نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

عايز اخد رأيكم فى مسالة هامة جدا فى حياتى

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بجد ياجماعة الواحد فى حيرة كبيرة فى امره وعايز اعرف رأيكم فى الموضوع ده
انا خريج تربية انجليش وحقيقى كان نفسى فى صيدلة جدا جدا والمشكلة انى مش قادر ااقلم نفسى مع الوضع الجديد الى وصلت ليه , المهم بعد التخرج الحلم القديم راودنى تانى وبفكر ادخل صيدلة خاصة والمشكلة هنا ان مصاريفها عالية جدا تصل الى 150 الف فى الخمس سنين , وانا حاليا 22 سنة

وبجد فى حيرة كبيرة من امرى , اعمل ايه اتوكل على الله وادخلها ولا احاول ااقلم نفسى واطور نفسى مع الكلية الى اخدتها
وبعتقد انى الانسان ممكن ان شاء الله لو اخدها انه يعوض الفلوس دى بسهولة ولاايه رايكم

ياريت الله يكرمكم تردوا عليه بصراحة لان الموضوع ده شاغلنى جدا جدا جدا

المقال "عايز اخد رأيكم فى مسالة هامة جدا فى حياتى" نشر بواسطة: بتاريخ:
IT-is-MY-DeStinY
سلام عليكم
بص ياحامد ((لو دا اسم حضرتك))
ان الانسان يحلم دا جميل او والاحلى انه يتمسك بتحقيق حلمه لاخر لحظه
لكن للاسف ان مش كل الاحلام بتتحقق فى منها بيتحقق ومنها مش بيتحقق لان مكتوب لينا نصيب وقدر معين
لا يعلمه الا الله
بالنسبه بقى لحلم حضرتك فهو مكلف اوى يعنى حلم ب 150 الف جنيه :d واكيد مش هايبقى 150 الف بس اكيد هايعدى دروس وسكاشن ومذاكرت وخلافه
يعنى لو المبلغ دا متوافر مع حضرتك وانت ضامن ان ك تاخد الخمس سنين فى خمس سنين مش هايبقو سته او سبعه
وعندك الرغبه الاكيده يبقى توكل على الله وادخل كمل دراسه خاصه
بس بصراحه كليه تربيه انجليش جميله جدا جدا ومستقبلها حلو اوى وممكن تحق ذاتك فيه برده
يعنى كمترجم او اى حاجه مرتبطه بالانجليش
انا قلت لحضرتك رأى الاختيار ليك
sweety girl
بجد هو فعلا يحير بس اللى خلاك استحملت الاربع سنين لسه فاكر دلوقتى
الله اعلم ايه اللى هيحصل بس يمكن انت يجى لك فرصه عمل احسن وربنا هيعوضك خير انشاء الله
واهم حاجه صلى استخاره وشوف ربنا هيهديك لايه وربنا يوفقك

وهحكى لك عنى
ع فكره انا كنت علمى احياء فى تانيه كنت ناويه صيدله برده وجبت 93% بس اللغه الفرنسيه جبت فيها40ونص من 50 كشفت عليها طلع ليا 9 درجات كملت علمى ع اساس انى الدرجات هتيجى ليا وبدات دروس وكده جيت اتصدمت انى مش جالنى حتى نص درجه جانى كميه احباط بطريقه فظيعه المهم كملت السنه وجبت فى 2 9% كنت عملت قدرات كليه فنون تطبيقه ونجحت فيها بس لما نزل التنسيق مش لحق الكليه على درجه تخيل برده
احتايلوا عليا فى البيت يقدموا ليا صيدله خاص بس مش رضيت المهم دخلت كليه اداب ع اساس انى ادخل قسم انجلش قسم انجلش اخد من علمى من 49من خمسين انا كنت جايبه 48 ونص
مش لحقت القسم على نص درجه دخلت قسم عربى وانا مش بحبه بس بحاول اقتنع بس الحمد لله على كل حاجه اكيدة ربنا هيعوضها لى فى حاجه تانيه

سورى ع الاطاله وربنا يوفقك ويسعدك
hamedahmed
بجد هو فعلا يحير بس اللى خلاك استحملت الاربع سنين لسه فاكر دلوقتى
الله اعلم ايه اللى هيحصل بس يمكن انت يجى لك فرصه عمل احسن وربنا هيعوضك خير انشاء الله
واهم حاجه صلى استخاره وشوف ربنا هيهديك لايه وربنا يوفقك

