نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو والصور : ليه مش هننزل يوم 27 مايو ثورة الغضب الثانية

أولا يا مانو باشا أرجو أنك تقبل كلامى بصدر رحب و متزعلش منى لأن الخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
ثانيا أنا مقولتش ان الأخ البرادعى معملش حاجة, لأ ماشاءالله عمل كتير جدا و تقلد مناصب ماشاءالله عليه بس كل ده لنفسه أكتر منه لأى حاجه تانية, طبعا كنا بنتشرف ان مدير وكالة الطاقة الذرية مصرى وكل حاجة, بس متقوليش انه وهو بيوصل للموضوع ده (وطلع عينه زى مابتقول)كان هدفه مصر والوطن والمصريين والكلام ده الله يخليك.
ثالثا انت بتقول انه كان عايش فى مصر مساعد لوزير الخارجية, انت عارف الكلام ده كان من امتى؟
البرادعى ساب السلك الدبلوماسى المصرى سنة 1980!!! يعنى من 31 سنة وحتى من قبلها و هو معظم وقته بره.
رابعا أنا أول مرة كنت أسمع حديث للبرادعى كان من حوالى 4 سنين, وكان واضح جدا للجميع انه بيواجه صعوبه كبيرة فى التحدث (باللغة العربية) و هو طبعا معذور لأن 70% من حياته بره مصر زى ما قلت.
فازاى هيحكم (جمهورية مصر العربية).
خامسا انت سألتنى مين يستحق يكون رئيس جمهورية؟ وانا من أشد أنصار الاخوان كما أعلنتها على الموقع ده أكتر من مرة, ولكن ان لم يترشح أحد من الاخوان فأنا أعطى صوتى لحمدين صباحى (صاحب التاريخ المشرف منذ السبعينات ومنذ ان كان عمره 21 سنة وهو يواجه الرئيس السادات بكل جرأه و أدب فى نفس الوقت), بالمناسبة هل كان يستطيع البرادعى أن يفعل ذلك فى هذا الوقت وهو كان أكبر فى السن و المنصب ولا كان سيفكر ألف مرة وفى النهاية لن يفعل؟
و أخيرا أقول للبرادعى وزويل و مجدى يعقوب و عشرات غيرهم, شرفتونى و شرفتوا مصر بجد ولكن لو ترشحتم لرئاسة الجمهورية أسف لن أنتخبكم
على فكرة أقرا الكلام دة كويس دا من موسوعة ويكيبيديا http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%...AF%D8%B9%D9%8A

و على فكرة الراجل يشكر أوى أنه عرف الناس كلها يعنى أية عصيان مدنى ويعنى أية تغيير

معاك أنه فخر بس مش معاك أننا من أشد المناصرين للأخوان المسلمين
و الدليل واضح و صريح أنه فى يوم 25 قالك أحنا مش هنشارك فى الثورة طيب ليه يا جماعة عشان ميحصلش حملة أعتقالات لكل واحد من بيته طيب ليه بقى بعد الحكومة ماوقعت و السكاكين جهزت جايين فى سيدى جابر و عايزين يعملوا محاضره مع نفسهم و طالعين على أساس إنهم القيادة بتاعة المظاهره كانوا فين ولا خافوا من الأعتقالات ؟ على فكرة أنا بحترم دلوقتى 6 إبريل أكتر من قيادات الأخوان المسلمين

بالنسبه لطريقة كلام البرادعى هيا كدة مانت عندك السادات راجل فخر للمصريين و مش المصريين بس و للعالم كله و كانت طريقة كلامه عجيبه جدا جدا جدا جدا لدرجة ممكن تكون مضحكة لكن دى كاريزما و أحنا عايزين مفكر

المقال "بالفيديو والصور : ليه مش هننزل يوم 27 مايو ثورة الغضب الثانية" نشر بواسطة: بتاريخ:
ISLAMAZ
على فكرة أقرا الكلام دة كويس دا من موسوعة ويكيبيديا http://ar.wikipedia.org/wiki/%d9%85%...af%d8%b9%d9%8a

و على فكرة الراجل يشكر أوى أنه عرف الناس كلها يعنى أية عصيان مدنى ويعنى أية تغيير

معاك أنه فخر بس مش معاك أننا من أشد المناصرين للأخوان المسلمين
و الدليل واضح و صريح أنه فى يوم 25 قالك أحنا مش هنشارك فى الثورة طيب ليه يا جماعة عشان ميحصلش حملة أعتقالات لكل واحد من بيته طيب ليه بقى بعد الحكومة ماوقعت و السكاكين جهزت جايين فى سيدى جابر و عايزين يعملوا محاضره مع نفسهم و طالعين على أساس إنهم القيادة بتاعة المظاهره كانوا فين ولا خافوا من الأعتقالات ؟ على فكرة أنا بحترم دلوقتى 6 إبريل أكتر من قيادات الأخوان المسلمين

بالنسبه لطريقة كلام البرادعى هيا كدة مانت عندك السادات راجل فخر للمصريين و مش المصريين بس و للعالم كله و كانت طريقة كلامه عجيبه جدا جدا جدا جدا لدرجة ممكن تكون مضحكة لكن دى كاريزما و أحنا عايزين مفكر
أولا لو كانت بالأولوية فى فكرة التغيير يبقى أيمن نور أولى على الأقل الراجل اتسجن واتبهدل لحد لما طلعت عينه بجد (حتى انه فقد الكثير من قدرته على الابصار وهو داخل السجن) ومش عارف أيامها كان البرادعى فين؟

ثانيا (الاخوان خايفيين من الاعتقال) أغرب جملة سمعتها فى حياتى, دا مفيش حد اتسجن و أعتقل وشاف أيام سودة قد الاخوان, لدرجة ان المثل كان بينضرب بيهم يعنى لما الواحد ييجى يطول دقنه شوية (عادى يعنى) يقوم اللى حواليه يقولوله (احلقها أحسن يفتكروك من الاخوان), وبعدين دول لو ماكنش عندهم ايمان قوى بربهم و أفكارهم ماكانوا سابوها من زمان هو يعنى ايه اللى واخدينه من القرف اللى كانوا فيه.

ثالثا أنا لم أقصد اطلاقا الكلام عن لهجة أو لكنة البرادعى فدى حاجة بتاعه ربنا, أنما انا أردت أن أوضح أنه نتيجة للسنين الطويلة جدا اللى قضاها بره مصر أصبح يجد صعوبة فى التحدث باللغة العربية فكيف له أن يأتى الآن ليجلس على حكم مصر؟
واذا كان على المفكرين مفيش أكتر منهم فى البلد, يعنى مصر فيها دلوقتى 85 مليون منهم 4-5 مليون مفكر (يعجبوك أوى), المهم الاخلاص والنوايا الصادقة عشان الأفكار تتنفذ بعون الله.

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو والصور : تغطية أحداث جمعة الغضب الثانية واشعال الثورة المصرية الثانية الجمعة 27-5-2011
شاهد بالفيديو خطبة ثورة الغضب الثانية الجمعة 27 مايو فى ميدان التحرير
شاهد جمعة الغضب الثانية 27 مايو بث مباشر ومتابعة اخر التفاصيل بالفيديو والصور من ميدان التحرير بمصر
بالفيديو والصور أخبار ثورة الغضب الثانية الجمعة 27/5/2011
27 مايو ثورة الغضب المصرية الثانية نزول للتحرير لعدم وجود تغيير