نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

موضوع محتاج وقفة

بسم الله الرحمن الرحيم

ازيكم يا احلى اعضاء فى الدنيا

انهاردة عايزين نتكلم فى موضوع مهم جدا وهو (زواج الشباب المصريين من الاسرائيليات)

والموضوع دة انتشر بشكل جامد وكبير اوووووووى

وهنا فى مصر كان هيصدر قرار بان اى مصرى هيتجوز اسرائيلية يعتبر مش مصرى وتسقط عنة الحنسية المصرية

وبصراحة بعد الاستفتاءت فى الموضوع دة بين الشباب معظمهم موافقين انهم يتجوزوا اسرائيلية

وبيقولوا عاااااااااادى هيعملوا اية بالجنسية المصرية وهما مش مرتاحين فى مصر

بصراحة الرائ دة يعتبر صدمة

احنا يا جماعة ممكن نعمل حملة من خلال المنتدى هنا ونبقى نختار لها اسم ومن خلال الحملة دية نقدر نعمل توعية بطرق كتيرة بين اصحابنا واقاربنا وكدة
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

لو موافقين على الفكرة دية نعمل الحملة وبعدين نشوف اية الحلول اللى ممكن نعملهااااااا

الموضوع يا جماعة خطيرررررر جدااااااا

وبردة عايزين نعرف رائ الشباب فى الموضوع دة

المقال "موضوع محتاج وقفة" نشر بواسطة: بتاريخ:
kaki
انتى بتقولى ان نتيجة الاستفتاء ان الشباب عايز يتجوز اسرائيليات
يبقى الكلام مالوش لازمة
بسمة basma
انتى بتقولى ان نتيجة الاستفتاء ان الشباب عايز يتجوز اسرائيليات
يبقى الكلام مالوش لازمة
ما احنا ممكن نصلح شوية بالتوعية

ونبين للشباب اضرار الموضوع دة اللى معظمهم ما يعرفهوش

واكيد لما منهم يعرفوا اضرار كدة هيسيبوا الفكرة دية
IT-is-MY-DeStinY
فعلا الموضوع دا ذاد عن حده وانتشر اوى الفتره الاخيره دى
وصدفه انى كنت بتفرج على برنامج فى التلفزيون عن الموضوع دا
الموضوع له جذور قديمه يعنى مش وليد الايام ولا السنين الاخيره لا هو من مده كبيره
بس مكانش بالوضوح ولا النسبه الكبيره دى
لان الناس زمان كانت بتستحى وبتتكسف تقول الموضوع دالكن دلوقتى محدش بقي بيتكسف خالص
انا رأئ ان اسرائيل تقصد دا وبتعمل دا بتخطيط كبير من نحيتها
والمشكله ان الاولاد بياخدوا الجنسيه الاسرايليه
المشكله الاكبر ان سمعت ان مصريين اشتركوا فى الحرب مع اسرائيل على غزه او لبنان تقريبا
مش عارف من قله البنات فى العالم رايحين يتجوزا اسرائيليات
الموضوع مهم جدا وانا معاكم ان شاء الله فى الحمله
kaki
ما احنا ممكن نصلح شوية بالتوعية

ونبين للشباب اضرار الموضوع دة اللى معظمهم ما يعرفهوش

واكيد لما منهم يعرفوا اضرار كدة هيسيبوا الفكرة دية
ياحبيبتى الشباب دلوقت مش زى زمان دلوقت المجتمع والدنيا كلها مفتوحة على بعض يعنى الشباب عارف كل حاجه وعارف الاضرار
بس عارفه ايه المشكلة ان الشباب عنده ياس من الحياة مش بيفكر فى المستقبل ولا ايه الصح وايه الغلط عايزين يعيشوا وخلاص
بسمة basma
فعلا الموضوع دا ذاد عن حده وانتشر اوى الفتره الاخيره دى
وصدفه انى كنت بتفرج على برنامج فى التلفزيون عن الموضوع دا
الموضوع له جذور قديمه يعنى مش وليد الايام ولا السنين الاخيره لا هو من مده كبيره
بس مكانش بالوضوح ولا النسبه الكبيره دى
لان الناس زمان كانت بتستحى وبتتكسف تقول الموضوع دالكن دلوقتى محدش بقي بيتكسف خالص
انا رأئ ان اسرائيل تقصد دا وبتعمل دا بتخطيط كبير من نحيتها
والمشكله ان الاولاد بياخدوا الجنسيه الاسرايليه
المشكله الاكبر ان سمعت ان مصريين اشتركوا فى الحرب مع اسرائيل على غزه او لبنان تقريبا
مش عارف من قله البنات فى العالم رايحين يتجوزا اسرائيليات
الموضوع مهم جدا وانا معاكم ان شاء الله فى الحمله
طيب انت ممكن تقترح هنبدا ازاى

