نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

قصه عبد الله وكاثرين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من الحين للاخر انجذب لشىء مهم انظر لفكر مهتم ،،،

طرقت الابواب ففتحت العقول .. بدأنا الحديث ولم يزل ينتهى ،،

الموضوع انا شايف فيه نقطتين مهمين ,,

الاولى : نقطة الجواز نفسها ،،
الثانية : حكم الغرب على الاسلام والعرب .

بسم الله الرحمن الرحيم ..

حدثني رجل يصلي معنا في المسجد أنه متزوج من أمراة نصرانية منذ خمس وعشرين سنة وهي ترفض الاسلام فأخبرته بطلاقها فأبى وقال أنا استفيت في مصر وأجازوا لي وأردف قائلا والمحصنات من أهل الكتاب وقال وطعام أهل الكتاب فقلت له يا أخي الطيب أتق الله تعالى هل من نساء أهل الكتاب اليوم توجد محصنة ؟؟ لا يوجد على الاطلاق فسقط الشرط وان وجدت فلا تكون زانية ولا متخذة صديق ذكر وهذا ما لا يوجد إطلاقا وذكرت له ما في سورة النور من دليل ولا تنكحوا المشركات حتى يؤمنّّ ..الاية فأنكرها وقال هذه نسخت وهكذا حكى له علماء مصر ، فما رأيكم في هذه المسائل ؟؟

اولا اشكرك جدا يابشمهندس احمد على رأيك المنير للعقول
ثانيا عندك حق والايه دى حقيقيه وليست محرفه ولاشىء من هذا القبيل
بس فى ناس للأسف بتفسر القران بمزاجها

اما بحكم زواج كاثرين من عبد الله
الزواج من كتابية يكون بالطريقة الإسلامية لأن الطريقة النصرانية فيها شرك بالله عز وجل ولا يجوز الزواج إلا من مسلمة أو نصرانية أو يهودية قال تعالى :الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْأِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ) (المائدة:5) والله أعلم

ماشاء الله عليك
شكرا جزيلا لذكرك هذه الايه القرانيه العظيمه

النقطة الثانية :