وهحكى لك عنى
ع فكره انا كنت علمى احياء فى تانيه كنت ناويه صيدله برده وجبت 93% بس اللغه الفرنسيه جبت فيها40ونص من 50 كشفت عليها طلع ليا 9 درجات كملت علمى ع اساس انى الدرجات هتيجى ليا وبدات دروس وكده جيت اتصدمت انى مش جالنى حتى نص درجه جانى كميه احباط بطريقه فظيعه المهم كملت السنه وجبت فى 2 9% كنت عملت قدرات كليه فنون تطبيقه ونجحت فيها بس لما نزل التنسيق مش لحق الكليه على درجه تخيل برده
احتايلوا عليا فى البيت يقدموا ليا صيدله خاص بس مش رضيت المهم دخلت كليه اداب ع اساس انى ادخل قسم انجلش قسم انجلش اخد من علمى من 49من خمسين انا كنت جايبه 48 ونص
مش لحقت القسم على نص درجه دخلت قسم عربى وانا مش بحبه بس بحاول اقتنع بس الحمد لله على كل حاجه اكيدة ربنا هيعوضها لى فى حاجه تانيه

سورى ع الاطاله وربنا يوفقك ويسعدك
شوفتى الدنيا ماشية ازاى سبحان الله
اقولك ليه انا مادخلتش صيدلة خاصة من الاول ده لانى ماكانش معانا فلوس ليها لان زى ماانتى عارفة تكاليفها عالية جدا
فعلشان السبب ده الواحد فكر فيها بعد ماخلص

اهلا بيكى وسعيد برأيك الجميل
IT-is-MY-DeStinY
فعلشان السبب ده الواحد فكر فيها بعد ماخلص

اهلا بيكى وسعيد برأيك الجميل
وحضرتك مشوفتش رأى ولا ايه
اه يانى
همسات مسموعه
بص انا شايفه ان ده نصيبك ولازم انت ترضى بيه وتتأقلم عليه

مش كل حاجه بتمناها بتحقق

بس انا عاوزه اقولك ان انا كان حلم عمرى من وانا صغيره ان انا ادخل صيدله

بس بردو مدخلتهاش

بس بحاول اتأقلم يعنى

وربنا يوفقك اكيد ربنا هيعوضك
hamedahmed
سلام عليكم
بص ياحامد ((لو دا اسم حضرتك))
ان الانسان يحلم دا جميل او والاحلى انه يتمسك بتحقيق حلمه لاخر لحظه
لكن للاسف ان مش كل الاحلام بتتحقق فى منها بيتحقق ومنها مش بيتحقق لان مكتوب لينا نصيب وقدر معين
لا يعلمه الا الله
بالنسبه بقى لحلم حضرتك فهو مكلف اوى يعنى حلم ب 150 الف جنيه :d واكيد مش هايبقى 150 الف بس اكيد هايعدى دروس وسكاشن ومذاكرت وخلافه
يعنى لو المبلغ دا متوافر مع حضرتك وانت ضامن ان ك تاخد الخمس سنين فى خمس سنين مش هايبقو سته او سبعه
وعندك الرغبه الاكيده يبقى توكل على الله وادخل كمل دراسه خاصه
بس بصراحه كليه تربيه انجليش جميله جدا جدا ومستقبلها حلو اوى وممكن تحق ذاتك فيه برده
يعنى كمترجم او اى حاجه مرتبطه بالانجليش
انا قلت لحضرتك رأى الاختيار ليك
مااقدرش اطنشك ياعم والله بسى انت عارف لوعة الموضوع باة حلوة لوعة دى , المهم انا معاك انى المبلغ كبير جدا ولو مع الواحد اصلا كان اجوز من الصبح وجاب عربية احدث موديل وقعد يتمشى بيها ولكن الموضوع ليه ابعاد نفسية متراكمة وضغوط قوية جدا , يعنى حلم فى السماء ومحتاج مسافات طويلة علشان اوصله
ممكن اموت قبل مااوصله اصلا واظل فى التفكير ده حتى النهاية
شكرا لرأيك ياجميل
hamedahmed
بص انا شايفه ان ده نصيبك ولازم انت ترضى بيه وتتأقلم عليه

مش كل حاجه بتمناها بتحقق

بس انا عاوزه اقولك ان انا كان حلم عمرى من وانا صغيره ان انا ادخل صيدله

بس بردو مدخلتهاش

بس بحاول اتأقلم يعنى

وربنا يوفقك اكيد ربنا هيعوضك
مشكورة على رايك
قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا
صدق الله العظيم
IT-is-MY-DeStinY
مااقدرش اطنشك ياعم والله بسى انت عارف لوعة الموضوع باة حلوة لوعة دى , المهم انا معاك انى المبلغ كبير جدا ولو مع الواحد اصلا كان اجوز من الصبح وجاب عربية احدث موديل وقعد يتمشى بيها ولكن الموضوع ليه ابعاد نفسية متراكمة وضغوط قوية جدا , يعنى حلم فى السماء ومحتاج مسافات طويلة علشان اوصله
ممكن اموت قبل مااوصله اصلا واظل فى التفكير ده حتى النهاية
شكرا لرأيك ياجميل
و لايهمك ياباشا بهزر معاك

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
كلمات اغنيه عايز ابقي معاكي محمد قماح .. البوم نقله في حياتي 2011
ما رأيكم في مدونتي . رأيكم يهمني جدا
رأيكم يهمني .. رأيكم بالتصميم الجديد لمدونتي