نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المواهب منتدى موهوبين الادب والشعر منتدى القصص والروايات



تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل




اخر البنات المحترمين

 

مكنتش ناوي اودعك بس انت مفهمتش ومشيت ومحولتش تسمعني اواسمعك ده انا كنت لسه وبكلمك وبقولك ايه فيا صعبتها عليا معرفتش افهمك
انا ليه سعتها مجاش في بالي كلام لحظة مقولت سلام ليه سكت جرالي ايييييييييييييييييييه
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل


ازاي اسيبك تمشي كده علي طول وانت اللي كنت بقول م الدنيا طلعت بييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
ده انا لو عليا يا حبيبي عايزك هنا جانبي ومفيش حاجه في قلبي ياريت تفهم كده
لا حبي ليك عمره انتهي ولا قولت نتفارق
انت اللي بتفارق اوهام وخلقتها
انا ليه سعتها مجاش في بالي كلام لحظة مقولت سلام ليه سكت جرالي ايه
ازاي اسيبك تمشي كده علي طول وانت اللي كنت بقول م الدنيا طلعت بيه سلام ليه سكت جرالي ايه
انا ليه سعتها مجاش في بالي كلام لحظة مقولت سلام ليه سكت جرالي ايه
ازاي اسيبك تمشي كده علي طول وانت اللي كنت بقول م الدنيا طلعت بيه سلام ليه سكت جرالي ايه
انا ليه سعتها مجاش في بالي كلام لحظة مقولت سلام ليه سكت جرالي ايه
ازاي اسيبك تمشي كده علي طول وانت اللي كنت بقول م الدنيا طلعت بيه سلام ليه سكت جرالي ايه






المقال "اخر البنات المحترمين" نشر بواسطة: بتاريخ:
همسات مسموعه
جااااااااامد اوى

احمد بجد صعبان عليا

حرام كده

يلا عاوزين البااااااااقى
sweety girl
ايه ياريرى انتى اتاخرتى علينا ليه كده بالحلقات الجديده
tata
كده يا ريرى حرااااااااااااااااااااااااااااااام


بجد لازم النهاية تكون سعيدة
RAGHEB
بجد موضوع جميل اوى
riri cat
حرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام كده بجد
منوره ياتاتا
riri cat
مكنتش ناوي اودعك بس انت مفهمتش ومشيت ومحولتش تسمعني اواسمعك ده انا كنت لسه وبكلمك وبقولك ايه فيا صعبتها عليا معرفتش افهمك
انا ليه سعتها مجاش في بالي كلام لحظة مقولت سلام ليه سكت جرالي ايييييييييييييييييييه
ازاي اسيبك تمشي كده علي طول وانت اللي كنت بقول م الدنيا طلعت بييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
ده انا لو عليا يا حبيبي عايزك هنا جانبي ومفيش حاجه في قلبي ياريت تفهم كده
لا حبي ليك عمره انتهي ولا قولت نتفارق
انت اللي بتفارق اوهام وخلقتها
انا ليه سعتها مجاش في بالي كلام لحظة مقولت سلام ليه سكت جرالي ايه
ازاي اسيبك تمشي كده علي طول وانت اللي كنت بقول م الدنيا طلعت بيه سلام ليه سكت جرالي ايه
انا ليه سعتها مجاش في بالي كلام لحظة مقولت سلام ليه سكت جرالي ايه
ازاي اسيبك تمشي كده علي طول وانت اللي كنت بقول م الدنيا طلعت بيه سلام ليه سكت جرالي ايه
انا ليه سعتها مجاش في بالي كلام لحظة مقولت سلام ليه سكت جرالي ايه
ازاي اسيبك تمشي كده علي طول وانت اللي كنت بقول م الدنيا طلعت بيه سلام ليه سكت جرالي ايه
ميرسى ياسويتى منوره كده دايما.انابحب الاغنيه دى موووووووووووووت
riri cat
جااااااااامد اوى

احمد بجد صعبان عليا

حرام كده

يلا عاوزين البااااااااقى
منوره همسات.معلش اكيد ايمو صعب عليكوا
riri cat
كده يا ريرى حرااااااااااااااااااااااااااااااام


بجد لازم النهاية تكون سعيدة
معلش ياتاتا متزعليش

وعموما النهايه هتبقى








.........................................

خليها مفاجأه
sweety girl
حمدلله ع السلامه ياريرى ياللا بقى عاوزين الحلقات الجديده انا مستنياهم من زمااااااااااااااااااااااااااااااااان
riri cat
بجد موضوع جميل اوى
اخيييييييييييييييرا ظهرت.منور التوبيك
riri cat
اسفه للتـأخير ياجماعه.
كل محبين القصه واولهم سويتى

تاتا

مون
همسات
والباقى

كنت تعبانه شويه امبارح
وهكمل الباقى حالا
riri cat
حمدلله ع السلامه ياريرى ياللا بقى عاوزين الحلقات الجديده انا مستنياهم من زمااااااااااااااااااااااااااااااااان
حاضر ياسويتى هكمل حالا.10 دقايق وانزل الحلقات بس بغير شويه حاجات فيهم وهنزلها.والله يسلمك ياقمر
riri cat
(الحلقه العاشره)





