نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

رئيس لجنة الفتوى بالازهر : خدمة سلفني شكرا ربا وحرام شرعا ولا يجوز التعامل بها وشركات المحمول وباء!!

حكم الدين في خدمة سلفني شكرا حيث اقد الشيخ عبد الحميد الأطرش رئيس لجنة الفتوى بالأزهر ان خدمة سلفني شكرا التي تقدمها شركات المحمول , الى عملائها هي خدمة حرام شرعا فتقوم شركات المحمول باقراض عملائها 2.5 جنية ويتم سدادهم فيما بعد 3 جنيهات , وهو مايعتبر ربا بين .

وقد اكد الشيخ الاطرش ان كافة شركات المحمول هي وباء على المصريين فالان اصبح كل بيت يحتوي على الاقل 4 او 5 جوالات وربما اكثر وهناك من يسرف في استخدام المحمول وهو مايعد اسراف يحاسب الله عز وجل علية ,

وجاء في فتوى رئيس لجنة الفتوى بالأزهر قولة
"ولا ينتهى الامر عند ذلك بل يخالف العبد ربه بالاقتراض من شركات المحمول عند نفاد رصيده ليحصل على جنيهين ونصف الجنيه تخصم من رصيده بقيمة ثلاثة جنيهات مما يعد ربا حرمه الله عز وجل فى كتابه العزيز حين قال "وأحل الله البيع وحرم الربا"

المقال "رئيس لجنة الفتوى بالازهر : خدمة سلفني شكرا ربا وحرام شرعا ولا يجوز التعامل بها وشركات المحمول وباء!!" نشر بواسطة: بتاريخ:
ss ass
لقد أصبح من الضروري أن ننشأ شركة محمول وطنية ملك للدولة و الشعب المصري و يكون العائد منها للدولة و ب الشعب لابد للحكومة أن تسمع صوت الشعب و تبدأ فورا في إنشاء هذه الشركة بدلا ما خير و أموال الشعب تذهب للإجانب .
زيزو باشا
الحمد لله 100% .. امور ديننا و دنيانا اكتملت كلها .. و مش ناقص غير المحمول .. طيب يا شيخنا الجليل ماهو الخمر موجود .. و العقل فى الرأس اللى عاوز يشربه يتحمل تبعة ذلك .. زى المحمول اللى عاوز يستلف ما يبقاش يشترى اصلا محمول طالما هوه مش قده .. و يتحمل تبعة فتوى سيادتك .. الحلال بين و الحرام بين .. و اعطى الله الانسان العقل .. للاختيارمش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
لا مش كده و يا ريت الكلام يكون باحترام مع الشيوخ
منار الزائرة :)
مع احترامى الكبير للشيخ
بس الرسوم على اى خدمة ماتعتبرش ربا
ده حق الشركة
هى مش فاتحة سبيل
لازم تكسب
mero show
والله انا شايف الموضوع من وجهة نظرى انه موضوع عرض وطلب ان شاله بقى يدى 3 جنيه وياخد 10 .. بيعرض عليك قبلت قبلت مقبلتش مقبلتش .. والله اعلم
AHMADYOUNISS
زيزو باشا
شكلك رافض الفكرة من اساسه !!!!

وفعلا شركات المحمول عايزة لها ثورة لوحدها

وعايزين نتكلم مع العلماء بأسلوب احسن من كده ولابد من احترامهم وتوقيرهم وتبجيلهم لأن تعظيمهم وتوقيرهم
تعظيم الدين وتوقيره .
%u0632%u0627%u0626%u0631
اذاهل معني ذلك اننا عندما نشتري كارت الشحن بثمن عشرة جنية ونصف ونحصل علي عشرة جنية فقط يكون هذا ربا ايضا
%u0632%u0627%u0626%u0631
جزى الله الشيخ خيرا الجزاء على اجتهاده و ان كان خطأ محضا يخالف الصواب من جميع الوجوه ، لان الذي يقصده الشيخ هو اقتراض المال ثم رده بأعلى مما اقترضت ، أما هنا فهذه سلعه مقابل مال ، و ليس مالا يقابله مال ، فالأصل أن أقترض رصيدا أو مكالمات و أدفع ثمنها آجلا ، فيبيعنى إياها بأغلى من سعرها الحقيقي و هذا حقه إن شئت قبلت و إلم أشأ فلى الحق في ألا أشتري منه ، فهذه سلعة مقابل مبلغا من المال ، و عموما جزاه الله خيرا و نرجو من الشيخ أن يفتي لنا أيضا في البنوك الربوية التي هي أضر على الأمة الإسلامية و على البلاد من خدمة سلفني شكرا ، و السلام عليكم
%u0632%u0627%u0626%u0631
يعني دي ربا أماااااااا البنوك فليست ربا ,...وعجبي,,,,,فتاوى الربيع كل سنة وأنتم طيبيين
godzela55
طب الحمدلله اننا عرفنا عشان منتورطش اكتر من كدة
حمادة السندباد
طب خلاص بالمرة كمان الضريبة اللى بيخدوها دلوقتى دى حرام لانهم مكنوش بيخدوها
الخطير جدا
مع احترامى الكبير للشيخ
بس الرسوم على اى خدمة ماتعتبرش ربا
ده حق الشركة
هى مش فاتحة سبيل
لازم تكسب
يعني الشيخ الفاضل دارس وعارف اكتر مني ومنك الف مرة

