نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى الربح من موقعك منتدى ادسنس

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هاك كود الاعلان الثابت المطلوووووب جدا لبلوجر بطريقة جديدة css

اليومين اللي فاتو لقيت ناس كتير بتسال على كود الاعلان الثابت اللي مدونة رايق كول بتستخدمه .. الراجل مقصرش وشارك الجميع بالكود ، ولكن ..
الكود للاسف بيتحط في بلوك جافا من ديزاين المدونة ودا عيبه انه بيبطأ المدونة ولو لجزء من الثانية،غير كده ان كل ماتزود في بلوكات الجافا كل ما المدونة تبقى بطيئة ، وطبعا جوجل مش هترحمك في الرانك لأن سرعة الموقع بقت مهمة جدا في الرانك وب ظهور مواضيعك في المراتب المتقدمة.
برضه الكود مش متوافق مع كل المتصفحات بمعنى انه ممكن يعمل مشكلة مع الانترنت اكسبلورر القديم او السفاري مثلا..

جيبتلكم كود CSS , ودا طبعا مش بيأثر على سرعة المدونة نهائيا ، وتركيبه عن طريق تعديل التيمبلت Edit Template HTML ، بالاضافة الى امكانية تنسيقه ووضعه في منتصف الصفحة أو على الجانبين في الصفحة من اي جانب (فوق تحت يمين شمال) ، واضافة خلفية له

مثال على الكود الجديد MAZMEZHA

الكود دا أو كود مدونة رايق غير مخالفة لشروط ادسينس وعشرات الاجانب بيستخدموها
ومن داخل مساعدة جوجل

ودا رد الدعم الفني
"Thank you for your email regarding positioning ad units on your page. Please note that at this time, you're welcome to keep your ad units at fixed positions on your page, given you do not modify the ad code to do so, and the fixed position of the ads does not cover or block page content. As we monitor all the sites displaying Google ads or an Adsense for search box to ensure compliance with policies, if we find your ad placement is in violation of our policies, we'll contact you and ask that you remove or re-implement the ad code."

طريقة التركيب

1- ادخل على Design >> Edit HTML
2- وضيف كود الـ CSS في منطقة ما بين الهيدين <head> </head> هتلاقي اكواد css كتير حطه معاهم الكود هو :
[php]#bottomBanner {
display: block;
position: fixed;
bottom: 0px;
left: 0px;
width: 100%;
height: 40px;
z-index: 999;
text-align: center;
background-color: #b5ae92;
}
#bottomBanner img {
margin: 0 auto;
border: none;
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

}[/php]3- نضيف كود الديف بعد البودي تاج <body>
[php]<div id="bottomBanner"> ADSENSE CODE </div>[/php]مع مراعاة تغيير علامات الـ < و الـ >
بمعنى كود ادسينس يطلع كده

[php]&lt; type=&quot;text/javascript&quot;&gt;&lt;!--
google_ad_client = &quot;pub-&quot;;
google_ad_host = &quot;pub-&quot;;
/* 468x60, wp1 5/25/10 */
google_ad_slot = &quot;6808007332&quot;;
google_ad_width = 468;
google_ad_height = 60;
//--&gt;
&lt;/&gt;
&lt; type=&quot;text/javascript&quot;
src=&quot;http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js&quot;&gt;
&lt;/&gt;[/php]تقدر تلعب في كود الCSS الاولاني وتغير في لون الخلفية او تلعب في هوامش الاعلان او نك تخلي الاعلان فوق تحت يمين شمال

لمشاهدة مثال على التطبيق على مدونتي MAZMEZHA

شرح بالصور

المقال "هاك كود الاعلان الثابت المطلوووووب جدا لبلوجر بطريقة جديدة css" نشر بواسطة: بتاريخ:
عاشق الشعر
Thank you for your email regarding positioning ad units on your page. Please note that at this time, you're welcome to keep your ad units at fixed positions on your page, given you do not modify the ad code to do so, and the fixed position of the ads does not cover or block page content. As we monitor all the sites displaying Google ads or an Adsense for search box to ensure compliance with policies, if we find your ad placement is in violation of our policies, we'll contact you and ask that you remove or re-implement the ad code."
الترجمة
بوجه عام، يحظر تحويل سلوك شفرة إعلان AdSense أو استهدافها. ومع ذلك، يُسمح للناشرين باستخدام برامج سكريبت التي تتيح للمستخدمين إغلاق الوحدة الإعلانية عن طريق النقر فوق مربع. إلى جانب ذلك، ولإتاحة التنقل، يمكن للناشرين أن يقوموا بوضع إعلاناتهم في إطار ثابت، بينما يكون محتوى الموقع الأساسي موجودًا في إطار ثانوي.