هى صورة العرب والاسلام امام اعين الغرب .،،وراى الدين الاسلامى فى تلك النظرة ،،

فهذا موضوع فيه الحديث يطول لكن خير الكلام ما قل ودل ،،

من الشائع عند المهتمين بالشؤون الدينية، والمتخصصين بالدين الإسلامي خاصة، أن الفرد في العالم الإسلامي خاضع، أو عليه أن يخضع، للقانون والتشريع الإلهي شاء أم أبى، وأن الإسلام يضع في المقام الأول، أو في الصدارة، الانتماء للأمة، فما هو موقع الفرد في هذا الدين؟ يعتقد الغربيون المطلعون على خفايا الدين الإسلامي وتاريخه وتطوره، أن المسألة قضائية بحتة تنظم حياة الفرد والجماعة داخل الكيان الإسلامي. ولكن هناك عدة مستويات للحقوق حسب نوع وموقع ومكانة الأفراد في المجتمع الإسلامي . فرجال الدين والفقهاء الكبار والمراجع والعلماء يتمتعون بامتيازات تفوق غيرهم من الأفراد العاديين ، فكلما كان المرء قريباً من الله خصه الخالق بامتيازات حسب ما يدعون هم . فبعد رجال الدين يأتي المحاربون من أجل الدين، وبعدهم الشيوخ والعجائز، ومن ثم الشباب والمراهقين، وبعدهم النساء، وأخيرا الأطفال، وللجميع حقوق مضمونة ضمن الجماعة. فهناك مواضيع تثير الحرج مثل موضوع المساواة بين الرجل والمرأة، وموضوع الديمقراطية، وموضوع الحريات الشخصية والفردية ومنها حرية الاعتقاد والارتداد الخ...إزاء ذلك يفكر الغربيون وفق عقليتهم العقلانية cartésien ،التي تبلورت بفضل عصر الأنوار ، بينما يتصرف الإسلام ليس وفق صيغة المساواة الغربية بل وفق مبدأ التعادل بين المؤمنين. فلكل كائن بشري مؤمن نفس القدر من الكرامة والحق طالما يحترم ويطبق ويخضع للقانون الإلهي. فكل بشر يعيش ويتحرك ويتصرف تحت أنظار الله وفق الرؤية الإسلامية. فالله يعرف كل شيء ويراقب كل شيء وفي كل مكان وزمان وعن كل فرد. وهو الذي يمنحه ويضمن له حريته وب يحمله مسؤولية اختياراته، بينما في الغرب يمثل الكائن البشري القيمة المطلقة في الكون. والحال يرى الغربيون أن هناك مسيحيون ومسلمون متمردون على هذا المفهوم وينتقدوه داخل البلدان الإسلامية لذلك فهم يتعرضون للاضطهاد وخطر الموت بسبب مواقفهم النقدية المعارضة، ومن هنا يطرحون التساؤل : هل ي مكن التوفيق بين الحرية الدينية أو حرية اختيار المعتقد أو تغييره، والتشريع الإسلامي المتبع والمطبق اليوم في العالم الإسلامي؟ من حيث المبدأ لا يوجد تعارض بين المفهومين إذ هناك تشريع قرآني يقول \" لا إكراه في الدينّ ولكن ، وفي نفس الوقت ، لا يمكن لأي مسلم أن يترك أو يتخلى أو يتنكر لدينه أو يرتد عنه حسب التعبير الشائع لأن مصير المرتد هو الموت كما هو معروف في حالة إمكانية تطبيق الحدود الإسلامية . تجدر الإشارة إلى أن الديانة المسيحية لم تكن متسامحة في هذا المجال في الماضي إلى أن أرغمت بالقوة على التطور وقبول الأمر الواقع بفعل ضربات الفلاسفة المعاصرين وتمكنهم من فرض فصل الدين عن الدولة وتجريد الأخير من السلطة الدنيوية. اضطر الدين الإسلامي للتكيف مع تطور الزمن والأخلاق ومتطلبات العصر الحديث وجمد ، دون أن يلغي، هذا النوع من الحد الشرعي، لذلك تمكن اليهود والمسيحيين من العيش بهدوء وسلام وطمأنينة داخل العالم الإسلامي في العقود العشرة المنصرمة دون أن يرغمهم أحد على اعتناق الإسلام أو دفع الجزية كذميين. ومن هنا استغرب الغربيون من إعلان حقوق الإنسان في الإسلام الذي صدر سنة 1999 من قبل منظمة المؤتمر الإسلامي ولم يستوعبوا مضمونه. يرد المسلمون بثقة أنه في حالة الإيمان بالقرآن ورسالة الإسلام فمن المنطقي التأكيد على الحقوق الجوهرية والحريات العمومية التي تصبح جزءاً رئيسياً من المعتقد الإسلامي . فحقوق وواجبات كل إنسان هي ذات جوهر إلهي وليس طبيعي أو بشري، ويجب أن تتواءم مع تعليمات الرب العادلة حتى لا ينسى المؤمن واجباته تجاه خالقه.

حقا لااستطيع الرد على هذا الكلام الرائع خشيه ان أبخث من جمال وروعه اسلوبك وكتاباتك
انت ذكرتلنا تاريخ الاسلام
وبجد معلوماتك جميله وانت أفدتنى
جزاك الله كل خير

اعزرينى حينما تقولى هناك من يجد عبدالله تافه وهناك من يجد انه انشغل عن قضية بلاده ؟

فهو عزيزتى بالفعل انشغل عن قضيه بلاده القضيه الاسما والعليا وهيا قضيه ليست لبلاده فقط ونصرتها بل لنصرة ما نتحدث عنه وهو ديننا الحنيف الدين الاسلامى ...

ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم ،،، فالغرب يريدون لنا التدمير .. حتى وان كانوا فى معقل اننا على حق واننا مازلنا وسنزال الاقوى والافضل عند الله الى يوم الدين ..

