نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالصور : حملة " استئذني شكرا " لمقاطعة شركات المحمول بعد فرضها ضريبة دمغة 51 قرش يوم 10 مارس

حملة استذني شكرا حملة اطلقها نشطاء الفيس بوك وتويتر لمقاطعة شركات المحمول الثلاثة فودافون وموبينيل و اتصالات يوم 10 مارس القادم بسبب فرضهم اتاوة او جباية على حد وصفهم كضريبة دمغة , على المستخدمين والصاق الموضوع بوزارة المالية وهو ماثبت كذبة و افترائة , حيث يتم المقاطعة من 12 صباحا وحتى 11.30 مساء مؤكدين ان المصري الجديد و المصري بعد الثورة لايمكن سرقتة بهذا الشكل فالسرقة لاتفيد باي شكل من الاشكال وبالطبع الحملة وجدت العديد من المؤيدين لها خاصة ان الكل رفض هذه الضريبة ولازالت الشركة في طريقها لتنفيهذ
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "بالصور : حملة " استئذني شكرا " لمقاطعة شركات المحمول بعد فرضها ضريبة دمغة 51 قرش يوم 10 مارس" نشر بواسطة: بتاريخ:
منار الزائرة :)
جااااااااااااااااااااااامده جدا
بس هم ماسكينا من ايدنا اللى بتوجعنا
انا لو قفلته اليوم ده اترفد
%u0632%u0627%u0626%u0631
والله فكره كويسه واعتقد ها تكون رساله قويه وسوف يكون لها تاثير علي شركات المحمول
لما هما بيدورا علي الدمغه وعلي مصلحتهم فين ثمن قطع الخدمه عن المواطنين ايام الثوره
انا من الناس اللى تضرروا كثير بسبب قطع الخدمه ولكن فى قضيه مرفوعه منى تجاه الشركه وفى انتظار حكم المحكمه لانه لا يوجد قانون فى الدنيا يمنع عنك قطع الخدمه طالما انت ليس مخطا
زيزو باشا
ادى اللى اخدناه من التكنولوجيا ؟؟ فعلا شوية شباب سيس صحيح .. ال لما يقفلوا التليفونات الشركات حاتخسر ؟؟ ما يعرفوش الالف من كوز الذرة .. لا يا حبيبى انت و هوه اقفلوا موبايلاتكم اسبوع ما فيش ولا شركة واحدة حاتخسر مليم احمر .. ايش فاهمكم انتم فى طبيعة العمل التكنولوجى لشبكات المحمول .. ربنا ما يحرمكم من العبط يارب .. مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام ****
بوبووى
على فكرة دى ضريبة بتروح للدولة

ثانيا اقفل موبايلك شهر

هيكسبوا برضة

تحياتى
%u0632%u0627%u0626%u0631
الأخ زيزو
إنت بصراحة أخنق واحد فى الموقع ده و فاكر نفسك قمع ، و كل خبر ينزل الموقع تلاقى الناس كلها يمين و انت الوحيد اللى بتقول شمال ، ده على أساس إن سيادتك الوحيد الألمعى أبو العبقرية و الناس كلها أغبياء ، ربنا يشفيك ..
ملحوظة: إدارة الموقع أنا لا أهين الأخ المتحذلق .. فقط متابعه من فترة و يمكنكم التأكد من كلامى من مراجعة تعليقاته
و شكرا على الشفافية
REBEL
اترفدى وهيجى غيرك هياكل عيش بردو وتاخدى انتى ثواب وكمان عشان المبادىء اللى اتربينا عليها مهما كانت الظروف

انتى معايا ولا اية رأيك ؟؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
يوم 10 مارس يجب غلق التليقونات علشان الشركات دي تتأدب

وإللي هيقول أن الشركات دي مش هتخسر دا كلام فاضي

علشان لو حسبناها بالغقل كل شركة من الشركات دي سوف تخسر على الأقل 10 مليون جنيه في هذا اليوم
اترفدى وهيجى غيرك هياكل عيش بردو وتاخدى انتى ثواب وكمان عشان المبادىء اللى اتربينا عليها مهما كانت الظروف

انتى معايا ولا اية رأيك ؟؟
ولا ايـــــــــــــــــــــــــــه طبعا :-)
حمادة السندباد
والله شركات حرامية وعايزين يعلموا على الشعب المصرى وعايزين يكسبوا على قافه
Nile Son
ادى اللى اخدناه من التكنولوجيا ؟؟ فعلا شوية شباب سيس صحيح .. ال لما يقفلوا التليفونات الشركات حاتخسر ؟؟ ما يعرفوش الالف من كوز الذرة .. لا يا حبيبى انت و هوه اقفلوا موبايلاتكم اسبوع ما فيش ولا شركة واحدة حاتخسر مليم احمر .. ايش فاهمكم انتم فى طبيعة العمل التكنولوجى لشبكات المحمول .. ربنا ما يحرمكم من العبط يارب .. مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام ****
ممكن حضرتك تفهمني اية طبيعة العمل التكنولوجي بحكم خبرتك دي !!!
اخي الفاضل الخسارة ليست تكنولوجية الخسارة ان كل مانت تتكلم الشركات بتكسب ولو قفلتة اذن عمرهم ماهيكسبوا
وبكدا بيخسروا !!!

لو تفكر في كيف ان تخسر الشركات الكبيرة , ستجد انهم لم يحققوا الهدف المنشود او التارجت زي مابيتقال ف البيزنس انما مش بيطلع ارباحهم بالسالب !!!
Nile Son
مش هقولك هترفد من الشغل لو قفلتة لاني فعلا مينفعش اقفلة
لكن بصراحة هرشد استهلاكي للموبايل
يعني لو لزم الامر هتصل وهسيبة للاستقبال بخكم الشغل
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياريد كل الناس الا معها محمول تقفله مش يوم لا اسبوع ونعتبر الخدمه غير موجوده فى مصر
ياله يا شعب مصر العظيم لازم الشركات ال3 يعرفو مين هما المصرين ويبطلوا يستخفوا دمهم
لما هما بيخصموا الضريبه وعيزين حقهم امال فين حقنا احنا من خدمتهم الزفت مكلمات بتنقطع من اول 3 ثوانى وشبكات واقعه بصفه مستمره وسرقة الرصيد بالهبل مننا كل ده مش مكفيهم و51 قرش هما الا هيزودوهم
حسبى الله ونعم الوكيل فيهم كلهم
زيزو باشا
ممكن حضرتك تفهمني اية طبيعة العمل التكنولوجي بحكم خبرتك دي !!!
اخي الفاضل الخسارة ليست تكنولوجية الخسارة ان كل مانت تتكلم الشركات بتكسب ولو قفلتة اذن عمرهم ماهيكسبوا
وبكدا بيخسروا !!!

لو تفكر في كيف ان تخسر الشركات الكبيرة , ستجد انهم لم يحققوا الهدف المنشود او التارجت زي مابيتقال ف البيزنس انما مش بيطلع ارباحهم بالسالب !!!
اقولك يا سيدى الفاضل ( بدون استخفاف او تريقة كما هو واضح من الاسلوب ) المهم لا يعنينا ذلك .. و اقرر على لسان مهندس من القرية الذكية التى تباشر الاشراف اليومى و الفعلى على الشركات الثلاثة على التفصيل التالى : (1) الخطوط التى تعمل بنظام الفاتورة الشهرية .. لن يضير الشركات الثلاثة كثيرا ( نسبة لا تتعدى ثمن فى % من اجمالى الفاتورة الشهرية التى تتعدى ال1000 جنيه .. و طبعا دول البهوات رجال الاعمال و القطط السمان ......
(2) الخطوط البيزنس فى الشبكات الثلاثة رسومها ثابته شهريا يبقى قفل الخط يوم زى اسبوع بدون تأثير ؟؟؟
(3) الخطوط المدفوعة بالكارت اولا سيتوفر رصيد لصاحب الكارت لمده 24 ساعة يعنى الكارت مدفوع مقدما مدفوع مقدما ؟؟؟
عرفت حضرتك الاحتمالات الثلاثة اللى ما فيش غيرهم فى الشركات الثلاثة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و للعلم هذه الضريبة كانت تسددها الشركات الثلاثة عن المشتركين منذ فترة طويلة .. و للظروف الراهنه ( بالرغم من سدادهم لها سنويا بصفة منتظمة ) و المفروض ان العملاء هم الذين يسددونها يبقى ما فيش اى داعى للبلبلة و الكلام الفارغ مش كده و الا ايه ؟؟؟ مش لاقيين حاجة نتكلم فيها و النت يولع و الفيس زفت و التويتر افندى شرحه .. امال لو كنا بنسددها من اكثر من خمسه سنوات كنا حانقول ايه ؟؟؟؟؟؟؟ اظن سيادتكم كده عرفت ( الخبرة اللى اتريقت عليها ) مش كده و الا انا غلطان ؟؟ ياريت عدم الاستهانه بعقول الاخرين لمجرد اثبات الخطأ من الصواب .....
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
زيزو باشا
الأخ زيزو
إنت بصراحة أخنق واحد فى الموقع ده و فاكر نفسك قمع ، و كل خبر ينزل الموقع تلاقى الناس كلها يمين و انت الوحيد اللى بتقول شمال ، ده على أساس إن سيادتك الوحيد الألمعى أبو العبقرية و الناس كلها أغبياء ، ربنا يشفيك ..
ملحوظة: إدارة الموقع أنا لا أهين الأخ المتحذلق .. فقط متابعه من فترة و يمكنكم التأكد من كلامى من مراجعة تعليقاته
و شكرا على الشفافية
فعلا ادارة الموقع ( شفافة ) و ممتازة فى السماح باهانة الاعضاء .و خصوصا من ( النكرات الزوار الغير محترمين ) بس كلنا متمسكين بالموقع لانه محترم ....مش عارف الزوار الغير محترمين لازمتهم ايه مش كده و الا انا غلطان ؟؟؟ و اعتقد انه تتم مراجعة تعليقات الزوار قبل نشرها كما هو موجود بسياسة و شروط الموقع !!!!و ياريت لو غلطان تفند الاسانيد علنا مش على الخاص فى الخفاء لان العلانية جميلة و اقصر الطرق لاظهار الحقيقة ....... مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام -******
shery2
طب ماهو الاخ زيزو بيتكلم صح

(3) الخطوط المدفوعة بالكارت اولا سيتوفر رصيد لصاحب الكارت لمده 24 ساعة يعنى الكارت مدفوع مقدما مدفوع مقدما ؟؟؟
يعنى نعمل ايه

الواحد تعب كل شوية يجى حد كده يضحك علينا واحنا ساكتين

مبارك وبعدين المشير
وشركات المحمول
ايه احنا بقينا ملطشة كده ليه!!!!!!!!!!!!!
Nile Son
اقولك يا سيدى الفاضل ( بدون استخفاف او تريقة كما هو واضح من الاسلوب ) المهم لا يعنينا ذلك .. و اقرر على لسان مهندس من القرية الذكية التى تباشر الاشراف اليومى و الفعلى على الشركات الثلاثة على التفصيل التالى : (1) الخطوط التى تعمل بنظام الفاتورة الشهرية .. لن يضير الشركات الثلاثة كثيرا ( نسبة لا تتعدى ثمن فى % من اجمالى الفاتورة الشهرية التى تتعدى ال1000 جنيه .. و طبعا دول البهوات رجال الاعمال و القطط السمان ......
(2) الخطوط البيزنس فى الشبكات الثلاثة رسومها ثابته شهريا يبقى قفل الخط يوم زى اسبوع بدون تأثير ؟؟؟
عرفت حضرتك الاحتمالات الثلاثة اللى ما فيش غيرهم فى الشركات الثلاثة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و للعلم هذه الضريبة كانت تسددها الشركات الثلاثة عن المشتركين منذ فترة طويلة .. و للظروف الراهنه ( بالرغم من سدادهم لها سنويا بصفة منتظمة ) و المفروض ان العملاء هم الذين يسددونها يبقى ما فيش اى داعى للبلبلة و الكلام الفارغ مش كده و الا ايه ؟؟؟ مش لاقيين حاجة نتكلم فيها و النت يولع و الفيس زفت و التويتر افندى شرحه .. امال لو كنا بنسددها من اكثر من خمسه سنوات كنا حانقول ايه ؟؟؟؟؟؟؟ اظن سيادتكم كده عرفت ( الخبرة اللى اتريقت عليها ) مش كده و الا انا غلطان ؟؟ ياريت عدم الاستهانه بعقول الاخرين لمجرد اثبات الخطأ من الصواب .....
اخي الفاضل لم تضف جديد
لكن سؤال هو اي مهندس ف القرية الذكية مشرف على الاتصالات :d
حضرتك انا مهندس في واقع الامر لتكنولوجيا المعلومات ومدير مشروعات
و موضوع المقاطعة هذا لادخل للتكنولوجيا به

بخصوص التريقة لان فعلا كلامك مفيهوش غير تهكم وبتاع انت شوف طريقة حوارك اية ايش دراكم بطبيعة العمل التكنولوجي وانت غير متخصص فحين تتحدث عن التكنولوجيا فاولى ان اتحدث انا وغيري من المشرفين هنا قبلك ,

بخصوص انهم هيدفعوا الكارت فقط ياسيدي الفاضل , هل تعلم ان شركات المحمول لو تركت موبايلك دون ان تتحدث يوم هذا يعتبر خسارة لهم فكم شخص سيغلق جوالة ولا يتحدث ولا يتصل ولا يشحن خسارتهم في يوما كهذا تقدر بالملايين ياسيدي
Nile Son
اخي الفاضل لم تضف جديد

بخصوص التريقة لان فعلا كلامك مفيهوش غير تهكم وبتاع انت شوف طريقة حوارك اية ايش دراكم بطبيعة العمل التكنولوجي وانت غير متخصص فحين تتحدث عن التكنولوجيا فاولى ان اتحدث انا وغيري من المشرفين هنا قبلك ,

بخصوص انهم هيدفعوا الكارت فقط ياسيدي الفاضل , هل تعلم ان شركات المحمول لو تركت موبايلك دون ان تتحدث يوم هذا يعتبر خسارة لهم فكم شخص سيغلق جوالة ولا يتحدث ولا يتصل ولا يشحن خسارتهم في يوما كهذا تقدر بالملايين ياسيدي
زيزو باشا
اخي الفاضل لم تضف جديد

حضرتك مهندس فاضل / متخصص فى (تكنولوجيا المعلومات و مديرا للمشروعات ) تمام لا جدال .. يعنى سيادتكم مش شغال بالقرية الذكية اولا ؟؟ و لا يوجد لسيادتكم تخصص او اشراف على تكنولوجيا ( الاتصالات ) مش كده و الا ايه .. و شكرا و انا اعلم جيدا ان رايى هو الصحيح لاختلاطى بالمدينه فى نطاق عملى المباشر .. و نشكركم على الرد .. و كل واحد حر فى رأيه مش كده و الا ايه بالاضافة ان الامر مش محتاج مشرفين و لا غيره .. الموضوع مش بالاشراف بل بتداول الرأى و الرأى الاخر يا مهندسنا الفاضل ...؟؟؟؟؟؟
مش هقولك هترفد من الشغل لو قفلتة لاني فعلا مينفعش اقفلة
لكن بصراحة هرشد استهلاكي للموبايل
يعني لو لزم الامر هتصل وهسيبة للاستقبال بخكم الشغل
لا اصل انا عندى مديرة (بعيد عنك)

بس عموما حلوه ترشيد المكالمات دى ....والله نفسى نبقى كده زى الاجانب بيستخدموا الموبايل فى الضرورة القصوى بس مش زينا ده احنا قربنا نعمل (عمليات زرع موبايل فى الودن )من كتر مابنقدرش نستغنى عنه
%u0632%u0627%u0626%u0631
الكارت فعلا مدفوع مقدما .. لكن اليوم اللى محدش هيتكلم فيه يعتبر خسارة للشركات لان لو اتكلمنا فيه هيكسبوا ثمن مكالمتنا و عدم كلامنا هو نوع من الترشيد ولا شك ان ترشيد الكلام هو ضد الشركات مائه بالمائة و من مصلحتهم ان نتكلم كثيرا فيكسبوا كثيرا .. فليس من يشحن كل اسبوع كمن يشحن كل شهر .. و عموما الحملة نوع من التعبير الحضاري و المحترم عن الرفض و الاعتراض على الضريبة .. و اعتقد ان شركات المحمول حسب علمى المتواضع تكسب ما يكفى لتحمل هذه الضريبة و اعضاء هدية لكل عميل و جواب شكر كمان لانه سبب فى الملايين من الارباح التى يحققوها كل عام . فلا داعى لمهاجمة هذه الحملة و من اراد فاليفعل و من لايريد فيقل خيرا او ليصمت . ولا داعى للفذلكة و الاحباط و التنطيط الناس كلها قرفانه و مش ناقصة .
همسة حيرة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته -- هذا الاعتراض الثانى -- على ما يكتبه .. الاخ --زيزو باشا -- كل كلامه استهزاء باى راى يخالفه -- وكل كلامه ..( زفت -- هبل - وغيره من الالفاظ والكلمات ..... ) ثم يختم ... بالصلاة على خير خلق الله جميعا .. سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ......... فارجوكم ان تبلغوه -- لوجه الله تعالى -- --- ان يختار بين ---ان يشتم ويستهزا ويسفه الاخرين .. .. او يصلى على خير الانام صلى الله عليه وسلم ---- ولكن ان يجمع بين بين الامرين .... فهذا خارج عن الادب مع سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم ..... وشكرا لكم على موقعكم الجميل .... وشكرا لكم بالرغم من علمى انكم لن تنشروا رسالتى .... وفقكم الله عز وجل
احمدالبنا
انا معاكم فى المقاطعه طبعا وانا منظم وقفه احتجاجيه ايضا للوقوف امام مجلس الوزراء الجمعه القادمه الساعه واحده ظهرا

وهذا ليس لوقفهم عن دفع الضرائب فقط ولكن انا هطالب الحكومه بتنفيذ فكره مصر فون التى نطالب بها منذ فتره طويله على الفيس بوك على جروب (مع بعض نكبر ) ياريت تشاركونا الجروب وتطرحوا معانا افضل الحلول لصالح شعبنا المصرى الذى لن يسكت عن حقه
https://www.facebook.com/groups/249440731736945/
%u0632%u0627%u0626%u0631
بس ياريت متكونش يوم واحد بس ممكن مثلا نعملها كل يوم جمعه عشان يحسوا بيها لان يوم واحد مش هيحسوا بيه اوى وغريبه جدا حكايه ان التلات شركات يتفقوا مع بعض هما كدا اتفقوا علينا من فضلكم نعملها كل يوم جمعه عشان بعد كده يحترمونا

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
شركات المحمول الثلاث " فودافون / موبينيل / اتصالات" تفرض ضريبة دمغة 51 قرش شهريا على كل عملاء الكارت
انطلاق حملة "احترمنى شكرا"لغلق المحمول اعتراضا على ضريبة الموبايل
بالصور : حملة مقاطعة شركات المحمول في 28 يناير 2012 في ذكرى قطع الخدمة في جمعة الغضب
حملة جديدة على الـ"فيس بوك" لمقاطعة شركات المحمول الثلاثة