نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ابراهيم عيسى يقول موضوع الرسوم المسيئه للرسول موضوع شكلى و الغضب من اجلها تخلف عقلى

ظهر على اليوتيوب فيديو للصحفى المعروف ابراهيم عيسى و هو ينتقد طريق تفكير الشعوب العريبة و طريقة تعاملهم مع الاحداث الجارية و قال فى الفيديو ان موضوع الرسوم المسئية للرسول ليس الدنمارك هى التى قامت باشهاره و لكن المسلمين هم الذين قامو بذلك قائلا ان اشهرنا عن طريق الحملات و المقاطعة و الشو الاعلامى الكبير للقضية رسام تافه و رسوم تافهه و كانت النتيجة ان اكثر من 100 مجلة اوربيه نشرت هذه الصور و قال ان هذه الموضوعات موضوعات شكلية يجب التعامل معها بعقل و عدم الانسياق وراء الاخبار التافهه
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "ابراهيم عيسى يقول موضوع الرسوم المسيئه للرسول موضوع شكلى و الغضب من اجلها تخلف عقلى" نشر بواسطة: بتاريخ:
زيزو باشا
تصدق انك انسان فعلا سافل بدرجة تحسد عليها .. المسلم عن حق الذى اتخذ موقفا شريفا من المسىء لاشرف الخلق اجمعين يبقى هايف و تافه ؟؟ ده انت اللى مليون هايف و تافه و حقير و مفروض اللى يسمعلك بعد كده يبقى زيك تماما .... حسبنا الله و نعم الوكيل فى انسان قذر مثلك ان شاء الله جهنم و بئس المصير يا حقير ..و انا مستعد لتحمل اى تبعات على تعليقى هذا و لو من مين مهما كان فى المنتدى او خارجه ...و نشكرك مشرفنا هشام باشا على الخبر اللى لو كان نزل من زمان كان بقى فيه كلام تانى مع الحقير ده و ربنا يقوينا عليه لانه غير ادمى بالمرة ....
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و افضل و اذكــــــــــــــــــــى السلام ******
جدة مصرية
تصدق انك انسان فعلا سافل بدرجة تحسد عليها .. المسلم عن حق الذى اتخذ موقفا شريفا من المسىء لاشرف الخلق اجمعين يبقى هايف و تافه ؟؟ ده انت اللى مليون هايف و تافه و حقير و مفروض اللى يسمعلك بعد كده يبقى زيك تماما .... حسبنا الله و نعم الوكيل فى انسان قذر مثلك ان شاء الله جهنم و بئس المصير يا حقير ..و انا مستعد لتحمل اى تبعات على تعليقى هذا و لو من مين مهما كان فى المنتدى او خارجه ...و نشكرك مشرفنا هشام باشا على الخبر اللى لو كان نزل من زمان كان بقى فيه كلام تانى مع الحقير ده و ربنا يقوينا عليه لانه غير ادمى بالمرة ....
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و افضل و اذكــــــــــــــــــــى السلام ******
يااااااااااااااااااازيزوووووووو باشااااااااااا

بالراحة على نفسك وعلشان الانفعال وحش جدا وتراكماته سيئة على الصحة

وصلى على النبى كده وقوم اتوضى وصلى ركعتين حتى يذهب عنك الغضب

كنت كتبت رد به هجوم على ابراهيم عيسى ولكن بعد ما استوعبت الموقف من ريبيل ووضحت أمامى بالطريقة الصحيحة
شعرت بأننى كنت مخطئة

شكرا مشرفنا العام مستر هشام
%u0632%u0627%u0626%u0631
تصور انى كنت بحب اشوف البرامج بتاعتك لكن خلاص بعد الكلام ده انت انتهيت فعلا انا ما كنتش اعرف انك متخلف بالشكل ده ثورتنا من اجل الرسول صلى الله عليه وسلم تفاهه حسبنا الله ونعم الوكيل
REBEL
يا زيزو باشا الراجل مبينتقدش اننا زعلنا على الرسوم المسيئة للرسول علية الصلاة والسلام ولا حاجة من دى

الراجل انتقد الاسلوب اللى اتعاملنا بية واننا اتعاملنا بغباء لدرجة ان الموضوع وصل للصحف الاوروبية التانية ونشرت نفس الرسوم وبالتالى الموضع انتشر والرسوم مبقتش فى مجلة واحدة بل على العكس بقت فى جميع دول اوروبا واللى هم مستنيين اى جنازة ويشبعوا فيها لطم ودا اللى حصل

والمفروض اننا كنا نستخدم سياسة احسن من كدا وهى اننا ننفعل اة وكل حاجة بس نتعامل قصاد الكلام دا بالهدوء سواء مقاطعة او غيرة بدون ما نعمل دوشة ونخللى الصحف التانية تشتغل النقطة دى وتنشر الرسوم بحجة انها بتبين للناس سبب المشكلة وبتاخد رأى القراء بس نيتهم غير كدا وهو نشر الرسوم والسخرية والكلام دا وساعتها محدش هيقدر يتكلم ويتهم اى صحيفة من دول انها بتنشر عشان هى هتتحجج بأنها تنشر خبر مش اكتر

فدا اللى بيقصدة والدليل على كدا ان الرسام دا فى وقت قريب خالص رسم تانى رسوم مسيئة والموضوع محصلش حاجة من ناحية الدنمارك تجاة الشخص التافة اللى رسم الرسومات المسيئة دى وبالتالى الصحف هتستغل اى حاجة يرسمها ومستنية منة الجديد علطول وبالتالى الموضوع كل فترة بيطلع واحنا السبب فى تعاملنا الغلط مع المشكلة

