نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات بنات الموضة والأزياء والمكياج والتجميل

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ليه بنات الريف اجمل من بنات القاهرة والمدن? - انخفاض مستوى الجمال في مصر

اكيد كتير لاحظ الحكاية دي وبالذات اللي اصولهم من الاقاليم زي حلاتي
فعلا البنات بصفة عامة اللي من الريف بيكونوا اجمل بكتير من بنات القاهرة والمدن وكدا وضيف على ذلك ان اغلبهم بيكون محافظ ومحترم اكثر من بنات القاهرة
موضوع ان بنات القاهرة جمالهم قل عن زمان وعن الريف ليه اسباب كتيرة فرايي
1- التلوث : هوا ومية واكل، على الجانب الاخر في الارياف بياكلو زبدة فلاحي فطار وغدا وعشا
2- استخدام المكياج والمساحيق : على المدى الطويل خلت البنت القاهرية الواحد ميعرفش يبص فوشها غير لما تكون حاطة ميك اب
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

3- الشدة العصبية : الزحمة والنرفزة والنفسنة وكل دا بيطلع على وش البنت
4- قلة الحركة : مالكلية للبيت ومن البيت للكلية وفتكس كمان وغالبا محدش بينزل من بيته

وكتير اوي اسباب خلت مستوى الجمال قل في مصر ولاد وبنات، بس اكيد دي مشكلة بنات اكتر

المقال "ليه بنات الريف اجمل من بنات القاهرة والمدن? - انخفاض مستوى الجمال في مصر" نشر بواسطة: بتاريخ:
eso2008
يعنى ممكن يكون الكلام صح شوية
بس موضوعك حلو
thankyouuuuuuuuuuuuuuuuu
kaki
فعلا البنات فى الريف بتكون احلى لانها على طبيعتها ولو ان احنا كلنا اصلنا من الريف بس الفرق ان القاهرة والمدن الكبيرة بيكون فيها سياح وثقافات كتير والمجتمع اتاثر بيهم انما فى الريف مفيش حد يتاثر بيه غير العادات والتقاليد بس طبعا مش كلهم لان المجتمع بقى منفتح مش زى زمان بس برده مش زى القاهرة
إنتهيت
فعلا البنات بصفة عامة اللي من الريف بيكونوا اجمل بكتير من بنات القاهرة والمدن وكدا وضيف على ذلك ان اغلبهم بيكون محافظ ومحترم اكثر من بنات القاهرة
لأ مين قال كده كل مكان فية الحلو وفية الوحش وفيه المحترم وفيه اللى مش مؤدب

وبعدين البنات الرفين بيحطوا ميك آب زى بنات المدينة بدليل ان شركات التجميل زى engy , myway نسبة مبياعتهم مرتفعه جدا فى الريف عشان طبعا الاسعار

وبالنسبة لعلاقات فهم زى اى بنات بدليل ان جامعة زى عين شمس روحها فى الاجازة هتلاقى كلبز لبسهم يدل على انهم مش شعبين يدى قرى وجاين يتقبلوا فى الجامعة عشان طبعا الجامعة امان وارخص

.......

ثانيا عندى اعتراض عن ان الجمال جمال الشكل بالعكس الجمال شىء نسبى بدليل ان اغلب ملكات جمال العالم مش حلوين الشكل بالدرجة اللى تخليهم مليكات

والاهم ان ربنا هو بيدينا الشكل ده لكن الجمال جمال الجسم والاستايل والروح والشخصية والاخلاق والثقافة
همسة ندى
انا معاك الوقتى بنات الريف المحافظين اللى بيعملوا بعاداتهم وتقاليدهم جمال جدا فى اشياء كثيره منها الاخلاق ودى اهم حاجة فى البنت سواء كانت من المدينه او الريف يمكن بعض البنات فى الريف لبسهم يشبه البنات فى المدن لكن فى الاغلبيه تلاقى البنات بتعمل بعاداتهم وتقاليدهم والمدن مش كل البنات سيئه ومش كل البنات حلوه فى وفيه واى مكان فالدنيا فيه الكويس والوحش

