نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

موقع الرئاسة الالكترونى لتلقى شكاوى المواطنين اليكترونيا

لوسمحت انا ببعت الرسالة واناعلي ثقة تامة ان حضرتك ممكن بنسبة كبيرة متقرهاش علشان المشغال الكتير اللي حضرتك فيها انا مخطوبة بقالي 5سنين مش عارفين نجيب شقة الشقق غالية قوي مش بطلب ان تجيلنا شقة علي البجاهز بس بطلب سكن للشباب بسعر مناسب اتمني من الله انك تشوف رسالتي وربن معانا ومعاك ويقويك ورقم خطيبي هو01229163396والف شكر

المقال "موقع الرئاسة الالكترونى لتلقى شكاوى المواطنين اليكترونيا" نشر بواسطة: بتاريخ:
مصطفى يوسف محمد خلاف
انا موظف بهيئة قصور الثقافة بادارة الامن وتم التسوية منذ 2010 حتى2012 ولم يتم نقلى اسوة بزملائى غير مثبتين رغم ان تاريخ تعينى2005/6 وقد تقدمت بطلب نقلى من الامن الى اى اعمال ادارية ولم يوافق عليها مدير ادارة الامن ثم الى مكتب رئيس الهيئة ولم يوافق عليها ثم تقدمت بشكاوى الى الوزير ا/ محمد صابر بتاريخ 2012/8/منذ هذا التاريخ لم يتم اى اجراء اواتخاذ اى قرار رغم رفضهم مقابلتى با الوزير ارجوا الرد عليا فورى وهذا رقم تليفونى 01091795201
مستغيث
سيادة الرئيس السيدة /ثناء احمد امين تعمل مديرة ادارة التربية الخاصة بالفيوم ندبا وتم الغاء ندبها مرتين لسوء ادارتها بما اثبتته لجنة المتابعة من وزارة التربية والتعليم ولكن لم يتم تنفيذ ذلك لتأثير المستشار القضائي على المحافظ بعدم الغاء الندب وذلك لصلته بها ونتمنى من سيادتكم التدخل لمصلحة العمل حيث تتخذ من كل مدرسة بادارتها مجموعة من المهللين لها وذلك للادعاء بنها مجتهدة بالعمل وانها ناجحة ولكن اهم سلبياتها انها تقلب العاملين بالمدارس على بعضهم وذلك عن طريق اخذ حق معلم واعطائه لمن ليس له الحق بالاضافة الى تخصيص اي تدريب او مامورية لها عائد مادي كاعمال الامتحانات لاتباعها ارجو من سيادتكم نجدتنا حيث تقدمنا بشكوى لوزير التربية والتعليم بذلك وعلمنا انه ارسلها لها لترد عليها
( سلم القط مفتاح القرار ) ارجو نجدتنا
بسم الله الرحمن الرحيم
انا اسمي ايمان
استحلفكم بالله ايجاد فرصة عمل لي أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأرجوكم
فارس بركات محمد حسن
أنا مواطن مصري كنت في سورية لمدة عشريين عام وعدت أثناء الأحداث الجارية في سورية وكل شيئ راح مني البيت والمحل وكل ما أملك ورجعت أنا وعائلتي المكونة من ستة أفراد وليس لي مأوىولا مكان أسكن فيه وتقدمت بشكوى ألى السيد محافظ دمياط وقدمت له الأوراق على أني جئت أنا وأسرتي عن طريق منظمة الأغاثة وكل ما أطلبه من حضرتكم هو سكن عاجل لأنني أجلس في حديقة أنا وعائلتي وأشكر عامل الأنترنت ألزي ساعدني في أرسال الشكوى وشكرا نصركم الله وأعز مصر
هيثم مصطفى عبدالباقى
لدئ شكوئ قسوة وتقدمت بها الى كلمن محافظ اسيوط واعضاء مجلس الشعب السابقين فى عصر نظام الرئيس المخلوع وايضا الاعضاء من حزب الاخوان والسلفيين ولم يتم الرد عليا حتى الان نهائيا فاطالبك بالوقوف لحل هذه المشكله القسوئ التى احلت بى
رقم موبايلى 01093402096/01110891431
اسم صفحتى على الفيس بوك / هيثم مصطفى عبدالباقى
يوسف ابوالحجاج امين زيدان
بسم الله الرحمن الرحيم ابى كان يعمل فى البريد عين شهر 1951/10/وخرج الى المعاش شهر 1991/10 علما ان ابناء العاملين لهم اولوية التعين وسعى ابى ان يلحق اى احد من ابنائه فى البريد والبالغ عدد 8 ابناء وقضى عمره شهد لهو بالكفاءه والا لتزام ولم يحظى بما يحظى اقل العاملين بالهيئه بتعين ابنائهم لقد قدمنا من الطلبات ولم ينذر لها وانا ارسل هذه الطلبات من 1998 ورقمى مسجل فى الهيئه برقم 18 ولانى لا نملك الواسطه ولا المحسوبيه لم يعين منا احد علما انى اصغر ابنائه ابلغ من العمر 38 ومتزوج ومعى ولدان واسكن مع امى المسنه ولا اعمل وسعيت على العمل فى الهيئه اسوة بزملاء ابى قالو ان سنى كبير ولو نظروا بالعدل لعينت من زمن ارجو منك فى هذه الرساله اساللك بالله الذى حفظت كتابه وسامحنى ان اغلقت بابك وعينك عنى سوف اشكوك لمن بابه لا يغلق ابدا والله فى عون العبد ماكان العبد فى عون اخيه
محمد جمعه يوسف
السيد الدكتور محمد مرسى رئيس الجمهورية
السيد رئيس ديوان المظالم تحية طيبة وبعد
