نجوم مصرية
الرئيسيةمنتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات منتدى الرياضة أخبار الرياضة المصرية
 • تسجيل الدخول
 • تسجيل عضوية جديدة

فيس بوك  جوجل بلس  تويتر  يوتيوب 


الى ألأخت الكريمة جزائرية

 
أختى الكريمة هل ان نفرح هذا شئ يؤركم اعتقد انة حق مشروع خاصة ان يكون الطرف ألأخر يقلل من انجازنا بدلا ان يقول مبروك يكتب كلام عيب مثل رشوة الحكام و ان فوزنا غير مستحق عموما طالما انتى انسانة محترمة و عاقلة اريد ان اقول لكى شئ : اقسم بالله العظيم ان الجزائر كانت من أحب البلاد الى قلبى لأسباب لا مجال لها ألأن ولاكن من يوم 18 نوفمبر و بعد ألأعتدئات و ألأهانات التى حدثت فى الخرطوم وليس بسبب الهزيمة حدث جرح غائر و المصيبة التى واجهتنى شخصيا ان المجرمين اللى كانوا بيتصلو فى البيت حظى ان ابنى طفل صغير هو اللى رد عليهم و قالولو حنذبحك و ظل لمدة ثلاث أيام لا يعرف النوم بسبب هذا التهديد و للأسف انة كل ما يعرفة عن الجزائر ألأن انهم سفاحين و هذا يتطلب حهد كبير جدا لكى نمحو من ذاكرتة هذا الشئ ألأليم خاصة انة يعلم ان عدونا و عدو العرب و المسلمين هو الكيان الصهيونى









إقرأ ايضاً - الأهلى حدوتة مصرية لا ينكسر و سيظل بطلا شامخاً
- القائمة الكاملة للمنتخبات الصاعدة لكأس العالم بالبرازيل
- بعد بركات و أبو تريكة وائل جمعه يعلن موعد إعتزاله
- كل ما تريد معرفتة عن الفيتامينات من فوائد و أضرار
- ألأن فى ألأسواق التابلت المصرى " إينار " إليكم أماكن البيع و السعر النهائى

المقال "الى ألأخت الكريمة جزائرية" من كتابة: Google Plus   بتاريخ : بتوقيت القاهرة
عاجل
مميز
 ›  تعرف على قيمة أستهلاكك للكهرباء ومتابعتها منذ بداية هذا الشهر
 ›  صور طريفة لاستعمال الاشياء بشكل خاطئ
 ›  اغرب المخلوقات التي تم اكتشافها 2014
 ›  اخسري ما يقرب من 15 كيلو مع خطة الوجبات الخاصة ل 4 أيام
 ›  تحذير هام إدارة الفيس بوك تمنع المستخدمين من كتابة ''استغفر الله العظيم''
 ›  صور ساخرة وجميلة للفنانين ايام الزمن الجميل

أخبار مصر    |   اخبار الفن    |   اخبار الرياضة    |   صور    |   بنات    |   الحب والرومانسية    |   العاب    |   طب وصحة

   |   غرائب    |   عروض    |   اسعار العملات والذهب    |   موبايل    |   فيس بوك    |   تعليم

