نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ب بعد قطع ارسالها قنوات دريم تصدر بيانا ينتقد ممارسات الحكومة ضد الحريات

قنوات دريم التى تحظى بمشاهدة عالية فى مصر والوطن العربى ارتدت اليوم الالوان السوداء وبثت على شاشاتها رسالة واحدة لا تتغير وبيان رسمى تعرب فيه عن اسفيها لمتابعيها عن تعذر بث برامجها بسبب القرار الصادر من الحكومة المصرية برئاسة الدكتور هشام قنديل واضافت قناة دريم فى البيان ان هذا القرار يؤكد نوايا ومخططات تقييد الحريات وخاصتا الاعلام وان للقرار اثار سلبية على الاستثمار والاقتصاد
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

كانت الحكومة قد اصدرت قرار بوقف بث قنوات دريم ابتداء من غد الجمعة 16 نوفمبر 2012 نظرا لان القناة تبث برامجها من خارج مدينة الانتاج الاعلامى شاهد بيان قناة دريم والذى نشر اليوم بدلا من بث البرامج

المقال "ب بعد قطع ارسالها قنوات دريم تصدر بيانا ينتقد ممارسات الحكومة ضد الحريات" نشر بواسطة: بتاريخ:
haroon
هههههههههههههههه صاحب القناة اللى كان بيايد شفيق في قناتة ايام الانتخابات وطول الليل والنهار قرفنا باعلان شفيق .. بيعيط زعلان على الملايين والهبر اللى كانت بتطلعله من القناااااااااااة .. دا انت لو اكلت الفلوس دى يا راجل هتشبع .. ههههههههههههههه .. انت بتقول انها قرار غلقها مش قانوني مع ان مذكور في الاخبار ان بثكم من خارج مدينة الانتاج الاعلامى مخالف للقانون ... لو ليك حق ارفع قضية في المحكمة ونشوفها هتحكم لصالح مين وبلاش شغل العيال والشاشة السودا والبيضا ماحدش فاضي للكلام دا... ما تحاولشي تاثر على الناس .. اللى له حق بيلجا للقانون .. انما اللى بيلف ويدور .. وبيحاول ياثر على الناس ويهيجهم وخلاص لانة عارف ان القانون مش في صفة
%u0632%u0627%u0626%u0631
خير إن شاء الله ..وهل يا ترى بث القناة من خارج مدينة الإنتاج الإعلامي أمر مهول..ياترى دا الشئ الوحيد المخالف في مصر؟..يا ترى دي أول خطوات التنمية والإصلا؟ والسؤال الأهم ليه قناة التت قانونية وشغاله ومستمره بمسيرتها وقناة دريم غير قانونية؟! في عصر الأخوان المسلمـــــــــــــــــــــــــــــــــون ..ليه نبدأ من دريم مش من التت؟ ليه مفيش وظايف؟ ليه مفيش أمان بالشوارع والبلطجه شغاله؟ليه قناة دريم الوحيده اللي التفت لها في شئون مصر..سلملي ع القانونيه
HDesign
أؤيد كلام هارون لو فى قنوات غير قناة دريم بتبث فى مدينة غير مدينة الانتاج يبقى عندك حق تعترض على قمع الحريات انما هيا منظومة محدش يقدر ينزل فيها قوانين ثورية غير برأى كافه الاعلامين واصحاب القنوات انما دة رآى شخصى لصاحب القناة .. مش اى حد يروح يفتح قناة ويروح يعملها بث من قوضة نومة والمزيع يكلم الجمهور من تحت اللحاف .
haroon
على فكرة .. قناة التت والقنوات الخليعة انا متاكدة ان دورها جاى لكن واحدة واحدة علشان الناس ما تحسش ان فيه كبت وتضيق عليهم .. هم هينتظرو لحد ما الناس بنفسها تضغط لغلق القنوات دى وانا فهمت هم بيمشو ازاى .. اما وقف بث قناة دريم دا مش من الحومة دا من اتحاد الاذاعة والتليفزيون ووممكن يتم اعادة البث مرة اخرى لو التزمت القناة بالبث من داخل المدينة ,ودا اللى تحدث بية ومسئول من وزارة الاعلام من شوية

