نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى التسلية والترفيه نكت مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

دعوة الى كل ضحايا ومنكوبى الثانويةالعامة

بسم الله الرحمن الرحيم
اخيرا انتهى بعبع الثانوية العامة بنسختها الاديمة الفاشلة وكان الله فى عون معظم العائلات المصرية اللى عاشت ليلة مايعلم بيها الا ربنا سهرانين طول الليل فى انتظار النتيجة طبع مألوكوش على التوتر غير حرقة الدم و ضغط الدم و االبلاوى التانية دى بعد ما يشوفوا النتيجة ...
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

طبعا والغالبية بيكملوا نومهم فى المستشفى ...
سيبيكوا من كل ده المهم انا عاوز اوجه دعوة لمن لم يوفقهم الحظ بعدما الحزن أو الجزع وان الثانوية هذه ليست نهاية الكون لا والله ....
"ولا تحزنوا على ما فاتكم ولا تفرحوا بما أتاكم " صدق الله العظيم
وكمان بصراحة النظام العقيم للثانوية فى الوقت الحالى ليس مقياس حقيقى -نظام هات وخد ده -اتلغى فى كل انحاء العالم وحتى اصلا الشهادات العلمية المصرية غير معترف بيها عالميا ولا حتى كمان تصدقوا شهادات الدكتوراة ولا ليها لازمة فى مصر وانا كمان مش عاوزكم تزعلوا أصلا الحكومة اصدى تكره الناس فى العلم والتعليم وتعيش الناس فى الجهل عشان تبعدعهم عن السياسة والمعارضة (وفعلا نجحت انا بس عاوز اى حد ينزل الشارع ويسأل اى مواطن عن اسم رئيس الوزراء ان ما قال لك سوسن بدر يبقى ليك الكلام ساعتها )......بداية من ميزانية التعليم فى مصر والتى تتكلف 48 مليار جنيه ما شاء الله كتيير أوى عاوزين نبخر الرقم ده ليتحسد انتوا عارفين ان ميزانية التعليم فى ألمانيا بيتوصل الى 290 مليار يورو شوفوا الفرق ....
يعنى مثال بسيط وحصل بالفعل دكتور الله ينور عليه سافر بلد أوربية فى منحةعلمية وأول ما راح هناك أول حاجه قالوا هالو عاوزينك تنسى كل حاجة أتعلتمها فى مصر ...
2- طالبة كانت فى سنة من السنين طلعت من أوائل الجمهورية ودخلت كلية الطب وقررت تتجوز تخيلوا جوزها رفض انها تكمل دراستها فى الكلية و سابت الكلية هههههههههههههههههه
3 شخصية عظيمة ازهلت العالم زى الدكتور أحمد زويل مسمعناش انوا كان متخرج من كلية الطب ولا صيدلة ولا نيلة فعشان كدا مش عاوزكم تربطوا بين التفوق والتميز بالكلية
4-تعرفوا ان مخترع اللمبة توماس أديسون كان بايع جرايد وشوفوا اهوا غير العالم باختراعته
5-طبعا الشاعر العظيم ابراهيم ناجى عارفين انواترك مهنة الطب بسبب حبه الشديد فى الشعر طب بالله عليكم لو كان كمل وساب الشعر كنتوا هتعرفوه .....
6-طبعا مش عاوين ننسى عباس محمود العقاد (الابتدائية) وانيس منصور (أأداب)وطه حسن (أداب برده) كل دووول مكنوش متخرجين من طب ولا هندسة ولا حاجة و أصبحوا من أعظم الشخصيات
انا سامع واحد اهو بيقول طب يا عم انتا الوظيفة والعيال والمستقبل كل حاجة ضاعت
انا عاوز اقول ان الارزاق على ربنا وان كل مولود بيتولد بيتكتب معاه رزقه وان الرزق ده فى السماء
واسمعوا الحديث الجميل ده .....قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : "
الله وكل في الرحم ملكا ، فيقول : يا رب نطفة ، يا رب علقة ، يا رب مضغة ، فإذا أراد أن يخلقها قال : يا رب أذكر ،
يا رب أنثى ، يا رب شقي أم سعيد ، فما الرزق ، فما الأجل ، فيكتب كذلك في بطن أمه" حديث صحيح
و أنتوا عارفين كمان ان الواحد ممكن يتحرم من رزقه بسبب معصية بيعملها .
{فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّاراً * يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَاراً}نوح 10 11
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ * مَا أُرِيدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَن يُطْعِمُونِ * إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ }الذاريات56 57
{إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْثَاناً وَتَخْلُقُونَ إِفْكاً إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِندَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ }العنكبوت
وسامع واحد تانى بيقول دا الشهادة برده يا عم واجهة حلوة وخصوصا أدام البت بتاعتى لما اجى اخطب واتجوز
يا عم انتا الراجل بأخلاقه ودينه مش بالكلية بتاعته وكمان الانسانة اللى بى بتنظر لغير كدا تبقى واحدة سطحية وبجد متسهلكاش
يا جماعة للأسف التعليم فى مصر حاله للأسو وحتى النظام الجديد للثانوى الجميع متوقع له فشل منقطع النظير
فى النهاية مش عاوز اى حد حتى لو جايب مجموع أى كلام ان يزعل أو يضايق أو يجزع وان شاء الله ربنا معاكم (مش عاوز حد ينتحر)
وحسبى الله ونعم الوكيل فى الحكومة اللى عاوزة تكره الشباب فى العلم .
وأختم بقول المولى عز وجل :
{وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ * مَا أُرِيدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَن يُطْعِمُونِ * إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ }الذاريات56 57

