كنا فخر الصناعة فى العالم مع الجودة فقد كانت لنا الريادة فى كل شيىء ولكن النكسات والكبوات مع تكاتف دول على اسقاطنا وخروجنا من المنافسة كانت للأسف لها اليد الأكبر بجانب رؤسائنا الذين كان لهم الفضل فى سرعة تنفيذ لك لمنافع ومصالح شخصية مقابل اسقاط الدولة المصرية واصبحنا من شعب منتج ومصدر إلى شعب مستهلك ومستورد من أصغر لأكبر شيىء ولكن يظهر فى الفق دائماً بريق الأمل المنشود فقد قامت مجموعة من الشباب وبمعاونة جهات مصرية بصنع تابلت مصرى من الالف للياء وبمواصفات عالمية تنافس المستورد وأجود من المنتج الصينى الذى غزا حياتنا حتى النخاع فسوف أقدم لكم التابلت المصرى إينار INAR وعرض مميزاته ومواصفاته الفنية والتقنية وسعره المتوقع بعد نزوله فى الأسواق المصرية وأستخدامه ومن المتوقع تصديره للخارج للمنافسة

المواصفات إينار INAR :

يأتى بشاشة 9.7 بوصه بدقة وبوضوح 1024 * 720 بكسل بـ 16 مليون لون بشاشة نوع TFT IPS LCD وبمعالج Processor 1.6 جيجا هيرتز Dual-Core وذاكرة RAM بمقدار 1 جيجا بايت DDR3 ويأتى بذاكرة تخزين داخلية 8 جيجا وذاكرة تخزين خارجية حتى 32 جيجا وبنظام تشغيل اندرويد Android 4 (Ice Cream Sandwich) وبكاميرا خلفية 2 ميجا بكسل وكاميرا امامية VGA ويدعم شبكات WIFI ويدعم شرائح الموبايل والجيل الثالث من الاتصالات 3G
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المميزات إينار INAR :

1- يتميز الجهاز بشاشة كبيرة 9.7 بوصة بشاشة نوع TFT IPS LCDمقارنة بالصينى الذى يأتى للايباد وجالاكسى تاب ونوت بمقاس 7 بوصه بكثرة ولكن مقاس 9.7 بوصه قليله جدا بالسوق المصرى وهذه ميزه للمصرى .
2- ميزة أخرى وهى جودة الشاشة عالية ودقة مرتفعة مثل الايباد الأمريكى 1024 * 720 فى حين ان اغلب الاجهزة الصينية تعمل شاشاتها بدقة 800 * 600 فقط .
3- معالج الجهاز ممتاز حيث يأتى بسرعة 1.6 جيجا هيرتز وسرعة معالجات الأجهزة الصينية المنتشرة فى السوق المصرى حاليا تتراوح بين 0.8 و 1 جيجا .
4- الكاميرا المدمجه بالجهاز تعتبر متوسطة فليست ذات جوده منخفضة مثل اغلب الأجهزة الصينية .
5- ميزة دعم الجهاز لتقنية wifi والانترنت بأستخدام شريحة الموبايل بتقنية 3G يعطى امكانية الاتصال بالانترنت من اى مكان وبسرعات عالية وهذه ميزه اخرى مقارنة بسعر الجهاز المنخفض .
6- الجهاز يعمل بنسخة اندرويد حديثة وهذا يتيح امكانية تحميل الآلاف من التطبيقات والالعاب المجانية .
7- يعمل لمدة 4 ساعات متواصلة وستاند باى 16 ساعة ويتم شحنه فى حدود 5 ساعات .
8- السمك 9 مم وبه USB ووزنه الكلى 750 جرام .

السعر إينار INAR :

يتراوح سعر الجهاز مابين 1200 جنيه إلى 1500 جنيه تقريباً

من داخل مصنع بنها للصناعات واول جهاز تابلت صنع فى مصر First Egyptian Tablet

المقال "التابلت المصرى إينار inar مميزاته ومواصفاته الفنية والتقنية وسعره المتوقع " بالفيديو والصور "" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
ارجوا نشر ذلك على وسائل الاعلام و بخاصة التليفزيون حتى يتم تعريف المصريين بهذا الانجاز و كذلك للترويج لة - كذلك مع امكانية تطويرة او اصدار موديلات اخرى اعلى تقنية حتى يجد المستهلك المصرى و غيرة كل ما يأمل فية
%u0632%u0627%u0626%u0631
هو دة الشغل ولا بلاش عشتو يارجالة
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا عن نفسي ارى الكاميرا المدمجه سواء الخلفية او الامامية فاشلة جدا وكأن ليس لهم قيمة ودقه الشاشة المفترض تكون اعلى 1080p والتصميم تحس ان الجهاز صيني المفروض كان يتخذ شكل قيم عن كده مقارنة بوزنه 750 جم والسمك 9 ملي تقيمي ليه :

