نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى الربح من موقعك منتدى ادسنس

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

خدعوك فقالو لا تضع الاعلانات الصورية بادسنس

سمعنا كثيرا من يقول و ينصح و يحذر من وضع الاعلانات الصورية الخاصة بادسنس و الاكتفاء بالاعلانات النصية فقط بحجة ان الاعلانات الصورية تقلل من نسبة النقر للظهور لكن من خلال هذا الموضوع احب ان اوضح لكم ان هذا الامر غير صحيح انظر معى لماذا .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الاعلانات النصية تكون لمواقع و مدونات بسيطة غالبا و كثيرا تكون الاعلانات من خلال كوبونات مجانية و كما يعلم الجميع ان اصحاب هذه المواقع الصغير يحددون سنت للنقرة اما الاعلانات الصورية فتكون لشركات كبيرة كفودافون و موبينيل و تى اى داتا و لينك دى اس ال و غيرها و تحدد هذه الشركات اسعار غالية لعدد من الاسباب منها وجود تنافس بينها كشركات المحمول المختلفة و شركات النت المختلفة فكل منهم يرفع قيمة اعلانة حتى يظهر اكثر و بالتالى تكون الضغطات اعلى .

على سبيل المثال من فترة قليلة كان فى اعلان موبينيل كانت الضغطة بسبعة سنت و غيرها من الاعلانات الصورية للشركات الكبرى .

اهم ما فى الموضوع ان نذكر طرق اختيار الاعلانات الجيدة و اماكنها المميزة هى التى ترفع نسبة النقر للظهور و ليس نوع الاعلان فعليك بتجريب كل اماكن الاعلانات الممكنة حتى تصل لاعلى نسبة نقر لظهور و لا تضحى بالاعلانات الصورية مطلقا

المقال "خدعوك فقالو لا تضع الاعلانات الصورية بادسنس" نشر بواسطة: بتاريخ:
sasa_3dlat
كلام منطقي جدا

ولكن حضرتك استخدمت مثال علي المحتوي العربي !!

فما هو الوضع مع المحتوي الإنجليزي !!!

اعتقد العكس
mghawry
شكرا علي الإجتهاد .

بس حضرتك لية مذكرتش دليل علي صحة كلامك علشان نصدقك !!!!!!!

اسمح لي أن أوضح لك الموضوع ببساطة :
الإعلانات سواء كانت نصية أو مصورة بتدخل مزاد و الإعلان اللي بيدفع أكثر لية الاولوية في الظهور

بس طبعا مزاد الاعلانات النصية غير مزاد الإعلانات المصورة . وأحب أوضح إن المنافسة علي الأعلانات المصورة بتكون أقل من الإعلانات النصية مع تثبيت الفئة .

ودا طبعا راجع لعدة عوامل أهمها إن مش كل الناس بتعرف تعمل إعلانات مصورة . فمعظم المعلنين بيتنافسوا علي الإعلانات النصية ودا طبعا في مصلحة جوجل و الناشرين ( أكرر مع تثبيت الفئة )

العيب القاتل في الإعلانات المصورة ان معدل النقر عليها أصلا بسيط . لية ؟؟ علشان هي أساسا بتستخدم للإعلان عن العلامات التجارية زي بالظبط ما حضرتك قولت : موبينيل - اتصالات - فانتا

الناس دي مش عايزينك تضغط علي الإعلان . هم عايزينك تشوف الإعلان فقط ، زي بالظبط الاعلانات اللي حول ماعب كرة القدم .

وب محدش هيضغط لك عليها .

الخلاصة :

لو عدد زوار مدونتك قليل يبقي يفضل متحطش اعلانات مصورة أو تكتفي بوحدة واحدة فقط لأنك محتاج كليكات ، مش محتاج تتحاسب بالألف ظهور لإنك أصلا عدد زوارك مش هيكمل .

لو عدد زوار مدونتك كبير جدا . يبقي متحددش الإعلان مصور ولا نصي وسيب اللي يدفع أكتر يظهر وكدة أو كدة انته هتتحاسب علي الألف ظهور

تقبل مروري وتحياتي
reemhmam
شكرا علي الإجتهاد .

بس حضرتك لية مذكرتش دليل علي صحة كلامك علشان نصدقك !!!!!!!

اسمح لي أن أوضح لك الموضوع ببساطة :
الإعلانات سواء كانت نصية أو مصورة بتدخل مزاد و الإعلان اللي بيدفع أكثر لية الاولوية في الظهور

بس طبعا مزاد الاعلانات النصية غير مزاد الإعلانات المصورة . وأحب أوضح إن المنافسة علي الأعلانات المصورة بتكون أقل من الإعلانات النصية مع تثبيت الفئة .

ودا طبعا راجع لعدة عوامل أهمها إن مش كل الناس بتعرف تعمل إعلانات مصورة . فمعظم المعلنين بيتنافسوا علي الإعلانات النصية ودا طبعا في مصلحة جوجل و الناشرين ( أكرر مع تثبيت الفئة )

العيب القاتل في الإعلانات المصورة ان معدل النقر عليها أصلا بسيط . لية ؟؟ علشان هي أساسا بتستخدم للإعلان عن العلامات التجارية زي بالظبط ما حضرتك قولت : موبينيل - اتصالات - فانتا

الناس دي مش عايزينك تضغط علي الإعلان . هم عايزينك تشوف الإعلان فقط ، زي بالظبط الاعلانات اللي حول ماعب كرة القدم .

وب محدش هيضغط لك عليها .

الخلاصة :

لو عدد زوار مدونتك قليل يبقي يفضل متحطش اعلانات مصورة أو تكتفي بوحدة واحدة فقط لأنك محتاج كليكات ، مش محتاج تتحاسب بالألف ظهور لإنك أصلا عدد زوارك مش هيكمل .

لو عدد زوار مدونتك كبير جدا . يبقي متحددش الإعلان مصور ولا نصي وسيب اللي يدفع أكتر يظهر وكدة أو كدة انته هتتحاسب علي الألف ظهور

تقبل مروري وتحياتي
وانا اوفقك الراى
Redeye Ninja
ياجماعه والله اليومين دول مش فارقه نصي من صور انا عن نفسي الضغطات عندي خرافيه بس بتحاسب بالالف ظهور يعني في يوم عملت فيه 3الاف وشويه ظهور وهما ب 4 دولار واتعشت على كده فانا مش عارف ليه حاسس ان ادسنس بيحاسبكوا باسلوب وانا بتحاسب باسلوب تاني خالص
ههههههههههههههههههههههههههههههههه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
شرح اضافة شريط تولبار ناشري جوجل ادسنس google publisher toolbar طريقة منع الاعلانات كيفية معرفة نوع استهداف الاعلانات