نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

القاهرة اليوم تفجر فضيحة سعد الكتاتني رئيس مجلس الشعب : سيارة بي ام بمليون و 200 الف جنية

كلنا بنحب دكتور سعد الكتاتنى ونثق به ثقه كبيره

المقال "القاهرة اليوم تفجر فضيحة سعد الكتاتني رئيس مجلس الشعب : سيارة بي ام بمليون و 200 الف جنية" نشر بواسطة: بتاريخ:
سهم--
اللى فاهم يقرأ و يتابع اخبار الدول اللى حاولت تعمل امارات اسلاميه و يقول لى مين فيهم تجربته نجحت؟ انا فى عرض تجربه واحده لدوله فى عصرنا الحديث اعلنت انها اماره او دوله اسلاميه و ما فيهاش انقسام و عنف و ارهاب و قتل و خراب

و السبب ان ما حدش عارف ما هو الاسلام الحق
يبقى نعرف يا أستاذة بديعة، ولا المهم مايبقاش في إمارة إسلامية؟ ده الإمارة الإسلامية حاجة حلوة جدا.
بديعه أحمد على
يبقى نعرف يا أستاذة بديعة، ولا المهم مايبقاش في إمارة إسلامية؟ ده الإمارة الإسلامية حاجة حلوة جدا.
أخى الفاضل سهم
الاماره الاسلاميه حاجه حلوه لو كان بيننا ابو بكر و عمر ابن الخطاب
و انا مش شايفه سيدنا ابو بكر و لا سيدنا عمر الفاروق بيننا
و لا فى الكره الارضيه كلها لانهم هم و اللى زيهم خلاص فى الجنيه
و احنا اللى فى عايشين فى نار ما يسمى (اسلاميه) و الاسلام منهم براء
و تحيا مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم
ISLAMAZ
أخى الفاضل سهم

يعنى فى رأيك يا أخت بديعة
ان الاسلام نزل فقط لرسول الله و صحابته الأطهار
انما بعد كده كل واحد يشوف مصلحته
ولا زى ما قال سهم (نعرف الاسلام و نحاول نطبقه صح)
فاذا نجحنا فسنجد سعادة الدارين الدنيا والأخرة
و اذا أخفقنا فسيكون لنا أجر المحاولة مع تعلم الأجيال القادمة من اخطائنا لتلاشيها فى (المحاولة القادمة)
alaraby51
الاخت الكريمة اعلم جيدا ان حضرتك لا تقرى بخطأ واتابع ردودك ولا ارى فيها الا الجدال حتى وان كنت ترين الحق تغمضين عينك عنه، وتكيلى الاتهامات للاسلاميين وانتى مسلمة وتغضى الطرف عن غير الاسلاميين فى تحدى غريب لهويتك الاسلامية الوسطية التى تعلنى عنها دائما، ولا اعرف اى مسلم وسطى او غير وسطى يفعل كما تفعلين . مع ان بعض الاخوة كالدكتور عصام ان اخطئ اى حد بيقول ده اخطئ سواء اسلامى او غيراسلامى وعلى الاقل ليس مجادل وانا اشكره على ده ..
والغريب ان حضرتك لو احد من شيوخ الازهر غلط مش بنشوف اى حرف منك او حتى تقولى الراجل اخطئ ، وله وعليه كما يقول الاخوة اذا اخطئ احد من الاخوان او السلفيين، ولكن لا اجد لك اى تعليق حتى محمد ابو حامد لما تكلم بكذب على احدى الفتيات وخرجت امها لتحرجة وتصغره وتخذيه امام المشاهدين ، ولا قولتى كلمة حق ولا حتى اخطئ ولا حتى قولتى الست كان المفروض تتكلم بشكل غير كده . وطبعا لو كان اخوانى ولا سلفى كنا شوفنا ابدعاتك من الاستهزاء والتهكم ،اعتقد لو حضرتك من دعاة الحق هتقولى محمد ابو حامد غلط بعد ما قولتيله ينصر دينك لما طبعا كان بيكذب على الاسلاميين ويكيل لهم الاتهامات الكاذبة اللى حضرتك بتكنى لهم كل الغل والكراهية والعداء اللى فى الدنيا ، واحب ابشر حضرتك ان بعد اللى عمله محمد ابو حامد مع القس شنودة هيشوف رد ربنا عليه هيكون ازاى ، ونسأل الله العافية والثبات ، فأتمنى ان اجدك لك رد على مثل هذه المواضيع وان يكون عندك من النقاء النفسى ان تقولى غلط فلان وترجعى للحق وان كنتى من مؤيديه كما فعل الاخوة المسلمين مع الاعضاء المخطئين من الاسلامين محدش انكر غلطهم..
وبخصوص بقى الامارة هرد عليكى بطريقتك:اين انتى من حديث رسول الله عليه الصلاة والسلام
من حديث النعمان بن بشير رضي الله عنه قال: «كنا قعوداً في المسجد، وكان بشير رجلاً يكف حديثه، فجاء أبو ثعلبة الخشنيُّ، فقال: يا بشير بن سعد، أتحفظ حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم في الأمراء؟ فقال حذيفة: أنا أحفظ خطبته، فجلس أبو ثعلبة، فقال حذيفة: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم تكون النّبوّة فيكم ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون ملكاً عاضاً، فيكون ما شاء الله أن يكون، ثم يرفعها إن شاء الله أن يرفعها، ثم تكون ملكاً جبريّةً، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوّة، ثم سكت» قال حبيب: فلما قام عمر بن عبد العزيز وكان يزيد بن النعمان بن بشير في صحابته، فكتبت إليه بهذا الحديث أذكّره إياه، فقلت له: إني أرجو أن يكون أمير المؤمنين -يعني: عمر- بعد الملك العاض والجبريّة، فأدخل كتابي على عمر بن عبد العزيز فسّر به وأعجبه.
قال الشيخ الألباني رحمه الله في السلسلة الصحيحة (1/8): "ومن البعيد عندي حمل الحديث على عمر بن عبد العزيز، لأن خلافته كانت قريبة العهد بالخلافة الراشدة ولم تكن بعد ملكين: ملك عاض وملك جبريّة، والله أعلم.
طبعا حضرتك عارفه الملك العاض والملك الجبرى، وانا اميل لتفسير ان الملك الجبرى هو حكم العسكر ، يعنى الخلافة هتيجى من غير سيدنا ابو بكر وسيدنا عمر، ولا الحديث ده ضعيف او يمكن ربنا هيبعث لنا الخلفاء الراشدين من موتهم !!! يا سيدة بديعة امة الاسلام بخير بعلمائها الربانين اللى بيدفعوا عن سنة الرسول الامين ،
من يقولون قال الله وقال رسول الله وليس قال الوالى فلان وصاحب العصمة الوالى فلان مش المبتدعين وعباد القبور والاضرحة . وبخصوص كلامك عن الجماعات والصوفية والسلفية تقدرى حضرتك تقولى ما هو تفسيرك لحديث( وستنقسم امتى لثلاثة وسبعين فرقة) ولا ده مش فى الحسبان ان دى كلها فرق بصرف النظر عن مين الفرقة الناجية،
انتى انكرتى ان فى فرق اصلا طيب ازاى اساوى رجل مبتدع بتاع موالد وحلقات ذكر وينذر نذره لأصحاب الاضرحة من دون الله كيف يستوى هذا مع القابض على دينه كالقابض على الجمر ؟؟ تلك اذا قسمة ضيزى، هل يستوى الذين يعملون والذين لا يعملون؟
هذا وإن من المبشرات بعودة القوّة إلى المسلمين واستثمارهم الأرض استثماراً يساعدهم على تحقيق الغرض، وتنبئ عن أن لهم مستقبلاً باهراً حتى من الناحية الاقتصاديّة والزراعيّة لقوله صلى الله عليه وسلم: «لا تقوم الساعة حتى تعود أرض العرب مروجاً وأنهاراً» [أخرجه مسلم]
واحب ابشر حضرتك ولا يخفى عليكى طبعا ان حزب النور ترأس لجان الزراعة والاقتصاد والتعليم ،اسأل الله لهم التوفيق والسداد وان يجعل الخير على ايديهم بفضله اللهم آمين، ومش منتظر منك اى رد على اى كلام ،انا بس حبيت اوضح الامر فى المداخلة دى لبعض الاخوة، واتمنى ان تنشر وبعد كده جادلى براحتك وردى براحتك واتكلمى براحتك ،فأنا لست من المجادلين ولا المكابرين الحمد لله واسأل الله العافية ، وانما احببت ان اوضح بعض الامور ولن اعود لها ثانية اسأل الله لك الهداية ولقلبك وثائرة كبرك
وشكرا للمنتدى

