نجوم مصرية
الرئيسيةمنتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات اغاني - كلمات الاغاني

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

جميع قصائد هشام الجخ مكتوبة - متجدد

موضوع جامد جداااا
انا بحب الشعر جدا وبصراحه هشام الجخ اثبت نجاحه وعمل لنفسه اسم بسرعه جدا وده اكيد لبراعته
شكرا لمجهوداتكم العاليه

Mohamed Zalata
القصيدة الرابعة والثلاثون
(حظك كدة)

حظِك كده .. حظِك كده
مكتوب عليك تحبى واحد قلبه صدى
لا الفرحه تقدر تنعشه ولا حزن يقدر يرعشه
ولا نكته حتى تفرفشه ولا حتى خضه
مع ان قلبك من دهب مكتوب عليكى تحبى واحد قلبه فضه
حظك كده

كل البنات اللى فى حياتى قبلك أستنونى نمت وغدروا بي
عِدىَ جوابات الغرام اللى فى دولابى
شوفى كام مره اتغابيت وفتحت بابى
مره بيضه ومره سمره
دى الطويله ودى التخينه
وأردنيه ومغربيه وفى الروسيه
وفى العجوزة ..وفى الصبيه
وفى النهايه الكل بردك غدروا بيه
أحتمال العجز فيه

المهم انى خلاص ما بجتش قادر أحب تانى
جسمى نحس من السهر والانتظار ومن الاغانى.
انتى اجمل واحده حبتنى فى حياتى
رقه الكلمه فى شفايفك
الخيال اللى محاوطنى ومحصرنى وأنت غايبه
كأنى شايفك

العيون المعجزات اللى بخاف أرفع عينيه
يغضب المولى عليه
والله ما أنا عارفلى خوف
أنا ببقى خايف ربى ولا ببقى خايفك