البروسيور 8.5 من 10 هو الافضل في الجهاز
الرام 7 من 10 المفترض 2 جيجا
التخزين 5 من 10 المفترض السعه الاقل 16 جيجا وليس 8
دقه الشاشة 6 من 10 المفترض 1080
الكاميرا الجهتين 4 من 10 ملهمش لزمة او هما بالدقه ديه
الوزن 6 من 10 المفترض اقل
طول الشاشة 9 من 10 حجم الشاشة جميل جدا مقارنه بالسعر المعروض
التصميم 5.5 من 10 مش حلو نهائي
الشعار --" 5 من 10 شكل واسم الشعار كانه خنم انه جهاز صيني
التقييم الكلي 6.5 من 10

جهاز جميل ومش مشكلة كبداية
ZEZEO
جميل جدا
لكن لو تلاحظون البطارية ضعيفة , يعني احنا نحتاج 5 ساعات للشحن مقابل 4 ساعات استخدام

لو خرج التابلت للسوق أنا أول من يشتريه لأدعم الصناعة المصرية في المجال ده
mido_elbrns
ارجوا نشر ذلك على وسائل الاعلام و بخاصة التليفزيون حتى يتم تعريف المصريين بهذا الانجاز و كذلك للترويج لة - كذلك مع امكانية تطويرة او اصدار موديلات اخرى اعلى تقنية حتى يجد المستهلك المصرى و غيرة كل ما يأمل فية

فعلاً أخى الزائر كلامك منطقى والمفترض أن ويأخذ به ويعمل به وينفذ
%u0632%u0627%u0626%u0631
في التقرير بيقولوا البطارية تشتغل من 6 ل7 ساعات بس للاسف الجهاز مش للبيع للطلبة الجامعات بس
mido_elbrns
هو دة الشغل ولا بلاش عشتو يارجالة
عاشت مصر وجالها الأوفياء
ALi_HAFEZ
اولا دة مش ماركة
ثانيا سعرة غالى على الموصفات دى
mido_elbrns
انا عن نفسي ارى الكاميرا المدمجه سواء الخلفية او الامامية فاشلة جدا وكأن ليس لهم قيمة ودقه الشاشة المفترض تكون اعلى 1080p والتصميم تحس ان الجهاز صيني المفروض كان يتخذ شكل قيم عن كده مقارنة بوزنه 750 جم والسمك 9 ملي تقيمي ليه :

البروسيور 8.5 من 10 هو الافضل في الجهاز
الرام 7 من 10 المفترض 2 جيجا
التخزين 5 من 10 المفترض السعه الاقل 16 جيجا وليس 8
دقه الشاشة 6 من 10 المفترض 1080
الكاميرا الجهتين 4 من 10 ملهمش لزمة او هما بالدقه ديه
الوزن 6 من 10 المفترض اقل
طول الشاشة 9 من 10 حجم الشاشة جميل جدا مقارنه بالسعر المعروض
التصميم 5.5 من 10 مش حلو نهائي
الشعار --" 5 من 10 شكل واسم الشعار كانه خنم انه جهاز صيني
التقييم الكلي 6.5 من 10

جهاز جميل ومش مشكلة كبداية

أشكرك أخى الزائر الكريم على تفاعلك الملموس للموضوع مما زاده أثراء للقارىء
ولكن يكفى أنه صناعة مصرية خالصة وهذا فخرلنا جميعاً
وأن كانت أمكانياتة محدودة أو على قدر متوسط فهذه هى البداية نتعلم لكى نصل للأحسن والأرقى
والأجود ولكن المهم هو الأستمرارية فى المجال وأنا فخور بأن بلدى صنعت التابلت المصرى إينار inar
mido_elbrns
جميل جدا
لكن لو تلاحظون البطارية ضعيفة , يعني احنا نحتاج 5 ساعات للشحن مقابل 4 ساعات استخدام