ميرنا: يااااه, هي البت دي لسه عايشة؟.
التفتتا مني وسارة لتريا عمن تتحدث ميرنا.
ميمي: "رشا عادي"؟, انتو عرفتو الي حصلها؟.
سارة: "رشا عادي", ايه دا؟.
ميمي: انتي متعرفيش ؟, دا الاسم الي طالع عليها, دي الجامعة كلها عارفة,انتو عرفتو انها ماشية مع عبد الحميد دلوقتي, عشان كده تلاقوها في كليتنا كتير.
ميرنا: هي محرمتش؟,بعد ماخوها عرف.
ميمي: ماهو بطل يجي الكلية بعد ماسقط خلاص, شكله ضاربها طناش, واخته بقي هايصة وهو مش هنا.
سارة: انت متابع اخبارها ليه؟.
ميمي: ولا متابع ولا حاجة , انا الاخبار بتجيلي لحد عندي, صاحبة نورا انتيمتي الي في اداب , معايا من ايام المدرسة, نورهان مانتو عارفينها, بتجيبلي الاخبار كلها.
ميرنا: وانت تموت وتلم اخبار.
ميمي: انتو عارفين ان نورا بتموت في ايمو.
تجهم وجه منى وادرات وجهها ,لتبدو منشغلة بشيء اخر.
ميرنا: طيب لم لسانك ده بقي الي عايز قطعه, ...انت ايه الي موقفك هنا اصلا, انت مش كنت مروح, يلا , ورينا عرض كتافك.
قال بدلع.
ميمي: ايه يا ميرو؟, هو انا قلت حاجة, اخص عليكي.
نظرت سارة لمني, ترقب التغيير الذي طرأ على وجهها منذ ان ذكر ايمو, فهمست في اذنها.
سارة: ايه يا موني؟, عدا اسابيع ع الموضوع احنا مش كنا نسينا.
تمالكت مني نفسها.
منى: ايوة نسيت , بس برضة مبقدرش امنع نفسي اني اتعب كل ما بسمع اسمه او اشوفه صدفة, انا صعبان عليا اوي من ساعة ما سقط, وصعبان اكتر انه ماحاولش يقربلي من يوميها.
سارة: يعني هو طلع راجل وفهم من نفسه,انتي تزعلي ليه؟, دانتي تفرحيله انه طلع بيفهم.
منى: انتي هتهزري؟.
سارة: لا خلاص, مش ههزر.
مرت رشا في هذه اللحظة من جانبهم ورمقتهم بنظرة احتقار, ثم ابتعدت وهي تختال,بقامتها الهيفاء.
ميرنا: البت المقرفة دي عايزة حد يكسر لها رقبتها, هي فاكرة نفسها ايه وهي طويلة كدة.
*********************
سار احمد امام كافيتيريا الشركة التي يعمل بها ابيه, حاملا كوبا من الشاي, وهو يفكر, لقد قرر التقليل من الذهاب للجامعة هذا الفصل الدراسي, وان يبدأ في البحث عن عمل, وقد طلب من ابيه ان يبحث له او معه عن عمل, ومر عليه بمحل عمله اليوم ليتحدثا ويبحثا سويا, وبينما هو شارد اصطدم بفتاة كانت تسير في الاتجاة المقابل , فانقلب الشاي عليه وعليها,فقال بانفعال.
احمد: مش تفتحي؟؟.
نظرت اليه الفتاة بعينيها الزرقاوين مندهشة من غضبه, فهو المخطيء, وقالت بحدة.
الفتاة: انا اسفة.
نظر اليها احمد غاضبا, فوجدها فتاة صغيرة الحجم, جميلة وبريئة , تنظر اليه في تحد,فلم يصمت وعاود الصياح.
احمد: يعني ينفع كده؟.
الفتاة: مانا قلت انا اسفة, مع انك انت الي غلطان.
نظر الي ملابسها الي اتسخت ,وهي تحاول تنظيفها بيدها , وجد ان ملابسها تأذت اكثر من ملابسه هو, وايقن انه هو المخطيء.
احمد: برضة, مش تبصي؟.
نظرت الفتاة الي ملابسه التي اتسخت قليلا, واخرجت منديلا مبللا من حقيبتها واعطته اليه, وقالت وهي تشير الي مكان ما.
الفتاة: خد نضف هدومك, التواليت من هنا ,ومتبقاش تمشي سرحان, وتضايق الناس وبعدين تزعق.
واستدارت عنه, وهي تذهب ناحية دورة المياة ,متمتمة.
الفتاة: قلة ذوق صحيح.
تابعها احمد ببصره يراقبها, انها فتاة جميلة محجبة نحيفة ,صغيرة الحجم ورقيقة ,ومع ذلك اشعرته بأدبها كم هو قليل الذوق, كان ينتظر منها ان تغضب او تصيح, فيصيح هو الاخر لينفث قليلا عن غضبه وتوتره, ولكنها لم تفعل, بل زادته حنق وغضب.
***********************
دخل مؤمن حجرة منى, وجلس , وبعد تبادل الحوارات المعتادة سألها دون مواربة.
مؤمن: مني, هي سارة صاحبتك دي بتحب حد؟.
منى: لا طبعا, سارة مالهاش في الكلام دا.
مؤمن: انا ماقلتش كلمت حد ولا لا, انا بسأل بتحب, ماهي ممكن تكون بتحب مع نفسها.
منى: لا, سارة دي ليها دماغ كده لوحدها,متعرفلهاش, بس في موضوع الحب دا, لا , سارة عقلانية اوي, وبتحكم دماغها على طول.
وصمتت تنظر اليه في شك ,ثم قالت.
منى: انت بتسأل عليها دايما, فيه ايه؟.
مؤمن: مفيش , انا بس بفكر, يعني البنت دي كويسة اوي ,وانا مستخسرها بصراحة.
منى: انت ايه؟, ناوي تخطب يعني؟.
مؤمن: بشوف يعني, بس الاول عايزك تجسيلي نبضها, شوفيلي هي موافقة الاول على مبدأ الخطوبة وهي في الكلية, وحاجات من دي, بس اوعي تجيبلها سيرتي, بس ابقي قوليلي ردها.
منى: ماشي, سيب الموضوع دا عليا.
مؤمن: بس ما تعمليش اكتر من الي قلتهولك, اناعارفك هتلخبطي الدنيا.
منى: لا متخافش, ان شاء الله همشيلك في الموضوع دا, انا بحب سارة اوي , واتمنالها كل خير.
*******************
جلس احمد في مكتب ابيه , يتحاور هو وصديقه الذي يأمل ان يخدمه في تشغيل احمد.
احمد: يعني هو مفيش تثبيت ياعمو شكري.
شكري: فيه طبعا , بس زي منا فهمت انت لسه متخرجتش, انت هتشتغل زي مؤقت, وبعدين لما تتخرج نبقي نشوف موضوع التثبيت.
الاب: يعني اعتمد عليك يعني يا شكري في الموضوع دا؟, انا خلاص كده هوقفله تدوير , هيشتغل معاك يعني؟.
شكري: ان شاء الله.
احمد: والشغلانة عادي اني اكون مش متفرغ , يعني مثلا ايام الامتحانات , هاخد اجازات.
شكري: ايوة , عادي, منا مشغل بنتي معايا كده, وهي برضة لسه في الكلية, فبتاخد اجازات ايام الامتحانات.
الاب: صحيح , هي مريم اتأخرت ليه؟, هي مش كانت معاك.
شكري: هي كانت طالعة ,بس وهي ماشية واحد غبي خبطها ,وقع عليها شاي.
اتسعت عينا احمد ,والرجل يتحدث.
شكري: هي بتنضف هدومها في التواليت وجاية.
وما ان انهي كلمته حتى انفتح الباب, ودخلت الفتاة التي صدمها احمد منذ قليل, فقال ابيه في مرح.
الاب: اهي مريم وصلت اهي, لسه بنجيب في سيرتك.
****************
وقف احمد في الاسانسير مع صديق والده وابنته وهو في قمة الحرج, لقد اهان الفتاة منذ قليل ولم يكن يعلم انها الفتاة التي سيعمل مع والدها, والاهم من ذلك انه لم يدرك لم فعل هذا, لقد كان حانقا وشاردا, مالذي جعله يفرغ غضبه فيها , دار كل هذا في رأسه بينما تفحص الفتاة بنظرة في الخفاء, لم يدر ماعمرها بالظبط فهي تبدو صغيرة جدا, من النوع الذي يود المرء ان يربت على رأسه, حتى صوتها حين تحدثت معهم بالمكتب, كان رقيقا وناعما كالاطفال ,وللغرابة لم يبد على ملامحها أي تغيير حين تعرفته بالمكتب, ولم تشر الي ما حدث بينهما.
حين وصل لمدخل الشركة قال الاب.
شكري: ماشي يا احمد , اشوفك ان شاء الله عندي في مكتبي يوم الخميس.
صافحه احمد وهو يقول.
احمد: ان شاء الله, مش هتأخر.
واستدار ينصرف , فسمع الاب يقول لابنته.
شكري: خليكي هنا ,هروح ادور العربية في الجراج, واجيبها عند المدخل.
فانتظر حتى اختفي الاب وتوجة ناحية الفتاة , وقال في حرج.
احمد: انسة مريم,......... انا اسف اوي , ..........قصدي يعني ....على الي حصل ,........ انتي فاهمة طبعا.
نظرت اليه الفتاة في شيء من البرود وقالت بهدوء.
الفتاة: حصل خير.
احمد: لا ....هو محصلش خير ....يعني انا كنت قليل الزوق .....وانتي كنتي....,يعني......
الفتاة: خلاص بجد حصل خير.
وادارت وجهها, فشعر احمد بالاحراج اكثر من ذي قبل, ولم يجد بدا الا ان يتراجع ويبتعد في اعتذار.
*********************
ردت مني على تليفون البيت .
منى: الو.
وائل: السلام عليكم ,منى؟, ازيك, انا وائل.
منى: مستر وائل, ازي حضرتك عامل ايه؟.
وائل: الحمد لله, اخبارك انتي ايه؟,......
منى: الحمد لله.
وائل:......,هو....مؤمن مش في البيت؟, اصلي بكلمه على الموبايل مقفول, هو موجود؟.
منى: لا والله , هو مجاش من الشغل , لما يرجع هبلغه ان حضرتك اتصلت,......؟؟.
وائل: وانتي عاملة ايه؟, عرفت انك شلتي مادة الترم دا.
منى: اهو الحمد لله على كل حال, هي ض بس ان شاء الله تكون رفع.
وائل: ان شاء الله.
منى: .................؟؟.
وائل: ......طيب, مش عايزة أي حاجة؟.
منى: لا شكرا .
وائل: طيب يا مني سلام.
منى: سلام.
م*اصل انا ناقصاك انت كمان
هو فعلا واد يفقع ,مستني ايه علشان ينطق
انا مش عايزاه ينطق انا عايزاه يبعد عني خالص, انا مش عايزة حاجة .ولا حد يقرب مني دلوقتي
اللللله؟,هو احنا رجعنا نحن تاني
ولا نحن ولا حاجة انا بس مش طايقة ولاد خالص, ياريت يطلعو من دماغي بقي
يعني ايه , بقي حتت واد معفن زي احمد يعقدك
لا, بس انا خلاص انا عايزة اقعد في بيتنا , والي عايزني يجيلي ومش عايزة حد عرفاه كمان, عايزة حاجة جديدة كده,يكون معرفوش ومشفتوش قبل كده, زي سارة كده لو ليها نصيب في مؤمن
احنا غيرنا بقي من سارة
يعني ايه؟
يعني عايزين حد كده , زي ما هي عاملة هتعملي , لمجرد التقليد؟
لأ طبعا, انا فعلا كان نفسي في كده قبل ما اقابل احمد
وبعد ما قابلتيه؟
لا عايزة ارتبط ولا اتجوز ولا حاجة, ولا عايزة اشوف جنس راجل جمبي تاني
يعني ايه؟, اتعقدتي؟
لا
ماهو كده يبقي اتعقدتي
ماشي , اتعقدت , محدش له عندي حاجة, برضة انا عند كلامي, لا عايزة احمد ولا وائل ولا أي حد
tata
الف مليون سلامة على احلى ريرى فى الديناااااااااااااااااااااااااااااااااا
riri cat
(الحلقة الحاديه عشر)





مني: مش هتيجي معانا يعني؟.
ميرنا: بقلك خالد جايلي, هنتغدا سوا.
منى: يباي يا ميرو, يعني يوم مانتفق نتغدا مع بعض, تطنشينا كده.
ميرنا: اديكي شايفة اهه , اتصل واحنا قاعدين ,انا كنت على معادي معاكو.
سارة: طيب ,هو هيجي امتي؟.
ميرنا: استني كده, شكله بيتصل هو برة باين.
وردت على الهاتف , ثم عادت لتقول.
ميرنا: انا هطلعله برة الجامعة بقي, خلاص بقي ماتزعلوش مني.
مني: خلاص مش هنروح يا فقر, نبقي نخرج بكرة.
قبلتها ميرنا وقالت.
ميرنا: شكرا يا موني, واوعدك بكرة ان شاء الله ابقي معاكو.
وانطلقت مسرعة لتلاقي خالد.
مني: البت دي مبقناش نقعد معاها من ساعة ما اتخطبت, خلاص ,على طول مع خالد.
سارة: ماهي الخطوبة كده, يعني هو احنا كنا بنعرف نتلم عليكي ايام احمد؟, على طول قاعدة معاه.
منى: ياسلام ياست سارة, يعني هو مثلا عشان ترتبطي بواحد , تسيبي اصحابك؟.
سارة: مش اوي كده, بس برضة تبقيه عليهم , ماهو عشان كده انا مش عايزة افكر اربط نفسي بحد دلوقتي.
نظرت اليها مني , وخيل اليها انها تستطيع فتح الموضوع الذي عرضه عليها اخوها من قبل.
منى: على كده انتي مش ناوية تتخطبي مثلا؟, حتى لو جالك حد كويس؟.
سارة: اصلا ,اصلا, بابا مش ممكن يرضي اتخطب وانا في الكلية, هو بيخنق في المواضيع دي اوي , اخلص الاول وبعدين يبقي يفكر, وانا كمان مش عايزة زي ماقلتلك.
منى: ازاي يابنتي باباكي ميوافقش, يعني لو جالك فرصة كويسة,مش هيوافق الا لما تخلصي يعني؟.
سارة: هو دماغه كده, وبعدين, مفيش حاجة اسمها فرصة كويسة, فرصة كويسة دي لو انا بستني شغل, في شوبنج ,مش في المواضيع دي, دا نصيب, رزق, حاجة بتاعة ربنا مش بتاعتي , كويسة بقي مش كويسة, دا نصيبي وهايجيلي ,فانا مبفكرش مادام بابا مش هيوافق, اوجع دماغي انا ليه؟.
منى: طب لو اتقدملك مثلا عريس في الفترة دي, او في تالتة مثلا.
سارة: ماافتكرش , اصل بابا بيحبنى اوي وبيغير شوية عليا.

