نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

طنطاوي يعد جمال برخصة لحزبه

الساحة الآن أصبحت مليئة بمجموعة من التساؤولات التي تهم ثورة شباب 25 يناير و من بينها هل سرقت الثورة خصوصا في ظل مجموعة من الخطابات التي تقول بأن ثورة 25 يناير ليست ثورة الشباب بل هي ثورة كل المصريين و أبرز القائلين بذلك هم من كانوا محسوبين على المعارضة طيلة 30 سنة الماضية و عجزوا عن تحقيق ما حققه شباب مصر . و هناك من يتحدث عن مدى نجاح الثورة و السؤال تفجر مع اللقاء الذي قال فيه محمد حسنين هيكل أن مصر تدار من شرم الشيخ في اعلان صريح الى أن الرئيس المتنحي محمد حسني مبارك مازال يمارس سلطته بشكل آخر .
و اليوم نشرت صحيفة الديار اللبنانية خبرا مفاده أن المشير طنطاوي رئيس المجلس الاعلى للقوات المسلحة قد قدم وعد لجمال محمد حسني السيد نجل الرئيس المتنحي بإعطاءه رخصة حزب في مصر في المرحلة القادمة ، هذا في الوقت الذي ينتظر فيه الشارع المصري ما هو أكثر من الاقامة الجبرية – هناك حديث عن رحلات سفر متكررة لجمال ما يتنافى مع الاقامة الجبرية – خصوصا أن جمال عتى في أرض مصر فسادا .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "طنطاوي يعد جمال برخصة لحزبه" نشر بواسطة: بتاريخ:
شمس الاسكندرية
وعده بجزب؟
ههههههههههههههههههههههههههه
الكلام دة بجد و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
abuabdellah
حقيقة و لنكن واقعيين الثورة في خطر
شمس الاسكندرية
حقيقة و لنكن واقعيين الثورة في خطر
معك حق و الله يا بو عبد الله
و عشان كدة انا مع نزول الشباب يوم الجمعة القادمة
عشان الحفاظ على الثورة
tahia mesr
يا جماعة مش اى مجلة تنشر خبر يبقى صحيح
اليوم المجلس العسكرى عمل حديث صحفى وقال ما تصدقوش اى حد بيضحك عليكم
يعنى بشيء من العقل
لو كان المشير طنطاوى متواطئ مع مبارك كان هيحصل زى ما حصل فى ليبيا
اما ما جدث فى مصر فكان بفضل الله اولا ثم بحكمة الجيش ووقوفة مع الشعب
يبقى ما ينفعش نخون الجيش ونتهمة بمجرد كلام
منال الوكيل
يا شباب بالله ماتصدقوش كل حاجة تتقال كل ده من الثورة المضادة عشان نفقد الثقة في الجيش
بلا حزب بلا بتاع
أعتقد حسني وأولاده قدمهم مشاكل أكبر من التفكير في اقامة حزب فلا تصدقوا
زهير ابراهيم
كنت عايز اشوف ردود تانيه
عشان اعرف هل قدرو انه يبثو روح الشك والريبه بين الناس
الحمد لله لاتوجد ردود كثيره
الديار اللبنانية من كم يوم نشرت برضو خبر عن ضغط دول الخليج على المجلس العسكري
نفس الجورنال ده
اتمنى ان لايفقد الناس الثقة مع المجلس العسكري
لانه ده مطلب اذناب النظام البائد
عايزكو تفكرو
قانون الاحزاب الجديد منح رخصة اي حزب عن طريق الاخطار
يعني مش محتاجه لموافقه ده لو كان فعلا ممكن جمال يفكر ان يشكل حزب
اربطو المواضيع ببعضها وهتعرفو الحق من الباطل
شمس الاسكندرية
هو محدش خون الجيش يا جماعه
لان الجيش مش هو المحكمة و القضاه
بس انا نفسي افهم ليه البطئ و ليه لمراوغة وتاجيل المحاكمات
و استفزار كدة فى التهم الموجه ليهم
كل واحد منهم عنده ييجى 30 او 40 تهمة وييجو على اصغر واحده ويحاكموه عليها
tahia mesr
شوفو سذاجة الخبر وفبركتة وغرضة من التعليقات
http://www.addiyaronline.com/article...74&topicId=142
abuabdellah
كنت عايز اشوف ردود تانيه
عشان اعرف هل قدرو انه يبثو روح الشك والريبه بين الناس
الحمد لله لاتوجد ردود كثيره
الديار اللبنانية من كم يوم نشرت برضو خبر عن ضغط دول الخليج على المجلس العسكري
نفس الجورنال ده
اتمنى ان لايفقد الناس الثقة مع المجلس العسكري
لانه ده مطلب اذناب النظام البائد
عايزكو تفكرو
قانون الاحزاب الجديد منح رخصة اي حزب عن طريق الاخطار
يعني مش محتاجه لموافقه ده لو كان فعلا ممكن جمال يفكر ان يشكل حزب
اربطو المواضيع ببعضها وهتعرفو الحق من الباطل
السؤال الاقوى لماذا لا توجد متابعة لعائلة مبارك رهن الاعتقال لا الاقامة الجبرية هذا لا يعني التشكيك في الجيش و لكن هل هناك اجابة قانونية مقنعة .. العادلي يتابع بقتل المتظاهرين و ممن يتلقى الاوامر من مبارك أم انا مخطئ يعني يجب محاكمة مبارك رهن الاعتقال لا الاقامة الجبرية أو الاقامة السياحية
عم ابراهيم
يا شباب بالله ماتصدقوش كل حاجة تتقال كل ده من الثورة المضادة عشان نفقد الثقة في الجيش
بلا حزب بلا بتاع
أعتقد حسني وأولاده قدمهم مشاكل أكبر من التفكير في اقامة حزب فلا تصدقوا
ولماذا لم يمنع الجيش علي الرئيس اللص الاتصالات بالاخرين
فهو لا يزال يجوب هنا وهناك بين الشرم والقاهره
ويتمتع بالاتصالات بالغير داخل وخارج البلاد
أي إقامه جبريه هذه التي يتحدثون عنها ؟؟؟؟
الان فعلا نقول أنا الثوره قد بيعت لمبارك وأعوانه
والدليل ان الموجودين بالسجن الان مثل عز والاخرين هم من قدمهم النظام السابق ككبش فدا
ولم نري احدا قد لحق بهم
علما بأن الكثيرين من حول اللص مبارك وابنه كانوا فاسدين واولاد فاسدين
يا جماعه
البلد لا تزال تدار من مبارك
الامر يحتاج ليس لمليونيه جديده
لكن الامر يحتاج الي اسالة دماء
فهكذا تكون الثورات التي درسناها وتعلمناها
دمااااااااااااااااااااء
abuabdellah
الخطير في الامر هو ان لا نرى الامور بواقعية و نحاول اغماض اعيننا عن الحقيقة .. حقيقة ان رأسس الفساد آل مبارك في اقامة سياحية ... صراحة انا استفزني خبر استدعاء مبارك كشاهد في قضية اتهام العادلي بقتل المتظاهرين
عم ابراهيم
يا جماعه اخبار اكيده ضابط الشرطه بقسم المنتزه بشارع الجلاء اسمه كمال عطيه مسيحي وكان معاه تاجر راديو واجهزه منزليه بمكتبه مسيحي ايضا ولما الثوره بدأت تقترب من القسم اعطي كمال عطيه بندقيه لهذا التاجر المسيحي وطلع علي السطح واخذ يرشق الثوار بالبندقيه وأوقع بينهم قتلي كثيرين وهذا الشخص لا تربطه اي علاقه بالشرطه سوي انه مسيحي وقريب الضابط المسيحي كمال عطيه نرجوكم انشروها لاننا بحاجه لمحاسبة هذا الرجل الذي لا تربطه صله بهذا الضابط سوي انهما كلاهما مسيحيين