سهم--
أخى الفاضل سهم
يبقى حضرتك اللي مش عاوزة يا أستاذة بديعة.

حضرتك عاوزة بلاد المسلمين متبقاش لها قيادة واحدة، فتبقى ضعيفة وتشوف الويل، واليهود والأمريكيين يذلوها.

عاوزة بلاد المسلمين تبقى قوية؟ لو عاوزة يبقى لازم تبقى إمارات إسلامية.
بديعه أحمد على
يبقى حضرتك اللي مش عاوزة يا أستاذة بديعة.

حضرتك عاوزة بلاد المسلمين متبقاش لها قيادة واحدة، فتبقى ضعيفة وتشوف الويل، واليهود والأمريكيين يذلوها.

عاوزة بلاد المسلمين تبقى قوية؟ لو عاوزة يبقى لازم تبقى إمارات إسلامية.
القياده موجوده من اكتر من الف سنه و اسمها الازهر الشريف
لكن اللى اضعف الازهر و دخل الدين الوهابى و فقه الباديه هو اللى مش عايز يوحد الاسلام و المسلمين
بل عايز يفرقهم لاحزاب و طوائف
المظله موجوده (الازهر) نقويه و نطهره و نستظل بظله و ظل علماؤه
مش نحاربه و ندور على تشدد و تعصب و اكراه فى الدين
عمرها ما كانت قياده اللى بالشكل ده و لكها وصايه و استبداد
و على فكره ده رأيى و ما فيش حد مجبر انه يتوافق معه و اللى يخالفه على راسى من فوق مع كل احترامى و اللى انا متأكده منه ان الازهر ان شاء الله سيقف من جديد منبر للاسلام فى العالم كله كما كان من الف سنه و سيظل بأذن الله تعالى
بديعه أحمد على
يعنى فى رأيك يا أخت بديعة
ان الاسلام نزل فقط لرسول الله و صحابته الأطهار
انما بعد كده كل واحد يشوف مصلحته
ولا زى ما قال سهم (نعرف الاسلام و نحاول نطبقه صح)
فاذا نجحنا فسنجد سعادة الدارين الدنيا والأخرة
و اذا أخفقنا فسيكون لنا أجر المحاولة مع تعلم الأجيال القادمة من اخطائنا لتلاشيها فى (المحاولة القادمة)
اخى الفاضل اسلاماز
كلامى واضح لو وجدت عداله و اخلاق الرسول صلى الله عليه و سلم و ابو بكر و عثمان و الصحابه و عدلهم و سماحتهم و حزمهم و اسلامهم الحق يبقى الاماره حلوه لكن هل ترى ابو بكر و عمر فى الاخوان او السلفين؟ مش مهم ترد لانهم لو باخلاق الصحابه كان الناس كلهم بما فيهم انا و كل منتقد ليهم كان مشى وراهم و معاهم و ساندهم لكن اقرأ الخبر اللى عليه كل هذا الجدل مجددا؟ و اقرا كلامى و حاول تفهمه بلا تعصب الدين الاسلامى للبشريه كلها و لكن الداعى له يجب ان يكون قدوه دينيه مش سياسى و طامع فى كرسى و منصب و عربيه و مناظر و مطامع دنيويه زائله
زيزو باشا
الاخت الكريمة اعلم جيدا ان حضرتك لا تقرى بخطأ واتابع ردودك ولا ارى فيها الا الجدال حتى وان كنت ترين الحق تغمضين عينك عنه، وتكيلى الاتهامات للاسلاميين وانتى مسلمة وتغضى الطرف عن غير الاسلاميين فى تحدى غريب لهويتك الاسلامية الوسطية التى تعلنى عنها دائما، ولا اعرف اى مسلم وسطى او غير وسطى يفعل كما تفعلين . مع ان بعض الاخوة كالدكتور عصام ان اخطئ اى حد بيقول ده اخطئ سواء اسلامى او غيراسلامى وعلى الاقل ليس مجادل وانا اشكره على ده ..
والغريب ان حضرتك لو احد من شيوخ الازهر غلط مش بنشوف اى حرف منك او حتى تقولى الراجل اخطئ ، وله وعليه كما يقول الاخوة اذا اخطئ احد من الاخوان او السلفيين، ولكن لا اجد لك اى تعليق حتى محمد ابو حامد لما تكلم بكذب على احدى الفتيات وخرجت امها لتحرجة وتصغره وتخذيه امام المشاهدين ، ولا قولتى كلمة حق ولا حتى اخطئ ولا حتى قولتى الست كان المفروض تتكلم بشكل غير كده . وطبعا لو كان اخوانى ولا سلفى كنا شوفنا ابدعاتك من الاستهزاء والتهكم ،اعتقد لو حضرتك من دعاة الحق هتقولى محمد ابو حامد غلط بعد ما قولتيله ينصر دينك لما طبعا كان بيكذب على الاسلاميين ويكيل لهم الاتهامات الكاذبة اللى حضرتك بتكنى لهم كل الغل والكراهية والعداء اللى فى الدنيا ، واحب ابشر حضرتك ان بعد اللى عمله محمد ابو حامد مع القس شنودة هيشوف رد ربنا عليه هيكون ازاى ، ونسأل الله العافية والثبات ، فأتمنى ان اجدك لك رد على مثل هذه المواضيع وان يكون عندك من النقاء النفسى ان تقولى غلط فلان وترجعى للحق وان كنتى من مؤيديه كما فعل الاخوة المسلمين مع الاعضاء المخطئين من الاسلامين محدش انكر غلطهم..
وبخصوص بقى الامارة هرد عليكى بطريقتك:اين انتى من حديث رسول الله عليه الصلاة والسلام