اقرا اخبر

http://gate.ahram.org.eg/News/272669.aspx
%u0632%u0627%u0626%u0631
مافيشش شئ إسمه شويه شويه في الحق..قناة التت وأمثالها قنوات خليعه يبقى قفلها ضروره..والرئيس إرادة شعب بمعنى رئيس قبل الثوره غير رئيس بعد الثوره..طيب ايه المعرقلات اللي تقنعني بإن قناة زي دي لسه فاتحه وكل شويه الراقصه سما قالت.. إشتهرت.. عمري ماشوفتها بس إسمها بقى أشهر من نار على علم..طيب الوزراء اللي إختارهم الرئيس محمد مرسي إيه وظيفتهم في الحياه؟طيب إيه أساميهم والله ما اعرفلهم لا إسم ولا شكل ..اعرف ان إتحاد الإااعه والتليفزيون مش مؤسسه خاصه بل تابع للدوله ولوزارة الإعلام..وموضوع الكبت والتضييق ع الشعب ممكن ييجي من قناه برامجها مفيده زي دريم مش من قناه غير مأسوف عليها زي التت.. ..نفسي أحس بجد بتغيير للأحسن من قرارات مفيده للمواطن..مش لقطاعات وهيئات لا يؤثروا علينا سلباً ولا إيجاباً ..
%u0632%u0627%u0626%u0631
الباشا اللي بيقول انها واحدة واحدة بطلوا تضحكوا على عقول الناس يا اخوان يا ظلمة - لو بالهداوة كانوا بدؤوا بالتت يا باشا .الاخوان يقولوا هنعمل وهنعمل واول ما يمسكوا السلطة يبقوا تماما كالحزب الواطي الديموقراطي- اتقوا الله.
كلام بلا تنفيذ و وعود كاذبة - اغلاق دريم له هدف - هوا ارسالها من برى مدينة الانتاج كان انبارح مثلا - الموضوع من سنين لكن لما يحبوا يقفلوا او يضغطوا على اي حد يفتح له اي مخالفة قديمة ويحاسبه عليها - فهمت يا باشا
الله يلعن الاخوان ويسامحني اني انتخبتهم في يوم من الايام واشهد الله اني انتخبتهم عندما قالوا شرع الله و الان اسحب منهم الثقة وعني واسحب منهم صوتي بعدما تبينت لي حقيقتهم الكاذبة وعدائهم للإسلام نفسه.
haroon
ههههههههههههههههههههه انت بتقول مافيش في الحق واحدة واحدة .. مع ان الدين الاسلامى لما نزل ما نزلشي مرة واحدة .. يا عزيزى واضح انك جاهل تماما بالتاريخ الاسلامى .. انت عارف ان الاسلام اول لما نزل سمح بشرب الخمر لفترة .. ثم بعد ذلك حرمة خلال الصلاة فقط... ثم بعد ذلك حرمة تماما بعد ذلك ."اذا فقد حرم الخمر بالتدريج حتى ييسر على الناس ".... طب عارف ان الاسلام اباح زواج المتعة لفترة من الزمن لظروف الحرب وبعد فترة حرمة .. التدرج في ابعاد الناس عن المعاصي هو من سمات الدين الاسلامى اليسر .. الذى ياخذ بيد الانسان تدريجيا حتى يوصلة لطريق الهدى .. .. واعتقد ان الاخوان هيعملو حاجات من دى كتير لكن هناك الاهم ثم الاقل اهمية .. عندك بلطجية ملين الشوارع ما فيش امن .. عندك محاولات لانقلاب واثارة الشارع ضد النظام وتلاعب الذئاب في محاولة منهم لعودة النظام البائد .. عندك مشاكل على الحدود ومع خلايا ارهابية .. هيسيب كل دول ويلتفت للرقاصين .. وساعتها الناس هتنتقدة اشد انتقاد وتقولك هو حل كل مشاكل البلد مافاضلشي غير دول .. دا غير اللى هيطلع يولك بيعمل كبت للفن وسايب بلاوى البلد ..دا غير ساقطات الوسط الفنى اللى كل واحدة وواحد فيهم بيهبر بالملايين هيخافو على فلوسهم وعلى مصدر دخلهم وهيهاجمو بكل قوة ويقولو مبارك ماعملهاش .. فالحل اية ؟
لازم الناس اللى اللى تطالب وساعتها ماحدش هيلت ويقول الاخوان هيقلبوها طالبان ..
haroon
ثم ان مسئول وزارة الاعلام قالها صريحة ... قال يا جماعه التزمو بالبث داخل مدينة الانتاج ... وسيتم اعادة البث لان اللى انتم بتعملوه مخالف لقانون ومافيش قناة بتعمله ... الراجل غلط كدة؟ .. هم كانو اخدو تصريح من انس الفقي للبث لمدة ست سنوات خارج مدينة الانتاج .. والست سنوات خلصو . بعتولهم انذار والتانى .. وهم ما عبروش .. فوقفو البث .. لما القناة تلتزم .. هيتم اعادة البث مرة تانية .. ولو فية حاجة غير قانونية او ظلم وقع على القناة تلجا للقضاء ... خلص الموضوع ولا هنقعد نلت تانى فية ؟
haroon
انما لااااااااااااااا صاحب القناة مش عاوز يبث من جوة المدينة علشان ما يدفعشي فلوس للدولة .. عاوز يهبررررررررررررررررررر فلوس كتير في كرشة .. فيهيج الجهلة .. واللى بيمشو ورا اى كلام .. ويذقهم علشان يضغطوعلى الحكومة انهم يسمحولو بالبث من خارج المدينة...