وشكرااااااااااااا عالموضوع
meera
هههههه
ممكن يكون كلامك صح بس مش كله
تسلم على موضوعك
the white queen
فى الكلام ده انت فعلا عندك حق وده شئ ملحوظ جدا ان فعلا بنات الريف احلى من بنات الحر بكتير بالرغم ان بنات المدينه اكيد معظمهم بيحطوا مكياج بس برده الاحلى بيبان
نادية
اولاً مع احترامى ليك مافيش حد مش جميل مش انا اللى بقول كدة ربنا سبحانة وتعالى قال كدة قال على خلقتة تبارك الله أحسن الخالقين وكمان ربنا صنعنا بمهارة عالية ومن أحسن من الله صنعاً فكل إنسان جميل مهما ان كان هو جميل كفاية ان ربنا خلقنا بإيده الشريفة
اما موضوع الماكياج فانا بتفق معاك فيه ده غير إنه بيدى ثقة للبنت فى نفسها
اما موضوع أادب واللبس أنا بختلف معاك فيهم أنا عايزة إن المظهر الخارجى للبنت بيكمل تدينها لكن المهم ان يكون متأصل فيها الأدب والاخلاق وده بيختلف على حسب الأسرة مش على حسب البيئه لان البيئة دورها ثانوى لكن الاسرة دورها أساسى ففى بنات من المدينة مؤدبين جداً اكتر من الريف والعكس صحيح
على فكرة اللى فى الاول ده معنى الأيات فقط ولو كنت أعرف اشكل قرآن كنت قولت الآيات
وشكراً ياعبدو باشا على الموضوع
RAGHEB
كلامك على دماغنا يانادية بس عبدة مش يقصد خالص ال انتى بتقولى علية

هو قصدة ان بنات الريف جمالهم على الطبيعة وهم بجد كانهم مش عايشين بس بجد فيهم بنات تخوف اوى

بس فى وفى مش كلهم دى وجهت نظرى انا
tamatem
الجمال جماااااااااااااااال الروووووووووووح وبعدين مسيره هيزول فى يوم من الايام لو بصيت بقه فى الاخلاق هتلاقى مصاااااااايب عند القرويين بالذات واسألنى أنا الا من رحم ربك متهتمش بالشكل قد الاخلاق ممكن تشوف قروية جميلة ويبان عليها انها محترمة وتصعق بالحقيقة اتعلم انك متحكمش على أىحد منلبسه أو اذا كان قروى او غير
نضال
هو فعلا البنات اللى من الريف اجمل من بنات المدن لان الطبيعه تنعكس عليهم سواء فى شكلهم او عاداتهم اما بنات المدن اكيد ضوضاء المدن والتلوث اكيد انعكس على حياتهم لكن الهدوء والصفاء انعكس على بنات الريف ومش كل بنات الريف ولا كل بنات المدينه
همسات مسموعه
الجمال جمال الروح

وبعدين الوقتى معدش فرق خالص بين الريف والمدن

واى كان فى الحلو والوحش
بيبى
ما لحظتش خاااااااااااااااااالص
مصطفي كريم
الجمال في كل مكان ويمكن كثرة القنوات الفضائيه ساهم في ذالك
اثير الحب
عندك حق

الواحد زهق
100%

مكياج

بس الجمال

جمال الروح
ZABADOLOVEU
ممكن برضة بس يعنى مش كل القاهرة وحشين يعنى انا بدون ميك اب جميلة
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههه

ميرسى على التوبيك فرى فرى نايس
AnoOosA
الجمال مش زى مثلا حاجه فى السوق وبتقل او بتخلص
دى حاجه ربانيه مينفعش نقول الجمال فى بنات المدن بدأ يقل
اللى هو ازاى ؟؟
انامش من القاهر لا من بلد الكل بيقول عليها ريفيه
ومش شايفه حتة ان الجمال عندنا فظيع للدرجه دى

ومن كلامك فهمت ان بنات الريف بيبقوا محترمين اكتر من المدن
مش مقياس
كتير بيقولوا ان بنات الريف دول عيال مغمضه ومتعرفش اى حاجه فى اى حاجه
اللى بيقول كده هو اللى مبيعرفش حاجه
زى مافى الحلو فى الوحش
وبرده فى المدن زى مافى الوحشه فى الجميله

وموضوع الميك اب ده بيرجع للبنت نفسها
بصراحه اللى واثقه انها مش جميله ومحتاجه لانها تجمل نفسها هى اللى بتعمل كده
ومن رايي انها بتثبت للى قدامها انها مش حلوه وبتعمل اى حاجه عشان كده

وبرده موضوع الميك اب ده مش بس فى المدن

تقبل مرورى
amy the beauty girl
فعلا بنات الريف بيكونوا حلوين اوي العيون الخضرا والشعر الاصفر
يعني احنا هنترمي في الزبالة بكرة الصبح
ههههههههههههههههه
بهزر طبعا مين يقدر يرمينا في الزبالة
طايشه بس عايشه
بجد توبيك جامدا اوى وبتفق معاك فى رايك بس الاغلبيه بس فيه وفيه
essa7ayatoo
يااااااااااااااااااااااااااااه

دا انت شايل فى نقسك من بنات المدن

بالعكس

انا بنزل المدن بحس انهم اجمل

طبيعى انك لما تتعود على نوع معين متعرفش تفرق ان كان حلو او لا

الفكره كلها انك عايش فى المدينه

وتقريبا الأسلوب واحد للبنات

من ناحيه اللبس او الأسلوب اللى بيفرضه المكان المحيط للبنت

خلاف الريف

بيكون الأسلوب متغير للبنت

وبكده بتحس بالتغيير وبتتشد يه

لكن زى ما انت بتقول كده عن بنات الريف

احنا كمان واخدين نفس الفكره عن بنات المدن

هما اجمل وأحسن

لكن فى الأول والأخر

البنات مهما عملوا او اتغيروا

هما بنات وليهم اسلوبهم اللى بيشد الواحد ليه

سواء مدينه او ريف

البنت هى البنت
%u0632%u0627%u0626%u0631
متشكرييين اوي بس عاوزه انبه على حاقه اعجبتني اكتير هيه انكه معرضتوش صور البنات
اتمنى من كل رقاله انه بيغض بصره وحتى البنات
هادي هيه رسالتي وبالتوفيئ

اعلموا ان الاستغفار يخرجكم من همومكم واحزاانكم وبيجلب لكم الرزق من حيث لاتحتسب انفسكم

اسال الله لكم الهداايه والمغفره والثبات على هاذا الدين الحنيف واتمنى منكم ان تقوو وازعكم الديني وان تعرضو مافيه خير لامتنا لو بيدي كان كتبت لكم كل ما يجول في خاطري ولكن مره اخرى انشاء الله اتمنى ان رسالتي هذه قد وصلت اليكم ومع الف الف سلامه
%u0632%u0627%u0626%u0631
بصراحه انا مش متفقه معاك اوووى فى رأيك ده لانى ف كل مكان فى الحلو وفى الوحش وكمان الظاهر انك متعرفش بنات الريف اغلبهم زيهم زى بنات المدن يعنى نفس طريقة اللبس والميك اب وده اللى انا شايفاه وبرضو فى المدن مش كلهم كده فى اللى محترمه وبتحافظ على نفسها وفى اللى لا ومتقولش نسبة الجمال قلت فى المدن لا هى مقلتش يمكن انت شايف كده بس هى مقلتش لانه مفيش حد مش جميل كل انسان ربنا خلقه فيه حاجه جميله يعنى متقولش ده وحش وده حلو او تقول نسبة الجمال قلت علشان كل مكان فيه الحلو وفيه الوحش
%u0632%u0627%u0626%u0631
بنات القاهرة سمر وسود اوي لكن بنات الاقاليم بيض بياض رباني جميييييل
EngAloaax
الحلاوة حلاوة الروح

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور شاهد بنات الفنان اشرف عبد الباقى وقارن ايهما اجمل من بين الثلاثة بنات
اجمل سلاسل قلوب بنات 2014 - احلى سلاسل لاحلى بنات
اجمل واحدث ستايل غرف نوم بنات 2015 - ديكورات ودهانات غرف نوم تحفه - غرف نوم بنات جديده جميييييله جدا