من حديث النعمان بن بشير رضي الله عنه قال: «كنا قعوداً في المسجد، وكان بشير رجلاً يكف حديثه، فجاء أبو ثعلبة الخشنيُّ، فقال: يا بشير بن سعد، أتحفظ حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم في الأمراء؟ فقال حذيفة: أنا أحفظ خطبته، فجلس أبو ثعلبة، فقال حذيفة: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم تكون النّبوّة فيكم ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون ملكاً عاضاً، فيكون ما شاء الله أن يكون، ثم يرفعها إن شاء الله أن يرفعها، ثم تكون ملكاً جبريّةً، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوّة، ثم سكت» قال حبيب: فلما قام عمر بن عبد العزيز وكان يزيد بن النعمان بن بشير في صحابته، فكتبت إليه بهذا الحديث أذكّره إياه، فقلت له: إني أرجو أن يكون أمير المؤمنين -يعني: عمر- بعد الملك العاض والجبريّة، فأدخل كتابي على عمر بن عبد العزيز فسّر به وأعجبه.
قال الشيخ الألباني رحمه الله في السلسلة الصحيحة (1/8): "ومن البعيد عندي حمل الحديث على عمر بن عبد العزيز، لأن خلافته كانت قريبة العهد بالخلافة الراشدة ولم تكن بعد ملكين: ملك عاض وملك جبريّة، والله أعلم.
طبعا حضرتك عارفه الملك العاض والملك الجبرى، وانا اميل لتفسير ان الملك الجبرى هو حكم العسكر ، يعنى الخلافة هتيجى من غير سيدنا ابو بكر وسيدنا عمر، ولا الحديث ده ضعيف او يمكن ربنا هيبعث لنا الخلفاء الراشدين من موتهم !!! يا سيدة بديعة امة الاسلام بخير بعلمائها الربانين اللى بيدفعوا عن سنة الرسول الامين ،
من يقولون قال الله وقال رسول الله وليس قال الوالى فلان وصاحب العصمة الوالى فلان مش المبتدعين وعباد القبور والاضرحة . وبخصوص كلامك عن الجماعات والصوفية والسلفية تقدرى حضرتك تقولى ما هو تفسيرك لحديث( وستنقسم امتى لثلاثة وسبعين فرقة) ولا ده مش فى الحسبان ان دى كلها فرق بصرف النظر عن مين الفرقة الناجية،
انتى انكرتى ان فى فرق اصلا طيب ازاى اساوى رجل مبتدع بتاع موالد وحلقات ذكر وينذر نذره لأصحاب الاضرحة من دون الله كيف يستوى هذا مع القابض على دينه كالقابض على الجمر ؟؟ تلك اذا قسمة ضيزى، هل يستوى الذين يعملون والذين لا يعملون؟
هذا وإن من المبشرات بعودة القوّة إلى المسلمين واستثمارهم الأرض استثماراً يساعدهم على تحقيق الغرض، وتنبئ عن أن لهم مستقبلاً باهراً حتى من الناحية الاقتصاديّة والزراعيّة لقوله صلى الله عليه وسلم: «لا تقوم الساعة حتى تعود أرض العرب مروجاً وأنهاراً» [أخرجه مسلم]
واحب ابشر حضرتك ولا يخفى عليكى طبعا ان حزب النور ترأس لجان الزراعة والاقتصاد والتعليم ،اسأل الله لهم التوفيق والسداد وان يجعل الخير على ايديهم بفضله اللهم آمين، ومش منتظر منك اى رد على اى كلام ،انا بس حبيت اوضح الامر فى المداخلة دى لبعض الاخوة، واتمنى ان تنشر وبعد كده جادلى براحتك وردى براحتك واتكلمى براحتك ،فأنا لست من المجادلين ولا المكابرين الحمد لله واسأل الله العافية ، وانما احببت ان اوضح بعض الامور ولن اعود لها ثانية اسأل الله لك الهداية ولقلبك وثائرة كبرك
وشكرا للمنتدى

ردى الوحيد عليك اخينا الفاضل الكريم هو كالاتى :
(1) سلمت يمينك فى الرد القاتل المفحم البتار .....
(2) جعل الله كل حرف خطته بردك و كل نقطة تعلو هذه الحروف فى ميزان حسناتك الى يوم القيامة ...
(3) و اخيرا ادعوا لاختنا / بديعة بالدعاء القويم .. الله الواحد القهار هو الهادى الاوحد .....
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام ****
سهم--
القياده موجوده من اكتر من الف سنه و اسمها الازهر الشريف
لكن اللى اضعف الازهر و دخل الدين الوهابى و فقه الباديه هو اللى مش عايز يوحد الاسلام و المسلمين
بل عايز يفرقهم لاحزاب و طوائف
المظله موجوده (الازهر) نقويه و نطهره و نستظل بظله و ظل علماؤه
مش نحاربه و ندور على تشدد و تعصب و اكراه فى الدين
عمرها ما كانت قياده اللى بالشكل ده و لكها وصايه و استبداد
و على فكره ده رأيى و ما فيش حد مجبر انه يتوافق معه و اللى يخالفه على راسى من فوق مع كل احترامى و اللى انا متأكده منه ان الازهر ان شاء الله سيقف من جديد منبر للاسلام فى العالم كله كما كان من الف سنه و سيظل بأذن الله تعالى

الأزهر مؤسسة والدولة مؤسسة يا أستاذة بديعة، مينفعش الكلام اللي حضرتك قلتيه ده خالص، ده كلام غريب أوي، الأزهر مش مجلس قيادة الدولة.

