نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى المدونين والتدوين

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

من يقول أن المدونات أو المدونين للمبتدئين عفوا , أنت جاهل بالأنترنت

ليس من العيب أن تجهل بأحترافية الأنترنت
هناك على الأنترنت ملايين المواقع دوت كوم و نت و أورج و المدونات حاليا بكافة أنواعها سواء أن كانت ورد بريس أو بلوجر أو أشياء مشابهه لذلك
الأحترافية فى التصميم أو إدارة المحتوى ليس أن تكون صاحب موقع كامل دوت كوم
أنظر إلى الأنترنت سترى الأن فى عام 2011 أن 80% من مواقع صاحبة الدومينات غير صالحه
ليس بالضرورى أن تثبت أحترافك بدومين مشترى بل بتفكيرك و بإدارتك لما تقوم به على الأنترنت
و أهم شئ أن تصل للزائر بمصداقية فى كل هذا

بالنسبه للإدارة
هناك سكربتات عديده يمكنك تركيبها على أى مساحه و لكن القليل منها فقط يمكن أن يصل بموقعك إلى الأحترافية و أنا أنظر إلى بلوجر على أنه من افضل السكربتات فى العالم لسهولة الإدارة و أضافة و تعديل و حذف ماتريد بالكامل و توفرها لك مدونات بلوجر مجانا
كما تتميز بلوجر بأضافتك لأى شئ بها فى القوائم أو فى أى مكان و بأضافات متعدده و أكواد HTML و جافا , يمكنك بنفس الحساب عمل أكثر من مدونه , إذا مليت من بلوجر ممكن برضة تنقل محتوى موقعك كله فى ورد بريس بأخذ نسخه من مقالاتك , دعم كامل فى بلوجر و أستحاله مدونتك تتعطل لحظة عكس المواقع المدفوعة إذا خالفت شرط واحد فقط أو قمت برفع ملفات كتيرة و قمت بعمل ضغط على السيرفر سيتم حذف موقعك بالكامل و مساحه كبيرة جدا لكل مدونه عكس مايحدث فى المواقع المدفوعة بمساحه محدوده إلا فى الأستضافات الكبيرة فقط تعطيك مساحه غير محدوده و سعرها مرتفع جدا لا تصلح لأى موقع و لا يعقل أن موقع لا يقوم بدخل كبير فى الشهر أن يدفع هذا المبلغ
بالنسبه للمحتوى ماينقصك فى بلوجر هو شئ واحد فقط و هذا أهم عيب , هوا أنك تكون محكوم تحت موقع معين و لا يمكن إلا لـ100 شخص تختارهم ان يكتبوا فى المدونه
بالنسبه إلى التصميم فتصاميم بلوجر تعتبر الأفضل فى وجهة نظرى لأنها بسيطة وسهله التعديل بالكامل
أتاحه جوجل أدسنس و هذه خطوة أيجابيه و جيده جدا و أن لم تكن المدونات بهذا الحجم ماكانت جوجل تفكر فى ربطها بأدسنس لحظة واحدة و الجميع يعلم أن أدسنس لا تريد إلا صفوة المواقع التى لا تخالف شروطها

تجربتى الشخصيه
أنا كنت فى إدارة موقع عرب فاميلى لفترة طويلة جدا و عندى خبره طويلة فى تطوير المنتديات و الهاكات و الأستايلات و السكربتات مثل ورد بريس و جوملا , أحب أقولكم أن لما جربت بلوجر أكتشفت أن الفرق مش كبير بالعكس حماسى زاد جدا مع المدونات دى لأنها بالنسبه لإدارة المحتوى تعتبر جيدة جدا و تنسيقها يعتبر ممتاز نظرا لسرعة كتابة المواضيع و التعديل و التحكم الكامل فيها و مكنتش متخيله الجوده دى و على فكرة الضغطة فى مدونات بلوجر سعرها أكتر من المنتديات
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