مشكور يا باشا عالطريقة
تتوقع الى كم تصل نسبة النقر الى الظهور بعد تطبيق الطريقة و هل يمكن استخدامها فى اكثر من وحدة يعنى واحدة فوق و واحدة تحت
Al yasergi
انا لسة مطبقها النهردة ومعنديش فكرة واضحة عن التغيير في نسبة الـ ctr

هديلها فترة شهر كده واقرر جدواها من عدمها

شكرا على المرور
Redeye Ninja
اخي عذرا ولكن بتطبيق ماقلته لم يتم قبول الاضافات

ارجو الشرح بوضوح اكثر لاني مفهمتش من الاخر

وشكررررررررررا
man2day
اخى ارجو شرح ابسط من ذلك
لان الفكرة قيمه جدا وجميله جدا
واشكرك على تعاونك
وجزاك الله خيرا
Al yasergi
معلش بس اكتر من كده مش عارف اشرح ايه!!
قولي انت بتعمل ايه بالظبط واقولك الغلط فين
Redeye Ninja
انا اقولك تشرح ايه
تشرح اماكن الاكواد بالظبط وايه اللي يتعمل

لاننا مش خبرا اوي في اكودا htmlفارجو تبسيط الشرح اكتر
ganady
شكرا يا باشا علي المجهود الرائع . بس لو تسمح شرح بالصور علشان أنا مش مبرمج ومعرفش في الأكواد . و أعتقد أن معظم الأخوة كذلك . بارك الله فيك
Al yasergi
تم التعديل في الشرح
Al yasergi
ali_bob2
غير مخالف وللأسباب اللي ذكرتها في الموضوع الي حضرتك مقرتهوش اساسا

اقرا كده الموضوع وانت هتاخد بالك من اللي بقوله
Redeye Ninja
يارايت كمان مره معلش كنت كتبت الاكواد اللي المفروض ندور عليها نص عادي عشان ناخدها كوبي
بدل ماننقل من
ههههههههههههههه

معلش استحملنا
Al yasergi
هههههههههههههههههه ، والله العظيم مكتوبين وغير كده مش قادر يعني تتعب شوية صغيرييييييييييين قد كام ثانية كدة وتتدور عليهم بخاصية البحث ههههههههههههههههه

المشكلة ان كل تيمبلت وليه نظامه ومينفعش تاخد بالحرف
صدقني الشرح الاولاني هوا الابسط والاوفى والاشمل لكل التيمبلات ، معلش اتعب انت شوية بقى ودور على الكود
ارواح واشباح
اشطه غير مخالف دا يبقى حاجه فل اوى
شكرا يا مزيكا
ارواح واشباح
بس ايه رايكو الكود ده هيضايق الزوار ولا ايه النظام ؟؟؟
ارواح واشباح
بس مدونه رايق كول الاعلانات خدمه عامه ليه ؟؟؟
قلق بقى وكده؟؟؟
حد يعرف السبب
theking55
شرح ولا أروع
فى ناس كتير بدور على الطريقة دى فعلا
شكرا يا مان على الطريقة
ganady
تسلم أيدك يا باشا . كلو تمام معايا الحمد لله

بس ربنا يكملها بالستر و الحسابات متضربش
ali_bob2
التعديل على اكواد ادسنس مخالف لقونين ادسنس ودة موقع تعديل تغيير الكود كى يركب فى اى مكان تريدة
http://www.blogcrowds.com/resources/parse_html.php