ولما انت مغرمة بالأزهر بالشكل ده اسأليه على الإمارات الإسلامية، هيقول لك عكس ما حضرتك قلتي، جربي كده.
subzero000

الأزهر مؤسسة والدولة مؤسسة يا أستاذة بديعة، مينفعش الكلام اللي حضرتك قلتيه ده خالص، ده كلام غريب أوي، الأزهر مش مجلس قيادة الدولة.

ولما انت مغرمة بالأزهر بالشكل ده اسأليه على الإمارات الإسلامية، هيقول لك عكس ما حضرتك قلتي، جربي كده.

لا تتتعب نفسك الدماغ مادام أتخلقت كده أستحاله تغيرها مش بكلمتين منك ولا من غيرك هتقدر تقنع الأستاذه بديعه أنها بتفكر بطريقه غريبه وغلط
فأنت سيب كل واحد يقول رأيه مادام الرأى ده مش هيأثر كتير فينا
سهم--
لا تتتعب نفسك الدماغ مادام أتخلقت كده أستحاله تغيرها مش بكلمتين منك ولا من غيرك هتقدر تقنع الأستاذه بديعه أنها بتفكر بطريقه غريبه وغلط
انت رأيك صح، أنا قريب هبطل الجدال مع الأستاذة بديعة لأن الوقت بيضيع في كتابة الكلمات من غير فايدة، وأنا مستحقش ثواب من ربنا على كلام مش باين له فايدة.
alaraby51
(2) جعل الله كل حرف خطته بردك و كل نقطة تعلو هذه الحروف فى ميزان حسناتك الى يوم القيامة ...
(3) و اخيرا ادعوا لاختنا / بديعة بالدعاء القويم .. الله الواحد القهار هو الهادى الاوحد .....
الاخ الفاضل زيزو هداك الله واصلحك يا اخى لقد بالغت فى الثناء علىّ مداخلتى بما ليس فيها اسأل الله ان يسترنا وإياك، ولكن يا اخى اننا لا نغالى فى اشخاص ولا نتحيز لأحد ، انما صاحب القلب السليم يعلم انها مقدمات ، الطعن فى الرموز وهدمها حتى لا يسمع لها احد ، ثم يبدء الطعن فى الثوابت ، وهدم الاصول لا يأتى إلا بعد هدم الفروع ، نسأل الله العافية والثبات
شاكر لك يا اخى دعائك واسأل الله ان يكون لك بمثل وزيادة وان يصلح لك قلبك ودينك ودنياك و ولدك وذريتك فيما يرضيه
alaraby51
انت رأيك صح، أنا قريب هبطل الجدال مع الأستاذة بديعة لأن الوقت بيضيع في كتابة الكلمات من غير فايدة، وأنا مستحقش ثواب من ربنا على كلام مش باين له فايدة.
الاخ الفاضل سهم تدين يا اخى بهذا الحديث الشريف عن رسول الله عليه الصلاة والسلام
لفظ الحديث بكامله كما في سنن أبي داود هو: عن أبي أمامة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحا، وببيت في أعلى الجنة لمن حسن خلقه. وحسنه الألباني ـ رحمه الله تعالى.
ومعني الحديث أنه صلى الله عليه وسلم ضامن لكل من يترك المراء وهو الجدال ولو كان محقا أن يعطيه الله سبحانه وتعالى بيتا في ربض الجنة. أي أدناها، كما قال محمد عبد الرحمن بن عبد الرحيم المباركفوري في تحفة الأحوذي، قال في عون المعبود قوله صلى الله عليه وسلم: أنا زعيم أي ضامن وكفيل ببيت، قال الخطابي البيت هاهنا القصر يقال هذا بيت فلان أي قصره في ربض الجنة بفتحتين أي ما حولها خارجا عنها تشبيها بالأبنية التي تكون حول المدن وتحت القلاع كذا في النهاية، المراء أي الجدال كسرا لنفسه كيلا يرفع نفسه على خصمه بظهور فضله
واعرضه بشرحه لعل وعسى يراه من يجادل ويعى ما فيه مع انى الا اظن فهناك عقول كما قال الاخ الفاضل جبلت على هذا الامر نسأل الله لنا العافية ولهم الهداية
ولكن لابد ان نبين لهم تدينا بقول الله تعالى كنتم خير امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر

عبدالرحمن بدوى
الى كل مزمر ومطبل هو ايه الحصل لما يركب عربيه فاخره هى دى الصفة التى تلصق بالشعب المصرى دائما وهى النميمه الى كل من كتب بدون بينه ما رايك لو اننى رجعت من سفرى ومعى سيارتين فاخرتين وتقلدت منصب فى مصر هل اشترى لترين بنزين واحرقهما قبل نزولى الى مصر اسف يا شعب كل عمله من لسانه وليس بيده
بديعه أحمد على
كل الحوارات اللى بتقولوها دى و الانقلابات دى كلها عليا فى خبر واحد اشترى عربيه بمليون و ربع فى بلد بتقوم فيها ثوره جياع و بيقول بيتقى الله و بيتبع شرعه و لانى قلت ان سيدنا عمر اتحاسب على جلباب زياده؟ يا سبحان الله
شايفين فى تصرفاته عداله و حريه و حكمه و عدم طمع فى دنيا و لا زخرفها؟ شايفين الزهد فى الدنيا فى تصرفاتهم؟

الظاهر ما فيش فايده احنا بنحب اللى يستعبدنا و يسرقنا و لا يتقى الله فيا (مش احنا انتوا) انا عن نفسى و را المطالبه بالحريه لغايه ما ننالها بأذن الله تعالى
زيزو باشا
كل الحوارات اللى بتقولوها دى و الانقلابات دى كلها عليا فى خبر واحد اشترى عربيه بمليون و ربع فى بلد بتقوم فيها ثوره جياع و بيقول بيتقى الله و بيتبع شرعه و لانى قلت ان سيدنا عمر اتحاسب على جلباب زياده؟ يا سبحان الله
شايفين فى تصرفاته عداله و حريه و حكمه و عدم طمع فى دنيا و لا زخرفها؟ شايفين الزهد فى الدنيا فى تصرفاتهم؟

