نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام الفلسفة والفكر والتنمية البشرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

قاسم امين

قاسم امين

قاسم امين محرر المرآه والرجل اللذى تمنيت أن أقابله فى العصر اللذى مضى وولد قاسم أمين فى

1 ديسمبر 1863 وتلقى تعليمه فى مدرسة رأس التين وكان والده تركى وأمه مصريه من صعيد مصر

والتحق بمدرسة الحقوق وحصل على الليسانس سنة 1821 وكان يبلغ من العمر 20 عاما وبعدها

سافر ليكمل تعليمه فى جامعة مونبليه بفرنسا وقضى هناك 4 سنوات وتأثر بالمجتمع الغربى وأقام

علاقة حب مع زميلة فرنسية له اسمها سلافة وهناك تأسست فى ذهنه المعايير اللتى يريدها فى

تحرير المرأة وكان متأثرا بالدين الاسلامى فيها وأصدر اول كتاب له سنة 1894 باللغة الفرنسية اسمه

( المصريون ) ليرد فيه على دوق فرنسا دار كور اللذى كان يهاجم المصريين ويجرحهم فى وطنيتهم

وعقيدتهم الاسلامية ولما عاد الى مصر أصدر كتاب سنة 1898 ( أسباب ونتائج وأخلاق ومواعظ )

وبعد ذلك أصدر كتاب ( تحرير المرأه ) اللذى اثار ضجة فى المجتمع المصرى لأنه كان يدعو لتحرير

المرأة وللإختلاط المشروع بين الرجل والمرأة وحقها فى التعليم والعمل وكانت براهينه فى هذا

الكتاب القرآن الكريم والسنة النبوية ووقف معه فى ذلك الوقت سعد زغلول والشيخ محمد عبده

وقاسم حينما دعى لإزالة الحجاب عن المرأة لم يكن يقصد كما فهم البعض ازالة الحجاب المغطى

لشعر المرأة ولكن قصد إزالة حجاب الجهل والرجعية وعدم الاختلاط بين الرجل والمرأة لان فى هذا

الوقت كانت الفتاة تتزوج ولم تعلم من هو زوجها الا فى ليلة عرسها وكانت فى الحقيقة مهمشة

تعانى من ظلم فرضه عليها المجتمع ولم يفرضه عليها الله سبحانه وتعالى وعين قاسم امين فى

البداية وكيل نيابة بالمحكمة المختلطة وكان عمره 22 عاماً ثم رأس نيابة محافظة بنى سويف

ومن بعدها طنطا وتدرج الى ان صار مستشار فى سن 31 عاماً وكتب قاسم أمين كتابه الثانى

الخاص بالمرأة سنة 1900 بعنوان المرأة الجديدة غير انه أول من دعا لإنشاء جامعة القاهرة
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وتزوج قاسم من ابنة أمير البحر التركى وانجب منها بنتين هم زينب وجلسن وكان حريص على

تخصيص ساعتين من وقته يومياً لزوجته ودعا لعدم تعدد الزوجات وشرح ذلك ومن أهم أقواله 00

* كلما أردت أن أتخيل السعادة تمثلت أمامي في صورة امرأة حائزة لجمال امرأة وعقل رجل.

*أقل مراتب العلم ماتعلّمه الإنسان من الكتب والأساتذة، وأعظمها ماتعلمها بتجاربه الشخصية في الأشياء والناس

*التربية هي التي أنتجت كل الرجـال الذين نسـمعُ عنهم، ونشاهدهم متحلّين بمزايا الإستقامة، والصدق والكرم، والشـجاعة والشفقة، وحب الوطن، واحترام الحق، والدفاع عن الحقيقة، والخضوع للواجب، وبذل النفس والمال في خدمة العلم والدين والجامعة الوطنية

*إن الوطنية الصحيحة لاتتكلم كثيرا ولاتعلن عن نفسها

وتوفى قاسم أمين

فى 23 أبريل سنة 1908 وهو فى سن 45 ورثاه الشاعر حافظ ابراهيم وخليل مطران وعلى الجارم