منى: يعني انتي كده لاناوية حب, ولا خطوبة حتى؟.
سارة: جري ايه يا مني ,مال اسئلتك كتير وغلسة ليه؟, كأنك اول مرة تعرفيني, مانتي عارفة, وبعدين انا لسه بدرى عليا,مش مستعجلة .
منى: خلاص يا ستي انتي حرة, هسكت اهه.
سارة: ماقلتليش يعني , ايه اخبار دماغك انتي؟.
منى: اهو, مفيش, احمد بيجي على بالي ويروح, بس اديني , بحاول انسي.
سارة: انتي لسه بتحبيه؟.
مني: معرفش,....... مفتكرش.
واخفت عنها منى, انها لاتنساه ابدا, وانه يحوم بخيالها مثل الطائر, ولا يسكن, ولكم بحثت عنه بارجاء الجامعة, او بمكانه المعهود علها تلمحه, ولكنها لم تحقق مرادها ابدا, فاحمد صار كالطيف , لاتره انما تسمع عنه انه كان موجودا, وكأنه بعد علمه برسوبه, لم يجد حلا الا ان يختفي من امامها تماما.
***********************
هاهو الاسبوع الثالث له بالشركة, ولم يلمح مريم حتى الان, واراحه هذا, لقد احرجته هذه الفتاة بشدة, او احرج هو نفسه معها, ولم يكن يتخيل ان تكون ابنة صديق والده, كان يتمني الا يراها, حتى لايزداد الامر حرجا, وحدث هذا بالفعل, لمدة ثلاث اسابيع, حتى انه اطمأن انها اكيد تعمل بقسم اخر, وانه لن يلاقيها, واراحه هذا قليلا, لتجنب الحرج.
وتذكر مني, وشعر بشيء من الالم, هاهي المرة الاولي منذ شهر تطأ قدماه ارض الجامعة, لم يستطع ايقاف عينيه عن البحث عنها, اكيد هي هنا في مكان ما, اشتاق للتحدث معها, ولكن عقله امره بالتوقف عن البحث, حتى لو رآها ,مالذي يمكنه فعله ,انه لايستطيع ان يبدأ معها حديث حتى, عم سيتحدثان؟.
أ*لا مش معقول, ودي ايه الي جابها هنا؟
مش دي مريم يا معلم
هي باين
انت ايه يا بني؟, على طول نيتك سالكة كده, مفيش مني في مريم, مكنتش عارف انك ابن حلال اوي كده
هي بتعمل ايه هنا؟
رايح فين يا معلم , انت غاوي مشاكل؟, اتقل ,انت مبتتعلمش؟
اقترب احمد بحذر,من مريم التي تبتاع اشيائها من الكافيتيريا.
احمد:آآآ...انسة مريم ؟؟؟؟؟؟؟.
التفت مريم تنظر اليه في بهدوء.
مريم: اه ......, اهلا.
احمد: انا شفتك من بعيد, مكنتش متأكد ,انتي بتعملي ايه هنا؟.
مريم: انا هنا في الجامعة.
احمد: لا والله ,تجارة؟؟؟, مش ممكن ,كنت شفتك اكيد.
مريم: لا انا في ألسن جمبكو, بس اكيد ماشفتكش قبل كده , اصل انا مابجيش تجارة كتير.
احمد: وانا الي كنت فاكرني حافظ الجامعة, انتي في سنة كام؟.
مريم: بكالوريوس.
احمد: والله بجد, اصل انا بكالوريوس ,وكان المفروض تبقي اخر سنة, بس شكلي هشرف هنا سنة كمان.
مريم: اه ,ههه.
احمد: قسم ايه؟.
مريم: ايطالي.
احمد: بجد, انا طول عمري كان نفسي اتعلم ايطالي, بس انا جامد جدا في اللغات, يعني انا ماشي في الانجليش بالزق, والفرنساوي كنت بعديه غش بصراحة, الناس بتقول انه سهل, بس انا كنت شايف انه معقد جدا.
مريم: مممممم.
تململت مريم كأنها تريد ان تنهي الحديث, فشعر احمد بتطفله على الفتاة ,خصوصا انه يقف في الممر المؤدي الي المخرج من ناحية الكافيتيريا, فرجع للخلف عدة خطوات.
احمد: انا معطلك عن حاجة؟.
مريم: لا ابدا, بس انا كنت شارية الحاجات لواحدة صاحبتي, وهي مستنياني اجيبهالها.
احمد: طيب , اتفضلي انا اسف, بس فرصة سعيدة اني شفتك.
تمتمت مريم بشيء ما ,وهي تبتعد عنه في سرعة.
اقترب شاب يسلم على احمد.
احمد: شلبي ياابن الايه, ماشفتكش من زمان.
شلبي: ايمو ,حبيب قلبي, انت فينك يا بني , بقالك مده بخ.
احمد: اصلي عايدها السنة دي ان شاء الله, فبلاش منه بقي,مش طالبة.
شلبي: يعني هي اول مرة؟؟؟ , وكنت برضة في الجامعة, ايه الجديد يعني؟, زهقت منا؟؟.
احمد: لا , بس خلاص, معادليش اصحاب هنا, العيال كلهم اتخرجو مانت عارف, مبقتش الاقي حد اقعد معاه.
شلبي: ابقي تعالي اقعد معانا, دا العيال دايما يسألوعليك.
احمد: ان شاء الله.
شلبي: هو انت خلاص سبت مني؟.
احمد: من زمان يا بني, سبنا بعض, انا ماسبتهاش.
شلبي: عشان كده, طيب يا معلم, براحتك لما تحب تيجي الكلية كلمني .
احمد: ماشي يا باشا ,اشوفك ان شاء الله.
*************************
ميمي: انتو واقفين ليه كده؟.
مني: بندور على حسان بيقولو معاه الورق.
ميمي: انا كلمت حسان خلاص, هيصورلنا معاه, اربع نسخ ,صح.
سارة: اه, نصور لميرنا كمان ,وابقي اديهولها.
مني: هي فين ميرنا اصلا؟.
سارة: قالتلي جاية , بس هي لسه في بيتها.
منى: تصدقي انا كل ده فاكرة انها جت, وفي الكافيتيريا بتجيب حاجة.
سارة: انتي نايمة انتي كمان.
منى: اه والله, انا كل دا مستنياها تيجي من..........
والتفتت تنظر صوب الكافيتيريا , فلمحته, رأت احمد واقفا مع فتاة قرب الكافيتيريا, وشعرت بجسدها يرتجف, انه هو, حتى ولو كان موليا اياها ظهره ,عرفته على الفور, فالتفتت سارة تري سبب صمتها.
سارة: لا مش معقول, دا احمد دا الي هناك؟.
ميمي: احمد مين؟, اه ايمو؟, هو!!, تصدقوا؟, عرفتيه ازاي ياعفريتة؟, دا بعيد اوي.
نظرت سارة الي مني التي تغير لونها حين رأته, وقالت في سخرية.
سارة: ماهو لازم يتعرف, ولا ايه يا مني؟, ودي مين دي الي معاه, هو مبيغلبش؟.
ارتعشت شفتي مني حزنا, وشعرب بغصة في حلقها من حديث سارة اللذع, وتعجبت ايضا ,تري من الفتاة؟,التفتت الي سارة دون ان تتكلم.
ميمي: انتو عارفين انه بيشتغل في شركة عقارات؟؟ , مش فاكر اسمها ايه, بس الي شافه قالي من اسبوعين كده.
التفتت مني في دهشة.
منى: احمد؟؟؟,بيشتغل؟؟؟, انت بتقول ايه؟.
ميمي: اه والله العظيم, واحد صاحبي شافه كان في البرج الي فيه الشركة, وسأله بيعمل ايه, قاله بشتغل هنا في الحسابات, والله يا جماعة دا الخبر اكيد,انا عمري جبتلكو خبر مش اكيد؟.
منى: سامعة يا سارة, بيقلك بيشتغل, مكانش بييجي عشان بيشتغل, احمد بيشتغل.
سارة: خلاص,سمعت, ومالك يعني فرحتي كده ليه, تلاقيه باباه حلف عليه ماهو صارف عليه تاني عشان سقط, قال يدور على شغل.
منى: قولي الي انتي عايزاه, المهم انه عمل الي قال عليه, احمد اخيرا عمل حاجة كويسة.
ميمي: هو شكله واخد الموضوع جد كمان, عشان سمعت من نورهان انه كان بيدور على شغل من زمان,انا مش عارف ايه الي يخليه يشتغل وهو بيدرس, مش عادته يعني.
**********************
م* بجد يا احمد, دانت طلعت بتحبني بقي بتشتغل بجد , يعني عملت الي قلت عليه, واحترمت كلمتك, يــــــــــاه يا احمد, دانا كنت تعبانة اوي وانت بعيد , مش عارفة فاكرني ولا ناسيني, حاببني ولا لا
انتي رجعتي تفكري فيه تاني؟, مش كنا خلصنا منه؟
خلصنا لما كان هو مش ناوي, دلوقتي شكله ناوي وناوي اوي كمان
مين قالك انه اشتغل عشانك, ما ممكن زي ما سارة بتقول
لا ,كلكو عايزين تبوظو فرحتي وتبعدوني عنه بس انا بحبه لسه بحبه, وهو كمان لسه بيحبني
يعني ايه لو حب يرجع
انا صحيح بحب اخواتي , بس احمد بيحبني, ولو حب يرجع انا موافقة
طيب ووائل
وائل ايه انا عمري لا حبيت وائل ولا هحبه انا بحب احمد, شكلي لسه بحبه ,انا كنت بضحك على نفسي
*******************
نظر احمد يبحث عن مني, ولم يطل بحثه طويلا, رآها واقفة مع ميمي وسارة, وشعر بالالم في قلبه.
أ*ياه يامني ,دانتي كنتي واحشاني بشكل, ياتري انتي حاسة بيا ,وبخيبة املي انك ضعتي مني؟, ياتري ممكن في يوم نرجع لبعض؟, انا بتعذب وانتي بعيد عني, مش متخيل ان خلاص مني مبقتش ليا, تفتكري ممكن ارجعك ليا ازاي؟, اديني اهه بدأت شغل, بس ياريت دا ينفع, انتي عايزة يا اما كل حاجة يا ولا حاجة,انتي الي حطتينا في الموقف دا يامني,كان فيها ايه يعني لو كنتي صبرتي عليا شوية, انا صحيح تعبان بعيد عنك, بس خلاص احنا سبنا بعض, وانتي الي كنتي عايزة, محدش يقدر يلومني, وبعدين مادام هي شافت حياتها بعيد عني, انا تاعب نفسي معاها ليه؟, انا صحيح لسه بحبها, بس انا راجل برضة وكرامتي تمنعني اني ارجعلها ,لو رفضتني هتكون خلاص, فرصتها راحت معايا, انا بحبك لسه يا مني, بس ما افتكرش اننا ممكن نرجع
tata
الحلقة دى جامدة انا حاسة ان النهاية احمد مش ايخطب منى


