نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى الكمبيوتر والانترنت منتدى النقاش حول مشاكل الكمبيوتر والإنترنت

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

لو عندك مشكلة فى الكمبيوتر ادخل وستجد الحل

ازيكم يا شباب نجوم اف ام
انا عملت الوضوع ده علشان لو حد عنده مشكلة فى الكمبيوتر سوفت او هارد وان شاء الله اساعدكم فى حلها
واللى عايز اى استفسار انا تحت النظر دائمـــــــــــــــــــا

المقال "لو عندك مشكلة فى الكمبيوتر ادخل وستجد الحل" نشر بواسطة: بتاريخ:
النسر الأبيض
أخى الفاضل ممكن الاقى عندك حل للبيوس الخاصة بالبانتيوم 3 حيث إن إعدادتها قد تتغير فى بعض الأحايين وتسبب فى الجهاز بعض المشاكل فهل هناك أمر فى البيوس يعمل على إعادة ترتيب أوامر البيوس وشكرا لك ...
dragon_x
بص يا صاحبى خليك معايا وركز احنا دلوقتى فى عام 2009 يعنى عام عصرالتطور و السرعة lga & amd يعنى ممكن تعمل تحديث لجهازك وتزود سرعته وسيبك من مشاكل البانتيوم 3
وارجو ان اكون قدرت افيدك
النسر الأبيض
ماشى يا صاحبى إنتا فلوسك كتيرة وإحنا ناس على قدنا ...................... ولو مفيش إجابة قول وخلاص !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dragon_x
والله انا عارف انك هتزعل من كلامى عالعموم حقك عليا لكن الفكرة ان ان التكنولوجيا بقت ارخص من الاول
وبعدين البانتيوم 3 مشاكله كتير حتى الهارد وير بتاعه صعب انك تلاقيه بسهوله وغير كده اغلى من الجديد وهو مستعمل
ارجو ان اكون قدرت اوضحلك وجهة نظرى
النسر الأبيض
أوك .......... ولا يهمك يا مان .... ولو فيها شوية رزاله ممكن أعرف آخر أسعار قطع الكمبيوتر فى مصر الماذر بورد بأنواعها والبرسيسور بأنواعه وسرعاته .... تكون مشكور جدااااااااااااااااا
النسر الأبيض
مشكور أخى الكريم وألف ألف شكر ..................
النسر الأبيض
ملحوظة صغيرة يا زعيم .. الرابط شكله كده مش شغال ممكن رابط تانى ... معلشى أستحملنا ...
dragon_x
الرابط شغال 10/10 والله بجد وانا لسه مجربه حالا
النسر الأبيض
ممكن يكون العيب فى النت عندى أصل النت عندى واير لس على العموم ها أجرب تانى وأسف على الإزعاج ...
dragon_x
ازاى انت منزل موضوع وبتقول فيه انك هتفتح مركز بيع صغير وانت ماعندكش خلفية عن الاسعار الحاليه انت بتشتغلنى ؟
hamadaelazab
على فكره انا عندى جميع اسعار قطع الغيار وخد عندك

المازر بورد
ecs تعمل فى حدود 300
جيجا بايت g31 فى حدود 350
اما الجديده b31 فى حدود 430

اما البروسوسر
اللىى ماشى فى السوق 3/5 فى حدود 300
اما الكورتديو بيعمل 600 وعلى فكره بينزل الفيستا فى 9 دقائق بالكتييييير
Fire_Line
أولا بالنسبة للموصوع فيه (موضوع حل مشاكل الجهاز كلها مفتوح من زمان )
يعنى كتر المواضيع فى نفس المكان ما يفنفعش يا جماعة موضوع واحد يكفى على الكل عشان المنتدى
ثانيا : يجب حل المشكلة اولا وقبل كل شىء
الحل
1- فيه جامبر jumbers الى جانب بطارية cmos
لابد ان بكون موجود لان البطارية والجامبر مسئولان عن الحفظ وليس البطارية وحداها
2- ممكن تكون البظارية فارغة يجب تغيرها ( 4 جنية مصرى )

تسلم على الموضوع

ثالثا بالنسبة لاسعار
mother Board G31 320 l.e
mother Board ECS7050 bt 250le
M.b Msi G31 270
pro 3000/512 200le
pro 3000/1 m 295le
Core 2 Duo more than 600le
hamadaelazab
الاسعار اللى كتبتها انا فيها اللى بيتباع كده عندينا والباقى قلتلك فى حدود الثمن ده
النسر الأبيض
مشكور وبارك الله فيك ... وممكن أعرف مواصفات ومميزات ( الكورتديو) تفاصيل أكثر عنه ....
ا ب ر ا ه ي م
ازيك يا جماعه
ممكن اشركم انا شغال فى الصيانه
لو ممكن اشركم انا ممكن ارفعلكم موضيع رشح صيانه
اى استفسار انا موجود
dragon_x
ميرسى لردك يا ابراهيم

وعالعموم اننا عملنا الموضوع ده للجميع علشان لوحد عنده مشكلة نحلهاله

وانا مش عندى اى مانع لو اشتركت فى موضوعى

شرفتنى يا هيمة
hamadaelazab
بالنسبه للكورتيديو
مزر ecs او g31 او p31 ويستحسن الاخيره ما هى بامر لان كارت الشاشه بتاعها 512
ورامات 2 جيجا والهارد اللى انت عاوزه بس بنسبالى انا افضل الهارد 320 علشان كبير وفى نفس الوقت معقول ورخيص والكورتديو بينزل اتقل نسخه ويندوز فى 10 دقائق بالكتير ودى مواصفات الجهاز الى عايز يشغل العاب كبيره
النسر الأبيض
عندى مشكله محيرانى شويه ... عندى جهازين بانتيوم 4 ماذر بورد piostar .. حلو ... المشكله إن الجهازين فيهم مشكله واحده ألا وهى .. عند تصفح مواقع النت مثلا أو تشغيل ألعاب يهنج الجهاز ويتوقف عن العمل تماما ولا يكون الحل إلا فى الإغلاف من ذر الباور .. فشككت فى الرامات .. طلع الجهاز الأول عاوز راما فعلا .. وبقى ميه ميه .. والجهاز التانى عاوز مروحه فان .. وطلع برضه ميه ميه .. ولكن بعد فتره المشكله ظهرت تانى فتره صغيره يعنى يومين مثلا ..
ومش عارف أعمل إيه .. هل ممكن يكون العيب فى كارتة الشاشه ولا إيه .. مستنى ردكم وبسرعة .. وشكرا لكم
Fire_Line
بالنسبة لى فى هذة المشكلة (حاجة غريبة)
1- الباور سبلاى :
القدرة بالوات =فولت × امبير
فلو تخيلنا ان القدرة توزعت على الاجهزة (باور بروسيسور-هارد ديسك - مازر بورد-سى دى روم)
واحتاج المعالج الى قدرة اكبر ولم يجدها سيحاول ان يأخذها فتضعف القدرة على باقى الاجهزة فيسبب ذلك عطل التهنيج
وهذا العيب بنسبة 45%
الحل جرب باور سبلاى بقدرة اكبر (250وات - 350وات - 400وات ) وسعرة من 45جنية الى 60جنيه
2- كارت الشاشة :
بعض البرامج تحتاج الى كروت شاشة عالية ودنو المستوى فى الكارت يؤدى الى التهنيج المستمر وخصوصا مع الالعاب الحل :
كارت شاشة اعلى (nvidia-Gefoce-Ati(128-256-512......

3- الرامات:كلما كان حجمها اكبر كلما كان الجهاز اسرع
4- السخونة و overlock
تسبب السخونة العالية جدا عطل التهنيج والريستارت اشتر افضل المراوح للتبريد 2B-Tigar
احمدنبيل محمد
السلام عليكم

اخوانى

انا عندى مشكلة فى الجهاز

البرتيشن عندى اتغير اسمة الى انا كتبة

زكل ماجى افتحة تتطلع رسالة

ان البرتاشن عاوز يتفرمت

المشكلة دة قبلتنى فى برتيشن اخر وفرمتة وتعبان عشان الحاجة الى علية الى اتمسحت

وقلت خلاص مفيش نصيب

اليةم فتحت الجهاز وقبلتى المشكلة تانى

اعمل اية البرتيشن بيطلب فرمات ومش عاوز يفتح

ارجو من الاعضاء

رجاء الى عندة حل يقولى علية

لانى مش عاوز افرمت البرتيشن

ولكم الشكر والتقدير جميعا
dragon_x
السلام عليكم

اخوانى

انا عندى مشكلة فى الجهاز

البرتيشن عندى اتغير اسمة الى انا كتبة

زكل ماجى افتحة تتطلع رسالة

ان البرتاشن عاوز يتفرمت

المشكلة دة قبلتنى فى برتيشن اخر وفرمتة وتعبان عشان الحاجة الى علية الى اتمسحت

وقلت خلاص مفيش نصيب

اليةم فتحت الجهاز وقبلتى المشكلة تانى

اعمل اية البرتيشن بيطلب فرمات ومش عاوز يفتح

ارجو من الاعضاء

رجاء الى عندة حل يقولى علية

لانى مش عاوز افرمت البرتيشن

ولكم الشكر والتقدير جميعا

اولا برحب بيك يا احمد
ثانيا المشكله اللى عندك ده بيبقى فيرس .. ممكن تعمل سكان ببرنا مج حمايه جيد مثل كاسبر سكاى او غيره
وان شاء الله المشكلة دى مش هتقابلك تانى

ولو ماطلعش فيرس يبقى الهارد ديسك محتاج تقسيم من الاول

بس جرب الانتى فيرس

وقوللى ايه اللى حصل معاك
sonofyousef
شباب انا مبتدئ وعايز اعرف ازاى اوصل هارد ساتا بالهرد الساتا اللى عندى بس مش عارف

حد يقولى اوصل كابل ايه بى ايه وأعمل ايه

بالصور معلشوااااااااااااااااااا هتعبكم
dragon_x
شباب انا مبتدئ وعايز اعرف ازاى اوصل هارد ساتا بالهرد الساتا اللى عندى بس مش عارف

حد يقولى اوصل كابل ايه بى ايه وأعمل ايه

بالصور معلشوااااااااااااااااااا هتعبكم

انا مش فاهم انت تقصد ايه
لكن المازربورد بتاعتك لو فيها ساتا هيبقى فيها اكتر من مخرج ممكن توصل الهارد التانى وتخليه slave يعنى تغير مكان الجمبر وكده الاتنين هيشتغلو مع بعض ان شاء الله

ولو واجهتك صعوبة انا معاك
احمدنبيل محمد
اولا برحب بيك يا احمد
ثانيا المشكله اللى عندك ده بيبقى فيرس .. ممكن تعمل سكان ببرنا مج حمايه جيد مثل كاسبر سكاى او غيره
وان شاء الله المشكلة دى مش هتقابلك تانى

ولو ماطلعش فيرس يبقى الهارد ديسك محتاج تقسيم من الاول

بس جرب الانتى فيرس

وقوللى ايه اللى حصل معاك

الف شكر ومطلعش فايرس وانا فرمت البرتيشن وفتح

وشكر خاص على الاهتمام

ومع تحياتى
محب فوزى
السلام عليكم
انا عندى كمبيوتر شغال بس مفيش حاجة ظاهرة على الشاشة وجربت الرامات لقيتها شغالة وكرت الشاشة كمان غيرته ومفيش حاجة حصل والكمبيوتر واصلة كهربو وشغال لكن مبيفتحش والشاشة سودة مش ظاهر علها حاجة
ارجوكم ساعدونى فى حل المشكلة
وشكرا
The Loving Heart
عندى مشكله محيرانى شويه ... عندى جهازين بانتيوم 4 ماذر بورد piostar .. حلو ... المشكله إن الجهازين فيهم مشكله واحده ألا وهى .. عند تصفح مواقع النت مثلا أو تشغيل ألعاب يهنج الجهاز ويتوقف عن العمل تماما ولا يكون الحل إلا فى الإغلاف من ذر الباور .. فشككت فى الرامات .. طلع الجهاز الأول عاوز راما فعلا .. وبقى ميه ميه .. والجهاز التانى عاوز مروحه فان .. وطلع برضه ميه ميه .. ولكن بعد فتره المشكله ظهرت تانى فتره صغيره يعنى يومين مثلا ..
ومش عارف أعمل إيه .. هل ممكن يكون العيب فى كارتة الشاشه ولا إيه .. مستنى ردكم وبسرعة .. وشكرا لكم
السلام عليكم
يسرني مساعدتك أولا

ثانيا أخي الحبيب المشكلة لها أحد حلين لا ثالث لهما

أولا إما أن يكون لديك مشكلة في الويندوز وبحاجة إلى إعادة تنزيل

أو قد يكون الهارد ديسك عندك فيه مشكلة وهذا هو الأرجح والحل أن تستبد الهارد ديسك الذي لديك بواحد جديد وستحل المشكلة

لأني أسبعد أن تكون المشكلة من المعالج لأن المعالج قد يحتاج كمية طاقة أكبر أثناء العمل الحاد عليه وليس أثناء تصفح النت

وممكن تكون مشكلة في الكهرباء كما ذكر أخونا مسبقاً

لك مني كامل الشكر
احمد حيدر
الكمبيوتر بيعمل ريست رد اعمل ايه
احمد حيدر
معلشى انا اسف قصدى ال لعبه بتعمل الكمبيوتر ريست رد تلقائى اعمل ايه علشان ميعملش ريست رد تلقائى
احمد حيدر
ليه مفيش رد

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
عندك مشكلة بخصوص الكمبيوتر او الانترنت قولها و الرد في اقل من 24 ساعة
مشاكل الكمبيوتر ( هاردوير - سوفت وير - انترنت ) _ عندك مشكلة ادخل اكتبها وهنقولك الحل
لو عندك مشكلة هنا الحل