مقدمة لسيادتكم محمد جمعه يوسف رقم هاتفى 01288967766 اتقدم بطلب استغاثه لسيادتكم فقد تسببت الاحداث الاخيره للاستفتاء على الدستور لسرق عربيه نقل ثقيل بيضاء اللون برقم 7352 ع و أ كبينه افكو الوزن 14 طن تقدر بحوالى 600 الف جنيه وهى مصدر رزقى انا واولادى وليس لدينا اى دخل اخر وتم سرقه العربيه من امام ميناء دخيله الاسكندريه يوم الخميس الموافق 30/11/2012 وتم الابلاغ عن السرقه فى قسم الدخيله وقسم كرموز وقد ساومتنى هذه العصابه على مبلغ من المال يقدر ب18000 جنيه وتم دفع المبلغ عن طريق بوصته ميت حبيش بمدينه طنطا وتم سحب المبلغ من بوصته الفردوس بيانكى بالعجمى لحساب سيده تدعى منال السيد عبد اللطيف على تسكن فى كرموز يوم الاحد الموافق 2/12/2012 ولم ترد اليا العربيه وتم ذكر هذه المعلومات فى المحاضر ولم يستدل عليها حتى الان .
وبعد مرور اسبوعين اتصلت بنا العصابه مره اخرى وساومتنا ايضا على مبلغ من المال يقدر ب 5000 وتم الدفع من بريد ميت حبيش بمدينه طنطا وتم السب من مكتب بريد مركز الحركه بمحطه الاسكندريه لحساب سيده تدعى سونيا سمير محمد زيدان يوم الاحد 16/12/2012 ولم تعود سيارتى حتى الان
فانى اتقدم اليكم بهذه الشكوى امال فى الله وفى سيادتكم لمساعدتى لاعثر على زرقى رزق عائلتى
محمدالتراس
واضح ان كل واحد عنده مشكلة شخصية وأنا معاكم لكن هو الرئيس والناس اللي معاه فاضيين لنا والمواقع اللي عملتها ال رئاسة واللي ح تعملها امتلأت عن اخرها بالشكاوي واصبحت الرئاسة غبر قادرة علي تلبية مطالبكم ارحموا الرئيس وسيبوه يثبت نفسه في الحكم اولا وبعدين يشوف مطالبكم
osama mahmoud
مهزلة : الوزير يوافق وحسن غنيم يرفض
بسم الله الرحمن الرحيم
السيد اللواء الفاضل وزير الداخلية أحمد جمال الدين
تحية طيبة،،،،،
مقدمه لسيادتكم المواطن اسامة محمود عبد المولى عبد الجواد
أناشد سيادتكم النظر فى موضوع أختى نادية محمود عبد المولى التى تعمل بوظيفة جندى بمطار القاهرة الجوى وهى من مواليد محافظة المنبا ومحل اقامتها بمحافظة المنيا وليس لديها سكن بالقاهرة ولذلك فهى تسافر باستمرار بين القاهرة والمنيا لكى تؤدى عملها على أكمل وجه مع العلم أن الشهرى لايكفي مصاريف سفرها بين القاهرة والمنيا ، كما أنها ترعى والدها المريض الذى تحامل على نفسه وسافر معها الى القاهرة عندما وجد المسئولين لا يهتمون بمشكلتها ولكنه وجد معاملة سيئة من المسئولين وتم طرده من مكتبهم ، ولذلك فقد تقدمت بالعديد من الطلبات لنقلها الى محافظة المنيا وقد تم موافقة سيادتكم ، ولكن مدير عام شئون الأفراد الاستاذ حسن غنيم يرفض نقلها وتم حفظ الطلب عنده ، وهذا يعتبر عدم احترام منه لقرار سيادتكم الحكيم بنقل أختى نادية إلى مصلحة الجوازات بالمنيا ، واننى اتساءل لماذا هذا التعسف لماذا لايتم تفعيل روح القانون ونقلها الى أقرب محل سكن لها حتى تسنطيع أن تؤدى عملها على أكمل وجه ، وتتمكن أيضا من أن ترعى والدها وتخدمه فهى أصغر ابنائه والوحيدة التى تعيش معه وترعاه فى مرضه حيث أنه عاجز وقد أجرى العديد من العمليات فى ساقه .
لذا أرجو من سيادتكم اتخاذ اللازم ونقلها الى مصلحة الجوازات بالمنيا
جعلكم الله عونا لكل مواطن مصرى
ولسيادتكم وافر الشكر والتقدير
مقدمه لسيادتكم
اسامه محمود عبد المولى
ابوخالد1974
بعد ذكر الله عز وجل
حاصل على بكالوريوس تجارة 1997 جامعة الزقازيق ولم اجد فرصة عمل ومتزوج ولدى 3 اطفال وتقدمت فى جميع المسابقات للتوظيف والان لا اجد فرصة عمل وقد بعت كل ما املك واليوم اعيش على الاقتراض ومعاش امى التى تساعدنى انا واولادى واخر المسابقات كانت الضرائب واتمنى من الله ان اجد من يغيثنى مما انا فية- وليد محمد محمد احمد- كفر صقر الشرقية 01014975877
محمدالتراس
اكتبوا شكاوي زي ما انتم عايزين ولا واحد ح يسأل فيكم
موطن مصرى
الحقنى يا ريس شكلهم كدة ضحكو عليا وسرقوا كليتى حكيتى تبدا من سنتين لما تعبت وبطنى وجعتنى وقلت اكشف رحت لدكتو قلى اعمل اشعة عملت اشعة قلولى روح معهد الكالى انت عندكك حصوة على الكلية اليمين بعد كدة بعد دوخاة قرو يعملولى عمليت حصوة على الكالى --فتحولى يا ريس الكالى كلة فتحو بطول الكالية وجبو يجى 100حصوية وقلولى كان جو الكلي المهم قلولى تعلة بعد 3شهور عشان تشيال الدعمة الى فى بطنك--رحت مطوحونى6شهور تانى وبعدين عملولى عملية منظر عشان يشيلو الدعمة -بس يا ريس -بعد العملية قلولى مشلقينها--هى اة الدعما- رحت فين منعرفش طيب انتو ماكدين انتو حتتها قلو اة ؟؟قلولى تعلة بعد اسبوع اسبوع ورا اسبوع بقالى سنتين بعد العملية الفشلة بتعتهم ونا تعبتان مشعرف اشتغال على طول عندى