منقول ونرجو نشره لسرعة القبض علي كمال عطيه ضابط قسم شرطة المنتزه بشارع الجلاء الاسكندريه
Eragon88
كلااام فارغ يا كبير
مش اي خبر تكتبه
reemhmam
لاتنسوا وقفة الجيش الى جوارنا وعدم انصياعهم لااوامر النظام بالعكس نزلوا لحمايتنا
وامامكم الدليل فى اليمن وسوريا وليبيا
عبد الرحمن 2011
فعلا العقل يقول الثوره في خطر وهناك اشياء واشياء خلف الكواليس
حاولنا كثيرا ان نكذب على انفسنا ولكن علينا ان نترك العاطفه هذه المره ونستمع للعقل .
احمد عز والعادلي فعلا كبش فداء ومن الممكن انهم ليسوا كبش فداء بل هم مسكن ومخدر فقط للثوره وقريبا قد نجدهم بين الطلاقاء وعلى عرش مصر مره اخرى .
قال مبارك وعائلتة اقامة جبريه لا والله ما اعتقدش
زهير ابراهيم
من يتوقع انه ممكن محاكمة مبارك يبقى غلطان
مش بسبب ان المجلس العسكري متواطئ لاسمح الله
ولكن كونو منطقبن مبارك محسوب على الجيش هذا اولا
ثانيا اعتقد انه لايوجد اي واحد يقدر ينكر ان مبارك كان رئيس جمهورية مصر العربية
هل تتصورا او تتوقعوا ان اي عسكري سيوافق على اتهام رئيس دولة سابق بتهمة الفساد المالي
وهذه هي التهمه الوحيدة التي تقدم بها النائب العام
رئيس دولة سابق لا يحاكم الا بتهمة الخيانة العظمى فقط
وهذا مستحيل
انا مش عايز احبط الناس
ولكني اتمنى ان ينسوا هذا الموضوع ويتوجه للتفكير كيفية بناء مصر الجديدة
عايزين اكتر هو في اكتر من ان وزارة العدل عايزه تبرئ المفسدين بحجة ردهم للمال العام
وعايزين مبارك يتحاكم
مش كده والا ايه............؟؟؟؟؟؟؟
جدة مصرية
زهير قال
هل تتصورا او تتوقعوا ان اي عسكري سيوافق على اتهام رئيس دولة سابق بتهمة الفساد المالي