او ممكن نعمل اية

ونختار اسم للحملة دية وممكن كمان ناس من اصحابنا برة المنتدى يشتركوا معانا
IT-is-MY-DeStinY
ياحبيبتى الشباب دلوقت مش زى زمان دلوقت المجتمع والدنيا كلها مفتوحة على بعض يعنى الشباب عارف كل حاجه وعارف الاضرار
بس عارفه ايه المشكلة ان الشباب عنده ياس من الحياة مش بيفكر فى المستقبل ولا ايه الصح وايه الغلط عايزين يعيشوا وخلاص
مش كل الشباب والله
اغلب الشباب دول بيبقوا جايين من الاقاليم وبيدورا على لقمه العيش فى شرم الشيخ او اى مدن سيناء
وبيتم التلاعب بعقولهم بخطه محكمه ويتم تغييبهم عن الواقع
فلو تمت توعيتهم بطريقه كويسه يبقى عملنا عمل كويس

طيب انت ممكن تقترح هنبدا ازاى

او ممكن نعمل اية

ونختار اسم للحملة دية وممكن كمان ناس من اصحابنا برة المنتدى يشتركوا معانا
الموضوع مش عاوز تسرع
عاوز تفكير جامد
الاول نشوف باقى الاعضاء ورايهم فى الموضوع ايه
ونتفق كلنا مع بعض على اللى هايتعمل ونتفق مع بعض على اسم الحمله والافكار اللى يتم طرحها
مينفعش انا لواحدى لازم كلنا
بسمة basma
ماااااااشى هنشوف موافقة باقى الاعضاء وبعدين نبدااا
بسمة basma
عايزين تفاعل اكترمن كدة يا جماعة
hebaahmed
بصى يابسمة طبعا موضوع رائع وانتشر وانا شفتة فى التلفزيون
بس انا لية رائ
ان اى شباب يفكر مجرد تفكير فى موضوع زى داة ويوافق علية
يبقى خسارة فية كلمة مصرى ومحنش عاوزينة
بسمة basma
بصى يابسمة طبعا موضوع رائع وانتشر وانا شفتة فى التلفزيون
بس انا لية رائ
ان اى شباب يفكر مجرد تفكير فى موضوع زى داة ويوافق علية
يبقى خسارة فية كلمة مصرى ومحنش عاوزينة
ماشى كلامك جميل
بس واللة العظيم فى ناس بتبقى ضحايا ومش فاهمة
وناس بتبقى مخنوقة من البلد ومخنوقة من حالهم
احنا بقى واجبنا كمصريين اننا نقف جنب اخواتنا وما نسبهمش فى الظروف دية
وبجد احنا ربنا هيحاسبنا لو ما عملناش حاجة
وبعدين احنا هنعمل اللى علينا واللى هيوافق على كلامنا يبقى كسب دينة واهلة ووطنة واللى هيرفض هو الخسران وفعلا زى ما قلتى ما يستحقش يكون مصرى
المهم نعمل اللى علينا وننقذ ما نستطيع انقاذة
دة واجبنا
hebaahmed
اصل الموضوع مش محتاج توعية
اصل اسرائيل مش بلد مجهولة محدش يعرفها
او ميعرفش هى بتعمل اية يعنى حتى لو محضرش
احتلالها لينا اكيد شايف هى بتعمل اية فى فلسطين
بس طبعا شعور جميل منك فى الى انتى عاوزة تعملية
بسمة basma
اصل الموضوع مش محتاج توعية
اصل اسرائيل مش بلد مجهولة محدش يعرفها
او ميعرفش هى بتعمل اية يعنى حتى لو محضرش
احتلالها لينا اكيد شايف هى بتعمل اية فى فلسطين
بس طبعا شعور جميل منك فى الى انتى عاوزة تعملية
ماشى اسرائيل فعلا مش مجهولة ولا حاجة
بس فى ناس بتبقى ما تعرفش سياسة اسرائيل وواخدة الموضوع عادى
بس احنا نعمل اللى علينا واكيد انشاء اللة هنعمل حاجة
شكرا لمرورك يا قمر
بسمة basma
انتم فين يا جماعة
IT-is-MY-DeStinY
السلبيه دى مشكلتنا وبيها مش هنتحرك خالص
بسمة basma
السلبيه دى مشكلتنا وبيها مش هنتحرك خالص
واللة عندك حق

