نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام المنتدى الإسلامي والنقاشات الدينية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وقفه مع كل مسلم ..كيف مسلم ولا تريد دوله اسلاميه

السلام عليكم

نتكلم بالعاميه احسن

الفتره اللي فاتت استغربت ناس كتير مسلمين
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هنتكلم ناو علي المسلمين بس

في ناس دلوقتي لو خيرتهم بين امرين الدوله الاسلاميه او المدنيه او اي حاجه اخري مش هيختار الاسلاميه

لا اله الا الله

وانت مسلم

طب لييه

غريبه تعرف الاول اخي الكريم علي دينك وعلي كيف ستكون ملامح الدوله الاسلاميه ثم احكم

ايه اللي هيزعلك ان الدوله يحكمها شرع الله وحينما طبق شرع الله زمان كانت الدوله الاسلاميه هيا اول البلاد في كل شئ تقدم

والان الغرب عشان يعلجوا الازمه الاقتصاديه يعملوا بالاقتصاد الاسلامي واظن كلنا عرفنا الخبر ده من فتره

ولو شوفنا الاسلام ومبدائه عرفنا ان هيا لما تطبق كل حاجه في الدنيا هتبقي صح

طب دعونا نلقي نظره علي الدوله لو اسلاميه ايه اللي هيحصل

اولا الفساد في المجتمع اصحابه سيتم تطبيق عليهم اشد الاحكام وب الكل هيخاف وهيبقي الفساد مفيش او قليل اوي بشئ لا يظهر

نيجي للسرقه -- لما الدوله يبقي فيها خلاص محدش جعان يطبق حد السرقه فسيدنا عمر بن الخطاب مطبقش الحد ده في وقت كانت فيه البلد في حاله فقر

تخيل لو البلد خلاص مكفيه سكانها واللي هيسرق هيعرف انو ايدو هتقطع يبقي محدش هيسرق يبقي البلد هتعيش ازاي

!!

ولو البلد يها فقر السارق هيتجاب ويتسجن ويقام عليه حدود اقل بكتير من كده لان البلد تعتبر فقيره فهو ممكن يسرق عشان ياكل وهنا لا تقطع يده بدام البلد في حاله فقر !! والله اعلم

تخيل طبقت الزكاه علي الغنياء والفرقاء اتوزعت عليهم بالظبط هاه ايه رايك هتبقي البلد ماشيه ازاي

تخيل ان الصلاه بقت وقتها بوقتها والجميع بقي بيصلي لان وقت الصلاه الجميع لابد ان يذهب للصلاه

( الا مثلا في حالاتت محطات وكده عشان الناس اللي هترمي كلام والسلام طبعا مثلا لو جهاز لازم متابعه او غيره بتتقسم الصلاه واحد يصلي والتاني يتابع وهكذا )

تخيل ان الباحيات هتتمنع والشباب هيتاخد لطريق الصح العلم والمخدرات اللي ملت الشباب والسجاير اللي ضيعت صحه الناس واللي ودت الشباب وره مليون سنه

كل ده هيتمنع

تخيل هتبقي البلد عامله ازاي

تخيل ان لو مسيحي زي حكايه كنيسه اطفيح اتهدت الكنيسه الناس هتتحاسب لان عليك حمايتهم زيهم زي المسلم مش ناو مينفعش حد يتحاسب عشان المسلمين ميقوموش علي المسيحيين وكده

اقرو القصه الرائعه دي
( كان في عهد امبر المؤمنين عمر بن الخطاب رضي الله عنه كان عمرو بن العاص رضي الله عنه حاكما لمصر ووكان يوجد سباق وفي النهائي تسابق بن حاكم مصر بن عمرو بن العاص مع احد النصارى وكسبه النصراني فضربه بن امير المؤمنين علي راسه وقال له شئ لا اتذكره جيدا ترك النصراني مصر وذهب لامير المؤمنين عمرو بن الخطاب واشتكي له