على اي اساس حضرتك تقول ماتعتبرش ربا

يااخي الفتوى دي كارثه
ليه بتفتي ؟؟؟؟

مفيش حاجه اسمها رسوم
دي اولا سرقه
وثانيا ربا واضح ومحرم شرعا

اديك جنيه واخده اتنين جنيه
اديك عشرة واخدهم عشرين

دا حرام شرعا

مفيش حاجه اسمها مش فاتحه سبيل ولازم تكسب
دا استغلال اولا
وحرام ثانيا

وياريت امور دينا ماتبقاش هينه اوي عندنا كدا عشان نتكلم عليها بمنتهى السهولة
الخطير جدا
والله انا شايف الموضوع من وجهة نظرى انه موضوع عرض وطلب ان شاله بقى يدى 3 جنيه وياخد 10 .. بيعرض عليك قبلت قبلت مقبلتش مقبلتش .. والله اعلم
حضرتك شايف ؟!!؟؟!!!!

انا آسف لحضرتك

مفيش حاجه اسمها شايف

فيه حاجه اسمها شيوخ افاضل دارسين وعالمين يعلمونا ويفهمونا

والف باء الدين اللي احنا المفروض عارفينه

ان الربا معناه ... لو استلفت 1 جنيه ورجعته 1 جنيه و 10 قروش ((( حرام شرعا )))

مفيش حاجه اسمها قبلت ماقبلتش

خلاص بقى مادام الامر بقى كدا

سلفني ياعم 10 تلاف جنيه واديهملك 13 الف ,, وانت حر قبلت ماقبلتش
لو قبلت مش حرام ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!

على اي اساس يااخي ؟؟!!!

ياجماعه بالله عليكم محدش يقول انا شايف
متهيألي
اعتقد

ماينفعش نفتي

الشيخ الشعراوي الله يرحمه وهو اعلمنا دينا وعلما ,, كان بيخاف يفتي فتوى
الفتوى دي امر صعب جدا جدا
الخطير جدا
الحمد لله 100% .. امور ديننا و دنيانا اكتملت كلها .. و مش ناقص غير المحمول .. طيب يا شيخنا الجليل ماهو الخمر موجود .. و العقل فى الرأس اللى عاوز يشربه يتحمل تبعة ذلك .. زى المحمول اللى عاوز يستلف ما يبقاش يشترى اصلا محمول طالما هوه مش قده .. و يتحمل تبعة فتوى سيادتك .. الحلال بين و الحرام بين .. و اعطى الله الانسان العقل .. للاختيارمش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟
سبحان الله في عباده ؟!!!!

انت عارف يازيزو باشا ان احد اهم مصائبنا ,, اننا قسمنا الدين

المهم
الاهم
الحاجات البسيطه

لحد مابقى المهم في الدين مش مهم

لدرجه ان واحد بقى يسأل ,, لو ماصليت ,, حرام ولا حلال

عشان اتجهنا انه خلاص امور الدين خلصت عشان نمسك في حاجه صغيرة

لحد ما الصغير كله اتنسى
والوسط اتنسى

والكبير بالمرة هيتنسى ويبقى مفيش دين بعد كدا

وسبحان الله
بقى خطاب رجال الدين كأنه واحد صاحبك بتكلمه

وخد بالك ان الربا هو اكتر حاجه حاربها الله ورسوله
لان الربا دا هدم دول
عارف يعني ايه هدم دول

ازمه امريكا العقاريه بسبب الربا اللي حضرتك جاي تتريق عليه وتقول امور دينا خلصت
زيزو باشا
سبحان الله في عباده ؟!!!!