التهاب فى بطنى وخيف ليكونو شلو الكالى اصالن --الحقنى يا ريس--01127502777موطن مصرى
%u0632%u0627%u0626%u0631
سم الله الرحمن الرحيم السيد الدكتور محمد مرس رئيس الجمهورية مقدم لسيادتكم هزا التظلم طارق السيد الشبراوىخفاجة من محافظة البحر الاحمر مدينة الغردقة اتظلم لسيادتكم من مجلس المدينة ان اقيم فى المدينة منز 14عام وقد تقدمت بطلب عام 2008 للحصول على قطع ارض من ارض الشباب وقد حار رقمى 3478 من التقديم ولكن عند ادراج الاسماء لم اجد اسمى من ظمن المستحقين ولا حتى المستبعدين مع العلم اننى لم احصل على اى شئ من المحافظة لا من الشقق ورغم عن زلك هناك من يستولنا على الارضى بوضع اليد ويسعدنهم بتركيب المرفق لهم وهل هزا يجوز يا سيدى 00000000000000 انا رجل بسيط اعمل باليومية لسداد احتايجات اسرتى ان من ظمن عمال القاولات سيدى الرئيس وان اقيم فى حجرة واحدة وصالة وافع ايجار لها 350جنية مصرى هل هزا يجوز سيدى وانت تعلم حال البلاد الان وارجو من سيادتكم الرد عليا ان احمل بطاقة رقم36908231200193 مدينة الغردقة البحر الاحمر واحمل تيلفون رقم 010003854581 هل من الممكن مساعدة ايها الاب المحترم لقد لجات الى سيادتكم بعد ما اغلقت جميع الابواب امامى رجاء من سيادتكم المساعدة لى والرد عليا علما بانى اعلم مد المسؤلية التى على عاتقكم ولكن لم اجد احد بعد اللله غيرك لارسل له مظلمتى من مجلس المدينة
Reply · Like · Unfollow Post · 34 seconds ago
محمد فارس محمد احمد
بسم الله الرحمن الرحيم

