نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الثانوية العامة وكيفية التعامل معها فى المذاكره واثناء الامتحان

تنظم حملات توعيه عن كيفية التعامل مع الثانويه العامه برعاية الخبير التربوى الدكتور على السيد الشخيبى استاذ اصول التربيه بجامعة عين شمس والتى تحث هذه الحملات على دور كلا من الطلاب ومن جهه اخرى وهى الاسره واخيرا المعلمين والتوعيه عن كيفية التعامل بالظروف المحيطه بها .. واكد الدكتور على الشخيبى على ان لاولياء الامور والمعلمين لديهم دور مهم جدا فى تهيئة واستعداد الطلاب لامتحانات الثانويه العامه .. وقد اشار الى ان وقت المذاكره الافضل هو من الفجر وحتى الساعه العاشره صباحا هذا مه تهيئة الجو المناسب للطالب اثناء المذاكره .. وقد حذر بعدم المذاكره لفتره طويله دون اخذ اى نوع من المنبهات سيؤثر تأثيرا سلبيا على الطلبه وينصح الاسره بتوفير اماكن هادئه لتمكن الطلبه من المذاكره فى جو ملائم لمرحله الثانويه العامه واتباع المواعيد التى اشار اليها ولانها لانسب ساعات للمذاكره لان الجسم سيكون قد اخذ قسط من الراحه ويكون الذهن صافى وفى استعداد لاستقبال اى معلومات فضلا عن الساعتين ما قبل الامتحان ودعا الدكتور الطلبه ان لا يخرجو قبال موعد انتهاء الامتحان وان يبدأو بالاسئله السهله وعدم التحدث لزملائهم قبل بدأ الامتحان حتى لا تتم عملية تشويش للمعلومات التى تدور فى ذهنهم وينصح المراقبين بان يبتسموا فى وجه الطلبه وان يعاملهوهم برفق ويسر لان الكثير منهم قد يصاب بالانهيار العصبى وحالات الاغماء
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "الثانوية العامة وكيفية التعامل معها فى المذاكره واثناء الامتحان" نشر بواسطة: بتاريخ:
hadeer mohamed
ربنا يستر خلاص يوم السبت المتحان
ويوم الامتحان يكرم المرء او يهان
يارب اكون من اللى يكرمو مش اللى يهانو
جدة مصرية
ربنا يستر خلاص يوم السبت المتحان
ويوم الامتحان يكرم المرء او يهان
يارب اكون من اللى يكرمو مش اللى يهانو
ربنا معاكى يا هدير ويكرمك بالنجاح والتوفيق والمجموع الكبير وتفرحينا هنا جميعا بنجاحك

اهم شىء يا هدير تكونى هادية جدا واعصابك تكون حديد واعتبرى نفسك انك فى امتحان نقل عادى

الثانوية العامة عاوزة أعصاب جامدة وبس

ربنا معاكى ويوفقك ياااااااااااااااااااارب

شكرا رضوى
hadeer mohamed
ربنا معاكى يا هدير ويكرمك بالنجاح والتوفيق والمجموع الكبير وتفرحينا هنا جميعا بنجاحك

اهم شىء يا هدير تكونى هادية جدا واعصابك تكون حديد واعتبرى نفسك انك فى امتحان نقل عادى

الثانوية العامة عاوزة أعصاب جامدة وبس

ربنا معاكى ويوفقك ياااااااااااااااااااارب

شكرا رضوى

شكرا جدا جدتى على نصيحتك ادعيلى بس
راضوى
ربنا يوفقك يا هدير وتكونى من الناس المميزه بنتيجه تشرفك وتسعدكـ اللهم آمين .. وشكرا لمروركـ هدير وشكرا لمروركـ يا جده
%u0632%u0627%u0626%u0631
ان هذاكر و أجتهد و الباقي علي ربنا إدعولي من قلبكم أنا إسمي اية
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا نفسي أدخل لغات و ترجمة إدعولي بالله عليكم و أنا هذاكر وإللي يجيبه ربنا كويس
%u0632%u0627%u0626%u0631
شكراااااااااااااااااااااا

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
أخطاء كريم الأساس وكيفية التعامل معها