انت عارف يازيزو باشا ان احد اهم مصائبنا ,, اننا قسمنا الدين

المهم
الاهم
الحاجات البسيطه

لحد مابقى المهم في الدين مش مهم

لدرجه ان واحد بقى يسأل ,, لو ماصليت ,, حرام ولا حلال

عشان اتجهنا انه خلاص امور الدين خلصت عشان نمسك في حاجه صغيرة

لحد ما الصغير كله اتنسى
والوسط اتنسى

والكبير بالمرة هيتنسى ويبقى مفيش دين بعد كدا

وسبحان الله
بقى خطاب رجال الدين كأنه واحد صاحبك بتكلمه

وخد بالك ان الربا هو اكتر حاجه حاربها الله ورسوله
لان الربا دا هدم دول
عارف يعني ايه هدم دول

ازمه امريكا العقاريه بسبب الربا اللي حضرتك جاي تتريق عليه وتقول امور دينا خلصت

الاخ الفاضل / تحياتى ,, و بعد ..( كأنه واحد صاحبك بتكلمه ) ( تتريق عليه ) ؟؟؟؟؟؟
ياريت الاخ المعلق المشارك يقرأ المشاركة جيدا .. مش حدف و القاء كلام ليس له اى معنى جزافا !!!
انا
قررت ( يا شيخنا الجليل ) ( و فتوى سيادتك ) .. يبقى منين انا اقول و اقرر ان السيد شيخنا الفاضل ( صاحبى ) ياريت حضرتك تحاسب شوية على كلامك فى المخاطبة ؟؟ ده اولا .. و ثانيا و ده الاهم ان حضرتك تقرأ المشاركات جيدا و بتأنى لتعرف الرد كيفما يكون .. مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
%u0635%u0644%u0627%u062D
واللة الفتاوى كثيرة الواحد مش عارف الحلال وايةالحرام كل واحدطالع يفتى شوية الحلال بين والحرام بين وما خفية كان اعظم
AHMADYOUNISS
اقتباس ..الحمد لله 100% .. امور ديننا و دنيانا اكتملت كلها .. و مش ناقص غير المحمول ..

مش ده كلام سعادتك يا زيزو !!

ولا انت كنت بتكلم مين
جدة مصرية
شكررررررررررررراااااااااااااااا لك المهندس
يعني الشيخ الفاضل دارس وعارف اكتر مني ومنك الف مرة