لو خرج التابلت للسوق أنا أول من يشتريه لأدعم الصناعة المصرية في المجال ده
مفيش مشاكل متنساش أنه دة أول شيىء تقنى مصرى تعمله وأكيد موصلش للأتقان التام
لكن أنا معاك فى دعم الصناعة المصرية بشراء منتجاتنا حتى لو نص عمر
%u0632%u0627%u0626%u0631
امكانياته محدودة يابرنس وابل احسن منه وجلاكسى
mido_elbrns
في التقرير بيقولوا البطارية تشتغل من 6 ل7 ساعات بس للاسف الجهاز مش للبيع للطلبة الجامعات بس
ممكن مبدئياً يروج للطلبة ولكن اكيد حيطرح فى الأسواق قريباً
%u0632%u0627%u0626%u0631
مبروك لمصر وعقبال لما نبقى فى مصاف الدول المتقدمة فى كافة المجالات
mido_elbrns
اولا دة مش ماركة
ثانيا سعرة غالى على الموصفات دى

أنا مش معاك ياعلى فى اللى بتقوله
ياأخى المفروض تكون فخور أن أبناء بلدك وأخواتك هما اللى صنعوه
وأيه يعنى مش ماركة ما هو لو وصل للعالم وخد مكانة فى السوق حيبقى ماركة
يعنى أبل ولا سامسونج كانوا ماركة تذكر مش اللى زيك وزى غيرك خلوها ماركة علشا بيستخدموه
وعلى طول معاهم لكن لو فى الوقت اللى فات كان الاينار هو اللى وصل للعالمية كان حيفرق لما تشوف
الأبل ولا سامسونج كنت ساعتها حتقول دول مش ماركة
ياااعم اتقى الله وقول كلمة للناس اللى عملت حاجة للى زىيك تستخدمها وتفرح وتلعب بيها وهو دة أخرك مجرد مستخدم .... أسف أكون أحتديت عليك ولكن كلمة شكر وعرفان منك حتدى الناس دى حقها
mido_elbrns
امكانياته محدودة يابرنس وابل احسن منه وجلاكسى

ياجماعة مقولانش حاجة بس نشجع صناعة بلدنا
ونقف مع الناس اللى عملت حاجة كويسة ونشجعها
mido_elbrns
مبروك لمصر وعقبال لما نبقى فى مصاف الدول المتقدمة فى كافة المجالات
ان شاء الله تبقى من الدول العظمى ... امتى الواحد يشوف اليوم دة بعينه
%u0632%u0627%u0626%u0631
للاستاز الي مختلف علي سعرو ويقول نو ش مركه يعني لو اي بد 5000جنيه ونفس الموصفات بظبط هتشتريه ولو انار 1200ونفس الموصفات بس بتحط رجله علي اول السلم عشان كده مش هتشتريه حتا لو مش كويس ادعم لطتوير الفكره وبكره وبعدو يبا احسن واجمل واشيك وموصفات كويسه ومين عارف بك مخبي ايه
mido_elbrns
للاستاز الي مختلف علي سعرو ويقول نو ش مركه يعني لو اي بد 5000جنيه ونفس الموصفات بظبط هتشتريه ولو انار 1200ونفس الموصفات بس بتحط رجله علي اول السلم عشان كده مش هتشتريه حتا لو مش كويس ادعم لطتوير الفكره وبكره وبعدو يبا احسن واجمل واشيك وموصفات كويسه ومين عارف بك مخبي ايه
والله انت انسان ابن حلال وكلامك مظبوط جداً
احنا كدة نهدم اللى نعمله ونفخم فى غيرنا اللى ميستهلوش
اشكرك على تعليقك المحترم
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا جماعة التكت هو الحاجة الوحيدة اللي صناعة مصرية اللي في الجهاز اتمني من كل قلبي ان تكون هناك صناعة حقيقية في مصر وانا عارف شركة بنها اخرها تكت وبس
mido_elbrns
يا جماعة التكت هو الحاجة الوحيدة اللي صناعة مصرية اللي في الجهاز اتمني من كل قلبي ان تكون هناك صناعة حقيقية في مصر وانا عارف شركة بنها اخرها تكت وبس

