نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الأسباب الرئيسية لدخول شفيق مرحلة الإعادة

بقراءة منطقية ، و بإعمال العقل ، سيتبين أن احتلال الفريق أحمد شفيق للمرتبة الثانية في انتخابات الرئاسة ، و ب دخوله غمار الإعادة ، شيء منطقي ، و ذلك لثلاثة أسباب من بينها سببان رئيسيان لا خلاف فيهما :
- تشتت تيار الثورة في مقابل انقسم بسيط في الفلول : عجز التيار الممثل للثورة في التحالف و تقديم مرشح واحد ، و تبقى الأسباب واضحة في هذا الشأن ، و أمام توزيع الأصوات بين مكونات هذا التيار أصبح دخول أحد الفلول للإعادة ممكنة ، و هو ما تحقق مع الفريق شفيق .
- الحالة الأمنية للبلاد : منذ 25 يناير و مصر تعرف حالة من اللاستقرار الأمني ، و هو الأمر الذي تمظهر في العديد من المواقف ، خصوصا التي لها شعبية واسعة كأحداث بورسعيد ، و التي من شأنها أن تجعل العديد من الناخبين يربطون بين رجال مبارك الذين تمرسوا على العمليات الأمنية و إحكامها و الوضع المستقبلي للبلاد ، فكان من البديهي تحقق هذا الخيار .
- بالاضافة الى السببين لا ننسى أن الفريق شفيق رجل عسكري ، و هو الأمر الذي له تأثيره على فئات معينة .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "الأسباب الرئيسية لدخول شفيق مرحلة الإعادة" نشر بواسطة: بتاريخ:
REBEL
ضيف عليهم الجهل والغباء وان الناس اللى انتخبتة اشك انهم شاركوا فى الثورة اساسا وان علاقتهم بيها متابعة القناة الاولى والتانية واللى كان همهم مصالحهم الشخصية وبس وهم قاعدين تحت التكييف واظن الاسباب دى اكثر واقعية من الكلام التحليلى بتاع القنوات عشان شفيق دخل اساسا الانتخابات ودا غلط من الاول وانتهاك للثورة انة يترشح زى ما قال البرادعى لكن منلومش الا نفسنا لما يكسب ولو مش موجود فى الانتخابات هو وعمرو موسى كنت هتشوف منافسة كبيرة جدا بين جميع المرشحين ومكنتش هتبقى بالشكل دا
وحيدمحمود
المصيبه الكبري دلوقتي في الناس اللي كانت بتأيد المرشحين الاخرين بيقولوا احنا مرشحينا طلعوا فاذن مش هانرشح اي حد وداه كله في مصلحه شفيق لان انصاره هايطلعوا اكترمن الاول لان الامل عندهم زاد وللاسف السلبيه دي هاتكون في مصلحه شفيق.فادعوا كل مصري الايرشح شفيق والناس اللي مرشحينهم ادعوهم جميعا لتأييدمرسي لان نصف العمي ولاالعمي كله .وربنايولي من يصلح ونكمل ثورتنا للاخر
MIDOMAS
ضيف عليهم الجهل والغباء وان الناس اللى انتخبتة اشك انهم شاركوا فى الثورة اساسا وان علاقتهم بيها متابعة القناة الاولى والتانية واللى كان همهم مصالحهم الشخصية وبس وهم قاعدين تحت التكييف واظن الاسباب دى اكثر واقعية من الكلام التحليلى بتاع القنوات عشان شفيق دخل اساسا الانتخابات ودا غلط من الاول وانتهاك للثورة انة يترشح زى ما قال البرادعى لكن منلومش الا نفسنا لما يكسب ولو مش موجود فى الانتخابات هو وعمرو موسى كنت هتشوف منافسة كبيرة جدا بين جميع المرشحين ومكنتش هتبقى بالشكل دا
باقول لك ايه
مبورك عليكم مرسي
هما اللي قالو لي
هوا اسمه كدة
مرسي هما اللي قالو لي
ايتن
طب والنعمه إحنا شعب دماااااااااااغ :d
اسقط النظام اللى كان بيتفرض عليه عافيه علشان يختاره هو بمزاجه
ويطلع لسانه ويقول : "أنا شطور وأختارته لووووووووووحدي لاالاالااااااااا :d"