ثم خد هنا تعالى ازاى صاحب قناة دريم يطلب من انس الفقي انة يسمحلة بالبث من خارج المدينة ؟ هو على راسة ريشة وباقي القنوات ولاد البطة السودا؟ .. دا ان دل يدل على انة له تعامل وعلاقات مع الفاسدين والحرامية من الفلول .. وطبعا انا ما استعجبشي انة كان عامل حملة قوية جدا لشفيق على قناتة علشان ينجحة ماهو فلولى زيهم
daymoom
يجب وقف كل القنوات الخليعه اللتي تعمل
قرار حكيم
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا أخي أنا مش جاهله بالتاريخ أعرف اللي تعرفه كويس واللي بيتهم الناس بشئ على جهاله بيكون هو الأقرب للإتهام..المهم مسألة نزول الإسلام واحده واحده كان على كفار لم يعلموا شئ عن عبادة إله واحد ولا الإلتزام بتعاليم شرع ودين..حسستني إن الإخوان نزلوا يحكموا البوذيين إحنا ملمين زينا زيهم وبالعكس فيه مننا الأشد قرباً لله منهم..إحنا مش بيحكمنا أنبياء ولا احنا كل الشعب مقضيينا في كباريهات اتقي الله..وبمناسبة واحده واحده الشعب يوم ما انتخبهم كان لشئ واحد بس إن إسمهم إخوان وشدد ع المسلمين يعني طالبين حكم إسلامي وإسأل أي حد مش إخواني رشحهز..رشحهم ليه يبقى فين المشكله..آه بالنسبه للفنانين إن كنت بتعتبرهم هم كل الشعب وزعلهم مؤثر يبقى الوضع مختلف
%u0632%u0627%u0626%u0631
نرجع للموضوع الأصلي بالنسبه لصاحب القناه عايز يهبر..طيب الهبر اللي بيهبره إتحاد الإذاعه والتليفززيون بيروح فين..بينصرف على مرتبات العاملين بالإتحاد مثلاً طيب ولو متخصص لهم ميزانيه من أموال الدوله يبقى زيادة الخير خيرين..اللي مخرب إقتصادنا هو إننا بننظر لسفاسف الأمور بدل ما يزودوا الإقتصاد من عوائد بث القنوات ينموا الصناعات ببلدنا والزراعه والصيد والمعادن عندنا موارد بس للأسف عندنا أعذار أكتر بكتير..أقولك بما إنهم قفلوا قناة دريم الغير قانونيه خليني قانونيه واروح ادور على قناة التت القانونيه..حكم الإخوان المسلمين قال كدا لازم نسمع الكلام القانوني ونمشي عليه عشان إقتصادنا يزيد ولما تيجي الواحده واحده أمشي برضوا معاهم..أين أصحاب العقول...صح بالنسبه للبلطجه في الشوارع الحمد لله بعد كل معارضتك تطرقت للي أقصده..مصلحة المواطن أهم ثم القطاعات أين هم من ذلك ؟ولا حل مشاكل الشارع المصري برضو محتاجه شويه شويه أصلنا اتعودنا ع البلطجيه وسطنا مش بالساهل نفارقهم
محمد باشا فايد
ماهو الجهل اللى احنا فية هو اللى خلى ناس امثالكم يتكلمو برجاء ان تسمعى سما على التت وماتقولة على الفنكوش
%u0632%u0627%u0626%u0631
عذراً على إطالتي للردود بالموضوع هذا آخر تواجد فيه..ما تكلمت إلا لإبداء رأي مقتنعه به جداً..ولازلت مقتنعه بإن كان تطبيق القانون يسري بالبلد على أكمل وجه ماكنت عارضت سريانه على تلك القناه ولكني أرى القانون يسري حيثما تريد بعد العقول وبالأصح بعض المصالح ونحن الشعب مجرد متفرجون لا نلفت إنتباه المسئولون ولا نُراعى مع إن الثورة قامت لنا ليس لنستبدل مناصب بمناصب ونسلط الضوء على أناس بدلاً عن غيرهم..إن ظل الأخوان على نهجهم لن ترحمهم الأيام وإن طالت مثلما فعلت بمبارك والأهم رحمة الله لن ينالوها بسبب دعوات المظلومين ومن أعطوهم الثقة وبددت..فـ ليتعظوا وليعلموا هناك عقول تشاهدهم ولسنا مغيبين.. وآخر كلامي سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك.
HDesign
قناة التت دى بقا هيا والقنوات المهرجانات الشعبية دى الى محسسانى انى قاعد بتفرج على تلفزيون فى بولاق الدكرور
HDesign
الحمد لله على كل شئ الى صالح وبيؤمن بربه وان مؤمن بان ممكن روحه تطلع فى لحظة قبل ماعينة ترمش عمره ماهيفكر يقلب على قناة التت وغيرها ، وفى قناة قرأن السعودية و أقرأ والناس والرسالة بس طول مالقنوات بتاع التت وغيرها تبث طول مالشيطان موجود وعمر مافى انسان خالى من الاخطاء ومعصوم من الخطئ حتى الاسلامين المتشديين والسلفين .. وخطوة قناة دريم دى خطوة جميلة لتنظيف الاعلام خطوة خطوة
د.عصام
ماهو الجهل اللى احنا فية هو اللى خلى ناس امثالكم يتكلمو برجاء ان تسمعى سما على التت وماتقولة على الفنكوش
رايك عجبنى اخ محمد ورغم انى مع حريه القنوات والناس تختار اللى يناسبها وعدش حد يعرف يمنع اى شخص فى مصر انه يشوف ويقرا اللى عايزهلان وسائل الاتصال زادت اوى ومتاحه للجميع تى فى وفضائيات ونت ومحمول بسكل اللى بيحصل ده جزء من الفنكوش
haroon
يا أخي أنا مش جاهله بالتاريخ أعرف اللي تعرفه كويس واللي بيتهم الناس بشئ على جهاله بيكون هو الأقرب للإتهام..المهم مسألة نزول الإسلام واحده واحده كان على كفار لم يعلموا شئ عن عبادة إله واحد ولا الإلتزام بتعاليم شرع ودين..حسستني إن الإخوان نزلوا يحكموا البوذيين إحنا ملمين زينا زيهم وبالعكس فيه مننا الأشد قرباً لله منهم..إحنا مش بيحكمنا أنبياء ولا احنا كل الشعب مقضيينا في كباريهات اتقي الله..وبمناسبة واحده واحده الشعب يوم ما انتخبهم كان لشئ واحد بس إن إسمهم إخوان وشدد ع المسلمين يعني طالبين حكم إسلامي وإسأل أي حد مش إخواني رشحهز..رشحهم ليه يبقى فين المشكله..آه بالنسبه للفنانين إن كنت بتعتبرهم هم كل الشعب وزعلهم مؤثر يبقى الوضع مختلف
ادامك كتير علشان تفهم سياسة

