نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام آخر الأخبار أخبار التعليم

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اسباب تأخر إعلان نتيجة التحويل وتقليل الاغتراب لطلاب الثانوية العامة 2012

بعد انتهاء المرحلة الأولى والثانية قام مكتب تنسيق القبول بالجامعات بفتح باب التحويل وتقليل الاغتراب لمدة ثلاثة أيام واستمر باب التحويلات مفتوح لمدة أربعة أيام وأغلق مكتب التنسيق موعد التحويلات يوم الأحد الموافق 12/8/2012 الساعة الرابعة عصرا وقام بزيادة يوم آخر وانتهى يوم الاثنين الماضى ومن يومها والطلبة فى انتظار موعد ظهور نتيجة التحويلات وكأن القدر قد كتب على طلبة الثانوية العامة هذا العام المعاناة بكل ما تعنيه الكلمة من قسوة فبعد ارتفاع درجات القبول بالجامعات جاءت معاناة التحويلات ومازال موقع التنسيق على كلمة واحدة وهى ( ترقبوا ظهور نتيجة التحويل وتقليل الاغتراب ) فمتى تظهر النتيجة وما هى أساب التأخير ... ومن مصادر موثوق منها تعمل بداخل مكتب التنسيق تعرفنا على اسباب التاخير وهى :-
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

زيادة أعداد الراغبين فى التحويل بين الكليات من طلاب المرحلتين الأولى والثانية فى تأجيل اعلان نتيجة التحويلات للأسبوع القادم عقب انتهاء اجازة عيد الفطر. وتواجه اللجنة العليا للتنسيق صعوبات شديدة فى اعادة توزيع الطلاب الذين تعدى عددهم 60 ألف طالبا على الكليات ، خاصة وأن معظمهم ينطبق عليه شروط التحويل.

واضطر د. سمير شاهين المشرف على موقع التنسيق الالكترونى الى ارجاء عملية التوزيع لحين اعادة دراسة قواعد التوزيع الجغرافى ، وبحث امكانية فتح التحويل داخل القاهرة الكبرى الى أقسام اللغات لتلبية رغبات العديد من المتفوقين الذين ضاعت أحلامهم فى الالتحاق بكليات القمة.

يذكر ان مشادات كبيرة قد نشبت خلال اليومين الماضيين بين العديد من أولياء الأمور ومسئولو التنسيق احتجاجا على منع أبنائهم من التحويل.

مع تحياتى

المقال "اسباب تأخر إعلان نتيجة التحويل وتقليل الاغتراب لطلاب الثانوية العامة 2012" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
بعدما بعبت و كافحت انا وزملائي جاءت الضربه القاضية في الامتحانات الصعبه و نتيجة التنسيق و بعد كل دة لسا عايزين تخلونا نعاني اكتر مع نتيجه التحويل علي فكرة دي اصعب سنة شفنا الظلم و بكينا و بعد كل ده واحد جاء لة كلية ف اسيوط و هو من الدقهلية يعمل اية و قدم تحويل و هو يائس خلاص من ان طلبه ميتوفقش يا رب يقبل التحويل ادعوا له و كل من كافح و الطالب دة هو انا
%u0632%u0627%u0626%u0631
في اي دوله نعيش 0مص دمائنا في الدروس الخصوصىه0 وجع في قلوبنا من الامتحانات حرق اعصابنا في التنسيق0ذبحنا بسكينه بارده في نتيجه تقليل الاغتراب 0من هو المسئول عن ذلك وكيف الحل
%u0632%u0627%u0626%u0631
حسبي الله ونعم الوكيل انا ناقص انام احلم بترقبوا في الثانوية ترقبوا في التنسيق ترقبوا في التحويل ترقبوا ..........
%u0632%u0627%u0626%u0631
الله يخرب بيت محمد مرسي وشه نحس من ساعت ما تولي الحكم و الله يخرب بيتكل الاخوان وكل من يتبعهم
%u0632%u0627%u0626%u0631
ربنا يستر عليا انا شكلى كده مكتوب عليه اخرج بره طنطا واروح صيدلة القاهرة
بس برجع واقول لعله خير
%u0632%u0627%u0626%u0631
ربنا يستر علينا ايومين الجايين
%u0632%u0627%u0626%u0631
د.محمد مرسي رئيسك وغصب عنك غير مسؤول تماما عن هذا التأخير انا كمان ابني اتظلم ومستني نتيجة التحويل ...الراجل لسة ماسك من يومين بس انا عاذرك لانك لسة طفل صغير مش عارف حاجة .... احنا يا بني طول عمرنا مرميين ف السجون ويكون دي اخرتها من طفل زيك
%u0632%u0627%u0626%u0631
بعد الانتظار ده كله ولسة مش ضامنين نحول ولا لا حسبي الله ونعم الوكيل
%u0632%u0627%u0626%u0631
عندكم حق يا ا خوانا الواحد هيلقيها منبن فى الدنيا من صدمة النتيجة أو التنسيق أو التحويل الواحد قرب ينتحر ويسيب لعل تتصلح بس ما أعتقدش دى بلد ماشية بالعكس بس هنعمل ايه بلدنا ولازم نستحملها
%u0645%u062D%u0645%u062F
يجب ظهور النتيجة في اقرب وقت وقبول كل من استوفي الشروط ويكفي انهيار اعصابنا
aya kamal
التنسيق امتى بقى هو مكتوب علينا المعاناة حتى واحنا بندخل الجامعة حتى الدخول مش عارفين ندخله انتوا بتحببونا فى البلد والتعليم ولا بتكرهونا فيهم
%u0632%u0627%u0626%u0631
لسه نظام حسنى شغال ارحمنا ياسيادة الرئيس د/مرسى ابنتى حاصلة على 85% ولسه مش عارفه الكلية بتعتها
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا اتخنقت انا جايب 90% والتنسيق رمانى اداب الزقازيق وكل غلطتى انى حولت حقوق ومعترضش على الزقازيق والله بس شكلهم كده بيحبوا يذلوا الناس
saidkamel
تحويلات كثيرة لم تقبل خاصة الكليات الغير مناظرة مثل طب اسماعيلية والعلاج الطبيعى بالقاهرة ..

رغم أن الطالب جايب مجموعها هل هناك تفسير ؟

وهل يمكن للطالب أن يرفع قضية على أساس أنه حاصل على مجموع الكلية ولم يتم تحويله إليها ...

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بشرى لطلاب الثانوية العامة فتح باب التحويل الورقى بين الكليات حتى 10 نوفمبر 2013
فتح باب تحويل تقليل الاغتراب لمدة ثلاثة أيام لطلاب الثانوية العامة 2013
شرح وافى بالصور لخطوات التحويل بين الكليات وتقليل الاغتراب لعام 2012
غدا إعلان نتيجة التحويل بين الكليات لطلاب الفراغ
نتيجة تخلفات التخلف وتقليل الاغتراب