لقد احتكروا منا ما يردون بدلوا وغيروا فى حضارات كما يفعلون لكن ومن عهد رسولنا الكريم لما يستطيعوا ان يبدلوا ولا حرف فى كتاب الله المبين ... وهو على كل شىء قدير ...

امثال ما تتحدثى عنه كمثل دكتور فيل فهو صورة مشينه لزكرها حتى ولو كان اعلم العالمين ... قل انما العلم من عند الله يؤتى به من يشاء .... هذه يريد هو تبديل معالمها الى شىء غير منطقى شىء يستحث فيه الغرب على رفعة رؤسهم عاليه لا تتطاطىء امام شاب مسلم اختطف فتاة غربيه او احبها ليظهر ان الغرب الافضل فى كل شىء وان الاسلام لا بدين تسامح ولا يسر ولا شىء كما يفعلون اليوم والان وكل وقت ... لكم دينكم ولى دين ،،،

فعلا ماهو د.فيل كل هدفه تشويه صوره المسلمين امام العالم أسره

صاحبة القلم الرائع الجذاب موضوعك غايه فى اهمية النقاش الجاد ... لا برد او مثناه ولكن بقفه مع الله ومع النفس ننظر وننتظر نحاسب ونتحاسب ... نجازى والله خير الجزاء ... اشكرك شكرا جزيلا على موضوعك ... واسف للطالة فى الحديث فقد زاغت ونفذت اقلامى فى الحديث وانسمجت فى بحر الحنين ،،

خالص تحياتى ،،،
خالص تحياتى لك انت يابشمهندس
بجد استمتعت بردك

المقال "قصه عبد الله وكاثرين" نشر بواسطة: بتاريخ:
riri cat
لو هو بضربها فدا اولا حرااام عليه وكده بيسىء لدينه ولده
لو الكلام اللى بيقوووووولوه عنه مش حصل

يبقى هو مظلوم
بصى يابيبى لو المرأه مخطئه مفيش مانع ان زوجها ينصحها اكتر من مره
لوهى مااخدتش بنصيحته وكان هو على حق يبقى لازم تتضرب
ده رأيى
وعارفه ان فى بنات هتزعل من كلامى ده
بس ده الصح
وبعدين هو جه فى البرنامج وقال انها كانت بتسيب البيت كتير وتخرج مع اصحابها شباب
واكيد هو انسان عربى ومسلم
وطبعا اخلاقه وتربيته غيرها
ومش هيعرف يسمح بهذا
فى الاول والاخر هو السبب وهو الغلطان لانه راح اتجوز واحده مختلفه عنه دينا وفكرا

نورتينى يابيبى
شكرا لمرورك
riri cat
ريرى هو الموضوع فعلا زى ما كلنا عارفين حرب على المسلمين والعرب
ومن زمان اصلا واحنا عارفين ان الغرب بيكرهونا

وازاى بقى واحدة منهم <الاسياد> من وجهة نظرهم طبعا
تروح تحب واحد عربى<عبد> يبقى كده ارتكبت جريمة شنيعة
بجد......حسبى الله ونعم الوكيل

تسلمى يارورو
كلامك جميل بجد وتشبيهاتك فى محلها

وبعدين هو الحب حرام....اه بلده فى ظروف صعبة
لكن كل انسان بيحلم بالاستقرار والبيت والاسرة
بغض النظر طبعا عن طريقة التعارف اللى انا شخصيا مش مقتنعة بيها
بس.....اكيد حبه ده مش هايمنع وقوفه جنب بلده فى اوقات شدتها

لكن كل اللى هما عوزين يوصلوه من خلال كلامهم

1- ان عبد الله فضل حب كاثرين على الجهاد فى سبيل الله

وهو اعطالهم الفرصه للاسف

2- ان المسلمين مبقوش مهتمين بتعاليم ومبادىء الاسلام وعادى عندهم ان واحدة تيجى تعيش معاهم
اصل الحياة بقت فرى على الاخر...........دى صحبتك يا حبيبى طيب ربنا يخليهالك