اغلب اللى انتخبو الاخوان انتخبوهم نكاية في النظام البائد وعلشان ما ينجحشي شفيق وغير كدة .. رصيدهم عند ناس كان ضايع ضايع من اللى عملوه في مجلس الشعب

ومن ناحية التدرج في الدين .. فالرسول قال " انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق" معنى كدة ان العرب كان عندهم اخلاق بالفعل ولكنها كانت مختلطة وملوثة بعادات جاهلية فكان لابد من القضاء عليها تدريجيا .. نفس الامر عندنا .. احنا المصرين فية خير جوانا لكن تصرفتنا وسلوكنا خطا .. ونعرف القليل جدا عن الدين ومع ذلك بندعى اننا عارفين الكتير .. لو عارفين كتير في دينا كنا نخاف نسرق ونرتشي ونكدب ونزور ونستخدم وسطات علشان ناخد حق مش حقنا ونتفرج على بورنو على النت وعلى الدش ونلعن دين كل يوم ونعمل علاقات غير شرعية مع حريم علشان مافيش جواز او حتى فيه ونركب ارايل ونسمح لولادنا يدخلو سينما علشان يتفرجو على مسخرة وقلة ادب ويقعدو على القهاوى وينمو ويحقدو على بعض ويحسدو بعض ويعضو في بعض ويضربو مقالب ... مجتمعنا مليان فساد .. ولو حطيتله قوانين مرة واحدة ونفذتها هيثور عليك ويعاند .... لازم تعرف ان كل حاجة علشان تنفذها لازم الاول تحطلها خطة محسوبة ..انا بتكلم بشكل عام مش بتكلم عن قناة التت دى لان معرفشي اصلا هى بتبث منين ولا عندى معلومات عنها ولا هى ملك لمين ... لكن اللى اعرفة انى لازم على النظام علشان انفذ مطالبي .. لان عارفة ان ضغطى هيحمية من حرج كتير ممكن يتعرض له .. فاكر لما الثوار تظاهرو ادام ماسبيرو علشان يشيلو تامر امين مخصوص ... المجلس العسكرى لم يكن في يدة الا الاستجابة لمطلب الناس وغير كدة عمره ما كان هينفذ لان مطلب الناس غير قانونى اصلا

ثانيا مين قال انى بعتبر الفنانين هم كل الشعب دول اوس طبقة في الشعب .. دول اس الخراب في البلد واللعب بهقول الشباب وتدميرهم اخلاقيا

لكن اللى اعرفة ان الشعب المصري ماعندوش زكاء كفاية علشان يكتشف اللى بيلعب بية لسة بيمشو ورا القيل والقال

وهنروح بعيد لية فاكر الرقاصة بتاعة الكبريهات اللى بترقص في وسط خمورجية لما طلعت كليب تنتقد فية النظام .. بغض النظر عن كون كلامها سليم او لا ... الشباب عملو اية ؟

لبسو ارايل وبقو يطبلولها هى ترقص وهم يطبلو ويقولو اة والله معاها حق .. الغزية بقة معاها حق .. ما بقاش الا الرقاصين والغوازى اللى هيعلمونا سياسة .. عرفت بقة ان الشعب المصري بينضحك علية وبيتاخد تحت الباط لولا ان بعض المثقفين بيحاولو ياخدو بايديهم ويوعوهم ؟

وعلشان كدة لو طلع حبة ليبرالين على حبة رجال اعمال على حبة ممثلين وكلهم مستفيدين .. على بتوعالسياحة اللى ممشينها بالدعارة واتكتلو ضد مرسي وهو في وضع حرج
في ظل الازمات اللى هو فيها .. هيزنق نفسة وهيفتح على نفسة جبهات كتير من كل حتة .. وللاسف الناس هتصدق الكلاب التانين ...مرسي لو طلع قرار بقفل قناة التت مش هيكون قرار اص بالقناة بس .. لا دا هيشمل الاباحية في كل اجهزة الدولة منها الكبريهات والمسلسلات والدش والنت والفنادق والاماكن السياحية .. وساعتها الدنيا هتقولك اه عاوزها طالبان

انت للاسف بتتكلم من زاويتك واللى انت معتقد فيه لكن مش شايف ان المعادلة فيها اطراف تانية كتير غيرك وعاوزين يوقعو النظام