وائل ايخطب منى

احمد ايخطب مريم


وكده انا ازعل
riri cat
الف مليون سلامة على احلى ريرى فى الديناااااااااااااااااااااااااااااااااا
ميرسى ياتاتا.والله يسلمك.والله داخله عشانك انتى وسويتى .
sweety girl
ألف سلامه عليكى ياريرى
riri cat
(الحلقة الثانيه عشر)





نظر احمد الي مريم التي تتجول في طرقات القسم الذي يعمل به, اول مرة يراها بالعمل, تبدو اكبر قليلا في الملابس الرسمية, ومع ذلك وجهها كالطفلة الصغيرة, تمالك شجاعته وقام من مكتبه,وتوجه نحوها.
احمد: مريم, ازيك عاملة ايه؟.
التفتت اليه وعلى وجهها تعبير صارم.
مريم: استاذ احمد, اهلا,.......؟؟.
احمد: انا اول مرة اشوفك في الشغل,ولا بشوفك في الكلية خالص, انتي مابتجيش قسم الحسابات كتير, ولا ايه؟, اخبار الكلية أيه؟,امتحاناتك امتي؟.
نظرت اليه مريم في هدوء وقالت بصرامة لاتتناسب ووجهها رقيق الملامح.
مريم: افتكر الشغل مش مكان اننا نهذر ونرغي فيه, ولا حضرتك غاوي تهذر ؟, اتفضل على مكتبك يا استاذ احمد, وسيبني اشوف شغلي لوسمحت.
شعر احمد بكلماتها كالصفعات على وجهه , لاول مرة في حياته يتلقي اهانة من فتاة ,ويعجز عن الرد, وقف مدهوشا وهي تتخطاه ,لتكمل جولتها بالمكاتب.
بعد ثواني مرت كالسنين لملم احمد شتات نفسه ,وعاد لمكتبه محتقن الوجة, والشعور بالغضب والدهشة يملأه, من تظن نفسها؟.
قام زميله ينظر اليه ,من الحاجز الزجاجي الداكن بين مكتبيهما, وقال ساخرا.
سامي: كان غيرك اشطر.
رفع احمد بصره اليه بغضب.
احمد: نعم؟.
سامي: بقلك كان غيرك اشطر, انا مش عارف انت ازاي اصلا جاتلك الجرأة تكلم مريم, انت مش طبيعي.
اعتدل احمد والتف بكرسيه ,عاقدا ذراعيه على صدره في غضب.
احمد: وليه بقي ان شاء الله؟, سوبر وومن؟, ماهي بنت زي أي بنت.
جلس سامي علي مقعده مقهقها, وقام والتف ليدخل منطقة مكتب احمد, يقف بجانبه ويقول.
سامي: مين عبيط فهمك كده, اهي مريم دي الي مش زي أي بنت ابدا, انا عمري في حياتي ما شفت بنت زيها,وبعدين دي بنت صاحب الشركة انت كان ايه في دماغك؟, عايز تضيع نفسك؟.
احمد: ايه يعني؟, ماباباها صاحب ابويا, وبعدين هي معايا في الجامعة, وبينا كلام , ايه الي حصل يعني؟.
سامي: انت عارف هي بتشتغل هنا ايه؟.
نظراحمد اليه.
احمد في استغراب وقال مخمنا.
احمد: في الهيومان ريسورسيز(قسم موارد بشريه يعنى ياجماعه) اكيد مادام مش معانا هنا, ايه يعني؟.
سامي: مساعد مدير الادارة.
احمد: ناااااعم؟؟؟,ليه؟؟؟؟,دي حتة بت مفعوصة في بكالوريوس ألسن ,مكملتش اتنين وعشرين سنة.
سامي: اهي البت المفعوصة دي تفهم عني وعنك, شوف انا بشتغل هنا بقالي خمس سنين ,قبل ماتبدأ تتمرن هي هنا, كانت مفعوصة زي مابتقول, حتة عيلة, لقت انها مش فاهمة حاجة خدت دبلومة ادارة اعمال, تمام!! ,ايام ما كانت بتشتغل هنا في قسم الحسابات, واتنقلت قسم تاني, وبعدها خدت كورسات كومبيوتر, ودبلومة سكرتارية كاملة, جميل, كل دا في الدراسة وبعدها, وهي برضة بتيجي تتدرب هنا, وبعدين خدت دبلومة ترانينج, واشتغلت في قسم التدريب, واتنقلت بعدها فوق, عند ابوها ,ومن ساعتها ماشفناهاش, عرفنا انها لفت على كل الاقسام تتمرن ,اصل ابوها بيشغلها عشان تاخد مكانه بعدين, او تبقي ايده اليمين دلوقتي, بس البت زي النحلة, مابتهمدش, ماشفتش ابدا واحدة بالمنظر ده, شغل شغل شغل, وجد على طول, اشك اني شفتها بتضحك في الشركة هنا ابدا.
نظر اليه احمد مزهولا,من المعلومات التي سقطت عليه دون ان يطلبها.
سامي: ومع ذلك بت زي القمر, وميبانش عليها, انت عارف سمعت ان الحاجة الوحيدة الي مبتفهمش فيها هي الشئون القانونية, بس ايه, الكل بيترعب منها, لما بتدخل مكان بيقف على رجل, البت دي بميت راجل , والكل بيعملها الف حساب, دي يا بابا الي هتمسك الشركة دي بعد عمر طويل ولا قصير.
احمد: كل دا , في البت الصغيرة دي؟.
سامي: صغيرة ؟؟؟,دانت الي صغير, وجاي تستهبل وتكلمها , انا مش عارف عقلك كان فين, بيني وبينك , انا اسمع ان ناس كتير هتموت عليها, بس هي ايه , تقيلة اوي.
جاءت في هذه اللحظة سكرتيرة مدير القسم.
الفتاة: استاذ سامي, انسة مريم عايزاك في مكتب استاذ عبد الرحمن.
سامي: ااااه, جالك الموت يا تارك الصلاة.
وقام تاركا احمد يتخبط في حيرته, لم تبد هكذا ابدا, حين صدمها واسقط عليها كوب الشاي, كان يظن انها ابنة الخامسة عشر, يستطيع ان يمازحها مثلما يفعل في الكلية, مع أي بنت.
أ*يعني ساكت يعني, فين افكارك الجهنمية؟؟, مش كل بنت ليها دخلة؟, ولا انت ساعة الجد بتبيعني؟
ابيعك مين؟؟, انا معاك طبعا, بس انا كنت فاكر انك لسه بتفكر في مني؟
منكرش اني بحب مني, بس ايه المانع ؟,ماحنا سايبين بعض, يعني حلال اللعب
طيب قول كده من الاول, افكر انا كده معاك برواقة, طبعا كل بنت ليها دخلة, ومسيري اعرفلك دخلتها بس سيبني عليها شوية
بس دي صعبة اوي علينا , انت مسمعتش سامي ,ولا ايه؟
ولاصعبة ولا حاجة , وهو بيقع الا الشاطر يا ايمو , ولا انت نسيت؟
بس دي اكيد الي واقعين فيها كتير
المهم هي تقع في مين
صح ,المهم هي تقع في مين
*****************************
مؤمن: ايه يا مني؟, كلمتي سارة؟.
منى: ايوة يا سيدي, وقال ايه باباها مابيواقفش على عرسان الا لما تتخرج.
مؤمن: عنده حق.
منى: هو ايه دا الي عنده حق؟,ازاي يعني؟,طب افرض جالها حد قبل ماتتخرج وهي عايزاه؟.
مؤمن: يابنتي ابوها عنده حق, البنت فعلا بتبقي صغيرة في السن ده, لافاهمة ولاعارفة يعني ايه مسؤلية جواز وخطوبة وكده, بتبقي عايزة تحب وبس, ودا كمان بييجي على دماغها , لانها بتهمل دراستها, ومشاكل وجهاز, ولف وهدايا, حاجات كتير هي في عني عنها.
منى: يا سلام ياسيدي, يعني ايه؟, انا لو جالي عريس كويس, هترفضوه بسبب اني لسه صغيرة؟.
مؤمن: انا بفهمك وجهة نظر الراجل , وبعدين مش لما يبقي يجيلك عريس, ولا انتي عندك حد؟.
منى: ايه يا مؤمن الكلام دا؟.
مؤمن: متتعصبيش بس عليا,......... انتي مستغربة اني لسه مانستلكيش الحكاية القديمة؟.
صمتت مني في غضب مشوب بالاحراج, انها تعلم جيدا انه لازال يذكر ما فعلته, وان عادت المياة الي مجاريها قليلا , هذا لايعني انه نسي.
مؤمن: انا بس مبحبش اضايقك, واكيد انتي كمان مابتحبيش تضايقني ولا ايه؟, لسه ناوية تضايقني؟.
منى:انا كمان نسيت يا مؤمن, وياريت متعدش كل شوية تفكرني.
قبل رأسها وقال.
مؤمن: انا بعلمك, عشان تعرفي انك مش لوحدك ومينفعش تفكري ولا تتصرفي من دماغك, صحيح انا كنت دايما بشجعك على الاستقلالية برأيك وبقراراتك, بس الغلط نتعلم منه, مش نعيده, طبعا فاهماني.
منى: فاهماك.
مؤمن: يارب تكوني اتعلمتي من الي حصل , اكيد ماعداش عليكي الموضوع كده.
م*اتعلمت ايوة, واحمد كمان اتعلم, اهو الي انت عملته جاب نتيجة, وانا بشكرك اوي يا مؤمن, انك خلتني اعرف قد ايه احمد عايزني, ومستعد يعمل علشاني, وبرضة على افكارك ان البنت لازم تكون متخرجة قبل ما تفكر تتخطب, انا بحبك اوي, ولسه بحب احمد, يارب اقدر ارضيكو انتو الاتنين
*******************
وائل: مؤمن, بصراحة انا كنت عايز اكلمك في موضوع, .....بقالي مدة,....كنت عايز افاتحك.
مؤمن: اتكلم , فيه حاجة؟, قلقتني.
وائل: مفيش , انا بس كنت عايز, يعني , انا مكسوف منك جدا, بس والله مش عايزك تفتكر حاجة.
مؤمن: ماتنطق يابني, مالك؟.
وائل: انا بس .......كنت عايز اسألك, بس اوعي تفتكر حاجة, اختك بنت محترمة جدا, والله,......بس انا يعني, اصل انا بفكراخطب وكده, انت عارف, والواحد لما يحب يبني حياته, بيدور على واحدة كويسة وبنت ناس, تصونه ويكون بيستلطفها ,وعارف اهلها, ومني اختك , من ساعة ماخدت عندي درس وانا عارف, قصدي يعني حاسس انها بنت محترمة, وما شاء الله اصحابها محترمين, واهلها ناس طيبين, وبعدين يعني,.....انا بفكر, انت فاهم, انه ليه لأ؟, يعني هي , وانا, يعني وانت كده ...فاهم؟؟.
مؤمن: مع انك مبتقلش كلام مفيد اصلا, بس انا فهمت, من الاخر عايز تخطب اختي ,وبتسألني رأيي, ولا انا جمعت كلامك غلط؟.
وائل: لأ ,هو كده صح, تمام.
مؤمن: طيب , طبعا الموضوع دا ميخصنيش لوحدي, دا يخص مني واهلي كمان, فانا هشوف وابقي ارد عليك, انت مستعجل ع الرد يعني؟.
وائل: لأ خالص, خد راحتك , انا بس لقيت اني افاتحك انت الاول, اصل هيبقي شكلي بايخ اوي لو كلمت باباك على طول كده, منا لازم برضه افهم, ...انت فاهم...ولا ايه؟.
مؤمن: فاهم فاهم, متخافش هبقي ارد عليك ان شاء الله.
وائل: طيب.....متتأخرش,........ ولا..........خد راحتك, خد راحتك.
مؤمن:خلاص يابني , قلتلك هرد عليك.
********************
أ*يابني اتلم, ايه يعني عيد ميلادها؟, هو عيد قومي
مينفعش اعديه كده ,لازم ابينلها اني لسه فاكرها
مانت المفروض تنساها , مش هي الي كانت عايزة كده؟
بس انا مش ناسيها , اخليها تفتكر ليه اني نسيتها, وبعدين هتزعل اوي لو ماافتكرتهاش فيه
طيب يا عم الرومانسي ,هتطلبها , وبعدين؟, ولو قفلت في وشك؟
مش عارف
طيب , هتعمل ايه؟
ابعتلها ماسدج, كده , انا فاكرها ومش مستني رد, صح؟
ماشي, مع اني مش موافق ,لا يقع الموبايل في ايد اخوها ولا حاجة
انا معايا نمرة الخط الجديد بتاعها, هبعتلها عليه, ومش هقول حاجة غريبة , عشان لو اخوها شافها مايحسش
طيب فكر بقي ,هتبعت ايه
مممممممم, استني , هبعتلها كل سنة وانتي طيبة وهي هتفهم لوحدها
طيب يا سيدي, خلينا ورا مني, الي هتودينا في داهية
انا ماحدش بيوديني في داهية الا انت, انت لوحدك داهية
riri cat
(الحلقة الثالثه عشر)