و كل المميزات دى ماعدا عيب أضافة أشخاص يكتبون فى المدونه هو مايجعل مدونات بلوجر تنافس المواقع الخاصه بشرط محتواها الجيد و إدارتك الجيده و عزمك عليها و أنظروا للأجانب و شوفوا مدونات بلوجر دى بالنسبه لهم أية
و طبعا ممكن تشوفوا تطبيقاتى فى الواقع من المدونه دى
http://nanocarscam.blogspot.com
و على فكرة دى مش أنا لوحدى فيها أحنا حاليا 2 بنكتب فيها
و لو حد عارف مدونات عالميه ترتيبها كويس يقولنا عليها كمثال للكلام بتاعى

المقال "من يقول أن المدونات أو المدونين للمبتدئين عفوا , أنت جاهل بالأنترنت" نشر بواسطة: بتاريخ:
samerezz
كلام محترم وحمسنى كتييييييييييير ارجع للتدوين
Mano Crazy
كلام محترم وحمسنى كتييييييييييير ارجع للتدوين
ميرسى على الكومنت بتاعك و بجد بحس بقيمة الموضوع لما بلاقى له تأثير كويس كدة
subzero000
التدوين متعه مايحسش بيها الا اللى بيحبوها , حاجه عامله كده زى طفلك لما بتشوفى بيكبر يوم بعد يوم وهو بياكل السيريلاك

وربنا يوفقك فى موقع باور فاميل
Mano Crazy
التدوين متعه مايحسش بيها الا اللى بيحبوها , حاجه عامله كده زى طفلك لما بتشوفى بيكبر يوم بعد يوم وهو بياكل السيريلاك

وربنا يوفقك فى موقع باور فاميل
ماشى يا أسامة منير هههههههههههههههههههههههههههههههه
لأ موقع باور فاميلى دلوقتى مش بدخل عليه كتير حاسة أنه مأنتخ أوى بس أحنا بندور على فكرة جديدة حاليا
samerezz
ميرسى على الكومنت بتاعك و بجد بحس بقيمة الموضوع لما بلاقى له تأثير كويس كدة
انا بدأت بالتدوين ولكن المنتدى هنا لما لقيت فيه سيو محترم وباك لينكس كتير قلت اوفر على نفسى تعب المدونات وارهاق نشرها واكتفى المنتدى وحلال على عبدو باشا ال 30% اللى بياخدها مننا
Mano Crazy
انا بدأت بالتدوين ولكن المنتدى هنا لما لقيت فيه سيو محترم وباك لينكس كتير قلت اوفر على نفسى تعب المدونات وارهاق نشرها واكتفى المنتدى وحلال على عبدو باشا ال 30% اللى بياخدها مننا
مبقاش فيه ولا سبعين ولا تلاتين ولا أربعين
مش عارفة ليه الأعلانات أختفيت أساسا
و هل دة هيضر بحساباتنا أحنا كناشرين ؟
subzero000
مبقاش فيه ولا سبعين ولا تلاتين ولا أربعين
مش عارفة ليه الأعلانات أختفيت أساسا
و هل دة هيضر بحساباتنا أحنا كناشرين ؟
عشان لما كنت بشتم فى جوجل كنتى بتزعلى أهو المنتدى أتحظر للمره الرابعه

أرتاحتى دلوقتى ياجيهان عبدالله
Mano Crazy
عشان لما كنت بشتم فى جوجل كنتى بتزعلى أهو المنتدى أتحظر للمره الرابعه

أرتاحتى دلوقتى ياجيهان عبدالله
جيهان عبد الله مين أنا مش أسمى كدة هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
و كمان برضة أكيد فيه حاجة غلط يا أما صاحب المنتدى بيعمل تعديل فى الهاك نفسه
ماهو الناس لو تبلغ عن المواضيع المخالفة أول بأول لما تشوفها مكناش وصلنا للحال دة
لكن فيه مواضيع بتعدى فى الدرى بتبقى أكيد مخالفة
اشرف نور
عندى حق فى كل اللى قولتيه انا مدونتى عمرها سنة ونص دلوقتى ( يعنى بقت عروسة :d ) وصل ترتيبها فى اليكسا ل 90 الف و البيج رانك 2 ، يمكن فى الاول مكنش فيه عائد حقيقى منها لكن بعد 6 شهور ابتدى العائد يزيد لحد ما بقى بشكل جيد واتعرض عليا تمن ليها 2000 دولار ولم ابيعها طبعا ...