شكوى مهندس تحول الى طالب
جمهورية مصر العربية

الى متى سنظل صامتين على حقوقنا الى متى سنزل ولا نعرف كيف ناخذ حقوقنا الى متى سيستولى اصحاب النفوذ سطوتهم علينا ويحركونا كما نشاء ويستولوا على حقوقنا وليس لنا الا ان نطبق ما يريدونه ولا ننبس باية كلمة لاننا لا نملك القوى التى تمكننا من ذلك اياكل حق الضعيف ولا يجد من يرعاه وينددوا به فى كل ارجاء وطنه ويتم كتمان صوته ومعاناته التى لا يعلم بها الا هم ولا يمكنه ان ينطق ولا يثور ولا حتى محاولة الوصول الى حقه لقد سلب حقى واريد ان اخذه وانا لا املك شىء ولكننى املك عقلى الذى به ساصل لحقى حتى وان مت فى الدفاع عنه وفى الوصول اليه قصتى يعرفها جميع الشعب والدولة تعرف حقى ولا تريد ان تعطيه الى كى يصبح الامر قضية راى عام لكى ينشغل الشعب بها وذلك على حسابى كى ينشغل الشعب بى وبما يفعلونه لى ويتباهوا بذلك على الشعب ليبينوا قوتهم علما بانى لا املك شىء ولكنهم يريدوا منى اضحوكة الشعب كى يستمر ادائهم وتحقيق اراء سياسية من وجهتهم وذلك على حساب مهندس لا يملك الا عقله ولسانه الذى يشكو به ولا احد يستمع اليه لانهم يريدون ذلك كى يصلوا لما يريدون فاين العدل اذا

الاسم : محمد فارس محمد احمد طالب بالمعهد التكنولوجى العالى بالعاشر من رمضان
قسم الهندسة المدنية
رقم المعهد : 20070810
اتقدم الى سيادتكم بشكواى ضد المعهد التكنولوجى العالى حيث اننى مهندس وحولنى المعهد طالبا مطالب بمواد قد انهاها
لقد تم تخرجى من المعهد دور سبتمبر- يناير 2012 وانتظرت تسلم شهادتى ولكننى فوجئت بوجود مواد مسجلة مطالب بدراستها وسألت عن هذه المواد عن طريق محامى قدم شكوى فى رعاية الطلاب للدكتورة ماجدة منصور لتكشف حقيقة تسجيل هذه المواد فكان ردها للمحامى انها بحثت فى كشوف الخريجين ووجدت الاسم والرقم مثبوت فى كشوف الخريجين وقالت ان سبب تسجيل هذه المواد انه امر روتينى وان الذى ينهى دراسته قبل 5 سنين يسجل له مواد كانه باقى فى المعهد لان الشهادة تسلم بعد 5 سنين واننى انهيت المواد المقررة على واحضر لتسلم شهادة افادة من المعهد كان هذا ردها للمحامى ولكن الرد غير مقنع بالنسبة للمعهد وكيف لى ان اصدق هذه الكدبة التى تخفى الحقيقة والتى تكن ضد المعهد وسمعته لا يهم الطالب والمهم سمعة المعهد وحضرت لتسلم الشهادة وحدث ما توقعت بانهم ارادوا ان اكمل هذه المواد التى سجلت لى وبدأوا فى تغيير النتيجة لكى يثبتوا اننى لم انتهى من هذه المواد ولا ينكشف امرهم امام المحامى فغيروا النتيجة وقالوا للمحامى انه لم ينتهى من المعهد والدليل ان عليه مواد اخرى لدراستها وسالنا من الذى سجل هذه المواد ولم يكن هناك جواب لذلك وغيرت الدكتورة قولها بانها لاتعرف شىء عن الموضوع واننى اذهب للوكيل والعميد ونفذوا ما كانوا يريدون ودفعت مصروفات اخرى للمعهد ولم القى غير اننى ادرس مواد بترم مايو اغسطس والترم الذى سجل لى كان يناير مايو وتم سحبه لاننى لم احضره فى تيرم سبتمبر يناير الحالى وهذا لا يصح لو اننى سجلت هذه المواد فكيف لهم ان يسحبوها وبعثت شكواى للوزارة مضمونها ان ارى اسمى فى كشوف الخريجين بالوزارة لكى يكن الاثبات وانا متاكد ان اسمى فى الوزارة لان الدكتورة قالت ان اسمى فى كشوف خريجى المعهد فبالتالى هو موجود فى الوزارة ولكنهم لم يرضوا باننى ارى اسمى فى الكشوف لكى لا ينكشف المعهد لانهم لا يعرفوا الحقيقة وراء ذلك لكنى اريد ان ارى اسمى هناك فان وجد فانا حق والمعهد باطل ويستحق ان يحقق معه وكشف حقيقة الموضوع وفضح امرهم وتسلم شهادتى التى تاخرت سنة كاملة لكى لا ينفضح المعهد فانى اطالب بالتحقيق فى هذا الموضوع ولكنى اريد الان تسلم شهادتى والوزارة تحقق براحتها لان الوزارة لم تجعلنى ارى الكشف لانه هو اثبات الحقيقة وشهادة الدكتورة ماجدة منصور التى رأت بعينها اننى خريج وخافت من المعهد ليقف ضدها او يتم فصلها حيث انهم غيروا طبيعة عملها لعما اخربل كان ممكن فصلها عن العمل لوانها اكدت قولها وانكرت فعلا للمحامى واتصلت بها وقلت لها اننى بعثت شكواى للوزارة فقالت انها مالهاش دعوة وقفلت السكة فى وشى فانى اطالب شهادتها فى الوزارة حيث انها قالت للمحامى ثم غيرت رايها لكى لا تدخل فى مشاكل مع المعهد والضحية هو انا اننى اريد شهادة تخرجى والتحقيق مع المعهد ومع من فعل ذلك فى