أنتى بكر.............كل حاجه فيك بكر
الشوارع والمدرج والأمانى
جوه منك لسه بكر
أما أنا جيش من الحريم استهلكونى
يا ما رقدوا و يا ما لعبوا ويا ما سكنوا
فيه إيجار وفيه إللى ملك
وفيه خدتنى وضع يد
صبحت حكر
وأنت بكر
طب هاينفع؟
عارف أنها مش خطئتك
انى عيشتى معقده
بس اعمل ايه
حظك كده
saso &mody
شاعر جميل يا هشام ربنا يوفقك ويزيد
ك فى العلم
%u0632%u0627%u0626%u0631
مكملين وللى مش فاهمين نقول
للى مش فاهميــــــــن نزولنـــا للى معاشوش ظلمنا ولا قهـــرنا وحسوش نـزولنا
للى مداقـــــــــوش مـر جوعنا للى مانــــاموش فى الشــــــــوارع كالدبــــــــــــايح
كملــــــــــوا بالليــــــــــــــــــــل عشــــــــــــــــــــــــاهم من الصفايـــــــــــــــــــــح
للـــــى مش فاهميـــــــــــــن مهانــــــــــــــة الرجــال قهـــــــر الرجــــــــــــــــــال
للـــــى بيقــــــــــولوا علينـــــــــا حبــــــــــــــــة عيال احنــا مش حبــــــة عيــال
للى مش فاهميـــــن نزولنا للى معاشوش ظلمنا ولا قهرنـا وحســـــــوش نـــزولنا
للـــــى مداقــــــوش مر جوعنا اللى مانـــــاموش فى الشــــــــــوارع كالدبايــــــــح
كملــــــــــوا بالليــــــــــــــــــــل عشــــــــــــــــــــــــــــاهم بالصفايـــــــــــــــــــــح
للـــــى مش فاهميـــــــــــــن مهانــــــــــــــة الرجــال قهـــــــر الرجـــــــــــــــــــال
للـــــى بيــــــقولوا علينـــــــــا حبـــــــــــة عيال .. احنــا مـــــــش حبـــة عيــال
احنــــــــا شوفنــــــــــــــا النيـــــــــــل بيـــنــــــشف فــــــى البيـــــــــــــــــــــــوت
واما يجـــــــري يتــــــــــــفرش حمام سبــــــــــــاحة فى قصــــــــــــــــــــر بــاشا
مستكتـــــــــــرين فيـــــــــــــا الغضب مانــــا كنت غرقــــان فـى البشــــــــــــاشه
كنــــت راضــــــــــى ببــــــــوق مـــــــــايه واقـــــــــــــول دى هنــــــــــــــــــــــــــات
كنــــــــــــت ببــــــــــكى فى القصــــــــــايــــــد كنــــت بشتـــم فى القصــــايـــــد
تتــــــــقطع ايـــــــــــــــــــــدى امــــــــــــا قــــــــولت حبيبتـــــــــــى مـــــــــــاتت
للــــــــــــى مش فاهميــــــــــــن نزولنـــــــــــــــــــــــــــــا فى الشــــــــــــــــــــوارع
احنــــــــــــــــــا بنــــــــــــــــــدور على الحلــــــــــم اللـــــــــــــــــــى ضايـــــــــــع
احنــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا جرينــــــــا النــــــفس فى عــــــــروق عيــــــــــــالنــا
يكبــــــــــــــــروا فــــــاهميــــــــــــــــن حــــــاجات مـــافهمنــــــــــــــــــــــــــهاش
اقبــــــــــــــل انــــــى اعيـــــــــــــــش عشـــــان حلم وقضيـــــــــــــــــــــــــــــــــــه
بس ماقبــــــــــــــــــلشى انـــــى عمــــــرى يضيـــــــع بــــــــــــــــــــــــــــــــــــلاش
مااحنـــــــــــــــــــا سيبنــــــــلكوا البــــــــــــــــــلد مانصفتــوهـــــــــــــــــــــــــاش
ماتــــــــلوموش علـــــى اللى اتــــــعجن فى المعجنـــه واللى اتظلــــــــــــــــــــــــم
واذا كنتـــــــــوا فـــــاكرينا غنــــــمـ على حظكم أنا جِـــــــدْى فــــــــــــــــــــــــاق
فـــــاكرين زمــــان حذرتكم مستنى ايـه من طفـــــــل رَبُّــــوه بالزعـــــــــــــــــاق
إذَا كنتـــــــــوا فاكــــــــرينا غنــم على رزقــــــــكم أنا جِــــــــدْى فـــــــــاق أرزاق
للــــــــــــى مش فهميــــــــــــن نزولنــــــــــــــــــــا فى الشــــــــــــــــــــــــــــــــوارع
الحـكومة عودتنا على الشـوارع بيتتنا فى الشوارع نيمتنــــــــا فى الشــــــــوارع
الحـــــــكومة قفلت على نفسها كل البيبــــان خوفتنـــــا من البيبـــــــــــــــــــــان
فاتـــــرمينا كلنــــــــا فى حضـــــن الشــــــوارع اكتــر مـــــــكان لقينـــــــــاه امان
للــــــــــــــــــى خايفيـــــــــــــــــــــــن على البـــــــلد لحسن تـــــــــــــــــــــــــموت
ماتخــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــافووووش المــــوت ســـــــــــــــــــــــكوت
واحنـــــــــــــــــــا مش فى الخــــطه اصــــــــــــــــــلا ان بــــكرة يـــكون ســـــــكوت
احنــــــــــــــــــــــــا شايليـــــــــــــــــــن حملنــــــــــــــا ومكمليــــــــــــــــــــــــــــن
بــــــــــــكرة بيشـــــــــــــاور علينـــــــــــا واحنــــــا مش مستعجليـــــــــــــــــــــــن
مااحنـــــــــــــــــــــــــــــا لينــــــــــــــــــــا كام سنــــــــه متقنـــــــــــــــــــدليـــــن
صــــــــــــــــــــــــــــــابحيــــــــــــــن فى طيـــــن نايميــــــــــــــــن فى طيـــــــــــن
احنـــــــــــــــــا بنـــــــــــــأســس بـــــــــــــلد تسمـــــع شكـــــــــاوى المظلوميـــــــن
نشتـــــــغل نـــــلقى عرقنـــــــا قصـــــــاد عنينـــــا مش فــــى جيـــب النصابيـــــن
نشتــــــــــــــكى نلــــــقى اللـــــى يسمـــــــع شكـــــوة النـــــاس الغلابه الطيبيـــن
احنا بنشكل بلد لاهى خايفة من صــوت الاذان ولا خايفة من ان الكنائس تتبنــــى
احنـــــــــا بنــشكل وطن عافيان غنــــى مش وطن يخدم 15 نفر ويبــــات جعـــــان
احنــــــــــــــــــــا مــــــش عــــــــــــــاوزين وطـــــــــــــــــن مـــــزلـــــول مهــــــــــان
“المصــــــــــــــــــــــــرى مـــــــــــــــش لايــــــــــــــــــــقة عليــــــه كلمة مهـــــــان”
يقــــــــــــــــولك احنـــــــا عملنــــــــا فوضـــى احنــــــا بردوا عملنا فوضـــــــــى !!
احنــــا كنــــا بنتـــجلد ونعيـــــش ونرضـى واحنــا كنا بنتسرق ونعيش ونرضـــــى
كــــــــــــــانت الاسعـــــــــــــــــــــــــار بتـــــــــــــــــغلى وكنــــــــــــت بــــرضـــــــــى
والشرطة بتفتشنى عااادى فى اى وقت فى اى حته وبدون مناسبـةوكنت برضـــــى
والانتـــــــــــــخاب من ســــن كـــــام لسن كام “معــــرفشى ليـــه” وكنت برضــــــى
جـــــــــــــــــــــــــــــــاى النــــــــــــــهردة تقــــــــــــولى احنـــــــا عملنـــا فوضــــــى
مـــــــــــــــاسورة الغـــــــــــاز بتـــقفلها لصعيـــد بـــلدك ولتــل ابيب بتـــفتـــــحها
مــــــــــــــاسورة الغــــــــــــاز بتـــقفلها عــــــلى ولادك ولـلاعـــــــداء بتفتـــــــحها
وناس شقيانه طول اليوم عشان لقمه وغالي ياخدها على الجاهز اللهــى يارب يطفحـــــهــا
ونــــــــــــــاس تســـــــــــــكن قصـــــــــــــــور بتدور ونـــــــاس الجـــوع بيــــدبحها
ونــ ــاس بتموت فى الميادين فدى الثوره وناس خايفة على مشــــاعره لنـجرحهاااا
ياخي أ.....اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااا
احنـــــا هانـــكمل وهانـــــــــزق البيبـــــــــان يااااااااااااااااااااااااااارب انت المستعان
واللى بيقولوا علينا مغيبين ومسطحين ومجوفين وبوابين ومعفنين ومنتنين وبلطيه وماجورين
خليــــــــــهم يقولـــــــــــــــوا بــــــــراحتهم .. احنـــــا بـــردوا مؤدبين ومسالمين
بس احنا بردوا “مكملين”
هشام الجخ
محمود محمد حجازي
انا بحبك جدا يا استاذ هشام انا عندي 12سنة وبحب القصائد والقاء الشعر
هشام شومان
الجخ فرعون الشعر الله عليك يا هشام
زائرة
الحقيقة انى احب الشعر لكننى لم اقترب منة اكثر الا عندما سمعت عن هشام الجخ انا ثقافتى مش بطالة علشان كدة مكنتش بعرف حاجة عن الشعر 000000000000000عموما شششكككرررااا جزيلا على هذة القصائد
kupo
انا بحبك جدنننننن يهشام انا عوز رقمق ممكن
مريم رضا الأبهل
نفسى ألاقى قصائد جديدة