وحزن عليه بشدة الزعيم سعد زغلول وحزنت أنا شخصياً لأننى كنت أتمنى مقابلته لاننى اعشق

الحرية ولكن فى إطار الدين الاسلامى ولكنى أرفض التقيد بتحكمات المجتمع اللتى تكون غير

محرمة ويحرمها المجتمع فى صورة عادات وتقاليد فأنا نادية أعشق الحرية ولكم تمنيت أن أقابل

أعظم انسان بعثه لنا الله سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام المحرر الأول للبشر من ظلام الجهل

والكفر ومحرر المرأة الأول بأمر الله واول شىء حرر المراة منه هو الثكل او الوأد اى دفن البنت حية

صلواة الله وسلامه عليك يارسول الله فكل من دعا للحرية بعدك ماهو الا مقلد سائر على نور سنتك

بماعلمك الله فقد جعلك الله القائد الأول والمثل الاعلى اللهم لك الحمدو الشكر على نعمة الاسلام

المقال "قاسم امين" نشر بواسطة: بتاريخ:
IT-is-MY-DeStinY
كنت اتمنى انه مايحررش المرأه
نادية
كنت اتمنى انه مايحررش المرأه
ليه التطور اللى احنا فيه ان هيحصل بيه او من غيره
والبنت المحترمة المؤدبة هتفضل موجودة ليوم القيامة
التحرر اللى حصل كان من الجهل كانت البنت فعلا زى الجوارى
مالهاش ارادة مالهاش ورث مالهاش تعليم مش من حقها تقول
رايها بالموافقة او الرفض على شريك حياتها التحرر كان من قيود
فرضها المجتمع وحررنا منها الاسلام
IT-is-MY-DeStinY

ليه التطور اللى احنا فيه ان هيحصل بيه او من غيره
والبنت المحترمة المؤدبة هتفضل موجودة ليوم القيامة
التحرر اللى حصل كان من الجهل كانت البنت فعلا زى الجوارى
مالهاش ارادة مالهاش ورث مالهاش تعليم مش من حقها تقول
رايها بالموافقة او الرفض على شريك حياتها التحرر كان من قيود
فرضها المجتمع وحررنا منها الاسلام
مع احترامى لكلامك ياناديه التحرر اللى عمله قاسم امين ان ساوى بين الرجل والمرأه
المرأه قبل قاسم امين كانت متحرره من الجهل والرق وكانت تتعلم ومثال على كدا سيدات فضليات كتير
تواجدن قبل وجود قاسم ودا بفضل رسولنا صلى الله عليه وسلم مش بفضل قاسم امين
اما التحرر اللى نادى بيه قاسم امين هو مساوه المرأه بالرجل ودا بصراحه انا مش بؤيده
نادية
لا ده كان فى القرن ال19 والوقت ده ماكانوش بيتعلموا واللى كانت بتتعلم بتبقى من اولاد
الطبقة الارستقراطية فقط وفى البيت وكان فيه تعدد الزوجات برهابة والست فعلا كانت جارية
وده مانصش عليه الاسلام والرجل والمرأة متساوين لكن كل واحد فيهم بطريقة مختلفة
احنا لحد دلوقتى عندنا افكار ومعتقدات ابعد مايكون عن دينا التحرير هو فى اطار مااحله الله
وحرمه البشر وبالنسبة للحرية اللى منحنهالنا ربنا والهم بيها نبينا الكريم عليه الصلاه والسلام
بيتهيألى انى قولت ان سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام هو القائد الأول
kaki
انتى عسل
وبصراحة مش هرد لان ردك كافى ولانى تعبت فى الرد على موضوع ميسرة
kaki
انتوا مش عايزين ستات تشاركوا الحياة وتكون عون ليكم
انتوا عايزين جوارى تتحكموا فيهم وتظلموهم
IT-is-MY-DeStinY
لا ده كان فى القرن ال19 والوقت ده ماكانوش بيتعلموا واللى كانت بتتعلم بتبقى من اولاد
الطبقة الارستقراطية فقط وفى البيت وكان فيه تعدد الزوجات برهابة والست فعلا كانت جارية
وده مانصش عليه الاسلام والرجل والمرأة متساوين لكن كل واحد فيهم بطريقة مختلفة
احنا لحد دلوقتى عندنا افكار ومعتقدات ابعد مايكون عن دينا التحرير هو فى اطار مااحله الله
وحرمه البشر وبالنسبة للحرية اللى منحنهالنا ربنا والهم بيها نبينا الكريم عليه الصلاه والسلام
بيتهيألى انى قولت ان سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام هو القائد الأول