تفاصيل
لقد تم تسجيل 15.5 وحدة منهم مادة اختيارية اسمها كتابة التقارير الفنية لا يمكن تسجيلها وكيف تسجل لى هذه المادة ويقبلها التسجيل وقد انهيت المواد الاختيارية المطلوبة كما فى النتيجة الاجمالية التى اعطوها لى والتسجيل لا يقبل تسجيل مواد اختيارية اضافية ولو يحدث ذلك فبموافقة رئيس القسم لانها اضافية لا يمكن تسجيلها مباشرة والمواد الاختيارية التى كانت مطلوبة وانهيتها هى (المساحة الجيوديسية ونظرية الاخطاء) - و(م . خ فى ميكانيكا التربة والاساسات|) اى انه لا يمكن تسجيلها طبقا لقواعد التسجيل وسألت عن الذى سجل هذه المواد فلم يجبنى احد وقالوا نسحبهم لك فكيف يتم سحبهم اذ انا سجلتهم وكيف اسجلهم وهناك مادة لا يمكن تسجيلها ومواد التيرم ده نزلت فيها كلها عشان محضرتش احضر ازاى وانا خلصت المواد دى ونزلتلى مصاريف عليها وفى الترم الحالى قدمت طلب بسحب المواد دى وتم قبول الطلب واتحذف الترم يعنى اتسجل فى يناير – مايو2012 واتسحب سبتمبر- يناير2013 بكل سهولة لان المعهد جدع فصعبت عليهم قالوا حرام نشيلوا فلوس كمان مش كفاية هيدرسهم تانى وتم سحب الترم فهل هذا ممكن لماذا تم سحبه لو اننى سجلته الطبيعى انى مادام ما جيتش يبقى ده تقصير منى واستاهل ان ادفع مصاريفهم المعهد سحب الترم ده ليه
وفى الترم الحالى سبتمبر يناير 2013 سجلت مواد من المواد اللى نزلت على وجربت اسجل مواد اضافية 0واتسجلت طب ازاى برده اتسجلت بدون راى القسم وموافقة رئيس القسم المواد دى مواد من المواد الاختيارية اللى خلصت المطلوب منها ولكن دى مواد اختيارية اخرى غير مطالب بيها وهى
لغة المانية أ – حضارة اسلامية ب – سلوك تنظيمى – اقتصاد هندسى 2 – علم نفس صناعى – لغة انجليزية فنية – كتابة التقارير الفنية
وتم تسجيلها فى صفحتى اى ان صفحتى يحدث فيها اى شىء انا اعمله فيها تعليم خاص مش انا اللى عايز وانا سالت دكتور المادة الدكتور خالد متولى اللى بيدرس مادة كتابة التقارير الفنية قولتله ينفع اسجل المادة دى وانا خلصت المواد الاختيارية المطلوبة قاللى ماينفعش طبعا طب ازاى نفعت معاى ولا دى حالة خاصة انا كل اللى عايزه انى اخد شهادتى والفلوس اللى دفعتها ترجعلى ومش عايز اعرف مين اللى عمل كدة الوزارة تعرف براحتها
ارجو من سيادتكم الرأفة بى وبأهلى الذين يظنوا اننى فشلت فى دراستى وضاع مستقبلى وحتى الان شكوتى فى رئاسة الجمهورية لم يرد عليها خوفا على سمعة المعهد

مهندس مدنى / محمد فارس محمد احمد
خريج سبتمبر / يناير 2012
المعهد التكنولوجى بالعاشر من رمضان
تليفون محمول : 01069213184
01095950690
منزل : 0966901857
Email : [email protected]
Facebook / Mohamed fares mohamedالتفاصيل كاملة على صفحتى فى الفيس
السلام عليكم انا اعانى من الظلم فى هذه البلد حتى وان لم يقع على فبمجرد حدوث الظلم تتالم نفسى فى قريه العدليه بلبيس شرقيه يوجد معهد اسلامى بنى على اكتاف اهل القريه والارض متبرع بها والى ان جاء التوظيف مشترطين 15 الف جنيه للمدرسين و10 الاف للاادارين فا بالله عليكم هندننا لغايه امتى فى عصر مبارك علما بان المعهم ملموم له تبرعات فاقت والحمد لله متطالباته ارجو الرد لان فيه ناس ما شاء الله عليهم يستحقوا الوظيفه ولكن معهمش فلوس اررجو ان احنا منكنش بنكلم نفسنا وتعملونا كابنادمين عايزين نعيش فى بلد بتحترم شعبها وشعب يحترم البلد دى لما تكون قادره على احترامنا
حسن فكرى جمعة اللضام
فخامة رئيس الجمهورية السيد الدكتور\محمد مرسى جعلك الله نصرا للمظلومين
اتقدم لسيادتكم باشكوى ضد اللواء \سامى الميهى مدير امن دمياط والسيد العميد \ ثروت المحمدى مأمور قسم اول دمياط بسسب امتناعهم عن تنفيذ قرار المحامى العام لنيابات دمياط الصادر لصالحى بتاريخ 19/11/2010 برقم 2861 ادارى قسم اول دمياط بخصوص تمكينى من شقة ومحلين تم الستيلاء عليهم من قبل بلطجى وزوجته احيط سيادتكم علما اننى حتى الآن لم استطع تنفيذ هذا القرار بالرغم من مرور اكثر من عامين ويبدو اننى وغيرى من المواطنين ندفع ثمنا باهظا لقيام الشعب المصرى بثورة 25 يناير
حملة معن لنساعد الرئيس
بسم اللة الرحمن الرحيم* سيادة الرئيس نحن نعلم انك تجتهد وتعمل بجد لمصلحة الوطن ولمصلحة الشعب . سيادتك تأمر بقرارات جمهورية والحقيقة ان العيب ليس من عند سيادتك بل العيب هو ان القرارات الحكومة لاتنفذها ولا احد ينفذ اوامر سيادتك فما العمل ؟ سيادة الرئيس نحن نعلم انك دخلت مصر وهى (خرباااانة) خراب 30 سنة عدوا وفاتو ونحن على علم بأن سيادتك تعمل لمصلحة الوطن وهذا اهم شء * لو سمحت سيادتك بأن تؤمر الحكومة بالقبض على من يبيع اسطوانات العاز بالاسعار العالية وانهم يبعوها فى السوق السوداء فيرجى القبض عليهم . وان تأمر بتطوير السكة الحديد تطوير رائع ..... شكر خااص لك ولكل من يعمل لمصلحة الشعب والوطن
موظف
"بسم الله الرحمن الرحيم"
*تحيه طيبه وبعد*
"انا شاب من شباب مصر سافرت واتغربت واستطعت تكوين نفسى ثم تجوزت والان لدى ثلاثه اطفال مع والدتهم وانا حتى الان ملقتشى فرصه عمل فى مصر نفسى اتوظف واخدم بلدى مصر الحبيبه "
وانا حاصل على دبلوم صنايع خمس سنوات قسم هندسه مكانيكه تخرج سنه 1995م
"اتمنى الا اكون متعديا لحدود الادب معاك سيادتكم ولا اريد حق احد فما كان لى سيأتينى رغم ضعفى وما ليس لى لم يأتينى رغم قوتى"
*والله الموفق والمستعان*
الاسم/ أحمد محمود السيد عوض الله بخيت
العنوان/ الشرقية مركز الزقازيق بقريه طحله بردين
السن/ 37 سنه , مواليد سنه 1975م
معتز ممدوح
انا مواطن مصري اسمي معتز ممدوح من القناطر الخيريه تعرضط من مخبرين القناطر الخيريه بتكسير منزلي بدون وجه حق وهم يفرضون عليه اتاوة 100 جنيه اسبوعيا ولو مقومتش بدفع هذا المبلغ سوق يقومون بتلفيق قواضي لي انا واسرتي وانا قمت بشكوي ضدهم لوزير الداخليه وجاء الرد عليها وهم الان يقومون بالضغط علي للتنازل عليها الا سوف يقومون بتلفيق قواضي ليه وانا بطالب القيادات العليا للتدخل في هذه الواقعه واطالب السيد رئيس الجمهوريه والسيد رئيس الوزراء متابعة هذه الواقعه اني مواطن مصري لم اسمح بان احد يظلمني في يوم من الايام وان القياضاة العليا لم تتخذ قرار في هذه الواقعه سوف اقوم بعمل مضاهره ضد وزارة الداخليه واطالب باقالة الوزيلر وسوف اقوم برفع قضيه علي الوزاره بتهمة التستر علي الفساد اولا ثانيا تهمة سب وقذف مواطن مصري ثالثا بتهمة تكسير منزل مواطن مصري بدون وجه حق وارفغ هذا الموضوع لمنظمة حقوق الانسان ولم اسكت علي الفساد او الظلم في يوم من الايام الرجاء التدخل فورا لمنع تشويه صورة الوزارة الداخليه امام الاعلام وامام الرئي العام في مصر وخاج مصر ولقد اعزر لمن انذر
khaledmagdy2015
الى كل من عنده ايمان ورحمه الى من يهتم بامر المصرين(يقول الله تعالى فى كتابه العزيز كلكم راعى وكل راعى مساول عن رعيته صدق الله العظيم)ادكدم اليكم بشكواى ضد كل من التامين الصحى ومن عملى الذى فصلنى وانا اادى عملى بدون مصل على اجر على شان السيد مدير عام المرفق النقل الدخلى حتنى في دماغه وكال لى ينا يانتى فى هذا المكان فماذ افعل افدونى افدكم الله وجعلكم خير عون على مظلوى هذد الدوله
ياسر مشعل
ياسيادة الرئيس ارجو من سيادتكم سماع مشكلتى توفى والدى منذ عامان وترك لى ديون كثيرة عملت جمعيات واستلفت حتى تم دفع الدين وكان وقتها مرتبى 430 جنيها جاءت الثورة وتم رفع مرتبى الى 1200 جنيه فتقدمت للبنك لاعمل قرض الموظفين لاسدد ديونى وصرفت القرض من بنك القاهرة فرع اللواء بالزقازيق وتم خصم مبلغ 777 جنيها قسط شهري من مرتبى وجاء قرار وزير المالية بخصم 166 %من مرتبى على الحوافز بأثر رجعى لمدة عامان وبذلك تم خصم مبلغ 500 جنيها من مرتبى فكيف أعيش حيث أن قسط القرض 777 جنيها انقذنىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى يارئيس
ربنا ينصرك
ان ينصركم اللة فلا غالب لكم ربنا يقويك علينا وعلى همومنا اما بعد انا اسمى محمد مصطفى حسن من قرية جمجرة الجديدة بنها قليوبية وشغال فى المحارة لما تعبت ونفسى اشتغل فى وظيفة فى شركة كهرباء بنها الجديدة لانها فى القرية وانا متزوج وعندى ثلاثة اولاد وحاصل على دبلوم صنايع قسم كهرباء ودي اخر فرصة بالنسبة ليا لان سنى 34 سنة وتعبت من التقديم فى جميع الوظائف علشان مفيش وسطة واخيرا بقى لنا رئيس بجد وشكرا
مواطن فى حب مصر
يا سيادة الرئيس
ارجو ا منكم أنشاء الاتى فورا للحفاظ على الوطن:
1- أنشاء نيابة عامه موازية فورا
2- أنشاء شرطه موازية فورا
هذا يا سيادة الرئيس سيعود على الوطن بالخير والأمن والأمان و العدل
وشكرا
مواطن يحب مصر
صلاح سعد الدين قرنى محمد
وزارة الكهرباء والطاقة
الشركة القابضة لكهرباء مصر
شركة جنوب القاهرة لتوزيع الكهرباء