الظاهر ما فيش فايده احنا بنحب اللى يستعبدنا و يسرقنا و لا يتقى الله فيا (مش احنا انتوا) انا عن نفسى و را المطالبه بالحريه لغايه ما ننالها بأذن الله تعالى
برضه حضرتك ( بتقاوحى ) ان السيارة مشتراه .. و مال شعب .. و ثورة جياع ؟؟؟؟ ماقلنا ان السيارة عهدة حكومية .. كفاياكى بقى بصراحة يا اختنا الغالية الكبر بدون وجه حق و الدفاع عن الباطل .. مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟
ISLAMAZ
الى كل محترفى الهجوم على كل ماهو اسلامى حر شريف
يعنى زعلانين أوى علشان الكتاتنى ركب (العربية الملعونة دى), أفهم من كده انكم كنتوا بتأيدوه و معجبين بيه قبلها؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

و (ثورة الجياع دى كانت فين) و أنتوا بتأيدوا البرادعى و ساويرس, ولا هما دول (الجياع) اللى قاموا بالثورة واحنا مش عارفين؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

تصدقوا أن حتى لو الكتاتنى أو أمثاله ركبوا جمل أو حتى مشيوا حافيين و لبسوا المقطع و المرقع, برضه مش هيعجبكم و هتقولوا عليهم (بيمثلوا على الشعب الغلبان علشان الكرسى)!!!!!!!!!!!!!

أخر حاجه أحب أقولهالكوا (اتقوا الله)................

جدة مصرية
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زيزو باشا
الاخ الفاضل زيزو هداك الله واصلحك يا اخى لقد بالغت فى الثناء علىّ مداخلتى بما ليس فيها اسأل الله ان يسترنا وإياك، ولكن يا اخى اننا لا نغالى فى اشخاص ولا نتحيز لأحد ، انما صاحب القلب السليم يعلم انها مقدمات ، الطعن فى الرموز وهدمها حتى لا يسمع لها احد ، ثم يبدء الطعن فى الثوابت ، وهدم الاصول لا يأتى إلا بعد هدم الفروع ، نسأل الله العافية والثبات
شاكر لك يا اخى دعائك واسأل الله ان يكون لك بمثل وزيادة وان يصلح لك قلبك ودينك ودنياك و ولدك وذريتك فيما يرضيه

تستحق عربى هذا الثناء وأكثر من ذلك وبدون مجاملة مفتعلة

.................................................. .....................

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة subzero000
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

حتى بالحوارات الجادة جدا ردودك بها تكات لطيفة جدا

التعليق بواسطة سهم
رد : القاهرة اليوم تفجر فضيحة سعد الكتاتني رئيس مجلس الشعب : سيارة بي ام بمليون و 200 الف جنية

بالعكس يا سهم فالحوارات لا تنتهى حتى يكون الاقناع بالنهاية للصح وطول بالك

.................................................. ................

بديعه أحمد على

رد : القاهرة اليوم تفجر فضيحة سعد الكتاتني رئيس مجلس الشعب : سيارة بي ام بمليون و 200 الف جنية

انتى غالية علينا جميعا بديعة والحوارات لا تقلل من وضعك بقلونبا ابدااااااااااااااااااااااااااااااا
هى وجهات نظر مختلفة ولكن لا تفسد الود ولكن ممكن جدا نتعلم من شبابنا ما لم نتعلمه بزمننا

.................................................. ..........

ISLAMAZ

الى كل محترفى الهجوم على كل ماهو اسلامى حر شريف
يعنى زعلانين أوى علشان الكتاتنى ركب (العربية الملعونة دى), أفهم من كده انكم كنتوا بتأيدوه و معجبين بيه قبلها؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

و (ثورة الجياع دى كانت فين) و أنتوا بتأيدوا البرادعى و ساويرس, ولا هما دول (الجياع) اللى قاموا بالثورة واحنا مش عارفين؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

تصدقوا أن حتى لو الكتاتنى أو أمثاله ركبوا جمل أو حتى مشيوا حافيين و لبسوا المقطع و المرقع, برضه مش هيعجبكم و هتقولوا عليهم (بيمثلوا على الشعب الغلبان علشان الكرسى)!!!!!!!!!!!!!

أخر حاجه أحب أقولهالكوا (اتقوا الله)................

فعلا اسلام كلامك صح كتير وانا منهم بصراحة اعلق بدون ما انظر لجوهر اى شخصية كانت
ويمكن رديت فى خبر سابق مشابه لهذا الخبر بسخرية ولكن ميس نامى نبهتنى من معنى تعليق لها وفعلا ندمت واتعلمت انى انظر لجوهر الانسان وبيعمل ايه

ولذلك بقول نتعلم منكم يا شباب الحاضر كيفية الحكم على الاشخاص

.................................................. ....................

كلمة الى باراديس مان

من اجمل واقوى الأخبار ولأننى تعلمت من النقاشات التى به الكثيررررررررررررررررررررر

وهذه النقاشات ستؤثر على ردودى فيما بعد بالايجابية ولأنها ستكون بفهم اوسع لنقاط كتيرررررررر

تحية كبيرة لك باراديس مان

وتحية كبيرة لكل ما تناقش بهذا الخبر سواء بالسلب او بالايجاب
alaraby51
تستحق عربى هذا الثناء وأكثر من ذلك وبدون مجاملة مفتعلة

السيدة الفاضلة جدة مصرية شكرا لكى تشريفى بذكرى فى ردك وانا والله لا استحق هذا الثناء من حضرتك ولا من الفاضل زيزو باشا ، فكل ما افعله يا سيدتى هو ان اكون خادم لدينى واصد عنه كيد الكائدين ،ولا اعنى بهذا اياً من الاخوة الاعضاء او الزائرين وارى انه يجب ان نكون جميعا خدام لهذا الدين ،وادعو الله ان يقبل عملى ويجعله خالصا لوجهه الكريم ،فانا اتابع منذ فترة وارى الحرب الشعواء على الاسلام متمثلة فى الاسلاميين وبالاخص السلفيين ،وانا سلفى حتى النخاع بل لا ارتقى ان اكون سلفياً وادعو الله ان اكون ممن يتبعون السلف الصالح ،وكل ما رأيته هو الحرب على الرموز والاستهزاء والسخرية والعمل على هدم كل رمز من هذه الرموز حتى تشوه صورهم ويقل مستمعيهم ومورديهم ، ويقل العلم ومن يدافعون عن العلم ثم يكون الطعن فيمن هم افضل من المشايخ، التابيعين مثلا ثم الصحابة الكرام ثم ثوابت الدين من أيات واحاديث.
فأين من يدافع عن الثوابت ماهم هدموا العلماء والرموز ومعهم العلم ،فمن يكون لهذا الدين وقتها ؟ وماذا سيقول كل واحد منا لله عندما يسأله ماذا قدمت لدينى ونصرته؟ لا ادرى اين الجواب!
والطعن فى الرموز والصحابة من زمان شغال والعلماء الربانين من السلفيين وغيرهم يتصدون لكل مارق من المعتدين، وعلشان الناس تصدق ولمن متفق معى ولمن مختلف معى ،انا هرفق 2 فيديو لشخصية اصبحت عامة وللأسف محسوبة على الاسلام ،يقول ان اجتهادات عمر بن الخطاب بخصوص المرأة مردودة عندى ، عمر بن الخطاب الذى كان يقول القول وينزل القرآن مصدقاً لقوله فى ثلاث مواضع قوله مردود عنده !!!!!!!! شوفوا التعدى وصل لفين واحكموا انتم كلامى صح ولا غلط
ووقتها اللى متفق معى يسعى جاهدا للدفاع عن الرموز حبا لله والمخالف يراجع نفسه حبا فى الله وفى الحق

