نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام آخر الأخبار

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اللي حصل في امبابه..

حدث فى امبابه
by Mahmoud Hafez on Sunday, May 8, 2011 at 1:25am

الحكايه بقا اصلها ايه

اصلا البصراوي دى كمنطقه جوا امبابه الشرطه والمباحث بيخافو يدخلو هناك عشان فبها صعايده -احدع ناس طبعا - وتجار مخدرات ومسجلين خطر بالعبيط دا هما عادي كده وقبل كده فى ظابط شرطه وخمس عساكر حبوا يقبضوا على واحد جوا من عيله كبيره الظابط والعساكر خرجوا جثث دا بس عشان تعرفوا طبيعه المكان

واحده اصلا قبطيه اسلمت من فتره واتجوزت واحد مسلم ودا نقلا عن الناس هناك بلسانهم قالو انها اتصلت بي واحدمن سلفيين المنطقه بعد صلاه المغرب بربع ساعه وقالتلو ان اهلها خطفوها ورجعوها الكنيسه وقعدت تصوتلو فى التليفون الراجل طبعا خدته الشهامه ولم الناس وطلعو على الكنيسه واول ماوصلو ضرب نار اتفتح عليهم من فوق الكنيسه والعماره الاي قدامها وفى ناس جريت على الكنيسه وقالت الحقو السلفيين جاييين يهدو الكنيسه قاموا قافلين الكنيسه من جوا واتقطع النور عن المنطقه

وفى الزحمه الناس قعدت تلطش فى بعض

والجيش وصل

انا وصلى الخبر من تويتر وقت صلاه العشاء نزلت اصلى وطلعت على هناك وصلت تقريبا على 8:30 كان فى ناس متجمعه قدام الكنيسه من اهل المنطقه و3 مدرعات من الجيش وضرب نار كتير متواصل بين الجيش وناس مسلحين فوق الكنيسه وفوق بيت قدامها والكنيسه اصلا فى شارع صغير جانبى والجيش ماكانش عرف يتدخل من كتر الرصاص اللى كان جاي من فوق العماره دى والكنيسه وكانو معاهم مولوتوف حدفوه على كوم زباله كبيير قوى قدام الكنيسه فالنار ولعت فيه كله

شوفت بعينى 2 مصابين وكان هناك 3 عربيات اسعاف خدو مصابين ومشيوا

بعد كده فى قناصه من الداخليه جم كانو لابسين مدنى وخدوا اتنين من شباب المنطقه طلعوهم على سطوح اعلى من العماره ولما طلعوا ضرب النار بقى متواصل بغزاره من الجيش واستعملو رشاشات الالى بتاعت المدرعه وبعد كده فى فرقه حاولت تقتحم الكنيسه والمطافى جت وبدأت تطفى النار المولعه اللى قدامها وفضلنا نسمع صريخ من جوا الكنيسه لمده 10 دقايق والضرب بره بردو كان شغال على فترات وهديت الدنيا خالص بعد كده ورجع نور الكنيسه ينور ودخلت 3 مدرعات الشارع الصغير بتاعها واول ما دخلو المسلحين اللى كان على العماره بدأؤ يحدفو مولوتوف على المدرعات فابأو يرجعو تانى
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اهل المنطقه لما لقو المدرعات بترجع اتجمعوا وبدأو يهتفوا "مسلم ومسيحى ايد واحده " وجرى قدامى واحد سلفى بدقن معاه سكان اقباط من البيت اللى قدام العماره اللى فيها المسلحين وكسروا الباب وخدوا معاهم عساكر شرطه عسكريه وطلعو فوق السطوح وشويه عيال عفاريت من المنطقه عملو مولوتوف فى ثوانى وطلعو وراهم وفضلو يحدفو على المسلحين اللى فوق العماره والناس اللى فى الشارع جابو موتوسيكلات وسلطو النور بتاع الكشافات على العمارهدى فالمسلحين مابقوش عارفين يضربوا نار خالص والمولوتوف فضل نازل عليهم لحد ما الجيش اقتحم العماره دى نفسها والقناصه والجيش انتشرو على كل بيت حوالين العماره دي وبعد كده الدنيا هديت تماما والامن المركزي اللى كان وصل على 9:30كده بدأ يعمل كردون حوالين المكان

والناس فضلت تهلل للجيش والكلام دا على الساعه 10:30

بعد كده انا مشيت والناس بدأت تروح بس الاغلبيه لسه واقفه

اللى انا مستغربله كميه الرصاص اللى اتدربت من المسلحين دول

وباب العماره اللى كانو قافلينو وحطين وراه متاريس كأنهم كانو مستنين حاجه تحصل

والناس مش عارفه اصلا هما مين

أقباط ومسلمين سلف وغيرهم كانو وقفين حنبى كله بيقول ميين دول

واشمعنا البنت دى تتصل بعد المغرب بربع ساعه الوقت اللى معظم السلفيين بيقضوه فى المسجد دروس ووعظ وكده

مش عارف انا هاروح تاني الصبح عشان اعرف الدنيا وصلت لحد فين

بس المهم ان اهل المنطقه اقباط ومسلمين كانو جنبى كتف فى كتف وهتفوا

لا اله الا الله

مسلم ومسيحي ايد واحده

وطز فيككو يا بتوع الطائفيه مش هتعرفوا تولوعو بيننا
-------------------------------------------------------------------------

الموضوع منقول من فيس بوك و لازم الكل يعرف الكلام ده.. و انا ناقل الموضوع باسم صاحبه..