المقال "دعوة الى كل ضحايا ومنكوبى الثانويةالعامة" نشر بواسطة: بتاريخ:
tamatem
الله الله الله على الكلام اللى زى العسل والله تستحق وسام على الكلام الجميل دوة فين اللى هنا يقروه ويشوفوه الله يرحم ايامى ايام أما كنت فى كلية علوم ودبلرت فيها وأهى كلية تعتبر من القمة وحولت لكلية تانية خااااااااااالص وكان الفرق بين مجموعى ومجموعها حوالى 20% بس حبيتها وطلعت فيها من الاوائل فعلا والله ماهى بالكلية ولا بتاع أنا فهمت اللعبة وعرفت ان احنا مديين الثانوية فوق حقها ياما ناس اتخرجت داكترة وفشلو فى حياتهم الاجتماعية ومانفعوش بحاجة فى حياتهم وأهو دالوقتى الواحد بيدخل الكلية بيطلع لأمؤاخذة يعنى بينهق ولايفهم حاجة بالعكس دول نسبة ذكاؤهم بيقل العبرة مش بالكلية العبرة انت عامل ازاى وأخلاقك شكلها ايه والمفروض ان كل واحد فينا يتوكل على الله ويحمد ربنا على نعمه
hanan star
كلام رائع ماشاء الله عليك
وكلام فعلا صح
بس المشكلة ان الاهالي معندهمش الكلام بتاع زويل ومش لازم تكون من الاوائل والكلام ده
الناس عاوزة ابنهم يكون الاول وخلاص ويفتخروا بيه
ويروحوا لكل الناس ويقولوا انا ابني طلع حاجة
للاسف تفكير متخلف ولازم نغيره لانه بيمثل تأثير كبير اوي علي الطلاب

اشكرك علي الموضوع الجامد
mono
شكرا على مروركم الرائع يا جماعة
hebaahmed
بجد حلو اوى كلامك بس الى يفهم ويقدر
الاهالى كلهم عاوزين عيالهم طب وهندسة
مالها اداب عسل اهى هههههههههههههههههههه
mono
شكررررا اوى على مروركم الجميل يا جماعة
mono
أرجو التثبيت لأن الموضوع فى غاية الاهمية وشكرا

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
صور ضحايا سانت كاترين2014 - ضحايا سانت كاترين او ضحايا مسلسل الاهمال المصرى او ضحايا الاعلام الفاسد
اغرب دعوة فى العالم العربى دعوة خلع
بالصور...بطاقة دعوة فرح تتحول الى دعوة لمظاهرة ضد الجيش.......مسخرة