ارجو من الاخوة المشرفين ارفاق الفيديو حبا فى الله والحق
بديعه أحمد على
انتى غالية علينا جميعا بديعة والحوارات لا تقلل من وضعك بقلونبا ابدااااااااااااااااااااااااااااااا
هى وجهات نظر مختلفة ولكن لا تفسد الود ولكن ممكن جدا نتعلم من شبابنا ما لم نتعلمه بزمننا

تسلميلى يا جده و الله انتى غاليه علينا كلنا و ربنا يبارك لنا فيكى و يخليكى لينا
انا و يشهد الله باحب الشباب كلهم و باعتبرهم ولادى و من خوفى عليهم باقول اللى باقوله
و فى انتظار فرج ربنا و اظهاره للحق و ان شاء الله حيبان

و ارجوا ان يتسع صدركم ليا جميعا و لا تكرهونى لانى مخالفه فى الرأى فى بعض الامور و لكن يجمعنا حب مصر و خوفنا عليها و لا تتوقعوا ان يهللوا كل من فى المنتدى للحكومه و المجلس و الاخوان و السلفين لمجرد انهم وصلوا الى الحكم بل تقبلوا الرأى الاخر لانه لولا المعارضه لما وصل الاخوان للحكم (لانهم كانوا معارضه) و لولا المعارضه و النقد لكان مال سايب و لاستبيحت اموالنا و اعراضنا و كرامتنا و تفشى الفساد من جديد .. فاستحملونى و فكروا فى كلامى .. الخطر اليوم يكمن فى مجلس شعب بلا معارضه .. مين المعارضه فى المجلس اليوم؟؟؟؟؟ ده خطر لان المعارضه بقت حكومه الظل و الثوره و الناس الغلابه الموسوسه اللى زى هههههههههه

و المعارضه فى التاريخ الاسلامى هامه جدا و كل السلف و الصحابه كانوا يتقبلون المعارضه بصدر رحب لكن اليوم الشباب طيب و بيصدق كلام ناس مش منه و بقالهم ثمانين سنه بسياسات و اسرار لايعلموا عنها شيئا

الحكايه أن سيارة فتحي سرور قد استلمها الدكتور يحيي الجمل خلال فترة توليه منصب ئائب رئيس الجمهورية ولكنه لم يستمر في المنصب طويلا وعادت السيارة الي المجلس ثم استلمها الدكتور علي السلمي ولم يكن يعرف أنها مجهزة ضد الرصاص فأصيب خلال ركوبها في رأسه واحتجز في المستشفي يومين ثم عادت الي مجلس الوزراء فرفض الدكتور الكتاتني ركوبها فتم شراء سيارة جديدة له من نفس النوع وحولت سيارة الدكتور فتحي سرور الي رئاسة مجلس الوزراء ولم يتم تكهينها

و علامات الاستفهام التانيه بقى غير السياره هى كالتالى:
ليه نفس مدير مكتب فتحى سرور هو مدير مكتب الكتاتنى؟
ليه نفس أمين عام مجلس فتحى سرور هو أمين عام الكتاتنى؟
ليه نفس طاقم الحراسة، نفس حالة الحراسة، نفس الطابور المحيط به فى الدخلة والخارجة لقاعة المجلس؟
ليه نفس حراسة الفيلا التى يسكن فيها «سرور كان يقيم فى شقة بجاردن سيتى» ونفس تفتيش العابرين والمصورين لها
نفس الفخامة والضخامة والرخامة فى تحصين رئيس المجلس؟
و ليه ابن عم الدكتور سعد الكتاتنى هو الدكتور مصطفى الكتاتنى عضو لجنه السياسات فى الحزب الوطنى و واحد من اكبر مهللى مبارك ؟

يمكن كل ده بالصدفه الله اعلم

لكن قادر يظهر الحق و من حقى ان الفار يلعب فى عجبى و اتساءل
و من حقكم تتعصبوا له او تدافعوا عنه
لكن هو مش من حقه يبقى فتحى سرور تانى و تنظلم من جديد من حقى اقلق على البلد و مش كل صوابعك زى بعضها فى ناس موسوسه و فى ناس ممكن تثق فى اى حد بقول لها اى شعار
انا من النوع الموسوس و انتوا مش موسوسين المفروض نكمل بعض

انا باحب احفر و ادور على الاراء المعارضه و التاريخ الاسود و الفضايح (للكبار و الساسه) و ما بحبش اصقف و اهلل و احمد و ابجل و اركع لحد من دون الله و زى ما مصر مش حتركع كمان الشعب مش حيركع طول ما فيه ناس بتدور على الغلط علشان تصلحه و مش كل الناس بتصدق الشعارات و تهلل

مع العلم ان فتحى سرور كانت مؤهلاته القانونيه (و هو ده المطلوب فى رئاسه المجلس) اقوى بكتير قوى من الكتاتنى و لكنه طبعا (اقصد سرور) كان فاسد رغم انه كان قانونى و استاذ دولى فى القانون