مني: وانتي طيبة يا سارة.
سارة: حد قبلي كلمك؟.
مني: لا, الساعة لسه 11 ياتحفة.
سارة: منا قلت الحق قبل ما حد يقولك, كل سنة وانتي طيبة.
منى: لحقتي طبعا.
سارة: مالك يا موني؟.
منى: مفيش.
سارة: ااااه, نكد العيد ميلادات دا انا عرفاه, متخافيش يعني 19 سنة مش حدوتة, كملتيهم قبلي, ايه يعني؟.
منى: ههه.
سارة: كمان ضحكتك بايخة ,....... فيه ايه؟.
مني:........
سارة: احمد؟.
منى: يعني ,...... السنة الي فاتت كان معايا, وكان عيد ميلاد حلو مع اننا اتخانقنا فيه شوية, عشان مرضتش اخد الهدية برضة, بس ......., هوووف,......معرفش انا متضايقة وخلاص.
سارة: متضايقيش نفسك, دا عيد ميلاد مش جنازة, وايه يعني الي فات كان حلو, دا الجاي هيبقي احلي واحلي, وكل سنة ان شاء الله هتبقي احلي.
منى: يارب يا سارة.
اكملت منى المكالمة مع سارة وعقلها شارد تماما, والشعور بالحزن والاختناق يقتلها, والحنين يكاد يجهز عليها,تري يا احمد, هل سيتذكر, ام سيتجاهلها كما فعل في الشهور الماضية؟.
بعد اغلاقها مع سارة تلقت عدة مكالمات تليفونية , وعدة رسائل تهنئة بعيد مولدها,ولكنها شعرت بالانقباض, حين تلقت رسالة من رقم هاتف تحفظه جيدا,عن ظهر قلب.
"كل سنة وانتي طيبة وتكوني فرحانة على طول )"
انه احمد, لقد تذكر, وعلى الرغم من احتياطها لعدم حصوله على رقم هاتفها, حصل عليه, وعلى الرغم مما بينهما من جفاف, ارسل لها رسالة يهنئها بعيد ميلادها.
م*ياحبيبي يا احمد, انا مكنتش متخيلة انك هتعمل حاجة, انت بجد بتحبني
ماتكلميه
لا طبعا, ايه الجنان دا؟؟, مؤمن هنا
اقفلي الاوضة ,وكلميه
مينفعش
يعني هو كتر خيره, افتكر وجاب نمرثك وبعتلك ماسدج , الراجل يعمل ايه اكتر من كده عشان يرجعلك, مش انتي الي قلتي لو حب يرجع انا موافقة؟, ولا انا الي قلت؟
ايوة ,انا قلت كده
طيب ,مالك بقي, اقولك, كلميه وباركيله ع الشغل
مينفعش
يعني ايه؟؟, هتطنشيه؟
معرفش ,اعمل ايه؟
طيب, ابعتيله ماسدج اشكريه
هو ينفع؟؟
جربي, انتي هتخسري ايه يعني؟
لو مؤمن عرف هيموتني
انتي مش احمد واحشك؟
جدا
طيب ابعتيله ماسدج, مش حاجة , قوليله شكرا بس
طيب هجرب
اكتبي" شكرا يا احمد"
فين الموبايل؟
***********************
أ* ايه يا موني؟, وصلتك ولا وقعت في ايد اخوكي؟
اكيد وصلت ,انت مش جالك انها دليفرد
ايوة, بس انا خايف اكون سببتلها مشكلة ولا حاجة؟, ياريتني ما بعت
انت مالك بقت خيخة كدة ليه؟, من امتي يعني الحنية دي, ماخلاص, بعت والي حصل حصل, اخوها بقي عرف ابوها عرف, دي مشكلتها
انا خايف عليها
يادي النيلة,يابني الي انت خايف عليها ولا هتعبرك, لانك خلاص مبقتش في دماغها, وانت بس الي شاغل بالك بيها
لا طبعا, مني اكيد لسه بتحبني
وايه الي اكده, هي من يوم ماسقطت حاولت تكلمك؟؟, حاولت تقربلك؟ , ولا كأنها كانت تعرفك
بس دا لاننا كنا متفقين
مين دا الي اتفق ؟,دا هي قررت لوحدها , وهي الي ساب.....
استني بس, اشوف ماسج من مين؟
"وانت طيب, شكرا"
مش قلتلك هتفتكر
بتعمل ايه يا مجنون, انت الفرحة طيرت عقلك؟
هطلبها ملكش انت دعوة
********************
ارتجفت مني من السعادة حين رأت احمد يتصل, وخافت في الوقت نفسه من مشاعرها ,التي اضعفتها امام الهاتف,وشعرت بالرغبة في الرد, احكمت اغلاق باب غرفتها , وردت بعد تردد.
مني: الو.
صمت احمد يبتلع المشاعر التي اجتاحته حين سمع صوتها خافتا , رقيقا كما اعتاد ان يسمعه, انما يشوبه بعض الحزن.
احمد: كل سنة وانتي طيبة يامني.
منى: وانت طيب يا احمد, شكرا انك افتكرت.
احمد: وتفتكري انا كان ممكن انسي.
خفق قلب مني في لهفة وهي تستمع الي كلماته المتهدجة,التي عبرت عما يدور في رأسه اكثر من أي كلام حب,وصمتت لتعذر خروج الكلمات من فمها.
احمد: انا ضايقتك اني اتكلمت؟.
أ*وحشتيني
منى: ابدا.
م*بحبك
احمد: يعني..., لو كنت سببتلك مشكلة؟.
أ*مكانش ينفع مكلمكيش
مني: لا ,ولا حاجة.
م*كنت هموت لو مكنتش اتكلمت
احمد: واخبارك ايه؟.
أ*لسه بتحبيني؟
مني: الحمد لله.
م*متدمرة من غيرك
احمد: .................
أ*انا لسه بحبك
منى:................
م*انا نفسي نرجع سوا
منى: سمعت انك اشتغلت, مبروك.
احمد: اه, دي حاجة كده لغاية ما اتخرج يعني, الله يبارك فيكي.
أ*عاجبك الي احنا فيه دا؟
منى: ...................
م*عقبال ما تنجح ,وتعمل مستقبلك بقي
احمد: ماشي يا مني , انا كنت بس بقلك كل سنة وانتي طيبة.
أ*انا كان بس نفسي اسمع صوتك
منى: وانت طيب .
م*انا ازاي كنت عايشة من غير ما اسمع صوتك؟
احمد: ماشي يا مني , عايزة حاجة؟
أ*انا عايزك تاني
منى:لا شكرا.
م*عايزاك ترجعلي
احمد: ماشي, سلام.
أ*بحبك
مني: سلام.
م*بحبك
********************
نظر مؤمن الي صديقات مني بحفل عيد مولدها يبحث عن سارة, حتى وجدها, فاقترب دون ان تلاحظ.
مؤمن: ايه ياسارة الهدية الي انتي جايباها دي؟, مش تجيبي حاجة ممكن استخدمها منها.
التفتت سارة مندهشة ,من وجوده خلفها ,وردت في سرعة.
سارة: المرة الجاية هبقي اجيبلها صفارات وبلالين, عشان تعرف تلعب بيهم معاها.
ضحك مؤمن.
مؤمن: وانتي بقي على طول لمضة كده؟, ولا دا لزوم العيد ميلاد؟.
سارة: لا دا لزوم الاعياد بقي, انت عارف, مبخرجش من البيت من غير لماضتي.
وانسحبت من جانبه في خفة وابتعدت, حتى وجدت ميرنا فوقفت بجانبها.
فقالت ميرنا في مكر.
ميرنا: الواد دا عينه منك.
سارة: مين دا؟.
ميرنا: الباشمهندس مؤمن.
نظرت اليها سارة في ذعر.
سارة: انتي بتهرجي؟, مؤمن ايه؟, لا طبعا.
قالت ميرنا,وهي تتلفت حولها.
ميرنا: شششششششش, ايه؟؟؟, انتي نسيتي نفسك, وطي صوتك , احنا في عيد ميلاد اخته.
خفضت سارة صوتها.
سارة: مانتي بتستهبلي.
ميرنا: طب والله العظيم , باين عليه جدا, هو يعني من امتي بيهذر مع حد؟, دايما يجي عليكي ويتكلم , خليتي الشيخ مؤمن ينطق.
سارة: انا؟؟؟.
ميرنا: ومالك مخضوضة كده ليه هو انا بشتمك؟, طب يا ريت, هو انتي ينفعك الا ده, حد يعدل دماغ الجزمة دي, ويعلمك الادب.
سارة: انتي بتقولي ايه؟.
ميرنا: هو انا قلت حاجة, انا بس بخليكي تاخدي بالك, لحسن تتصرفي زي الهبلة , وميخلصش من لسانك الدبش دا.
سارة: لا, مش ممكن يكون الموضوع دا بجد.
ميرنا: خدي بالك بقي, انا بقلك عشان تبقي عارفة, دانا كنت فاكراكي فهمتي, هو شكله واد قديم يعني, مش هيكلمك في حاجة, الا لما يبقي ناوي جد, فخليكي ريدي ,انه ممكن ييجي في مرة يتكلم.
سارة: مؤمن؟؟؟؟؟؟, مش معقول, دانا مكنتش واخدة بالي خالص.
ميرنا: ابقي ركزي بقي من هنا ورايح.
مني: ايه يا بنات؟, واقفين بتتوشوشو في ايه؟.
التفتت ميرنا وعلى وجهها ابتسامة عريضة.
ميرنا: في مزاجك الي معدول اوي النهاردة, وضحكتك الي من الودن للودن, الي يشوفك دلوقتي ميشوفكيش امبارح وانتي خلاص كنتي هتعيطي.
ابتسمت مني.
مني: مين كلمني امبارح؟.
ميرنا: وائل؟.
مني: احمد.
نظرت سارة رغما عنها, ناحية مؤمن في ذعر.
سارة: واخوكي؟.
ميرنا: انتي بتستهبلي؟, تاني يا مني؟؟؟.
منى: انا كنت عملت ايه يعني؟, دا بيكلمني يقولي كل سنة وانتي طيبة, مقلناش حاجة يعني.
سارة: انتي لو رجعتي لاحمد دا تاني , انا ماليش دعوة بيكي خالص, ولو رحتي في داهية حتى.
مني: وطي صوتك, وبعدين احنا اتكلمنا بس , مرجعناش لبعض, واحمد بقي انسان كويس, وبيشتغل, يعني يعتمد عليه,مش زي ماقلتي ,انا لو كان قالي لسه بحبك كنت قلتله وانا كمان, بس هو كان محترم , وخد باله من كلامه.
ميرنا: والله يا مني انتي مش ناوية تعدي الموضوع دا على خير, مش هتيجي الا لما تتطربأ فوق دماغك.
منى: مش مهم.
سارة: لا دانتي اتجننتي بقي.
ردت مني بغضب.
منى: ايوة اتجننت اني وافقت اسيب احمد لحظة واحدة, وهو بيحبني بالشكل دا, واهو طلع عكس ما كنتي بتقولي انتي ومؤمن, وان شاء الله هيخلص وييجي يخطبني.
وتركتهما غاضبة.
ميرنا: البت دي مش هتعقل ابدا؟.
سارة: ولا شكلها ناوية.
sweety girl
هخلى بالى من نفسى واحاول مشوفكش
خايف اقابلك تانى قدامك مقدرش
انا ليه كل مشوفك بنسى اوام وارجعلك
لازم اغلب ضعفى مش لازم اسمعلك
وحياة اللى ما بينا قصدى اللى كان فى يوم بينا
لو شوفتنى قدامك متكلمنيش وامشى
كل ما اقول انا هنسى الاقينى بحبك لسة
عشان اعرف اسيبك هبعد ومقولكش
هخلى بالك من نفسى
انا كنت بعيش علشانك مهما جرالى
بحبك بعد اللى انت عملته انا مش هفضل جنبك
مهما تعبت فى بعدك تعبى فى قربك
اصعب انا لو قولت نسيتك هبقى بحاول اكدب
riri cat
هخلى بالى من نفسى واحاول مشوفكش
خايف اقابلك تانى قدامك مقدرش
انا ليه كل مشوفك بنسى اوام وارجعلك
لازم اغلب ضعفى مش لازم اسمعلك
وحياة اللى ما بينا قصدى اللى كان فى يوم بينا
لو شوفتنى قدامك متكلمنيش وامشى
كل ما اقول انا هنسى الاقينى بحبك لسة
عشان اعرف اسيبك هبعد ومقولكش
هخلى بالك من نفسى
انا كنت بعيش علشانك مهما جرالى
بحبك بعد اللى انت عملته انا مش هفضل جنبك
مهما تعبت فى بعدك تعبى فى قربك
اصعب انا لو قولت نسيتك هبقى بحاول اكدب
كده ياسويتى برضه.الاغنيه دى بتوجعلى قلبى وبعيط لمابسمعها.بحس انى عاوزه اموت
riri cat
(الحلقه الرابعه عشر)