ههههههههههه عسل يارورو

3-كمان عاوزين يقولوا ان المسلم انسان مش مهذب وتنطلق منه عبارات بذيئة

4-لا......والافظع ان مش مهم عند المسلم ولاده بيعتنقوا دين ايه....اللى هما يختاروه بقى

والله بجد بيستهبلوا هما يعرفوا ايه اصلا عن الاسلام علشان يتكلموا عنه

اما بقى موضوع ان عبد الله مظلوم او مش مظلوم
فأنا شايفة ان فى البداية مكنش ينفع انه يحب واحدة عن طريق النت
وكمان تيجى تعيش معاه.......يعنى بصراحة ده مينفعش خالص

وشايفة برده انه اتظلم فى انهم قالوا عليه ان بيشتمها وبيهينها وبيضربها
لكن اهو عرف نتيجة حبه ليها اهى باعته وصدقت على كلامهم
ما هما امريكان فى بعض بقى...............
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
وربنا يحمى شبابنا يارب وينصر المسلمين دايما

رأيك صح فى الحالتين وفى منتهى الروعه

وفى الاخر احب اشكرك يا ريرى على الموضوع الجميل
لانه فعلا مهم اوى وبيناقش حاجة تمس المسلمين كلهم
وهى ديننا....
شكرا مرة تانية وجزاكى الله كل خير
الشكر ليكى انتى المره دى يارورو
وبجد بدات استمتع جدا بردودك فى مواضيعى
وحسيت بنضوج واضح فى شخصيتك واسلوب تفكيرك
riri cat
موضوعك بجد روووووووووووووعه
هما شيفنا ارهابين وكل حاجه فينا و حشه
منهم لله

يسلمووو
شكرا ليكى ياجميل
نورتينى
فعلا منهم لله
riri cat
بجد اول حاجه بشكرك جدا ياقمرايه على التوبيك ده
ومش غريبه عليكى المواضيع الجامده
بس انا مستغربه ازاى مكنتش اعرف الموضوع ده
انا اول مره اعرفه منك
ومقدرش احكم على الموضوع غير لما الم بيه كله
واوعدك اشوف الفيديو واديكى راى يا قمرايتى
وميرسى جدا يا ريرى يا حبيبتى وتسلم الايادى
نورتينى يابوسى
اه طبعا من حقك
الحلقات موجوده على اليوتيوب
ممكن تدخلى تشوفيها وتقولى رأيك فى اى وقت
ميرسى ليكى انتى ياقمر
riri cat
مرحبا ريري وموضوع نقاشي جيد
الاعضاء قبلي ما شاء الله كتير منهم كتب كلام واراء غاية في الروعة انا قرأتها كلها وبتمعن
انا مش عارف ابدأ منين بصراحة

مهما الاعضاء كتبوا انت عارف انى بستنى رأيك انت وبعتز بيه جدا
مش عاوزه حد يزعل منى من الاعضاء
وميقولوش انى منحازه لردودك
بس اللى بيفهم ويشوف هيقدر مدى براعتك فى الردود

سن الفتاة : اول حاجة شدتني 16 سنة يعني مراهقة وامريكية يعني المفروض بلا رابط ولا دين يقدر يقف امام ما تريد والمنع والعناد في المرحلة دي وعدم القدرة على تحديد الهدف لعدم اكتمال النضج العقلي بيخلي الفتاة بتتمسك باللي هي عايزاه لحد ما توصلوا وخلاص ولو وضعنا في الاعتبار اسلوب المنع والرفض اللي حوليها حنعرف هي ليه اصرت على الارتباط بعبد الله
وبعدين الانتقال من صديق الي صديق بمجرد الملل ده شيء عادي جدا في الغرب اكيد طبعا خلاص ارتبطت بعبد الله شوية وحبته واتجوزوا شوية وبعدين خلاص الملل دخل لان دول ميعرفوش يعني ايه ارتباط ابدي وان كلمة زواج ممكن تعني اتنين يرتبطوا مدى الحياة

