نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام المنتدى الإسلامي والنقاشات الدينية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هو الدين راح فين؟؟؟

نقاش مفتوح للكل
الرسول (صلى الله عليه و سلم)قال إن في وقتنا ده اللي محافظ على دينو أجره مضاعف خمسين مرة من ايمان المسلمين أيامه.
و فعلا صعب أوي دلوقتي تغض البصر
الشاب هيعمل ايه بيشوف بلاوى وحاجه من اتنين ولا ثالث ليهم يا يقتلها ويخلص ياما يختصبها ويستريح اما لو قلنا انو يستعيذ بالله من الشيطان فنادر لما تلاقى حد كده لان ده لازم يكون ايمانه قوى ........
مثلا.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

البنات دلوقتي نادر لما تلاقي واحدة ملتزمة و لابسة الزي الإسلامي.
و لما تتحجب و تقف تتكلم مع الشباب هل ده مش نفاف برضو؟
و المنافقين في الدرك الأسفل من النار.
فهل بنات الأمة هذه الأيام في الدرك الأسفل؟
يعني تصلي و تخرج محجبة حجابب الكاسيات العاريات.
ده نفاق؟
هل ده نقص تربية؟
ولا إحنا اللي بقينا بنقول هيا يعني جت عليا أنا؟
نلوم مين و لا نعمل إيه؟
يارب لاتجعلنى من هولاء البنات الكاسيات العاريت

المقال "هو الدين راح فين؟؟؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
امو
موضوعك جيد
لكن الكاسيات العاريات ليسو محجبات عزيزتى
هو عامة فى اوصاف للزى الشرعى للنساء
يجب الالتزام بها
وللرجال ايضا
البنات مش لوحدها اللى غلط الشباب اكتر دلوقتى
يعنى الغلط فى الطرفين
ومينفعش الشاب يبرر غلطه بأن زى الفتاه هو اللى اغراه على الخطأ
فالعقاب عند الله للطرفين وليس الفتاه فقط

لكى جزيل الشكر
رغده سعد
الحقيقى اشكرك لمرورك الجميل ده
بس اختلف معاكى فى الراى
لا يمكن عشان انتى بنت بمنحازه للبنات ضد الشباب
لكن تعالى نحسبها بالعقل هو الولد ذنبه ايه
والكاسيات العاريات مش كل المحجبات فى بنات محجبات ميه ميه ولا غبار عليهم ....................
عصفور المحبه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . . .
شكراً اختي الكريمه علي الموضوع الرائع واسمحي لي بإضافة بعض النقاط أري أنها متممه لموضوعك الهام . . .
أولاً : الدين موجود والملتزمون بفضل الله تعالي في تزايد مستمر مصداقا لقول الحبيب صلي الله عليه وسلم (الخير فيّ وفي أمتي إلي يوم القيامه)
ثانياً : لماذا نلقي اللوم دائماً علي الشباب سواء الولد أو البنت؟؟؟؟ . . . فالأمر له جوانب عديده منها:
1- دور الأسره في التربيه . . . فالأسره التي تسمح للولد أو البنت علي حد سواء بالتفريط في أوامر الله تشارك في ضياع الدين . . . فكيف تلتزم البنت بالحجاب الشرعي وهي تري أمها غير ملتزمه به ؟ وكيف نحاسبها في الخروج علي قواعد الدين في تعاملها مع الشباب بخلاعه وميوعه وهي تري الأم لا تلتزم بذلك في تعاملها مع الرجال الأجانب عنها ولا تري حرجاً في ذلك وخصوصاً إذا كان الأب يتساهل في ذلك مع زوجته . . . وكيف أطالب الولد بالإلتزام وقد نشأ وهو يري أبوه مفرطأً في الصلاه غير ملتزم بأوامر الله ناهيك عن أن يكون هذا الأب مرتشياً أو لصاً أو . . .
2- دور الإعلام . . . الذي يدفع الشباب إلي إزدراء الدين . . . بإظهاره للملتزمين بصوره سيئه تنفر منهم الشباب (راجع أفلام عادل إمام علي سبيل المثال لا الحصر) . . . أضف إلي ذلك هذا الكم الهائل من أفلام الجنس والمخدرات والكليبات العاريه . . . (بدلاً من أخذ العبره والعظه من كارثة السيول باللجوء إلي الله والتضرع إليه . . . ساهمنا في رفع المعاناه عن ضحايا السيول علي أنغام ورقصات عمرو دياب !!!!!! )
3- دور الحكومه . . . بإرهاب المتدينين بالإعتقالات المستمره ومحاربة كل ماهو إسلامي يدعو الناس للعوده إلي دين الله . . . كما أن الإعلام أداه أخري في يد الحكومه تستخدمها لهذا الغرض
4- دور بعض الدعاه . . . الذين ينفرون بإسلوبهم الشباب . . . ناهيك عن البعض الذين يتستر وراء الدين لأغراض أخري مما يفقد الثقه فيهم . . .
أخيراً أختي الكريمه أسأل الله أن يثبتنا ويثبت شباب الأمه علي دينه ويرفع راية الإسلام دائماً خفاقه عاليه . . .
تقبلي تحياتي . . . .
امو
الحقيقى اشكرك لمرورك الجميل ده
بس اختلف معاكى فى الراى
لا يمكن عشان انتى بنت بمنحازه للبنات ضد الشباب
لكن تعالى نحسبها بالعقل هو الولد ذنبه ايه
والكاسيات العاريات مش كل المحجبات فى بنات محجبات ميه ميه ولا غبار عليهم ....................
لكى حق الاختلاف
لكن انا لم انحاز لطرف من الطرفين
فمن يخطىء ينال عقابه سواء البنت او الولد
انما اللى انا ملحظاه ان دايما النقد موجه للبنت فقط
فى مجتمعنا منذ قديم الزمن واللوم دائما موجه للبنت
وانتى اكيد بنت وعارفة كويس
انا مش بتكلم عن حاليا والزى الحالى اللى هو فعلا سبب من اسباب تدهور حالة مجتمعنا
انا بتكلم بصفة عامة

ثااااااااكس

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
مي عز الدين تظهر بلوك جديد يلقى اعجاب جمهورها - مي عز الدين 2014
مى عز الدين تنشر صور حصرية لها مع اختها هبه عز الدين التى تثير ضجة الفيسوك وشاهد مدى التشابه بينهم
احدث و اجمل صور مى عز الدين حصريا - مي عز الدين