ثانكس
MIDOMAS
طب والنعمه إحنا شعب دماااااااااااغ :d
اسقط النظام اللى كان بيتفرض عليه عافيه علشان يختاره هو بمزاجه
ويطلع لسانه ويقول : "أنا شطور وأختارته لووووووووووحدي لاالاالااااااااا :d"

ثانكس
معلش يا تونة
انا اصلا مش مع الفشيق
ولا اديته صوتي
بس انا مضطر لكدة لو الاعادة بينه و بين مرسي الاستبن
بيفكرني بخطاب حسني مبارك
لم اكن انوي الترشح
لا انا و لا االاخوان
بس الراجل ده استفزني
بكلامه
و بعدين انا مش مع الاخوان و في
مواقف منهم خلتتني بدل ما اكون علي الحياد اكرههم
منار الزائرة :)
انا بصراحة دايهة ومش عارفة ايه اللى مدخلنى هنا
وانتوا مين
وايه اللى جابكوا معايا هنا

ميكروباااااااااااااااااااااااظ

ايتن
الرئيس القادم الفريق طيار أحمد شفيق
رغم حقد الحاقدين وسفه السفهاء وموتوا بغيظكم وقد أثبت الشعب المصرى الاصيل بجدارة
أنه قادر على اختيار الرجل المناسب - رجل يتمتع بكل الصفات المتميزة التى تؤهله لقيادة مصر

هي مش ناقصة استفزاز دا ف المشمش لو بئا ريس ولو بئا هيبئا هو العبد تحت ايد اشعب المصري هيبئا خادم للمصريين
منار الزائرة :)
الرئيس القادم الفريق طيار أحمد شفيق
رغم حقد الحاقدين وسفه السفهاء وموتوا بغيظكم وقد أثبت الشعب المصرى الاصيل بجدارة
أنه قادر على اختيار الرجل المناسب - رجل يتمتع بكل الصفات المتميزة التى تؤهله لقيادة مصر

هي مش ناقصة استفزاز دا ف المشمش لو بئا ريس ولو بئا هيبئا هو العبد تحت ايد اشعب المصري هيبئا خادم للمصريين

ايتن
مش انا قلتلك ماتلعبيش مع العيال الوحشين المتشردين ؟؟؟؟؟؟؟؟
قلت ولا مقلتش :d
om masreya
يا ريت نضيف للاسباب احتمالية كبيرة للتزوير يجري التحقيق فيها حاليا

كمان تنظيم وعلاقات و فلوس الحزب الوطني اللي محدش قربلهم وفضلوا بفلوسهم وعلاقاتهم وتحكمهم في عمال وناس كثير
الهونا ببعض الرءوس الكبيرة الواضحة ..بينما باقي الجسم .. باقي السرطان .. كما هو ..لم يمس

ولا انسى سوء تصرفنا وخناقاتنا مع بعض وانشغالنا عن اهداف الثورة الحقيقية..كل ده اعطى الاعلام "الفلولي بامتياز" الذخيرة الكافية لتشويه و تبشيع الثورة
ss ass
و لهذه الأسباب مش هنتخب شفيق و هنتخب الدكتور محمد مرسي إن شاء الله
و إذهب لهذا الرابط لتعرف السبب

ايتن
ايتن
مش انا قلتلك ماتلعبيش مع العيال الوحشين المتشردين ؟؟؟؟؟؟؟؟
قلت ولا مقلتش :d
انا سوري بس اللي زي دول لازم يتعمل معاهم كدا يمكن تجلهم جزمة قلبية ونخلص

هو مفيش غير حل واحد شفيق يتقتل ومرسي يلبس قضية يا رجالة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الأسباب الرئيسية المسببة لتلف العقل
شرين ترد على شفيق نيبو في حلقة أراب أيدول بفيديو
فديو | رسالة من قبطى لكل الاقباط الذين سيصوتون لأحمد شفيق في إنتخابات الإعادة 2012 #كلام خطير
الجبهة السلفية المستقلة: نؤيد شفيق في الإعادة