نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات بنات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

حنان ترفع شعار"عانس وعاجبه نفسى والمتجوزين سدوا نفسى"

حنان ترفع شعار"عانس وعاجبه نفسى والمتجوزين سدوا نفسى"

بعد تفاقم أزمة العنوسة بالمجتمع العربى، وانفجار معدلات شهداء الحب والغرام من الجنسين، ظهر البعض بحلول للأزمة على رأسها تعدد زيجات الرجل كحل لأزمة العنوسة، البعض اتفق معها والبعض الآخر وصفها بأنها حلول جدليه لا أساس لها فى العدالة الاجتماعية.

حنان عبد العزيز فتاه تعدت سن الزواج "عانس" وفقا للغة البعض، إحدى الرافضات لفكرة تعدد الزوجات وترفع شعار "أنا عانس وعاجبه نفسى، والمتجوزين سدوا نفسي"، فهى عضو مجلس محلى بالإسكندرية، وعضو شعبة حلويات الغرفة التجارية وعضو نقابة التطبيقين.

العنوسة بمجتمعاتنا العربية ليست عنوسة عمر أو نوع، بل هى عنوسة فكر، فكثيراً ما أصادف حالات انتحار لفتيات لم يتعدين سن 17 نتيجة مرورهن بتجارب عاطفية باءت بالفشل لمجرد خوفهن من هاجس العنوسة والعيش بدون رجل".
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ترى حنان أن لفظ عانس لا بد أن يطلق على الفتاه غير المنتجة اجتماعيا، فيمكن أن تتزوج الفتاه وتعتزل المجتمع، ولكن لا يوجد ضامن واحد للاستقرار أو السعادة أو حتى الإنجاب".

وتضيف حنان بلسان حال الأنثى قائلة "أنا زى أى بنت أكيد بفكر فى الزواج الارتباط وأن يكون لى أسرة وأطفال، لكن يجب أن تعرف كل فتاة أن العانس ليست المرأة التى بلا رجل بل هى المرأة العاجزة عن خلق هدف لها تسعى لتحقيق النجاح من وراءه، مشيرة أن أهم درس تعلمته من تجارب المحيطين بها أن الفتاة يمكن أن تنجب نجاح فكرى ومجتمعى إذا لم يقدر لها الزواج وإنجاب أطفال".

وترجح حنان الأسلوب الدبلوماسى فى التعامل مع واصفيها بالعانس، حيث يختصر قولها فى جملة واحدة تصفها بالجملة السحرية "أنا عانس وعاجبة نفسى والمتجوزين سدوا نفسى".

المقال "حنان ترفع شعار"عانس وعاجبه نفسى والمتجوزين سدوا نفسى"" نشر بواسطة: بتاريخ:
همسات مسموعه
يجب أن تعرف كل فتاة أن العانس ليست المرأة التى بلا رجل بل هى المرأة العاجزة عن خلق هدف لها تسعى

لتحقيق النجاح من وراءه، مشيرة أن أهم درس تعلمته من تجارب المحيطين بها أن الفتاة يمكن أن تنجب نجاح فكرى

ومجتمعى إذا لم يقدر لها الزواج وإنجاب أطفال".

بجد كلامها جامد وصح جداااا

يارريت كل البنات تكون زيها

ميرسي علي التوبيك راااااااااائع جدااااااا
عصفورة الشمس
العانس دى موضة قديمة خلاص
دلوقتى المراة متعلمة وبتشتغل ومش محتاجة لضل راجل

والثقة بالنفس اهم حاجة لنجاح المراة

مرسى ع الموضوع الرائع
اميرة رومانسية
بجد هى بنت غريبة اوى وجريئة جدا
انها تفكر كدا وتقول الكلام دا
بس كلامها صح جدا يعنى لازم يكون البنات ليها تفكير تانى وهدف
فى حياتها ومتبقاش كل حياتها متوقفة على راجل
ميرسى على التوبيك
daring eyes
شخصيه جامده جدا انك مش بس تفكر كده دى كمان عبرت عن رايها علنى

بجد ياريت المجتمع ينظر نفس النظره دى

ثاااااااااانكس ع التوبيك
ZAMAN
مرسي اوى على المرور الجميل بس بجد انا مش معها اوى اوى يعنى بردو لازم من راجل ومرأه بيكملو بعض
همسات مسموعه
كلامك مظبوط ودى شئ اكيد بس احنا بنقول لو الراجل ده مجاش

لازم نعيش بردو ويكون لينا كيان واهميه مش نقعد نحط ايدينا علي خدنا

ولا نروح ننتحر زى اللي بنسمعه كل يوم دااا
Bossi Cat
هى كلامها مظبوط ان البنت يبقى لها كيان وتحقق ذاتها وتشتغل ويبقى لها طموح بس مفيش بنت فى الدنيا كلها مش بتتمنى الجواز لان الجواز ده نصيب مش بمزاج حد

Nice Topic

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو.. وقفة بدمنهور ضد"أبو حصيرة" ترفع شعار:"اعتقلونى..بس ما تدخلوا صهيونى"
كريم شحاتة لـ "شبانة" : "نفسي لما نكسب يمثل للناس إنه بيضحك"