جـزائريه
ردا علي ما تفضلت وكتبت

انا اعلم جيدا حدوث مثل هذا الكلام ولكن ليس بصورته البشعه هذه

اعلم ان اعلامنا هو السبب الاول في هذا

واعلم اننا نقول ان تعاطهنا مع غزه هو السبب الرئيسي

ولاكننا _الا من رحم ربي - منساقون وراء اعلامنا

وراء اعلاميونا

هم من صورو لنا ذلك

وللعلم انا اعلم جيدا ان معبر غزه هذا من يمتلكه رئيسكم مبارك وحده دون تجريح

ولكن شعب مصر مثل اي شعب اخر يريد فتح المعبر

دون الكلام في السياسه

كل الحكام تابعون لسياسه امريكا ولا يستطيعون التحكم الا من خلال اوامرها

مره اخري بعيدا عن السياسه

هذا الستار الذي كنت اتكلم هنه منذ قليل هو اللذي دفع الجزائريين لفعل هذا

دون تفكير

اما عن الاهانات اللتي حدثت في ام درمان

انا فعلا اسفه عليها

ومتاكده تمام التاكد منها لان ابن عمتب كان من من ذهبو الي هناك

وجائءو يروو لنا انتصاراتهم

اسفه بالنيابه عن شعب الجزائر كافه ولو لم يعينني احد ان اتكلم بلسانهم

وهذا ليس ضعف مني -لا والله-

ولكنه البدا بالسلام

اعترف بخطئنا امامك وامام كل الجزائريين

ولكن ما يحدث هذا من شتيمه و هذا لا ينم الا عن

تخلف شعبين....بدون اهانه احد

لا اقصد كل الشعبين ولكن من سار وراء الفتنه منهم
midokeeper
من قال ان ألأعتذار ضعف و لاكن هو شيمة ألأقوياء وانتم فرحتم بالمونديال و نحن ألأن حقنا ان نفرح بأنجازات فريقنا و طبعا بدون تجريح و بالنسبة لكلام السياسة انا لا أفهم فية شئ ولاكن انا اللى أعرفة انة عندما تم فتح المعبر تم دخول عدد كبير من حماس و معهم اسلحة و روعوا أهل رفح و خربو فيها و صدقينى ان من أمانى ألأمريكان و اليهود فتح المعبر و التخلص من اهل غزة و أهل فلسطين ككل وليس غلقة أو بأوامر منهم عموما يارب هذة السحابة المشؤمة تمر بأسرع وقت حتى يعود الوئام و المحبة اكثر من قبل تقبلى احترامى
جـزائريه
شكراا لك اخي الكريم علي ردك الذي زادنس تقه علي ثقتي

بانكم من اجمل شعوب الارض

وكفي ان مصر واهلها ذكرو في القران والسنه ..سنه رسولنا الكريم

عليه افضل الصلاه والتسليم

ودخولا في السيسه

معبر رفح عو منفذ غزه الوحيد

بعدما حاصرت القةات الاسرائبليه كل المعابر

اخي الفاضل ان خوف اسرائيل من فتح المعبر هو دخول اسلحه لحماس كي تداهع هن نفسها ضد جيش القرده والخنازير

زغلق مصر له لاحترام معاهده السلام كامب ديفد امر لا اريد التكلم فيه

ولكن جدار العار

الجدار الفولاذي يا سيدي

انا اسف فعلا ولكن لا تتصور مدي حزني عندما اشاهد اهل فلسطين وخصوصا غزه

الم ترا المجزره الاخيره في الحرب علي غزه

لا حول ولا قوه الا بالله

اللهم اهلك الظالمين بالظالمين واخرجنا من بينهم سالمين

امين يا رب العالمين

و في النهايه احب اشكرك اخي علي حبك للجزائر

و والله ستختفي هذه الغمه قريبا بفضل من الله و من المصريين امثالك ان شاء الله

شكراا مره اخري اخي في الله
اباحفص
شكرا على المصارحة التى كانت بين الطرفين ....................
أنا المصري
رائع حقا ان نصبح عقلاء نفكر بعقولنا لابعواطفنا
الاعتذار عن خطأ من شيم المتحترمين لانفسهم وللغير
ولايقلل الاعتذار ابدا من مكانة صاحبه بل يعلو بها الى مقام الكبار
وهذا دليل على انه عاقل ويفكر بطريقة قويمة
اما عن معبر رفح حتى لايكثر اللغط بما انكم تريدون ان تفهموا
اعلموا ان الانفاق موجودة منذ سنوات طويلة تحت بصر مصر
وكان الرئيس مبارك ينفيها تماما كلما تحدث عنها الامريكان واليهود
والامن اين للغزاويين السلاح الذين حاربوا به العام الماصى
ولكن وبعد تحالف حماس مع ايران وتخليها عن التحاور والتشاور مع مصر
وايران ليست على علاقة جيدة مع مصر سياسيا
وبعد اقتحام المعبر فى المرة الاولى وظهور ملايين الاموال المزورة فى سيناء
والمتفجرات فى المينا
وخلية حزب الله التابع لايران بالعريش قامت الحكومة المصرية بالتشديد على المعبر
وليس غلقة تما كما تدعى البعض
هذا لمن يريد ان يفهم
من العيب ان تصل بنا التفاهة والسذاجة فى مصر والجزائر ونسفه تاريخنا المشترك
بايدينا من اجل مباراة كرة قدم
من العيب ان نققل من قيمة ثوابتنا الوطنية من اجل الكرة
ما حدث سيبقى عار ابدى يلاحق البلدين
mego_me
والله صديقه فرنسيه تابعت ما حدث وكنت بكلمها قالتلي جمله ياريت الكل يفهمها ....كيف تطلبون من امريكا واوربا تحترمكم وانتم تكرهون بعضكم هكذا ؟؟؟