احنا مش هنفوق دلوقتى هنفوق على مصيبة
kaki
دى مش سلبية
تاريخ اليهود معروف والشاب اللى يوافق انه يرتبط باسرائيلية يبقى يستحمل
IT-is-MY-DeStinY
دى مش سلبية
تاريخ اليهود معروف والشاب اللى يوافق انه يرتبط باسرائيلية يبقى يستحمل
لا انا مقصدش اليهود اليهود فيهم صفات اقذر من السلبيه
لكن انا اقصد الناس اللى ردت فوق
معلش ممكن ناس تزعل منى بس ياناس
لان يهدى الله بك رجلا خير لك من الدنيا وما فيها
kaki
احنا يعنى سلبيين
لاء انا مش سلبيين ولا حاجه بس ربنا ادانا عقل والشاب اللى يبيع نفسه عشان الفلوس او متعة مش هيشوف غير متعته بس فهمت احنا قصدنا ايه
انك لاتهدى من احببت ولكن الله يهدى من يشاء
وبعدين الشباب اللى انتوا بتقولوا عليهم مش عارفين حاجه وانضحك عليهم مش بيسمعوا حتى اللى بيعملوه فى الناس عشان يتعظوا ويخافو ا
اعتبرنى معاك فى الحملة دى بس تفتكر مين اللى هيسمع
The Mysterious
الموضوع ده مهم جدا و خطير يا Basma ولازم نعمل حاجة تكون مؤثرة وليها نتيجة.. ولكن قبل ما نبتدى فى الحملة لازم نعرف أساس الموضوع وأصله يعنى الأسباب اللى بتخلى الشباب يعملوا كدة علشان نحاول نعالجها وبكدة نبقى حلينا الموضوع من أصله.. وكمان نحاول نرفع وعيهم وثقافتهم الدينية لأنها إن شاء الله هيكون ليها تأثير كبير.. وأنا بضم صوتى لصوتكم فى الحملة دى وبطلب منكم إنكم تفكروا معايا فى الأسباب الأول ونحاول نحلها....(بدلا من أن تسب الظلام.. حاول إصلاح المصباح)
والله الموفق.......
بسمة basma
الموضوع ده مهم جدا و خطير يا basma ولازم نعمل حاجة تكون مؤثرة وليها نتيجة.. ولكن قبل ما نبتدى فى الحملة لازم نعرف أساس الموضوع وأصله يعنى الأسباب اللى بتخلى الشباب يعملوا كدة علشان نحاول نعالجها وبكدة نبقى حلينا الموضوع من أصله.. وكمان نحاول نرفع وعيهم وثقافتهم الدينية لأنها إن شاء الله هيكون ليها تأثير كبير.. وأنا بضم صوتى لصوتكم فى الحملة دى وبطلب منكم إنكم تفكروا معايا فى الأسباب الأول ونحاول نحلها....(بدلا من أن تسب الظلام.. حاول إصلاح المصباح)
والله الموفق.......
انشاء اللة هنبدا وهنقدر نعمل حاجة

وشكرا اوى ليك انك قدرت خطورة الموضوع وشكرا لوجودك معانا
IT-is-MY-DeStinY
احنا يعنى سلبيين
لاء انا مش سلبيين ولا حاجه بس ربنا ادانا عقل والشاب اللى يبيع نفسه عشان الفلوس او متعة مش هيشوف غير متعته بس فهمت احنا قصدنا ايه
انك لاتهدى من احببت ولكن الله يهدى من يشاء
وبعدين الشباب اللى انتوا بتقولوا عليهم مش عارفين حاجه وانضحك عليهم مش بيسمعوا حتى اللى بيعملوه فى الناس عشان يتعظوا ويخافو ا
اعتبرنى معاك فى الحملة دى بس تفتكر مين اللى هيسمع