ماهم متعودين على كده
الراجل عندهم زى فرده الشراب يخلعوه وقت مايحبوا ويرموه وقت مايحبوا

كون ان عبد الله ده عاملها بصورة سيئة وكان بيضربها الله اعلم بصدق الرواية وان كان فعل فطبعا هم ما صدقوا يلاقوا حاجة يمسكوا فيها
وبعدين ليه يعني فعلا عبد الله ميكونش همه فعلا من الارتباط ده ان يعيش في امريكا وينعم بالحلم الامريكي والهجرة اللي بتطغي على عقول الكثيرين من الشباب

اه احب اوضحلك نقطه
عبد الله جاء بالبرنامج وقال انه ليس من احلامه السفر الى امريكا وانه مستقر ببلده ويعمل بها ايضا
وفى نهايه الحلقه عندما تركت الفتاه عبد الله
قال لها د.فيل غيرى ارقام موبايلك وكمان البيت
واقفلى حسابك على الشات
وهو مش هيقدر يوصلك
لانه مش هييجى امريكا ابدا
تخيل؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
لك ان تتخيل انه بيقولها هو ميقدرش ييجى امريكا
شفت كأنهم بيطردوا العرب من بلادهم
بعد طبعا ماشوه صوره العرب والمسلمين
واه هو ضربها وهو اعترف بهذا عشان كانت عاوزه تخرج مع شباب وتسهر وكده
فضربها بالحزام ونعتها بشتائم
واللى ضايقنى اكتر لماهى قالتله على الهوا انها مش عاوزاه
راح شايل الميكرو من اذنه ورماه وعيط
منظر انهزامى جعلنى اشعر بالاشمئزاز والقرف من هذا الشاب
بيعيط عشان فتاه وياريتها تستاهل!!!!!!!!!!!

وبعدين مش غريب انه لو سائلتي اي غربي عن الاسلام حيرد من غير ما يفكر ويقول ارهاب
برمجة العقول بمرادفات الكلمات من اسهل ما يمكن وهي من تصل بالرسائل الي عقول المشاهدين
مع الوضع في الاعتبار ان اباطرة الاعلام الغربي يهود فلابد ان نتوقع ان يكون الناتج عنصرية ضد العرب والمسلمين
علشان كده مستعجبتش انه الدوشة دي كلها علشان واحد عربي اتجوز امريكية الفكرة انه مش اي عربي ده فلسطيني وده هو المطلوب تصوير الفلسطنين على انهم مجموعة من الهمج لا يقدرون التحضر والحب وبتعاملوا بالعنف ويبحثوا عن مصلحتهم ولا يحكمهم سوى هواهم

وعلى فكره نفس البرنامج ده كان قدم قضيه لفتاه امريكيه متزوجه من ايرانى
وبرضه هانوا العرب

يعني الشباب اللي بيتجوز اجانب عندي في الاقصر اكثر من الهم على القلب ولا الدنيا تقلبت ولا حاجة وبيتجوزا بنات صغيرة وستات كبيرة وبيسافروا معاهم وياخدوا جنسيات وياخدوا فلوس ولا سمعنا اي صوت لاي حد

اه مااناعارفه
الاقصر عندكوا مليانه شباب دماغهم تافهه كده همهم الفلوس وخلاص
طبعا مش الكل
لان لو الكل مكنتش انت تبقى منهم
لانك انسان مهذب ومحترم وربنا هيكرمك