تحياتي للجميع
جـزائريه
اشكركم اخواني علي كلامكم هذا

واخص شكرا الي الاستاذ انا مصري

رغم اختلافي معك في بعض التفاصيل

ولكني احترم بك اسلوبك العقلاني الجميل

اشكرك مره اخري اخي

ومصر والجزائر سيفضلون اخوه رغم انف مشعلي الفتنه


شكراا لكم جميعا اخوتي في الله
ابو بيدو
بعد هذا الكلام الجميل والمؤثر يا ريت يتم تثبيت هذا الموضوع حتى يكون بمثابة نموذج للحوار المحترم ين الاشقاء المصريين والجزائريين يحتذى به من يريد الخير وعدم بث الفتنة بين الشعوب العربية
midokeeper
بعد هذا الكلام الجميل والمؤثر يا ريت يتم تثبيت هذا الموضوع حتى يكون بمثابة نموذج للحوار المحترم ين الاشقاء المصريين والجزائريين يحتذى به من يريد الخير وعدم بث الفتنة بين الشعوب العربية
شكرا اخى الكريم على مرورك واتمنى ان يدوم الود و ألأحترام بين كل ألأخوة
mezo80
*لؤلؤة الشرق*
هنا اقف احتراما لكلا الطرفين
شكرا لكم على هذا الحوار الهادف

لكم مني كل الحب والاحترام
لؤلؤة الشرق
midokeeper
هنا اقف احتراما لكلا الطرفين
شكرا لكم على هذا الحوار الهادف

