نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى المدونين والتدوين

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل فقد التدوين قيمته

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بصراحه يا جماعه انا حسس ان التدوين - خاصه - والمواقع عامه فقدت قيمتها ... فبعد ما كان التدوين منصه رفيعه لتقديم المعلومه والوعي اصبحت المدونات - أغلبها - بلاقيمه ولا هدف وتعددت وانتشرت بدرجه فظيعه ... وانعدمت الافكار والابتكار ... بصراحه أنا مش متفائل بمستقبل التدوين ... ياتري الناس شايفه الموضوع ازاي ... ؟ وهل من الممكن فعلا تطوير اليات وأفكار جديده لأنعاش التدوين والمدونات ؟؟؟ و أزاي ؟؟
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

دعوه للحوار لكل المدونين ... هواه و محترفين .....

المقال "هل فقد التدوين قيمته" نشر بواسطة: بتاريخ:
هاشم فوزي
ياريت حكاية مواقع عامة وبلا هدف ،دا أصبح التدوين الآن عبارة عن نسخ ولصق ،
المواقع العربية كلها عبارة عن نسخ ولصق ويعتمدون على مجهود القلة القليلة من المدونين الأصليين
بجد المدونات بقت حاجه تأرف دلوقتي ، بس هانعملوا ايه يعني ؟!
TITO1001
المحتوي العربي عموماً كارثي بكل المقاييس اصحبت معظم المواقع والمدونات تعتمد علي النسخ من الغير وده بيخنقني انا شخصياً لما اجي ابحث او ادور علي حاجة علي الانترنت ولما ازهق ابحث عنها في المواقع والمنتديات الانجيليزية
彡§ عبــــــــداللــــه §彡
ياريت حكاية مواقع عامة وبلا هدف ،دا أصبح التدوين الآن عبارة عن نسخ ولصق ،
المواقع العربية كلها عبارة عن نسخ ولصق ويعتمدون على مجهود القلة القليلة من المدونين الأصليين
بجد المدونات بقت حاجه تأرف دلوقتي ، بس هانعملوا ايه يعني ؟!

كلام جميل جدا ..... طيب كمدون أكيد حاولت ترتقي بمستوي مدونتك ... ويبقي محتواها حصري ... وفي مجال انت بتفهم فيه .... صح ؟؟

كانت النتيجه ايه ....؟؟؟ هل لاحظت ان في ناس اهتمت بمدونتك .... وتابعت تدويناتك ....؟؟ ولا المدونه تاهت وسط الزحمه ؟؟؟؟

اللي انا شايفه ان كل بيتوه في الزحمه والمحتوي السئ بيغطي علي المحتوي الجيد للأسف ...
نعمل ايه بقي ... دي فكره مطروحه للبحث ؟؟
المحتوي العربي عموماً كارثي بكل المقاييس اصحبت معظم المواقع والمدونات تعتمد علي النسخ من الغير وده بيخنقني انا شخصياً لما اجي ابحث او ادور علي حاجة علي الانترنت ولما ازهق ابحث عنها في المواقع والمنتديات الانجيليزية
أتفق معاك تماما أخي الكريم ... بس الغريب في الموضوع ان المحتوي ده حاجه في أيدينا ... وجوده المحتوي أمر مفروغ منه .... الفكره ازاي توصل للناس بالمحتوي الجيد ده .... لأني القاعده اللي عرفتها في أول دخولي عالم التدوين أن المحتوي هو الاساس وهو السيو الحقيقي لكن للأسف في وسط الزحمه دي صعب جدا أن المحتوي المتميز يظهر .....
لدرجه اني بدأت أحمل الموضوع كده للقارئ ... هل الناس فعلا فقدت التمييز بين الغث والثمين ... ولا عالمنا العربي لسه استخدامه للنت واقف عند تحميل فيلم أو أغنيه ؟
zapata
المدونات التي انشئت خلال السنوات القليلة الماضية اغلبها انشئ بغرض الحصول على حساب ادسنس انه السبب الرئيسي في عدم ارتقاء المدونات العربية الى المستوى المطلوب ، اما باقي المدونات فقد تاهت وسط هذه الزحمة .
المدونات التي انشئت خلال السنوات القليلة الماضية اغلبها انشئ بغرض الحصول على حساب ادسنس انه السبب الرئيسي في عدم ارتقاء المدونات العربية الى المستوى المطلوب ، اما باقي المدونات فقد تاهت وسط هذه الزحمة .
استنتاج معقول .... .. .. .. . . .

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
للبيع كوبون اعلانات ادوردز قيمته 400 جنيه مصرى
كوبون أدوردز قيمته 550جنيه للبيع ب 250 جنيه