والحل الوحيد هو الناس والضغط الشعبي لتحقيق مطالب اثوار

وافكرك ان مرسي ساب توفيق عكاشة يشتم فية ويشتم وما قربلوش علشان الناس ما تقولشي بيكبت حريات .. الا لما الناس راحتلة مدينة الانتاج ولبدولة هناك وعملولة مشكله ساعتها اتحرك مرسي وحرك قضية ضدة ... فهمت اللعبة ماشية ازاى
haroon
نرجع للموضوع الأصلي بالنسبه لصاحب القناه عايز يهبر..طيب الهبر اللي بيهبره إتحاد الإذاعه والتليفززيون بيروح فين..بينصرف على مرتبات العاملين بالإتحاد مثلاً طيب ولو متخصص لهم ميزانيه من أموال الدوله يبقى زيادة الخير خيرين..اللي مخرب إقتصادنا هو إننا بننظر لسفاسف الأمور بدل ما يزودوا الإقتصاد من عوائد بث القنوات ينموا الصناعات ببلدنا والزراعه والصيد والمعادن عندنا موارد بس للأسف عندنا أعذار أكتر بكتير..أقولك بما إنهم قفلوا قناة دريم الغير قانونيه خليني قانونيه واروح ادور على قناة التت القانونيه..حكم الإخوان المسلمين قال كدا لازم نسمع الكلام القانوني ونمشي عليه عشان إقتصادنا يزيد ولما تيجي الواحده واحده أمشي برضوا معاهم..أين أصحاب العقول...صح بالنسبه للبلطجه في الشوارع الحمد لله بعد كل معارضتك تطرقت للي أقصده..مصلحة المواطن أهم ثم القطاعات أين هم من ذلك ؟ولا حل مشاكل الشارع المصري برضو محتاجه شويه شويه أصلنا اتعودنا ع البلطجيه وسطنا مش بالساهل نفارقهم
بالنسبة لموضوع الفلوس اللى بتروح لاتحاد الاذاعه واللى بعضهم بيتقاضي رواتب صل للملاين .. فدا مش محور موضوعى دلوقتى لا تفيذ الحد الادنى والاعلى لسة ما اتنفذشي والبلد محتاجة رقابة شديدة جدا على كل مليم بيصرف في كل موسة لان ربا مكتر الحرامية في بلدنا بسم الله ماشاء الله عليهم

اما الحاجات اللى انت بتقول عاوز تنميها دى .. ماهى محتاجة فلوس في ظل وقت. البلد منهوبة ومتنفضة من حرامية النظام البائد .. وعلشان تنمي بلدك لازم تاخد قرض من صندوق النقد .. اللى بيشترط عليك اك ما تنميش بلدك لصالح اسرائيل .. او انك تسترجع فلوسك المنهوبة واللى محطوطة في بنوك مجهولة تحت اسماء مشفرة .. ودى هتاخد وقت طويل اوى يا معلم يكون الفترة بتاعه الاخوان خلصت دا غير انك هتدخل في متاهات كتير اوى لان بعض الدول زي انجلترا .. مدكنة على الفلوس ومش ناوية تخرجها في تقرير شوفتة ..

طيب انا قلتلك ان بث قناة دريم مش قانونية وقلتلك على السبب .. قولى انت بقة هل قناة التت واخواتها غير قانونية ؟ طيب اية السبب ؟ هل علشان هم بيرقصو وفية خلاعه ؟ طب ماهى الافلام بتاعتنا فيها اسخم من كدة .. وبيسمو دا فن .وعادى قانونا مسموح .. مش يمكن القناة دى مرخصة واورقها مظبوطة ؟ انا ماعنديش اى معلومات عنها .. لكن لو انت عارف سبب عدم قانونيتها قول عليه

والبلطجة .. حلها بتطهير جهاز الشرطة لانهم ورا الاحداث المتعمدة دى ... كون بقة دا لسة ما حصلشي لحد دلوقتى ... فواضح ان كان فية اتفاق بين العسكر وبين الاخوان .. انة ما يمسش اى حد ولا يقلشي اى حد بالاضافة للخروج الامن .. دا اعتقادى والله اعلم .. الاخوان بيحالولو يمسكو العصاية من النص ويرضو كل الاطراف علشا ما يخسروش . سايب اللى عاوز يشتم يشتم علشان الشعب ما يقولشي كبت حريات .. وبيطبطو على الصحافين .. وبيعتذرو لالهام شاهي وانهم بيشجعو الفن .. وبينددو باى حد يقول ان العلاقة سيئة مع طنطاوى ... هم بيحاولو يرضو كل الاطراف .. وعلشان كدة ابو اسماعيل انتقدهم وقالهم بالطريقة دى هتخسرو ... لازم شدة وحزم في الامور .. لكن نعمل اية دا طبع في الاخوان .. الرقص على السلم والخوف من اخذ خطوات جريئة غير محسوبة .. تؤدى في النهاية الى سقوطهم وضياع مجهودهم في الوصول للسلطة ..
haroon
سما ؟والفنكوش ؟ طب ما تجيبلي قرص ترامادول من اللى بتخدو يا عمو محمد؟
haroon
عذراً على إطالتي للردود بالموضوع هذا آخر تواجد فيه..ما تكلمت إلا لإبداء رأي مقتنعه به جداً..ولازلت مقتنعه بإن كان تطبيق القانون يسري بالبلد على أكمل وجه ماكنت عارضت سريانه على تلك القناه ولكني أرى القانون يسري حيثما تريد بعد العقول وبالأصح بعض المصالح ونحن الشعب مجرد متفرجون لا نلفت إنتباه المسئولون ولا نُراعى مع إن الثورة قامت لنا ليس لنستبدل مناصب بمناصب ونسلط الضوء على أناس بدلاً عن غيرهم..إن ظل الأخوان على نهجهم لن ترحمهم الأيام وإن طالت مثلما فعلت بمبارك والأهم رحمة الله لن ينالوها بسبب دعوات المظلومين ومن أعطوهم الثقة وبددت..فـ ليتعظوا وليعلموا هناك عقول تشاهدهم ولسنا مغيبين.. وآخر كلامي سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك.
ماشي ما توضحى اية هو القانون .. اللى خالفتة قناة التتت .. وعرفتى ازاى انها مخالفة .. ما الافلام بتاعتنا مليانة رقص ومسخرة ؟ ولا تقصدى انها مش واخدة تصريح ؟ لان انا عن نفسي ماعنديش معلومات وادينى بسالك يمكن يكن عندك معلومة .. دا ان كان
haroon
رايك عجبنى اخ محمد ورغم انى مع حريه القنوات والناس تختار اللى يناسبها وعدش حد يعرف يمنع اى شخص فى مصر انه يشوف ويقرا اللى عايزهلان وسائل الاتصال زادت اوى ومتاحه للجميع تى فى وفضائيات ونت ومحمول بسكل اللى بيحصل ده جزء من الفنكوش

