نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالصور : كارثة في امتحان الازهر .....نصف اسئلة الامتحان عن المسيحية ومخالفا للدين الاسلامي

اليوم اجتاحت حالة من الهياج الشديد لاولياء الامور والطلبة بعد خروجهم من امتحان الدراسات الاجتماعية للصف الخامس الابتدائي الازهري حيث اكد اولياء الامور انهم ادخاوا اولادهم الي الازهر ليتعلموا التربية الاسلامية وليس المسيحية واكدوا علي تنافي هذا مع المحتوي الكتابي المدرسي والاسلامي حيث جاء ذلك في وصف احد علماء النصاري " قديس " وهو المعصوم من الخطاء وتبعا لللدين الاسلامي فلا يوجد معصوم من الخطا سوي الرسول علية افضل الصلاة والسلام وهو ما يحرمه الإسلام تحريما ابديا وما اكدت علية وسائل الاعلام ان هناك شئ مثير للريبة بدليل ان السؤال الاول في الامتحان عن المسيح "ه" وجائت اجابتة في السؤال التاني " ج" في الاختياري واكدت وسائل الاعلام علي كيفية وضع الامتحان بهذا ااسلوب فهل اقتصر المنهج علي هذة الجزئية لتتكرر اكثر من مرتين في الامتحان
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "بالصور : كارثة في امتحان الازهر .....نصف اسئلة الامتحان عن المسيحية ومخالفا للدين الاسلامي" نشر بواسطة: بتاريخ:
منار الزائرة :)
انا مش شايفة اى مشكلة خااااااااااااااااااااااالص
مان المهندس
فين الكاريثه ياللى ناشر الموضوع .ياريت تبقى فاهم انت بتنشر ايه مش اى حاجه ننشرها وخلاص ده منهج الدرراسات الاجتماعيه فى الازهر والعام وده تاريخ يعنى ميلاد المسيح او دخول المسيحيه مصر او التقويم القبطى شئ عادى اظن انهم مش ترانيم بالقبطيه يعنى .ياريت مش ننشر اى كلام وخلاص ونعمل منها موضوع
%u0632%u0627%u0626%u0631
وحضرتك مزعل نفسك كده ليه يا صاحب التعليق رقم 2
وليه المسيح بالتحديد مش فيه انبياء ورسل اخرى غير المسح
لماذا لم تتناول الاسئله اي رسول غير المسيح ولاحتى هجرة الرسول صلى الله عليه وسلم
وحضرتك مزعل نفسك كده ليه يا صاحب التعليق رقم 2
وليه المسيح بالتحديد مش فيه انبياء ورسل اخرى غير المسح
لماذا لم تتناول الاسئله اي رسول غير المسيح ولاحتى هجرة الرسول صلى الله عليه وسلم
اسمحلى انا ارد على حضرتك
واشمعنى الانبياء والرسل التانيين اوكى وسيدنا عيسى لأ ؟؟؟؟

وبعدين من الاخر الاسئلة دى فى اطار المنهج ومش مستورده يعنى ده اللى كانوا بيدرسوه طول الترم
وده تاريخ ماينفعش نزيفه او نجذف منه لاهوائنا الشخصية

اللى بستغربله بقى ن طول عمرنا زمايلنا المسيحيين مفروض عليهم حفظ الايات القرانية فى منهج القراءة وعمرنا ما سمعنا ولى امر منهم نطق

لا اله الا الله
samikarimi
فين يا عم الكارثه ما هو ده منهج الدراسات للصف الخامس انتم مش هتبطلو تهيج وعمل اى فرقعه وخلاص جتكم القرف
%u0632%u0627%u0626%u0631
غريبه يا اختي يعني المنهج ما فيهوش غير سيدنا عيسى عليه السلام وتاريخ المسيحيه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
b4kr
خلاص يا جماعة مافيش مشكلة النبي عيسى عليه السلام نبي جليل ولازم الناس تعرف عنه لان انا فى الازهر وفى زمايل معيا فى الفصل مايعرفوش عنه حاجا
%u0632%u0627%u0626%u0631
فعلا بتأوحو كلكم في الباطل

وهو مرقس كمان نبي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
غريبه يا اختي يعني المنهج ما فيهوش غير سيدنا عيسى عليه السلام وتاريخ المسيحيه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
المنهج متدرج يمر فيه كل الانبياء كل حسب حقبته الزمنيه

زى مااخدنا فى اعدادى فىالدراسات الاجتماعيه (القارات حسب ترتيبها مثلا
كان الترم الاول عن قارات العالم القديم الثلاث وبالتالى لم يتم ذكر اى من باقى القارات فى الامتحان وهذا لا يعنى انكار وجودها وانما ورد بالامتحان الاسئلة حسب تسلسل ورودها فى المنهج
فعلا بتأوحو كلكم في الباطل

وهو مرقس كمان نبي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لم يرد فى لفظ نبى واما القديس مرقص (لقب زى الشيخ محمد كده)
وكلها شخصيات تاريخية فى الحقبة المزكورة لا يمكن انكار وجودها
1زائر
مش شايف اي مشكله خالص ودي ايه بالنسبه للمشاكل التى نحن فيها الآن
واذا كانت دي كارثه اللى احنا فيه يسمى ايه بقى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور مهزله في امتحان ابتدائيه الازهر في سؤال النحو والتعبير
محشش يحل اسئلة امتحان لآيفوتكم
مذاهب الدكاترة في وضع اسئلة الامتحان