مؤمن: مني ,كنت عايزك ضروري.
مني: فيه ايه؟.
مؤمن: تعالي بس موضوع مهم .
دخلت غرفته وهي تبتسم في خبث,وهو يغلق الباب خلفها.
منى: ايه؟؟, موضوع سارة تاني؟.
مؤمن: لا يا لمضة, مش عشان الموضوع دا.
فجلست وهي تقول.
منى: هيكون ايه يعني؟, وانت بتعرفني الا عشان مصلحة؟.
جلس قبالتها وهو يقول.
مؤمن: ياستي المصلحة المرة دي عشانك انتي.
منى:.................
مؤمن: من غير لف ولا دوران كدة,... بصراحة جايلك عريس.
دهشت مني بشدة من كلماته المباشرة, وتلجم لسانها لحظات.
مني: انت بتقول ايه ؟, عريس مين؟.
مؤمن: هو حد انتي تعرفيه, بس انا مش عايز اقلك الا لما تاخدي نفسك الاول وتركزي معايا, وبطلي تلعبي في الملاية.
تركت مني ملاءة السرير, التي كانت تقبض عليها في توتر, دون ان تدري انها تفعل ,وفكرت في قلق.
م*يارب استر, يارب مايكونش وائل
منى: مين العريس يا مؤمن ؟,انا هادية اهه.
مؤمن: وائل, الي كنتي بتاخدي عنده درس.
م*ليه كده بس!!!
صمتت مني ,ونظرت اليه في حذر.
منى: وانت رأيك ايه؟.
مؤمن: انتي كنتي عارفة حاجة؟.
منى: ابدا, والله العظيم ابدا ,وماليا دخل في الموضوع دا.
مؤمن: انا مش بسألك ليكي علاقة بيه, انا بسأل تعرفي حاجة ولا لأ, يعني كان مثلا معجب بيكي قبل ما اعرفه, ولا عايزك عشان اختي, عشان بس افهم.
منى:معرفش, انا ايه الي هيعرفني, اسأله؟.
مؤمن: ايه يا مني؟, عايزة تقنعيني ان البنت مبتعرفش الولد معجب بيها ولا لأ؟.
منى: انت عايز توصل لايه يا مؤمن؟, انا مش هتكلم معاك ,وانت بتتهمني بالشكل ده.
مؤمن: انا قلتلك حاجة؟, انا بسأل, طيب سيبك من السؤال ده, خليكي معايا,انتي رأيك ايه؟.
منى: انا طول عمري ببصله على انه استاذي, مببصش عليه حاجة تانية يعني,مش في دماغي اكيد.
مؤمن: ماهو اكيد مش هتتجوزو كده م الباب للطاق يعني, طبعا هتقعدي معاه وتتكلمو, وتشوفيه كبني ادم, كعريس, مش كأستاذ, وتدي رأيك فيه, وساعتها تقرري, انا مبسألكيش عشان حاجة, وابقي غبي لو استنيت منك رد,من غير ماتتكلمو,بس انا بقلك عشان يبقي عندك فكرة.
منى: بس انا مش مستعدة ........ومش عايزة,...انا لسه صغيرة.
مؤمن: انا مقلتلكيش حاجة, انا بقلك شوفيه, وشوفي نفسك وفكري, متتسرعيش وتجاوبي اجابات غبية, وانا اوعدك مش هأثر عليكي برأيي, مع اني شايفه انه بني ادم ممتاز, بس المهم انتي تكوني مستريحة,انا ماقلتش لحد في البيت لسه, فكري وابقي ردي عليا.
قامت منى من امامه ممتقعة الوجة, وأومأت برأسها تفهما ,وهي تجر قدميها للخروج من الحجرة ,قبل ان يكلمها في شيء اخر, وقبل ان تصل الي الباب ,ناداها مؤمن.
مؤمن: مني,.....انتي لسه بتفكري في احمد؟.
امتقع وجهها اكثر,وهي تلتفت لتجيبه.
منى: لا طبعا.
مؤمن: اتمني متفكريش في الموضوع دا خالص وانتي بتفكري, واستخيري ربنا كده وابقي ردي عليا, عندك استعداد تشوفيه ولا لأ.
منى: طبعا.
واستدارت وخرجت من غرفته , قبل ان يري مدي كذب عينيها.
*********************
انتظر احمد امام مبني لجان امتحان كلية الالسن, بعد ان تأكد من مكان لجنة امتحان مريم, وشعر بالارتباك وكأنه ينتظر فتاة لأول مرة في حياته, لقد حيرته هذه الفتاة كثيرا, وشعر بالشك قليلا في وصف سامي لها, لا توجد فتاة بهذه المواصفات ابدا,وان كانت, فلا ريب انها فتاة مثل كل الفتيات, كلهن متماثلات, وهو لن يتواري عن التعرف عليها ,حتى ولو كانت رئيسته بالعمل.
لمحها تخرج وحدها من اللجنة , وتسير في شموخ, وجها الجميل يشرق بنصف ابتسامة ,وهي تحيي بعض من اصدقائها, وتتخطاهم, جمع شجاعته, ودفع نفسه للاقتراب منها.
احمد: مريم.
التفتت مريم في استغراب, وظهر على وجهها شيء من السأم ,حين رأت انه احمد.
مريم:...................؟.
احمد: انا كنت هنا عند جماعة اصحابي , عرفت انها امتحانات سنة رابعة,قلت مين اعرفه في رابعة , افتكرتك, قلت اجي اسلم عليكي, ايه؟,الامتحان كان ايه؟.
مريم: بتسأل ليه؟.
اندهش احمد من برودها الواضح في جوابها, وقال محاولا تبرير موقفه.
احمد: اااا...ابدا, ...انا كنت بطمن عليكي,... بس.
اعتدلت مريم, وعقدت ساعديها, وارتسم على وجهها نفس التعبير الذي رآه في الشركة, وبدأ يشعر بالقلق فعلا.
مريم: بص بقي يا اسمك ايه انت, احمد!!, انت شكلك من العيال الهايفة بتوع الجامعة باين, وانا مكانليش صبر اني اتعامل مع الاشكال الي زيك اربع سنين, عشان كده مكنتش باجي كتير, عشان اوفر على نفسي لعب العيال ده, يا احمد انت شكلك مفيش بنت هزأتك قبل كدة, بس انت فعلا محتاج حد يوقفك عند حدك, لو فاكر انك هتقرب مني بانك تجيلي في الامتحانات, وتعاملني كأننا اصحاب في الشركة, فتبقي غلطان اوي, انا مش عارفة انت بتحاول تثبت لنفسك ايه, ومش عايزة اعرف, بس لو فاكر انك بالشكل ده هتكلمني او تصاحبني , فواضح انك .......مش عارفة اقلهالك ازاي ,انت غلس, صح ؟, هي غلس!!!!,وفاكر نفسك ظريف, فانا بقي مش مستحملة غلاسة خالص, وخصوصا انك اكيد هتشوفني في الشركة كتير, فعشان توفر على نفسك احراج كبير بعدين, بطل تتعرضلي في كل مكان بالمنظر دا.
شعر احمد بالغضب الشديد, بعد ان تعرض للاهانة وللمرة الالف على يد مريم, وثارت حفيظته, ولم يخفي انفعاله, وقرر الرد عليها,فقال بانفعال.
احمد: انتي فاكرة نفسك مين يعني؟, عشان تكلميني بالطريقة دي, انتي فاكرة ان ممكن تقلي زوقك على الناس ويعدوهالك, ليه يعني؟,انتي واخدة في نفسك قلم, بس فوقي لنفسك, انتي متعرفيش انا مين ولا ايه؟.