المقال "اللي حصل في امبابه.." نشر بواسطة: بتاريخ:
جدة مصرية
خبر خطير جدا

أشكرك سيكو كتير واسمح لى أن أشكر أبو عمر أيضا ولأنه وضع رابط هذا الموضوع الهام

ولم انتبه له وربنا يستر ولا تتكرر هذه الأحداث المؤسفة

بخبر له صلة بموقعة امبابة
sicooo20
ربنا يستر يا جده مصريه و الله بقت حاجه مؤسفه جدا .... لان دي مش اخلاقنا خالص و الله بس ان شاء الله ربنا يعديها و يسترها معانا يا رب
ملكـ الويب
سيكو الكلام اللى نقلته 70 % منه صح

انا من امبابة ولحد دلوقتي الاقاويل كتير

بس بخصوص مين بدأ الضرب الاول والكلام ده

فعلا زى ما قلت مسلحين فووق الكنيسة هما اللى بدأو الضرب بعد ما الجيش ضرب في الهوا

بس قبلها حصل حاجة

بلسان الشيخ محمد على كبير شيوخ السلفية في المنطقة وامام مسجد كمان هنا قال دلوقتي مباشر على قناة الحكمة

انه فعلا واحد اللى قال ان مراته محبوسة جوة وفعلا جم الناس قصاد الكنيسة وكان في لواء جيش كمان

وفجأة لقو زجاج بيدحدف من فوق الكنيسة حتى كلهم استغربو وكل الناس جريو طبعا والشيخ اتصاب بزجاج

وقال انه كان كمية زجاج كثيرة جدااااااااااااااااااااااا بتنزل من فوق

بعدها وهو رايح المستشفى كان الجيش جاى امبابة

واللى سمعه بعد كدة ان الجيش ضرب في الهوا وكان الناس فوق الكنيسة بترد بضرب هما كمان كانو مسلحين معرفش ليه ؟

وطبعا بعيد عن اى حاجة بعد الاحداث دي وبعيد عن ان البصراوى فيها تجار مخدرات او لا لان فيها كتير محترمين برده

بس امبابة عامة منطقة شعبية واى شاب فيها مسلم كان او نصراني هيسخن في المواقف اللى زى دى

بقى دول يضربو ودول يضربو والموضوع سخن اكتر واكتر راحو على كنيسة العذراء في شارع الوحدة وحرقوها

ومننكرش ان التصرفات دي مش صح لكن هنقول شباب غير ملتزمين اوى يعني شباب عاديين سخنو لما حصل ضرب من فوق الكنيسة واكيد عارفين الباقي

وبعيد عن كل ده اكيد في يد خارجية في الموضوع ده واختفت من اول ما حصل مشادة

ربنا يستر يارب

مشكور على المعلومات
sefasefa
شكرا على الخبر ده ويارب كلنا نكون يد وحده
ابو عمر0
اشكرك استاذ/ سيكو ...لبيان الحقيقة

واشكر الجدةلتنبيهى للرد..... وبارك الله فيكم جميعا.......... الان هل شاهدتم حلقة اليوم من الحياة اليوم.. ارجومناقشة الحلقة على الفيس بوك
ابو عمر0
ارجو من كل من هم من امبابة وشاهد الموقف انه يتقدم بشهادته لنبين الحق
sicooo20
الشكر لله يا جماعه ... و ملك الويب طبعا انا احترامي لاهل امبابه جميعا بس انا حبيت انقل الكلام زي ما اتكتب بالظبط و عموما اتمني الموضوع ينتهي علي خير يا رب و نعرف الحقيقه و نعرف مين السبب فاللي بيحصل دا كله... ادعوا ربنا ينجينا جميعا ان شاء الله.
سارة النودى
ربنا يبارك فيك شكرا على الموضوع
sicooo20
شكرا ساره و ادعي ربنا يسترها و تعدي علي خير يا رب
metalsoft
ربنا يعديها على خير الله يكون ف العون
سارة النودى
يارب تعدى على خير وتمرالايام دى بسلام ومصر توصل لبر الامان يارب
sicooo20
آميــــــــــــــــــــــن يا رب

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
اللى عاوز يضحك يقراء نص الحوار اللى نشرته الشروق اليهوديه اللى بتقول مع كوفى كوجيا لا
حفل رائع فى امبابه من اجل الايتام