انا مسلم والله وحافظ القران كمان بس احب التفكير العاقل وعدم التسرع فى خطوة ممكن تيجى ضدنا
%u0632%u0627%u0626%u0631
والله انت اقل من اننا نشتمك . والمرة الجاية هانعمل فرح عشان واحد حقير مثلك سب الرسول صلى الله عليه وسلم.والله خسارة فيك اسمك.........ابراهيم........
عبد الرحمن 2011

لالالالالالالا يا زيزو باشا بلاش الانفعال ده احنا محتاجين لك .
ربيل بيتكلم صح يا زيزو هو ده المقصود
وانا اذكر من كام سنه كده بداء موضوع البهائيه ينتشر شويه وتكثر البلبله فيه وفيه واحد سال الشيخ محمد حسان على الهاتف في قناة الرحمه عن امر هذا الدين والشيخ محمد حسان قال له بكل عقل والله ما ودت الكلام في هذا الامر على الفضائيات حتى لا ينتشر امرة ويكبر حجمه ونساعد على ازدهاره وعلينا معالجته والتعامل معاه بحكمة

زهير ابراهيم
كلامه صح مية بالمية
بس المشكله صعوبة الاعتراف بده
من الناس
لانه الشجاعه ليست عمليه سهله لم لا يعيشها
شمس الاسكندرية
هو ايه قانون الخط الهميونى دة ؟؟؟
شمس الاسكندرية
صح الراجل ما قالش حاجة غلط
احنا فعلا طلعنا طلعنا و نزلنا على مفيش
و لا عملنا حاجة صح
المرابط المصري
يا زيزو باشا الراجل مبينتقدش اننا زعلنا على الرسوم المسيئة للرسول علية الصلاة والسلام ولا حاجة من دى

الراجل انتقد الاسلوب اللى اتعاملنا بية واننا اتعاملنا بغباء لدرجة ان الموضوع وصل للصحف الاوروبية التانية ونشرت نفس الرسوم وبالتالى الموضع انتشر والرسوم مبقتش فى مجلة واحدة بل على العكس بقت فى جميع دول اوروبا واللى هم مستنيين اى جنازة ويشبعوا فيها لطم ودا اللى حصل

والمفروض اننا كنا نستخدم سياسة احسن من كدا وهى اننا ننفعل اة وكل حاجة بس نتعامل قصاد الكلام دا بالهدوء سواء مقاطعة او غيرة بدون ما نعمل دوشة ونخللى الصحف التانية تشتغل النقطة دى وتنشر الرسوم بحجة انها بتبين للناس سبب المشكلة وبتاخد رأى القراء بس نيتهم غير كدا وهو نشر الرسوم والسخرية والكلام دا وساعتها محدش هيقدر يتكلم ويتهم اى صحيفة من دول انها بتنشر عشان هى هتتحجج بأنها تنشر خبر مش اكتر

فدا اللى بيقصدة والدليل على كدا ان الرسام دا فى وقت قريب خالص رسم تانى رسوم مسيئة والموضوع محصلش حاجة من ناحية الدنمارك تجاة الشخص التافة اللى رسم الرسومات المسيئة دى وبالتالى الصحف هتستغل اى حاجة يرسمها ومستنية منة الجديد علطول وبالتالى الموضوع كل فترة بيطلع واحنا السبب فى تعاملنا الغلط مع المشكلة

انا مسلم والله وحافظ القران كمان بس احب التفكير العاقل وعدم التسرع فى خطوة ممكن تيجى ضدنا
مع كامل احترامي لراي الاخ ريبل بس لازم منعدش نبرر ونجمل كل كلام من غير داعي ايوه صحيح كلامه ان المواقف الانفعالية غير المدروسة قد تاتي بنتائج عكسية كلام منطقي لكن فيه جملة ذكرها تبين ان الراجل الامور دي اصلا مش فارقة معاه وانه لا عاوز انفعال غير مدروس ولا مدروس ولا اي حاجة لما قال لازم نعرف ايه هي الموضوعات المهمة الحقيقية اللي نعرف نتعامل معاها وايه الموضوعات الشكلية.. هو الاستهزاء بالرسول بقى من الامور الشكلية اللي مش مهمة خلاص امال ايه بقى اللي مهم عنده موضوع الاذان في مكبرات الصوت اللي وجع دماغنا بيه ولا موضوع الكام علم السعودي اللي اترفعوا يوم مليونية الارادة الشعبية
REBEL
يا سيدى الفاضل انا مش ببرر ولا انا محامى عنة ولا حاجة ولكن دا راجل صحفى وكلنا عارفينة كويس فمنخليش فكرنا يروح بعيد ونفهم كلامة بالظبط وهو قصدة بالنسبة للموضوعات المهمة بعد كلامة اللى قالة يعنى المواضيع اللى ليها لازمة اننا نعملها شو اعلامى ونظهرها للعالم مش الموضوع دا اللى احنا وسعنا المشكلة بأيدينا
%u0632%u0627%u0626%u0631
ادى ابراهيم يسى وغيره من العلمانين واليبراليين ربنا يهدى الجميع
لكن اعلم يا هيما ان زمن حسنى الى كان مساند الفكر ده انتهى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
كيفية كتابة موضوع تعبير - مقدمة وخاتمة لأى موضوع - نصائح - عناصر موضوع التعبير
موضوع هام جداً .. موضوع يجب أن تقرأه لأنه لصالحك ؟
موضوع عن الرسول ابكى من لا يبكي