نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات بنات طبخ و وصفات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

طريقة عمل الكابوريا والجمبرى

وسع .. وسع ... وسع اولا هاى عليكوا جميعآ ثانيآ جيبالكوا اكله ايييييييييه من الاخر النهارده بقى يا بناويت هقدملكم اكله جميله جدا وان شاء الله تنال اعجابكم هى اكله جميله جدا وان شاء الله تنال اعجابكم هى اكله مختلفه شويه عن الاكلات العاديه انا بحب انوع فى الاكلات عشان مملش من الاكل او جوزى او اطفالى التنوع بيخليهم ياكلوا كويس ويبقوا مبسوطين منى لدرجة انهم بيقولولى الشيف عموما اكلتى النهارده عباره عن بحريات كابوريا وسمك وكدا وهى سهله جدا ومفيده كمان ومقاديرها مش غاليه زى ما انا عودتكم فى استطاعة اى وحده انها تجيبها وتعملها لزوجها واطفالها يلا بقى نبدأ نعمل الاكله وان شاء الله تستمتعوا بيها نقول بسم الله
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الكابوريا
كيلو كابوريا بصل حلقات ملح كون شطة عصير لمون زنجبيل
هتتبلى البصل بكل التتبيلة وعصير اللمون وترصيهم فى صنية وعليها
الكابوريا وتعصرى لمون تانى على الوش مع رشة ملح وتغطيها وتسيبيها تتبل شوية نص ساعة مثلا وبعدين نرفعها على النار وهى مش بتاخد وقت خالص لحد ما تتحول للون الاورونج زى كده
اما بقى طريقة الجمبرى
بنغسل الجمبرى عادى بمية ودقيق ونصفيه بالمصفى ويتبل بملح وكمون وشطة او قرنين فلفل حار وزنجبيل وعصير لمون ونسيه ساعة فى التتبيلة
وبعدين خلو بالكو من الخطوة دى هنخلط دقيق مع شويية نشا صغريين مثلا ملعقتين كبار ونبدر فيها الجمبرى ونفرده على صنية بحيث انه ميكونش فوق بعضة ولو مفيش مكان نعمل طبقتين فوق بعض يفصل بينهم كيس بلاستيك وع الفريز ساعة بعد كده لما نطلعه هنحس انه مبلول شوية ننزل بيه تانى فى نفس الدقيق والنشا ويطلع فى مصفاة للتخلص من الدقيق الزيادةوع الزيت السخن على طوووول ومن الزيت على مصفاة تانى يصفى الزيت
ملحووووووظة انا عملت مع الجمبرى كاليمارى لاحظو الحلقات اللى مع الجمبرى بنفس الطريقة ومعاه من الاول فى نفس التتبيلة والف هنا وشفا

المقال "طريقة عمل الكابوريا والجمبرى" نشر بواسطة: بتاريخ:

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
طريقة عمل البيتزا بالتونة والجمبرى بالصور من مطبخى
بالصور : طريقه عمل شوربه الكابوريا و سمك بالأرز من برنامج الستات مبيعرفوش يكديوا
حساء السمك والجمبرى والسبيط