مريم: لأ ,عارفة كويس انت مين وتطلع ايه, انت واحد فاشل بقاله ميت سنة في الكلية, كائن مستهلك, ومفيش امل يكون منتج, لان حتى الشغل الي وصله كان واسطة, مفيش اعتماد على النفس, من النوع الي تجيب الشغل ورا, مش تتقدم بيه, فاكر نفسك فالانتينو, عشان شكلك جميل وبتلبس حلو, وفاكر انك عشان بوبيولار في الجامعة, تبقي انت حاجة, عشان كدة مش عايز تخرج منها, لان لو خرجت, هترجع تاني لحقيقتك, صفر علي الشمال, مالكش قيمة في الدنيا, ومش عايز يكونلك قيمة, وبتحب انك تحس بقيمة نفسك, لما تعرف بنات , بس دي حاجة تقل من قيمتك, لانك انت الضعيف, انت الي محتاج ليهم عشان يحسسوك انك ليك لزمة, مش هما الي محتاجينلك, وبعدين انت متحبش انك تتغير, لانك مبسوط انك صفر علي الشمال, ومش عايز ابدا انك تكون على اليمين ويكونلك قيمة.
بهت احمد من الاهانات التي انهالت عليه من الفتاة, التي نظرت له بعد كلامها, كأنه حيوان ضعيف يستحق الاشفاق, وانصرفت تهز رأسها في استسلام, شعر بالحزن والغضب والاندهاش وراوده شعور مؤلم بأنها على حق, وظل متسمرا طويلا ,بعد ان ذهبت, وعقله متوقف.
أ*لااااااااااا, دي زودتها اوي
.....................
ايمو!!!
ايوة
البت دي مسحت بيك الارض, وانت ساكتلها
كنت هعملها ايه يعني؟
كنت تهزئها , تشتمها, ترد عليها, انت معملتش حاجة , انت اتخرست
البنت عندها حق
عندها حق ايه؟, دي مجنونة
لا, انا فعلا زي ما قالت , صفر على الشمال
انت فعلا صفر على الشمال دلوقتي ولانك معرفتش تسبتها,ولا حتى ترد عليها, حتة بت مالهاش لزمة تضايقك انت كدة, طيب طز فيها, شفلك اشتغالة تانية,انت هتغلب يعني؟, من امتي؟,دانت ايمو
بس سيبني في حالي ,انا متضايق اوي
اوعي تضايق نفسك, وشوف مصلحتك, شوفلك بنت ,متبقاش كده ايدك فاضية
"ايه دا؟, مش معقول؟, ايمو في الجامعة".
التفت احمد يواجة صاحبة الصوت ,فإذا بها نورا.
احمد: اهلا.
نورا: ياااه يا ايمو, دانا ماشفتكش من زمان, وحشتني...قصدي , وحشتنا .
احمد: اه, مكنتش باجي, امال رشا فين؟.
نورا: مجتش النهاردة, مفيش امتحان, انت متعرفش اختك امتحاناتها امتي؟.
احمد: لأ.
نورا: بس كويس اني جيت النهاردة ,عشان اشوفك,انت عندك امتحان؟.
احمد: لا,.....طيب يا نورا, سلام انا عشان عندي شغل.
واابتعد عن الفتاة لينصرف.
أ*انت هتمشي كدة محروق دمك؟,شوف شغلك
توقف قليلا عن السير, والتفت مرة اخري لنورا التي لم تتحرك من مكانها,ونظر اليها مليا ,قبل ان يقول.
احمد: انتي معاكي نمرتي؟.
نورا: لأ.
عاد اليها,وهو يخرج تليفونه.
احمد: انا ازاي مخدتش بالي, اني مش معايا نمرتك؟.
ونظر اليها مدققا بمزاح, قبل ان يقول.
احمد: انتي احلويتي؟, ولا انتي حلوة من يومك؟.
******************
سارة: وهتعملي ايه؟.
منى: معرفش, انا مقلتلوش ان وائل كان باين عليه جدا, وانا مش عارفة اعمل ايه؟.
ميرنا: تبقي مجنونة لو موافقتيش.
سارة: توافق ايه يا هبلة انتي؟, هي المواضيع دي بتتاخد كدة؟, مش لازم تشوفه وتقعد معاه.
ميرنا: يا سلام ؟, على اساس اننا مشفناهوش وقعدنا معاه ميت مرة, هيكون فيه ايه جديد يعني؟, دا وائل.
سارة: يابنتي , انتي عبيطة؟, هو انتي لما جيتي تتخطبي, اتقدم ووافقتي كده على طول؟, مش لازم تتكلمو الاول؟.
منى: خطوبة ايه؟, انتو بتتكلمو في ايه؟, انا بقولكو اعمل ايه عشان اخلص منه, عايزين تدبسوني؟؟.
سارة: انا بقلك المفروض تكوني عاقلة , وتعرفي انتي عايزة ايه الاول.
منى: انا عايزة احمد.
ميرنا: يخرب بيتك, انتي مش هتبطلي, احمد ايه وزفت ايه؟, شوفي حياتك بقي ومستقبلك, احمد دا .........
قاطعتها مني بحدة.
منى: يا ميرنا, انتي متعرفيش يعني ايه تكوني بتحبي واحد وهو بيحبك ,ومش عارفين تطولو بعض.
نظرت ميرنا خلف مني ,وقالت.
ميرنا: طب اتفضلي يا ستي الي بيحبك, ماشي مع نورا.
التفتت مني وقلبها يخفق, لتجد ماقالته ميرنا صحيحا, وجدت احمد يسير ضاحكا مع نورا ,وبدا انه يغازلها.
سارة: ودول ايه الي لمهم على بعض؟.
ميرنا: يعني هو هيغلب؟, اكيد مستحملش يقعد فاضي.
قالت مني ,وهي شاردة تنظر ناحية احمد.
منى: ومين قال انهم مع بعض, اكيد بيكلمها عادي, انتو ايه؟, على طول شكاكين؟.
ميرنا: تحبي اروح اسألهولك؟.
ادارتها سارة بعيدا عن نظر احمد.
سارة: يلا بينا يا مني متنحيش له كده, هيشوفك.
اشاحت مني بوجهها بعيدا وهي تتألم, قد يكون ما يقولونه صحيحا, وقد يكون احمد مع نورا او مع أي واحدة, وهي لن تتحمل هذا, يجب ان تحدثه, يجب ان تتأكد.
سارة: انا بقلك جربي, مش هتخسري حاجة, ايه يعني لما تقعدي مع وائل؟, شوفيه, دماغه ماشية ازاي, واكيد محدش هيغصبك على حاجة, معادش فيه بنات بيتغصبو على الجواز يعني, ولو معجبكيش قولي لأ, بس لسبب مقنع, لو قلتي لأ من دلوقتي اخوكي هيشك, وافقي مبدئيا انكو تتكلمو وبعدها تقرري, واستهدي بالله كده وصلي استخارة, ومش اخرالدنيا يعني , مانتيش اول واحدة تنزل تشوف عريس.
زفرت منى نفسا عميقا, وقالت.
منى: ربنا يسهل.
ميرنا: يلا نمشي عشان التحفة شافنا.
التفتت منى تنظر اليه.
م*هو ينفع؟, ينفع يعني اسيبك يا احمد؟, طيب هحبه ازاي وائل ده؟, وياتري هقدر انساك؟
نظر احمد الي مني وتأكد انها تنظر اليه هو, لا خلفه ولا بجانبه,توقف ووضع كفيه في جيبه يفكر.
أ* ايه يامني؟, بتبصيلي كده ليه؟, ايوة ماشي مع نورا, بحبك اه, بس هعمل ايه يعني؟, مش في ايدي اعملك حاجة دلوقتي, انا طلعت صفر على الشمال, انتي متنفعينيش, او انا الي منفعكيش, هتفضلي في قلبي, وربنا يستر بقي عليا وعليكي.
riri cat
احلى تحيه لاحلى نونوش معانا هنا.اخيرا دخلتى.ده انتى فاتتك حلقات كتير.والله زعلانه منك ولاحتى سؤال؟

