نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى الجاليات العربية خارج الوطن منتدى المصريين المقيمين خارج مصر

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

.(.*.).*/,ظواهر فى الغربه هل تتفق معى ؟.(.*.)./

هناك ظواهر تحدث للمغترب و قد جمعتها لا للحصر و لكن للتعريف و لك ان تتفق او تختلف ........****

اولا: كم مره ندمت عند زياراتك للمصر و قلت انا دفعت مصاااريف تقطم الوسط من هدايا و تذاكر طيران وهكذا....ولا استفد شىء وقلت مش كنت وفرت احسن..

ثانيا: هل وجدت لويه البوز المعتبر من اقاربك و اهلك على هداياك و سمعت اقوال مثل ..دى ضيقه ودى مش على المقاس ودى رخيصه و هكذا

ثالثا: هل علمتك الغربه التأمل ؟؟

رابعا: هل شعرت انك اصبحت اكثر صمتا و اقل كلاما و هدوئا لم تشعر به من قبل؟؟

خامسا: كم مره قلت لنفسك المره دى اخر مره و لازم انزل مصر كفايه قوى كده؟؟
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

سادسا: هل تتفق ان الاولاد هم الضحيه الاولى للغربه و لان هناك فرق بين التعليم فى مصر و التعليم فى الدول العربيه و ان ابنك يبقى من الاوائل فى الغربه و اول ما ينزل مصر يبقى اغبى الاغبياء بالمقارنه بالاولاد الذين يعيشون فى مصر

سابعا: هل عندما تنزل مصر تجد اناس غير الناس اللى انتى سبتهم يعنى الناس اتغيرت و اللى كان بيحبك قيراط بقى يحبك نص قيراط و هكذا..

ثامنا: كم مره استخدمت كلمه حاقد و حاسد عليا ؟؟

تاسعا: هل سيأتى وقت عليك و ستقول انا الحمد لله حققت آمالى او بالفعل انت قلت كده؟؟ فى دى اتحداك

عاشرا : هل لما تنزل مصر فى زيارات وجدت ان البركه و الخير قلوا عن الاول بكتير ؟؟

ارجو منكم التفاعل حتى اعرف هل انا مريضه نفسيا ام كلنا لدينا نفس الشعور؟؟

المقال ".(.*.).*/,ظواهر فى الغربه هل تتفق معى ؟.(.*.)./" نشر بواسطة: بتاريخ:
mimomizo
اتفق معك فى كل العتقادات و انا اعيش بعيد عن مصر فقط من 3 سنوات و قد شعرت و احسيت بكل ذلك
اللى ما كان بيحبك بقى فجاه بيحبك يمكن تجبلوه هدية و اللى كان حبيبك كرهك لأنك حققت حلم كبير هو متخيل انه رائع و سهل و عملت فلوس من الخليج و انت نايم علشان دول الخليج بتوزع فلوس فى المطار فيكرهك و يحقد عليك و لو جبت هدية يعنى بتعجب او ما تعجب ما حدش بيبين ...و اكيد اكثر صمتا و اقل كلاما ما هو يعنى فى الغربة حتتكلم مع مين ساعات بحس انى مش فاكر اخر مرة ضحكت فيها امتى...بس بصراحة مش بندم على نزولى مصر و فى كل فرصة بنزل علشان اخواتى و اهلى ... بس فى ناس فعلا بتندم و فى ناس شفتها ما نزلتش من 20 و 30 سنة اصلا ما هو الهل ماتوا و الخوات مش مهمين تخيل ... هى دى الغربة
omani911
انا عماني ولكن صحيح اكثر هذي الاشياء تحدث مع كل الاشياء

تقبلوا تحياتي

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ضع كلمات عن الغربه من وجه نظرك !! الغربه فى سطور
هذا انا بتحدث مع الغربه
الغربه 0000000000وايامها
علمتني الغربه