نجوم مصرية
 • تسجيل الدخول
 • تسجيل عضوية جديدة

فيس بوك  جوجل بلس  تويتر 

نكت على «فيس بوك» و«تويتر» للسخرية من اكتساح الإخوان لـ«المرحلة الأولى»

 

عبر عدد من النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعى عن فوز الاسلاميين فى الجولة الاولى من
انتخابات مجلس الشعب بنكات وسخرية عملا بالمثل القائل
شر البلية ما يضحك
وقالوا ان الاخوان المسلمون سيتخذون بعض قرارات وسيطبقونها منها
تغير اسم الطريق الدائرى إلى الطريق المستقيم، الشتيمة هتتوحد وتبقى «تبا لك»، السينما هتبقى (للكفار فقط)، أمن الدولة هيبقى اسمها «إدارة مكافحة الكفار» والداخلية وزارة «الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر»، تامر حسنى يحول سلسلة عمر وسلمى إلى الشيخ عمر والأخت سلمى
وتداولوا نكات تسخر من تشدد السلفيين منها واحد سلفى متعصب ركب تاكسى قام قال للسواق: «هو على أيام الرسول كان فى راديو؟.. السواق قاله: لأ، قاله: خلاص لازم تطفى الراديو، اتحمق السواق وضرب فرامل وقاله: هو على أيام الرسول كان فى تاكسى؟ قاله: لأ، قاله: خلاص إنزل واستنى قافلة قريش»
و (مصر بين طريقين.. التكفير والهجرة والتفكير فى الهجرة)
وقال النشطاء ان الاخوان سيعيدون تسمية المسلسلات والأفلام لتتناسب مع ما سموه «عصر الإخوان»
منها: «أبى فوق المئذنة» على غرار فيلم «أبى فوق الشجرة»
و«دموع فى عيون علمانية» على غرار مسلسل «دموع فى عيون وقحة»
و«شورت وعباية وحجاب» على غرار فيلم «شورت وفانلة وكاب»
إلى جانب سلسلة أخرى منها: «التجربة التركية»





و«مواطن ومرشد وحرامى»
و«ليلة القبض على الأخت فاطمة»
على غرار مسلسل «ليلة القبض على فاطمة»
و«جاءتنا الخطبة التالية»
و«فى جامع مصر الجديدة»
و«عودة العلمانى الضال»
و«همام فى قندهار»
و«إسماعيل يس فى المعتقل»
و«ما تيجى نصلى»
و«طباخ المرشد»
و«على من نقيم الحد»



المقال "نكت على «فيس بوك» و«تويتر» للسخرية من اكتساح الإخوان لـ«المرحلة الأولى»" من كتابة: Google Plus   بتاريخ : بتوقيت القاهرة
عاجل
مميز
 ›  اسباب لذة الماء عند العطش الشديد
 ›  الاوقات المثالية لتناول الفطور والغذاء والعشاء
 ›  رجل هندي يأكل الطوب و الطين فقط !
 ›  اسباب و علاج الام الدورة الشهرية
 ›  اجمل صور و استايلات و رسومات الحنه

أخبار مصر    |   اخبار الفن    |   اخبار الرياضة    |   صور    |   بنات    |   الحب والرومانسية    |   العاب    |   طب وصحة

   |   غرائب    |   عروض    |   اسعار العملات والذهب    |   موبايل    |   فيس بوك    |   تعليم

%u0632%u0627%u0626%u0631
تفاهه الحقيقة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا


الله المستعان


الواحد يشوف شباب يتشد حيله يقرا كلام بتوع الفيس بوك يكره نفسه
احمدشعبان رجب
(مصر بين طريقين.. التكفير والهجرة والتفكير فى الهجرة)
%u0632%u0627%u0626%u0631
كل موتوا بغيظكم مش أفضل من عمرو حمزاوي اللي أول كلمة قالها حق الشواذ في الزواج
جربنا العلمانيين والاشتراكيين لم يزيدونا الا تخلف انتظروا لنري حكم الله ورسوله
Dera
صدقونى هذا الشعب لن يستطيع احد ان يتحكم فيه من الان وتكميم الافواه والحد من الحريات من الماضى المارد خرج من القمقم ولن يستطيع احد مهما حاول ان يدخله مره اخرى الى هذا القمقم يجي اخوان يجى سلف اهلا بهم طالما احترموا اراء غيرهم وحكموا عبر الانتخاب الحر النزيه غير ذلك غير مسموح لو انطبقت السما على الارض فكما هذا وطنهم فهذا ايضا وطن من يخالفهم الرأي وعلى الجميع التعلم كيف يتعايش مع الاخر ويحترم ارائه ولايفرض رأيه وعلى الكل ان يتذكر ان هذا الوطن عانى الكثير وابناءه المخلصين دفعوا من دمائهم وحريتهم الكثير لينتزعوا حريتهم وكرامتهم ومستعدين بذل المزيد من الدم فى سبيل الحفاظ على كرامتهم وحريتهم
طايشة بس عايشة
ههههههه ، اصل احنا خلاص هنقلبها مشيخة ياسلام تخيلو معايا لما نمشي بالنقاب والجلبية واو ، حاجة جامدة صح هه اعلي ما في خيلكم اركبوه ، اه نسيت ، اياكم والفن عشان الفن ده وحش واي مغني او ممثل بعد كده حبس مؤبد علي طول بلاش تفاهة وقلة ادب
EID NASR
ديما كل حاجة نقليها ضحك لحد ماضحكنا الدنيا كلها علينا وعمرنا ما هنعرف نرجع للجد ولا نعرف نعمل حاجة والدليل على كلامى أنى احنا معنديناش حاجة نفتخربها غير الاهرامات من 7000 سنة
mero show
بقى دى تعليقات تتنقل هنا ....... ان شاء الله الاخوان قد المسؤوليه وعلى فكره هما مش هيقفلوا سينيمات ولا افلام ولا الكلام دا ....... هما هيصلحوا الشعب من تحت الاول والشعب بعد كدا هو اللى مش هيبقى عايز التفهات دى
EL GENERAL
تريقه فارغه وتافه من ناس اتفه

وان شاء الله ربنا هينصر الاسلام

%u0632%u0627%u0626%u0631
كل من كتب ذلك فهو ليس مصريا ولا ينتمى لمصر بشئ لان الناجحين هم ناجحين بصوت الشعب ولن يؤثر كلام المضللين بشئ الا فى ذوى النفوس الضعيفة اللى بيتريقوا على الاسلام بوقاحة
IT Consultant
تريقه فارغه وتافه من ناس اتفه

وان شاء الله ربنا هينصر الاسلام



You take words from my mouth what's i talking about JUST like this
بديعه أحمد على
ههههههههههههههه
عسل و الله
الشعب ده حيهضم اى ثقافه دخيله عليه من السعوديه او الوهابيه او اى حته
و بكره الايام بيننا
الاخوان و السلف لو نجحوا حيندمجوا مع الشعب و يبقوا منه و الا يلفظوا من الاغلبيه
و لن يهضم الاخوان و السلف الشعب
فمصر معده التاريخ و هاضمه الحضارات
فى الاستعمار الفرنسى و الانجليزى و كل حضاره تدخل مصر
كانوا هم من يتطبع بطبع الشعب و لم يتطبع بهم الشعب بل عاندهم
مصر حره و مستقله و مسلمه و محترمه و اخلاقها عاليه
و لا تحتاج وصايا و لا حد يربينا
عايزين حد يخدمنا و يشوف طلباتنا
تعليم محترم و ثقافه و حضاره و رقى و عداله اجتماعيه و حريه و عيش كريم و راس مرفرفوعه مش مكسوره
و الثوره مستمره
كامل شرف
لما سؤل احد دعاة الليبرالية
لماذا نجح الاسلاميين وفشل الليبرالين
قال
ان نجاح الاسلاميين كان نتيجة عدة اسباب
السبب الاول ان قاعدة الاسلاميين كبيرة جدا داخل الشعب المصرى
السبب الثانى ان الليرالين اهتموا بتوجية الاتهامات مثل فرض الحجاب والسياحة
وما الى ذالك
فكانت الاجابات على هذة الاسألة هى بمسابة اظهار الجانب الايجابى فى هذة الجماعات
مما دعا الناس الى الاهتمام اكثر بسماع ارائهم
وايضا كانت نوع من الدعاية التى ساهم فيها الليبراليين انفسهم
عبد الرحمن 2011