انا عارف ان الكلمه دى هتزعل ناس منى بس هى دى الحقيقه
احنا لو فضلنا نقول انا مالى يهنى هو انا احنا اللى هنغير الكون والكلام دا
وفضلنا نقول هما الشباب دول يعنى مش عارفين هما بيعملو ايه
اه بيبقوا مش عارفين لانهم بيكونو مغيبين عن الحقيقه
والله لو اقتنعنا باللى هنعمله وحطينا ادينا فى ايد بعض هنعمل حاجه تشرفنا كلنا بس نقتنع بس
وعلشان تتاكدى من المشاكل اللى بتحصل مش للناس اللى بتتجوز لا اولادهم كمان
دا رابط لجزء من برنامج الحقيقه لوائل الابراشي بيستضيف سيده مصريه اتجوزت من اسرائيلى وبتحكى عن المشاكل اللى هى وابنها فيها
بسمة basma
الرابط مش شغال
mannon
طيب يجدعان والنبى حد يقولى الاسرئيليات دول الاقيهم فين
ههههه انا بهرج

بس فعلا الى هيفكر كدة من الشباب ، مش بغرض ان بنات اليهود حلوين ، بتاتا ، هو هيفكر بمنطق الى مش فارق معاة ، هيا مصر اديتنى اية اصلا عشان ابقى على جنسيتها

دة رأيي
بسمة basma
طيب يجدعان والنبى حد يقولى الاسرئيليات دول الاقيهم فين
ههههه انا بهرج

بس فعلا الى هيفكر كدة من الشباب ، مش بغرض ان بنات اليهود حلوين ، بتاتا ، هو هيفكر بمنطق الى مش فارق معاة ، هيا مصر اديتنى اية اصلا عشان ابقى على جنسيتها

دة رأيي
هو دة واللة اللى هما يقصدوة
عشان هما مخنوقين من حالهم فى البلد وفعلا بيقولوا مصر عملتلى اية
شكرا لمرورك يا منون
التوبيك منور بيك
mannon
واللة المفروض الناس الى بتهاجم الشباب يحاولوة يفهموا مشكالهم الاول وبعديين ييجوا يحسبوهم ، يعنى اية الشاب يتخرج من الكلية ( طبعا مقولكيش على ايام الثانوية العامة والمذاكرة والمصارف ) وفى الاخر يركن فى طابور من الاف من الطلاب الى زية مستنيين التعيين / وحتى لو اتعين هيتعيين بكام ، نقول 500 ( دة اصلا صعب تحقيقة ) هتعملوة اية ال 500 دى لو حب يتجوز ( بلاش بلاش يتجوز ، عشان بيقولوا الجواز مضر اليوميين دول ) ، يجيب طقم شيك كدة ، وجازمة (جلد طبيعى ) ولا حتى كرتون ؟؟؟ دة طبعا على اساس ان الشاب المصرى مش من حقة يحلم يركب عربية ، ولا يشترى شقة لوحدة ( ده ساعتها يبقى يستاهل قتلة )

هقولك على حاجة ، انا ليا واحد صحبى متخرج من هندسة بتقدير جيد ، وشغال على عربية انابيب ، مش هقولك اكتر من كدة.

