نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام المنتدى الإسلامي والنقاشات الدينية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

فتوى حكم استخدام فيس بوك وبرامج الشات أثناء العمل

السلام عليكم

سؤال عن حكم استعمال الفيس بوك وبرامج الشات "الثرثرة والرغي" أثناء العمل؟

ويجيب الدكتور على جمعه على هذا السؤال قائلا

يقول النبي صلى الله عليه وسلم : "إن الله يحب من أحدكم إذا عمل عملاً أن يتقنه"
إذا كان العامل بيشتغل 8 ساعات فهو بياخد أجر الثماني ساعات، فلازم يشتغل الثماني ساعات بما يُرضي الله وعلى الأوضاع العادية، ولما أضيع منهم ساعة واتنين وتلاتة خاصة إن الإنترنت والكمبيوتر ممكن يعمل إدمان وممكن يسلب إرادة الإنسان وممكن يخليه مش حاسس بالوقت وممكن لما يتداخل الإنسان مع النت فإنه ينسحب الوقت ويمضي دون أن يشعر به.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ولذلك يبقى هنا نوع من أنواع أنه أخذ حق غيره، أو أنه استعمل دقائق وساعات هو واخد ثمنها، ولذلك فإن هذا الأسلوب وهذا السلوك حرام وخطأ ويؤثر في أمانة الإنسان ويؤثر في مصداقيته وفي شفافيته.

ويقول: هل ساعات العمل بالكامل ملك لصاحب العمل، حتى لو تم خلالها إتمام المهام المطلوبة بالكامل؟

طبعاً الأعمال بتختلف، فيه حاجة اسمها تحقيق النتيجة وفيه حاجة اسمها بذل المجهود، فيه أنواع من العمل لازم تبذل المجهود ما ينفعش تقول: "أنا حققت النتيجة وخلاص"، لكن فيه نوع تاني من العمل بيقول: "أنا عايزك تحقق لي النتيجة"، ومن ضمنها أنا عاوز أرسم لوحة مثلا، فأنا رسمتها.. خلاص، أنا عاوز أصمم برنامج، فأنا صممته.. مافيش حاجة عندي تاني، وهذا العمل من أجل تحقيق النتيجة، أنا عملته في ربع ساعة وزميلي عمله في ساعتين دي كفاءة، ولكن لو كان العمل من النوع بتاع بذل المجهود يبقى نعم كل الوقت ملك صاحب العمل، وكله ماينفعش إن إحنا نتطاول على صاحب العمل فيه، بذل المجهود أو تحقيق النتيجة لازم تخلي مخك فارق ما بين الأحوال دي، وما دمت بتدقق في الأسئلة يبقى لازم تعوّد مخك إنه يفرّق ويخلي ده ملف وده ملف، ألطف حاجة في المخ العلمي إنه يكون عقلية فارقة تفرق ما بين الصور، يشوف إن دي غير دي، بذل المجهود غير تحقيق النتيجة.

الطبيب من ضمن بذل المجهود يعني ما يقدرش الطبيب إنه يتعهد بالشفاء، لكن هو بيقوم بالعملية 100%، وبيقوم بالنصيحة ويكتب الروشتة بقدر المستطاع، لكن ما يقدرش يحقق الشفاء؛ لأن الشفاء من عند ربنا، فشوف الفرق ما بين الفنان أو البروجرامر اللي بيحط البرنامج ويخلصه أو اللوحة ويبنيها وما بين الطبيب اللي بيبذل المجهود حتى لو لم تتحقق النتيجة، فلازم علينا يكون فيه عقلية فارقة علشان نعرف الفرق بين الاتنين.

المقال "فتوى حكم استخدام فيس بوك وبرامج الشات أثناء العمل" نشر بواسطة: بتاريخ:

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
فتوى بتحريم استخدام المرأة للتكيف فى عدم وجود الزوج وذلك لعدم الوقوع فى الزنا
كيف يمكن استخدام الشات للدعوه ؟
فتوى ماتعة ( العمل في تصميم المواقع الإلكتروني)