خسارة التعليق على هذه التفاهات

REBEL
بقى دى تعليقات تتنقل هنا ....... ان شاء الله الاخوان قد المسؤوليه وعلى فكره هما مش هيقفلوا سينيمات ولا افلام ولا الكلام دا ....... هما هيصلحوا الشعب من تحت الاول والشعب بعد كدا هو اللى مش هيبقى عايز التفهات دى
اتمنى ان دا يحصل فعلا سواء من الاخوان او اى حد غيرهم عايز يخدم البلد بجد
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا امة ضحكت من جهلها الامم.... شباب تافه و سخيف و عديم التربية و الادب و جاهل ...لو عنده ادنى ثقافة و وعى و حس اسلامى ما كان هذا يخرج منه...
بديعه أحمد على
لما سؤل احد دعاة الليبرالية
لماذا نجح الاسلاميين وفشل الليبرالين
قال
ان نجاح الاسلاميين كان نتيجة عدة اسباب
السبب الاول ان قاعدة الاسلاميين كبيرة جدا داخل الشعب المصرى
السبب الثانى ان الليرالين اهتموا بتوجية الاتهامات مثل فرض الحجاب والسياحة
وما الى ذالك
فكانت الاجابات على هذة الاسألة هى بمسابة اظهار الجانب الايجابى فى هذة الجماعات
مما دعا الناس الى الاهتمام اكثر بسماع ارائهم
وايضا كانت نوع من الدعاية التى ساهم فيها الليبراليين انفسهم
الاشراف لا يغشوا فى الانتخابات لا يفرضوا الرأى لا يزوروا لا يشتروا الاصوات لا يمارسوا الدعايه فى الاوقات الممنوعه لا يشحنوا الناس بالاوتوبيسات لا يرشوا و لا يرتشوا و بالتالى هم صفيحه مليانه بالشرف ليس لها صوت
و اللى يعمل عكس كده هو صفيحه فاضيه و صوته عالى
و شوفوا عدد اللى فى التحرير و عدد اللى فى العباسيه
بتغالط نفسك لو قلت ان نجاحهم كان بنزاهه لسه التحقيقات و المخالفات ترصد و لسه فى محاضر كتير بترفع و قضايا و لسه المولد فى اوله على اى اساس نقول انهم اكتسحوا و احنا لسه فى المرحله الاولى؟
و لونجحوا على رأى ريبيل لما نشوف حيعملوا ايه و حيخدموا الناس ازاى
و ربنا يوفق الجميع
و يهدى الجميع لما فيه خير البلاد و العباد
salma2172008
يا امة ضحكت من جهلها الامم شباب تافه و سخيف و عديم التربية و الادب و جاهل لو عنده ادنى ثقافة و وعى و حس اسلامى
%u0632%u0627%u0626%u0631
للاسف لو فى مسلم محترم وعارف دينه ورموزه مش هيتريق عليه لكن هيحاسب نفسه على الغلط والصح انما بتقول لمين ده شباب عايز الحرية علشان ينزل ينام فى التحرير مع البنات اللهم ارحمنا من هذه الاشكال
MIDOMAS
انا عندي شركة
اسمها رقمية للتسويق الالكتروني
نويت اغير و اسميها
الشركة الرقمية الاسلامية
و الدعاية بتاعتنا
بدل
حلول رقمية بلا حدود
تبقي حلول رقمية طبقا للشريعة الاسلامية
%u0632%u0627%u0626%u0631
اللهم أنصر دينك واعلي كلمة التوحيد وذل الشرك والمشركين
ااويد الخ عبدالرحمن في جميييييع أراؤة
والاخت بديعة أضنك ياكافرة ياعلمانية
%u064A%u0627%u0633%u0648
عيب ياجماعه تسخرو من اهل السنه انتم مش مسلمين عيب نخلى لسويرس ايه بقا خليه يجى يركب فوق دمغنا يارب يكون بأديهم صلاح البلد ولا انتم من تيفه بتاع الماسونيه
كامل شرف
الاشراف لا يغشوا فى الانتخابات لا يفرضوا الرأى لا يزوروا لا يشتروا الاصوات لا يمارسوا الدعايه فى الاوقات الممنوعه لا يشحنوا الناس بالاوتوبيسات لا يرشوا و لا يرتشوا و بالتالى هم صفيحه مليانه بالشرف ليس لها صوت
و اللى يعمل عكس كده هو صفيحه فاضيه و صوته عالى
و شوفوا عدد اللى فى التحرير و عدد اللى فى العباسيه
بتغالط نفسك لو قلت ان نجاحهم كان بنزاهه لسه التحقيقات و المخالفات ترصد و لسه فى محاضر كتير بترفع و قضايا و لسه المولد فى اوله على اى اساس نقول انهم اكتسحوا و احنا لسه فى المرحله الاولى؟
و لونجحوا على رأى ريبيل لما نشوف حيعملوا ايه و حيخدموا الناس ازاى
و ربنا يوفق الجميع
و يهدى الجميع لما فيه خير البلاد و العباد
بالطبع انا اتفق معكىى فى هذا الشان
وان الحكمة تقول (ما بنى على خطأ فهو خطأ)
ولاكن دعينا نتكلم ببعض الموضوعية
اتركى كلمة اسلامى وليبرالى
كيف نحكم على الامور قبل رؤيتها
انا متفق معكى ان داخل هذة التيارات بعض الاشخاص غير اكفاء ولهم مطامع شخصية
ولاكن لكى تثبتى مصداقية الشخص من كذبة يجب ان تشاهدى اعمالة وتقارنيها باقوالة
وبعد انتهاء الانتخابات ومعرفة قرار اللجنة العليا للانتخابات من الاقوال المنسوبة اليهم
والتهم الموجهة لهم هم استطاعو ان يجمعوا عدد كبير جدا من الاصوات
وليست المخالفات المزعومة هى السبب
بل انهم على مدار السنين يعملون بلا توقف سواء فية انتخابات او لا توجد
كامل شرف
عندى سؤال واحتاج اجابة علية
كيف نجح الاخوان فى جميع انتخابات النقابات ؟
1_نقابة المعلمين
2_نقابة الصيادلة
3_نقابة العلميين
4_نقابة الاطباء
5_نقابة المهندسين
وغيرها كثير من النقابات
لكى تستطيع منافسة شخص يجب معرفة قدراتة وحدودة
الاخوان اصبحوا اكبر قاعدة شعبية وبالتاكيد ليس بالتزوير ولا بجهل الناس
والدليل ان اكبر النقابات معظم اعضائها من الاخوان
زهير ابراهيم
هههههههههههههههههههه
تعليقات لاذعه فعلا
ISLAMAZ
الأخوة الأفاضل (القلائل) اللى عايزينها (ليبرالية) أقول لهم أن من يطالب بالليبرالية فى مواجهة الاسلاميين (بغض النظر عن رأى الشرع فيهم) ولكن يسمحوا لى أن أقول لهم أن هذا (قصر ديل) لأنهم لا يريدون فضيلة ولا غيره وعايزينها تفضل بزرميط, لأنهم لو كانوا عايزينها ليبرالية حقيقية (يعنى حرية شخصية (مطلقة) ولكن منضبطة بالضوابط الشرعية حفاظا على المجتمع) فهذا لن يكون الا مع الاسلاميين و أقول لهم هل هناك ليبرالية و حرية أكثر من الحرية فى الكفر والالحاد (فمن شاء فليؤمن و من شاء فاليكفر)
اتقوا الله الشعب المصرى قال كلمته من زمان وليس الآن وليس فى حاجة لانتظار المرحلة الثانية أوالثالثة أو العاشرة
arch.farid
[b][i][u]