انت ما عجبتنيش يا عصام افكارك تحررية "او بمعنى ادق تسمح بوجد الانحلال في مجتمعنا " وبعيد كتير عن المبادئ والاخلاقيات سورى مش تزعل من حدتى في الكلام بس حساك شوية فية برود

انا بس عازة اقول للزائر اللى في الاول .. قابل بقة

ادى عصام .واحد من الشعب . دكتور..... وبيقولك حرية اللى عاز يتفرج على القنوات دى اهلا واللى مش عاز ما يتفرجشي .. هترد تقولة اية ؟ وانت عمال تقولى احنا انتخبنا مرسي علشان اسلامى وعلشان يطبق الشريعه ويقفل القنوات .. طب عصام اهو واحد من الشعب وفيه منه كتير اوى وخصوصا اشباب اللى مش لاقي يتجوز وبيفك زنقتة هههههههههههههههههههههههههههه بيقولك حرية ... هترد علية تقولة اية ؟ معاك المايك خد راحتك

اهو عصام تلاقيه عنده ابن صغير بيتفرج على قناة التت لما يكون ابوة مشغول ولا في شغلة .. يرجع عصام يلاقي ابنة بيطبل لبنت الجيران زي قناة التت وعادى .. وبعد كام سنة هتلاقي بنت الجيران جاية وشايلة عيل وترمية على عم عصام وتقولى خد ربي غلطة ابنك .. ساعتها بس هيقول ياريتنى ساهمت ولو بموقف محترم تجاه غلق محطات السقوط والابتذال والانحطاط ...موقف يحمى بيتى وبلدى من الانحلال الاخلاقي بالابتاعد ومحاربة كل ما يهدم قيمنا واخلاقنا

عرفت بقة ان مرسي حسبها صح .. وعرفت بقة انة لو طلع قرار غير قانونى بقفل القنوات وفسخ عقودها هيحط نفسة في مزنق مع ناس كتير ؟ ؟ وخصوصا ان شوكتة لسة ما قويتش ؟
د.عصام
بص يا ست هاروون اولا موش مهم عاجبك كلامى او انى اعجبك او لا دا موضوع ميفرقش معايا لانى بكتب فى المنتدى بعبر عن فكرى واسلوبى لكل الموجودين وفيهم اللى بيتفق معايا او يخلتف وكله بالاحترام والعرض اللائق للافكار. ثانياعصبيتك نستك اننا بنتكلم على قناه دريم اللى اتففلت موش التيت ولما ربنا يكرم ويقفلوا التيت هنبقى نتكلم ونقول راينا عليها ثالثا انا اقصد فى كلامى دا لو كنتى فهمتيه يعنى واشك فى ذالك انى كنت اقصد ان اسلوب الغلق دا موش هيمنع وانا اقصد ان محاربه الفكر دايما بالفكر ووموش بالعافيه ثالثا انا مبشوفش قناه التيت ولا بحبها ولا ابنى بيتفرج عليها ابنى غاوى كرتون ههههههههههه ولو حبيت اقنعه بحاجه موش بالطريقه دى هيكون بحجه وحوار موش بقهر وهعرف اقنعه واخيرا موش معقوله كل لما حد يقول راى مخالف لرايك تنزلى اتهامات وخيالك يسرح فيه وفى عياله انتى تردى على فكره بفكره موش بخيالك واللى هيحصل وبلاش دايما تتهمى الناس بقله الزكاء وعدم الفهم ودا اللى لاحظته فى تعليقاتك مع الاخرين وحاولى تركزى فى موضوع الحوار وبلاش تروحى فى مواضيع فرعيه دا افيد. ومتزعليش من كلامى لان اسلوبك بدا يضايق ناس كتير فى المنتدى وهتقولى وايه يعنى هرد عليكى واقولك لو ناس اتضايقت من اسلوبك هيردوا عليكى بنفس الاسلوب وهيكون حواراتنا غير فعاله وهتضايق اكتر ما تفيد ويبقى فقدنا المنفعه من المنتدى وهيكون فى الاخر السبب ان واحد من المنتدى بدا الكلام بطريقه غير لائقه وياريت تفهمى كلامى ده صح واشك
زهير ابراهيم
لكل واحد حق ابداء الراي
وتبقى حقيقة واحده هي جهل الناس بواقع القنوات الفضائية والقوانين التي تحدد عملها
دريم عملت الاستدهوات الجديده بالدقي بموافقة من كل الجهات
لسبب بسيط جدا
استديوهات مدينة الاعلام حجمها الحالي لايساعد خلق تطوير بالقنوات الفضائية
لان حجم اي استوديو صغير جدا لقنوات تريد تطوير استديوهاتها
وده مش ممكن عمله ابدا بالحجم الممنوح لها في المدينه الاعلامية
لان كل الاستديوهات مؤجرة لاصحاب القنوات ولا يملكوا حق تملها لذا لاتستطيع اي قناه تغير مساحاتها
طبعا الايقاف سببه سياسي بامتياز
وهو اسلوب قذر تتعامل به وزراة الاعلام من عهد مبارك هو الاخلال بالقوانين
وكان تطبيق القوانين يحصل فجاءه
ستديوهات ديم في الدقي تعمل من ايام عهد مبارك ولم يعترض عليها اي جهة
فلماذا الان فقط ظهرت انها مخالفة
مصر كلها بكل مواقعها وادراتها مخالف لكل القوانين
والاخطر انها مخالفة للقانون البشري
haroon
بص يا ست هاروون اولا موش مهم عاجبك كلامى او انى اعجبك او لا دا موضوع ميفرقش معايا لانى بكتب فى المنتدى بعبر عن فكرى واسلوبى لكل الموجودين وفيهم اللى بيتفق معايا او يخلتف وكله بالاحترام والعرض اللائق للافكار.
وانا لا يشغلنى اهتمامك من عدمة