شكرا على الموضوع النقاشي
تقبلي تحياتي

الشكر ليك يامحمد
ونورتنى كعادتك واشرقت صفحات الموضوع
riri cat
اولا نايس نوبيك ثانيا ده اكبد كان المتوقع في موضوع زي ده منهم لله
شكرا ليك يامحمد
نورتنى ياجميل
riri cat
انا بجد مش لاقى حاجه اقولها بعد اللى اتقال قبلى
بس انا عايش فى امريكا هنا واقولك اللى انا اتعلمته فى الفتره اللى انا عيشتها
بجد يا شيكامارا هنا فى الوقت اللى هما اه ممكن يكونو بيخافو من العرب شويه
بس انت بتاخد حقق زى اى حد تانى والامريكان اللى عايشين هنا لو سألتيهم عن العرب ولا حاجه هيقولولك
صحراء وبيركبو جمل وحاجات زى دى اللى يعرف حاجه عن مصر يا دوبك الهرم وابو الهول
وفى ناس كتير اصلا مايعرفوش مصر دى فين فا بجد المفروض العلام العربى يكون عامل حاجات وبرامج عشان يعرفو الناس اللى فى الغرب العرب ايه وبيفكرو ازاى والحاجات دى عشان يعرفوهم تاريخهم وبجد الفتره اللى انا عشتها هنا فى امريكا ماشوفتش عنصريه اكتر من العرب اللى انا عشت معاهم هنا بيشغلوك مش عايز اقولك زى ايه وبيدفعولك اقل من اللى انت بتستحقه بكتير بيستغلك والحقد والكره هو اللى بيحركهم عشان كده تلاقى الجاليه العربيه هى اسؤ جاليه هنا فى امريكا مش عشان العنصريه لا عشان هما مش كويسين من جواهم مع بعض
ولو شوفتى المكان اللى انا عايش فيه الهنود وصلو بعد العرب بكتير بس شوفى الهنود عملوا ايه والعرب عمله ايه
فا فى النهايه لازم الاعلام العربى يقوم بدوره فى الموضوع ده ويحاول يصلح من صوره العرب شويه زى ما هما بيطلعو اشاعات على الاسلام وعلى العرب المفروض احنا كمان نرد عليهم ونبينلهم العرب ايه والاسلام دينا بيقول ايه
مش نقول حسبى الله ونعم الوكيل ولا نقول هما قالو ايه عن الاسلام والعرب وننسى واجبنا اننا نصلح اللى فى عقولهم
اللى الاعلام اللى فى بلادهم هو اللى خلق الفكره دى عندهم
وفى النهايه اشكرك يا شيكامارا على الموضوع الجميل ده

شكرا ليك انت ياحوده
وبجد نورتنى كعادتك
وشكرا لتوضيح وجهه نظرك
ماانت عايش هناك بقى وبتتعامل معاهم وعارف بيفكروا ازاى
وانافعلا سمعت ان الجاليه المصريه اسوا مماتكون فى البلاد الاجنبيه
riri cat
أنا رأيى من رأي ليون حماده ,,,,,,,,,,,, مش عارفة بصراحة اقول اكتر من كده

وفي النهاية هقولك .......... ياريري ياجاااااااااااااااااااااااامدة
منوره ياصابحتى
اه طبعا هو فى كلام يتقال بعد كلام محمد
ده عبقرينو المنتدى
والكبير كبير ياحبيبى
على رأى عمرو مصطفى
riri cat
ربنا ينتقم منهم
الولد طبعا مظلوم وكل الشعب الفلسطيني مظلوم
ودي مش اول ولا اخر مره يعملوا كدا

تسلم الايادي يا ريري
منوره ياسجده ياحبيبتى
هو مش مظلوم
هو اللى ظلم نفسه
riri cat
اولا بشكرك يا قمرايه يا ثكره انتي على الموضوع دا

وانا حتكلم بصراحه

كلنا عارفيين ان الغرب بيكرهونا وبيعتبرونا ناس مش متحضره دا لسه زاهي حواس رئيس هيئه الاثار المصريه بيقول انهم لحد دلوقتي فاكرنا راكبين على جمال وناس متعرفش الحضار والتطور

طيب خليني اقولك ان سن البنت كان من الاول دا اول برهان ان حتحصل مشاكل لان سنها صغير قوي وب غير مدركه لمعنى الزواج او الحب الحقيقي ووحده مراهقه فممكن تقول اي حاجه هو معملهاش زي حكايه الضرب دي