السيد المهندس/رئيس مجلس الإدارة شركة جنوب القاهرة لتوزيع الكهرباء والعضو المنتدب

تحية طيبة ،.. وبعد

التمس التكرم من سيادتكم بالموافقة على تعيني بأحدى الوظائف الشاغرة بالشركة وبياناتي كالأتي :-

الاســــــــــــم / صلاح سعد الدين قرنى محمد

المؤهــــــــــل / بكالوريوس تجارة 2004

العنـــــــــوان /مركزاطفيح- اطفيح – جيزة

الموقف من التجنيد / معاف نهائى

ملاحـظـات :- ( صور شهادات مرفقة بالاوراق)

1- شهادة تأهيل المعاقين (نسبة ال5% )

2- شهادة خبره 6 سنوات من شركة الاسكندريه للانشاءات (احدى مجموعة شركات طلعت مصطفى)

لذلك التمـس من سيادتكــم الموافقـــة على تعيني محاسب بإدارة ايرادات اطفيح لتوزيع الكهرباء لقربها من

مسكنى حيث اننى متزوج واعول وابلغ من العمر 30 سنة ومن ذوى الحالات الخاصة وذلك لمساعدة أسرتي

على المعيشة في ظل ازدهار الشركـة برئاسـة سيادتكـم .