و اكيد فى مصر فى من هو كمؤهلات قانونيه و استشاريه كبرى قادر على اداره مجلس الشعب اكتر من الكتاتنى
لكن قدر الله و ما شاء فعل .. ان تعود لنقطه الصفر و تدار البلد من اهل الثقه و ليس من اهل الكفاءه
و ربنا يستر علينا و على البلد
مسلم اخاف الله
حسبى الله ونعم الوكيل فيك ياعمرو الزفت اقسم بالله انا لما بشوفك على الفضائيات شكلك بينرفزنى روح ياشيخ(قصدى يافاسق) جاتك داهيه انت وامثالك
نسيت لما كنت بتروح الجناح رقم 415 عند جمال سالم انت والست لنيس الورق(الصفيحى)الحديدى
وكنت بتطبل لمبارك ونجليه وزوجتك لميس كانت ماسكه الصاجات قصدى الحملة الانتخابية لمبارك ولما سالوها بعد الثورة قالت ده بحكم وظيفتى لكن انا ماكنتش راضيه عن اللى بعمله روح ربنا ينتقم منكم
وانشاءالله قريب حسين سالم جاى وحاطك انت وكام واحد فى دماغه لانه كان مغدق عليكم بخيراته اللى من الحرام والعيار اللى مايصبش يدوش ياغندور والله انا نفسى اشوف فيك يوم
زيزو باشا
و علامات الاستفهام التانيه بقى غير السياره هى كالتالى:
ليه نفس مدير مكتب فتحى سرور هو مدير مكتب الكتاتنى؟
ليه نفس أمين عام مجلس فتحى سرور هو أمين عام الكتاتنى؟
ليه نفس طاقم الحراسة، نفس حالة الحراسة، نفس الطابور المحيط به فى الدخلة والخارجة لقاعة المجلس؟
ليه نفس حراسة الفيلا التى يسكن فيها «سرور كان يقيم فى شقة بجاردن سيتى» ونفس تفتيش العابرين والمصورين لها
نفس الفخامة والضخامة والرخامة فى تحصين رئيس المجلس؟
و ليه ابن عم الدكتور سعد الكتاتنى هو الدكتور مصطفى الكتاتنى عضو لجنه السياسات فى الحزب الوطنى و واحد من اكبر مهللى مبارك ؟

يمكن كل ده بالصدفه الله اعلم
شوفى يا ست بديعة و اجاوبك لانك تعبتينا خالص .. علشان تستريحى بقى و لا تنضمى لمكتب ( المقاوحة العمومى برئاسة زهير ابراهيم ) ......
مدير مكتب فتحى سرور موظف ؟؟ ايه يترفد يعنى و يبيع فجل وكرات و الا ايه؟؟؟ ده موظف دولة لترتيب المواعيد و الاستقبالات و ليس له شأن اخر .. ادى واحد ....
امين عام المجلس شرح الاولانى برضه موظف و ما ينطبق على الاول يماثله الثانى ......
نفس طاقم الحراسة .. نأسف لقد نفذ رصيدك سيدتى .. طاقم الحراسة متغير لا مؤاخذة شهريا من ادارة شرطة الحراسات الخاصة .. و اظن حضرتك لا تعلمين ذلك .. طاقم الحراسة الذى لا يتغير فقط ( الحرس الخاص لرئيس الجمهورية و برضه ممكن تغييره فى حالات حددها القانون .....
فخامة ايه و رخامة ايه .. اهى الفاظ رنانة و خلاص ؟؟؟؟؟
مين اللى قال لحضرتك ان الدكتور الكتاتنى ساكن فى فيلا ؟؟؟؟ و لو المعلومة عندك ياريت العنوان يبقى كده حضرتك صح ؟؟؟؟؟؟
انما موضوع ليه ابن عمه ؟؟؟؟ ده بقى قمة التلكيك و عدم الدراية .. ايه كان المطلوب من الدكتور سعد ينبه على عمه بعدم الخلفة .. و عدم تربيه نجله .. او يغير اسمه .. معلش امر غريب غير قابل للجدال العقيم .. مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
و بعدين اسلوب السخرية فى التغطية على عدم سلاسة المشاركات بل التحيز المفرط فيها ضد الاسلام و المسلمين ؟؟؟ ( يمكن كل ده بالصدفة الله اعلم ) صدفة ايه سيدتى الفاضلة .. اظن تعليقى و توضيحى لاستفهاماتك خلى الصدفة غير موجودة الا فى مخيلتك انت فقط .. مش كده و الا ايه ؟؟؟ لذا لزم التوضيح و التنويه احقاقا للحق ......
بديعه أحمد على
و الله يا زيزو باشا حاضر و تحت امرك
و اللى تقول عليه
موظف و ايه يعنى ولاءه كان لمديره السابق بقى للى جاى مش مشكله يعنى يتخرب بيته؟ عادى
الحراس بيتغيروا ماشى انت ادرى طبعا و كلامك على راسى
الفيلا فى 6 اكتوبر و اكتب على جوجل (فيللا الكتاتنى) و انت تشوف صورها و صور الرصف

انا باقاوح ؟ ماشى
خلى بقى الايام بيننا علشان ان شاء الله ربنا حيظهر الحق
و كل اللى باقوله و قلته ميت مره
يا رب لو الاخوان و السلفين فعلا على حق و بيعملوا لوجهك انصرهم
و لو بيتاجروا باسمك اكشفهم
و بكره الحق يبان و كل اللى عايزينه خير البلد
ISLAMAZ
شوفى يا ست بديعة و اجاوبك لانك تعبتينا خالص .. علشان تستريحى بقى و لا تنضمى لمكتب ( المقاوحة العمومى برئاسة زهير ابراهيم ) ......
مدير مكتب فتحى سرور موظف ؟؟ ايه يترفد يعنى و يبيع فجل وكرات و الا ايه؟؟؟ ده موظف دولة لترتيب المواعيد و الاستقبالات و ليس له شأن اخر .. ادى واحد ....
امين عام المجلس شرح الاولانى برضه موظف و ما ينطبق على الاول يماثله الثانى ......
نفس طاقم الحراسة .. نأسف لقد نفذ رصيدك سيدتى .. طاقم الحراسة متغير لا مؤاخذة شهريا من ادارة شرطة الحراسات الخاصة .. و اظن حضرتك لا تعلمين ذلك .. طاقم الحراسة الذى لا يتغير فقط ( الحرس الخاص لرئيس الجمهورية و برضه ممكن تغييره فى حالات حددها القانون .....
فخامة ايه و رخامة ايه .. اهى الفاظ رنانة و خلاص ؟؟؟؟؟
مين اللى قال لحضرتك ان الدكتور الكتاتنى ساكن فى فيلا ؟؟؟؟ و لو المعلومة عندك ياريت العنوان يبقى كده حضرتك صح ؟؟؟؟؟؟
انما موضوع ليه ابن عمه ؟؟؟؟ ده بقى قمة التلكيك و عدم الدراية .. ايه كان المطلوب من الدكتور سعد ينبه على عمه بعدم الخلفة .. و عدم تربيه نجله .. او يغير اسمه .. معلش امر غريب غير قابل للجدال العقيم .. مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
و بعدين اسلوب السخرية فى التغطية على عدم سلاسة المشاركات بل التحيز المفرط فيها ضد الاسلام و المسلمين ؟؟؟ ( يمكن كل ده بالصدفة الله اعلم ) صدفة ايه سيدتى الفاضلة .. اظن تعليقى و توضيحى لاستفهاماتك خلى الصدفة غير موجودة الا فى مخيلتك انت فقط .. مش كده و الا ايه ؟؟؟ لذا لزم التوضيح و التنويه احقاقا للحق ......