انظر ماذا فعل امير المؤمنين

انظر ماذا فعل امير المؤمنين عشان يرد للنصراني حقه

بعث لحاكم مصر عمرو بن العاص وابنه او يأتيا وحينما اتيا قال للنصراني اضربه كما ضربك واضرب ابيه ان شئت

فضرب النصراني بن حاكم مصر بن عمرو بن العاص رضيى الله عنهما

وقال لامير المؤمنين هو ضربني فضربته ومرضاش يضرب عمرو بن العاص حاكم مصر لانه لم يضربه

وعاتب امير المؤمنين عمر بن الخطاب حاكم مصر عمرو بن العاص علي ذلك

انظر الدوله الاسلاميه سيكون كيف منظورها

وكيف ستتعامل مع غير المسلم

الزنا وحده الجلد انظر حينما يعرف الزاني انو سيجلد كيف سيقوم بذلك

وعندنا يعرف المتزوج انه سيرجم حتي الموت لو زني وهو متزوج لان الله اعطاه الحلال وهو ذهب للحرام فكيف سيقوم بذلك

ب سينتهي عصر الزنا انظر كيف ستكون الدوله

انظر حينما نهتم بالعلم والتعليم ويؤخذ الشباب من المخدرات والباحيات وكل تلك الطرق للعلم والتعليم والجهاد فكيف ستكون الدوله حين ذاك

تلك جوانب بسيطه ستكون عليها الدوله

فما رايك بالله عليك بالدوله حين يقوم الاسلام

الرجاء من من يقرا الموضوع او ينشره وان يعمل مواضيع وفيديوها تحبب الناس في الاسلام وتعرفهم ان الدوله الاسلاميه ستكون خيرا كثيرا وتطبيق منهج الله هو الحل

المقال "وقفه مع كل مسلم ..كيف مسلم ولا تريد دوله اسلاميه" نشر بواسطة: بتاريخ:
شمس الاسكندرية
طيب ماهى السعودية المفروض انها دولة اسلاميه ؟؟
بس فى رايي انها مش سليمة
yassine20
شكرا اخي الغالي
فالتغير يبدأ من الفردة لينتقل للعامة
Mr.MeBoOo
شكرا اخي الغالي
فالتغير يبدأ من الفردة لينتقل للعامة
صدقت اخي الكريم
طيب ماهى السعودية المفروض انها دولة اسلاميه ؟؟
بس فى رايي انها مش سليمة
انا مبقولش نقلد السعوديه او غيرها انا بقول نطبق الشريعه الصحيحه الناس معترضه لييه عليها

ومعلش يا شمس ايه هيا من وجهه نظرك الحجات اللي مش سليمه في السعوديه
شمس الاسكندرية
بص انا قعدت فى السعودية فترة
و هما بصراحة طبعا مش كلهم انما فى ناس منهم بتعمل كل ما تتخيله و حتى اللى لا تتخيله
مما يخالف الشريعه الاسلامية و اى شريعه خلقها ربنا
جايز من الكبت الشديد هناك و جايز من التربية معرفش بصراحة ايه السبب
بس رغم ان السعودية دولة اسلاميه تطبق الشريعه
الا ان فى اخطاء كتير بتحصل مخالفه للاسلام زى ماقلت لك
طبعا فيهم ناس كويسين بس احنا بنتكلم على مبدا تطبيق الشريعه
عارف حضرتك زى ما قال استاذ ياسين فى تعليقة الواحد لازم يبدا بنفسه و يطبق الاسلام من جواه
ساعتها مش هنحتاج حتى اننا نقول عايزين دوله اسلاميه لانها هتتوجد بلفعل
Mr.MeBoOo
صدفتي ولكن انا لما عرضت الموضوع مكنش قصدي نقلد السعوديه ممكن تكونمطبقه الشريعه بس عندها قصور فيها احنا بقي ان شاء الله نعالج القصور ده وربنا يقدم اللي فيه الخير للبلد

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
رجل مسلم أسلم على يديه كل من كان في الكنيسة
سليم العوا : مصر دوله اسلاميه ولن تتغير
هل ما زلت لا تريد أن تصلي .. ؟؟؟ لازم كل مسلم يشوفة وبذات اللى مش بيصلى