نجوم مصرية
الرئيسيةمنتديات نجوم مصرية المنتدى العام المقالات و الاراء السياسية لكتاب المنتدي
 • تسجيل الدخول
 • تسجيل عضوية جديدة

فيس بوك  جوجل بلس  تويتر  يوتيوب 

مصر رايحه على فين ؟؟؟ محدش بقي عارف؟

محدش بقي عارف مصر رايحه على فين
عدي دلوقتي على مجلس الشعب تقريبا 3 شهور تقريبا
و مفيش حاجه واضحه حصلت في البلد
او على الاقل مجرد تغير او بدايه للتغير
+
حتي الحكومه بتاعه الجنزوري برضه
من ساعته لما اتعينت و هي معملتش حاجه برضه
بل بالعكس كل يوم بنلاقي ازمه مختلفه في مصر مره رغيف عيش و مره الانانبيب و مره البنزين
+
الاحزاب السياسيه كل واحد بيغير في راييه
و حتي الناس مبقتش بتثق في حد خالص
لأن بعد الانتخابات البرلمانيه الى ناس قالته عشان تنجح محصلش منه اي حاجه

مش بس كده كمان لأ ده حتي بعض الناس بتقول انها اخدت مقلب في الناس الى اخترتها في البرلمان
بعد بث جلسات البرلمان المصري على الهوا

إقرأ ايضاً - طلب حذف عضوية
- استفسار بخصوص ادسنس ووضع الاعلانات في المنتدي
- الشيخ مسعد انور يتحدث عن حازم ابو اسماعيل فانظروا ماذا قال
- ماذا لو لم يفز حازم صلاح ابو اسماعيل برئاسة مصر
- مشكلة النشر الجانبي وصعوبة قراءة المواضيع

المقال "مصر رايحه على فين ؟؟؟ محدش بقي عارف؟" من كتابة: Google Plus   بتاريخ : بتوقيت القاهرة
عاجل
مميز
 ›  كيف ترى طلب الصداقة الذي قمت بإرساله على الفيس بوك
 ›  اغرب واجمل تسريحات للشعر ظهرت في 2014
 ›  صور تجسد الرحمة والرأفة لبعض البشر
 ›  شاهد حيلة تقطيع الموز إلى شرائح دون تقشيره

›  بالفيديو: شبح يظهر فى مباراة كرة قدم

أخبار مصر    |   اخبار الفن    |   اخبار الرياضة    |   صور    |   بنات    |   الحب والرومانسية    |   العاب    |   طب وصحة

|   غرائب    |   عروض    |   اسعار العملات والذهب    |   موبايل    |   فيس بوك    |   تعليم

جدة مصرية
رايحين على الخير ان شاء الله يا دكتور

ما يحدث الان ظاهرة صحية

واتمنى الا تتعدى الصحية

ولكننى متفائلة خير

شكرررررررررااااااااااااا دكتور
drspiderman
رايحين على الخير ان شاء الله يا دكتور

ما يحدث الان ظاهرة صحية

واتمنى الا تتعدى الصحية

ولكننى متفائلة خير

شكرررررررررااااااااااااا دكتور
و الله انا زهقت من الي بيحصل في الشارع المصري اليومين دول
جدة مصرية
و الله انا زهقت من الي بيحصل في الشارع المصري اليومين دول

انا مش زهقت وبس ولكن جالى اكتئاب شديد

وروحت على قسم البنات عند ناهد وعملت ردود شكر بصور وللتغيير

لكن برضه بقول لازم يكون عندنا أمل
sniperads
مصر والعالم والكون كله ماشي الي ما يوريد الله سبحانه وتعالى.

كل ما في الامر ان بعد العاصفة او الثورة لا بد من وقت كي يصبح الجو صافي و هكدا توضح الرأيا..

بس على المصريين ان يعلمو جيدا ان اعداء مصر لن يتوقفو على محاولة زعزعة امن مصر و افشال ثورتها.

ولاكن لا خوف على شعب عريق وواعي ومسالم من الفتن بعد رحمة الله طبعا.
Mohamed Mohsen Zidan
بسم الله الرحمن الرحيم
قديما قال الامام محمد عبده رحمه الله عندما زار فرنسا ( لقد رأيت فى بلادنا مسلمين بلا اسلام ورأيت فى الغرب اسلاما بلا مسلمين ) وعندما امتزج الدين بالسياسه تقدمت السياسه وتراجع الدين!! ولاحظوا معى من الذى حدث فكذب ومن الذى صدق؟ ومن الذى وعد فأخلف ومن الذى أوفى بوعده؟ بل والغريب أنه يتم التشريع للكذب والنفاق بحجة دغدغة مشاعر البسطاء لتأمين لقمة العيش لهم!!!!!
ولا أحد ينشغل الآن بمستقبل مصر أو بوضع برنامج لاصلاح الحال وحل المشاكل التى تضرب جذورها فى كل مجال. ولكن الجميع يتصارع فقط على الكرسى والسلطه والنفوذ. وفى كل الحوارات لانسمع الا السباب وتبادل الشتائم. وينبرى البعض وتنتفخ أوداجه ويعلوا صوته فقط اذا تعلق الأمر بحزبه ليرضى سدنته الذين أتوا به الى الكرسى ولا أدرى على ماذا يتصارع الجميع!!! فخزائن المركزى أصبحت خاويه والنذر السوداء أصبحت واضحه لكل ذى عينين. وقد تخلى عنا الدولار والدينار. وثورة الجياع قادمه لامحاله وسوف تحرق وتدمر كل شىء أمامها.
لكل هذا فلا أجد أمامى الا التشاؤم ثم التشاؤم ومن أين يأتى التفاؤل فى كل هذه الظروف؟ وتلح على ذاكرتى الآية الكريمه ( واذا أردنا أن نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرناها تدميرا) صدق الله العظيم. وأرجو أن تدعوا الله معى أن ينقذنا من فسق المترفين ومن كل بلاء آمين يارب العالمين.
ISLAMAZ
أنا هاقولك يا دكتور مصر رايحة على فين

مصر تتجه بأقصى سرعة لثورة جديدة أعنف عشر مرات من 25 يناير
و أنا لأول مرة أردد ذلك لأن مع الأسف الشديد (المجلس العسكرى) الذى طالما دافعت عنه على صفحات هذا المنتدى, و كنت أهاجم كل من يثير القلاقل و الفتن و المظاهرات و الاضرابات

و لكن المجلس العسكرى الذى (له جميل علينا و هو حفظ ثورة 25 يناير) خذلنا و جميع المدافعين عنه مع نهاية مرحلته الانتقالية بتدخله السافر فى توجيه بوصلة المرحلة المقبلة مستفزا بذلك كرامة أى مصرى

ولو نظرت حضرتك للشواهد التى ذكرتها حضرتك
ستجد أن (المجلس العسكرى) هو العضو الفاعل فيها

أولا اضعاف لمجلس الشعب و تهميش دوره و بالتالى احراجه أمام الشعب الذى اختاره
ثانيا توجيه للحكومة (التى رفض استمرارها مجلس الشعب) مما جعل ولاء الحكومة كله للمجلس العسكرى وليس لأى شىء أخر
ثالثا التدخل السافر فى توجيه دفه الانتخابات الرئاسية, بتعيين لجنة (ليست فوق مستوى الشبهات) لادارة الانتخابات, بالاضافة للتدخل الواضح فى العملية الانتخابية نفسها من ترشيحات لبعض الأشخاص و استبعاد البعض الأخر, متجاهلين أى أرادة للشعب المصرى

و للأسف الشديد بعد أن كان الرأى السائد لدينا هو ضرورة (الخروج الآمن من السلطة), الا انه من الواضح ان المجلس العسكرى له اتجاه و رأى مختلف تماما
و عموما الفرصة لازالت سانحة لتصحيح الأوضاع فهل يدركها المجلس العسكرى
أرجو ذلك و أدعو ربى به
MIDOMAS
يا جماعة انا قريت كلامكم و تعليقتكم
و الخلاصة احنا مش عايزين رئيس
لان كل واحد في الشعب المصري
له و جهة نظر تختلف عن اخوه الاخر
و لو اتفقوا بيرجعوا يختلفوا تاني
الاكتئاب اللي اتكلمتم عنه ده
معناه
ان شعب مصر مش عايز رئيس
شعب مصر كله عايز دكتور نفسي
انا قولت من زمان
البلد رايحة في داهية
تقبلو تحياتي
%u0632%u0627%u0626%u0631
رايحين علي كل خير ان شاء اللله انا اثق تماما في حكمة الشعب المصري واعلم انه بستحيل ان يختار احد من الفلول رئيسا له فبعد ان حرمتها فتوي عالم من الازهر ماذا ننتظر ولن يستطيع ايا من كان ان يوقف مسيرة هذا الشعب اوان بضحك عليه
جدة مصرية
معناه
ان شعب مصر مش عايز رئيس
انا قولت من زمان
البلد رايحة في داهية
تقبلو تحياتي
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ماشى يا ميدو وحا اروح لدكتور نفسى اول واحدة من الشعب
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بجد يا ميدو نفسى بقى نستقر وانا متفائلة خير اى نعم
ولكن كل يوم مشكلة شكل وبنفرح اى نعم ولكن الفرح لا يدوم

وان شاء الله مش رايحين فى داهية ولكن رايحين على العباسية او بهمن بحلوان هههههههههههههههههههههههه
%u0632%u0627%u0626%u0631
ابقى اسال قبل ماتركب

هههههههههههههههههههههههههههههههههه
MIDOMAS
شكرا يا جدا
ضحكتيني
و شكرا للزائر علي النصيحة
احنا فعلا لازم نسأل قبل ما نركب احسن نيجي نروح العباسية
نروح طرة ولا وادي النطرون
جدة مصرية
شكرا يا جدا
ضحكتيني
و شكرا للزائر علي النصيحة
احنا فعلا لازم نسأل قبل ما نركب احسن نيجي نروح العباسية
نروح طرة ولا وادي النطرون
هههههههههههههههههههههههههههههههههه
تبقى كارثة
احمد ركابي الرشيدي
بسم الله الرحمن الرحيم
قديما قال الامام محمد عبده رحمه الله عندما زار فرنسا ( لقد رأيت فى بلادنا مسلمين بلا اسلام ورأيت فى الغرب اسلاما بلا مسلمين ) وعندما امتزج الدين بالسياسه تقدمت السياسه وتراجع الدين!! ولاحظوا معى من الذى حدث فكذب ومن الذى صدق؟ ومن الذى وعد فأخلف ومن الذى أوفى بوعده؟ بل والغريب أنه يتم التشريع للكذب والنفاق بحجة دغدغة مشاعر البسطاء لتأمين لقمة العيش لهم!!!!!
ولا أحد ينشغل الآن بمستقبل مصر أو بوضع برنامج لاصلاح الحال وحل المشاكل التى تضرب جذورها فى كل مجال. ولكن الجميع يتصارع فقط على الكرسى والسلطه والنفوذ. وفى كل الحوارات لانسمع الا السباب وتبادل الشتائم. وينبرى البعض وتنتفخ أوداجه ويعلوا صوته فقط اذا تعلق الأمر بحزبه ليرضى سدنته الذين أتوا به الى الكرسى ولا أدرى على ماذا يتصارع الجميع!!! فخزائن المركزى أصبحت خاويه والنذر السوداء أصبحت واضحه لكل ذى عينين. وقد تخلى عنا الدولار والدينار. وثورة الجياع قادمه لامحاله وسوف تحرق وتدمر كل شىء أمامها.
لكل هذا فلا أجد أمامى الا التشاؤم ثم التشاؤم ومن أين يأتى التفاؤل فى كل هذه الظروف؟ وتلح على ذاكرتى الآية الكريمه ( واذا أردنا أن نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرناها تدميرا) صدق الله العظيم. وأرجو أن تدعوا الله معى أن ينقذنا من فسق المترفين ومن كل بلاء آمين يارب العالمين.
ياساتر يارب يا محمد يا محسن

رغم اني من الذين لا يؤيدون بشده راي محمد عبده وهو له موضوع كبير عندي هو و احمد امين وطه حسين والكوكبي وجمال الدين الافغاني كل هؤلاء اساتذه سمير سرحان و فاروق حسني وجيل العلمانين
المهم تفسيرك صحيح في ان مصر رايحه علي الطريق المواجه للقطار وربنا يستر
احمد ركابي الرشيدي
معناه
ان شعب مصر مش عايز رئيس
انا قولت من زمان
البلد رايحة في داهية
تقبلو تحياتي
شوفتوا ياجماعه كان كلامي صح؟ لما حجزت تذاكر للسودان؟ بس المشكلة ايلي عاوز اعرفها الداهية دي ايلي داخلين فيها من اي نوع ؟ عشان الدواهي انواع في داهية تشيل وداهية تحط وداهية تاخد وداهية تغور والدواهي انواع

في منها بيفرش 200كيلومتر ويمكن في الاحوال ايلي احنا فيها تفرش 1000كيلو وهل ممكن تروح لغاية السودان؟ عشان ابعد حتي جنوب افريقيا لعامل الامان
%u0632%u0627%u0626%u0631
على الاقل دلوقتى لقينا الحاجة ال ناكلة ونشربة مش عرفين بعدين اية ال حيحصل
عبد الكريم من الاردن
بالنسبة لي فانا املك تفائلا اكبر من اخوتي المصريين حول حال بلدهم
الدولة المصرية وحتى اللحظة اثبتت حضورها فالانقلاب على كرسي الحكم كان يمكن ان يتسبب بموت الوف المصريين لا سمح الله لكنه كان باقل الاوجاع والجراحات ايلاماً وكان ذلك ليس لحكمة مبارك فقط بل لقدرة الدولة المصرية على الانقلاب على نفسها
الاعشاب الطريه المرنه تتمكن دائما من الاستمرار والوقوف اما الاعشاب اليابسة وان بدت لناظر بانها ضعيفة هشة الا انها غالبا ما تكسر امام اضعف انواع الريح
زيزو باشا
بالنسبة لي فانا املك تفائلا اكبر من اخوتي المصريين حول حال بلدهم
الدولة المصرية وحتى اللحظة اثبتت حضورها فالانقلاب على كرسي الحكم كان يمكن ان يتسبب بموت الوف المصريين لا سمح الله لكنه كان باقل الاوجاع والجراحات ايلاماً وكان ذلك ليس لحكمة مبارك فقط بل لقدرة الدولة المصرية على الانقلاب على نفسها
الاعشاب الطريه المرنه تتمكن دائما من الاستمرار والوقوف اما الاعشاب اليابسة وان بدت لناظر بانها ضعيفة هشة الا انها غالبا ما تكسر امام اضعف انواع الريح

اخى الفاضل الكريم .. تحياتى .. اوجزت فأنجزت ... كطبعك دائما و غيرتك على اخوانك المصريين الذى منذ ان شاركتم بالمنتدى و انا اراكم غيورين عليهم دائما ... لك الشكر الدائم و الدعاء باستقرار اردنكم الغالى الحبيب .. لان العرب جميعا فى بوتقة واحده .. اعز الله العرب جميعا من اقصاها الى اقصاها .. و شكرا ....
%u0632%u0627%u0626%u0631
مش نبقي تسال قبل متركب يا مواطن
عبد الكريم من الاردن

اخى الفاضل الكريم .. تحياتى .. اوجزت فأنجزت ... كطبعك دائما و غيرتك على اخوانك المصريين الذى منذ ان شاركتم بالمنتدى و انا اراكم غيورين عليهم دائما ... لك الشكر الدائم و الدعاء باستقرار اردنكم الغالى الحبيب .. لان العرب جميعا فى بوتقة واحده .. اعز الله العرب جميعا من اقصاها الى اقصاها .. و شكرا ....
ربي يخليك يا استاذنا الغالي
وكم نحن محظوظون بتواجد امثالكم معنا
مصر كما تعلم عزيزي ليست بالبلد العادي فاما ان نخاف منها او نخاف عليها

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
اكواد كول تون فودافون راغب علامه سنين رايحه 2011
كلمات البوم راغب علامه - سنين رايحه
انا رايحه

لا تنسى تسجيل اعجابك