ثانياعصبيتك نستك اننا بنتكلم على قناه دريم اللى اتففلت موش التيت ولما ربنا يكرم ويقفلوا التيت هنبقى نتكلم ونقول راينا عليها
بالعكس انا مركزة جدا وفاكرة انك قولت تعليقا على كلام محمد اللى كان بيتكلم عن التت وعن الفنكوش .. وانت علقت تعليق بيوحى بانك متفق معاه وقلت الحرية موجودة اللى عاوز يتفرج يتفرج .. ودا معناه اننا نسمح بالانحلال والانحطاط وما ترتب علية من زيادة الحوادث والامراض الاجتماعية وانهيار الاخلاق في المجتمع ..

ثالثا انا اقصد فى كلامى دا لو كنتى فهمتيه يعنى واشك فى ذالك
عاوزاك تتاكد وانت حاطط في بطنك بطيخة صيفي انى فهماك كويس بل وانى اكثر منك زكاء

انى كنت اقصد ان اسلوب الغلق دا موش هيمنع وانا اقصد ان محاربه الفكر دايما بالفكر ووموش بالعافيه
لو بتتكلم عن قناة دريم .. فالقناة ما اغلقتش لانها بتقدم افكار رجعية او متطرفة ولا فكر هدام علشان تكلمنى عن الفكر اللى بيحارب بالفكر .. القناة اغلقت لاسباب قانونية ولو تم الجور عليها او الظلم فالقضاء موجود وممكن يرفعو قضية تعويض مادى لو حصل لهم خساير .. وانا اعتقد ان غلقها قانونى مئة في المئة .. اما لو تقصد قنوات خلاعه فدى اصلا مشكلتها انها مش بتقدم فكر ولكنها بتقدم عهر والعهر يحارب بتوقيع العقاب .. بس الناس تستهدى بالله وما يهجموش ويقولو وقتها انتم عاوزين تحولوها لطالبان وان فية حرية اللى عاوز يتفرج يتفرج واللى مش عاوز يغير القناة

ثالثا انا مبشوفش قناه التيت ولا بحبها ولا ابنى بيتفرج عليها ابنى غاوى كرتون ههههههههههه
انت يا سيدى مش بتشوفها ولا ابنك لكن غيرك بيشوفها وانا قصدت اضرب مثال افتراضي علشان تفهم وجهة نظرى بان لو سمحنا لقنوات الرقص واخوتها النهردة تدخل بيوتنا مش هنقدر نسيطر على المشاكل اللى هتحصل في مجتمعنا .. واننا لما نلاقي حاجة غلط لازم نتفق كلنا اننا نستاصلها من حياتنا
وربنا يخليلك ابنك

ولو حبيت اقنعه بحاجه موش بالطريقه دى هيكون بحجه وحوار موش بقهر وهعرف اقنعه واخيرا

كويس والله وانا متفقة معاك انة لازم يكون فه حوار وطريق لاقناع الابناء لكن تفتكر كام اب فاضي وعنده وقت فراغ زيك .. اب يكون مش جاى محروق دمة من الشغل .. اب مش شايل هم الراتب يخلص قبل نهاية الشهر . اب مش متبهدل في المواصلات وطابور العيش والغاز . اب عندة المقدرة والذكاء انه يقنع اولادة .. اب عندة الوقت انة يراقب اولادة حتى لا تقدر علهم انفسهم وتجرهم للخطا ..

خد في بالك يا عصام انك كمان ممكن تقنع ابنك بحاجة وهو يقتنع فعلا .. لكن ضعف نفسة والاغراءات اللى ادامه ممكن تجره للخطا على الرغم من انة مقتنع من جواه ان دا غلط .. لكننا بشر مش ملايكة .. والمشكلة ان الغلط ممكن اوى انه يجر غلط تانى اكبر . القصد .. ابعد البنزين عن النار ونام مستريح . شيل الوساخة اللى ف القنوات .. وحاور بعد كدة ابنك زى ما انت عاوز .. لكن مش تحط ادامة لمواخذة سيكو وتقولة ما تبصش ... ماهو لو ما بصش دلوقتى هيجي وقت البلوغ ويعوز يعرف ويشوف ويجرب وساعتها كل كلامك وحوارك معاها هيتنسي يابابا .. "زين للناس حب اشهوات من النساء" .. يعنى بالعربي
كلة الا دا هههههههههههههههههه

موش معقوله كل لما حد يقول راى مخالف لرايك تنزلى اتهامات وخيالك يسرح فيه وفى عياله انتى تردى على فكره بفكره موش بخيالك
عرفت بقة انك انت اللى مافهمتنيش .. انا قصد اضربلك مثل من واقع الحياة اللى احنا عايشنا واللى وراد اوى انة يحصل عندك .. وانا اطلاقا ما قصدتش الاتهام

واللى هيحصل وبلاش دايما تتهمى الناس بقله الزكاء وعدم الفهم ودا اللى لاحظته فى تعليقاتك مع الاخرين
على ما اتذكر انى ما قلتش انك غبي .. انت بس اللى على راسك بطحة ههههههههههههههههههه

