نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى التسلية والترفيه نكت مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

روشن نفسك مع اجمد قاموس للروشنه العربيه ارجو التسبيت(فى المنتدى ) متفهمنيش غلط

اولا الموضوع مفتوح انا حبيت اعمله لان انا وكتير من اعضاء المنتدى بنقابل كلام غريب والفاظ كتير بنعرف معناه والاكتر مش بنعرف انا هحط كل الكلامات ال بسمعها وشرحها هههههههه ياريت يكون فيه تفاعل معيا وكلنا نشرح

أبجني تجدني
عبارة تعني - أنا يمكن شرائي بالمال - أو أعطي المال لكي أنفذ كل ما تطليه، وغالبا ما يقولها الموظفين المرتشين أو الشاب الذي لا يهمه إلا مصلحته دون الآخري
اشاعاتي
الشخص القادر عيل إصدار الشائعات بمعدل 50إشاعة/ ثانية. رغبة في التشهير بالآخرين وإيهام الآخرين بالسوء.
أمبلايز
بمعني - في الفشوش - أ الموضوع لى سعيت من أجله لم يتم، أو تعبت علي الفاضي ، وتقال - الحياة في الأمبلايز - أي أن الحياة خربانة وفاشلة

أليط
كتير بنسمعها مع ان والله سعات مش بتكون فى معنها معنها التكبر وهو لفظ بمعني المتكبر، الذي يتعامل مع الآخرين بأسلوب فيه تعالي أو ينظر للآخرين نظرة دونية متعجرفة

إيه النظام
عبارة بمعني إيه الموضوع ولقد استغلت الكلمة في أحد إعلانات الموبيل في نظام كروت الشحن. والعبارة تدخل في العديد من الأحداث التي يتسأل فيها الشاب عن الأحداث الجديدة. مثل - إيه النظام .. النظام في العظام - والعبارة الأخيرة تفيد الاعتراض علي الإجابة بأسلوب فيه عبط واستهبال.
ايه النظام يماااااااااااو عرفني الجديد
أعمل دماغ
ايه كانت ايام ربنا ميرجعها تانى لما حد يوقلك اعمل دماغ على طول اجرى من ادامه معنها مفهوم
الاتارى وصلت
الاتارى دي البوكس يحفيط ليه بنقول عليه كدا لأنها تشبه السيارات في ألعاب الفيديو جيم أو الأتاري ويعرفها الناس وطبعن كلنا بنحب نلعب اتارى اتارى

أحنا اللي بهيظنا الفهايص
عبارة يطلقها قائد شلة الفساد افتخارا بنفسه ومعناها أنا اللي جعلت الجميع يغيب عن الوعي.
هيا كدا بردو زى احنا الى دهنا الهوا دوكو
و احنا الى عبينا الهوا فى اذايذ
أنت من الكفار
عبارة بمعني - أنت من الأعداء - أي الذي كفر بمبادئ الشلة وعهودها والتزاماتها الروشنية . مثال - - جاي الديسكو النهارده ؟ – لا - - أنت بقيت من الكفار - أي من المنشقين عنا.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

أحط عليك
عبارة لها العديد من الاستخدامات، فأحيانا تفيد الاستقصاء ، أو نية الإيذاء - أحط عليك في الشغل - أي سوف أتصيد لك أخطاءك حتى أعاقبك. وأحيانا تقال بمعني الزيادة مثل - هحط عليك بكرة - أي سوف أتي لزيارتك غدا
.

اركن فى حته ناشفه

جملة سخرية توجه للشاب الأهبل أو الذي يخطي في الكلام، كالأطفال اللذين يتبولون علي أنفسهم، علي اعتبا أن الشباب والرجال لا يخطئون، ولديهم تحكم ذاتي بالنفس (الحمام يعني)

إستوك .. بيتوك
مصطلح يطلق علي الفتاة الجميلة، وهذا اللفظ يتشابه مع اللفظ الذي ورد في الأغنية الشهيرة التي تقول - أية الأستوك ده ... اللي مش بيتوك ده - أالى بتمشى بدلع ودلال أنثوي ليس له مثيل.

معلش بجد طولت عليكو لسه فيه كتيرررررررررر طول محنا عيشين حبيت اختم ب الاستكووك الى ماشى يتكو بااااااااااااى انشاء الله الجديد تابعونى

المقال "روشن نفسك مع اجمد قاموس للروشنه العربيه ارجو التسبيت(فى المنتدى ) متفهمنيش غلط" نشر بواسطة: بتاريخ:
vodka@id
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــ
ZAMAN
ههههههه يعنى ايه ---------------------------- ي فوديكا

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ادارة المنتدى ارجو الدخول
طلب من المشرفين على المنتدى ارجو الرد