وايه المانع يا زهير انه يتحاكم ؟؟؟ مفيش موانع طبعا والقانون فوق الجميع سواء رئيس او غفير

وبتطالب هنا بجملة وبتقول فيها :
ولكني اتمنى ان ينسوا هذا الموضوع ويتوجه للتفكير كيفية بناء مصر الجديدة

طيب ازاى نبنى مصر جديدة ومازل يوجد بها جذور عطبة ولن تنبت جذور صحيحة بسببها

ابو عبدالله
بصرف النظر عن محتوى الموضوع سواء صح أم غلط
فأنا شايفة ان القوات المسلحة لم تقصر ولم تتهاون بأى مطالب للشعب
وليس بيدها التباطوء او التسرع بالتحقيقات وشايفة كمان برؤية من مسافة بعيدة
ان لا يمكن بأى حال من الأحوال ان الجيش حا يفكر لحظة ينقلب ضد الشعب لخاطر
عيون مبارك وعائلته
القوات المسلحة رفيعة المستوى بأخلاقياتها ولا يمكن تنزل لمستوى هذه العائلة الغير مباركة

وبعدين بديهيا مين هم القوات المسلحة أساسا ؟؟؟
هم الشعب ذاته
اذا فى اى لحظة القوات المسلحة طلبت متطوعين حا تلاقى الشعب كله تطوع

ودى نقطة مهمة لا يمكن تفرط فيها قواتنا المسلحة
مش علشان خاطر فرد قواتنا المسلحة تستغنى عن شعب عريق وهو شعب مصر

شكرا ابو عبدالله
عبد الرحمن 2011
يا جده الموضوع مش موضوع ان القواة المسلحه متواطئة لا سمح الله او انها ممكن تبيع الشعب عشان خاطر مبارك الذفت لكن فيه حاجه بتحصل ممكن تكون خارجه عن ارادة الجيش كمان.. والا نريد اي مبرر مقنع بس للناس اللي جالسه في شوارع مصر تسرح وتمرح بلاش مبارك طيب جمال وسوزان بلاش عائلة مبارك خالص طيب ذكريا عذمي وصفوت وسرور وكتير غيرهم .

وبعدين انا عاوز اسال زهير بس هو فيه ايه خيانه عظمى اكثر من انك تجيب واحد زي صفوت الشريف مطرود في عام 1968 من جهاز المخابرات العامه بسبب انحراف هذا الجهاز في ذلك الوقت وترجعه وتعينه وزير . ايه فساد وخيانه اكتر من كده بس . هي ايه الخيانه العظمى مش الاضرار بمصلحة البلاد وهو فيه بعد كده اضرارا
جدة مصرية
عبد الرحمن قال :
يا جده الموضوع مش موضوع ان القواة المسلحه متواطئة لا سمح الله او انها ممكن تبيع الشعب عشان خاطر مبارك الذفت لكن فيه حاجه بتحصل ممكن تكون خارجه عن ارادة الجيش كمان.. والا نريد اي مبرر مقنع بس للناس اللي جالسه في شوارع مصر تسرح وتمرح بلاش مبارك طيب جمال وسوزان بلاش عائلة مبارك خالص طيب ذكريا عذمي وصفوت وسرور وكتير غيرهم .