بس مخالف
man2day
معلش يا باشا ممكن بس الكود الاخير اللى هانحط تحتيه الكود كوبى لانى عملت بحث داخل القالب عليه ومش لاقيه اتمنى انك تكتبهولى علشان بردو حولت انقل الكود من وبردو مفيش نتيجه
ومشكور لمجهودك
جمال البيضاوي
شكرا لك أخي
لكن المشكلة أنني لم أجد البودي تاج <body>
Al yasergi
ارواح واشباح
ان شاء الله مش مخالف ، لأنه لو كده الدنيا كانت هتتقلب عليه في المنتديات الاجنبية، واالله اعلم بالنسبة لمدونة رايق بس لو في حاجة حسابة هيتقفل مش هتظهرله حتى اعلانات الخدمة العامة ، وغير كده حتى لو حسابه اتقفل في مليون سبب غير الهاك دا
وبالنسبة للزوار كل واحد و تصميم المدونة بتاعته ، مثلا في مدونة رايق مكانه كويس جدا ومش مسبب مشكلة ، بس في مدونتي حاسس انه واخد حيز كبير لأني بستعمل تول بار ويبيا كمان واحتمال اشيله بعد فترة الاختبار لو جالي منه شكاوي كتير

theking55
مشكور على مرورك الكريم

ganady
تمام ياباشا ربنا معاك

ali_bob2
مش عارف انت مش عايز تقرا الموضوع ليه ، الطريقة مفيهاش اي تعديل على كود ادسينس ولكنك فقط بتحط الكود جوا قالب ديف

man2day

الكود الاولاني <b:skin> ، دور عليه كدا او جرب تمسح القوس الاخير
الكود التاني <body> وبرضه لو مفيش امسح القوس الاخير
الاهم من كده كل واحد وتصميم المدونة بتاعته بلاش اتباع التعليمات بالحرف

جمال البيضاوي
ازااااااااااي ؟؟؟ من غير الكود دا التصميم مينفعش جرب تلغي القوس الاخراني يبقى كده body>
ارواح واشباح
اوك يا مزيكا شكرا على التوضيح يا زعيم
gogo
مش عارف بجد هيا طريقه حلو وزي الفل

بس اولا انا قلقان منها جدا مش عارف ليه

تاني حاجه الاعلان فيه مشكله ... انه مش بيتقفل ودي حاجه ممكن تضايق الزوار جدا جدا
بالذات لو الاعلان كبير اون انتا حاطط بار في السايت تحت هتبقى المساحه اقل بكتير

بس والله انا نفسي اتأكد ان الحكايه دي قانونيه 100% هتفرق مع الواحد كتيييييييييييييييير لووووووز
hema4ever
انا دماغي صدعت وربنا
http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=222559
7 صوتوا مخالف
وواحد صوت غير مخالف
جمال البيضاوي
أنا وضعته يظهر فقط في الصفحات الرئيسية بهذه الطريقة فهل هو مخالف؟

سيارات مستعملة للبيع
Al yasergi
مش لازم تحط اعلان كبير ، لو المساحة قليلة عندك حط اعلان بانر 468x60 أو هاف بانر
الفكرة كلها انك تجذب انتباه الزائر للاعلان ، ولو في حاجة مفيدة ليه او شدت انتباهه اكيد هيضغط عليه ، واظن دي الفكرة اساسا من الاعلان انك تشد انتباه المشاهد حتى لو كان الاعلان مجرد لينك واحد بس

بالنسبالي لحد دلوقتي حصل حاجتين في مدونتي

1-سعر زاد ومش عارف ليه

2-عدد الضغطات زادت لكن تأثيرها على الCTR مزادش بصورة كبيرة بمعنى قبل الطريقة كان الCTR لا يتعدى 2% ودلوقتي لا يتعدى ال 3% ، ودا حاجة كويسة جدا جدا

للمرة الاخيرة الطريقة غير مخالفة لادسينس لأنها لاتشجع على على الاعلان و برضه لا يوجد فيها اي تعديل لكود ادسينس الاصلي
alex star
https://www.google.com/adsense/suppo...y?answer=48182

التشجيع على النقر مزيد من المعلومات

التشجيع على النقر
لا يجوز للناشرين مطالبة الآخرين بالنقر على إعلاناتهم أو استخدام طرق تطبيق مضللة للحصول على نقرات. وهذا يتضمن، على سبيل المثال لا الحصر، تقديم مكافأة للمستخدمين مقابل عرض الإعلانات أو إجراء عمليات بحث، أو الوعد بزيادة في المال لأطراف ثالثة على مثل هذا السلوك، أو وضع صور إلى جوار الإعلانات الفردية.
لضمان تجربة جيدة للمستخدمين والمعلنين، لا يجوز للناشرين المشاركين في برنامج AdSense:
  • مكافأة المستخدمين مقابل عرض الإعلانات أو إجراء عمليات بحث أو الوعد بتقديم مكافأة لطرف ثالث على مثل هذا السلوك.
  • تشجيع المستخدمين على النقر على إعلانات Google عن طريق استخدام عبارات، مثل: "انقر على الإعلانات"، "ساندنا"، "تفضل بزيارة هذه الروابط" أو أية عبارات أخرى مشابهة.
  • توجيه انتباه المستخدمين إلى الإعلانات باستخدام الأسهم أو الحيل الرسومية الأخرى.
  • وضع صور مضللة إلى جانب الإعلانات الفردية.
  • وضع إعلانات في نص مربع متحرك.
  • تنسيق الإعلانات بشكل يميزها عن أي محتوى آخر في تلك الصفحة.
  • تنسيق محتوى الموقع بحيث يصعب تمييزه عن الإعلانات.
  • وضع تسميات مضللة فوق وحدات Google الإعلانية. على سبيل المثال: يمكن تسمية الإعلانات باسم "روابط إعلانية" أو "إعلانات"، ولكن لا يجوز تسميتها باسم "المواقع المفضلة" أو "أفضل عروض اليوم".

!!!!!!!!!!!!!!

انا مش هقول حاجة تانى جوجل هو اللى بيقول !!

سلام عليكم

alshellah
يعنى مخالفه ولا مش مخالفه

الموضوووع خطير

وخصوصا ان ارباحى تعدت 150 يعنى مش ناقصه قفلان حساب

يريت تتأكدوا ومش عاوزين اى كلام فى ... ....
Al yasergi
وضع إعلانات في نص مربع متحرك.

تماااااااام ياباشا ، نص مربع متحرك ..... مش ثااااااااااااااابت

دا سبورت جووجل بيقووووووووووول
"at this time, you're welcome to keep your ad units at fixed positions on your page, given you do not modify the ad code to do so, and the fixed position of the ads does not cover or block page content. As we monitor all the sites displaying Google ads or an Adsense for search box to ensure compliance with policies, if we find your ad placement is in violation of our policies, we'll contact you and ask that you remove or re-implement the ad code"

يعني بالبلدي في الوقت الحالي مرحب بيك انك تحط اعلانك في مكان ثابت في صفحتك يعني مفيش مشكلة لكن بشرط انك متغيرش في كود ادسينس نفسة "مثلا تعدله بطريقة انك تشيل كلمة اعلانات جوجل او تخليه مزخرف" ، ، ولو لقينا ان الكود اللي انت حطيته مخاااااااالف هنبعتلك نقووووووولك شيل الاعلااااان دا يابنييييي اااااااااااااادم
وخد من دا كتيييييييييير ناس سالت ونفس الاجاااااااااابة

المربع المتحرك دا انا كنت حطيته فترة لحد ماعرفت انه غلط ، ودا مربع كل ما تنزل او تطلع في الصفحة تلاقيه بيتحرك وراااك يعني اعلان عائم ودا اللي بيخليه مخالف لأنه بيخلي الزائر متابعه ومزغلله عينه ، كمان من شروط ثبات الاعلان نه لا يلحظ فيه اي حركة او اهتزاز ولو بسيييييييط جدا ودا مش موجود في الهاك اللي حطيته

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بطريقة جديدة اعملى الكنافة بالفرولة بطريقة سهلة جدا
تأجيل الامتحانات فى مدارس امبابة بسبب احداث كنيسة امبابة
احداث امبابة - كنيسة امبابة واخر اخبار شرف اليوم 8\5\2011
اخر اخبار امبابة واحداث مشاكل امبابة وخناقة امبابة اليوم