وتفضلوا بقبول فائق التحية الاحترام ,,,,,

مقدمة لسيادتكم
صلاح سعد الدين قرنى محمد
01113702095
01120855039

وهذا الطلب موجود على مكتب م/ اسامة عسران نائب وزير الكهرباء بقطاع التوزيع منذ شهرين ونصف ولم يرد عليا احد فى ظل وجود الطلب داخل المكتب تم توظيف ناس بقطاع التوزيع فارجوا الرافة بحالتى الصحية وجزاكم الله خيرا
ولاء سعيد السيد وهدان
زوجى مقبوض عليه بازمر من مفتش مباحث مركز القناطر الخيرية وقامو بتعزيبة وبية اثار وجروح وكثور وهو فى حاله اعياء كامله واحمل مركز القناطر المسالوئية علما بان المحامى العام يامر بالكشف الطبى عليه ولم ينفزو اومر المحامى العام غثينوة غثينوة
زاهر حمدان اسماعيل
السيد الاستاذ الدكتور محمد مرسى \هام وعاجل \ الادارة الهندسية بمجلس مدينة الاقصر تعج من فساد مهندسيها وموظفيها \ انا طبيب ولى قطعة ارض فى منطقة سكنبة وتقدمت لترخيصها من قبل الثورة واعدت الكرة من عام مرة اخرى ولانى لست راشيا يتلككون لى بكل الطرق وكل مايطلبوا ورقة احضرها لهم ورغم ذلك لم يرخصوا لى وما اثار غضبى ان جار لى قدم طلب ترخيص من 15 يوم ورخصوا له وبدون ان يطلبوا منه اى شئ مماطلبوا منى \ سيدى الفاضل لقد ضقنا مما يفعله الفاسدون\ انا اعرف ان سيادتكم ستحولون شكواى لجهة تحقيق فى الاقصر ولكنى اقولها مقدما لسيادتكم التباطؤ فى التحقيق ظلم ارجو من سيادتكم تحويلها للمحافظ مباشرة ليحضرهم مباشرة وان كنت على خطأ فانا متنازل عن حقى ارجوكم انقذونا
ابوبراءة
نداء عاجل الامن فى شمال سيناء وخصوصا مدينة رفح الامن فيها صفررررررررررررررررررر اغيثونا
حسام عبد الفتاح
بسم الله ... تعمدت الا ازكر اسماء فلا أريد حل شخصى ولكن على العموم أنا شاب 18 سنة أولى حقوق قررت كتابة هزه الشكوى عشان أنا محبط من الوسطة والمحسوبية اللى ضيعت البلد ....فى الجامعة عندنا من تقريبا شهر كان فى امتحانات التعليم المفتوح المراقب ضبط 3 امناء شرطة بيغشوا راح يعملهم محضر ولكن تفاجأ بيهم بيتخانقوا معاه وبيكسروا الكراسى وعملوا خناقة كبيرة فى الجامعة بس مش ده اللى زعلنى انا هتخنقت لما عرفت إن أمين الشرطة يكون ظابط لما ياخد ليسانس حقوق بقا معقول امين الشرطة اللى ممكن يعديك ب5 جنيه من اتخنها كمين واللى ممكن يديك المحضر ب20 جنيه والمحامين عارفين ده يبقى ضابط ... ارجو يشدة إلغاء النظام ده كمان بقى أرجو إلغاء إمكانية تقديم ضابط الشرطة ليعين فى الهيئات القضائية حرام سيبوا فرصة لطلبة الحقوق مش كفاية اللى حصل فى تقديمات شرطة هده السنة وكمية الكوسة والله أكتر من واحد عارفهم منهم اللى بيشرب سجاير من 1 إعدادى والقصير قبلوهم فى شرطة بس عشان ولاد ضباط يص يا ريس فى ملفات دفعة السنة دى ..وكام واحد تتوافر فيه كافة الشروط ومتقبلش بس عشان ابوه مش ضابط حرام والله الظلم ده حرام .....والله اعرف واحد محترف رياضى كان فى ثانوية رياضية ومن عائلة محترمة ومتقبلش بس عشان مش معاه واسطة وكل ده مش كفاية عشان تسمحوا للضابط يقدم فى القضاء وطبعا يتقبل ويتفلق بقى خريج حقوق اللى ممكن يكون جايب جيد جدا وميتقبلش وواحد تانى بس عشان ابوه ضايط يتفتح ادامه الف باب
sosotoskaaaa
سيدى الرئيس انا سيدة مصرية عندى 53 سنة ومطلقلة وبيقولوا ان مفيش لنا معاش هل دة معقول انا معايا دبلوم تجارة ولم اشتغل به طول حياتى وطبعا دلوقتى ماينفعش شغل لانى كبرت وما فيش حد بيصرف علية لان كانت امى معايا وتوفاها الله وكانت بتاخد معاش صغير وكان اخويا بيديها مبلغ كل شهر وكنا عايشين مع بعض على كدة والان ماليش حد يساعدنى غيرالله طبعا ثم سيادتكم وانا من اسكنرية وتليفونى 01201549492 ولكم جزيل الشكر والاحترام من سلوى السيد

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
موقع النيابة العامة المصرية على الانترنت لتلقي شكاوي وبلاغات المواطنين
كيف تقدم شكواك الى قسم شكاوي المواطنين
تخصيص رقم 33378597 لتلقي شكاوى نقص الخدمات في رمضان
5540 خط ساخن لتلقي شكاوى امتحانات الثانوية العامة