نجوم مصرية
 • تسجيل الدخول
 • تسجيل عضوية جديدة

فيس بوك  جوجل بلس  تويتر 

بالصور:الشيخ"عبد المنعم الشحات" لا ارضى لابو تريكة لعب كرة القدم لانها "حرااااااااام"

في تصريحات له في برنامج "مصر تقرر" على قناة الحياة 2 قال الشيخ المهندس "عبد المنعم الشحات" القيادي بحزب النور و المتحدث الرسمي لدعوة السلفية بالاسكندرية ان المسابقة على دوري او الكأس فهي حرام و عن نجم النادي الاهلي و منتخب مصر "محمد ابو تريكة" قال الشحات اني لا ارضى لمحمد ابو تريكة ان يمتهن لعبة كرة القدم لانه شخص مثالي.

و من بين حرام كثير جدا اضاف الشحات ان الاحتراف في كرة القدم حرام و الكرة حرام

و عن احدث مجزرة بور سعيد "معنى الشهادة الحقيقي هو الموت في ساحة القتال.. ومعايير الشهداء لا تنطبق على من ماتوا في بورسعيد ".

المقال "بالصور:الشيخ"عبد المنعم الشحات" لا ارضى لابو تريكة لعب كرة القدم لانها "حرااااااااام"" من كتابة: Google Plus   بتاريخ : بتوقيت القاهرة
عاجل
مميز
 ›  اسباب لذة الماء عند العطش الشديد
 ›  الاوقات المثالية لتناول الفطور والغذاء والعشاء
 ›  رجل هندي يأكل الطوب و الطين فقط !
 ›  اسباب و علاج الام الدورة الشهرية
 ›  اجمل صور و استايلات و رسومات الحنه

أخبار مصر    |   اخبار الفن    |   اخبار الرياضة    |   صور    |   بنات    |   الحب والرومانسية    |   العاب    |   طب وصحة

|   غرائب    |   عروض    |   اسعار العملات والذهب    |   موبايل    |   فيس بوك    |   تعليم

بديعه أحمد على
طب و التنس و الشيش و الصب و السله و كره اليد و البولنج و الجمباز و العقله و العارضه و الجولف و القفز و العدو و رفع الاثقال و الجم و رمى القرص و الجله و البيسبول و الكريكت و الهوكى و الرجبى و المصارعه و الطايره و مصارعه التيران و الايكيدو و التايكوندو و الكراتيه و الكونج فو و سباق السيارات و الدرجات و سباق الجمال و الحصنه و البغال و مصارعه الديوك و الترامبولين و الفريزبى و الصيد و الاسكواش و التزلج و التزحلق و البلى و الطاوله و الدومينو و النبله و غيره من قائمه الالعاب كل ده حرام؟ قدامك وقت كتير قوى يا شحات تتكلم فى كل حاجه على حده (قدامك ست شهور فى ست شهور) كورس التضليل المعتاد فى كل ثوره

الحلال بقى هو الرمايه بكل انواعها بما فيها قناصه يصطادوا عيون الناس و يقتلوهم و طوب مسنن و سيراميك يتحدف على الناس و يقتلهم و مولوتوف يتحرق بيه المتحف العلمى على يد اهالى عابدين الشرفاء اللى زى الشحات كده

الحلال ركوب الخيل و ركوب الشعب و السباحه فى بحر دماء الشعب
مانت علشان تلهى الناس عن اللى بيتعمل فيهم لازم تطلع لهم كل يوم واحد يحلل و يحرم و يعمل دوشه و جدل على الفاضى مادامت الكوره و ماتشات الكوره ما بقتش تلهى الناس لكن بقت تموتهم

الحلال عند الشحات ان اهالى الشهداء ياخدوا ديه فى قتل الشهداء المتعمد .. و الشريعه هى انك تدن فى البرلمان و الاسلام هو انك تساعد امن الدوله فى عمل فتنه بين طوائف الشعب و تخليهم يلفوا حوالين بعضهم فى دوائر الكلام الفارغ علشان ما يقولش حد منهم (عايز حقى) حقى فى ان اللى زى الشحات و البلطجيه و العصابات المأجوره يرجعوا مكانهم الطبيعى (السجن) و لو عايزين يعيشوا بين الناس يعيشوا بالمعروف و بما يرضى الله .. مش اللى يرضى الداخليه و أمن الدوله و المشير (اسيادهم اللى ماسكين على كل واحد فيهم ملف)
و تحيا مصر وثوره مصر و شعبها العظيم
%u0632%u0627%u0626%u0631
برافو عليكي وأناعن نفسي مقتنعة تماما بكلامك كان زمان في حرامي وفاسد واحد اوقلة معروفة والحمد لله ارتحنا منهم بس دلوقتي اصبحوا كتير وللأسف معظهم تحت شعار الدين الواحدبجد مش عارفة مصر رايحة لفين
بديعه أحمد على
برافو عليكي وأناعن نفسي مقتنعة تماما بكلامك كان زمان في حرامي وفاسد واحد اوقلة معروفة والحمد لله ارتحنا منهم بس دلوقتي اصبحوا كتير وللأسف معظهم تحت شعار الدين الواحدبجد مش عارفة مصر رايحة لفين
كان زمان فيه وحوش بتصطاد و تاكل من لحمنا الحى و كان معاهم ضباع كتير
الضبع اجبن من انه يصطاد او يهاجم جسم حى .. بيستنى لما يموت و ينهش الجيفه و الجثث
و الاثنين طمعانين فى لحمنا و رزقنا و اولادنا و بلدنا

دلوقتى لما الوحوش ورا القضبان
اللى بيلعب بجبن و خباثه هم الضباع اللى بيحاولوا يقربوا منك باسم الدين أو غيره علشان ينهشوك
و من مصلحتهم انك تكون جثه و ماتكونش فيك الروح

لكن ربنا حينجى مصر و شعبها من فتك الوحوش و اتباعها و من جبن الضباع و خباثتها
و تحيا مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم
زهير ابراهيم
انا مش عارف الناس شاغله نفسها بكلام الراجل ده
يعني كل القنوات بتستضيفه عشان تتريق عليه
حاله حال عكشه
يعني اهو تسليه وانا مش عارف عكشه ليه ما يستضيفوش عشان تبقى حلقه من حلقات الضياع الهزلي في البلد
عبد الرحمن 2011

انا لا اعرف هذا الرجل ولكن علينا ان نثبت عكس ما يقول بالادله وليس بالكلام او الهجوم
وفي النهاية الحكم لله
وان كان هذا المهندس او الشيخ قال بعدم شهادة جماهير الكره وهو ليس في منصب المفتي
فهناك مفتي رسمي للجمهوريه قال بعدم شهادة المصريين الغرقى على شواطئ ايطاليا والباحثين عن لقمة العيش

زهير ابراهيم

انا لا اعرف هذا الرجل ولكن علينا ان نثبت عكس ما يقول بالادله وليس بالكلام او الهجوم
وفي النهاية الحكم لله
وان كان هذا المهندس او الشيخ قال بعدم شهادة جماهير الكره وهو ليس في منصب المفتي
فهناك مفتي رسمي للجمهوريه قال بعدم شهادة المصريين الغرقى على شواطئ ايطاليا والباحثين عن لقمة العيش

اخي عبد الرحمن
عشان اريحك واريح الكل
الشهيد علمه عند العلي القدير
والله الباري هو من يحتسب الشهيد عنده
ونحن نقول نحتسبه شهيدا لاننا لم نتاكد من ان الله عز وجل قد حسبه كذلك ام لاء
ولكنه تمني له
عبد الرحمن 2011
اخي عبد الرحمن
عشان اريحك واريح الكل
الشهيد علمه عند العلي القدير
والله الباري هو من يحتسب الشهيد عنده
ونحن نقول نحتسبه شهيدا لاننا لم نتاكد من ان الله عز وجل قد حسبه كذلك ام لاء
ولكنه تمني له

اخي زهير انا مرتاح ولله الحمد واحتسبهم شهداء ولا اذكي على الله احدا -وجزاك الله خير
الخلاف والهجوم على هذا المهندسه ليس على الشهاده وانما على تحريم الاحتراف لكرة القدم والمسبحه وخلافه

جدة مصرية
انا مش عارف الناس شاغله نفسها بكلام الراجل ده
يعني كل القنوات بتستضيفه عشان تتريق عليه
حاله حال عكشه
يعني اهو تسليه وانا مش عارف عكشه ليه ما يستضيفوش عشان تبقى حلقه من حلقات الضياع الهزلي في البلد
عكاشة ده مفيش زيه ابدا يا زهير
ده حالة خاصة
جدة مصرية
طب و التنس و الشيش و الصب و السله و كره اليد و البولنج و الجمباز و العقله و العارضه و الجولف و القفز و العدو و رفع الاثقال و الجم و رمى القرص و الجله و البيسبول و الكريكت و الهوكى و الرجبى و المصارعه و الطايره و مصارعه التيران و الايكيدو و التايكوندو و الكراتيه و الكونج فو و سباق السيارات و الدرجات و سباق الجمال و الحصنه و البغال و مصارعه الديوك و الترامبولين و الفريزبى و الصيد و الاسكواش و التزلج و التزحلق و البلى و الطاوله و الدومينو و النبله و غيره من قائمه الالعاب كل ده حرام؟ قدامك وقت كتير قوى يا شحات تتكلم فى كل حاجه على حده (قدامك ست شهور فى ست شهور) كورس التضليل المعتاد فى كل ثوره

الحلال بقى هو الرمايه بكل انواعها بما فيها قناصه يصطادوا عيون الناس و يقتلوهم و طوب مسنن و سيراميك يتحدف على الناس و يقتلهم و مولوتوف يتحرق بيه المتحف العلمى على يد اهالى عابدين الشرفاء اللى زى الشحات كده

مانت علشان تلهى الناس عن اللى بيتعمل فيهم لازم تطلع لهم كل يوم واحد يحلل و يحرم و يعمل دوشه و جدل على الفاضى مادامت الكوره و ماتشات الكوره ما بقتش تلهى الناس لكن بقت تموتهم

الحلال عند الشحات ان اهالى الشهداء ياخدوا ديه فى قتل الشهداء المتعمد .. و الشريعه هى انك تدن فى البرلمان و الاسلام هو انك تساعد امن الدوله فى عمل فتنه بين طوائف الشعب و تخليهم يلفوا حوالين بعضهم فى دوائر الكلام الفارغ علشان ما يقولش حد منهم (عايز حقى) حقى فى ان اللى زى الشحات و البلطجيه و العصابات المأجوره يرجعوا مكانهم الطبيعى (السجن) و لو عايزين يعيشوا بين الناس يعيشوا بالمعروف و بما يرضى الله .. مش اللى يرضى الداخليه و أمن الدوله و المشير (اسيادهم اللى ماسكين على كل واحد فيهم ملف)
يا بديعة يا حبيبتى ذات الرد الجااااااااااااااااااااااااااااامد
اذا طلعتى مع هذا الشيخ فى مناظرة تلفزيونية
ستفرميه فرما جيدا ولأن عندك حق فى كل كلمة
منار الزائرة :)
نحتسبهم شهدا ء
ورحمه ربنا هى الفيصل بينهم وبينك

وطبعا لاجدال ان رحمه الله وسعت كل شئ
الشاطر حسن
على فكرة في رأي فقهي كبير وقوي جدا أن المسابقة على غير آلة قتال حرام شرعاً وهذه كانت دراستي بالأزهر ولهم أدلة كبيرة على رأيهم ومنه قوله صلى الله عليه وسلم : ( لا سَبَقَ إِلا فِي نَصْلٍ ، أَوْ خُفٍّ ، أَوْ حَافِرٍ ) رواه الترمذي (1700) وأبو داود (2574) وصححه الألباني.
ولو سلمنا أن احتراف ومباريات الكرة في ذاتها حلال فلا نسلم أن ما تسببه المباريات من تحزب للجماهير وما يحدث عادة في المباريات من سباب وقذف وتراشق بالحجارة والضرب والجرح وربما القتل حرام بالاتفاق ، وإذا كان لا تسلم مباراة من هذه الأفعال وإذا كانت القاعدة ان درء المفاسد مقدم على جلب المصالح فإن المباريات بهذا الشكر لا توافق الشريعة والله أعلى وأعلم
بديعه أحمد على
يا بديعة يا حبيبتى ذات الرد الجااااااااااااااااااااااااااااامد
اذا طلعتى مع هذا الشيخ فى مناظرة تلفزيونية
ستفرميه فرما جيدا ولأن عندك حق فى كل كلمة
جدناى الحبيبه الجميله
كفايه عليا قوى اتملى بطلعته البهيه فى التلفزيون انا ست كبيره و مش حمل ضغط عالى هو بس يطلع مع الشيخ حسان مثلا و يقول اللى بيقوله ده
و الله الشيخ حسان بارك الله فيه سمعته بيدعوا لتوحيد كل الطوائف تحت مظله الازهر و لا حل لكل الفتاوى العشوائيه دى الا بتوحيد المسلمين تانى تحت رايه الازهر .. و على ذكر الشيح خسان اخدوا صورته و حطوها على كروتهم فى الانتخابات و قالوا ان اللى ينتخبهم بينتخب الشيخ حسان و زعل منهم و رفع عليهم قضيه لانه مش فى اى حزب راجل بتاع ربنا و بتاع الخير للناس
بكده يبقوا كذابين و الا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و المسلم مش كذاب كما قال رسول الله صلى الله عليه و سلم
ربنا ينجينا منهم او يهديهم لما فيه خير البلاد و العباد
و تحيا مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم و جدتها الجميله
قمر النهار

سهل اى انسان يهاجم اى شخص باى كلام لكن المهم لما يهاجم يهاجم الحجة بالحجة الله اعلم كلامه صح او غلط انا معرفش لكن اللى اعرفه ان يوم ما ارد عليه ارد عليه بمثله يعنى بقال الله وقال الرسول علشان هو بيتكلم بالدين نرد عليه بالدين مش نرد عليه باى كلام وخلاص كل واحد يعرف يقول كلام لكن الاهم اللى يقوله يبقى ليه دليل من الشرع
الشاطر حسن
لكل من هاجم الشيخ المهندس عبد المنعم الشحات لمجرد أنه سلفي وافتى بحرمة الكرة طيب نشوف رأي الشيخ الشعرواي وهو من العلماء الربانيين المشهود لهم لنستمع إلية.

http://www.youtube.com/watch?v=0KQHC...ayer_embedded#!
بديعه أحمد على
يا أخى الفاضل الشاطر حسن
الشيخ الشعراوى قال بما معناه مضيعه للوقت او شىء لا يهم و لكنه لم يحرمها الشيخ الشعراوى يعرف معنى نطق كلمه حلال او حرام لكن احنا كلنا بنقول لولادنا حتضيع وقتك فى الكوره و الكلام الفاضى دى؟ لكن ما حدش قال اوعى تلعب كوره علشان دى حرام و ذكر اى دليل من قرآن او سنه علشان يحرم او يحلل الكوره

و اشكرك يا اختى شمس النهار على الدرس فى الرد و يا ريت تدينى بقال الله و قال الرسول (بالقرآن و السنه) كلمه "كوره القدم حرام" .. الحرام بين و الحلال بين
حمادة السندباد
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه مش معنى دلوقتى بتقولوا اللى هى حرام
الشاطر حسن
يا استاذة بديعة الشيخ الشعرواي قال لا مسابقة إلا على ألق قتال كما هو الرأي في الفقه الإسلامي وهي دي دراستي بالأزهر لو قرأت كتب الفقه في الأزهر الشريف في الفترة قبل تولي طنطاوي المشيخة تجدي ذلك صراحة.
شخصياً مقتنع جدا إن لو الكورة حلال فاللي بيحصل بناء عليها في المباريات من شتيمة وسب وقذف وتراشق بالحجارة وسباب جماعي وضرب وترويع وتكسير وقتل حرام وبالطبع درء المفاسد مقدم على جلب المصالح وما دامت الكورة تؤدي إلى الحرام ولو حتى كانت حلال فلا يصح أن تستمر على هذه الصورة
بديعه أحمد على
يا استاذة بديعة الشيخ الشعرواي قال لا مسابقة إلا على ألق قتال كما هو الرأي في الفقه الإسلامي وهي دي دراستي بالأزهر لو قرأت كتب الفقه في الأزهر الشريف في الفترة قبل تولي طنطاوي المشيخة تجدي ذلك صراحة.
شخصياً مقتنع جدا إن لو الكورة حلال فاللي بيحصل بناء عليها في المباريات من شتيمة وسب وقذف وتراشق بالحجارة وسباب جماعي وضرب وترويع وتكسير وقتل حرام وبالطبع درء المفاسد مقدم على جلب المصالح وما دامت الكورة تؤدي إلى الحرام ولو حتى كانت حلال فلا يصح أن تستمر على هذه الصورة
كلامك صح يا شاطر حسن و رأيك يحترم و على راسى من فوق فعلا مادام بتجيب لنا مشاكل بلاش منها
لكن انا باتكلم فى حاجه تانيه و هى لفظ التحريم و التحليل كبير قوى عند ربنا و ثقيل فى الميزان
انا لا مع الكوره و لا باشجع حد و دايما رأيى انها ما تستاهلش الهيصه اللى معموله عليها

ممكن اقول بلاش منها يا جماعه دى زى قلتها يقول لى اللى بيشتغل فى الكوره انها بتساعد على تنميه الانتماء و انها علم و رياضه و بتساعد فى الاقتصاد لانها صناعه عالميه و لو بطلناها حننعزل عن العالم و مش حندخل فى مسابقات عالميه تعلى اسم مصر فى الرياضه و الفيفا و الافلام الكبيره دى .. يعنى دى صناعه بالمليارات و مداخلها كتير قوى مش فاهمه فيها حاجه لكن حاسه انها بحجم كبير على الاقتصاد العالمى مش المصرى بس

طيب اقول يا جماعه حتى حاربو و اوقفوا الفتنه الطائفيه الكرويه اللى زرعها فينا النظام السابق و خلينا نكون انصح من كده و نعلم الالتراس و المتفرجين الالتزام بحدود الادب و تسن قوانين فى هذا الشأن و ده حل معقول بس اللى ماسكين الكوره يلتزموا بسن قوانين و عقوبات حتى على الجمهور لو احدث فوضى

لكن لو قلت كلمه حرام (اللفظ نفسه) مش فى محله لانها لا زنى و لا خمره و لا خنزير فى النهايه دى رياضه و ليها مشجعيها و المعجبين بيها فى العالم كله و يفضل ان نقول تسنن و يوضع لها قوانين و حدود نتجنب ما يحدث عنها من اضرار و بالرغم انى مش باحب الكوره الا انى فى ماتشات عالميه او كأس الامم الافريقيه باضطر اتفرج على الماتش علشان مصر مش علشان الكوره ههههههههههه

يا ريت ندى الموضوع حجمه و مش كل حاجه نقول حرام لانها بجد كبيره قوى عند ربنا فى الميزان و لا يحق لاحد ان يحلل و يحرم حاجه هو نفسه مش عارف يعرفها او له علم بيها و بما تعود به على البلد من نفع اقتصادى و انتمائى للعالميه و لما لها من شعبيه لا يستهان بها

و رأى بعض اولياء الامور لاولادهم اللى بيلعبوا كوره فى الشارع (ما يلعبوا كوره اهى رياضه مش احسن من انهم يعملوا حاجه حرام او ينحرفوا او يلجأوا للمخدرات او الزنا و العياذ بالله؟) اهى حاجه تلهيهم عن ارتكاب الذنوب ما دام وقت الصلا بيصلوا و بيأدوا الواجب اللى عليهم و دى حاجه كده ببلاش ديتها كوره و اللى ما عندوش فلوس بيتسلى بدل ما يتجه للاجرام (فكر فيها كويس من كل الابعاد) تلاقى انها رياضه الفقراء و اللى بيلعب بفلوسها الاغنياء بل هى ايضا فى السياسه و كل الرؤساء حريصين على دعمها لدعم اسم بلدهم

ده افتراحى فى القضيه و الله اعلم

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم
مواضيع مشابهة:
بالفيديو "اسد السنة" عبد المنعم الشحات : الاخوان بيفكروا يترشحوا علي منصب البابا
بالصور: بعد ان تطاول عليه "ابناء المخلوع" صورة "تريكة" في التحرير قبل تنحي المخلوع
محاكمة "جرانه" و"رشيد" و"عز" و"عسل" و"خطاب" بتهم التربح وإهدار المال العام اليوم
"الأموال العامة" تحتجز "الفقى" و"الشيخ" للغد لاستكمال التحقيقات
بالصور.. معلمو "كفر الشيخ" يبيتون على رصيف "التعليم".. و"اليوم السابع" يقضى معهم ليلتهم الأولى أمام

احدث مواضيع المنتدى
جميع الحقوق محفوظة © nmisr.com نجوم مصرية