هذا هوشعب المحروسه يجد فى الفكاهه متنفسا له واليكم هذه


وجه مراسل أجنبى السؤال الآتى الى أحد الثوار الليبيين

وهو ما وجه المقارنه بين رئيس دوله عربيه وآخر رئيس دوله أوربيه

وأجاب الثائر وبمنتهى البداهه بأن الفرق بينهما هو كالقرق بين قاعدة المرحاض الإفرنجى وبين قاعدة المرحاض البلدى

الأول تخلعه بواسطة أربعة مسامير قلاوظ وبمنتهى السهوله

والثانى لكى تخلعه يجب عليك تكسير جميع ارضية الحمام
mohamad ayman
عيب اوى ندخل كل حاجة فيها سخرية كده وندخل سيدنا محمد فى النكت هو مفيش اى قيم
زهير ابراهيم
تريقه فارغه وتافه من ناس اتفه

وان شاء الله ربنا هينصر الاسلام

عى فكره بمناسبه وصول الاخوان للحكم
يجب عليك تغير توقيعك
لان توقيع المسلم يجب ان لابكون صورة مغني والعياذ بالله
eslammessi10
هههههههههههههه تعليقااااااات سااااااخرة فعلا



اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:


رابط دائم
مواضيع مشابهة:
خالد يوسف على تويتر :الإخوان يزنون ويرقصون بالكلمات
الحد الأدني للقبول بكليات القمة في المرحلة الأولى - نتيجة تنسيق الكليات 2012 المرحلة الاولي
نتائج انتخابات المرحلة الأولى في مصر-الزيتون
نتيجة المرحلة الأولى لتنسيق الجامعات بالتفاصيل
نتيجة تنسيق المرحلة الأولى للثانوية

احدث مواضيع المنتدى
جميع الحقوق محفوظة © nmisr.com نجوم مصرية