نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى طلبة جامعات مصر منتدى كلية حقوق

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ممكن لو سمحتوا انا عايزة اي محاضرات

انا في تعليم مفتوح الفرقة الاولي حقوق
انا عايزة محاضرات الخميس اللي فاتت واللي قبلها ممكن حد يجبهالي لو سمحتوا اذا تكرمتوا يعني

المقال "ممكن لو سمحتوا انا عايزة اي محاضرات" نشر بواسطة: بتاريخ:
ابو عبدالرحمن 65
ممكن لوسمحت مساعده ---يعني ايه تعليم مفتوح --هو غير التعليم العادي ---معلش انا قد ابوكي ممكن تعرفيني ايه الفرق لاني انا مسجل بالحقوق الفرقه الاولى --بس دراسه بعد التقاعد من العمل
فاطمة الوكيل
ممكن لوسمحت مساعده ---يعني ايه تعليم مفتوح --هو غير التعليم العادي ---معلش انا قد ابوكي ممكن تعرفيني ايه الفرق لاني انا مسجل بالحقوق الفرقه الاولى --بس دراسه بعد التقاعد من العمل

السلام عليكم ورحمة الله

اخى الفاضل ابوعبد الرحمن

التعليم المفتوح هو احد انظمة التعليم فى مصر

وهو تعليم عن بعد وموجود التعليم عن بعد فى اغلب بلاد العالم

وفقا لهذا النظام بيحضر الطلبة محاضرات يوم واحد فى الاسبوع وهو يوم الجمعة

لان اغلب اللى بيدرسوا تعليم مفتوح كبار السن

ارجو انى اكون اجبت عن سؤالك

تحياتى

د/فاطمة الوكيل
hend tawfeek
د / فاطمه تحياتى
أحب أضيف أن التعليم المفتوح ليس فقط لكبار السن ولكن الآن أصبح وسيله من وسائل الإلتحاق بالجامعات خصوصاً بعد إلغاء الإنتساب الموجه وأصبح غير ممكن لطلبة الثانويه العامه ممن حصلوا على مجموع ضعيف الإلتحاق بالكليات فقد تم فتح باب التقديم للكليات عبر التعليم المفتوح وذلك منذ عام 2009 فأصبح غالبية التعليم المفتوح هم طلبه صغار السن.

بالإضافه إلى أنه ليس من وسائل التعليم عن بعد فهو ليس كالتعليم عبر الأنترنت مثلاً لكى ينتشر فى معظم بلاد العالم وإنما هو وسيله للإلتحاق بالكليات إذا تعذر الإنتساب إلى الكليات بالطريق العادى والدليل على ذلك تأكيد سيادتكم على أن الطلبه الملتحقين بالتعليم المفتوح لهم محاضرات فى يوم الجمعه وذلك ليس لأن معظم الملتحقين من كبار السن ولكن لإنشغال معظم أساتذة الكليات معظم أيام الأسبوع فى أيام الدراسه العاديه فيصعب التوفيق بين نوعى الدراسه العاديه والمفتوح ولذلك أختاروا يوم الجمعه .

وفى تكمله لكلام سيادتكم ورداً على ابو عبد الرحمن أنه فى نظام التعليم المفتوح فحضرتك غير مقيد بعدد مواد معين فالأمر يرجع لأختيارك إذا كنت ترغب فى الأمتحان فى ماده أو مادتين أو ثلاثه بحد أقصى خمس مواد فى التيرم الواحد فالنظام فى التعليم المفتوح ليس كالدراسه العاديه على أربع سنوات وإنما على حسب أختيارك.....ولكم جزيل الشكر

وتحياتى وأحترامى وكل التقدير لدكتور فاطمه الوكيل.

د/ هند توفيق
الاستاذ احمد
انا في تعليم مفتوح الفرقة الاولي حقوق
انا عايزة محاضرات الخميس اللي فاتت واللي قبلها ممكن حد يجبهالي لو سمحتوا اذا تكرمتوا يعني
حضرتك حقوق ايه جامعة ايه قاهره ولا عين شمس

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم