نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

نتيجة انتخابات الرئاسة 2012 , النتيجة النهائية لانتخابات رئاسة الجمهورية 2012 كاملة

نتيجة الانتخابات الرئاسية 2012

نتيجة فرز الأصوات النهائية لانتخابات رئاسة الجمهورية 2012

في متابعتنا المستمرة لحظة بلحظة لنتيجة انتخابات الرئاسة المصرية والتي بدأناها يوم امس بعد اغلاق باب التصويت وبعد ان تم جمع 27 محافظة على مستوى الجمهورية كان إجمالي من لهم حق التصويت 50,524,993 ناخبًا، وكان عدد من أدلى منهم بصوتهم 21,856,708 ناخبًا بنسبة تصويت بلغت 43.3% وكان عدد الأصوات الصحيحة 21,830,477 صوتًا.

وجائت المراكز الخمسة الأولى للمرشحين المتنافسين في السباق الرئاسي كما يلي:

المركز الأول:

محمد مرسي

: 5,446,460 صوتًا بنسبة 24.9%

المركز الثاني:

أحمد شفيق

: 5,338,285 صوتًا بنسبة 24.5%

المركز الثالث:

حمدين صباحي

: 4,616,937 صوتًا بنسبة 21.1%
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المركز الرابع:

عبدالمنعم أبو الفتوح

: 3,889,195 صوتًا بنسبة 17.8%

المركز الخامس:

عمرو موسى

: 2,471,559 صوتًا بنسبة 11.3%

وب ستكن اعادة الانتخابات في الجولة القادمة بين محمد مرسي مرشح الحرية والعدالة و احمد شفيق لمحسوب على النظام السابق

المقال "نتيجة انتخابات الرئاسة 2012 , النتيجة النهائية لانتخابات رئاسة الجمهورية 2012 كاملة" نشر بواسطة: بتاريخ:
riri cat
قلبى هيقففففففففففففففففف بجد
يخربيت ده شعب جاهل وعبيط واتضحك عليه
شفيق!!!!!!!!!!!!!!!!
انا مش مصدقه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مصر مش هينصلح حالها
ماقدمناش غير مرسى
بجدمحدش يدى صوته لشفيق
ارجوكم بجد
الدكتوررامي
ارجوكم ..................... شفيق لا لا لا لا لا شفيق

كلنا دلوقتي مع محمد مرسي
وحيدمحمود
كلنا مع شفيق ان شاءالله.بس لحد ماندخله السجن قولوا امين.مرسي مرسي اوه اوه
Gedo Ellban
احنا ليه عملنا ثوره ومات فيها كتير
انتم اللي تحكوموا هتدو صوتكم لمين
بس ياريت ما نندمش!!!!!! لا شفيق لا فلول مش عاوزين ناكل فول ذي الاول
الأول كان ليل نهار فول هو مش وحش بس
حسين سري
استغفر الله العظيم
ياجماعة ماحنا قلنا من الاول مرسي يا اخونا قلتولا الاخوان لا دول استغلاليين وطمعانين في السلطة ومعرفش ايه حلو بقى دلوقت لما واحد زي شفيق بقالوه اسم ولازمه وهيقعد ويتنك ويقول حسني مبارك خالي حرام علينا والله والله حرام ودم الشعدا في رقبينا ياريت نفوق قبل فوات الاوان ياريت
Mohsen EL-Shoraky
جيلُ ضيعنا الأمس بصمته .... وقتلنا اليوم بصوته
wanne
ياناس ياهوه يا اهل الدين والعلم يا فلاحين ياعمال ياموظفين يا كل الناس اخرتها شفيق الله يخرب بيت شفيق واللى اختار شفيق من الان انا مستعد للاعدام
المعلم هشام
القليل جدا"من الشعب هو من انتخب احمد شفيق
من هو الشعب انا وانت والجيران والاصدقاء والاقارب
لو سئلت نفسك من فى هذا انتخب احمد شفيق فماذا تجد
فهل هذا هو الشعب ام تم تغير الشعب نفسه
يعنى هذا ان دل دل الى تزوير فى الانتخابات
زائرون
ستبقى الثورة قائمة في كل مصر إذا تم إختيار شفيق ، فلماذا تهدرون الوقت هل تريدون قتل المزيد من الأبرياء حسبنا الله ونعم الوكيل
hemavip
يا ناس حرام عليكم شفيف رجل واطنى
وحر
احنا معاك يا شفيق
مصرى حتى النخااااااع
بما انه اثبت جهل الشعب المصرى يبقى نكمله نعم لشفيق ولا للمرسى الفلول ارررررررررررررررحم من الاخوان ارحمووووووووووووونا
شفيق جروب
ايها الشعب المصرى العظيم انا مش مصدق الى انا قرأته كل الى انتخب شفيق دم الشهده فى رقبته نعم لقد خزلنا الشهداء وضيعنا حقهم لقد انتخبنا الفلول وانصار النظام السابق هم من ظلمونا هم من باعونا هم من اكلوا امولنا وباعوا ارضنا ومصو دمنا وداسوا على كرمتنا وقتلوا اوؤلادنا بالتحرير ابعد كل ذلك نكافئهم وننتخبهم لرئاستنا اتعرفون ماذا قال هذا الشفيق على ثورتنا العظيمه التى يريد انا يميتها الان بمساعدة سيادتكم لقد استهزا بثورتنا وثوارنا وقال (نبنلهم بارك او نجبلهم بمبونى سيبهم يلعبوا ) والان جاء ليمثل علينا دور المناضل والثورى المعارض للنظام البائد وبكل سزاجه وجهل صدقناه وايدنا نعم انه يستحق المكافاه لما ابداه من براعه فى الاستهزاه بشعب باكمله يجب ان نحيه ونلكن لا نلوم الا انفسنا والى كل مواطن قد انتخب هذا الشفيق لا تلومن الا نفسك ولكنك بصوتك قد اضعت حق 80 ملين مواطن معك يريدون ان يعيشوا حيا كريمه فى ظل الحريه المحكمه والديموقراطيه اتعرفون ماذايقولون عن هذا الشفيق (فاهم سياسه) وهو عملنا ايه بالسياسه الى هو فهمها ومنهم من يقول (حرامى وهيعرف يمسك الحراميه الى زيه) اترضوا ان يكون رايسكم حرامى انا والله لا ارضى ولكن ان نجح شفيق فقل على هذا البلد رحمه والله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايتن
يا ناس حرام عليكم شفيف رجل واطنى
وحر
احنا معاك يا شفيق
راجل وطني هههههههههه حد يرد

انتو مين قول انا مش احنا و يا ريت نعرف انتو مين ...؟؟
eslammessi10
سيبيه ف حاله يا ايتن ده واحد عايز يأثر الناااس وخلااااص
شفيق وطنى وحر قاااااال ! ! !
ولا يمكن شفيق يكسب ولازم نمنع ده من الحدوث
و

لازم كلنا ندى صوتنا لمرسى
eslammessi10
شهاااادة حق من ابنة عم أحمد شفيق
abo ramzy
يا ناس....... شفيق خاين .... اوك على عينى وراسى لكن مين مننا عاوز الاخوان؟؟؟
ياجماعه المشكله مش فى الرئاسه وبس . المشكله ان الاخوان اخدوا مجلس الشعب وكمان مجلس الشورى
هانديلهم الرئاسه كمان؟ طيب يفضل ايه من البلد؟
بكل امانه انا سمعت النهارده اخبار سيئه جدا ابسطها ان الاخوان يدرسون حاليا اسماء كل قيادات الدوله فى كل المجالات
تمهيدا لتبديلهم من افراد الجماعة الاسلاميه لتكون الدوله كلها اخواااااااااااااااان
لك ان تتصور كيف يكون الحال حين تكون مصر عباره مملكة يملكها الاخوان المسلمين مجالس محليه . وزارات . نقابات . مجلس شعب . مجلس شورى . رئاسه
يانهار اسود. حقيقى ساعتها اتمنى ان اخرج من مصر بلا عوده .
فينك يا هانى يا رمزى تجيبلى حقى وساعتها هاقوللك يا صابر يا حمار بيع انشالله بالف دولار
احمد سعد ابو رفاعى
يعنى انتو عاوزين محمد مرسى علشان يبزظ الحكم على الناس و يعاملنا معامله الكلاب فكرو كويس قبل اما تحطو صوتك لمرسى لان دا راجل اخوانجى و مش هتعرفو معناها غير لما يمسك الحكم وهترجعو تعملو ثورهوبعديها مش هيسيب الحكم وترجعو تقولو ياريت اللى جرا مكان
king_man2012
ما الذي يزعل عندماحكم الله ونوره يحكم البلد ....... ومحمد مرسي انشاء الله يكون بداية..... نشر نوره الله وبركاته....

علي ارضــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مصر

تحياتـــــــــــــــــــــــــي لكل شريف مؤمن يرضي بحكم الله في مصـــــــــــــــر

^ـ^
يارا صبرى
شفيق ها ها ها ها خربت يامعلم زى اللى قبله اشربوا يا مصريين ها ها ها ها ها

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نتائج انتخابات رئاسة الجمهورية ، نتائج الفرز فى المحافظات ،النتيجة النهائية للانتخابات الرئاسية2012
نتائج انتخابات رئاسة الجمهورية النهائية فى المحافظات 2012
النتيجة النهائية لانتخابات رئاسة الجمهورية في 21 محافظة بالارقام والصور
اكبر استفتاء لانتخابات رئاسة الجمهورية : لمن تصوت في انتخابات الرئاسة 2012