نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى الكمبيوتر والانترنت منتدى النقاش حول مشاكل الكمبيوتر والإنترنت

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

شرح تحويل الكمبيوتر او اللاب توب الى مودم أو أكسس بوينت او رواتر او سويتش لعمل شبكه كامله

مع بعض هنشرح طريقه لعمل شبكه كامله باستخدام مودم انترنت واحد usb
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وتحويل الكمبيوتر الى مودم او اكسس بوينت او راوتر او سويتش

أولا تحويل اللاب توب لراوتر أو سويتش زي الصور بالظبط هنعمل أول حاجه هنعمل كليك يمين على النتورك زي ما في ونختار خصائص او properties

تاني حاجه كليك يمين على الشبكه الي شغاله او احنا شغالين بيها لو كارت لان وعاوزين نستخدمه ونعمل بيه الشبكه او المودم اي كان الطريقه واحد ونختار خصائص او properties زي

تالت حاجه ندخل على sharing ونضغط على allow وبعدين نختار نوع الشبكه الي عاوزن نستخدمها بمعنى لو انا بستخدم مثلا مودم usb وعاوز اوزع منه لمجموعه اجهزه تانيه عن طريق اللان يبقى بختار local area connection ودي هتظهر في حاله واحد بس اني بستخدم مودم او اي حاجه تانيه غير اللوكال وبعمل شيرنج منها انما انا بعمل شيرنج على اللوكال ب مش ظاهر عندي لوكال هنا وظاهر عندي الويرلس زي

لو اخترت الوير لس يبقى انا بقول انا عاوز الانترنت الي اللان في اللابتوب استخدمه في اجهزه تانيه او في اكسس او سويتش وايرس ويوزعلي عن طريق اللابتوب للاجهزه تانيه بالويرلس

انما لو زي الي جايه لو استخدمت مودم وعملت شيرنج من عليه هتظهر لينا اللوكال زي ما هو موضح امامنا ب انا بقلو للكمبيوتر ان الانترنت الي جاي من المودم ده انا عاوز اوزعه لاجهزه اتانيه اوسويتش عن طريق كارت اللان يعني لو وصلت كابل من كارت اللان لسويتش ووصلت اجهزه تانيه بالسويتش يبقى انا بستخدم الانترنت الي موجود في المودم على كل الاجهزه الي متوصله بالسويتش بنفس السرعه بالظبط تمام

وبعد ما نعلم على allow هنضغط اوك وبكده انا بحول اللابتوب او الكمبيوتر كمودم او سوتش او راوتر او اكسس بوينت
طيب ازاي هقرأ البيونت بتاعت اللابتوب او الاكسس بيونت دي
لازم الاول نعمل نقطه وصول جديده للابتوب علشان نقدر نتصل بيها عن طريق لابتوب تاني او وايرلس تاني او موبايل يدعم الوايرلس ازاي
زي هنعمل نقطه وصول جديده new internet connection
من هنا زي

واخيرا أتمنى أن أكون قد وفقت في الشرح وان شاء الله هناك المزيد والمزيد
شكرا لكم جميعا

م أحمد جمال

المقال "شرح تحويل الكمبيوتر او اللاب توب الى مودم أو أكسس بوينت او رواتر او سويتش لعمل شبكه كامله" نشر بواسطة: بتاريخ:
ahmed gmal
انا في الخدمه في حالة اي استفسار
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا عندي بعد ما اعمل allow مش بيجي حوار ال wireless ولا ال local ال انت قلت علية

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
اسعار الكمبيوتر المحمول ( اللاب توب ) في محلات الشناوي / يوليو 2012
الآن يمكنك تحويل جهازك اللاب توب إلي راوتر وايرلس
اسعار الكمبيوتر المحمول ( اللاب توب ) في محلات الشناوي / مايو 2012
مصر : اسعار الكمبيوتر المحمول ( اللاب توب ) في محلات الشناوي / فبراير 2012