المقصود انى ممكن بالتدوين الواحد يوصل واحسن من اى موقع فعلا

انا عاوز الكود بتاع اخر المواضيع اللى انتى عماله فى مدونتك ممكن
Mano Crazy
عندى حق فى كل اللى قولتيه انا مدونتى عمرها سنة ونص دلوقتى ( يعنى بقت عروسة :d ) وصل ترتيبها فى اليكسا ل 90 الف و البيج رانك 2 ، يمكن فى الاول مكنش فيه عائد حقيقى منها لكن بعد 6 شهور ابتدى العائد يزيد لحد ما بقى بشكل جيد واتعرض عليا تمن ليها 2000 دولار ولم ابيعها طبعا ...

المقصود انى ممكن بالتدوين الواحد يوصل واحسن من اى موقع فعلا

انا عاوز الكود بتاع اخر المواضيع اللى انتى عماله فى مدونتك ممكن
هيا المدونه بتاعة عرب فاميلى حاليا مش بتاعتى لوحدى (أنا و واحد تانى)
و مفيهاش أخر المواضيع ولا حاجة فيها حاجتين

أخر المواضيع من مدونات تانيه (فيه 3 مدونات تحت)
من أضافة أداة ثم أختيار قائمة المدونات الأليكترونيه و منها أدخل أسامى المدونات بتاعتك و هتلاقى أخر موضوع ظهر فيها ب و كدة و دى فيها

أكثر المواضيع مشاهدة (فى القائمة الجانبيه)
هتدخل على أضف أداة ثم المشاركات الشائعة و غير أسمها و المدة بتاعتها
اشرف نور
هيا المدونه بتاعة عرب فاميلى حاليا مش بتاعتى لوحدى (أنا و واحد تانى)
و مفيهاش أخر المواضيع ولا حاجة فيها حاجتين

أخر المواضيع من مدونات تانيه (فيه 3 مدونات تحت)
من أضافة أداة ثم أختيار قائمة المدونات الأليكترونيه و منها أدخل أسامى المدونات بتاعتك و هتلاقى أخر موضوع ظهر فيها ب و كدة و دى فيها

أكثر المواضيع مشاهدة (فى القائمة الجانبيه)
هتدخل على أضف أداة ثم المشاركات الشائعة و غير أسمها و المدة بتاعتها
هى عموما مدونة جميلة اوى

هو فيه كود زى اللى فى مدونتك موجود فى موقع يلا كورة واخبارك ومصراوى بيكون فيه اخر المواضيع فى الموقع سلايت شو انا بدور على الكود ده من مدة للمدونة ومش لاقيه ،
subzero000
جيهان عبد الله مين أنا مش أسمى كدة هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
و كمان برضة أكيد فيه حاجة غلط يا أما صاحب المنتدى بيعمل تعديل فى الهاك نفسه
ماهو الناس لو تبلغ عن المواضيع المخالفة أول بأول لما تشوفها مكناش وصلنا للحال دة
لكن فيه مواضيع بتعدى فى الدرى بتبقى أكيد مخالفة
دى مذيعه فى نجوم اف ام مش انا أسامه منير يبقى أنتى جيهان عبدالله شكلك مش متابعه نجوم أف أم والأذاعات الهابطه دى هههههههههههههههه

ويارب الاعلانات ترجع المنتدى تانى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
طريقة تهيئة المواقع و المدونات لمحركات البحث بطريقة شرعية للمبتدئين من جوجل بالعربية
حصريا إشهار المدونات بمحرك بحث المدونات تكنوراتي
لكل المدونين وأصحاب المدونات حقق عائد خيالى من ادسنس مع بعض الوقت