نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل تؤيد تأجيل الدراسة بسبب انفلونزا الخنازير

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صل على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعاً الجميع سمع بخبر تأجيل الدراسة الى بعد الحج بدلاً من يوم
السبت 14/شوال/1430هـ
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

(هل تؤيد/ي تأجيل الدراسة للعام القادم الى مابعد الحج؟ )

اسئلة الاستفتاء توجد في اعلى الموضوع

المقال "هل تؤيد تأجيل الدراسة بسبب انفلونزا الخنازير" نشر بواسطة: بتاريخ:
hamedahmed
صراحة لو اتاجلت يبقى تمام اوى منعنا لزيادة المرض
لان المشكلة انى المدارس عندنا متكدسة بشكل رهيب وفى كل فضل 50 تلميذ
ده غير الزحمة وعدم توافر الرعاية الصحية فى كل مدرسة
يعنى من الاخر اهمال كبير
يبقى قلتها احسن
والدروس تكون من خلال النت
ونعمل تعليم الكترونى محترم
mahmoud elsharkawy
فى كمان بيقولو انهم ممكن يعملو قنوات تعليمية لدروس الجامعات

يعنى كل كلية لها قناة معينة وتكون على مستوا الجمهورية

والدراسة تكون منازل

ونروح ع الامتحنات فقط
hamedahmed
وليه نروح على الامتحانات
مايجيبوا الامتحانات على البيوت
هههههههههههههههههههه

يوم الامتحان تلاقى المراقب بيخبط عليك الصبح ومعاه ورقة الاسئلة والاجابة تعزمه وتظبطه اكل وعصير وتظبط انت ورقة الاجابة وتسلمه

هههههههههههههههههههه
7oooda
شكرا ليك على الموضوع الجميل
izahw
خير خير خير واللة بس أنا مقدرش استغنى عن الكلية دا انا مستنى انها تيجى بفارغ فارغ فارغ الصبر وبعدين صح احنا ممكن نقلل نسبة العدوى بس مش هنتعلم حاجة فى فرق بين الدكتور على التليفيزيون والدكتور فى المحاضرة

انا فى وجهة نظرى بيتهيقلى ان الفكرة هتكون فاشلة انما ترجع تقول السنة تالجاية بعد الحج

لا يا عم انا عايز انفلونزا بأة ونموت ونخلص أقلةممكن نخش الجنة هههههههههههههه
المميز
انا اويد التاجيل
حتى السيطره على الفياروس...
kaki
ياسلام لوكان المرض ده ظهر وانا لسه فى الدراسة
princess.moon
انا من رأيي ان الدراسة تتأجل بس لحد ما يتوفر المصل بتاع الفيروس

لكن المشكلة بقى ......... احنا هنا في مصر ........ هيتوفر المصل لكل الاشخاص ولكل الفئات

ولا للناس التقيلة بس ........... وهيبقى بكام ؟
ahmed hero
اظن ان مفيش لسة حد اخترع المصل فمن رائى انهم يأجلوها لحد ما الامور تخف شوية

وشكرا على الموضوع
khaled mohamed
لا طبعا مينفعش ان الدراسة تتاجل للسنة الجاية مين عندة استعداد يضيع سنة من عمرة لكن فى بدائل زى ما قالوا ان المحاضرات تبقى على التلفزيون او ينزلوها على سى دى ز وورق المحاضرات ينزل فى المكاتب دة احسن من تاجيل الدراسة ويوقف حياتنا سنة
جيسى جيسى
انا شايفه ان تاجيلها فتره لحين ان نخف حده انتشار المرض
امر سليم
انا موافقه
mahmoud elsharkawy

سيدة وابنها يرتديان اقنعة واقية في مترو الانفاق بالقاهرة

أعلنت وزارة الصحة الإثنين عن اكتشاف 4 حالات إصابة جديدة بفيروس "إتش 1 إن 1" المعروف بأنفلونزا الخنازير ، ليصل إجمالى الحالات المصابة بالمرض منذ ظهوره وحتى الآن إلى 883 حالة.

وصرح الدكتور نصر السيد مساعد وزير الصحة للشئون الوقائية ، بأن حالات الشفاء بلغت 775 حالة ، فيما توفيت حالتان ، وباقى الحالات بصحة جيدة وتتلقى العلاج بالمستشفيات.

وأوضح أن الحالات الأربع مصرية الجنسية ، وهم حالة قادمة من لندن وحالة من الإمارات وحالة من سلطنة عمان وحالة مرتبطة وبائيا بحالات مؤكدة سبق اكتشافها.

في نفس السياق رصدت سلطات الحجر الصحى بمطار القاهرة الدولى على مدار الأربع والعشرين ساعة الماضية 3 حالات اشتباه بمرض أنفلونزا الخنازير بعد أن قامت بمناظرة 12 ألفا و411 راكبا وصلوا على متن 127 رحلة طيران من مختلف أنحاء العالم.

وصرح مصدر مسئول بالحجر الصحى الاثنين بأن حالات الاشتباه كلها لأشخاص جنسيتهم مصرية الأول (30 عاما) وصل على الخطوط المصرية من مسقط رحلة رقم (675)، والثانى (31 عاما) وصل على الخطوط المصرية رحلة رقم (652) من الرياض ، فيما وصل الثالث (33 عاما) على الخطوط السعودية رحلة رقم (313) من الرياض.

وقال المصدر إنه تم نقل هؤلاء الأشخاص الثلاثة بسيارة الإسعاف إلى مستشفى الحميات بالعباسية لإجراء الفحوص المطلوبة وتلقى العلاج.

المصدر: وكالة انباء الشرق الأوسط
KAKO
انا لو منى ااجلها الى الابد العيال بتتولد عارفة ازاى بتشغل الكمبيوتر والموبايل والبلايستشن وتلاقى يغرف فى الموبايل بتاعك اكتر منك نفسى اعرف بيعرفو الحجات ديه منين بس بصراحة مش فارقة هو المهم يبقى فى مضاد او حاجة زى كدة والمهم يوافقو على الاجازات عشان اللى عندو انفلونزا (انف الوزة) هههههههههه
ام محمد
لماذا اضحى باولادى علشان يجربوا ان انتشر المرض او لأ ، ازاى توفقوا ان اولادكم تكون فئران تجارب
dOOOdy alex
طبعا أأيد الفصول دلوقتى بقت مليانة على اخرها لو طفل واحد فى كل فصل اتصاب بالمرض هيعدى
تقريبا 50او40طفل وكل طفل يروح بيتة يعدى اهله والمرض ينتشر اكتر وتبقى مشكله ملهاش اخر
وكمان حرام الاطفال دى كلها تمرض ذنبهم اية
ربنا يستر علينا كلنا من المرض دة ويعدى الفترة دى على خير
ZXCASD
يجب ان تأجلو المدارس امس واحد فيه انفونلنزا الخنازير في متوسط انتقلت العدوى الى 35 طالب احذروا لاتذهبوا المدرسة جيبوا ليكم مدرس منزلي

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
حقيقة خبر تأجيل الدراسة مره اخرى بسبب انفلونزا الخنازير
تفاصيل احتمالات تأجيل الدراسة فى المدارس مرة اخري بسبب ظهور انفلونزا الخنازير
تأجيل نهاية الموسم 3 ايام بسبب انفلونزا الخنازير
الجمل: امتحانات الثانوية العامة 12 يونيو.. ولا تأجيل بسبب انفلونزا الخنازير