طبعا مفيش كلام بعد كلامك يا كبير
أما الأخت بديعة فواضح فعلا أنها ناوية عن قريب جدا تتزعم حزب المقاوحة مستمرة بدلا من زهير
زيزو باشا بيسألها عن (فيلا الكتاتنى و عنوانها) و بترد عليه (باليوتيوب), طيب مانا ممكن أصور عشة فراخ و أقول أنها عشة الكتاتنى وفراخ الكتاتنى!!!!!!!!!!!!!!!!
زهير ابراهيم

طبعا مفيش كلام بعد كلامك يا كبير
أما الأخت بديعة فواضح فعلا أنها ناوية عن قريب جدا تتزعم حزب المقاوحة مستمرة بدلا من زهير
زيزو باشا بيسألها عن (فيلا الكتاتنى و عنوانها) و بترد عليه (باليوتيوب), طيب مانا ممكن أصور عشة فراخ و أقول أنها عشة الكتاتنى وفراخ الكتاتنى!!!!!!!!!!!!!!!!
اخي اسلام
من غير مقاوحه
هذه صفحة الجوجل عليه عناوين موضوع الفيلا اختار ما تشاء منها
https://www.google.ca/search?q=%28%D...ient=firefox-a

ISLAMAZ
اخي اسلام
من غير مقاوحه
هذه صفحة الجوجل عليه عناوين موضوع الفيلا اختار ما تشاء منها
https://www.google.ca/search?q=%28%d9%81%d9%8a%d9%84%d9%84%d8%a7+%d8%a7% d9%84%d9%83%d8%aa%d8%a7%d8%aa%d9%86%d9%89%29&ie=ut f-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-usfficial&client=firefox-a

هههههههههههه
أهلا برئيس الحزب السابق

طبعا يا زهير أنا شفت بعض الحاجات اللى انت تفضلت و بعتها
و كلها كلام من بعض الصحفيين و الجرائد و حكايات عن ضرب واحتجاز (الله أعلم بمدى مصداقيته) مع صورة واحدة لأحدى الفيلات من بعيد على أنها فيلا الكتاتنى
و طبعا لأنى (معنديش كارنيه الحزب بتاعك أنت وبديعة) فلن أقاوح معاك, ولكنى سأسلم جدلا بأن هذه هى فيلا الكتاتنى و يتم رصف طريق أمامها بالاضافة لحكاية (سيارة الحكومة) اللى راكبها الكتاتنى

ولكن السؤال ما هى المشكلة فى كل ذلك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هل الكتاتنى هو الشخص الوحيد فى مصر الذى يملك فيلا, وكل المصريين عايشين فى أكواخ وكهوف أعالى الجبال
هل الكتاتنى هو الشخص الوحيد فى مصر الذى تم رصف الشارع الذى يسكن به, بينما كل شوارع مصر يتم ارتيادها بالجمال لعدم سفلتتها
هل الكتاتنى هو المسئول المصرى الوحيد الذى خصصت له جهة عمله سيارة للتنقل بها, انما كل المسئولين و رجال الأعمال (الزهد فى الدنيا بلغ بهم مبلغه) لدرجة انهم بيتشعبطوا فى الأتوبيسات و الميكروباصات

ولا أريد أن أسأل كل (الزاهدين الأتقياء الذين ينكرون على الكتاتنى ما يفعله) بأن لو البرادعى أو ساويرس أو حمزاوى أو غيرهم فى موقع الكتاتنى و فعلوا ما فعل, فهل سيكون الهجوم عليهم بهذا الشكل ولا (حبيبك يبلعلك الزلط و عدوك يتمنى لك الغلط)!!!!!!!!!!!!!!!

أرجو يا حبيبى زهير أن نهدأ قليلا و لا تأخذنا الجلاله أكتر من كده, وكله بقى بيقوم الدنيا ويقعدها و بيتكلم فى رصف شارع و عربية و بيترحم على سيدنا عمر بن الخطاب و مدى ورعه و زهده فى الدنيا و السلطة و لكنهم نسوا أن سيدنا عمر كان يحكم الصحابه الاطهار
(فعندما نكون مثل الصحابة الأطهار لحكمنا أمثال عمر الفاروق)

زهير ابراهيم
ههههههههههههههههههه
شوف يا اسلام انت وزيزو باشا بالعافيه بدخلوني بالموضوع
وانا بعيد عن كلامكم ودي النتيجه
"و طبعا لأنى (معنديش كارنيه الحزب بتاعك أنت وبديعة) فلن أقاوح معاك"
ههههههههههههههههه
يعني كلامكم مش مقاوحه لكن كلامي مقاوحه شمعنا بقى
مش ده ظلم
ISLAMAZ
ههههههههههههههههههه
شوف يا اسلام انت وزيزو باشا بالعافيه بدخلوني بالموضوع
وانا بعيد عن كلامكم ودي النتيجه
"و طبعا لأنى (معنديش كارنيه الحزب بتاعك أنت وبديعة) فلن أقاوح معاك"
ههههههههههههههههه
يعني كلامكم مش مقاوحه لكن كلامي مقاوحه شمعنا بقى
مش ده ظلم

ههههههههههه
احنا ممكن نكون مقاوحين (هواه و على قدنا كده) بس انت وبديعة (خصوصا بديعة) مقاوحين (محترفين فى الدورى الانجليزى)!!!!!!!!!!!!!
زهير ابراهيم
ههههههههههه
احنا ممكن نكون مقاوحين (هواه و على قدنا كده) بس انت وبديعة (خصوصا بديعة) مقاوحين (محترفين فى الدورى الانجليزى)!!!!!!!!!!!!!
هههههههههههههههههههههههههه
الباشا وصل احسن اطلع مش هتبقى انت وهو

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو زيارة سعد الكتاتنى رئيس مجلس الشعب لكتدرائية العباسية للعزاء فى البابا شنودة
محاولة سرقة سيارة سعد الكتاتنى رئيس مجلس الشعب من أمام البرلمان
فيديو كلمة دكتور سعد الكتاتنى رئيس مجلس الشعب الجديد اليوم 23/1/2012
فوز سعد الكتاتني في انتخابات رئاسة مجلس الشعب ليكون محمد سعد الكتاتني رئيس مجلس الشعب 2012