لكم مني كل الحب والاحترام
لؤلؤة الشرق
أهلا بلؤلؤة الشرق و الموضوع نور بردك الرقيق
kawabonga
اختى جزائرية... احب ان اشكرك على اعترافك بالخطأ... صحيح دة شئ جميل لكن انا عندى بعض التحفظات (انا مش بحاول انى اشعل نار الفتنة... لكن بحاول اقول كلمة حق).
اولا: انا مش هجاول ادافع عن ما يحدث فى الأعلام المصرى... لكن أليس لكل فعل رد فعل معاكس؟ مين اللى ابتدى بالحرب الاعلامية؟؟؟ ومش بس حرب اعلامية، لأ دة كمان الجزائر طبقت المثل القائل: ضربنى وبكى وسبقنى واشتكى ( معروف طبعا الشكوى المقدمة فى الاتحاد الدولى ضد مصر).
ثانيا: زى ما قلت ان اعترافك بالخطأ (بالنسبة للى حصل فى ام درمان) شئ جميل... لكن هل يكفى اعتراف شخص واحد عن الاساءة والأهانة اللى اتعرضلها مئات الأشخاص؟
ثالثا: حسألك سؤال وياريت ميكونش ردك دبلوماسى... انا عايز رد يكون فيه عدل... مين اللى غلط فى مين؟ ومين اللى له حق عند مين؟ ومين اللى ابتدى بالاعتداء؟
غريب امركم يا جزائريين.... يعنى مش كفاية انكم فزتوا فى مباراة ام درمان؟ كان ايه لزومه اللى حصل بعدها؟
ليه الكره الشديد دة للمصريين؟ ولو سمحتى متبرريش اللى حصل بمسألة الجدار اللى بين مصر وفلسطين لأن دة مبرر ملوش اى اساس من الصحة، ويمكن فى الجزائر مش لاقيين شماعة يعلقوا عليها تصرفاتهم غير المبرر دة
لو كان الجدار هو السبب... كان فين الكلام دة قبل المباراة وقبل كل الاحداث اللى حصلت دى من يوم المباراة المشؤومة؟
رابعا... ممكن نكون اخدنا حقنا كرويا.... ومتقوليش مفيش بين العرب حق.... لأن انتم اللى خليتوا القضية تكون بالصورة دى... لكن فين حق الناس اللى اتضربت واتبهدلت فى السودان؟
فين حق المصريين اللى كانوا هناك؟ احب اقولك ان حقهم اتهضم
واتنسى فى كل الفوضى اللى حصلت دى
المفروض اللى يحصل ان اقل ترضية للشعب المصرى هى ترضية باعتذار رسمى من حكومة الجزائر... دة اقل تعويض... لكن دة طبعا مش هيحصل
وطبعا اكيد انتى مصدقة ان الفريق الجزائرى تم الاعتداء عليه فى مصر.... مع انى متأكد انك فى داخل نفسك عارفة ان دة كذب وافتراء... من امتى حد سمع ان المصريين بيهينوا ضيوفهم؟ معروف ان المصريين طيبين لدرجة الهبل... على عكس العنف المعروف عن الجزائريين والتاريخ مليان ادلة على دة...
فى كلام كتير اوى عايز اقوله... عايز اقول حرام عليكم... حرام لما تكونوا المعتدين وتتهمونا احنا بالاعتداء
مش حتكلم بردوا عن كلام الصحف الجميل بتاعكم وعن اننا بنعبد الأصنام.... وصلت لكدة؟
واضح ان فى كره شديد جدا للمصريين... ودة اللى نفسى اعرف ايه سببه
لو عندك الجواب... يا ريت تفيدينى... افادكم الله
thunder
اختى جزائرية... احب ان اشكرك على اعترافك بالخطأ... صحيح دة شئ جميل لكن انا عندى بعض التحفظات (انا مش بحاول انى اشعل نار الفتنة... لكن بحاول اقول كلمة حق).
اولا: انا مش هجاول ادافع عن ما يحدث فى الأعلام المصرى... لكن أليس لكل فعل رد فعل معاكس؟ مين اللى ابتدى بالحرب الاعلامية؟؟؟ ومش بس حرب اعلامية، لأ دة كمان الجزائر طبقت المثل القائل: ضربنى وبكى وسبقنى واشتكى ( معروف طبعا الشكوى المقدمة فى الاتحاد الدولى ضد مصر).
ثانيا: زى ما قلت ان اعترافك بالخطأ (بالنسبة للى حصل فى ام درمان) شئ جميل... لكن هل يكفى اعتراف شخص واحد عن الاساءة والأهانة اللى اتعرضلها مئات الأشخاص؟
ثالثا: حسألك سؤال وياريت ميكونش ردك دبلوماسى... انا عايز رد يكون فيه عدل... مين اللى غلط فى مين؟ ومين اللى له حق عند مين؟ ومين اللى ابتدى بالاعتداء؟
غريب امركم يا جزائريين.... يعنى مش كفاية انكم فزتوا فى مباراة ام درمان؟ كان ايه لزومه اللى حصل بعدها؟
ليه الكره الشديد دة للمصريين؟ ولو سمحتى متبرريش اللى حصل بمسألة الجدار اللى بين مصر وفلسطين لأن دة مبرر ملوش اى اساس من الصحة، ويمكن فى الجزائر مش لاقيين شماعة يعلقوا عليها تصرفاتهم غير المبرر دة