أخى الزائر العزيز
ليه تشكك فى صناعة أبناء بلدك
يعنى المصريين قليلين فى عينك للدرجة دى ؟؟؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
السعر النهائي تم تحديده مؤخرا 1550 في مراكز البيع يعني هيوصل للمستخدم 1600ج ! السعر بهذا الرقم كارثه ستقضي عل المنتج من بدايته لأنه ضعف سعر أي جهاز صيني بنفس مميزاته أو بمميزات أخرى بديلة
أما مسألة تفضيله لأنه منتج مصري فهذه مسألة هامش المناورة فيها ضئيل لأن التفضيل هنا سيتم بالتضحية أنه ليس ماركة عالمية كسامسونج أو غيرها وفروع صيانتو وقطع غياره وسوفتويره مازالت غير متوفره هنا تلعب الوطنية دورها لكن أن يتم مزايدة سعره لللأسعار العالمية فهذه مشكلة فما الفارق بين توفير صناعته محليا وبين إستيراده
الوطنية ليست إستجداء ولكن تضحية من "الطرفين" كان يمكن لشركة بنها أن تبيعه بربح 150 ج إلآ 200 فيكون سعره للموزع 1200 يضع هو 150 أو 200ج ليكون سعره النهائي 1400 ماكس وليس 1600 وأنا واثق أنه سيصل الأقاليم والصعيد ب 1800 ولن يشتريه أحد
mido_elbrns
السعر النهائي تم تحديده مؤخرا 1550 في مراكز البيع يعني هيوصل للمستخدم 1600ج ! السعر بهذا الرقم كارثه ستقضي عل المنتج من بدايته لأنه ضعف سعر أي جهاز صيني بنفس مميزاته أو بمميزات أخرى بديلة
أما مسألة تفضيله لأنه منتج مصري فهذه مسألة هامش المناورة فيها ضئيل لأن التفضيل هنا سيتم بالتضحية أنه ليس ماركة عالمية كسامسونج أو غيرها وفروع صيانتو وقطع غياره وسوفتويره مازالت غير متوفره هنا تلعب الوطنية دورها لكن أن يتم مزايدة سعره لللأسعار العالمية فهذه مشكلة فما الفارق بين توفير صناعته محليا وبين إستيراده
الوطنية ليست إستجداء ولكن تضحية من "الطرفين" كان يمكن لشركة بنها أن تبيعه بربح 150 ج إلآ 200 فيكون سعره للموزع 1200 يضع هو 150 أو 200ج ليكون سعره النهائي 1400 ماكس وليس 1600 وأنا واثق أنه سيصل الأقاليم والصعيد ب 1800 ولن يشتريه أحد

شكراً أخى الزائر الكريم على تعليقك وأفادتنا بأخر سعر للتابلت المصرى أينار
وتحليلك لهذا السعر منطقى ويقبله العقل ويجب على الدولة أتخاذ قرار بعدم زيادة سعره
حتى سمتلكه أكبر شريحة من المستخدمين المصرى ويتواصل أنتاجه وتصديره للخارج لكن أرتفاع سعره بهذا الشكل من الممكن أن يصل بالمنتج المصرى لنهاية المطاف قبل بدايته وهذا شيىء مخزى ومحزن فهل بعد ما وصلنا لأنتاج شيىء مشرف مثل أغلب الدول الكبرى ننهى هذا الأنتاج بأييدينا ؟؟!!
أحمد مسعد مطاوع
دلوقتي أنا حابب أعرف فين مكان شريحة sim
لما هو بيدعم 3g أحط الشريحه فين
لأن دلوقتي الموبايل رسمت التأمين غلط وطالب مني أدخل حساب جوجل عشان أفتح التأمين ودا محتاج نت ومش عارف أوصله نت بدون شريحة أرجو الرد
mido_elbrns
دلوقتي أنا حابب أعرف فين مكان شريحة sim
لما هو بيدعم 3g أحط الشريحه فين
لأن دلوقتي الموبايل رسمت التأمين غلط وطالب مني أدخل حساب جوجل عشان أفتح التأمين ودا محتاج نت ومش عارف أوصله نت بدون شريحة أرجو الرد

اولاً انت بتتكلم على الاينار ولا حاجة تانية ؟؟
ثانياً لو فيه خاصية الواى فاى تبقى العملية سهلت شوية .
ثالثاً ممكن توصل لأى منفذ بيع او توكيل يساعدوك او تعمل أعادة ضبط مصنع .

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ألأن فى ألأسواق التابلت المصرى " إينار " إليكم أماكن البيع و السعر النهائى
حصريا صور التابلت المصري inar وسعره ومواصفاته وأماكن بيعه وميعاد نزوله ..
اعلان التابلت المصرى اينار , inar tablet
حصريا أول فيديو للتابلت المصري إينار inar tablet
بالفيديو والصورسامسونج جلاكسي اس3مينى ومواصفاته وسعره