وحاولى تركزى فى موضوع الحوار وبلاش تروحى فى مواضيع فرعيه دا افيد.
انا ما بتفرعشي الا للضرورة علشان اخلى اللى ادامى ملم بكافة الزوايا ويفهم وجهة نظرى كويس .. او لما يكون اللى ادامى هو اللى اثار قضية فرعية يعنى انا كنت بتكلم على دريم ومحمد هو اللى راح مدخلنا على التت فاضطريت ارد عليه

ومتزعليش من كلامى لان اسلوبك بدا يضايق ناس كتير فى المنتدى
اية دا انتم عملتم استبيان من ورايا ولا اية ؟ ههههههههههههههههه يا عصام والله انا مش بقول الكلام دا ولا بستقطع وقت من وقتى على الرغم من انى مش فاضية غير وربنا علشان اوعى الناس او علشان ما اديش فرصة لفلول او ناس مستفيدية انهم يوجهوهم على فكرة انا موجودة في المنتدى من فترة طويلة جدا وباسماء مختلفة منها اسم neveenkoleeb اللى اتحظر .ومن اول الثورة اعتقد ان شاركت بحاجات كتير. ناس اعجبت بيها وناس زعلت منها لكن في الاول وفي الاخر وسعت افاق الناس لحاجات ممكن ما يخدوش بالهم منها وساعدتهم انهم يتخذو قرارات اما في انتخابات او في حياتهم الاجتماعية والاسرية .. هو انت او هم هتدفعولى فلوس .ولا هتفيديونى بحاجة ؟ يبقي لية نزعل من بعض .. انا عارفة احيانا ان نقدى ممكن يكون لازع .. وانا بتعمد انى اعمل كدة .. لانى مومنة بان الالم هو اسرع واقرب طريق للتعلم ..

وهتقولى وايه يعنى هرد عليكى واقولك لو ناس اتضايقت من اسلوبك هيردوا عليكى بنفس الاسلوب وهيكون حواراتنا غير فعاله
وهتضايق اكتر ما تفيد ويبقى فقدنا المنفعه من المنتدى وهيكون فى الاخر السبب ان واحد من المنتدى بدا الكلام بطريقه غير لائقه
لا ما تخفشي انا سيطرة . لو لاقيت اللى ادامى رد بطريقة وحشة همتص انا غضبة وهرد بطريقة مهذبة وساعتها هحسسة بالحرج ههههههههههههههه

وياريت تفهمى كلامى ده صح واشك
من شوية كنت عمال تقول انى بكلم الناس على انهم اقل زكاء ومش بيفهمو ودا ماحصلش منى في حين انك انت اللى بتعمل كدة دلوقتى .. بتعمل حاجات وتنسبها لغيرك .. دا بيسموه اسقاط في علم النفس ههههههههههههه
haroon
لكل واحد حق ابداء الراي
وتبقى حقيقة واحده هي جهل الناس بواقع القنوات الفضائية والقوانين التي تحدد عملها
دريم عملت الاستدهوات الجديده بالدقي بموافقة من كل الجهات
لسبب بسيط جدا
استديوهات مدينة الاعلام حجمها الحالي لايساعد خلق تطوير بالقنوات الفضائية
لان حجم اي استوديو صغير جدا لقنوات تريد تطوير استديوهاتها
وده مش ممكن عمله ابدا بالحجم الممنوح لها في المدينه الاعلامية
لان كل الاستديوهات مؤجرة لاصحاب القنوات ولا يملكوا حق تملها لذا لاتستطيع اي قناه تغير مساحاتها
طبعا الايقاف سببه سياسي بامتياز
وهو اسلوب قذر تتعامل به وزراة الاعلام من عهد مبارك هو الاخلال بالقوانين
وكان تطبيق القوانين يحصل فجاءه
ستديوهات ديم في الدقي تعمل من ايام عهد مبارك ولم يعترض عليها اي جهة
فلماذا الان فقط ظهرت انها مخالفة
مصر كلها بكل مواقعها وادراتها مخالف لكل القوانين
والاخطر انها مخالفة للقانون البشري
ميرسي على المعلومة يا زهير ... بس اللى فهمتة بقة بالربط بين كلامك وبين كلام وزير الاعلام ان دريم اخدت موافقة بالفعل من كل الجهات .. في عهد مبارك ولكن المدة اللى اخدت عليها الموافقة كانت 6 سنوات فقط .. انتهت المدة .. تصيدت لها الحكومة اما باعاد البث من مدينة الانتاج او القطع .. مش دا اللى انت عاوز تقولة؟ ..حتى ان صح كلامك ...قالقرار قانونى مئة بالمئة .. ويبقي ان قناة دريم مخالفة للقانون ووقع عليها الجزاء .. السياسة لعبة الاذكياء .. يا اما تكون قدها يا ماتدخلهاش .. دريم ومالك قناة دريم . بتصب في مصلحة واحدة فقط .. وهى مصلحة الفلول وليهم علاقات قوية بانس الفقي وشفيق وفرقة الفساد القديمة ..... الاخوان تتبعوها لحد ما مسكولها على سقطة قانونية وضربوها في مقتل .. وكلة بالقانون ...وعلى المتضرر اللجوء للقضاء ... ماحدش يلومهم

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
التردد الجديد لباقة قنوات دريم على النايل سات احدث الترددات الخاصة بقنوات دريم
تردد قنوات دريم +1 و دريم +2 و دريم 3 على النايل سات
الجزيرة الرياضية تصدر بيانا توضيحيا للجمهور المصري