مريم
nana romioo
I love you romioo love you nana i masuoy
الماجيك عبده الحصري
انا بحبك يا شاعر يا هويس انت شاعر كبير أوي
benani amid
ـماشاء الله كل القصائد رائعة يا شاعر العرب بامتياز الكل بالمغرب يحييك على روعة كتاباتك يا هشام وربنا يبارك فيك و يكثر من أمثالك
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا بحب هشام جدااااااااااا وبحب شعره وبعشقه ربنا يخليه ويبارك فى مصر ويعوضها خير بقى
زائرامينه
ربنا يبارك فيك يا هشام وشعرك وقصايدك كلها جميله وبحبها جداااااااااا
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا ريت قصيدة منطقي
واكون شاكر قوي قوي
%u062C%u0646%u0649
قصايدك تحفه ربنا يرحم جميع الشعراء ويخللنا هشام وقصايده
ميرفت ياسر
احلى شاعر سمعتة فى حياتى واشعاره روعة ونشكر المنتدى على مجهودة الرائع
MeDo.AyMaN
تسلم ايدك
مجهود مـــمتاز جداااا
الساجدة لله 2
اكثر من رائع يا عمو هشام الله ينور عليك يا اجدع شاعر عرفته مصر
عبدو الروووووووووش
مجهود هايل منك صحيح انا من عشاق الشعر ومن عشاق الشاعر هشام الجخ عاجبني طريقتك واسلوبك في كتابتك للنص وبالتوفيق الي الاحسن ان شاء الله
زكري انسان
لو كنت انا شعر كنت هحسد نفسي عليك
%u0632%u0627%u0626%u0631
بجد اكثر من رووووووووووعه يااااهويس
هائمة فى عالم الجخ
انا لحد دلوقت خايفة
عارفين من ايه....من الموت
طب عارفين ليه...
مش خايفة لو مت موتة عادية
انا خايفة اموت كافرة....رايحة ومنسية
خايفة م الحب اللى طخ ف قلبى طخ
خايفة من عشق الصعيدى...هشام الجخ
2%u0648%u0631
ارو4 القصائد ددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد
ساندى هشام
ليه ميكنش فيه قصائد للمجروحين
سعيداحمد رمضان
امير الشعراء رقم 2 دي اقل حاجة
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا معجب بيك ااوى ياهشام وياري كمان وكمان مع تحياتى مالك محمد محمود حسانين وياريت تسمعنا كمان وكمان
محمدخالد اسيوط
اشعارك جميله جدا وعايزين المزيد
sayed_elprens51
عشت إحساسك ... وشربت الشعر من كاسك ... قبلة حب فوق راسك
حبيبة حمادة احمد عنتر
اجمل اشعار قراتها
وانه انسان وطني
وشعره يعبر عن الواقع
كلامه سهل ومفهوم
كلامه قريبمن القلب

مواضيع مشابهة:
جميع قصائد الشاعر المصرى هشام الجخ يوتيوب