يعنى بجد مفيش فى المنتدى ده غير تاتا وسويتى ومون وامو هم اللى بيسألوا
sweety girl
بجد ياريرى الحلقات دى جامده اوىىىىىىىىىىىىىىىىىى صعبانين عليا اكيد النهايه هتبقى كويسه مش كده
بسرعه عاوزه ارعرف النهايه
riri cat
بجد ياريرى الحلقات دى جامده اوىىىىىىىىىىىىىىىىىى صعبانين عليا اكيد النهايه هتبقى كويسه مش كده
بسرعه عاوزه ارعرف النهايه
حاضر ياسويتى.بس انا هقوم بقى دلوقتى عشان هذاكر icdl.وان شاء الله موعدنا بليل مع باقى الحلقات.ويارب النهايه تعجبكوا

اصلا اناعندى نهايتين ليها واحده كويسه وواحده هتخليكوا تعيطوا.مش عارفه لسه هشوف واحاول اغير فيها.بس اناحابه ان القصه تبقى زى ماهى بحقيقتها.

شوفوا انتوا عاوزينها ايه؟

تبقى حقيقيه زى ماانا عيشتها مع اصحابى فى الكليه ولا أغير فيها؟؟؟؟؟؟
sweety girl
بعيد الشر عليكى ياجميل

ارجع ليا




بسأل روحى حبيبى عليك كل مغمض بحلم بيك

وانت واحشنى ايوة واحشنى ادفع عمرى وارجع ليك

صورتك عايشه فى كل مكان والاحزان نفس الاحزان

وانت واحشنى ايوة واحشنى امتى هنرجع زى زمان


ااااااااااااااااااااااه

ارجع ليا لو تعرف ايه جرالى كنت صعبت عليك

ارجع ليا بشكى من حالى لحالى ونفسى اشكى ليك

صعب عليا يا حبيبى جرح قلبى يبقى بأديك

كنت فى حضنك كنت معاك

احلى سنين عشتها وياك كل محاول ابعد وانسا انا بفتكرك ولا بنساك

نفسى اشوك ثانيه وروح ثانيه ترد لقلبى الروح

وانا ايه زنبى جو فى قلبى مبقاش باقى مكان لجروح


ااااااااااااااااااااااه
ارجع ليا لو تعرف ايه جرالى كنت صعبت عليك

ارجع ليا بشكى من حالى لحالى ونفسى اشكى ليك

صعب عليا يا حبيبى جرح قلبى يبقى بأديك
sweety girl
لا ياريرى خليها حقيقيه بس يارب تكون نهايتها حلوة
riri cat
ماشى ياسويتى.انتى تؤمرى.انا هقوم بقى ازاكر شويه الicdl.عشان همتحن بكره.ادعوووووووولى .



اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:


رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور : في اعتذار مكتوب من جوزيه للصحفيين المحترمين المقصود بالـDirty People الكاتب محمود معروف
بالصور: اخلاق جمهور الاهلى المحترمين جدا

Powered by vBulletin Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd
جميع الحقوق محفوظة © fmisr.com منتديات نجوم مصرية