لو كان الجدار هو السبب... كان فين الكلام دة قبل المباراة وقبل كل الاحداث اللى حصلت دى من يوم المباراة المشؤومة؟
رابعا... ممكن نكون اخدنا حقنا كرويا.... ومتقوليش مفيش بين العرب حق.... لأن انتم اللى خليتوا القضية تكون بالصورة دى... لكن فين حق الناس اللى اتضربت واتبهدلت فى السودان؟
فين حق المصريين اللى كانوا هناك؟ احب اقولك ان حقهم اتهضم
واتنسى فى كل الفوضى اللى حصلت دى
المفروض اللى يحصل ان اقل ترضية للشعب المصرى هى ترضية باعتذار رسمى من حكومة الجزائر... دة اقل تعويض... لكن دة طبعا مش هيحصل
وطبعا اكيد انتى مصدقة ان الفريق الجزائرى تم الاعتداء عليه فى مصر.... مع انى متأكد انك فى داخل نفسك عارفة ان دة كذب وافتراء... من امتى حد سمع ان المصريين بيهينوا ضيوفهم؟ معروف ان المصريين طيبين لدرجة الهبل... على عكس العنف المعروف عن الجزائريين والتاريخ مليان ادلة على دة...
فى كلام كتير اوى عايز اقوله... عايز اقول حرام عليكم... حرام لما تكونوا المعتدين وتتهمونا احنا بالاعتداء
مش حتكلم بردوا عن كلام الصحف الجميل بتاعكم وعن اننا بنعبد الأصنام.... وصلت لكدة؟
واضح ان فى كره شديد جدا للمصريين... ودة اللى نفسى اعرف ايه سببه
لو عندك الجواب... يا ريت تفيدينى... افادكم الله
عزيزى.................
لا تستطيع حكومة الجزائر تقديم اعتذار وان ارادت ذلك لسبب بسيط جدا
ان الاعتذار بهذه الطريقة امر سيكلف الحكومة وجودها نفسه لأنه سيكون اعتراف منها بالخطأ والتقصير وبالتالى سيهاجمها شعبها........... هذا غير الملاحقات الدولية
هذه الحكومة فى مأزق الان ومستنقع لن تخرج منه بسهولة ابدا
kawabonga
شكرا أخى thunder على التعليق... انا بس نفسى الحق يرجع لأصحابه
ايتن
بلاش نكلم في الموضوع دة خلاص هما كسبونا واحنا كسبناهم واحنا مسمحنهم علي كل الشتائم والضرب كلنا اخوات
مرسي علي الموضوع
thunder
شكرا أخى thunder على التعليق... انا بس نفسى الحق يرجع لأصحابه
يا عزيزى ومين قال ان حقنا مرجعش تالت ومتلت كمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لما لعبوا الدنيئة معانا سواء فى بلدهم او فى السودان برغم تهويل ما حدث هناك
لكن الطلبة بتوعهم انطردوا وفيهم انضربوا وهربوا من مساكنهم فى مصر لما الشباب المصرى شاف اللى بيحصل من سلب ونهب فى شركات مصرية فى الجزائر
ومن كام يوم لسه طالبة ماجستير فى فنون جميلة انطردت لقلة ادبها مع الدكتورة المشرفة
والرد فى الملعب كان بالغ الأثر..... فضيحة ضخمة فى كل وسائل الاعلام فى العالم
مصر "اول دولة فى العالم تحصد بطولة امم 3 مرات متتالية" وده تاعبهم بـ "4"ههههههههههههه
ربنا قطع من هنا وبيوصل من هنا لكن المرة دى علمنا درس غالى جدا فعلا
مصر أولا وأخيرا

لكن منظلمش الشعوب فهى دايما مظلومة ده عمل حكومى غبى منهم وغباوتهم حتكلفهم كتير فعلا
لكن الشعب الجزائرى نفسه " غلابة" زينا تمام
كبر الجمجمة واحتفل زى ما كلنا بنحتفل واللى مش عاجبه منهم يشرب من البحر
thunder
مازلتم تتكلمون على احداث 18 نوفمبر الوهمية؟؟؟؟؟ اتحداك ان تحضري لي دليل واحد على ماتزعمونه من احداث السودان
مبالغ فيها وليست وهمية يا "خضرة"
دول حرامية الجنرال بتاعكم : "فى قبيلتكم "


وده فى السودان اللى حاولتوا توقعوا بينا وبينهم :


متخفيش حجيب لك برسيم يا خضرة



اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:


رابط دائم
مواضيع مشابهة:
تفسير الاية الكريمة الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ - تعرف على التفسير الصحيح للاية الكريمة
سنن الدعاء المشروع للميت
فطائر مملحة مع السالمون
الدعاء للميت

احدث مواضيع المنتدى
جميع الحقوق محفوظة © nmisr.com نجوم مصرية