هو فعلا ضربها وهو اعترف بهذا
لانها ياروح مامتها عاوزه تخرج مع اصحابها الشباب عادى وبحريه
مش عاوزه حد يقولها جايه منين ورايحه فين
اتخنقت بقى عادى
وهو يبقى كيس جوافه
لازم كان يضربها

وهو عمل كده ومش عارف يعني ايه امريكا من كام يوم كانو جاييبين في قناه المحور قصه شاب مصري متزوج من واحده امريكيه وخلف منها في يوم رجع البيت مش لاقاها اتصل بالسفاره الامريكيه وراحلهم واضرب هو وامه وحصل اهانه ليه مش ممكنه من ضرب وشتم من السفاره الامريكيه وهو لحد دلوقتي بيدور على مراته وعياله وطبعا السفاره سفرتهم

الناس مش مدركه ان ممكن اي وحده امريكه من دول اما تحصل اي مشكله صغيره مع جوزها هيا حتتصل فورا بالسفاره وطبعا حيقفو معاها وحيسعدوها ويسفروها

شكرا على المعلومه

دي نقطه

النقطه التانيه اللي مهمه قوي ان الاخ الفلسطيني الاصل دا هو اللي سؤا سمعتنا قدمهم

اقولك ازاي وطبعا انتي شفتي الحلقه وعرفه

د فيل عرف ازاي يستفزه جامد وراح هو نتيجه الاستفزاز دا سابه ومشى من الحلقه قدام كل الناس بدل ما يعقل ويعرف يرد عليه كويس

ساعتها د فيل انتهز اللي عمله دا وقاله شوفو اخلاق العرب ازاي يسبني ويقوم وقد فعلا يشتم ويطلعنا بصوره وحشه بس مين السبب الشاب الفلسطيني الاصل دا هو اللي اداه الفرصه لكده

ايوه كده ياميسو
اخيرا لقيت حد شاف الحلقه وفهم كويس
فعلا هو قام وشتم المذيع وهو طبعا ماصدق

هو اللي فتح على نفسه الهجوم دا كله

هو دا راي

مرسي يا حببتي على موضوعك
العفو ياقمر نورتينى بردك الغالى
riri cat
اولا شكرا ليكى يا ريرى على الموضوع الجميل دة
انا عايز بس اقولك حاجة
كل الغرب شايفين العرب على انهم ارهابيين ومتخلفين
بس ممكن نكون احنا اللى ادنالهم الفرصةانهم يقولو كده من حال الشباب الواضح للعالم
بس اللى انا عايز اقوله
انا افتخر انى شاب عربى مصرى
العفو على ايه يااسلام
شكرا ليك اتنت
riri cat
قصه محزنه من واقع ملموس
شكرا لمرورك العطر
نورت التوبيك
فريده
موضوع جميل تسلم ايدك
riri cat
موضوع جميل تسلم ايدك
منوره يافريده
وشكرا لمرورك الكريم
safyahmed
بقولكو ايه ساعدونى انا عاوزة اوصل لعبد الله باى شكل. انا عارفة كاثي وفى موضوع ضرووووووووورى لازم اكلمو فيهظلازم اوصلو باى شكل مسألة حياة او موت ارجوكو ساعدونى الى يعرف منكو ايميل عبد الله او حتى اسمو على موقع ماى سبيس او اى معلومات ممكن توصلنى ليه دة اميلى safyahmed111@yahooبلاش تنفضولى مستنيه الرد الى يساعد حد ليه ثوابو وكلو عند ربنا بالاجر
safyahmed
ريرى يا قمر ساعدينى بليييز بجد محتاجة اوصل لعبد الله ضرورى لو تعرفى حتى اسمو على ماى سبيس او اى معلومة ممكن توصلنى ليه دة اميلى كلمينى بليز [email protected]

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
أسماء صحابة رسول الله ( صلي الله عليه وسلم ) والصحابيات ........ رضي الله عنهم ..
فضل سورة الكهف يوم الجمعةالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من قرأ
اجمل فوز لاجمل ام في الدنيااااااا الله الله الله فرح 80 مليون مصري النهرده