وبعدين انا عاوز اسال زهير بس هو فيه ايه خيانه عظمى اكثر من انك تجيب واحد زي صفوت الشريف مطرود في عام 1968 من جهاز المخابرات العامه بسبب انحراف هذا الجهاز في ذلك الوقت وترجعه وتعينه وزير . ايه فساد وخيانه اكتر من كده بس . هي ايه الخيانه العظمى مش الاضرار بمصلحة البلاد وهو فيه بعد كده اضرارا

ياااااااااااا عبد الرحمن يا ابنى حا ارد عليك بلغة الألوان يعنى الكلام المتعلم بالأحمر حا يبقى رده بالأحمر
واللى بالبنفسج حا يبقى رده بالبنفسج

طيب ايه الحل بقى يا عبد الرحمن اذا كان فيه حاجة بتحصل خارج ارادة الجيش ؟
تفتكر ضغوط من وزير دفاع امريكا اللى جاء لمدة يوم واحد فقط ؟؟
والا ضغوط من اسرائيل ؟؟؟ ولأن العقل شت خلاص

سؤالك لزهير منطقى جدا وسننتظر الرد
abuabdellah
مبارك مصري قبل ان يكون عسكري او رئيس جمهورية .. و القانون يطبق على الجميع .. و تهم العادلي هي تهم مبارك و زد عليها
منال الوكيل
يا جماعه اخبار اكيده ضابط الشرطه بقسم المنتزه بشارع الجلاء اسمه كمال عطيه مسيحي وكان معاه تاجر راديو واجهزه منزليه بمكتبه مسيحي ايضا ولما الثوره بدأت تقترب من القسم اعطي كمال عطيه بندقيه لهذا التاجر المسيحي وطلع علي السطح واخذ يرشق الثوار بالبندقيه وأوقع بينهم قتلي كثيرين وهذا الشخص لا تربطه اي علاقه بالشرطه سوي انه مسيحي وقريب الضابط المسيحي كمال عطيه نرجوكم انشروها لاننا بحاجه لمحاسبة هذا الرجل الذي لا تربطه صله بهذا الضابط سوي انهما كلاهما مسيحيين

منقول ونرجو نشره لسرعة القبض علي كمال عطيه ضابط قسم شرطة المنتزه بشارع الجلاء الاسكندريه
من مواضيع عم ابراهيم في المنتدى
إضحك من قلبك 00شاهد ولا تتردد
جمال مبارك يهودى
قناة "الكرمة" القبطية تسب الإسلام والرسول

رد مع اقتباس إقتباس متعدد لهذه المشاركة الرد السريع على هذه المشاركة
بالله عليك يا عم ابراهيم يلاش كده اشعال الدنيا
وعلي فكرة أنا مسلمة ولكني أقول الحق لا أكثر يعني هو الضايط كان مميز وسط جموع المتظاهرين بين المسلم والمسيحي ولا هو بيضرب فيهم كلهم زي الضابط المسلم ما كان برده بيضربهم كلهم فنحن شركاء في الوطن لا فرق بيننا وهذا ما أريد أن يفهمه الاقباط فنحن والله لا نريد أن نظلمكم أوننقصكم حقكم ولكننا لا نفرط في ديننا
عم ابراهيم

من مواضيع عم ابراهيم في المنتدى
إضحك من قلبك 00شاهد ولا تتردد
جمال مبارك يهودى

رد مع اقتباس إقتباس متعدد لهذه المشاركة الرد السريع على هذه المشاركة
بالله عليك يا عم ابراهيم يلاش كده اشعال الدنيا
وعلي فكرة أنا مسلمة ولكني أقول الحق لا أكثر يعني هو الضايط كان مميز وسط جموع المتظاهرين بين المسلم والمسيحي ولا هو بيضرب فيهم كلهم زي الضابط المسلم ما كان برده بيضربهم كلهم فنحن شركاء في الوطن لا فرق بيننا وهذا ما أريد أن يفهمه الاقباط فنحن والله لا نريد أن نظلمكم أوننقصكم حقكم ولكننا لا نفرط في ديننا

اذا كان من اطلق النار هو شرطي لا يهمنا مسيحي او مسلم فكلاهما لو فعلها مذنب
واذا كان مدني مسيحي هو من اطلق النار علي الثوار فقط لان قلبه مليء بالكره للمسلمين
فهنا لا بد من حسابه
لا اطالب حسابه عما في قلبه من كره للمسلمين لان هذا شيء طبيعي وقد وضحت صورتهم امامنا جليه
لكنناي اطالب بمعاقبته علي تصرفاته وافعاله
اما ما في القلوب فكلنا نعلم قدر السملم عندهم وقدر النصراني عندنا ولا داعي لاخفاء الحقائق
فقط ننوه لانني اري مخططا كنسيا كبيرا سيبوء بالفشل بإذن الله
ابوأياد
بالفعل الثوره فى خطر شديد ويجب علينا جميعا حمايتها
وموعدنا يوم الجمعه ان شاء الله
abuabdellah
بالفعل الثوره فى خطر شديد ويجب علينا جميعا حمايتها
وموعدنا يوم الجمعه ان شاء الله
شكرا ابو اياد لمرورك

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم