نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

أجمل التعليقات الساخرة على الجلسة الافتتاحية لمجلس الشعب

بسم الله الرحمن الرحيم

مع بداية أولى جلسات مجاس الشعب وحدوث مشادات بين النواب على أنتخاب رئيس المجلس
بدأت التعليقات الساخرة على مواقع التواصل الأجتماعى الفيسبوك وتويتر تعليقآ على الموقف والحدث ككل وعلقوا عليها بمزيج من التعليقات الناقدة وشديدة السخرية

اليكم أجمل هذه التعليقات :-

-من أول يوم هيضربوا بعض بعد أسبوع هيحدفوا بعض بالمولوتوف .. فأين فانديتا بقي ييجي يفجر البرلمان

-باسم يوسف يعرب عن سعادته البالغة بانعقاد جلسات مجلس الشعب لأنه كان مهدد بالبطالة
معلش يا ريس كنت بحط التاتش بتاعى.. أنا جبت علبة آيس كريم وهاستنى “الحلقة” الجاية بفارغ الصبر

-مش هستغرب خالص لو لقيت واحد بيعدى بين الكراسي في البرلمان بيبيع سبح وعطور ومصاحف وكتاب حصن المسلم

-فيه ناس بتتفرج ع البرلمان وبتعلّق ع الأشكال والأسماء ووو.. زي بنات الإعدادية لما يمسكوا مجلة ويقعدوا يعلقوا ع الصور
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

-رئيس البرلمان: يا عم الحاج بنقولك التزم بالنص اللي مكتوب .. معلش يا ريس أنا كنت بحط التاتش بتاعى

ـ عااااجل:: قناة موجة كوميدي تقدم اعتراض رسمي للاتحاد الاذاعة والتلفزيون وتأكد ان لها الحق في اذاعة جلسات مجلس الشعب حيث انه لا يخرج عن مجال تخصصها فهي الاحق من باقي القنوات في إذاعتها

ـ و الآن سأذهب لممارسة المذاكرة بما لا يخالف شريعة الله

ـ محاولة لاغتيال الرئيس المؤقت لمجلس الشعب المصري بالجلطة

ـ أيوة أنا عايزة الراجل ده رئيس جمهورية، مش حنضطر نعمل عليه ثورة، حنتلم عليه ونجعر تجيله ازمة قلبية نسقطه، ونشوف اللي بعده ـ في إشارة إلى رئيس مجلس الشعب المؤقت

ـ اسمي مكتوب .. لأ .. طوووووويب
ـ رئيس الجلسة: يا عصام بيه اللي بتطلبه ده عييب وحرااام

ـ أول القصيدة كفر واخرها مهلبيه ان شاء الله
ـ ما يحدث في مجلس الشعب الآن هو يبين ما سيحدث في المستقبل

ـ أقسم بالله العظيم أن هذا البرلمان يمثل جميع عقد النقص عند المصريين من عدم ثقة بالنفس وفذلكة وفهلوة

ـ لو سمحتم لو سمحتم لو سمحتم….. الشعار الجديد لبرلمان الثورة

ـ من اول يوم هيضربوا بعض بعد أسبوع هيحدفوا بعض بالمولتوف

ـ إنجزوا بقى وسلموها للكتاتني عشان التمثيلية طولت ـ تعليقا على التصويت على اختيار رئيس مجلس الشعب

ـ لسنا في حاجة الى عكاشة .. فالبرلمان كله عكاكيش ..

ـ مش هستغرب خالص لو لقيت واحد بيعدى بين الكراسي في البرلمان بيبيع سبح وعطور ومصاحف وكتاب حصن المسلم

ـ الصلاة .. الصلاة يا نواب ” فيما لا يُخالف
شرع الله ”

ـ مِن حُسني لحسين .. لِمجلس الإخوان والسلفيين ! إنقلوا السُلطة لمجلس الشعب ” فيما لا يُخالف شرع الله ” !!!

ـ المقارنة بين اللي بيحصل ده والجلسة الافتتاحية في تونس مؤلمة

ـ الحقيقة دي ” مقرأة ” مش برلمان

ـ ياما الكوميديا ديه موجودة والثلاثي عكاشه
-مرتضي- الشحات ـ مش موجودين أومال لو موجودين كان هايحصل إيه؟؟

ـ فيه ناس بتتفرج عالبرلمان وبتعلّق عالأشكال والأسماء ووو ..زي بنات الإعدادية لما يمسكوا مجلة ويقعدوا يعلقوا عالصور

ـ سيداتي انساتي سادتي و اللي كان واقف في البلكونة نقوله خليك واقف في البلكونة لحد ما النواب يخلصوا القسم

ـ هو فانديتا هييجي امتى بقى يفجر المجلس؟؟.. قصدي “بانديتا” عشان الاخوان ما يزعلوش

ـ و دلوقتي تأكدنا ان مجلس الشعب ليس هو الحل

ـ غسان مطر في اولى جلسات مجلس الشعب : اقسم بالله العظيم ان اعمل الصح

ـ النايب بيّبان مِن قَسَمُه !

ـ البرلمان الوحيد في العالم اللي بيقسم على دستور لا وجود له. مفيش فقيه دستوري كان يعدل صيغة القسم؟

ـ أنا جبت علبة آيس كريم و قاعدلكم بأة .. يارب بس تطلع الفرجة عليكوا فيها فايدة فالآخر

ـ مفيش دكر يهتف يسقط يسقط حكم العسكر

ـ رئيس البرلمان: يا عم الحاج بنقولك التزم
بالنص اللي مكتوب .. معلش يا ريس أنا كنت بحط التاتش بتاعى

ـ والله كان ناقص توفيق عكاشه كان طلع قلهم احترم الدستور واكشف الماسونية

ـ ممدوح اسماعيل قالهم أنا اقف ضد كل ما يخالف شرع الله هههههههههه كل واحد لازم يحط التاتش بتاعة

ـ هستنى الحلقة الجاية قصدي الجلسة الجاية بفارغ الصبر وهحضر االسوداني واللب والفيشار

المقال "أجمل التعليقات الساخرة على الجلسة الافتتاحية لمجلس الشعب" نشر بواسطة: بتاريخ:
Shaymaa Sayed
الدنيــا زى المــرجيــحـة
Shaymaa Sayed
ردود الافعال علي كلمة حمزاوي في مجلس الشعب الشعب

%u0632%u0627%u0626%u0631
على فكرة تعليقات كلها دمها تقيل ايه واحد بيقول (مش هستغرب خالص لو لقيت واحد بيعدى بين الكراسي في البرلمان بيبيع سبح وعطور ومصاحف وكتاب حصن المسلم ) والتانى يقولك ( فيما لا يخالف شرع الله ) ايوة يا محترم هما دول نوابنا اللى اخترناهم وهذا شرعنا اللى ارتضيناه
منار الزائرة :)
للاسف الشديد التعليقات كلها دمها تقيل المرة دى

-فيه ناس بتتفرج ع البرلمان وبتعلّق ع الأشكال والأسماء ووو.. زي بنات الإعدادية لما يمسكوا مجلة ويقعدوا يعلقوا ع الصور
وده الوحيد الواقعى اللى فيهم

شكرا على الخبر
eslam.dang
رسالة هامة الى واضع الموضوع ____
الكلام اللى انت بتقولة دة نصف الشعب المصرى اللى انتخبة مش موافق علية يبقى مالوش لازمة اللى بتعملة دة مش هايرجع الزمن تانى واحنا واثقين فى الناس دى وبنحبها خلى عندك ديموقراطية
سعدزغلول
التعليقات اصابتنى بالغثيان شباب العالم يعمل ويبدع وينتج وشباب مصر مش عارف ينكت (ماالعيب فى كلمة شرع الله )
سعدزغلول
اين تعليقى اين تعليقى اين تعليقى
سعدزغلول
تعليقى ملائم وليس عديم الفائدة وليس بة سب ولاقذف لاى شخص ايا كان اذا انا لما اخالف الشروط فلماذا لاينشر ولكم منى خالص الاحترام
%u0632%u0627%u0626%u0631
هذا ليس ادب الرجاء ان تحترموا بعض
%u0632%u0627%u0626%u0631
ربنا يهديكم جميعا وبكره تعرفو ان الله حق وان شرع الله حق وان الجنه حق وان من انتخبهم شعب مصر هم الاحق
عبد الرحمن 2011

ناس فاضيه لا شغلة ولا مشغلة وكمان دمهم تقيل

%u0632%u0627%u0626%u0631
لااله الا الله محمد رسول الله
قل موتوا بغيظكم
%u0632%u0627%u0626%u0631
التعليقات مسخة و كلمة شرع الله كلمة لا يستهان بها ... اعمل حاجة مفيدة لنفسك و لبلدك و بلاش تفاهة
amira87
هو دا اللى احنا شاطرين فيه بس نقعد ننكت بلا خيبه ثم فيها ايه كلمه بما لا يخالف شرع الله؟؟؟؟ مش عاجباكوا فى ايه ؟؟ يااااااااااااااريت كل تعاملاتنا وحياتنا تكون بما لا يخالف شرع الله
الناس دى بتخاف ربها مش همها منصب وخلاص علشان كدا بيعاهدوا ربنا انهم يحافظوا ع الامانه
%u0632%u0627%u0626%u0631
عيب التهكم .. دول ممثلين لمختلف أطياف الشعب واحنا اللى اخترناهم .. والسخرية بهم هى سخرية بأنفسنا
زائر بهاء المصرى
لماذا كل هذا النقض اشرف وانبل واطهر رجال مجلس الشعب دة اتمنى منهم الخير لنا ولمصر ورجو ان لانكون سطحيين بلاكلام التافهة دة
%u0632%u0627%u0626%u0631
التعليقات كلها سافله وزباااااااااااااااااله ...ودمها تقيل اوي...وربنا يوفق النواب بتوعنا اللي احنا مختارينهم
%u0632%u0627%u0626%u0631
تعليقات بجد رخمه
واللي ما نجحش المره دي بالتوفيق المره الجايه
ومتزعلوش قوي كده
زيزو باشا
100% اهو ده صحيح شباب الفيس زفت .. شوفتوا قلة الادب و الالفاظ اللى مالهاش اى لازمة .. تعليقات سخيفة من شباب (؟؟؟؟؟؟؟؟) ما يصحش نشتم .. لاننا منتدى محترم و ارى ان نقل هذه التعليقات للمنتدى تضره اكثر من افادته مش كده و الا انا غلطان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
ISLAMAZ
الحقيقة تعليقات بايخة جدا جدا جدا
المفروض (أذكى أخواتهم اللى علقوا التعليقات دى) يعرفوا ان اللى بيتريقوا عليه ده هو (المجلس الموقر) اللى احنا انتخبناه (يعنى أى تريقة أو سخرية عليه تعنى فى الحقيقة تريقة و سخرية علينا و على الشعب المصرى كله)
على الله تكونوا فهمتم.......................
زيزو باشا
الحقيقة تعليقات بايخة جدا جدا جدا
المفروض (أذكى أخواتهم اللى علقوا التعليقات دى) يعرفوا ان اللى بيتريقوا عليه ده هو (المجلس الموقر) اللى احنا انتخبناه (يعنى أى تريقة أو سخرية عليه تعنى فى الحقيقة تريقة و سخرية علينا و على الشعب المصرى كله)
على الله تكونوا فهمتم.......................
مين يا اخى الكريم الفاضل / اسلام .. اللى يفهم .. دول شوية شباب سيس بتوع بابى و مامى و طنط و البيسين و الجيلى كولا .. يعرفوا ايه فى مصر غير الجيل و قصةالضفدع على الرأس . تنصح فى مين و تفهم فى مين .. ربنا يتولاهم بنقمته و ليس برحمته لانهم هما اللى ان شاء الله حايودوا البلد فى مصيبة ...
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
%u0632%u0627%u0626%u0631
الحقيقة الردود على الجلسة الأولى ... غير مناسبة والالفاظ غير لائقة .. خاصة ان كانت من شبان مصريين وطنيين
الاختلاف وارد في كل الدنيا وهذه سنة الحياة
كل واحد فينا عليه ان ينظر الى عيوبه ويقوم نفسه ... وقتها سيصلح الله حالنا وحال بلدنا
.. ابراهيم فتحي السيد ... طوخ ,, أبو كبير
المحترف المصري
بعد قراءتي للتعليقات على هذا الموضوع تذكرت موقف قد حدث في الجلسة الأفتتاحية للبرلمان التونسي والموقف هو :-

كانت الجلسة منعقدة بحضور جميع النواب الجدد وكانت هناك أستاذه فاضلة تقف بجوار المنصة وتسرد جميع أسماء من نجحوا في البرلمان ثم تذكر الحزب الذي يتبعه كل منهم. فعندما وصلت لنصف الأسماء تقريباً قام أحد النواب وأراد تقديم إقتراح فسمح له رئيس الجلسة

فقال هذا النائب :-
أرجو من الأستاذة الفاضله أن تنادي وتذكر أسم النائب دون ذكر الحزب الذي ينتمي له لأننا في لحظة مشهودة وتاريخية ونحن سوف نعمل جميعاً كيد واحدة

فصفق جميع الحضور دليلاً على أستحسان هذا الأقتراح

فرد عليه رئيس الجلسة قائلاً :
هو بالفعل إقتراح جيد ولكن أنا أخشى أن نقر هذا الأقتراح فيخرج علينا نائب أخر بقتراح أخر فتخرج الجلسة عن نسقها وبناءاً عليه يجب أن نلتزم جميعاً بما هو منصوص في اللائحة وما بدأنا عليه الجلسه

فصفق جميع الحضور دليلاً على إستحسان القرار

--------------------
تعليقي بقى
فوجوباً على الجميع أن يلتزم بنص اللائحة الموجود في القسم حتى لا تعطى الفرصة لشخص أخر بالتغيير في القسم وهذا ما حدث بالفعل
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا مش فهمه حجه من الى بيحصل ده حرااااام عليكم يا مصريين هى بلاد ده مش بدكموله ايه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
أجمل التعليقات الساخرة على قرار الحكومة زيادة الأسعار
أجمل التعليقات والتويتات الساخرة على المستشار أحمد الزند رئيس نادى القضاة
أجمل التعليقات الساخرة على مناظرة الدكتور عبد المنعم أبو الفتوح و عمرو موسى
بالصور : أجمل التعليقات الساخرة على ترشيح سعد الصغير للرئاسة