وبحيكى يا بسمة مواضيعك كلها فى الجون
kaki
واللة المفروض الناس الى بتهاجم الشباب يحاولوة يفهموا مشكالهم الاول وبعديين ييجوا يحسبوهم ، يعنى اية الشاب يتخرج من الكلية ( طبعا مقولكيش على ايام الثانوية العامة والمذاكرة والمصارف ) وفى الاخر يركن فى طابور من الاف من الطلاب الى زية مستنيين التعيين / وحتى لو اتعين هيتعيين بكام ، نقول 500 ( دة اصلا صعب تحقيقة ) هتعملوة اية ال 500 دى لو حب يتجوز ( بلاش بلاش يتجوز ، عشان بيقولوا الجواز مضر اليوميين دول ) ، يجيب طقم شيك كدة ، وجازمة (جلد طبيعى ) ولا حتى كرتون ؟؟؟ دة طبعا على اساس ان الشاب المصرى مش من حقة يحلم يركب عربية ، ولا يشترى شقة لوحدة ( ده ساعتها يبقى يستاهل قتلة )

هقولك على حاجة ، انا ليا واحد صحبى متخرج من هندسة بتقدير جيد ، وشغال على عربية انابيب ، مش هقولك اكتر من كدة.

وبحيكى يا بسمة مواضيعك كلها فى الجون
انا معاك كل ده بيحصل واكتر من كده والمفروض نعالج ياس الشباب اولا
عشان لما نفهمهم خطورة اللى بيحصل يقدر يسمعك ويفهم انما لو فيه مشاكل مادية وبطالة هيقول انا كده كده ضايع مش فارقة عندى
الطير المسافر
طول ما مصر بالشكل دا لازم يتجوزوا اسرائلين
خالد 125
بصراحه يا بسمه دي حاجه تزعل جدآ لأن اسرائيل اساسآ مبتفكرش إلا في خراب العالم الأسلامي وطبعآ اسرائيل هي مسمار جحا في الشرق الأوسط وانا رئيي ان اسرائيل بتدعم الموضوع ده جامد علشان عايزه يكون لها اقدام في كل مكان في مصر لأن اسرائيل حطه في دماغها انها لاذم تحتل مصر من نهر النيل إلي الفراط وطبعآ زواج الشاب المصري من اسرائليه هيخدمهم كتير وهيوفر عليهم وقف في حاجات كتير بس لو نرجع لسبب الرئيسي هو السياسه المصرية لأن الغلاء وفرص العمل في مصر قليلة جدآ لدرجه ان في شباب بتسافر دول في اوربا كتير وبتتزوج من اجانب حتي لو كان شاب ممكن يتزوج سيده عجوز من اجل المال لدرجه اني اعرف ناس خرجو عن دين الأسلام من اجل المال وتزوجو نساء غير مسلمات واتبعو دينهم طبعآ ده كله راجع من حالة التقشف الموجواده في مصر علمآ بأن موارد مصر كثيره جدآ والحمدلله بس خير بلدنا لغيرنا مش عايز اقولك ان في شباب بتعرض نفسها للموت من اجل السفر وبتدفع كل جنية معاهم من اجل السفر لأن الناس زهقت في مصر من اجل لقمه العيش علشان كده سهل جدآ ان اي دوله زي اسرئيل تخدع الشباب المصري لأن اسرئيل دي فتنة وربنا بيقول ولن ترضا عنك اليهواد ولا النصاره حتي تتبع ملتهم_والشباب المصري المفروض يفهم ان اسرئيل بتضحك عليهم علشان توقعهم في الغلط من ناحية الدين ثم الدوله وانا بصراحه لو انا مسؤل اكيد كنت هأصدر قرار بمعاقبة كل شاب مصري يفعل مثل هذه الفعله بس في نفس الوقت لاذم اشوف مطالب الشباب دي إي في المجتمع المصري واوفر لهم فرص عمل وشقق وعيشه مرتاحه وصدقوني بلدنا خيرها كتير جدآ بس يا ريت الناس اللي كده تبطل سرقه شويه طبعآ انتم فاهمين معنا الناس اللي كده ربنا يكفينا شرهم وبعدين دي قضية فساد من المرتبة الأولي وطبعآ في مليار قضية غيرها تانيه احنا غلابه اوي يا بسمه وفي النهاية شكرآ علي الموضوع الجميل ده يا بسمه
mannon
صح كلامك ، السرقة خربانة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
كيفية كتابة موضوع تعبير - مقدمة وخاتمة لأى موضوع - نصائح - عناصر موضوع التعبير
رسائل ومسجات وقفة عرفات 2013 م - رسايل تهنئة وقفة عرفة 1434 هـ
مش محتاج افهم سياسه او لا محتاج بس تحكيم عقل واعتراف بالحق
موضوع محتاج وقفه( ايمو)