على اي اساس حضرتك تقول ماتعتبرش ربا

يااخي الفتوى دي كارثه
ليه بتفتي ؟؟؟؟

مفيش حاجه اسمها رسوم
دي اولا سرقه
وثانيا ربا واضح ومحرم شرعا

اديك جنيه واخده اتنين جنيه
اديك عشرة واخدهم عشرين

دا حرام شرعا

مفيش حاجه اسمها مش فاتحه سبيل ولازم تكسب
دا استغلال اولا
وحرام ثانيا

وياريت امور دينا ماتبقاش هينه اوي عندنا كدا عشان نتكلم عليها بمنتهى السهولة
يا اخى اولا انا اسمى منار ...انا بنت مش ولد
ثانيا انا مش بفتى انا بستفتى قلبى
التجارة مش حرام ولم يحرمها ديننا الاسلامى ...والتجارة يعنى اقدملك سلعه او خدمة واخذ هامش ربح (بسيط او كبير )بالاضافة لثمن السلعه او الخدمة وهو ده اللى بتقدمة الشركات وانا مش شايفه انه حرام
انا لو عندى شركة للتجارة وبقدم خدمه او سلعه للعملاء من حقى انى اكسب ويكون فيه ارباح ....ايه اللى هيخلى اى تاجر يشترى ويبيع بنفس المبلغ فين العائد وفين مكسبه ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
%u0632%u0627%u0626%u0631
أعتقد إن مكسبه يا أستاذة منار إنه هو أصلا هيسترد ال3 جنيه مع أول عملية شحن .. بدل ما كان العميل رصيده صفر .. الشركة بتديله الرصيد اللي مجتاجه ( يعني بتعرض عليه إنه يكسبها بدل ما هو قاعد كدة معوش رصيد ومش مستفيدين منه حاجة ) وهو بياخد الرصيد والشركة تسترده أول ما يشحن .. وهو ده الربح .. يبقى إيه لازمة بقى النص جنيه الفرق ؟؟ وبعدين المفروض ميبقاش في ثمن خدمة .. الكلام ده لو بديكي فلوس مقابل مثلا كول تون ... ساعتها الفلوس اللي دفعتها باخد بيها الخدمة كاملة .. لكن أنا بستلف منك مبلغ اسمه 3 جنيه وأنت بتخدمني بكدة .. ليه تديهوني ناقص وتاخده بعد كدة كامل ؟؟ كلامي مهوش فتوى عشان محدش يفهمني غلط .. أنا بتكلم عن قناعة شخصية إن ده استهبال رسمي من شركة المحمول وكلمتهم قبل كدة بخصوص الموضوع ده .. والله أعلم ..
أعتقد إن مكسبه يا أستاذة منار إنه هو أصلا هيسترد ال3 جنيه مع أول عملية شحن .. بدل ما كان العميل رصيده صفر .. الشركة بتديله الرصيد اللي مجتاجه ( يعني بتعرض عليه إنه يكسبها بدل ما هو قاعد كدة معوش رصيد ومش مستفيدين منه حاجة ) وهو بياخد الرصيد والشركة تسترده أول ما يشحن .. وهو ده الربح .. يبقى إيه لازمة بقى النص جنيه الفرق ؟؟ وبعدين المفروض ميبقاش في ثمن خدمة .. الكلام ده لو بديكي فلوس مقابل مثلا كول تون ... ساعتها الفلوس اللي دفعتها باخد بيها الخدمة كاملة .. لكن أنا بستلف منك مبلغ اسمه 3 جنيه وأنت بتخدمني بكدة .. ليه تديهوني ناقص وتاخده بعد كدة كامل ؟؟ كلامي مهوش فتوى عشان محدش يفهمني غلط .. أنا بتكلم عن قناعة شخصية إن ده استهبال رسمي من شركة المحمول وكلمتهم قبل كدة بخصوص الموضوع ده .. والله أعلم ..
شكرا لاهتمام حضرتك بشرح الامر لى
الشاطر حسن
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (( كل قرض جر نفع فهو ربا )) يعني لو الشركة هتديني قرض 3 جنيه وهتاخد من وراه نفع وهو الحصول على 50 قرش فهو ربا طبعا مش شرط يكون النفع مادي ممكن يكون معنوي أو بأي صورة يعني مثلاً أنا هسلفك 10 آلاف جنيه وهتردها 10 زي ما هي لكن هتسبني أضع بعض متعلقاتي في منزلك أو هتسمح لي أركن عربتي تحت بيتك أو أي شيء تسمح به لأجل القرض فهو ربا محرم شرعاً
والربا والعياذ بالله أشد حرمة من الزنا وأكثر منه جرماً وقد قال النبي صلى الله عليه وسلم صلى الله : " درهم ربا يأكله الرجل وهو يعلم، أشد من ست وثلاثين زنية." رواه الإمام أحمد...
وهذا طبعا يصدق على أي معاملة ولو كانت بالبنوك اللهم إلا إن كان البنك إسلامي فقد أفتى أهل العلم بأن البنك الذي يحمل وصف إسلامي أو فروع المعاملات الإسلامية لا مانع شرعي من التعامل معها لأن الفائدة أو الربح يكون غير محدد.
وعلى المسلمين أن يسمعوا لكلام رب العباد ويطيعوه فقد قال تعالى { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ } وهذا هو اختبار المؤمنين
%u0645%u062C%u062F%u0649
الله أعلم.. لكن الذي أعرفه أن الربا يكون في المثل.. يعني ذهب بذهب أو فضة بفضة أو مال بمال أو تمر بتمر... إلخ
وهنا الخدمة هي دقائق ثمنها 250 قرشا باعها لك ب 3 جنيهات.. يعني دقائق في مقابل مال وذلك لأنك تحتاجها فباعك إياها بسعر أعلى ( وهناك من يبيع كارت الشحن بأكثر من سعره في الأماكن التي لا يتوافر فيها الكروت ) فهل يكون ذلك ربا أم أنك تشتري الكارت بأعلى من سعره لحاجتك؟ أظن أنك تشتري الدقائق أيضا بأعلى من سعرها لحاجتك لها الآن.. والخدمة تكون في أن يحصل منك المال بعد ذلك .. لا أدري هل هذا الرأي صحيح أم أنه اجتهاد خاطئ ولكن هذا ما أفهمه في ديني.. هذا والله أعلم

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
خدمة سلفنى شكرا من اتصالات بالتفاصيل
طريقة الاشتراك فى خدمة سلفنى شكرا
الحكومة توافق على منح " المصرية للاتصالات " رخصة للمحمول وشركات المحمول تقدم خدمة التليفون الثابت
كيفية الحصول على خدمة سلفنى شكرا من اتصالات
رئيس لجنة الفتوى بالأزهر: أسلوب استخدام المحمول فى مصر وراء خراب البيوت