مش عارف انتى واخده الفكره دى عن المرأه زمان انها كانت مستعبده وكانت تعامل كالعبيد
عاوز اضرب لك مثل بكام سيده كانو متحررات جدا بس للاسف مش حاضرنى دلوقتى
المهم
انا مش هاقدر اخليكى تغيرى رأيك بس اعرفى ان المرأه زمان كانت مكرمه عن دلوقتى كتير

انتوا مش عايزين ستات تشاركوا الحياة وتكون عون ليكم
انتوا عايزين جوارى تتحكموا فيهم وتظلموهم
مين قال كدا؟؟
مفيش راجل فى الدنيا يقدر يتواجد بدون ست فازاى هانعامل سبب حياتنا كالجوارى؟؟
القصه ومافيها هى اقتناعات بافكار محدده
لكن متوصلش لدرجه الجوارى
نادية
انتى عسل
وبصراحة مش هرد لان ردك كافى ولانى تعبت فى الرد على موضوع ميسرة
ربنا يخليكى ياحبيبتى انا مش عارفة الرجالة مالهم ليه كدة متعصبين
نادية

مش عارف انتى واخده الفكره دى عن المرأه زمان انها كانت مستعبده وكانت تعامل كالعبيد
عاوز اضرب لك مثل بكام سيده كانو متحررات جدا بس للاسف مش حاضرنى دلوقتى
المهم
انا مش هاقدر اخليكى تغيرى رأيك بس اعرفى ان المرأه زمان كانت مكرمه عن دلوقتى كتير

انا لعلمك حاسة بكرامتى جدااا وبالنسبة للوقت ده دى مش فكرة لكنها حقائق وارقام
انا مش عايزة اغير رأيى لانى عارفة حقوقى وواجباتى الحمد لله
وانا مش هشتغل علشان جوزى واولادى لكن ده بمزاجى انا
ودايما اقول انا ليه اشتغل وافقد مظهرى وجمال بشرتى من اشعة الشمس
ولانى فعلا بتمنى جوزى يكون احسن راجل فى الدنيا واولادى كمان ونجاحهم
من نجاحى لكن فى نفس الوقت انا انسانة حرة جدااا فى اختياراتى
IT-is-MY-DeStinY
انا حاسس انك مضايقه ومتنرفزه من كلامى مش عارف؟؟؟
انا اقصد المرأه كوجه عام مش بقصدك
نادية
انا حاسس انك مضايقه ومتنرفزه من كلامى مش عارف؟؟؟
انا اقصد المرأه كوجه عام مش بقصدك
ابدا انا ريلاكس جدااا انت ليه حسيت كدة انا كمان بتكلم عن مفهوم
حرية المرأة بوجه عام انا عارفة انك قاصد البنات اللى مش كويسة
بتاع الديسكو ومصداقات الشباب علشان كدة قولت ياريته ماكان حرر المراة
IT-is-MY-DeStinY
دا اللى وصلى من كلامك يجد
نادية
دا اللى وصلى من كلامك يجد
اسفة لو كان وصلك ده لعلمك انا حضارية جداا فى النقاش
ومش بتعصب ابدا لكن يمكن انا قلمى شوية جرىء وقوى وحر فبيوصلك ده

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه