نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى الربح من موقعك منتدى ادسنس

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

كلام خطير يحتاج رد الخبراء

طبعا كلنا تابعنا موضوع الأستاذ زباتا بعنوان :
ضبط اعدادات أدسنس لحماية الحساب وزيادة سعر الضغطات

وانا واحد من الناس اللي بدأت أنفذ الخطوات اللي شرحها الأستاذ زباتا في موضوعه. بس وأنا بتابع ردود الموضوع لقيت في اثنين من الأعضاء مش موافقين علي الكلام بتاع الأستاذ زباتا وكل واحد عنده رد مقنع أن موضوع الأستاذ زباتا مش صح

الرد الأول للأستاذ مغاوري ودة رده علي الموضوع :

للأسف يا شباب الكلام دة كلو غلط ومش مظبوط
فقرتين بس هم اللي صح اللي بالون الأزرق

لنفترض أنني كنت اتعامل مع أحد مواقع
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

اختصار الروابط ، هذه المواقع قد ثبتت مخالفتها لقوانين وشروط أدسنس ،
لحماية حسابي يجب منع ظهور اعلاناتي بهذه المواقع ، وذلك بعدم ادراج اسم
موقع اختصار الروابط داخل المربع المشار اليه في .

شخص آخر قد يلاحظ ضغطات غير شرعية بحسابه أي أن هناك من يضغط على اعلاناته
قصد غلق حسابه ، كل ما عليك هو حذف اسم الموقع الذي تلاحظ به مثل هذه
الحركة من المربع ثم حفظ التغييرات لمدة يومين او أكثر ثم تعيد اسم
الموقع الى المربع مع حفظ التغييرات .

غير كدة الكلام الباقي كله مش مظبوط
لية بقي؟
نيجي الأول لموضوع انك تحط الفيس بوك في المواقع المسموح بيها

المواقع المسموح بها دي المواقع اللي هتظهر فيها اعلانات أدسنس بتاعتك مش المواقع اللي هيجيلك منها زوار لاني ببساطة مش هقدر اتحكم في حكاية الزائر جة منين .
يمكن الأخ صاحب الموضوع مدوناته زوارها قليل فشايف الزوار بتيجي منين.
أنما بقي لو موقع كبير زي نجوم اف أم مثلا بيجيله زوار من جوجل ومن فيسبوك ومن دج و تويتر ومن منتدي أ ومنتدي ب ومنتدي ج .... طيب إفرض بقي ان في منتدي د جديد فتح وحط روابط لنجوم اف ام وصاحب المنتدي هنا ميسمعش عن المنتدي د اللي فتح يبقي الزوار اللي هييجوا ضغطاتهم متتحسبش ؟؟ طبعا كلام مش منطقي
طيب مين يكتب الفيس بوك في المواقع المسموح بها ؟ أصحاب التطبيقات علي الفيس بوك . لأن الفيس بوك دا حاجة open source يعني ممكن تعمل لعبة مثلا وتضيفها للفيس بوك . ساعتها بقي ممكن تحط جوة اللعبة اعلانات أدسنس .
نيجي بقي للنقطة الخطيرة وهي فلترة الإعلانات
لازم نفهم حاجتين قبل ما نفلتر أي حاجة وخلاص
1- ان الفلترة دي أصلا جوجل عاملاها علشان المنافسين بتوعك .
يعني مثلا لو أنا جيت الصبح ورحت فاتح موقع تعارف اسمة س . وفي نفس الوقت أنا ناوي أحط اعلانات ادسنس في موقع التعارف دة علشان أكسب.
جوجل بقي عملتلي خاصية اني ممكن اعلانات المنافسبن متظهرش عندي علشان زواري مش يسيبوني ويروحوا لموقع التعارف الجديد . ودي طبعا خدمة جديدة لأني الأول كان لازم أفلترهم بالإسم . يعني أفلتر الموقع ص و أفلتر ج وهكذا..

الحاجة الثانية اللي لازم نفهمها قبل ما نفلتر أي حاجة ودي طبعا ميعرفهاش غير خبراء أدوردز .. إن الأعلانات أساس بتظهر بنظام المزاد . طبعا الكلام في الموضوع دة كبير جدا وانا هقول مثال بسيط ويارب قصدي يوصلكم
لو أنا عندي مدونة متخصصة وفي مثلا 100 موقع ليهم اعلانات عن نفس تخصصي وانا عندي 3 وحدات كل وحدة فيها 4 اعلانات يبقي المجموع 12 اعلان فقط .. طيب جوجل هتظهر مين ومش هتظهر مين ؟؟ جوجل هتظهر أكتر 12 معلن دافعين
طيب لو فرضنا ان واحد من ال12 موقع اللي المفروض يظهروا انا مفلتره علي الرغم انه مش منافس ؟؟ يبقي جوجل هتظهر اللي بعده وبكدة انا بحرم نفسي من ناس كانت ممكن تدفعلي أكتر بدون سبب منطقي
يا ريت صاحب الموضوع يعمل موضوع جديد يوضح فية الكلام دة لأن انا شايف الناس فرحانين بالكلام وهيطبقوه.
بالتوفيق

الرد الثاني كان للأستاذ ali_bob2 وده كان رده علي الموضوع :

اولا شكرا لموضوعك ثانيا موضوع الفئات للعلانات معينة الصراحة الاربعة اللى انت معلم عليهم هما اللى انا مفلترهم
بالضبط
احلاات الجنس
والصحة الجنسية والتناسلية
ودين
وتعارف
الصراحة حاسس انها هتبقى اعلانات ارباحها مش حلال
بالنسبة للشركات تسمح ليها واالى متسمحش ليها انا كنت عامل موضوع هنا بسسب قلة سعر الضغطة
وقلت وقتها من ضمن الموضوع انى مختار اعالى شركات من حيث سعر الضغطة
فلماذا الضغطة بسنت و2 سنت
فرد عليا عبدو سعتها وقالى اعمل سماح للكل وقولتة لو عملت سماح للكل هلاقى شركات ومواقع عملة اعلانات بسنت اللى بتعلن فى ادوردز ولو فى اقل من السنت كانو اختارو
هو رد علياا وقالى انا عن نفسى كنت عامل كدة بس رجعت عملت سماح للكل والنقرة اصبحت مرتفعة
فمشيت على كلامة
ومن وقتها بلاقى نقرة 50 سنت وسعات 12سنت وسعات 2 سنت امبارح جالى نقرة من yousaytoo
ب 98 سنت والنهاردة من نفس الموقع جاتلى نقرة 10 سنت من مشاهد واحد فقط للموضوع وكانت نسبة اانقر الى الظهور 100 %
وطبعابلغت الشركة بكدة وعملت اللى عليا
فيعى خالى كل الشركات افضل عشان لو جات شركة جديدة تتدخل فى المجال ومتباقش محظورة

ياريت ان الأستاذ زباتا أو خبراء أدسنس يقولولنا مين الصح ومين الغلط

أنا شخصيا مع فكرة اني أفلتر المواقع المنافية للدين الإسلامي فقط دون أن أقوم بفلترة فئات بأكملها

المقال "كلام خطير يحتاج رد الخبراء" نشر بواسطة: بتاريخ:
عاشق الشعر
بص هقولك على حاجة
الموضوع دة قديم اوى و كان معمول فى ترايدنت من فترة كبيرة
حكاية منع شركات معينة
حربت الحكاية دى مفرقتش كتير
بس الللى فعلا استفدتة من موضوع الاخ زباتا
حكاية فلترة موقع الاديان و التعارف و الاحالات الجنسية و كدة
hema4ever
مش بتفرق كتيير انا مجربها من حوالي اسبوعين وزهقت ورجعتها زي مكانت
zapata
تشكر على هذا الموضوع ، وهذا ما نبحث عنه من الأعضاء امثالك ، ممكن انا غلطان في شيئ ، لكن تأكد بانني لن ابيع ديني وقيمي الأخلاقية ولو قدمت لي كنوز الدنيا ، هذا بالنسبة لتصفية الفئات ، كيف لي ان اسمح بظهور اعلانات تدعو للتنصير وووو ، واعلانات الجنس بمفهوم أدسنس ، واعلانات سياسية قد تسيئ للعرب .

اما بالنسبة للشبكات المعتمدة من جوجل فانا مجرب العملية من مدة طويلة ، وممكن الأعضاء الذين ردوا على الموضوع وذكرتهم انت ، ممكن جدا ان المحتوى الذي يكتبونه عربي ، اما انا فإنني اتكلم عن المحتوى الإنجليزي وهذا عن تجربة طويلة .

اتمنى ان يكتب باقي الأعضاء وجهات نظرهم حتى نستفيد جميعا .
ارواح واشباح
انا برده قولت ان حكايه تحديدد الفئات بتقلل سعر النقره جدا
zapata
انا برده قولت ان حكايه تحديدد الفئات بتقلل سعر النقره جدا

لا توجد علاقة بين الفئات وسعر الضغطة ، اما بالنسبة لتصفية الفئات فله علاقة بظهور اعلانات فئات معينة بمواضيعك مثلا لو انا منعت اي قمت بتصفية اعلانات الدين فلن تظهر تلك الإعلانات اللعينة التي تدعو الى الكفر ، والمسيحية واليهودية ، وهذا هو سبب تصفيتي لتلك الفئات ، لن أبيع ديني مهما كانت الأرباح من هذه الفئات .
ganady
طيب دلوقتي احنا عرفنا ان الكلام مكانش مظبوط

بس أنا لسة ليا سؤالين للأخ زباتا أو للخبراء

الاستاذ زباتا بيقول يمكن الناس اللي كتبت الردود محتواهم عربي وهوه محتواه انجليزي اية بقي علاقة المحتوي بضبط الإعدادات ؟؟
لاني بصراحة عندي مدونة عربي ومدونة اجنبي

السؤال الثاني : الاستاذ زباتا بيقول انا لن ابيع ديني ولذلك سأقوم بفلتره الفئه الدينية . طيب لية منفلترش اعلانات التنصير والاعلانات اليهودية بس . لأن في اعلانات اسلامية زي اعلانات الدكتور راغب السرجاني مش هتظهر لو فلترنا الفئة كلها زي ما الاستاذ زباتا بيقول . وفي نفس الوقت يمكن يكون في اعلانات اسلامية سعرها أغلي .

اتمني الرد من الأستاذ زباتا والخبراء
mrfh
وكمان ياريت لو حد من الخبراء يحدد لنا الاعلانات التنصير والاعلانات اليهودية فقط

دون سواها ..لأنى أنا سبق و طلبت الطلب دا هنا ومحدش رد عليا

http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=217856
ali_bob2
طيب دلوقتي احنا عرفنا ان الكلام مكانش مظبوط

بس أنا لسة ليا سؤالين للأخ زباتا أو للخبراء

الاستاذ زباتا بيقول يمكن الناس اللي كتبت الردود محتواهم عربي وهوه محتواه انجليزي اية بقي علاقة المحتوي بضبط الإعدادات ؟؟
لاني بصراحة عندي مدونة عربي ومدونة اجنبي

السؤال الثاني : الاستاذ زباتا بيقول انا لن ابيع ديني ولذلك سأقوم بفلتره الفئه الدينية . طيب لية منفلترش اعلانات التنصير والاعلانات اليهودية بس . لأن في اعلانات اسلامية زي اعلانات الدكتور راغب السرجاني مش هتظهر لو فلترنا الفئة كلها زي ما الاستاذ زباتا بيقول . وفي نفس الوقت يمكن يكون في اعلانات اسلامية سعرها أغلي .

اتمني الرد من الأستاذ زباتا والخبراء
وكمان ياريت لو حد من الخبراء يحدد لنا الاعلانات التنصير والاعلانات اليهودية فقط

دون سواها ..لأنى أنا سبق و طلبت الطلب دا هنا ومحدش رد عليا

http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=217856

انت ممكن تفلترو الاعلانات زى منا عامل بردك بس هتلاقى كل شوية موقع تنصيرية جديدة دخال وعامل اعلان لية فى جوجل ادوردز او شركةكبيرة بتعات اعلانات تنصرية جديدة بردك بتعلان فى ادسنس
وطبعا هتلاقيها ظهرات فى جميع اعلاناتك المنتشرة فى كل المواقع وبالتالى لن تستطيع تصفيتها
نفس الكلام على باقى الفئات المخصصة فى المجلات ذات الربح الغير شرعى زى احلات الجنس وغيراها وممكن يجيلك منها فلوس وانت لا تعلم
ومش هتلاحق كل يوم والتانى تدور عى الاعلانات اليهودية والتنصرية عشان تفلترها
كمان اعلانات تعليم الدين الاسلامى فى ادسنس سمعت انها معظمها غلط فى غلط
وهل ترضى ان تضل واحد مسلم بتعليم دينة غلط او واحد مسيحى المفروض ننشرلة الاسلام نكون سبب فى ان نعلن له على اعلانات تثبتة على دينة اكتر
وارجو ان تكون فهت قصدى فالربح الحلال فى هذة الايام يفرق عن الربح الحرام بشعرة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
كلام خطير جداا من عبد الحليم قنديل
كلام خطير عن تجاره العملات
ومن له دار لا غنى له عن سكناها أو دابة يحتاج إلى ركوبها أو خادم يحتاج إلى خدمته‏,‏ أجزأه الصيام في ا